Jump to content

Eberspächer D5W vannvarmer, hvordan koble til motor etc.?


gregor

Recommended Posts

Planen min er å bruke noe strøm i tillegg. Skal henge noen gardiner for lugaren også ha en liten elektrisk ovn der inne også ha en elektrisk ovn som holder litt lunk i resten av båten igjennom natta også fyre opp dieselvarmeren på morra kvisten.. Man får jo også timer til den.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Jeg har i hvertfall to pumper, en som fulgte med og en johnson pumpe som det står "15l/min at 10 kPa/0,1 bar head" på.. vet ikke om jeg skal ha i begge enda.. Fikk høre av en som jobber i marinaen her at man ikke vil at det skal sirkulere for fort, men så har jeg også hørt tidligere at det kan bli for lite med en. Så akkurat det er jeg ganske usikker på. Noen som har erfaring med det?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Hvis du har grei dimensjon på rørene så vil den innebygde medfølgende pumpa rekke et godt stykke.  Hadde Webasto Termo Top C på forrige båten og den hadde varmesløyfe på ca. 22m (totalt frem og tilbake).  Det funket fint.  Brukte 19mm "radiator slange" og hadde tre radiatorer, motor og vvt. i systemet.  Alt parallellkoblet med ventiler på hver "komponent" for å tune gjennomstrømningen på hvert sted.  En del styr med lufting og tuning i begynnelsen, men når det først var "innkjørt" ble det bra.

 

Som andre har nevnt så kan en ekstra pumpe være veldig grei å ha for å kunne lufte anlegget. Men den må ikke nødvendigvis alltid være i drift.

Redigert av StorStas (see edit history)
Link to post

Tror jeg prøver med en.. De andre her har vel snakket om ekspansjonstank i forhold til lufting og ikke ekstra motor?

Jeg tenkte nok på Roger-Jo sitt innlegg #12 hvor han nevnte at han kan kjøre pumpa uten å starte Eberen.  Smart løsning syns jeg, husker at jeg fikk noen stopp på brenneren i begynnelsen fordi det ble litt mye luft i anlegget.  Mye mulig det skyldtes "dårlig design" fra min side altså, men en mulighet for å kjøre bare pumpa hadde vært til god hjelp da  :smiley:.

Link to post

StorStas: Ah ja :)

 

En annen ting.. det følger med en eksosslange.. den er to meter ca., men den er akkurat 5 cm for kort i forhold til plaseringa av brenneren. Jeg har gjennomføringen plasert i sida på båten og siden det er en seilbåt så bør jeg kansje ha en kran på den? Hvis jeg monterer en kran på stussen blir det langt nok til at jeg slipper å skjøte noe mer.

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

 

En annen ting.. det følger med en eksosslange.. den er to meter ca., men den er akkurat 5 cm for kort i forhold til plaseringa av brenneren. Jeg har gjennomføringen plasert i sida på båten og siden det er en seilbåt så bør jeg kansje ha en kran på den? Hvis jeg monterer en kran på stussen blir det langt nok til at jeg slipper å skjøte noe mer.

kommer gjennomføringen under vannlinjen på kryss?

Vet flere seilere  tar den ut i hekken.

Har du husket på å lage en god svanehals på eksosslangen og at stussen på skroggjennomføringen peker oppover (den er normalt 90 grader)?

Ventil det må bli en som tåler varmen å så fall.

 

PS. Med VVT  i serie blir det et varmetap, fram til varmtvannet blir varmt. 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Prøvestartet anlegget i dag, men det ser ut for at ei pumpe blir for lite til å sirkulere skikkelig, samt mye luft å få ut. Monterte inn et trykkvannspumpe som har mye mengde og det hjalp godt til å få ut luften av anlegget. Blir å monter inn et ekstra sirkulasjonspumpe i motorrom, samt ei lita pumpe til toalett og dusjrom. Jeg har ca 50 meter med 16mm slange.

Link to post

Vært litt andre ting på agendaen siste uka så jeg ramla ut litt her.

 

Skal starte montering i morgen. 

 

Roger-jo: Skroggjennomføringen som fulgte med er rett så den peker rett inn. Men legger slangen i en svanehals. Kjøpte en syrefast kran til å ha på den og bruker en liten stål eksos slange for å skjøte på.

 

Ikke helt bestemt meg om jeg skal ha vvt i serie.. Vi bor ombord og det er egentlig viktigst å få opp temperaturen her på morningen. Vi dusjer gjerne på trening. Eventuelt kan vi ta det på kvelden før senga når det uansett er varmt. Oppvasken er vi for trøtte til å sette igang med på morningen begge to uansett tror jeg :p

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

..

Roger-jo: Skroggjennomføringen som fulgte med er rett så den peker rett inn. Men legger slangen i en svanehals. Kjøpte en syrefast kran til å ha på den og bruker en liten stål eksos slange for å skjøte på.

..

Bare et lite obs rundt den krana.  Selv om selve krana er syrefast så pleier det å være nylon (el.l.) tetning der.  Det er vel den som kan være litt utsatt for varmen.  Med eksosen i en skikkelig svanehals så skal du være trygg for vann, også uten kran.  Det har jeg vært i alle år, også i ruskevær utaskjærs (har seilbåt).  Det er ikke nødvendigvis noen krise om du må droppe den vil jeg si.  Kanskje tvert imot, da du får færre skjøter i det området som kan bli utsatt for dette vannet.

Link to post

Jeg skulle aldri tatt motor direkte inn på et varmeanlegg, trenger ikke mer en at en skjøte ryker ute på vannet og motor er tom for kjølevann. Bruk varmeveksler i mellom, den gir lunka motor og om du skal varme motor godt har du dc sirkulasjonspumpe inne på motorkrets som du starter. Om du skal varme anlegg med motor har du egen krets inn til sirkulasjonspumpe/sirkulasjonspumper i varmeanlegg.

Skuddsikkert system som jeg har installert i mange båter.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post

Jeg bruker disse varmevekslerene her http://alde.se/produkter/marin/?page=1992  forhandler i Norge er http://www.neptus.as

http://www.marinpartner.no i Sandefjord har også hatt disse i sitt sortiment. 

 

Her er bra tips med installasjon http://www.seilglede.com/tips.htm

 

Selv har jeg en slik el-patron i min båt, bruker den mer en dieselvarmeren http://alde.se/produkter/marin/?page=4134

Link to post

Disse radiatorene er pene og effektive og kan kappes ned i ønsket lengde http://marinpartner.mamutweb.com/Shop/List/Vannvarmer/30/1

Installerte system i en 46 fot uisolert seilbåt med 3x1m og 2x0,75m av slike radiatorer og 2 små defrostere inne på toaletter. Etter at båten er blitt varm holder den 17 grader i -5 ute kun med el-kolb, men har 5kw Eber vannvarmer i tillegg.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post

Servicemannen: Ah rektig.. netpus.as kommer jeg ikke inn på.. Søndags stengt kansje? :p fant den ikke på sidene til marinpartner.. 

 

Greit med en kran og mulighet for å koble utenom varmeveksleren kansje.. på den tegninga der så varmer man jo alltid opp motoren..

 

Det er godt det har blitt mildvær så jeg greier å holde varmen uten varmeren.. med stadig nye innspill blir jeg jo aldri ferdig her :p

Redigert av gregor (see edit history)

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...