gregor Svart 13.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Denne bør vel funke? http://www.vvs-handelen.no/produkt/varmevekslere/varmeveksler-3-kw Har tegnet inn med varmeveksler og mulighet til å kjøre bypass på varmerne med en 3veis kran: Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
KAT Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Sånn la jeg opp systemet med vannvarmeren. Dette systemet skal bare varme opp vv berederen og ikke motoren. Radiatorer var aldri aktuell så det har jeg ikke tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 (redigert) For å utnytte varmen når motoren går, må pumpen starte for å sirkulere, ikke sant? Hvordan har du koblet pumpa? Jeg bruker egen bryter, på sommertid bruker man lite varme og om de er sterke kuldegrader er godt å varme motor til å få ekstra kalorier om bord. Redigert 13.November.2016 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Servicemannen: Ah rektig.. netpus.as kommer jeg ikke inn på.. Søndags stengt kansje? :p fant den ikke på sidene til marinpartner.. Disse geiene er ikke meget solgt til fritidsbransjen og man finne dem ikke på sidene hos dem. Ring dem i morgen, ellers kan jeg kanskje hjelpe deg med anskaffelse. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
gregor Svart 14.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Servicemannnen: Fant den her, men den var jo ganske mye dyrerere enn den jeg fant.. http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=918&produkt_id=14182 Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
dacapo Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Hva med denne ? http://www.ebay.com/itm/10-Plate-3x8-Water-to-Water-Brazed-Plate-Heat-Exchanger-3-4-MPT-316L-St-Steel-/231061817477?hash=item35cc5b8885:g:JksAAOSwY45UQTYL Sitér dette innlegget Link to post
Baracuda Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Kan dere ikke gå på høggeren og få en varmeveksler som sitter på automatkasser. Der varmer jo radiatorvannet opp giroljen til gearkassen. De ser jo dønn like ut utenpå. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Jeg kjøpte varmevekslere fra Sverige for tre år siden, fra "energishop.se": http://www.energishop.se/category/plattvarmevaxlare De eksporterte uten svensk MVA og tok 100 SEK i frakt husker jeg. Send dem evt. en mail før du bestiller så får du beskjed om hvordan du går frem (var ikke vanskelig altså, men det var noen detaljer rundt betaling som jeg ikke husker i farten). Jeg satset på den minste i serien, en "10-raders", mellom motor- og VVT kretsen. Men det ble merkbart tregere å varme opp varmtvannet enn det var med direkte flyt fra motoren og inn i VVT. Tror jeg ville gått for en 20- eller 30- raders om jeg skulle bestilt på nytt. 1/2'' og 3/4'' koblinger fra Biltema passet rett på, evt. kan du jo gå for syrefast. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 14.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Rakk å bestille den dacapo posta før du skrev om 10 raders StorStas.. men sånn får det bli.. :) Kommer til å koble så man kan gå utenom forbrukerne så da kan man jo eventuelt fyre igang dieselvarmeren om det skulle være hastværk med varmtvannet.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
StorStas Svart 14.November.2016 Link til dette innlegget Svart 14.November.2016 Rakk å bestille den dacapo posta før du skrev om 10 raders StorStas.. men sånn får det bli.. :) Kommer til å koble så man kan gå utenom forbrukerne så da kan man jo eventuelt fyre igang dieselvarmeren om det skulle være hastværk med varmtvannet.. Ja, da kommer dette til å bli bra uansett skal du se . Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Hvordan er det egentlig.. Eberen er på 5kw.. jeg har 2x 2kw radiatorer og en 4.2 kw defroster.. watt bør jo være watt? men blir det som å fyre med 5kw strøm? Eller blir det som å fyre med 8.2kw strøm? Har fortsatt litt kobling igjen her før jeg får fyra igang.. varmeveksleren jeg bestilte har ikke kommet enda og mangler noen små ting.. men blir ikke så alt for lenge igjen før første test! :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
StorStas Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Det blir som å fyre med 5kw strøm, i beste fall. Dvs. 5kw er maks av hva du kan få ut av systemet, men det fordrer at radiatorer og defroster klarer å kvitte seg med all varmen som Eber'n produserer. Hvis ikke, så vil Eber'n regulere seg opp og ned etter behov. Det er mange som har erfaring med at oppgitt kw på radiatorer ikke stemmer med virkeligheten. Muligens fordi effekten er beregnet ved type 100 graders vann og 0 grader i lufta. Jo varmere vann og kaldere luft, jo fler kw vil radiatoren yte. Er ikke helt sikker på om 8,2kw radiatorer i praksis klarer å kvitte seg med all varmen fra Eber'n, men det kan gå. Er ikke sikkert du orker å kjøre alle radiatorer på full guffe hele tiden heller, hvis det blir for varmt. Det er uansett ikke noe problem, da Eber'n vil regulere seg opp og ned etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Ja.. det vil jo gå litt varme ut på varmtvannet også til tider og varming av motoren. Har også lagt en sløyfe med pex rør under en del av gulvet som jeg håper skal gi litt lunk der.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
