husky dane 85 Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 Fairline Phantom 40 på finn snaisen båt men desverre berre40 fot Link to post
XardasKSP Svart 13.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 @husky dane 85 Jeg har sett den er vel ikke lengden men prislappen som er "desverre" med utgangspris 1 690 000 NOK vs 3 år nyere 12 fot lengre Fairline til utgangspris 2 090 000 NOK. Uansett blir jo bare "dyrere og dyrere" som blir foreslått noe som eventuelt forlenger tiden før man skaffer båt. Jeg kan ellers ikke se informasjon om motorbytte eller overhaling (prøvd å lese annonsen nøye) på noen av disse og på den Princess 55 i Stavanger har faktisk megler puttet tilbake informasjon om overhaling så det ser ut at det har faktisk blitt gjennomført (informasjonen ble slettet fra annonsen tidligere). < Foreløpig så er faktisk den Princess 55 i Stavanger jeg tenkte å sjekke først med mekaniker hvis den er usolgt når jeg har fått D5L og skaffet noe mer å by enn 1 mill. Link to post
Hakkannen Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 XardasKSP skrev for 5 timer siden: Den i Stavanger virket som den ville tåle mer en brygga Ah, det er gjerne forklaringen på hvorfor flere og flere av de gamle hurtigbåtkaiene i området stenges for at biler kan kjøre ut på dem? Med et deplasement på 100-120 tonn, dybdegående 3 meter og 18mm skrogplater er Poseidon II et fartøy man merker om man dundrer i kaien? Link to post
Hekri Svart 13.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 100 sider passeres om ikke lenge. Denne tråden må gis ut i bokform. Det blir kanskje flere bind. Men hvilken sjanger? Psykologi? Det maritime har vel dævva? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 13.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2023 @Hakkannen Tenkte mer slik som det er trebrygger og flytebrygger som ved Sildeberget marina. Å gjøre feil der ved "til legging" med en båt som Poseidon tror jeg hadde fått flytebrygga til å ta kvelden mye tidligere enn båten hadde tatt skade. Altså det virker mer som om noe går feil så blir lakken litt skrapt, men gjør man feil med en fin og ikke så kraftig båt.... @Chilli Solbris må ha nerver av stål når vilt fremmede folk skal lære seg å legge til med såpass pen båt. Blir morsomt å lære hvordan man gjør det riktig og jeg antar båten vil ligne mest på den type båt som jeg vil kjøpe. @Hekri Altså det martime lever godt med D5L kurs samt informasjon om hva og hvordan bør bli sjekket ved båtkjøp og mange andre gode råd. Undres alltid over hvorfor folk legger så mye vekt på lengden av diskusjonen. Link to post
sunnmøre Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 XardasKSP skrev for 18 timer siden: PS. En liten digresjon men når jeg hører sosialister si "grønne skiftet" gjerne også de i Polen på polsk så får jeg øyeblikkelig lyst å putte en ekstra motor i bagasjerommet på bilen, siden de i samme åndedrag nevner at folk som meg skal flås gjerne for alle penga slik at man kan gi garantert inntekt for folk som verken jobber eller har firma eller lyst til å jobbe (altså ikke syke folk men folk som vil ikke). Det var no ein imponerande intelligent digresjon. Beklager å seie det, men står i stil med mykje anna du kjem med Link to post
XardasKSP Svart 14.