Bjoove Svart 21.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2016 Indikatorene nede til venstre indikerer FLIR rett fram og vinklet høyde rettfrem Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 21.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2016 (redigert) Da tippet jeg riktig uten å ha sett "flir" før men så logiskt ut Redigert 21.Oktober.2016 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 21.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2016 Synes også det ser ut for å være smått med framdrift. Synes retningen er ustabil til å ha normal framdrift, og ett minutt uti filmen er baugen rett med sjøen, og vi ser land rett foran baugen. Det kan neppe være frivillig å styre rett mot land når man ligger på 7-8 m (ais-track) dyp i det været og aksjonen er avsluttet, så jeg tipper rapporten kommer til å si noe om framdriftsproblemer før de gikk rundt. Kan også være at de har vært enda lenger inn når de gikk rundt ettersom det er mange meter mellom oppdateringene på Marinetraffic. Spørs om det ikke blir en dykketur for å finne masta.. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 (redigert) Ja, dette bildet minner jo mer om Sjøsanden enn om åpent hav. Vi ser tydelig land, og alt mellom Ægir og land er "hvitt". Litt rart at de i intervjuet aldri nevner noe om fremdriften, men kun skylder på kanalbytte og uoppmerksomhet. Kan de ha tatt en "Hvaler" ? Valgt å gå for langt inn, og aldri klart å styre ut igjen ? Redigert 22.Oktober.2016 av lano2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hva_er_problemet Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 ...men dersom vi forholder oss til video'en....så har de jo allerede gått rundt en gang...i begynnelsen av opptaket....og derfor roper de mayday. Video'en avsluttes med at de går rundt for andre gang ? Så videokameraet overlevde første rundkast ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoove Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Enig, hvis jeg så riktig på bilder av RS 51 Ægir, så står FLIR kamera ganske høyt i masta. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lano2 Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Uenig ! Jeg tror ikke Flir-kamera overlevde første rundkast, så jeg tror opptaket er gjort før. Dermed tror jeg mest på teorien om: 1. hyssing i propell ( amatørmessig ) 2. mannskap sitter ikke i sele, fordi de prøver å få hyssing ut 3. Ægir driver mot land, slik video viser 4. Rundkast 5. helikopter plukker de opp 6. Paul og gravmaskinen rydder opp, som vanlig .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Hadde de ikke to rundkast? Da kan det jo være at lano2 må legge til et rundkast før sitt første punkt på listen. Kameraet kan ha overlevd dette. Kapslingen på disse kameraene må være god for å tåle et liv på sjøen. En rask tur under vann bør ikke være noe problem. Jeg tror bildet forsvinner i filmen fordi kameraet fysisk blir revet av sammen med masten. Det kan ha skjedd i andre rundkast som mest sannsynlig har skjedd på grunnere vann enn det første. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Mener og det er mellom rundveltene pga. ustabil kurs ser ut som de driver i filmen .... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 (redigert) Er ikke dette et godt stykke utenfor temaet? Trodde denne tråden skulle handle om selve båten Ægir, ikke ende opp som Baatplassens interne havarikommisjon slik som forrige tråd med spekulasjoner og uthenging av mannskapet Redigert 22.Oktober.2016 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoove Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Blir spennende å se om RS Ægir kommer blandt disse flotte skøytene http://www.dnvf.no Eller om den blir flis? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Hva materiale er Ægir laget av? Plast eller alu eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjoove Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 I følge spec. https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsskoytene/rs-100-aegir/ GRP - Glassfiber Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Hmmmm, trenger ny VHF-radio til prosjektet mitt... Tror dere jeg kan kjøpe den billig før båten vrakes? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Logaren Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Er ikke dette et godt stykke utenfor temaet? Trodde denne tråden skulle handle om selve båten Ægir, ikke ende opp som Baatplassens interne havarikommisjon slik som forrige tråd med spekulasjoner og uthenging av mannskapet Amen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hva_er_problemet Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Amen... jo, la oss alle sammen ringe moderator... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 22.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2016 Trådstarter har gitt oss to ord og en link, føler ikke det er så tydliger rammer for trådens tema. Båten var rundt 30 år gammel, og gikk sikkert mot avslutning av tjenesten innen få år. Hva er typisk tjenestetid for båtene til RS? RS mistet en båt å selge, men hadde sikkert lagt ut et betydelig beløp for utskifting av Ægir om noen år. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 FLIR sto vel montert over øverste radar. Masten kan godt ha tålt første rundkast. Flere antenner og en lyskaster tålte begge rundkastene og ferden videre opp i steinrøysa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 Flirèn var den "Lyskasteren" som forsvant på styrehuset Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
hva_er_problemet Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 ...og etter første rundkast - så hadde man motorkraft på kun en av motorene ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 Tja. Etter min skalle burde de holdt kjeft om hendelsesforløp og ikke publisert div materiale fra hendelsen før det foreligger en offentlig og åpen rapport om hva som skjedde, hvis det er planen... (?). Alternativt burde de være helt åpne om hva som har skjedd hele veien så en slapp spekulasjoner. ---- Hvilken mediastrategi har RS? Vi åpner 100% og sender mannskapet til media på dag 2, men så lukker vi, og så venter vi... eller noe midt i mellom? Aner ikke. Kommer det en rapport? Er det en offentlig havarikommisjon når slikt skjer eller blir det opp til RS å ha en intern greie? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 Så vidt jeg husker fikk Ægir nye maskiner og totaloverhalt maskinrom for noen år siden. Den er bygd av to lag glassfiber med hardt skum imellom (de første årene hadde de problemer med at skummet mellom lagene knustes i grov sjø). Hullene i skroget og derigjennom vanninntrengning kom vel oppi fjæresteinene slik at styrhus og mange av installasjonene antakelig har unngått sjøvann. Motorene har antakelig ikke gått når den fikk vann i maskinrommet. Alt utvendig utstyr er vel beregnet på sjøvann og antakelig ok. Det medfører vel at det er nokså mye verdi igjen. Noen som har peiling på hvor den evt averteres solgt eller er det en lukket prosess? Pris? Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 Flirèn var den "Lyskasteren" som forsvant på styrehuset Og hva står over radarene? https://www.redningsselskapet.no/om-oss/redningsskoytene/rs-100-aegir/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 23.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2016 Ja må innrømme nå ble jeg usikker gitt ... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 24.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2016 Så vidt jeg husker fikk Ægir nye maskiner og totaloverhalt maskinrom for noen år siden. Den er bygd av to lag glassfiber med hardt skum imellom (de første årene hadde de problemer med at skummet mellom lagene knustes i grov sjø). Hullene i skroget og derigjennom vanninntrengning kom vel oppi fjæresteinene slik at styrhus og mange av installasjonene antakelig har unngått sjøvann. Motorene har antakelig ikke gått når den fikk vann i maskinrommet. Alt utvendig utstyr er vel beregnet på sjøvann og antakelig ok. Det medfører vel at det er nokså mye verdi igjen. Noen som har peiling på hvor den evt averteres solgt eller er det en lukket prosess? Pris? Ny båt til dykkerklubben, eller sjøspeideren kanskje? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.