gregor Startet 4.November.2016 Link til dette innlegget Startet 4.November.2016 Skal koble opp en eberspacher D5w vannvarmer i båten og har gjort meg flid i paint. E er eberspacher, vvt er varmtvannstank, r er radiatorer Ekspansjonstanken i motor blir høyeste punkt i kretsen. Bør jeg ha en sirkulasjons pumpe? Det er minimalt med opp og ned svinger på slangene så det burde vel kansje holde med den som sitter i selve varmeren? Tegnet inn hvor langt det er mellom de forskjellige tingene for å vise litt hvor store avstander det er snakk om. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
HansO Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 (redigert) Dette er ikke et "trykksatt" system, slik som et lukket system med egen trykk pumpe. (dette vet jeg ikke) Slik du har tegnet her, vil vannet følge korteste (letteste) vei, og ikke komme gjennom alle forbrukerne. Skal du sikre at vannet strømmer gjennom alle forbrukere, må du seriekoble de. Skal forbrukere kunne isoleres, setter du inn en velge ventil (treveis) på trykksiden som kan styre vannet forbi til retur. Redigert 4.November.2016 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 (redigert) I alle trådene jeg har lest så anbefaler folk å paralell koble.. Skjønner ikke helt hva du mener.. Trenger jeg en pumpe for at det skal funke i paralell? Har ikke sett noe om det i postene jeg har lest i. Redigert 4.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Kosta på meg litt farger :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
HansO Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 I et trykksatt system er Parallellkobling helt OK og fungerer fint. Uansett vil jeg foreslå at du benytter en kran foran hver forbruker, slik at du kan regulere varmen. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Ser du har redigert litt i forrige inlegget her.. Sånn jeg har forstått det så er det en pumpe i selve Eberspacheren også. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Langedahl Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Jeg har samme varmeren,men 4 Kw. Jeg har brukt 21mm pex rør i sløyfe fra brenneren som sitter inv på Akterspeilet,gjennom køyer og skap rundt hele båten og tilbake til brenneren.Da klarte jeg å bruke ca 30 m med rør. Viktig å få plass til så mye vann som mulig,så brenneren går lange intervaller. Jeg har kun isolert de rørene som går i benkene i Cockpit. Har montert varmeregistere i paralell. Dette er et åpent system men funker helt utmerket,lett å se hvor vannet går i Pex rørene,vil altid være en og annen luftboble på vandring. Skal montere vvb nå, den vil jeg koble i serie på den "varme"siden av brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 (redigert) feilpost Redigert 4.November.2016 av HansO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 i min båt har jeg koplet slik da er det lett å lufte kan stenge alle forbrukerne untatt 1 og lufte den åpne neste osv. har ikke koplet til motor og breder. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
gregor Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Vurderer å bruke noe pex-rør for å kunne legge en liten slynge under gulvet. Midt i båten er gulvet litt høyere så der er det varmt nok, men lenger fremme så er det nærmere bunn av båten og der er gulvet veldig kaldt på vintern. Roger-jo: Ah ja.. Hvor stor er vanntanken og hva slags funksjon har den? Trenger man egentlig ekspansjonstank om man kobler via varmeveksleren på motoren og den er øverste punkt? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 4.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Har ikke en ekspansjonstank to tilkoblinger forresten? Kobles begge til vanntanken i ditt oppsett? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Roger jo Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 (redigert) Ser at jeg glemte et lufte-rør fra toppen av vanntanken til Ekspansjon-stanken som er hentet på hoggeren. Vanntanken er for å få et større vannreservoar 10/15 l så en er sikkrer at eberen ikke flytter luftlommer siden jeg ikke har koplet på motor, og jeg har Eberen 3/4m høyere en motoren har over meteren i høydeforskjell på varmeregister. Så om Ekspansjon-stanken er nødvendig ?? nyere biler har det. PS. har ekstra strøm/kontakt så jeg kan kople til vannpumpen så den kan kjøres uten å starte Eberen så en kan lufte og teste.. Redigert 5.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jonn Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Jeg koblet slik for å få lik varme ut til alle forbrukere, det blir lite varme til den siste forbukeren dersom en kobler i serie. Skissa er fra forige båten jeg hadde. Holder på med en Viksund 990 no, har gjort det samme der, men i tilegg har jeg gulvvarme, flislagt gulv på wc og i lugaren, det er utrolig godt. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Roger-jo: Ja rektig.. ja da trenger man jo ekspansjonstanken :) Vurderer en ekspansjonstank i tillegg uansett.. Har en sirkulasjonspumpe så kobler vel den opp uansett.. john: Hvordan har du lagt opp gulvvarme? Et parr pex rør under gulvet bare eller er det noe mere fancy? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
