Dykker Startet 4.November.2016 Link til dette innlegget Startet 4.November.2016 I fjor tømte jeg vanntankene på båten før kulda satt inn (båten ligger i boblehavn). Tømte også VV-bereder, men egentig usikker på om den ble tømt helt. Lot det renne ut av VV batterier til det kom luft, åpnet så sikkerhetsventilen på bereder til det sluttet å dryppe. Men så til spørsmålet; Hva pleier dere å gjøre med vanntankene for båter som ligger på sjøen vinterstid? Tømme tankene eller ha vannet i som vanlig? Er selvsagt ikke noe problem å ikke å ha vann i tankene vinterstid, men lurer på hva dere andre gjør. (Båttype det gjelder er Fairline Phantom 37, ligger i Oslo, kan bli kaldt vinterstid) . Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 (redigert) Det kommer jo an på flere ting. Skal du ha varme ombord, får du melding om strømmen uteblir, ligger tankene under dørken osv.? Jeg har ikke varme ombord og tømmer alt av tanker, slanger,vv-tank, gjennomføringer osv. Jeg ligger i boblehavn i Oslo og har målt ned til -10 i salongen og -7 i motorrommet. Nå skal det sies at bobleanlegget ligger i vannoverflaten og bidrar dermed ikke med varmt bunnvann rundt båten. Redigert 4.November.2016 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansO Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Jeg tømmer vanntankene. Det gjorde jeg også de årene båten overvintret på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Hulda tømmer aldri tanker, eller noe annet. Men da Hulda lå på land i 2013, ble vannet tømt. Full konservering. Etter at alle ventiler var åpnet, og alt skulle teoretisk være tomt, satte jeg på trykkluft og blåste ut noen liter til. Forbausende mange liter, egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 4.November.2016 Link til dette innlegget Svart 4.November.2016 Hei, Dykker. Jeg ligger på sjøen hele året, men på et heller mildt sted i landet. Uansett tømmer jeg vanntank og varmtvannsbereder hvert år da det kan bli litt trekk inn i motorrommet gjennom luftinntakene i skroget. Har ikke annet trykkluft enn å sette kjeften på batteriet i cabinen og blåse til stjernehimmelen kommer til syne. Etter litt får jeg gjennomslag. Mye vann som kommer ut ja. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Tore B Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Jeg har ligget i boblehavn i ni år med fulle vanntanker uten noe problem. Tømmer pumpe og kraner med våtstøvsuger. Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Jeg har båten på sjøen hele året. For å tømme vannsystemet fullstendig har jeg laget til en slangestump med en dekksventil for bil, denne setter jeg på sugesiden til trykkvannsvannpumpen. Stenger alle vannkraner, og bruker en liten 12v kompressor som får gå i 30-40 sek sek. for å bygge litt trykk i systemet. Når da sikkerhetsventilen på vv bereder åpnes, kommer alt vannet ut av berederen. Når vv bereder er tom, kan du stenge sikkerhetsventil, la kompressor gå litt igjen for å bygge trykk, og åpne en og en kran på K og V vann. Det kommer ,som Hulda skriver,forbausende mye vann som ellers hadde stått i slangesystemet. Husk eventuelle kraner på dusj ute demonter dusjhåndtak. La alle kraner og sikkerhetsventil stå åpne over vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Trykkluften min kom fra en bademadrasspumpe. Trenger ikke så høyt trykk at stjernehimmelen åpner seg, men det er en grei prosedyre å kjøre luft gjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 (redigert) Takk for mange svar! Har hatt de siste båtene på vannet året rundt, også Ronja. Prøver i vinter ha vann i begge vanntankene samt i VV-tanken i vinter. Pleier å overnatte en dag i uka i båten gjennom høst til vår samt innom båten ihvertfall 2 dager utenom i uka. Har overvåkning via mobil/nettbrett/WEB både på temperatur/fuktighet/vinhastighet og 2 webkameraer ombord. Har nå latt varmekolbe stå på i VV-bereder, Slått av vannpumpe for så å åpne alle kraner slik at rørene står uten trykk. Har svak varme ved bereder samt at båten også er vinterisolert. Har i tillegg Thermalovner som kan brukes ved ekstra kalde dager og varmrerør i motorrom. Båten ligger også i boblehavn 20 minutter unna, så da har jeg rimelig kontroll. Temperaturer/fuktighet/vindhastighet ombord nå. . Redigert 5.November.2016 av Dykker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2016 Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Kontrollfreak :-) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 5.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2016 Kontrollfreak :-) Bare for å være på den sikre siden Bruker elektrisk post også (er det ikke epost det heter?). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Utslag av ren misunnelse. Må få til et eller annet slik selv også. E-post (e-mail) er sånn greie uten frimerke, har jeg latt meg fortelle. Må plugges i veggen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Plugge i veggen? Telex har jeg hørt er det nye. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Jeg har bare en enkel snekke som ligger i boblehavn på Nesodden. Siden jeg bruker den hele året har jeg litt varme om bord bestående av en termostatstyrt ovn i kabinen, to varmerør (en under motor, en ved eksosrøret), og to frostvakter (en på toalettet, den andre i motorrommet hvis behov). Frostvæske i toalettet og halvfull vanntank sånn omtrent. Jeg har ikke måler på vanntanken, men utøver høsten fyller jeg den ikke opp, så jeg regner med at den er omtrent halvfull eller litt under. Prøver å ha så lite som mulig for sikkerhets skyld, men har aldri tømt den. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
