Usabel Startet 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2016 Hei. Jeg er den lykkelige eier av en Myra 21 med en Yanmar 2GM20F. Jeg har lett etter en tråd for vinter klargjøring men finner ingen.. Kan noen hjelpe med en tråd eller gode råd, med enkle ord hadde jeg blitt veldig glad. Båten er tatt opp og spylt. Sitér dette innlegget Link to post
harry92 Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 i forhold til motoren er det lurt og kjøre ferskvann i gjennom motoren en stund for og få bort alt salt, etter det fyller du opp med frostvekse Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Takk for svar. Mener du å fylle båten først med ferskvann. Tømme, også det samme med frostvæske? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) - tror nok ikke du skal fylle båten med vann nei :) Har du motorens brukerhåndbok? Handleliste: Motorolje, girolje, oljefilter, dieselfilter, kobberpakning til dieselfilters lufteskrue, oljesugepumpe/ håndpumpe, filteravdrager, zinkanoder. Marine spray 6-66, tørkepapir og gammel skjorte. Frostvæske. Står den på land? -er dette en trebåt eller plast ? ( er det trebåt, så får andre si noe om det er anbefalt å starte motoren på land mtp vibrasjoner og påkjenningen på skroget ) Uansett: du kan tilpasse en slange som du kobler rett inn på impellerpumpa. Denne slangen setter du oppi en bøtte med vann, og legg en vannslange oppi for å etterfylle. Kjør motoren varm. Stans motoren og ta en kopp kaffi. -Motoroljen må avkjøles litt. Så tar du en vakuumsugepumpe og suger opp motoroljen via peilehullet. Deretter tar du å legger en plastpose og legger på dørken under oljefilteret på høyre side av motoren og bretter ut en del tørkepapir og pakker i underkant av filteret. Gjør klar med mere tørkepapir. Skru av oljefilteret. Det vil renne ut en dl olje. Tørk opp. Se til at den svarte pakninger på filteret ikke henger igjen på motoren. Så smører du litt olje på pakningen på det nye filteret og skrur det fast så godt du kan med håndmakt. Fyll på ny olje ihht bruksanvisningen. Men ikke høyere enn rett nivå på pinnen. Peil olje. Start motoren og la den gå et minutt. Stans den, drikk mere kaffi. Oljen siger tilbake til sumpen. Peil og etterfyll - en drøy dl har nå lagt seg i filteret. Steng dieselkranen på dieseltanken. Skift dieselfilter. Bytt kobberpakning på filterets lufteskrue. Åpnes dieselkranen Luft systemet ved på pumpe på hendelen på dieselpumpa nede, bakerst på venstre side, sett forfra. Steng lufteskruen på toppen av filteret. Start motoren. La den gå seg varm igjen. mot slutten setter du slangen du har koblet til impellerpumpa, oppi en bøtte med ferdig utblandet frostvæske. Kjør gjennom noen liter, så du er sikker på at frostvæskeblandingen har "vasket ut" alt ferskvann. Ferdig . Skru ut eventuelle offeranoder, Zink, på ferskvannssiden av kjølekretsen. Du setter på nye før neste oppstart til våren. ( Zink og frostvæske er ikke gode venner) Så kan du suge opp og bytte gearolje ( men den burde vært kjørt varm) så det kan alltids vente til våren, om du ikke har mulighet nå) Tørk over motor med en fille. Spray over med et eller annet på boks. 6-66 er bra. Når ble det bytter impeller sist? Uvisst? Legg frem ny så du monterer den til våren samtidig som nye Zink. Sjekk at eventuell o-ring/ pakning på dieselpåfyllingslokk er hel og tetter godt. Mao ny. Så er det bare å tømme båten for alle puter og tekstiler. Vask over. :) ( har sjøl yanmar 2gm20, men ikke "F". ) Redigert 23.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Hei God skildring frå Eureka. Eg har to slike motorar, og vil føya til at under det nederste reimhjulet er det ein plugg. Frå innsida av denne pluggen går det eit røy heilt ned til nederst i botnpanna. Dersom du kjem til denne kan du gjera føljande, ETTER at du har pumpa ut olja: Skru ut pluggen. Tørk opp olja som renn ut. Skru på eit 90 graders bend, Skru på ein liten kuleventil på bendet, Skru ein liten slangestuss på stussen, Fest ein høveleg slange til stussen, og skru på ei lita handpumpa på slangen Pumpa festar du på ein høveleg stad på eit skott. Samla pris 2-400 spenn. Kvifor? Neste gong du skiftar olja får du ut mykje meir olja. Dvs. at den nye olja ikkje blir så forureina av den gamle olja, og olja varar lengre. