Jump to content

Windy 5900 Fisherman, vil Mercury Optimax 115hk passe til denne?


Xingu

Recommended Posts

Hei Xingu, og velkommen til Baatplassen :thumbsup:

 

Når det gjelder motorisering- hvor mye veier båten din?  Og pleier du å ha med mer last enn disse mannfolkene? Et annet spørsmål er jo også bruksmønsteret ditt. Skal du kjøre langt/mye spiller driftsøkonomi en vesentlig rolle. Men om du har få motortimer blir bensinforbruket nesten irrelevant.

 

Jeg gikk for en 100 merc som jeg kjøpte rimelig som overligger til min 20 foter. På den båten vil driftsikkerhet og driftsøkonomi være viktig da den skal brukes  på høst og vinter, og den kommer til å gå ganske mye (forhåpentligvis...) Men nå har jeg ikke testet den ennå, så jeg vet jo heller ikke om den har krutt nok i forhold til mitt behov.

 

Ellers er vel min mening at en planende båt bør være godt motorisert. Det er mye mer behagelig å kjøre med en motor med kraftoverskudd der man kan trekke litt av på gassen, og har litt å gi på når man kjører i stor sjø.

Link to post

5900 er vel egentlig et draco 1800 skrog , disse ble jo oftest levert med 130hk volvo innebords , vil tro en frisk 115hk på hekken burde gi helt grei ytelse

 

hva slags fart gjorde den med gammelmotoren? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

5900 er vel egentlig et draco 1800 skrog ,

Hmm, interessant! Hva du ikke vet Ivar :giggle:

 

Da ble jeg litt nysgjerrig på hvor langt skroget egentlig er i cm. Min Draco 20 målte jeg til 580 cm. Tviler på om 1800 skroget er lengre. Uansett, denne båten er vel et hakk både kortere og smalere enn Draco 20, så da burde vel også vekten være litt lavere. Såsant den ikke er full av vasstrukkent treverk da.

Link to post

Da ble jeg litt nysgjerrig på hvor langt skroget egentlig er i cm. Min Draco 20 målte jeg til 580 cm. Tviler på om 1800 skroget er lengre. 

 

såvidt jeg husker så gikk det ca sånn : 1800 Suntop fikk integrert badeplatform og ble 1900 Suntop.   Så ble jo Draco overtatt av Windy, og de lagde denne åpne versjonen på 1900 suntop skroget. 

 

Data på 1900 ST:

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15579&mid=24289

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg tenkte å holde meg til tototakter, så jeg hadde tenktpå en Optimax. Jeg velger Mercuri litt itifra at det er en forhandler som kan gi service på dette merjke i Kjøpsvik der jeg fisker. Så valget står mellom en fabrikk ny 115 eller 135 Optimax. Snakket med en kar som riktignok ikke kjente mitt skrog men hadde satt på en optimax 115 og han mente at denne motoren ville være sprekere enn den gamle Jamahaen 135 v4 motoren jeg har på nå. Om det er korrekt er jo valget lett, men jeg er fremdeles skeptisk. Har snakket med Windy men de ville ikke komme med noe annet råd enn at jeg måtte sjekke vekten på den nye motoren slik at denikke ble for tung, dette spesiellt om jeg gikk for en firetakter. Men det var det ikke mye hjelp i da de ikke kunne si noe om hvor tung motoren kunne være . NÅ sliter jeg med å finne vekten på den motoren jeg har derfor vurdere jeg en totakt da jeg antar at den vil ligge innafor.

Link to post

Hei.

Regner med at det er en Yamaha 130 hk V4 eller 140 hk V4 2-takt du har og ikke en 135 hk..

Yamaha 130 hk og 140 hk er så og si identiske og veier ca 162 kg i lang stamme versjonen.

 

Mercury 115 hk Optimax lang stamme veier 170 kg.

 

Mercury 135 hk Optimax lang stamme veier 200 kg.

 

http://www.nesodden-maritime.no/sub/MercuryOptiMax.htm

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post

Optimax 135 skal være en sprek motor, men (hvis ikke noe er endret siste årene) er også kjent for å være ei bråkebøtte.

 

Ser at Mercury nylig har introdusert en helt ny 115 hk 4-takt motor, F115 Pro XS EFI. Påstår dette er markedets letteste, med en vekt på 165 kg. Med tanke på at båten brukes mest til fiske, ville jeg tenkt seriøst på 4-takt. Har selv hatt en 115 Optimax for noen år siden.

 

Regner med at teoretisk toppfart er av underordnet betydning, men at du har nok effekt til rask planing og grei marsjfart. Lett motor ingen ulempe da.

 

https://m.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=81413547

Redigert av Søringen (see edit history)
Link to post

Optimax 115 er nok over og ut siden den nye Mercury F115 jo forlengst er ankommet.

I flere tester er den faktisk raskere og billigere i forbruk enn Optimax 115, og dessuten lavere støynivå, lavere vekt og svært enkelt vedlikehold grunnet enkel konstruksjon og stort sylindervolum.

 

Finnes jo i 4 utgaver. F115 standard girhus og F115 CT (Command Thrust) med "150 hk" girhus og større propelldiameter for litt tyngre båter over 18 fot.

Videre F115 XS Pro med ekstra turtall/effekt (for den fartsglade) og F115 Sea Pro CT "yrkesmotor" med bl.a. mulighet for motor og girhus oljeskift uten å ta båt på land osv.

Vil tro at F115 CT eller F115 SeaPro CT er den rette for deg.

 

Er storfornøyd med min F115 etter 50 timer.

 

Men Mercury F150 bør vel være aktuell hvis du trenger mye krefter?

Den veier jo knapt mere enn Optimax 135 uansett, og har vunnet flere tester de siste årene.

Mange 6-meters båter leveres med F150 for tiden.

 

Disse nye Mercury 4-takterne har ingen ventiljustering eller registerreimskift, og ellers ganske moderat og enkelt vedlikehold.

 

bilde

 

bilde

 

Her er min F115

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja den må nok kjøpes utenom. Jeg kjøpet et kit på ebay, men kan nok like gjerne kjøpes hos forhandler eller hos Ravns Garage.

Min ble kanskje litt i lengste laget men bedre for lang enn å kappe den for kort.

Kan jo kappes kortere i ettertid om man er forsiktig, men da hadde jeg allerede limt flensen fast i båten så det var for sent (slangen skrus inn).

Men kan jo naturligvis løsne slangedekselet på motoren.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 3 uker senere...

Smart, tror jeg også ville valgt det om jeg var deg :yesnod:

 

En digresjon;

såvidt jeg husker så gikk det ca sånn : 1800 Suntop fikk integrert badeplatform og ble 1900 Suntop.   Så ble jo Draco overtatt av Windy, og de lagde denne åpne versjonen på 1900 suntop skroget. 

 

Data på 1900 ST:
http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=15579&mid=24289

Tittet på disse dataene som du og Mouche linket til, men jeg har vondt for å tro at en Draco 18 som blir modifisert til 19 er 10 cm. lengre enn en Draco 20! Min blir jo oppgitt til å være 20 fot, men når jeg måler den er den kun 19, altså 580 cm.

Link to post

Yamaha F115 er ikke spesielt tung i forhold til båtstørrelsen.

Så det kan være evt. andre ting som gjør det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...