navid Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Det står et aggregat i bakskotten på «Kathleen», et G&M Power Plant PLC 11MDVA. Quote Link to post
Hulda Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Jeg har ikke erfaring fra tilsvarende. Men vanlig mekanikk tilsier at det sitter en kopling og et svinghjul som må fjernes før du kommer inn til tappen til veivakslingen. Sannsynligvis er det lettest å plukke ut hele aggregatet. Mulig du også må av med bunnpannen på motoren. Alternativet er å la det lekke. Jeg er av den skolen, lekker det sånn passe, la det lekke. Verden er ikke perfekt. Med den holdningen forsvinner en del irritasjonsmomenter :-) Quote Link to post
navid Posted October 28, 2016 Author Share Posted October 28, 2016 ... Alternativet er å la det lekke. Jeg er av den skolen, lekker det sånn passe, la det lekke. Verden er ikke perfekt. Med den holdningen forsvinner en del irritasjonsmomenter :-) Skal ikke se bort i fra at det kan bli et alternativ Hulda. Quote Link to post
Sleipner93 Posted October 28, 2016 Share Posted October 28, 2016 Ja er det ikke bare å henge opp en boks eller noe under her som det kan dryppe i istedenfor å grise til alt? Quote Link to post
navid Posted October 29, 2016 Author Share Posted October 29, 2016 Joda. Jeg har allerede et ekstra lite spilltrau under der.... Quote Link to post
BOBO II Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Navid er det en volvo penta 2002 motor som sitter der?? Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Jakob T Posted October 29, 2016 Share Posted October 29, 2016 Ein Volvo som ikkje lekker er vel tom.Ville prøvd med tilsetning for å mjuke opp simmeringene,om du ikkje vil skifte ringen Sjekk veivhusventilasjon at den er åpen Quote Link to post
navid Posted October 29, 2016 Author Share Posted October 29, 2016 Navid er det en volvo penta 2002 motor som sitter der?? Stemmer det Bergstad, en vp 2002 ja. Ein Volvo som ikkje lekker er vel tom.Ville prøvd med tilsetning for å mjuke opp simmeringene,om du ikkje vil skifte ringen Sjekk veivhusventilasjon at den er åpen Takk for tips Jakob T! Quote Link to post
navid Posted October 31, 2016 Author Share Posted October 31, 2016 (edited) Etter å ha fundert et par runder med meg selv har jeg kommet frem til at det er bare å bite i det sure eplet. Det vil si å finne oljelekkasjen. Aggregatet er innebygd i en lydisolert metallkasse som må demonteres hver gang jeg må tømme spilltrauet og etterfylle motorolje. Tungvint. Får jeg fjernet oljelekkasjen holder det kanskje med å åpne denne kassen et par ganger i året. Er også redd for at lekkasjen skal eskalere og motoren kjøres tom for motorolje. Trodde generatoren var koblet til motorens svinghjul på en spline, men så enkelt er det ikke. I enden av rotoren sitter det ei rund metallplate som er skrudd fast til svinghjulet med åtte bolter. Her inne skimtes boltene. Knotete å komme til for demontering. Er bare ett lager på denne generatoren... ...for at lageret ikke skal skli ut og rotoren ramle ned på statoren, som vil resultere i totalhavari, har jeg montert ei plate og en bolt i enden av rotortappen for å holde rotor og lager på plass. Siden rotoren er opplagret med kun ett lager... ...har jeg også støttet opp rotoren med et rør og noen treklosser i den andre enden mot svinghjulet. Etter mye åling og kryping... ...er generator og motor adskilt fra hverandre. Om de noen gang kommer sammen igjen, ja det gjenstår å se. Tror jeg må en tur til både kiropraktor og fysioterapaut etter alle c - momentene i bakskotten. Men synderen fant jeg... ...selve simmeringen om sitter i svinghjulskappa er hel og fin. Men den røde o-ringen som skal tette i enden av kamakslingen lekker som en sil. Så da er det bare å bestille ny o-ring. Tror jeg bytter simmeringen samtidig. Edited October 31, 2016 by navid (see edit history) Quote Link to post
navid Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Nye tetningsringer i hus. Tre O-ringer og en simmering. Da gjelder det å finne frem arbeidslysten som glimter med sitt fravær jo eldre man blir. Quote Link to post
