Jump to content

Deler til Evinrude 3 hk Lightwin (veteran)


edan

Recommended Posts

Takk for svar, Honduras.
 
På bildet ser man hvordan det ser ut inne i sylindrene. Får ikke dreiet svinghjulet og ting sitter fast ett eller annet sted. Basert på dette - er det vits i å gå løs på dette prosjektet?
 
bilde

Link to post

Får dessverre ikke opp noe bilde på linken din.

Kommentar fra moderator: Har rettet link til bildet.

Disse motorene er nok den typen det ble solgt mest av i norge, så deler skal ikke være noe problem.

Om den sitter fast er det ikke lønnsomt å fikse, men så skal man ha noe å holde på med, og så er det lærerikt og overkommelig mht. størrelse.

Link to post

Antagelig ikke lønnsomt uansett men veldig morsomt og forholdsvis lett å skru på disse. Mener jeg har sett en nettside som viser fullt overhaling av disse ett sted (uten at jeg umiddelbart klarer å finne tilbake til den her og nå). Har selv tre motorer av samme sort - ganske enkle å skru på og deler er det lett å få tak i.

Link to post

Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. 

 

Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det...

 

Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...?

 

Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-)

Link to post

Jadalber: Nå ser det ut som bildet er ok. I hvert fall på min skjerm. 

 

Hadde vært veldig greit om noen som har peiling kikker på det...

 

Atrox: Er veeeeldig interessert i å finne nettsiden du snakker om mht full overhaling :-) Har du sjans til å sjekke en gang til om du finner den - når du evt har tid, altså...?

 

Kjempegøy forum og deltakere med mye kunnskap :-)

Ser der ja - du fikk ut alle skruene i toppen jo - ikke værst.

Det som er fint med disse motorene er at det bare er glidelagere i blokka. Om du får ut stemplene og sylinderene/veiva ikke er fulle av gravrust, kan du i prinsippet bytte stempelringer/hone sylinderene og skru den sammen igjen. ( forgasser trenger nok også en overhaling )

Tennspoler/kondensatorer må også byttes - dette er "fast takst" på disse.

https://www.skruvat.no/batdeler/Coil-P353143.aspx

https://www.skruvat.no/batdeler/Head-Gasket-P352475.aspx

https://www.skruvat.no/batdeler/Kondensator-P353153.aspx

Edited by jadalber (see edit history)
Link to post

Takk for lenker begge to.

 

Skruene i toppen satt med samme moment som om det var en ny motor - får håpe det er et godt tegn...

 

Etter råd fra en av gutta på Maritim i Bergen blir det nå å legge motoren på rygg, fylle sylindrene med diesel og korke igjen pluggene. En ukes tid sa han.

Link to post

Synd å si det, men om ikke den aktuelle motoren har affeksjonsverdi bør du finne et annet prosjekt.

Den bærer preg av å enten ha ligget under sjøvann (sier "enten" siden du ikke har postet bilder av hele motoren) eller stått med sjøvann i sylinderene.

Har aldri sett så store korrosjonsskader, på det ene stempelet er deler av tverrspylings-kronen vekk.

 

Denne motoren ble produsert i en årrekke, og i et stort antall. Hadde det enda vært den sammenleggbare versjonen, men selv da ville det neppe ha noen hensikt.

Skal man legge arbeid og penger i restaurering bør man starte med et objekt som har potensiale.

 

Mulig du kan få solgt noe som deler. Undervannshuset for eksempel dersom oljen ikke bærer preg av tilsvarende korrosjon eller vannlekkasje.

Link to post

Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene.

 

Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på?

 

 

bilde

Link to post

Ingar: det første bildet var tatt med en gang jeg hadde åpnet. Kanskje lys/skyggevirkningen ikke var den beste heller, men etter litt rengjøring ser det nå slik ut. Kan ikke se noe korrosjon på stempelet. Derimot er det en noen rustflekker som ikke umiddelbart lar seg polere bort på sylinderveggene.

 

Ok, ser det like håpløst ut nå, eller er det verd å gå løs på?

 

Ser at det ikke er så ille som jeg trodde, men den har stått med vann i sylindrene og synes fortsatt ikke som noe bra utgangspunkt om man skal legge tid og penger i restaurering.

Det måtte isåfall vært om den hadde vært i familiens eie siden 60-tallet og skal forbli det i uoverskuelig fremtid. Og at resten av motoren er i bedre stand.

 

Problemer med bolter som er korrodert fast og knekker når man forsøker å løsne dem gjelder særlig i områder med høy temperatur (eksos) og bolter av mindre dimensjon, typisk 6 mm. Skal svært mye mer til for å knekke en 8mm bolt.

 

Har du sjekket oljen på girhuset?

Har du bilder av hele motoren?

Link to post
  • 2 weeks later...

Ser at skruer og bolter som ikke lar seg løsne/knekker er utfordring nå. Ser ut som jeg må bore opp en del av dem.

 

Lurer på tips til andre steder man kan få tak i deler (marineengine.com har slett ikke alle skruer).

 

Delemotor etc: Ser lite slikt på finn. Finnes det egne kanaler hvor veteranpåhengser selges?

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...