Jump to content

Deler til Evinrude 3 hk Lightwin (veteran)


edan

Recommended Posts

Jeg har restaurert en 1958 18hk Evinrude, og kjøpte alt av motordeler fra http://marineengine.com. De har omtrent alt til disse motorene.

Lakk, merker og en del annet som ikke er vanlige slitedeler får du fra http://nymarine.ca

 

Har brukt Bongous.com/Fedex express for å frakte det hjem.

Link to post

Får dessverre ikke opp noe bilde på linken din.

Kommentar fra moderator: Har rettet link til bildet.

Disse motorene er nok den typen det ble solgt mest av i norge, så deler skal ikke være noe problem.

Om den sitter fast er det ikke lønnsomt å fikse, men så skal man ha noe å holde på med, og så er det lærerikt og overkommelig mht. størrelse.

Link to post

Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. 

 

Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det...

 

Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...?

 

Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-)

Link to post

Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. 

 

Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det...

 

Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...?

 

Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-)

Ser der ja - du fikk ut alle skruene i toppen jo - ikke værst.

Det som er fint med disse motorene er at det bare er glidelagere i blokka. Om du får ut stemplene og sylinderene/veiva ikke er fulle av gravrust, kan du i prinsippet bytte stempelringer/hone sylinderene og skru den sammen igjen. ( forgasser trenger nok også en overhaling )

Tennspoler/kondensatorer må også byttes - dette er "fast takst" på disse.

https://www.skruvat.no/batdeler/Coil-P353143.aspx

https://www.skruvat.no/batdeler/Head-Gasket-P352475.aspx

https://www.skruvat.no/batdeler/Kondensator-P353153.aspx

Redigert av jadalber (see edit history)
Link to post

Synd å si det, men om ikke den aktuelle motoren har affeksjonsverdi bør du finne et annet prosjekt.

Den bærer preg av å enten ha ligget under sjøvann (sier "enten" siden du ikke har postet bilder av hele motoren) eller stått med sjøvann i sylinderene.

Har aldri sett så store korrosjonsskader, på det ene stempelet er deler av tverrspylings-kronen vekk.

 

Denne motoren ble produsert i en årrekke, og i et stort antall. Hadde det enda vært den sammenleggbare versjonen, men selv da ville det neppe ha noen hensikt.

Skal man legge arbeid og penger i restaurering bør man starte med et objekt som har potensiale.

 

Mulig du kan få solgt noe som deler. Undervannshuset for eksempel dersom oljen ikke bærer preg av tilsvarende korrosjon eller vannlekkasje.

Link to post

Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene.

 

Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på?

 

 

bilde

Link to post

Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene.

 

Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på?

 

Ser at det ikke er så ille som jeg trodde, men den har stått med vann i sylindrene og synes fortsatt ikke som noe bra utgangspunkt om man skal legge tid og penger i restaurering.

Det måtte isåfall vært om den hadde vært i familiens eie siden 60-tallet og skal forbli det i uoverskuelig fremtid. Og at resten av motoren er i bedre stand.

 

Problemer med bolter som er korrodert fast og knekker når man forsøker å løsne dem gjelder særlig i områder med høy temperatur (eksos) og bolter av mindre dimensjon, typisk 6 mm. Skal svært mye mer til for å knekke en 8mm bolt.

 

Har du sjekket oljen på girhuset?

Har du bilder av hele motoren?

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...