Jump to content

Mercruiser 4.2 d- tronic oljesøl fra luft filter


Stein Erik

Recommended Posts

Hei, fikk et tips om å redusere diameteren innvendig på oljeslangen som går fra veivhusluftingen og inn på turboen.Dette for å minske sug og oljesøl som legger seg i bunn av skumgummi luftfilteret i forkant av turbo. Dette havner etter en stund som oljesøl i bunnen av båten, dersom jeg kjører en times tid på 3300.rpm.

Vil dette fungere?

Link to post

Dette synes jeg høres merkerlig ut, "blow by gases" er jo lik uansett om du minsker slange. Du vi evt bare øke trykket i bunnpanna, hvis slangen har for liten diameter. Det er jo en "olje utskiller" før slangen går inn på turbo, har du sjekket denne?

Noen velger å demontere slange fra luftfiter for å unngå olje som etterhvert legger seg i filter og intercooler. De router slangen da til en oppsamler. 

At du får olje søl etter bare en times gange høres mye ut, kan hende den begynner å bli slitt?

Edited by Førstefender (see edit history)
Link to post

Motoren har gått ca 850 timer siden ny i 2002. Håper ikke at den er slitt allerede. Der er en liten oljeutskiller før slangen går inn på luftfilteret. Skal denne skiftes? Dersom jeg skal demontere slangen fra luftfilteret, hvor skal jeg da sende oljen? Finnes det egne oppsamlere å få kjøpt?

Link to post

Kan desverre ikke hjelpe deg akkurat med oppsamler, har bare lest at enkelte har gjort dette. Tror ikke det er noe å få kjøp, må lage til noe selv. 

Har to av disse maskinene og har planer om å route olja et annet sted, vil ikke ha olja inn i intercooler. Mine er fra 2001 og gått ca 890timer.

Olje utskiller er ikke en normal service del, men kan jo være greit å sjekke at den gjør jobben sin, og alle slanger er åpne.

Link to post

Oljeutskilleren koster en tusenlapp, men vet ikke om den kan/skal åpnes og sjekkes noen gang.

 

https://www.ravnsgarage.no/productcategory?id=30000

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det høres nesten ut som samme problemet som eg fekk på min 2,8l D-tronic. Har du sjekket om det er trykk fra bunnpanne.

Motoren min var berre gått 650 timer men her var det gjennomslag i motor som førte til at det vart mykje oljedamp i luftfilteret.

Det vil du fort kjenne om du drar av slangen når motor går eventuelt skrur av lokket for oljepåfylling og sjekker der.

Link to post

Bare til info så opplever jeg at det "blåser" mer ut av oljepåfylling på Mercruiser enn jeg har opplevd på andre motorer. Jeg har to motorer og de oppfører seg likt, ingen av dem bruker olje eller vann.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...