edan Startet 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 19.Oktober.2016 Jeg overtatt en Evinrude 3 hp Lightwin som jeg har veldig lyst til å restaurere. Mange gode minner fra barndommen, og mye nostalgi :-) Noen som vet om det finnes deler å få tak i til disse? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 19.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2016 Jeg har restaurert en 1958 18hk Evinrude, og kjøpte alt av motordeler fra http://marineengine.com. De har omtrent alt til disse motorene. Lakk, merker og en del annet som ikke er vanlige slitedeler får du fra http://nymarine.ca Har brukt Bongous.com/Fedex express for å frakte det hjem. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Takk for svar, Honduras. På bildet ser man hvordan det ser ut inne i sylindrene. Får ikke dreiet svinghjulet og ting sitter fast ett eller annet sted. Basert på dette - er det vits i å gå løs på dette prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Får dessverre ikke opp noe bilde på linken din. Kommentar fra moderator: Har rettet link til bildet.Disse motorene er nok den typen det ble solgt mest av i norge, så deler skal ikke være noe problem. Om den sitter fast er det ikke lønnsomt å fikse, men så skal man ha noe å holde på med, og så er det lærerikt og overkommelig mht. størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Antagelig ikke lønnsomt uansett men veldig morsomt og forholdsvis lett å skru på disse. Mener jeg har sett en nettside som viser fullt overhaling av disse ett sted (uten at jeg umiddelbart klarer å finne tilbake til den her og nå). Har selv tre motorer av samme sort - ganske enkle å skru på og deler er det lett å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det... Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...? Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Her står det en "Tune-UP Procedure": http://www.outboard-boat-motor-repair.com/Evinrude%203%20HP%20Lightwin%20Outboard%20Boat%20Motor/Evinrude%20Johnson%203%20HP%201952-1967%20Tune-Up%20Procedure.htm Vurderer å gjøre det samme selv. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 (redigert) Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det... Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...? Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-) Ser der ja - du fikk ut alle skruene i toppen jo - ikke værst. Det som er fint med disse motorene er at det bare er glidelagere i blokka. Om du får ut stemplene og sylinderene/veiva ikke er fulle av gravrust, kan du i prinsippet bytte stempelringer/hone sylinderene og skru den sammen igjen. ( forgasser trenger nok også en overhaling ) Tennspoler/kondensatorer må også byttes - dette er "fast takst" på disse. https://www.skruvat.no/batdeler/Coil-P353143.aspx https://www.skruvat.no/batdeler/Head-Gasket-P352475.aspx https://www.skruvat.no/batdeler/Kondensator-P353153.aspx Redigert 20.Oktober.2016 av jadalber (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Takk for lenker begge to. Skruene i toppen satt med samme moment som om det var en ny motor - får håpe det er et godt tegn... Etter råd fra en av gutta på Maritim i Bergen blir det nå å legge motoren på rygg, fylle sylindrene med diesel og korke igjen pluggene. En ukes tid sa han. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Synd å si det, men om ikke den aktuelle motoren har affeksjonsverdi bør du finne et annet prosjekt. Den bærer preg av å enten ha ligget under sjøvann (sier "enten" siden du ikke har postet bilder av hele motoren) eller stått med sjøvann i sylinderene. Har aldri sett så store korrosjonsskader, på det ene stempelet er deler av tverrspylings-kronen vekk. Denne motoren ble produsert i en årrekke, og i et stort antall. Hadde det enda vært den sammenleggbare versjonen, men selv da ville det neppe ha noen hensikt. Skal man legge arbeid og penger i restaurering bør man starte med et objekt som har potensiale. Mulig du kan få solgt noe som deler. Undervannshuset for eksempel dersom oljen ikke bærer preg av tilsvarende korrosjon eller vannlekkasje. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 20.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene. Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 20.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2016 Ser lovende ut :) Denne ville jeg ha gitt sjansen Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Spør deg selv hva den skal brukes til etterpå. Skal den henge på veggen som pynt og startes en gang i mellom for gøy kan du bare hone sylindrene og sette den sammen igjen. Ser du for deg at den skal i daglig bruk "på fiskefeltet" så finner du en uten gravrust i sylinderen. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
edan Svart 21.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Ja, den er tenkt til kosebruk på fine sommerdager - som vi har fem stk av i året her i Bergen. Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Ja, den er tenkt til kosebruk på fine sommerdager - som vi har fem stk av i året her i Bergen. Ja det gjelder nok store deler av Norge - ikke bare Bergen Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2016 Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene. Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på? Ser at det ikke er så ille som jeg trodde, men den har stått med vann i sylindrene og synes fortsatt ikke som noe bra utgangspunkt om man skal legge tid og penger i restaurering. Det måtte isåfall vært om den hadde vært i familiens eie siden 60-tallet og skal forbli det i uoverskuelig fremtid. Og at resten av motoren er i bedre stand. Problemer med bolter som er korrodert fast og knekker når man forsøker å løsne dem gjelder særlig i områder med høy temperatur (eksos) og bolter av mindre dimensjon, typisk 6 mm. Skal svært mye mer til for å knekke en 8mm bolt. Har du sjekket oljen på girhuset? Har du bilder av hele motoren? Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 3.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Ser at skruer og bolter som ikke lar seg løsne/knekker er utfordring nå. Ser ut som jeg må bore opp en del av dem. Lurer på tips til andre steder man kan få tak i deler (marineengine.com har slett ikke alle skruer). Delemotor etc: Ser lite slikt på finn. Finnes det egne kanaler hvor veteranpåhengser selges? Sitér dette innlegget Link to post
jadalber Svart 3.November.2016 Link til dette innlegget Svart 3.November.2016 Hør med din lokale jernvare ( ashell osv ) De har ofte noe UNC-skruer i hylla. Biltema har også et assortement-skrin med noe 1/4" UNC Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Er motoren lik denne ? Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Så god som lik. Litt andre dekaler, men disse fornyet jo Evinrude for hver årsmodell på den tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Denne er til salgs for en billig penge hos kar i Sandviken, hvis du er interessert.... Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Jeg er interessert. Har du kontaktinfo? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Han heter Arild og har tlf. 99 53 77 88. Han jobber på Kystkultursenteret i Sandviken. Jeg kjøpte to andre motorer av ham, men denne var for gammel for meg. Sitér dette innlegget Link to post
edan Svart 10.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 Skrotnisse: Da har jeg vært hos Arild og kjøpt motoren. Den virker hakket bedre enn utgangspunktet mitt, men mangler noen deler, og har noen skader. Men med to motorer håper jeg det skal gå å få én som virker Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 10.November.2016 Link til dette innlegget Svart 10.November.2016 (redigert) Her er broren.Johnson Seahorse.Skiftet alle tenningsdeler med nytt.Går som Redigert 10.November.2016 av MobyDuck (see edit history) Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.