gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Ah ja rektig.. da får det bli to slanger. Hørte også at det var et triks å koke vannet før man fylte på. Nå står det bare på pex rør eller ikke da.. Skal se om ikke jeg finner noe på høggern ja.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Tror jeg går for pex rør.. kan jo eventuelt isolere de i de områdene jeg ikke vil ha varmetap.. og med sirkulasjon så blir det vel minimalt Redigert 6.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
jeb Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hei Jeg har også slik varmer i båten med vannboren varme, hvor mye og lang tid av gangen bruker dere diesel varmeren, nå når det er kaldt kan jeg lå den gå hele døgnet eventuelt i en hel uke. bare for og holde varmen i båten. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Planen min er å bruke noe strøm i tillegg. Skal henge noen gardiner for lugaren også ha en liten elektrisk ovn der inne også ha en elektrisk ovn som holder litt lunk i resten av båten igjennom natta også fyre opp dieselvarmeren på morra kvisten.. Man får jo også timer til den. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Baracuda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Blir du å gå for en sirkuklasjons pumpe eller setter du inn to. Hvor mye leverer pumpen - pumpene. Det blir fort mange meter med rør og motstand. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Jeg har i hvertfall to pumper, en som fulgte med og en johnson pumpe som det står "15l/min at 10 kPa/0,1 bar head" på.. vet ikke om jeg skal ha i begge enda.. Fikk høre av en som jobber i marinaen her at man ikke vil at det skal sirkulere for fort, men så har jeg også hørt tidligere at det kan bli for lite med en. Så akkurat det er jeg ganske usikker på. Noen som har erfaring med det? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
StorStas Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Hvis du har grei dimensjon på rørene så vil den innebygde medfølgende pumpa rekke et godt stykke. Hadde Webasto Termo Top C på forrige båten og den hadde varmesløyfe på ca. 22m (totalt frem og tilbake). Det funket fint. Brukte 19mm "radiator slange" og hadde tre radiatorer, motor og vvt. i systemet. Alt parallellkoblet med ventiler på hver "komponent" for å tune gjennomstrømningen på hvert sted. En del styr med lufting og tuning i begynnelsen, men når det først var "innkjørt" ble det bra. Som andre har nevnt så kan en ekstra pumpe være veldig grei å ha for å kunne lufte anlegget. Men den må ikke nødvendigvis alltid være i drift. Redigert 6.November.2016 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Tror jeg prøver med en.. De andre her har vel snakket om ekspansjonstank i forhold til lufting og ikke ekstra motor? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
StorStas Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Tror jeg prøver med en.. De andre her har vel snakket om ekspansjonstank i forhold til lufting og ikke ekstra motor? Jeg tenkte nok på Roger-Jo sitt innlegg #12 hvor han nevnte at han kan kjøre pumpa uten å starte Eberen. Smart løsning syns jeg, husker at jeg fikk noen stopp på brenneren i begynnelsen fordi det ble litt mye luft i anlegget. Mye mulig det skyldtes "dårlig design" fra min side altså, men en mulighet for å kjøre bare pumpa hadde vært til god hjelp da . Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) Har også ekstra kontakt til Dieselpumpa hvor den ene ledningen er klippet av så jeg kan kjøre den med å gi den strøm-impulser. Alt hentet på Høggeren. Redigert 7.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fortego Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Fin tråd, planlegger det samme selv :-) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
gregor Svart 7.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 StorStas: Ah ja :) En annen ting.. det følger med en eksosslange.. den er to meter ca., men den er akkurat 5 cm for kort i forhold til plaseringa av brenneren. Jeg har gjennomføringen plasert i sida på båten og siden det er en seilbåt så bør jeg kansje ha en kran på den? Hvis jeg monterer en kran på stussen blir det langt nok til at jeg slipper å skjøte noe mer. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Roger jo Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 (redigert) En annen ting.. det følger med en eksosslange.. den er to meter ca., men den er akkurat 5 cm for kort i forhold til plaseringa av brenneren. Jeg har gjennomføringen plasert i sida på båten og siden det er en seilbåt så bør jeg kansje ha en kran på den? Hvis jeg monterer en kran på stussen blir det langt nok til at jeg slipper å skjøte noe mer. kommer gjennomføringen under vannlinjen på kryss? Vet flere seilere tar den ut i hekken. Har du husket på å lage en god svanehals på eksosslangen og at stussen på skroggjennomføringen peker oppover (den er normalt 90 grader)? Ventil det må bli en som tåler varmen å så fall. PS. Med VVT i serie blir det et varmetap, fram til varmtvannet blir varmt. Redigert 7.