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Og i tillegg er oljeskifta mykje reinslegare. Eg plar òg å legga ei ubrukt barnebleia under filteret, før eg skrur det ut. Det hender òg at eg klippar toppen av ein mjølkekartong, stikk eit hol i toppen av oljefilteret, stikk eit hol nederst på oljefilteret, og lar olja renna ned i mjølkekartongen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Hei. Det er en plastsnekke. Og den står på land. Hmm. Jeg må lese litt før jeg begir meg ut på dette, men takk for svar. Redigert 24.Oktober.2016 av Usabel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 :) Det høres nok mere komplisert ut enn det er. Men jeg skjønner at det kan høres voldsomt ut første gang. La oss bryte det ned: Har du byttet motorolje på bil eller båt før? Frostvæske, det må bare gjøres. Dog, jeg vet om noen som heller bare tapper ned motoren. Men det får de forklare. Er motoren ny for deg? Hvor godt kjenner du til hvor de ulike komponentene er? Kan du få med deg en hjelpemann som har gjort slikt før? 2gm20 er en veldig god motor. Ta godt vare på den. -og det er lurt å titte litt i boka. Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 :) Det høres nok mere komplisert ut enn det er. Men jeg skjønner at det kan høres voldsomt ut første gang. La oss bryte det ned: Har du byttet motorolje på bil eller båt før? Frostvæske, det må bare gjøres. Dog, jeg vet om noen som heller bare tapper ned motoren. Men det får de forklare. Er motoren ny for deg? Hvor godt kjenner du til hvor de ulike komponentene er? Kan du få med deg en hjelpemann som har gjort slikt før? 2gm20 er en veldig god motor. Ta godt vare på den. -og det er lurt å titte litt i Hei. Har byttet oljefilter og olje i bil. Også frostsikret toaletter. Men må finne den impellerpumpen og få tak i bruksanvisning.. Ellers virket din forklaring greit.. Men dette er mye nytt for meg Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Impellerpumpen: Sjøvann blir jo hentet gjennom en skroggjennomføring. Følg slangen og den ender opp på en plass neders, fremkant av motoren, som den minste drivreima er på. Dette er impellerpumpa, som suger sjøvann og dytter det videre inn på kjølekretsen. Skru av slangeklemma på "inn slangen" på impellerpumpa. Sett på en mere passende slange som du setter oppi vannkaret. Bytt gjerne til en ny slangeklemme av marin kvalitet. Så lett :) Har du sjøvannsfilter mellom skroggjennomføring og impellerpumpe, kan du nappe slangen av der istede, dersom den er lang nok. Jeg har sjøvannsfilter og pleier bare å fylle ferskvann, og deretter frostvæske, direkte i det. Men det krever at du står å fyller på hele tiden/ passer på. Nå må de som har "F" motor rette meg, men: Greia med at motoren må kjøre seg varm, er at termostaten må åpne seg slik at rent vann slipper inn i hele saltvannsdelen av kjøleren. Det er ikke lett å få opp temperaturen tilstrekkelig ettersom motoren ikke får kjørt seg på høy belastning. Jeg antar at det sitter en termostat i saltvannskretsen? Ask? Noen nøyer seg med å kjør innpå ferskvann og deretter bare tappe ned/ tømme motoren for sjøvann. Kanskje det er en like god løsning, siden båten står på land. Det står garantert noe om dette i boka. Dieselfilter kan du vente med til våren, om du synes det blir litt mye. Det jeg beskrev om kobberpakning på dieselfinfilteret, er: kobberpakningen blir etterhvert klemt flat. Når du bruker opp en gammel pakning, holder den ikke tett og du får luft i systemet og motorstopp. Kjøp inn noen så du har liggende. Slikt "arver" man gjerne etter forrige eier. Det ligger forøvrig noen filmer av 2gm20 på YouTube. Forøvrig må du tømme/ frostsikre drikkevannsopplegget i båten. Husk at pumpa ikke må stå med ferskvann. Lykke til, slikt arbeid er kos! ;) Redigert 24.Oktober.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Impellerpumpen: Sjøvann blir jo hentet gjennom en skroggjennomføring. Følg slangen og den ender opp på en plass neders, fremkant av motoren, som den minste drivreima er på. Dette er impellerpumpa, som suger sjøvann og dytter det videre inn på kjølekretsen. Skru av slangeklemma på "inn slangen" på impellerpumpa. Sett på en mere passende slange som du setter oppi vannkaret. Bytt gjerne til en ny slangeklemme av marin kvalitet. Så lett :) Har du sjøvannsfilter mellom skroggjennomføring og impellerpumpe, kan du nappe slangen av der istede, dersom den er lang nok. Jeg har sjøvannsfilter og pleier bare å fylle ferskvann, og deretter frostvæske, direkte i det. Men det krever at du står å fyller på hele tiden/ passer på. Nå må de som har "F" motor rette meg, men: Greia med at motoren må kjøre seg varm, er at termostaten må åpne seg slik at rent vann slipper inn i hele saltvannsdelen av kjøleren. Det er ikke lett å få opp temperaturen tilstrekkelig ettersom motoren ikke får kjørt seg på høy belastning. Jeg antar at det sitter en termostat i saltvannskretsen? Ask? Noen nøyer seg med å kjør innpå ferskvann og deretter bare tappe ned/ tømme motoren for sjøvann. Kanskje det er en like god løsning, siden båten står på land. Det står garantert noe om dette i boka. Dieselfilter kan du vente med til våren, om du synes det blir litt mye. Det jeg beskrev om kobberpakning på dieselfinfilteret, er: kobberpakningen blir etterhvert klemt flat. Når du bruker opp en gammel pakning, holder den ikke tett og du får luft i systemet og motorstopp. Kjøp inn noen så du har liggende. Slikt "arver" man gjerne etter forrige eier. Det ligger forøvrig noen filmer av 2gm20 på YouTube. Forøvrig må du tømme/ frostsikre drikkevannsopplegget i båten. Husk at pumpa ikke må stå med ferskvann. Lykke til, slikt arbeid er kos! ;) Har fått tak i bruksanvisning, men en ting manglet..Motorillustrasjon...... Men du skriver enkelt for meg, skal gjøre mitt beste. Yes,, jeg har sjøvannsfilter. Jeg synes viftereima var litt slakk. 20mm dødgang? og ekspansjonstanken var nesten tom.. Hmmmm Redigert 24.Oktober.2016 av Usabel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 (redigert) Eureka har gitt den fullstendige oppskriften. Om hverdagen spiser opp all tiden og du plutselig våkner og ser minusgrader på termometeret så er det en ting som kan gå galt med motoren din om du setter den på land uten å gjøre noe som helst. Du kan frostsprenge den. For å unngå at det skal kunne skje er det to utrolig enkle og raske ting du må gjøre. Når du står foran motoren, dvs med front mot viftereima, så har du en kran i plast/kompositt sånn ca midt nedpå blokka på venstresiden. Om du åpner den så tømmer toppen seg for kjølevann. Så bøyer du deg ned (til venstre bak det minste hjulet på viftereima foran mener jeg å huske) og finner impellerhuset. Du løsner slangeklemma og drar ene slangen av slik at impellerhuset og resten av blokka tømmes for kjølevann. Selv ville jeg også åpnet krana for kjølevannsinntaket for å la vannet i kran og i slangen inn til sjøvannsfilteret (om det er installert) renne ut. Da kan du gjøre resten når du har tid og anledning uten å være redd for at en kald vinter skal kunne gjøre fatal skade på motoren. ------- Så altså: 1: Åpne kran for å tømme toppen (trenger ikke noe verktøy for det) 2: Åpne slangeklemme til impellerhus (du må ha skrujern som passer) Nå er motoren sikret mot fatal skade ved vinterlagring pga frostsprenging. NB! Forutsatt at frostveskeblandingen på ferskvannsiden er korrekt da... som nybakt eier av båten (?) ville jeg byttet den okkesom for å sikre akkurat det. Redigert 24.Oktober.2016 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Eureka nevner varmkjøring pga termostat i saltvannskretsen skal åpnes, nå er der ikke termostat i saltvannskretsen på en ferskvannskjølt Yanmar (varmeveksler) motor. Pinkvin nevner tømming av motorblokk, impellerhus, etc. , nå er jo ikke dette nødvendig hvis det er kjørt innpå frostvæske på saltvanns-siden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 -hadde en følelse av at Pinkvin kunne gi råd om nedtapping. :) Må bare plukke en liten høne.. Viftereim? Har du vifte ? :) Blir varmeveksleren tappet ut ihht metoden din Pinkvin, eller er den en anode som må ut også? ( jeg har jo ikke tafset på yanmar "F" motor... ) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Hei Pinkvin svarte på spørsmålet. Eg plar kjøyra på med frostvæska via saltvassfilteret. Så vidt eg veit er det ikkje sinkanodar i kjølekretsane på F-motorane. Dette med unntak av på saltvassida på seilbåtdrevet. Korleis det er på båtar med aksling veit eg ikkje. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Og når du skiftar frostvæska, kan du gjerne samla opp den, og hella den i saltvasskretsen før du heller i ny frostvæska. Eg plar bruka ei blanding med lågt frysepunkt. Dette fordi den blandar seg med vatnet som er der frå før av. (Du bør køyra gjennom ferskvatn på både salt- og ferskvassida fyrst. Når båten står på land, trur eg at eg hadde målt frysepunktet på frostvæska, og dersom den er ok hadde eg venta med skifte til våren. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Eureka nevner varmkjøring pga termostat i saltvannskretsen skal åpnes, nå er der ikke termostat i saltvannskretsen på en ferskvannskjølt Yanmar (varmeveksler) motor. Pinkvin nevner tømming av motorblokk, impellerhus, etc. , nå er jo ikke dette nødvendig hvis det er kjørt innpå frostvæske på saltvanns-siden. Helt riktig. Mer som en nødløsning hvis en ikke rekker/klarer å gjøre noe annet før kulda setter inn. Nedtapping er vel egentlig det eneste man definitivt MÅ gjøre for å hindre at motoren blir ødelagt når frosten kommer. Men selvsagt ikke noe poeng om man har kjørt innpå frostvæske :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Må bare plukke en liten høne.. Viftereim? Har du vifte ? :) Pedagogisk grep for å holde samme sjargong som TS " Jeg synes viftereima var litt slakk. 20mm dødgang? ". ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 :) sant sant. Bra det blir oppklart ang varmkjøring og termostat. Da er det bare å få opp en lunk for å suge opp olja :) Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Har bestilt oljeoppsamlingspumpe, men det tar vel litt tid før den kommer. Skal kjøre igjennom ferskvann/ frostvæske via sjøvannsfilteret i dag.. Så tenker jeg å prøve å tømme dieseltanken og bytte: !Steng dieselkranen på dieseltanken. Skift dieselfilter. Bytt kobberpakning på filterets lufteskrue. Åpnes dieselkranen Luft systemet ved på pumpe på hendelen på dieselpumpa nede, bakerst på venstre side, sett forfra. Steng lufteskruen på toppen av filteret. ! Så frostsikre vasken. Ta av kalesjen tømme og vaske båt innvendig. Ok? Mange gode råd, og har sett noen fine videoer på youtube..Takk for hjelp så langt Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Lukter fælt men for å forhindre for mye svartsopp så er det ok å vaske over med svak klorinblanding før vinteropplaget. Ang. utslagsvasken og krana så får du kjøpt sånn miljøvennlig frostvæske som du antagelig ikke dauer av om det kommer noen rester i drikkevannet. Selv så tømmer jeg så godt det er mulig og slår i en slant spylervæske. Har fungert fint for meg her på østlandet. Har egentlig fungert fint bare å tømme vannsystemet også. Mange komponenter er jo av plast/kompositt og tåler antagelig mye før de blir frostsprengt. Unntaket er et utvendig dusjhåndtak som fryser i filler hvis jeg glemmer å ta det av om vinteren. Så tja, du finner din måte. ----------- Ang lufting av dieseltilførselen. Selv luftet jeg min yanmar ved å åpne på toppen av drivstoffventilene, slå tilbake luftinga/ventilene på toppen så den ikke får komperesjon og starter, og kjør motoren på starteren. Ikke for lenge av gangen. Lukk ventilene på toppen, stram til dieselrørene og start den. Om den ikke starter så gjenta prosedyren (tipper den starter på første forsøk). Holder normalt å lufte på ett rør/sylinder. Fungerte som gull for meg. Ha på briller og godt med kluter/papir tilgjengelig. (Alt på husken så kan være at jeg husker noen feil detaljer.. :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Jeg unnlot å foreslå lufting på den måten.. :) Til trådstarter, grunnen til at du skal stenge drivstoffkrane/ ventil, er at dieselen ikke skal renne tilbake til tank, som gir mere luft i systemet, og at det ikke skal fortsette å renne om tanken står høyere enn motoren. Du trenger en vannpumpetang for å skru av kransen på diesel finfilter. Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Jeg unnlot å foreslå lufting på den måten.. :) Til trådstarter, grunnen til at du skal stenge drivstoffkrane/ ventil, er at dieselen ikke skal renne tilbake til tank, som gir mere luft i systemet, og at det ikke skal fortsette å renne om tanken står høyere enn motoren. Du trenger en vannpumpetang for å skru av kransen på diesel finfilter. Bruksanvisningen forteller at det er lurt å lære seg å kunne lufte systemet, så jeg går for denne.. Skal se litt på "arven" etter forrige båteier.. Det var mange pakninger og en impeller der.. Takk :) Sitér dette innlegget Link to post
Usabel Svart 25.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2016 Du har rett i at det er lurt å lære seg lufting ihht boka. Tenkte bare å gjøre det overkommelig :) Der har du en fin samling servicedeler. I min "arv" i kartbordet, lå det servicedeler både fra orginal- yanmar motoren og ny motoren som ble satt inn i 2004. Har du grovfilter/ vannutskiller på diesel også? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.