Jump to content

VP 2030 B 1996 Brunt kjølevann lekker fra Ekspansjonstank

Fenix 148

Recommended Posts

Hei! Har lest en del tråder om emnet, men ikke funnet en som passer for mitt problem så prøver meg med en ny tråd:

Vi har en Seilbåt med VP 2030B. Båten er fra 1996, men vi kjøpte den forrige vinter og seilte den hjem til østlandet fra Stavanger i påsken.

(Vår første båt med kjølesystem med både sjøvann og kjølevæske)

Vi har brukt båten mye for både seil og motor og ikke hatt problemer av nevneverdig karakter før i går.

Etter å ha kjørt noen minutter skulle jeg titte ned i motorrommet for å se at alt sto bra til, men oppdaget raskt at det gjorde det ikke. Det var masse brunt vann i brønnen rundt motor og det lakk ganske kraftig fra ekspansjonstanken som sitter over motoren. Det første vi gjør er å senke turtal til tomgang og det har nesten umiddelbar effekt ved at lekkasjen avtar. Vi tøffer derfor forsiktig til et sted vi kan ankre opp. Vi stanser motoren og starter feilsøk og ringer til folk vi kjenner etc.

Får raskt følelsen av at det kommer sjøvann inn i kjølevæske, da mengden av vann jeg tømmer fra motorrom langt overgår motorens kjølevæskevolum. (Tømmer over 8 liter brunt vann, men det virker ikke som det er olje i vannet)

Åpner sjøvannsfilteret og sjekker dette, litt grums, men ikke mer enn man kan forvente. Siden vi ikke har kommet langt fra egen havn velger vi å starte motoren igjen og tøffe forsiktig hjem.

Fortsatte arbeidet i dag tidlig og starter med å skru igjen kran for inntak av sjøvann. Deretter åpner jeg varmevekslerhuset og trekker ut varmeveksleren. Denne er ikke så pen. Med flere tette eller delvis tette rør. Vannet som renner ut når jeg åpner er blankt og fint.

Varmeveksleren er av typen som er innkapslet i et stort rør med 2 hull på toppen og jeg vil anta at sjøvannet går igjennom de små rørene og kjølevæske går rundt (korriger meg om dette er feil) jeg tar vekslepengene ut på brygga og snur den opp ned, brunt vann renner ut av de store hullene oppå, og dette brune vannet er av samme "kvalitet" som det som rant ut av ekspansjonstanken.

Jeg skyller med ferskvann, tørker og forsøker så å fylle vann i de store hullene oppå. Det virker ikke åpenbart at det lekker igjennom, men dette må vel sikkert testes på et verksted.

Varmeveksler i huset:

bilde

Vannet er blankt og brunt, Det blanke rant ut under åpning, det brune rant ut av varmevekslerens 2 store hull oppå.

bilde

Etter å ha fylt vann på hull på toppen, og ventet ser jeg at det siver vann ut på vekslerens bakside. Er også en ganske distinkt fargeforskjell, med mere rusten farge nederst

bilde

Taknemmelig for tips og råd for videre fremdrift!

Ut fra bildene er det to plasser det kan lekke: Tetningene mellom hus og innsats eller selve innsatsen. Tetningsflatene på hus eller innsats kan være så tært at pakningen ikke klarer å holde tett, eller att selve pakningen har blitt så stiv at det lekker forbi.. Lys inni enden på selve huset til innmaten og se etter tæring der tetningen ligger. Bruk fint smergelpapir og gjør skikkelig reint og inspiser. Det samme gjelder innsatsen så du er sikker på at det er gode tetningsflater.

Rengjøring av Innsatsen:  Her kan du enten lage deg et egnet "syrebad" i kjeller/garasje eller som mange andre: Finn et lokalt radiatorverksted som har slike bad og la den få et døgn der før du får dommen av de. De trykker og gir deg status. Mange av disse verkstedene er flinke til å plugge eventuelle lekke rør. På den annen side er en 20 år gammel innsats i noen tilfeller så tært at det er ikke noe å spandere penger på da neste lekkasje kommer etter kort tid.

Tror jeg og ville sjekket tilgang og pris på en ny innmat på varmeveksleren så jeg hadde noe å forholde meg til.

Lagt til: Du skriver det lekker fra ekspansjonstanken: Er det påfyllingslokket som ikke klarer å holde tett, eller?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Det er vel lekkasje i veksleren mellom sjøvann og ferskvannkretsen og den er mest sannsynlig pga defekte tetninger i enden(e). Tetninger består av gummipakninger, o-ringer eller lignende som du sikkert observerte når du demonterte dette. Riktig som du sier at sjøvannet går inne i de tynne røra, mens kjølevæsken sirkulerer rundt røra. Rustvannet kommer nok fra ferskvannskretsen som har fått sjøvann inn og delvis erstattet kjølevæsken med sjøvann. Da går det ikke lang tid før det begynner og ruste. Det tydelige fargeskille i enden på rørene kommer trolig av hvor vannet blir stående når motor har stoppet. Altså ca halvfull med vann når den står i ro.

