Jump to content

Eberspächer D5W vannvarmer, hvordan koble til motor etc.?

gregor

Recommended Posts

For å utnytte varmen når motoren går, må pumpen starte for å sirkulere, ikke sant?

Hvordan har du koblet pumpa?

Jeg bruker egen bryter, på sommertid bruker man lite varme og om de er sterke kuldegrader er godt å varme motor til å få ekstra kalorier om bord.

Redigert av Servicemannen (see edit history)

Jeg kjøpte varmevekslere fra Sverige for tre år siden, fra "energishop.se": http://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare De eksporterte uten svensk MVA og tok 100 SEK i frakt husker jeg.  Send dem evt. en mail før du bestiller så får du beskjed om hvordan du går frem (var ikke vanskelig altså, men det var noen detaljer rundt betaling som jeg ikke husker i farten).

Jeg satset på den minste i serien, en "10-raders", mellom motor- og VVT kretsen.  Men det ble merkbart tregere å varme opp varmtvannet enn det var med direkte flyt fra motoren og inn i VVT.  Tror jeg ville gått for en 20- eller 30- raders om jeg skulle bestilt på nytt. 1/2'' og 3/4'' koblinger fra Biltema passet rett på, evt. kan du jo gå for syrefast.

Rakk å bestille den dacapo posta før du skrev om 10 raders StorStas.. men sånn får det bli.. :)

Kommer til å koble så man kan gå utenom forbrukerne så da kan man jo eventuelt fyre igang dieselvarmeren om det skulle være hastværk med varmtvannet..

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

• 2 uker senere...

Hvordan er det egentlig.. Eberen er på 5kw.. jeg har 2x 2kw radiatorer og en 4.2 kw defroster.. watt bør jo være watt? men blir det som å fyre med 5kw strøm? Eller blir det som å fyre med 8.2kw strøm?

Har fortsatt litt kobling igjen her før jeg får fyra igang.. varmeveksleren jeg bestilte har ikke kommet enda og mangler noen små ting.. men blir ikke så alt for lenge igjen før første test! :)

Det blir som å fyre med 5kw strøm, i beste fall. 

Dvs. 5kw er maks av hva du kan få ut av systemet, men det fordrer at radiatorer og defroster klarer å kvitte seg med all varmen som Eber'n produserer.  Hvis ikke, så vil Eber'n regulere seg opp og ned etter behov. 

Det er mange som har erfaring med at oppgitt kw på radiatorer ikke stemmer med virkeligheten.  Muligens fordi effekten er beregnet ved type 100 graders vann og 0 grader i lufta.  Jo varmere vann og kaldere luft, jo fler kw vil radiatoren yte.  Er ikke helt sikker på om 8,2kw radiatorer i praksis klarer å kvitte seg med all varmen fra Eber'n, men det kan gå.  Er ikke sikkert du orker å kjøre alle radiatorer på full guffe hele tiden heller, hvis det blir for varmt. Det er uansett ikke noe problem, da Eber'n vil regulere seg opp og ned etter behov. 

Har kjøpt ein båt med vannvarmer. Slik det er no blir motoren også varma opp, denne er parallellkobla. Varmesystemer nyttar motoren sin ekspansjonstank som høgaste punkt. For å sleppe å varme motoren, men framleis nytte ekspansjonstanken så går det kanskje å montere ein stengeventil på slangen som går ut frå motoren? Kva vil ev skje med motoren om ein startar han, og gløymer å opne denne ventilen?

Redigert av sunnmøre (see edit history)

Med stengt ventil på begge slangene så har du ikke lenger ekspansjonsmulighet for varmerkretsen.  Jeg ville vært forsiktig med det, siden det da kan bli for høyt trykk på varmersiden om du kjører varmeren med begge ventilene stengt.

Med ventil på bare én av slangene så oppnår du det du ønsker, både tilgang til ekspansjonstanken og å hindre sirkulering på motorkretsen.

Men det optimale hadde nok vært å bruke en varmeveksler mellom motor- og varmerkretsen, og ekspansjonstank på begge kretsene.  Så risikerer du ikke å tømme motorkretsen ved en lekkasje i varmerkretsen.

Ja, jeg hadde det sånn på min VP MD 2030, på forrige båten. Motor og varmtvannstank var koblet i serie, og de to igjen i parallell med varmerkretsen.  Tilkoblingene til motor/vvt var på toppen av vannpumpa. På modeller uten VVT var disse tilkoblingene i utgangspunktet blindet fra fabrikken, altså i prinsippet stengt som du kan gjøre med en ventil.

Hum.. I Går i halv 1 tida på natta fikk jeg kobla ferdig og testa her.. Men det funker ikke helt som forventet.. så da ble jeg liggende å i stirre ut i mørket og lure på hva som er gæli i natt.. :p

Når jeg starter så begynner sirkulasjonspumpa og den bråker ganske mye. Etter en stund begynner det å tikke i dieselpumpa og den tikker fortere og fortere. Så stoppa den litt, men begynte litt senere igjen. Så begynte brenneren å gå men den bråka no veldig og økte bare i bråk så jeg blei nesten redd for at den skulle sprenges så jeg skrudde av.. :p

Jeg har en sløyfe med pex rør under gulvet her. Når jeg kikka i går så det ikke ut som det var noe vann der. Nå har det kommet litt, men tror nok det har pippla igjenom ditt i løpet av natta og det er ikke hele veien..  så det virker som at sirkulasjonspumpa ikke greier å dytte det igjennom. Alle kranene er åpna den veien så skjønner ikke helt hvorfor. Mulig jeg trenger en ekstra pumpe, men skulle jo tro at det var litt sirkulasjon uansett. Det står helt stille når det er i gang her. Siden ekspansjonstanken er høyeste punkt så burde vel vannet bli pressa inn i rør og slanger uansett?

Må jeg fortsatt lufte ved radiatorene når jeg har ekspansjonstanken? Skjønte det sånn at luftinga ville skje der?

Hum.. kansje? Hvordan får jeg ut det da?

Nå står jo ekspansjonstanken like over pumpa så vannet bør vel renne ned og rett igjennom pumpa? Det har jo kommet vann forbi den og inn i eberen..

Redigert av gregor (see edit history)

Nå står jo ekspansjonstanken like over pumpa så vannet bør vel renne ned og rett igjennom pumpa? Det har jo kommet vann forbi den og inn i eberen..

Liker ikke det at ekspangsjonstanken  føder Ener`n går den tom suger  Ebern luft,  er den på mange liter kan det gå bra. 

For å lufte systemet er dette lurt

har ekstra strøm/kontakt så jeg kan kople til vannpumpen så den kan kjøres uten å starte Eberen så en kan lufte og teste og se at en har sirkulasjon i alle ledd

.. det samme for å pumpe fram diesel før oppstart.

Ellers kan det bli for mange bom-starter. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

roger-jo: Ekspansjonstanken er på 5 liter.. 

Langedahl: ser ikke noe skrue der.. det er fire skruer som ser ut til å holde pumpehuset.. det bråka mye når jeg starta den første gang, men ikke så gæli nå.. Jeg har forsåvidt ikke brukt orginal pumpa.. men er ikke no lufte skrue på den heller..

Denne har jeg:

https://www.maritim.no/sirkulasjonspumpe-12v-15-liter-16mm#.WD1hU_krJaQ

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...