Jump to content

Myra 21 med en Yanmar 2GM20F, ønsker råd for vinterklargjøring

Usabel

Recommended Posts

Du har rett i at det er lurt å lære seg lufting ihht boka. Tenkte bare å gjøre det overkommelig :)

Der har du en fin samling servicedeler.

I min "arv" i kartbordet, lå det servicedeler både fra orginal- yanmar motoren og ny motoren som ble satt inn i 2004.

Har du grovfilter/ vannutskiller på diesel også?

ehhhhhhh. Det du ser er det jeg har.. Skal jeg lukke kran ved drenspumpe? Boka sier noe om det ved vinterkonservering. Ja jeg har det.. Måtte bare lese litt.. Og svaret er nei. Det er hovedkran for sjøvannsinntak.,.,.

Redigert av Usabel (see edit history)
Guest Avmønstret#

Finn frem sveiva og sveiv i stedet for å kinne starter for å lufte den. Har du tre armer så klarer du å lukke ventilene på toppen samtidig som du sveiver som en villmann for å starte motoren ;-) Så kan du la motoren gå for å lade batteriene. Men 9V før vinteren betyr fort nytt batteri til våren uansett..

Guest Avmønstret#

Sveiv er kjekt å ha. Da kan du sette slangen på impellerhuset og helle frostvæske i sjøvannfilteret og sveive til det spytter ut kjøleveske i eksosen, uten å måtte starte båten når den står på land. 

En sveiv som ikke brukes ligger ofte på en gudsforlatt plass... og dukker opp når du ikke har bruk for den ;-)

-----------

Jeg ville prøvd å få dradd i gjennom noe frostvæske før vinteren. Men med flatt batteri og uten sveiv så er det jo ikke så enkelt... ta med batteriet hjem og gi den en lading? 

Sveiv er kjekt å ha. Da kan du sette slangen på impellerhuset og helle frostvæske i sjøvannfilteret og sveive til det spytter ut kjøleveske i eksosen, uten å måtte starte båten når den står på land. 

En sveiv som ikke brukes ligger ofte på en gudsforlatt plass... og dukker opp når du ikke har bruk for den ;-)

-----------

Jeg ville prøvd å få dradd i gjennom noe frostvæske før vinteren. Men med flatt batteri og uten sveiv så er det jo ikke så enkelt... ta med batteriet hjem og gi den en lading?

Skal det, det var 12 V før start, men gikk ned til 9 etter ett forsøk. Må bare kjøpe lader.. Men nå er motoren tømt ihvertfall.

• 5 måneder senere...
Vronsky skrev On 19.12.2016 at 12.15:

Hi Usabel,

I read you have a Yanmar engine in your Myra 21 >

https://baatplassen.no/i/topic/130507-myra-21-med-en-yanmar-2gm20f-%C3%B8nsker-r%C3%A5d-for-vinterklargj%C3%B8ring/

...do you perhaps have a picture of your motor in your boat ??

I have a Myra 21 too, but still has the original MD2B unit.

THANKS,

V.

29_52963775.jpg

29_480180378.jpg

• 1 måned senere...

Jeg trodde jeg hadde blitt klokere.. Et problem etter sjøsetting i dag var at det ikke kom noe vann ut med eksosen.

Sjøvannsinntak sto oppe. Jeg søkte itt her og skal prøve noe i morgen:

- stenge sjøvannsinntak

- Fylle sjøvannsfilter med vann.

- åpne sjøvannsintak.

- starte.

Impelleren så bra ut så den er ikke byttet, får evt gjøre det. Noen som har andre tips?

Guest Avmønstret#

Åpne sjøvannsinntak, fyll opp sjøvannfilter med vann (vaselin på alle pakninger så holder det tett), fyr opp. Om du blir stående å kinne uten å få start så må du stenge sjøvannsinntaket så du ikke fyller eksosen og risikerer vann inn i motoren. 

---

Grunnen til at du må ha vann i sjøvannsfilteret er at pumpa ikke virker godt nok om den står i luft, den er en vannpumpe, ikke en luftpumpe :-) . Vann i ett rør uten luft er  "en sammenhengende enhet". Får du vann på impelleren og ned til inntaket vil den suge. Det kalles å "prime" pumpa. Ikke ha for høyt turtall før du får vann på impelleren for da kan du kjøre den i filler. 

Nytt problem. Jeg skulle bytte dieselfilter, vaske diselfilterholder og lufte.. Gikk greit helt til oppstart.. Masse grå eksos, små svarte partikler (er vel ubrent diesel?) og masse diesel kom ut med eksosen. Vil ikke gå ordentlig på tomgang. Må stengning av dieseltank stå i en spesiell stilling eller? Virker som han går med choke, får altfor mye diesel.. sukk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...