Jump to content

Ægir kondemneres.


Mulligan

Recommended Posts

 

 

Tror det bildet der er litt gammelt.

 

Litt mer stæsj i masta her:

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på hvor den evt averteres solgt eller er det en lukket prosess? Pris?

 

kommer vel an på de forsikringsmessige forholdene...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var jeg borti en sak med Ægir, og da viste det seg etter flere runder at de var selvassurandør - i alle fall for den båten.

Om de er det fortsatt vet jeg ikke, men synes jeg husker at skipperen sa i et intervju ang kondemnering noe om å bruke forsikringspenger til kjøp av ny båt.

Mons

Link to post
Share on other sites

For noen år siden var jeg borti en sak med Ægir, og da viste det seg etter flere runder at de var selvassurandør - i alle fall for den båten.

Om de er det fortsatt vet jeg ikke, men synes jeg husker at skipperen sa i et intervju ang kondemnering noe om å bruke forsikringspenger til kjøp av ny båt.

Ut fra artikkelen ser det ut som den er forsikret i Skuld??

http://www.lister24.no/nyheter/Rydder-etter-Agir-521989.html

Link to post
Share on other sites

Nå er det en stund siden jeg var borte i Skuld, men tror de driver mye med P&I-forsikring. De kan ha vært der for å vurdere eventuelle utslipp og skader/krav fra dette. Ikke sikkert selve båten var forsikret. Er vel mer logisk for en så stor organisasjon å være selvassurandør.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Er det noe mer info om funnet av masten noe sted på nett? Hvor funnstedet ligger i forhold til siste AIS punktet og der skøyta drev i land.

Ser jo ut som den har blir skyllet opp på stranda av et uvær (Urd?j kan i så fall tyde på at den har ligget på forholdsvis grunnt vann...

 

Noen som har status på Ægir? Er den solgt eller demontert og hugget opp?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har ingen formening om hva den skal brukes til, men den har jo artige kvaliteter som fritidsfartøy også. Kanskje spesielt litt aktiv fritid..

Hvis du går fort drikker den nok godt, men med en maskin på tomgang gjør den sikkert 6-7 knop på et temmelig beskjedent forbruk.

Resten av vedlikeholdet derimot vil være ganske omfattende på en slik båt.

Tipper den blir støttefartøy ved kabellegging, bunnkartlegging ol

Mons

Link to post
Share on other sites

Godt å se at den blir bygget opp igjen :yesnod: 

Ser det er nye Servogear propeller, akslinger og ror på plass, og det er ikke billige greier til en slik båt.

 

Er det utelukket at den kommer tilbake i aktiv tjeneste hos RS da? Om motorrommet greide seg uten de store mengder vann, så er mye blitt spart. 

 

Forbruk?

Ægir er 65 fot tungbygget dypt V skrog og har 2 x 22 liters MAN V12 på 1000 hk som gir 25 knop marsjfart. Jeg tipper ca 350 liter i timen på 25 kn eller rundt 14 liter på mila. Kanskje den blir MDG sin nye badebåt? :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...