sunnmøre Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 (redigert) Har kjøpt ein båt med vannvarmer. Slik det er no blir motoren også varma opp, denne er parallellkobla. Varmesystemer nyttar motoren sin ekspansjonstank som høgaste punkt. For å sleppe å varme motoren, men framleis nytte ekspansjonstanken så går det kanskje å montere ein stengeventil på slangen som går ut frå motoren? Kva vil ev skje med motoren om ein startar han, og gløymer å opne denne ventilen? Redigert 25.November.2016 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Hei. Ingen ting skjer, termostaten ordner dette. Det er lurt å ka kraner på motoren, både inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Med stengt ventil på begge slangene så har du ikke lenger ekspansjonsmulighet for varmerkretsen. Jeg ville vært forsiktig med det, siden det da kan bli for høyt trykk på varmersiden om du kjører varmeren med begge ventilene stengt. Med ventil på bare én av slangene så oppnår du det du ønsker, både tilgang til ekspansjonstanken og å hindre sirkulering på motorkretsen. Men det optimale hadde nok vært å bruke en varmeveksler mellom motor- og varmerkretsen, og ekspansjonstank på begge kretsene. Så risikerer du ikke å tømme motorkretsen ved en lekkasje i varmerkretsen. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Takker for svar. Gjeld dette også når motoren oppnår driftstemperatur og termostaten opnar? Litt svimete av meg enkelte gongar, og vil helst ikkje ødelegge motoren:-) Motoren er ein Volvo Penta 2030, men dette er vel likt for alle motorar. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Ja, jeg hadde det sånn på min VP MD 2030, på forrige båten. Motor og varmtvannstank var koblet i serie, og de to igjen i parallell med varmerkretsen. Tilkoblingene til motor/vvt var på toppen av vannpumpa. På modeller uten VVT var disse tilkoblingene i utgangspunktet blindet fra fabrikken, altså i prinsippet stengt som du kan gjøre med en ventil. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 29.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Hum.. I Går i halv 1 tida på natta fikk jeg kobla ferdig og testa her.. Men det funker ikke helt som forventet.. så da ble jeg liggende å i stirre ut i mørket og lure på hva som er gæli i natt.. :p Når jeg starter så begynner sirkulasjonspumpa og den bråker ganske mye. Etter en stund begynner det å tikke i dieselpumpa og den tikker fortere og fortere. Så stoppa den litt, men begynte litt senere igjen. Så begynte brenneren å gå men den bråka no veldig og økte bare i bråk så jeg blei nesten redd for at den skulle sprenges så jeg skrudde av.. :p Jeg har en sløyfe med pex rør under gulvet her. Når jeg kikka i går så det ikke ut som det var noe vann der. Nå har det kommet litt, men tror nok det har pippla igjenom ditt i løpet av natta og det er ikke hele veien.. så det virker som at sirkulasjonspumpa ikke greier å dytte det igjennom. Alle kranene er åpna den veien så skjønner ikke helt hvorfor. Mulig jeg trenger en ekstra pumpe, men skulle jo tro at det var litt sirkulasjon uansett. Det står helt stille når det er i gang her. Siden ekspansjonstanken er høyeste punkt så burde vel vannet bli pressa inn i rør og slanger uansett? Må jeg fortsatt lufte ved radiatorene når jeg har ekspansjonstanken? Skjønte det sånn at luftinga ville skje der? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
gregor Svart 29.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Hum.. satt den igang igjen her.. det virker som det varmer, men at det ikke er noe sirkulasjon. Slangene er varme rett ved eberen. Sirkulasjonspumpa går jo som bare det så skjønner ikke hvorfor.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Fantino Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Luft i pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 29.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 (redigert) Hum.. kansje? Hvordan får jeg ut det da? Nå står jo ekspansjonstanken like over pumpa så vannet bør vel renne ned og rett igjennom pumpa? Det har jo kommet vann forbi den og inn i eberen.. Redigert 29.November.2016 av gregor (see edit history) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Roger jo Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Nå står jo ekspansjonstanken like over pumpa så vannet bør vel renne ned og rett igjennom pumpa? Det har jo kommet vann forbi den og inn i eberen.. Liker ikke det at ekspangsjonstanken føder Ener`n går den tom suger Ebern luft, er den på mange liter kan det gå bra. For å lufte systemet er dette lurt har ekstra strøm/kontakt så jeg kan kople til vannpumpen så den kan kjøres uten å starte Eberen så en kan lufte og teste og se at en har sirkulasjon i alle ledd .. det samme for å pumpe fram diesel før oppstart. Ellers kan det bli for mange bom-starter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Langedahl Svart 29.November.2016 Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 Du må lufte på skruen som sitter på pumpehuset,den sitter over inn/ut rørene.Hvis det er luft i pumpehuset,så bråker det noe inn i hhh. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 29.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2016 roger-jo: Ekspansjonstanken er på 5 liter.. Langedahl: ser ikke noe skrue der.. det er fire skruer som ser ut til å holde pumpehuset.. det bråka mye når jeg starta den første gang, men ikke så gæli nå.. Jeg har forsåvidt ikke brukt orginal pumpa.. men er ikke no lufte skrue på den heller.. Denne har jeg: https://www.maritim.no/sirkulasjonspumpe-12v-15-liter-16mm#.WD1hU_krJaQ Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.