Jump to content

Ægir kondemneres.


Mulligan

Recommended Posts

Synes også det ser ut for å være smått med framdrift.

Synes retningen er ustabil til å ha normal framdrift, og ett minutt uti filmen er baugen rett med sjøen, og vi ser land rett foran baugen.

Det kan neppe være frivillig å styre rett mot land når man ligger på 7-8 m (ais-track) dyp i det været og aksjonen er avsluttet, så jeg tipper rapporten kommer til å si noe om framdriftsproblemer før de gikk rundt.

Kan også være at de har vært enda lenger inn når de gikk rundt ettersom det er mange meter mellom oppdateringene på Marinetraffic.

Spørs om det ikke blir en dykketur for å finne masta..

Mons

Link to post
Share on other sites

Ja, dette bildet minner jo mer om Sjøsanden enn om åpent hav.

Vi ser tydelig land, og alt mellom Ægir og land er "hvitt".

Litt rart at de i intervjuet aldri nevner noe om fremdriften, men kun skylder på kanalbytte og uoppmerksomhet.

Kan de ha tatt en "Hvaler" ? :wink:  Valgt å gå for langt inn, og aldri klart å styre ut igjen ?

bilde

Redigert av lano2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...men dersom vi forholder oss til video'en....så har de jo allerede gått rundt en gang...i begynnelsen av opptaket....og derfor roper de mayday.  :yesnod:

Video'en avsluttes med at de går rundt for andre gang ?

 

Så videokameraet overlevde første rundkast ?  :confused:  :confused:  :confused:  :confused:  :confused:  :confused:

Link to post
Share on other sites

Uenig !

Jeg tror ikke Flir-kamera overlevde første rundkast, så jeg tror opptaket er gjort før.

Dermed tror jeg mest på teorien om:

 

1. hyssing i propell ( amatørmessig )

2. mannskap sitter ikke i sele, fordi de prøver å få hyssing ut

3. Ægir driver mot land, slik video viser

4. Rundkast

5. helikopter plukker de opp

6. Paul og gravmaskinen rydder opp, som vanlig ..

Link to post
Share on other sites

Hadde de ikke to rundkast? Da kan det jo være at lano2 må legge til et rundkast før sitt første punkt på listen. Kameraet kan ha overlevd dette. Kapslingen på disse kameraene må være god for å tåle et liv på sjøen. En rask tur under vann bør ikke være noe problem. Jeg tror bildet forsvinner i filmen fordi kameraet fysisk blir revet av sammen med masten. Det kan ha skjedd i andre rundkast som mest sannsynlig har skjedd på grunnere vann enn det første.

Link to post
Share on other sites

Trådstarter har gitt oss to ord og en link, føler ikke det er så tydliger rammer for trådens tema.

 

Båten var rundt 30 år gammel, og gikk sikkert mot avslutning av tjenesten innen få år. Hva er typisk tjenestetid for båtene til RS? RS mistet en båt å selge, men hadde sikkert lagt ut et betydelig beløp for utskifting av Ægir om noen år.  

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tja. Etter min skalle burde de holdt kjeft om hendelsesforløp og ikke publisert div materiale fra hendelsen før det foreligger en offentlig og åpen rapport om hva som skjedde, hvis det er planen... (?).

 

Alternativt burde de være helt åpne om hva som har skjedd hele veien så en slapp spekulasjoner.

----

 

Hvilken mediastrategi har RS? Vi åpner 100% og sender mannskapet til media på dag 2, men så lukker vi, og så venter vi... eller noe midt i mellom? Aner ikke. Kommer det en rapport? Er det en offentlig havarikommisjon når slikt skjer eller blir det opp til RS å ha en intern greie?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker fikk Ægir nye maskiner og totaloverhalt maskinrom for noen år siden.

Den er bygd av to lag glassfiber med hardt skum imellom (de første årene hadde de problemer med at skummet mellom lagene knustes i grov sjø). Hullene i skroget og derigjennom vanninntrengning kom vel oppi fjæresteinene slik at styrhus og mange av installasjonene antakelig har unngått sjøvann. Motorene har antakelig ikke gått når den fikk vann i maskinrommet.

Alt utvendig utstyr er vel beregnet på sjøvann og antakelig ok.

Det medfører vel at det er nokså mye verdi igjen.

Noen som har peiling på hvor den evt averteres solgt eller er det en lukket prosess? Pris?

Mons

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg husker fikk Ægir nye maskiner og totaloverhalt maskinrom for noen år siden.

Den er bygd av to lag glassfiber med hardt skum imellom (de første årene hadde de problemer med at skummet mellom lagene knustes i grov sjø). Hullene i skroget og derigjennom vanninntrengning kom vel oppi fjæresteinene slik at styrhus og mange av installasjonene antakelig har unngått sjøvann. Motorene har antakelig ikke gått når den fikk vann i maskinrommet.

Alt utvendig utstyr er vel beregnet på sjøvann og antakelig ok.

Det medfører vel at det er nokså mye verdi igjen.

Noen som har peiling på hvor den evt averteres solgt eller er det en lukket prosess? Pris?

 

Ny båt til dykkerklubben, eller sjøspeideren kanskje? :wink:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...