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Baracuda Svart 7.November.2016 Link til dette innlegget Svart 7.November.2016 Prøvestartet anlegget i dag, men det ser ut for at ei pumpe blir for lite til å sirkulere skikkelig, samt mye luft å få ut. Monterte inn et trykkvannspumpe som har mye mengde og det hjalp godt til å få ut luften av anlegget. Blir å monter inn et ekstra sirkulasjonspumpe i motorrom, samt ei lita pumpe til toalett og dusjrom. Jeg har ca 50 meter med 16mm slange. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 11.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 Vært litt andre ting på agendaen siste uka så jeg ramla ut litt her. Skal starte montering i morgen. Roger-jo: Skroggjennomføringen som fulgte med er rett så den peker rett inn. Men legger slangen i en svanehals. Kjøpte en syrefast kran til å ha på den og bruker en liten stål eksos slange for å skjøte på. Ikke helt bestemt meg om jeg skal ha vvt i serie.. Vi bor ombord og det er egentlig viktigst å få opp temperaturen her på morningen. Vi dusjer gjerne på trening. Eventuelt kan vi ta det på kvelden før senga når det uansett er varmt. Oppvasken er vi for trøtte til å sette igang med på morningen begge to uansett tror jeg :p Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
StorStas Svart 11.November.2016 Link til dette innlegget Svart 11.November.2016 .. Roger-jo: Skroggjennomføringen som fulgte med er rett så den peker rett inn. Men legger slangen i en svanehals. Kjøpte en syrefast kran til å ha på den og bruker en liten stål eksos slange for å skjøte på. .. Bare et lite obs rundt den krana. Selv om selve krana er syrefast så pleier det å være nylon (el.l.) tetning der. Det er vel den som kan være litt utsatt for varmen. Med eksosen i en skikkelig svanehals så skal du være trygg for vann, også uten kran. Det har jeg vært i alle år, også i ruskevær utaskjærs (har seilbåt). Det er ikke nødvendigvis noen krise om du må droppe den vil jeg si. Kanskje tvert imot, da du får færre skjøter i det området som kan bli utsatt for dette vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Eller hekkmontering. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 (redigert) Jeg skulle aldri tatt motor direkte inn på et varmeanlegg, trenger ikke mer en at en skjøte ryker ute på vannet og motor er tom for kjølevann. Bruk varmeveksler i mellom, den gir lunka motor og om du skal varme motor godt har du dc sirkulasjonspumpe inne på motorkrets som du starter. Om du skal varme anlegg med motor har du egen krets inn til sirkulasjonspumpe/sirkulasjonspumper i varmeanlegg. Skuddsikkert system som jeg har installert i mange båter. Redigert 12.November.2016 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
gregor Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Har tenkt å plassere den i motorrommet for å slippe støy og da blir det for langt å ha eksosen helt bak.. Hmm.. motoren er saltvannskjølt da, men har en varmeveksler som er en del av den.. holder ikke det da? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Servicemannen Svart 12.November.2016 Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Du tar sløyfe til bereder via en liten varmeveksler. Saltvann kan ikke varmes opp med varmer og varmeveksler på motor inneholder kjølevann som du er veldig glad i. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
gregor Svart 12.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2016 Skjønner at ikke varmeren skal varme opp saltvannet.. så du sier jeg bør ha en ekstra varmeveksler? Hvor selger de det og hva koster de? Sjekka biltema og maritim, men fant ikke noe der.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Jeg bruker disse varmevekslerene her http://alde.se/produkter/marin/?page=1992 forhandler i Norge er http://www.neptus.as http://www.marinpartner.no i Sandefjord har også hatt disse i sitt sortiment. Her er bra tips med installasjon http://www.seilglede.com/tips.htm Selv har jeg en slik el-patron i min båt, bruker den mer en dieselvarmeren http://alde.se/produkter/marin/?page=4134 Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 (redigert) Disse radiatorene er pene og effektive og kan kappes ned i ønsket lengde http://marinpartner.mamutweb.com/Shop/List/Vannvarmer/30/1 Installerte system i en 46 fot uisolert seilbåt med 3x1m og 2x0,75m av slike radiatorer og 2 små defrostere inne på toaletter. Etter at båten er blitt varm holder den 17 grader i -5 ute kun med el-kolb, men har 5kw Eber vannvarmer i tillegg. Redigert 13.November.2016 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
jonn Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 (redigert) Hei, interessant dette med veksler. For å utnytte varmen når motoren går, må pumpen starte for å sirkulere, ikke sant? Hvordan har du koblet pumpa? Ser du har rele til pumpene, med utgang fra tenningsnøkkelen? Skisse over anlegget: Redigert 13.November.2016 av jonn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 13.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 (redigert) Servicemannen: Ah rektig.. netpus.as kommer jeg ikke inn på.. Søndags stengt kansje? :p fant den ikke på sidene til marinpartner.. Greit med en kran og mulighet for å koble utenom varmeveksleren kansje.. på den tegninga der så varmer man jo alltid opp motoren.. Det er godt det har blitt mildvær så jeg greier å holde varmen uten varmeren.. med stadig nye innspill blir jeg jo aldri ferdig her :p Redigert 13.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.