Jump to content

Aggregat. G&M Power Plant PLC 11MDVA. Vedlikehold...


navid

Recommended Posts

Jeg har ikke erfaring fra tilsvarende. Men vanlig mekanikk tilsier at det sitter en kopling og et svinghjul som må fjernes før du kommer inn til tappen til veivakslingen. Sannsynligvis er det lettest å plukke ut hele aggregatet. Mulig du også må av med bunnpannen på motoren. Alternativet er å la det lekke. Jeg er av den skolen, lekker det sånn passe, la det lekke. Verden er ikke perfekt. Med den holdningen forsvinner en del irritasjonsmomenter :-)

Link to post

Navid er det en volvo penta 2002 motor som sitter der??

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Etter å ha fundert et par runder med meg selv har jeg kommet frem til at det er bare å bite i det sure eplet. Det vil si å finne oljelekkasjen. Aggregatet er innebygd i en lydisolert metallkasse som må demonteres hver gang jeg må tømme spilltrauet og etterfylle motorolje. Tungvint.

 

Får jeg fjernet oljelekkasjen holder det kanskje med å åpne denne kassen et par ganger i året. Er også redd for at lekkasjen skal eskalere og motoren kjøres tom for motorolje.

 

Trodde generatoren var koblet til motorens svinghjul på en spline, men så enkelt er det ikke. I enden av rotoren sitter det ei rund metallplate som er skrudd fast til svinghjulet med åtte bolter.

 

bilde

Her inne skimtes boltene. Knotete å komme til for demontering.

 

Er bare ett lager på denne generatoren...

 

bilde

...for at lageret ikke skal skli ut og rotoren ramle ned på statoren, som vil resultere i totalhavari, har jeg montert ei plate og en bolt i enden av rotortappen for å holde rotor og lager på plass.

 

Siden rotoren er opplagret med kun ett lager...

 

bilde

...har jeg også støttet opp rotoren med et rør og noen treklosser i den andre enden mot svinghjulet.

 

Etter mye åling og kryping...

bilde

 

...er generator og motor adskilt fra hverandre. Om de noen gang kommer sammen igjen, ja det gjenstår å se.

Tror jeg må en tur til både kiropraktor og fysioterapaut etter alle c - momentene i bakskotten.

 

Men synderen fant jeg...

 

bilde

 

...selve simmeringen om sitter i svinghjulskappa er hel og fin. Men den røde o-ringen som skal tette i enden av kamakslingen lekker som en sil. Så da er det bare å bestille ny o-ring. Tror jeg bytter simmeringen samtidig.

Redigert av navid (see edit history)
Link to post
  • 3 uker senere...

Da kan Hulda fremme en probat eleksir for at manglende arbeidslyst ikke skal formørke dagen: Original Dr. Nielsen's Bitter. Den hjelper også til å holde arbeidslysten nede på et akseptabelt nivå dagen etter. Men for all del, send fruen på seminar, eller noe slikt. Resten av uken. Spesielt om et større oppussingsprosjekt i heimen er lovet ferdig. Og alt går i dass.

Link to post

Hei Navid jeg har samme aggregat som deg og det funker som bare det. eneste problemet var ved oppstart at den soter veldig på kald motor i oppstarten. Mye støy da vann og eksos (splashing)gikk ut over eksosen på motor. Jeg løste dette ved og legge opp til Halyard vann utskiller og løfte potte. Vann ut under båten og eksosen ut på siden. Noe av støyen fra generator fikset jeg med ekstra isolasjon inne i motorkassen. Har du gjort noe tilsvarende. jeg er litt bekymret for motstanden i vannet kan skade motor. men har fått gode råd hos Progress.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Hei Bergstad! Nei, jeg har ikke foretatt støyreduserende tiltak på aggregatet så langt. Ja de støyer en god del disse gamle volvoene, så det tiltaket du har gjort med eksos og ekstra isolasjon er nok en god idee. Får se om jeg også legger inn litt ekstra isolasjon i kassa når jeg en gang får montert ferdig og testkjørt. Takk for tips!


bilde

 

Mistenker at jeg har en annen generator på dette aggregatet enn det som opprinnelig var originalt. Har du samme generator på ditt aggregat som jeg har avbildet her?

Link to post

 

Hei Bergstad! Nei, jeg har ikke foretatt støyreduserende tiltak på aggregatet så langt. Ja de støyer en god del disse gamle volvoene, så det tiltaket du har gjort med eksos og ekstra isolasjon er nok en god idee. Får se om jeg også legger inn litt ekstra isolasjon i kassa når jeg en gang får montert ferdig og testkjørt. Takk for tips!

bilde

 

Mistenker at jeg har en annen generator på dette aggregatet enn det som opprinnelig var originalt. Har du samme generator på ditt aggregat som jeg har avbildet her?

 

Skal ta en sjekk og bilder når jeg er i båten neste gang mulig i morgen, men mener jeg har en annen type min er på 9,7kw den du har er ikke den på ca 6kw??

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...