jonn Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 (redigert) Hei, her er flisa lagt på ca 10 cm betong, har lagt ca 15-20 meter med pex rør,15mm. Kjøpte båten for to år sia, det var kvite fliser da, var uheldig å fikk hull på kobberrørene som var det da, måtte slå opp all betong og legge nye fliser, penere med blå flis da? Redigert 5.November.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Slik ser det ut i dag. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Eber D5W har ikke innebygget sirkulasjonspumpe(de jeg har hatt har ikke det og Seatronic lever med separat sirk. pumpe.) Ikke noe problem med å ha radiatorer, konvektorer etc. koblet i parallell. Det er nok smart å ha vv-tanken i serie rett etter varmeren. Om man skal koble inn motoren er en smakssak. Det vi lengre tid å få varmtvann og varme fra konvektorer når man har koblet inn motoren og særskilt om man har en stor motor. I og med at det er smart å ha kraner på motoren(i tilfelle lekkasjer etc. ) og da kan man legge til en bypass slik at man kan kjøre systemet utenom motoren og med motoren i serie eller parallell når man ønsker det. I dag har jeg et lite system i serie, mens forrige båt hadde jeg et større system og da var konvektorene koblet i parallell med kraner. Droppet det denne gangen for å spare tid og penger(koblinger) da jeg har luftvarme fra før i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 (redigert) Ser supert ut jonn.. ideen min var bare å ha det under dørkplatene. De platene som ligger der nå er bare noe midlertidige osb plater, men tror jeg bare skal gå for å isolere under når jeg legger de som skal være der. På badet blir det varmluft fra en defroster som skal blåse på gulvet. For varme der inne og også for å tørke opp når man har dusja. blueline: Har sett det er med en ekstern pumpe ja.. har en ekstra en også.. Tror jeg har kommet frem til at jeg kjøper en 5 liters ekspansjonstank også setter jeg kran på koblinga til motoren. Redigert 5.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
jonn Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Hei, jeg satte inn en 5 liters ekspansjonstank på dette anlegget. Har vært i båten i hele dag, ca 0 grader her i dag. Varmen på flisa vart 25 til 30 grader, alt etter hvor ofte vannvarmeren gikk, godt med varmet på gulvet. hele anlegget virker like godt når motoren går. Når en får varmen helt nede ved gulvet, blir det godt å varmt i hele båten. Ikke alle båter kan legge betong i dørken, på min båt er det støpt helt bunnen av kjølen 600 kg betong som er plastret inn (Orginalt fra Viksund) Hele båten er tung 5-6 tonn, så noen kilo fra eller til gjør lite på marsfaren, 7-8 knopp. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Sånn blir det kobla tror jeg.. Blir det noe forskjell om jeg kobler ekspansjonstanken i serie eller ikke? Hvis jeg kan koble den i serie rett før pumpa på returen så slipper jeg å ha den røde hele veien bort ditt. Ikke bestemt meg enda om jeg skal bruke en gummi slange jeg kjøpte da jeg kjøpte varmeren for 3 år siden eller om jeg skal bruke pex rør.. Det er vel litt varmetap i pex rørene, men varmen som blir "tapt" blir jo fortsatt i båten. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
jonn Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Hei, slik jeg leser tegningen din, så trenger du ikke mere ett rør inn på Ex, bare returen. Jeg har Ex på sløyfa til motoren. Jeg brukte 5/8 eller 16mmm innvendig kjølevannsslange. Redigert 6.November.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Hmm.. det har du vel rett.. har tenkt at den skal kobles som en akkumulatortank, men som ekspansjonstank så trengs vel ikke det? Denne har jo inn og ut? https://www.maritim.no/eberspacher-ekspansjonstank-5l#.WB8vwvkrJaQ Redigert 6.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
jonn Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hei, jeg har båten stående utenfor huset, var å såg på tanken, jeg har bare det ene i bruk. Løpene på tanken er blendet når den kommer, må skjære åpning selv etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Hmm.. det har du vel rett.. har tenkt at den skal kobles som en akkumulatortank, men som ekspansjonstank så trengs vel ikke det? Denne har jo inn og ut? https://www.maritim.no/eberspacher-ekspansjonstank-5l#.WB8vwvkrJaQ Det er en ypperlig plass til å bli kvitt luftbobler med begge slangene. Og få luft i systemet hvis tanken går tom. en stiv pris, høggern har de billig. Redigert 6.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.