Skift pakninger, men sjekk at sjøvannet har fritt utløp til eksosen. Den siste rørstubben som leder sjøvannet ut i eksosen kan ofte tette seg med rust som igjen gir høyt trykk på sjøvannet som da sprenger ut pakninger. 

Kan jo også være toppakningen, men ikke ta sorgene på forskudd, sjekk det jeg har nevnt først, så er det bare å håpe at problemet har den enkleste løsningen.

Ja, der var Gudrun før meg, men det går jo mye i det samme. :smiley:

Ser nå at denne veksleren bare har disse gummikoppene i hver ende og ikke noen o-ringer eller lignende. Da er det slangeklemmene som må teites godt til, spesielt den som klemmer rundt rørinnsatsen i hver ende. 

Redigert av hegra (see edit history)

Takk for raske svar! Har nå "staket" opp alle rørene forsiktig med en strømkabel med god isolering på. Hvordan drenerer jeg ferskvannskretsen? Har kjøpt radiatorrens og ny frostvæske, så planen er å kjøre ferskvann i sjøvannskretsen, men skulle gjerne drenert og byttet frostvæske på ferksvannskretsen også samt kjørt en runde med rens i denne før jeg fyller den opp. Planene er uansett å ta med veksleren hjem for kontroll på et verksted men har nå satt den inn igjen får å kunne kjøre ovennevnte operasjon.

Gummimuffene på begge sider virker å være i god stand, men kan selvsagt bytte disse. For det er vel neppe den største kostnaden.

Gummimuffene er sikkert ok, men slangeklemmene kan du vurdere å bytte. Det er tre stykker i hver ende. Den minste og den største vil røpe seg selv om de ikke er gode nok, da det fører til utvendig synlig lekkasje. Den mellomste derimot gir ikke synlig lekkasje utvendig og derfor viktig at den teiter godt til rundt rørinnsatsen.

Jeg kjenner ikke motoren så godt, men veksleren kan vel tappes på ferskvannsiden ved å ta av slangen i bunnen av veksler. Selve motorblokka mener jeg har en tappeskrue litt på skrå over oljefilter. Skrua har to tapper som stikker ut som gjør at du kan skru den ut med bare fingrene, men det må som regel litt mer til for å løsne den.

Jeg ville nok sjekket at rørinnsatsen er ok før jeg fylte på kjølevæske. Skal innsatsen ut etterpå mister du jo en del av frostvæsken igjen. Men du har et poeng ved at det går mot frostnetter og da er det jo bra og få frostvæske på. Og skru av slangen som leder sjøvannet ut i eksosen. Da får du sjekket at det er åpent ut der. Selv om du så at du hadde kjølevann i eksosen kan det være delvis tett.

...

Etter å ha fylt vann på hull på toppen, og ventet ser jeg at det siver vann ut på vekslerens bakside. Er også en ganske distinkt fargeforskjell, med mere rusten farge nederst

bilde

Jeg tror du har funnet lekkasjen selv.  Sjøvannet kommer inn i den ene enden av veksleren, går igjennom de tynne rørene, og går ut i den andre enden.  Ferskvann(frostvæsken) sirkulerer rundt de tynne rørene og blir nedkjølt der, men ferskvann skal ikke slippe ut til kort-endene.  Siden det siver vann fra utsiden av de tynne rørene og til kort-enden, så må det være en gjennomgang der, og det skal det ikke være.  Enten er det en sprekk i et av de tynne rørene, eller så er det loddingen på et av rørene til endestykket som har sviktet.  Jeg ville ikke brukt tid og penger på å reparere og risikere nye problemer om kort tid.

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746410-26-2431.aspx

Hvis du tilfeldigvis kan rigge til en 19mm slange med trykk (luft eller vann) så kan du gjøre en enkel test av veksleren selv.  Da tar du i tilfelle veksleren ut av båten og skrur på gummimuffene i hver ende. Den mellomste av de tre slangeklemmene rundt gummimuffene går rundt veksleren.  Den ene enden blindes og den andre trykksettes med 19mm slange.  Da vil du sannsynligvis få bekreftet lekkasjen.

• 5 måneder senere...

Historien fortsetter: Har ved et par tilfeller opplevd samme problem som tidligere, nemlig at sjøvann kommer over i ferskvannskretsen og flommer ut av ekspansjonstank. Så kan jeg plutselig kjøre i mange timer uten at det skjer. Har hatt mistanke om infarkt i eksoslangen og har demontert denne og lyddemper. Fant ut at plata som er festet med punktsveis i fremme del av lydddemper hadde løsnet og at denne muligens kan ha ligget og blokkert eller delvis blokkert utløpet. Kan jeg kjøre uten denne plata? Bør Jeg sveise den på plass? Eller kjøpe ny?  Krysser fingre for at det er dette som er årsaken til mine problemer.

IMG_0115.PNG

IMG_0116.JPG

IMG_0117.JPG

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...