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @sunnmøre Hvis vi skal fordype oss i digresjoner: Altså nå er jeg ikke så god på de metaforene og spøkene så vet ikke om digresjonen falt i smak eller ikke, antar nok likevel at så lenge noen er på en båtforum og liker at privatpersoner og ikke kun partisekretærer skal få bruke båt så burde den egentlig være passende. Uansett om noen skulle drømme seg bort til det sosialistiske paradiset som mine foreldre og eldre del av familien har fått oppleve i Øst-Europa så er jo ingenting tapt. I Nord-Korea har de jo veldig lavt CO2 utslipp og ingen andre en den bokstavelig store leder og hans partisekretærer bruker slikt "svineri" med fossilmotor som bil og båt privat. Men jeg tipper at det er den manglende biten med garantert inntekt uten arbeid som avskrekker verdens sosialister fra å oppleve paradiset de drømmer om Forresten i Polen sier man at på kalde dager noe aka "Det var en så kald dag at til og med sosialistene hadde hendene i sine egne lommer", vet ikke hvordan det er i Norge men en politiker som har sagt av og til han til og med er kommunist har vel seriøst problemer med det der. Men det er ikke brød til folket men kapitalistiske varer som boss som skal tas og ikke er jeg sikker på om det er til folket Beklager at jeg vitser med kanskje noen sin politiske leder men fyren forhelliger en ideologi som har tatt livet av folk inklusive søstera til min farmor. Men tilbake til morsommere emner som båt og hav så tror jeg nmks må ha rekorden på levering av pakke. Bestilte kurs i går og har fått allerede masse bøker og ett pent sjøkart dog ikke av Skagerrak, men man får vel studere litt Ålesund område selv om man aldri skulle dra dit. Ellers er det blant mye forskjellig en spennende bok kalt motor, så jeg lærer kanskje noe om teorien bak hvorfor motorer liker å "dævve". Link to post
Martine29f Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 Da har du noe å bruke tiden din på fremover og ikke kaste bort tiden på denne tråden som helt sikkert vil leve sitt eget liv laaangt inn i 2024. Og plutselig dukker drømmebåten opp. For din del får vi håpe på et skikkelig rentehopp slik at flere ikke får råd til å beholde sine "pengesluk".. Link to post
XardasKSP Svart 14.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @Martine29f Jeg synes det er mye fint informasjon på båtforumet, morsomt er det også av og til. Holder jo på å lese meg inn i boka istedet for dataspill. Pleier å ha mye tid om vinteren uansett om jeg er i Norge eller i Polen. Er jo NOTAM snø på treningsflyplassen. Det går mest i flyteori for elevene som flyskolen holder på med, er så mange flyinstruktører som ikke har investert penger men brukt penger at de får ta alle timene med forelesning. Rentehopp er jo ikke sikkert blir veldig givende da går jo kronekursen opp. Per dags dato er det 0,31 PLN per krone på valutavekslings kontor. Bare for å sammenligne i mars 2022 måtte man ut med 0,50 PLN per krone. Altså 1 mill var 500 000 PLN og nå er 310 000 PLN det er en enorm forskjell. Det gjør faktisk at Norge ikke lenger er så dyrt som det var for resten av Europa. Link to post
sunnmøre Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 Då seier eg lykke til videre til trådstarter. I staden for å kommentere, så vel eg heller å sjå på graset som veks, noko som går saaakte i desember.... Mot dumskap kjemper ein forgjeves. Link to post
tacan Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @XardasKSP da kom julepakken til deg. Norges Bank hever styringsrenten ytterligere med 0,25 prosentpoeng. Link to post
XardasKSP Svart 14.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @tacan Tar litt den pakken fra kurset heller som "julepakke". Altså jeg tror ikke båtpriser vil falle mer enn kronekursen vil stige begge deler er knyttet til hverandre: https://www.google.com/search?client=firefox-b-e&q=NOK%2FPLN Og bare for å illustrere forskjell på kurs hos banken og kurs hos lovlig og hvit valutahandel: https://kantor-centrum.pl/index_en.php Link to post
tacan Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @XardasKSP Vi får se. Nå har Norges Bank hevet renten 15 ganger de to siste år uten at kronekursen har blitt påvirket. Det hjelper lite å heve å renten når resten av verden ikke har tro eller tillit til den norske kronen. Link to post
