Stein Erik Startet 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Startet 23.Oktober.2016 Hei, fikk et tips om å redusere diameteren innvendig på oljeslangen som går fra veivhusluftingen og inn på turboen.Dette for å minske sug og oljesøl som legger seg i bunn av skumgummi luftfilteret i forkant av turbo. Dette havner etter en stund som oljesøl i bunnen av båten, dersom jeg kjører en times tid på 3300.rpm. Vil dette fungere? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) Dette synes jeg høres merkerlig ut, "blow by gases" er jo lik uansett om du minsker slange. Du vi evt bare øke trykket i bunnpanna, hvis slangen har for liten diameter. Det er jo en "olje utskiller" før slangen går inn på turbo, har du sjekket denne? Noen velger å demontere slange fra luftfiter for å unngå olje som etterhvert legger seg i filter og intercooler. De router slangen da til en oppsamler. At du får olje søl etter bare en times gange høres mye ut, kan hende den begynner å bli slitt? Redigert 23.Oktober.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 23.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Motoren har gått ca 850 timer siden ny i 2002. Håper ikke at den er slitt allerede. Der er en liten oljeutskiller før slangen går inn på luftfilteret. Skal denne skiftes? Dersom jeg skal demontere slangen fra luftfilteret, hvor skal jeg da sende oljen? Finnes det egne oppsamlere å få kjøpt? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Kan desverre ikke hjelpe deg akkurat med oppsamler, har bare lest at enkelte har gjort dette. Tror ikke det er noe å få kjøp, må lage til noe selv. Har to av disse maskinene og har planer om å route olja et annet sted, vil ikke ha olja inn i intercooler. Mine er fra 2001 og gått ca 890timer. Olje utskiller er ikke en normal service del, men kan jo være greit å sjekke at den gjør jobben sin, og alle slanger er åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) Oljeutskilleren koster en tusenlapp, men vet ikke om den kan/skal åpnes og sjekkes noen gang. https://www.ravnsgarage.no/productcategory?id=30000 Redigert 23.Oktober.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Oljeutskilleren koster en tusenlapp, men vet ikke om den kan/skal åpnes og sjekkes noen gang. https://www.ravnsgarage.no/productcategory?id=30000 Det skader ikke å sjekke at olje returen ikke er tettet igjen hvis det drypper olje i motorrom etter 1 times kjøring. Fant ikke noe på linken din.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Var bare link til delen, kanskje bedre her https://www.ravnsgarage.no/search?action=search&q=1285213 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Førstefender Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 (redigert) Her det en tråd om olje "catch tank" : https://baatplassen.no/i/topic/62574-s%C3%B8ker-erfaring-med-walker-airsep-veivhusventilasjon/ http://turbopower.no/catchtank.html Mye fint på ebay også. Redigert 23.Oktober.2016 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øystein Reksten Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Det høres nesten ut som samme problemet som eg fekk på min 2,8l D-tronic. Har du sjekket om det er trykk fra bunnpanne. Motoren min var berre gått 650 timer men her var det gjennomslag i motor som førte til at det vart mykje oljedamp i luftfilteret. Det vil du fort kjenne om du drar av slangen når motor går eventuelt skrur av lokket for oljepåfylling og sjekker der. Sitér dette innlegget Link to post
Stein Erik Svart 24.Oktober.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Skal sjekke det siste i morgen. Takk for innspill! Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 24.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2016 Bare til info så opplever jeg at det "blåser" mer ut av oljepåfylling på Mercruiser enn jeg har opplevd på andre motorer. Jeg har to motorer og de oppfører seg likt, ingen av dem bruker olje eller vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.