Hulda Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Da kan Hulda fremme en probat eleksir for at manglende arbeidslyst ikke skal formørke dagen: Original Dr. Nielsen's Bitter. Den hjelper også til å holde arbeidslysten nede på et akseptabelt nivå dagen etter. Men for all del, send fruen på seminar, eller noe slikt. Resten av uken. Spesielt om et større oppussingsprosjekt i heimen er lovet ferdig. Og alt går i dass. Quote Link to post
navid Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Takk for godt tips for å regulere arbeidslysten Hulda. Original Dr. Nielsen`s Bitter er på handlelista ved neste glasshus-besøk. Kan ikke huske å ha smakt den, så det blir atter en ny opplevelse. Quote Link to post
Hulda Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 (edited) Vi hjelper og støtter så godt vi kan! I følge admiralen koster den mindre enn å fylle tanken på pizza-bilen med diesel. Hun har det rette perspektivet. Edited November 16, 2016 by Hulda (see edit history) Quote Link to post
BOBO II Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Hei Navid jeg har samme aggregat som deg og det funker som bare det. eneste problemet var ved oppstart at den soter veldig på kald motor i oppstarten. Mye støy da vann og eksos (splashing)gikk ut over eksosen på motor. Jeg løste dette ved og legge opp til Halyard vann utskiller og løfte potte. Vann ut under båten og eksosen ut på siden. Noe av støyen fra generator fikset jeg med ekstra isolasjon inne i motorkassen. Har du gjort noe tilsvarende. jeg er litt bekymret for motstanden i vannet kan skade motor. men har fått gode råd hos Progress. Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
navid Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Hei Bergstad! Nei, jeg har ikke foretatt støyreduserende tiltak på aggregatet så langt. Ja de støyer en god del disse gamle volvoene, så det tiltaket du har gjort med eksos og ekstra isolasjon er nok en god idee. Får se om jeg også legger inn litt ekstra isolasjon i kassa når jeg en gang får montert ferdig og testkjørt. Takk for tips! Mistenker at jeg har en annen generator på dette aggregatet enn det som opprinnelig var originalt. Har du samme generator på ditt aggregat som jeg har avbildet her? Quote Link to post
navid Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Fant endelig litt restarbeidsevne som nav kaller det. Svinghjulshus og svinghjul med nye o-ringer og ny simmering på plass. Quote Link to post
BOBO II Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Hei Bergstad! Nei, jeg har ikke foretatt støyreduserende tiltak på aggregatet så langt. Ja de støyer en god del disse gamle volvoene, så det tiltaket du har gjort med eksos og ekstra isolasjon er nok en god idee. Får se om jeg også legger inn litt ekstra isolasjon i kassa når jeg en gang får montert ferdig og testkjørt. Takk for tips! Mistenker at jeg har en annen generator på dette aggregatet enn det som opprinnelig var originalt. Har du samme generator på ditt aggregat som jeg har avbildet her? Skal ta en sjekk og bilder når jeg er i båten neste gang mulig i morgen, men mener jeg har en annen type min er på 9,7kw den du har er ikke den på ca 6kw?? Quote 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
navid Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 ... er ikke den på ca 6kw?? Er ikke helt sikker på hvor mange kw den er på, men i brosjyren jeg fant står det 8 kw. Quote Link to post
navid Posted November 19, 2016 Author Share Posted November 19, 2016 (edited) Da er motor og generator koblet sammen igjen. Motoren starter og generatoren lader 230 volt som den skal. Ingen oljelekkasje observert så langt. Edited November 19, 2016 by navid (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Utmerket! Jeg har en kompis som er pensjonert lege. Så jeg spurte om hva som var best for ryggen når den herjer som verst, to Paracet eller en dram. 'Alkohol har utmerket virkning- ta to drammer, Paracet skal du ikke ta- det er skadelig' :-) Godt å høre at sakene er på plass igjen. Quote Link to post
Jakob T Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Ein får jo alltid ein god følelse når jobben er gjort skikklig.Godt jobba Quote Link to post
navid Posted November 22, 2016 Author Share Posted November 22, 2016 (edited) Neida, en gammel volvo behøver slettes ikke å lekke motorolje... Edited November 22, 2016 by navid (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.