Jump to content

Få tak i tilsetningsstoff til bensin for båt ved vinterlagring


SteinMR

Recommended Posts

Jeg skal nå sette bort båten til vinterlagring og har fylt opp bensintanken helt opp med 200 liter.

Har nå lest at fra og med i år så må en huske på å tilføre bensin additiv før lagring siden bensin i år er tilført mer etanol enn tidligere.

 

Hva anbefales å kjøpe, samt hvor kan dette kjøpes?
Hvor mye trenger jeg til 200 liter?

Redigert av SteinMR (see edit history)
Link to post

Hvorfor? Både bensin og etanol tåler frost, ja faktisk bedre enn de tåler varme...Etanol brukes jo som frostsikring f. eks i vindusspylervæske.

Etanol skal tiltrekke seg van fra luften (er hygroskopisk). Hvis det skjer over en viss grad blander ikke etanolen seg lengre med bensinen, men sammler seg sammen med vannet på bunnen. Denne blandingen skal være ganske aggressiv og kan vel ødelegge slanger of motordeler.

Link to post

Bensinkonserveringsmiddel/stabilisator har eksistert og har vært anbefalt i mange år, så det er ikke noe nytt av året selv om etanol ikke gjør saken bedre.

Jeg bruker Mercury Quickstor. En flaske rekker til over 200 liter.

Bensin taper seg i kvalitet/oktan over tid, og det motvirker man med dette. 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Amerikanerne har hatt dette problemet en del år. De regner det derfor som standard å fylle på stabilisator på tanken. Problemet med etanol på bensintanken er at det skaper sin egen kondens, i tillegg til at det gjør bensinen mindre lagringsdyktig. Quicksilver stabilisatoren over kan brukes, men jeg ser at de fleste nå anbefaler såkalt "etanolstabiliserende" tilsetning. Dette kjøpes på Maritim under navnet Startron. Alternativet er å handle Sea Foam eller Sta-bil over nettet. Alle sammen har hver sine tilhengergrupper - og blir beskrevet som tull og tøys eller vidundermiddel avhengig av hvem som svarer. Jeg har selv brukt Sea Foam i år, så får vi se hvordan resultatet blir til våren :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hvor ofte må an tilsette dette hvis man har båten på sjøen om vinteren?

Dette anbefales brukt i hver tank, hele året rundt, men som regel i høyere konsentrasjon før opplag. Hensikten er å holde drivstoffsystemet "tørt". Som nevnt tidligere, alle har sitt favoritt lurium på dette. Når man ser tester på de forskjellige viser det seg stort sett at de virker/ikke virker like mye.  

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Hvor kommer denne luften, som inneholder vann fra, når tanken er toppet helt opp?

 

Etanol skal tiltrekke seg van fra luften (er hygroskopisk). Hvis det skjer over en viss grad blander ikke etanolen seg lengre med bensinen, men sammler seg sammen med vannet på bunnen. Denne blandingen skal være ganske aggressiv og kan vel ødelegge slanger of motordeler.

Link to post

Litt på siden, bør man fylle opp tanken med bensin før vinterlagring?

Først så spørs det hvilken tank du snakker om, har du fasttank på ca. 120-150 liter og båten oppbevares utendørs på vinteren så er svare; --- For å forhindre fukt og kondens på tanken så er det beste å ha tanken FULL og da med litt tilsetning for å stabilisere og bevare bensinen. Men har du en tank på 5-15 liter så kan det være fornuftig å tømme den og ta tanken med innomhus.

 

Husk det er regler på å oppbevare bensin innendørs (jeg husker ikke helt volum her og nå).

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Det beste er vel å ha helt tom tank før vinterlagring, og så fylle på ny fersk bensin til sesong start. :yesnod:

 

Er du sikker på det?

Har alltid hørt at en skal ha en full tank for å unngå kondens problemer, og dette gjelder særlig på dieseltanker for å unngå dieseldyr.

 

I alle år har jeg fylt opp bensintanken for å unngå kondens, og jeg har aldri opplevde problemer med "gammel" bensin som mange snakker om.

Jeg stilte spørsmålet etter at jeg leste i ett av båtbladene at en fra og med i år må passe på å fylle på konserveringsmiddel grunnet at i år brukes det mer etanol i bensinen enn før.

Link to post

Moderne bensin blir fortere "gammel" enn før i tiden.

Full tank og konservering/stabilisatormiddel er best. Da holder bensinen samme kvalitet til våren og man slipper å tenke på kondens og evt. korrosjon i tanken.

Hvis tanken er veldig stor og brannfare er et poeng så blir det jo noe annet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Moderne bensin blir fortere "gammel" enn før i tiden.

Full tank og konservering/stabilisatormiddel er best. Da holder bensinen samme kvalitet til våren og man slipper å tenke på kondens og evt. korrosjon i tanken.

Hvis tanken er veldig stor og brannfare er et poeng så blir det jo noe annet.

Må dette stoffet helles på tanken før du topper den opp for vinteren, eller blander stoffet seg selv bare ved å helle det nedpå?

Link to post

Det beste er nok å ha det på tanken før du topper opp. Og så kjøre motoren en stund, til vanns eller til lands.

For utenbordsmotor er det jo naturlig å ferskvannskjøre motor før vinterlagring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det beste er nok å ha det på tanken før du topper opp. Og så kjøre motoren en stund, til vanns eller til lands.

For utenbordsmotor er det jo naturlig å ferskvannskjøre motor før vinterlagring.

 

Høres nok mest fornuftig ut det ja. Lurte bare på om det hadde samme egenskapen som noen stoffer for dieseldyr, de blander seg inn bare ved å tømme ned på tanken og litt bevegelse i båten.

Link to post

Morsom videosnutt med "vannfjernere". Denne viser hvor mye som skal til for å blande inn tilsetningen og hvor lenge de forskjellige holder vannet sammen med bensinen. Den er riktignok satt veldig på spissen med MYE vann - men gir et begrep.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ElbgPhujl_M

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

I "gamle dager" var dette ikke noe problem, men som påpekt av flere er dette viktig med dagens bensin (les: miljøbensin som er på alle pumper i dag, ikke lik den gode gamle).

Akkurat som gressklipper, snøfreser etc om dagen; står den lenge "råtner" bensinen og blir ubrukelig. Det er jo grunnen til at de selger slik Alkylatbensin eller hva det heter på mindre kanner. Råtner ikke, men svindyr literpris...

 

 

Link to post

Jo som du sier, morsom video, slik jeg har lært det så vil du ALDRI kunne fjerne vann i bensinen, du får den bare til å bli med ut i forbrenninssystemet. Med de nye moderne motorene med injektorer så liker ikke de disse vannperlene/vannpartiklene, derfor har "kondensfjerner" motsatt virkning en ønskelig. Vil nok tro at nevnte video/ test ville fått litt annen resultat dersom man har startet testen med mindre vann, det er vell få bensintanker som har 30% vanninnhold i bensinen. Nei, man må ta forholdsregler og holde tanken så full som mulig og ha en brukbar vannutskiller i tilførselsslangen/ røra.

 

Men man kan jo benytte tilsetningsstoffer som stabiliserer bensinen og forhindrer rust dannelse selv om man ikke benytter kondensfjerner, den er ikke bra å bruke.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg bruker kun alkylatbensin på snøfreser og gressklipperen. Da kan bensinen stå hvor lenge som helst uten å bli degradert.

Bruker uansett ikke mere enn to kanner pr. år så kostnaden er liten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...