TMM Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Litt på siden men innenfor samme tema: Hva gjør dere med saltvannsdelen av kjølesystemet på motoren? Vi ligger i isfri havn med sjøtemperatur som jeg tror vil være godt på plussiden, hvor kaldt kan det bli (utetemperatur) før vi bør sette på frostvakt e.l.? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 TMM, om du ikke bruker båten i lengre perioder, så er det hensiktsmessig å enten tappe ned saltvannskretsen eller kjøre innpå frostvæske. Kommer jo litt ann på motoren din. Har du sjøvannsfilter før impellerpumpen, så er det lett å helle frostvæske i den, samtidig som motoren går. Alternativet er å nappe av slangen inn på impellerpumpa, sette på en lengre, i samme dim og sette denne slangen oppi er kar med frostvæske. Du kan ta høyde for at du mister landstrømmen når du mest trenger den, på det kaldeste. Forøvrig, husker det var et medlem her som skulle starte motoren i fjor vinter. Det gikk med et smell. Viste seg at det var en ispropp i eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 TMM: Bor du i Bodø, så er det jo badevann hele året. Skulle ikke være særlige muligheter for at noe skal fryse. Men det kommer an på båten. Tidligere hadde vi en seiler, Conqubin 38. Den var utstyrt med Yanmar 2 sylindret med S-drev. Var veldig bekymret for at drevet og gearet skulle fryse. Men det skjedde aldri på de ni årene båten lå i Son havn. Fra tid til annen 20 minus og 30 cm is. Etter hvert kom det strøm på brygga og jeg satte inn en liten vifteovn på et par hundre watt. Etter det ble ikke noe om bord konservert, men det hendte at en gjennomføring som lå helt i vannlinjen frøs (Truedesign). Dog, den sprakk aldri. Jeg vil tro at du må ned i et par- tre minusgrader før sjøvannet oppe hos dere begynner å sarre (småfryse). Sitér dette innlegget Link to post
TMM Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Eureka, takker for tilbakemeldingen. Vi kommer nok til å bruke den jevnlig så hadde derfor håpet på å kunne basere oss på litt oppvarming i ekstra kalde perioder, men strømbrudd er jo en risiko som du er inne på. Motor er en Mercruiser D4,2. Sjelden kaldere enn minus 5 her, såvidt jeg forstår skal det holde å sette på frostvakt når det blir kaldere enn ca det nivået (grunnet varme fra sjøen osv). Forutsatt at det er strøm tilgjengelig selvsagt.. synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
TMM Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Badetemperaturen er nok ganske lik året rundt her ja :) Det er riktignok en cabincruiser som muligens har mer lufting til motorrommet enn en seilbåt, men bør vel holde seg noen grader varmere der enn luften ute om det er noen grader blå.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 (redigert) Jobbet sammen med en del folk på BP som hadde utvandret fra det tidligere BoMek. Jeg satt igjen med det bestemte inntrykk at Bodø var Norges svar på Rivieraen. Hvordan vi Søringan holdt ut her nede, ble stadig møtt med forundring :-) Men som sagt, det skal litt til før det fryser, spesielt om du tetter ventilasjonen til blant annet motor- slik at sjøtemperaturen får overtaket inni der. Redigert 6.November.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 . Har ikke annet trykkluft enn å sette kjeften på batteriet i cabinen og blåse til stjernehimmelen kommer til syne. Etter litt får jeg gjennomslag. Mye vann som kommer ut ja. Eg bruker luftpumpa til RIB'n og det blir litt lettere Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Pequod Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Hvis det begynner å bli en periode over flere dager med minusgrader, så setter jeg på varmekolbe under motoren. Frostvaktene også. Jeg både sjekker og bruker båten jevnlig også om vinteren, så jeg kjører ikke noe vinterkonservering i sjøvannskretsen. Var et strømbrudd i januar i år i forbindelse med at bryggeanlegget ble kraftig ramponert under et uvær, og vi var flere måneder uten strøm, men det gikk fint det også! Var innom jevnlig også bare for å starte motoren og sjekke at alt så greit ut. Forøvrig, husker det var et medlem her som skulle starte motoren i fjor vinter. Det gikk med et smell. Viste seg at det var en ispropp i eksosen. Nettopp derfor har jeg også et varmerør akter ved eksosutløpet. Resten av eksosslangen blir varmet opp av varmerøret og varmekolben i motorrommet. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Eureka Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 I år orker jeg ikke drive på å kjøre trykkluft/ tørrkjøring av vannpumpa, og vekselvis åpne ventilen på vv bereder, i båten som står på land. Tenkte å kjøre innpå frostvæske godkjent for slikt. Er det en fornuftig strategi å fylle på en relativ sterk konsentrasjon frostvæske på vanntanken, så tappe fra en vannkrane på "varmt", til at det som kommer ut har og blandingsforhold/ frysepunkt? Vv -tanken er 20 l, om jeg heller 10 liter konsentrat i ferskvanntanken, og tapper vann til ferskvannstanken er tom, så blir vel forholdet i vv omtrent 50/50 ? Om jeg har flaks. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.November.2016 Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 Har overvåkning via mobil/nettbrett/WEB både på temperatur/fuktighet/vinhastighet og 2 webkameraer ombord. Temperaturer/fuktighet/vindhastighet ombord nå. . Tøft! Hvordan får du til det? (Hilsen grønn på IT osv...) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dykker Svart 6.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2016 https://baatplassen.no/i/topic/123899-tellstick-net-smart-produkt-ogs%C3%A5-til-b%C3%A5ten/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.