Chiefengineer Svart 14.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 Det må være slitsomt å skulle formidle alt man tenker på hvert eneste sekund... Sånt bruker skjeldent til å føre til at man kommer i en god posisjon til noe, hverken handler eller annet. Link to post
XardasKSP Svart 14.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2023 @tacan Man får vel se men kronen reagerte opp imens euro og dollar fortsetter å falle mot PLN uten at jeg har blanke anelsen om hva de har gjort i regjeringa i Polen annet en "stort bordell på hjul" for en slik valutastyrkelse (de har jo til og med satt ned renta i det siste). Uansett folk som er skikkelig gode i sitt fag blir nå etter skatt betalt minst like godt som spesialister i Norge etter skatt. Men om jeg skal ha teknisk båtspesialist så har jeg trua på Norge som båtnasjon, er det snakk om "vanlige" håndverkere så er det fortsatt litt billigere i Polen for de som er virkelig gode (altså kanskje på nivå med billigste håndverker i Norge for en god spesialist i Polen i lønn). @Chiefengineer er ikke det hva båtforum er for å snakke om båt og båtrelaterte ting? I dag fikk jeg en fin dose av D5L kurset da, var sjøveisregler og brovakthold biten. Venter for motor delen av kurset for å stille alle 100 spørsmål til kursholder jeg Link to post
Martine29f Svart 15.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 Ser du er innom tråden din jevnt og trutt og uten at nye kommentarer ligger og venter på deg. Det har vært fornøyelig å følge deg den siste tiden. Aldri har du slått tilbake på tidvis ekle og tidvis sjikanøse tilbakemeldinger. Altså, vil ønske deg lykke til med kurs og videre søken etter drømmebåten. Vil påstå at denne tråden har engasjert flere medlemmer her inne. Så i håp om at denne tråden aldri vil "dævve" ønsker jeg deg en riktig god jul. Link to post
XardasKSP Svart 15.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2023 @Martine29f Visste ikke at man kunne se liste over folk som leser tråden da leser jeg vel halve trådene på båtforumet samtidig siden jeg har det åpna i tabs ved siden av hverandre. Men jeg får min båtdose nå av D5L kurset så tar jeg de 2 første eksamnene på onsdag før det er pause i kurset frem til 4 Januar. Så det blir nok båtpåfyll for meg i det siste. Takk og ønsker deg også God Jul! Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 Lykke til med D5L-eksamene! Jeg håper kurset står til forventningene!? God jul!???? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 16.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2023 @Chilli Solbris Kurset er veldig bra spesielt sjøveisreglene og brovakthold ble det fortalt mye som ikke er i boka. Dog med særnorske regler som foredragsholder var veldig klar på som regel 44 ikke anvendes utenfor de relevante områdene, så hjelper det litt om man har "kanon ombord" slik foredragsholder hadde på sjøforsvarets båt, så Bastø ferga måtte vike i praksis også I praksis lar man gjerne ferga passere med mindre man er svensk seilbåt med alle rettigheter og skal komme så nært som mulig innpå ferga fra Polen. Selv om internasjonale rettigheter gir "lystbåter" enda mindre begrensninger i forhold til nyttetrafikk. Det hadde vært en trøst da for seilbåten at den hadde rettighetene på sin side dersom ferga knuste den til pinneved (nå vet jeg i hvert fall at seilbåten hadde rett i å komme i 1-2 meters avstand fra siden på Polferries skipet utenfor Nynashamn havnområde). I hvert fall så lærer man nye ting uansett om de får praktisk anvendelse, blir vel noe nytt i båthavna om sommern med tre signaler for at man skal gå akterover ut av båtplassen spesielt om båten har god lydnivå på hornet. Gleder meg til å få øve litt på havnemanøvre (havnemanøvre høres veldig mye mer "riktig" oversatt i hodet enn til legging) med Storebroen din i praksis biten. Den ligner nok mer på båt jeg skal ha enn Poseidon hadde gjort. God Jul til deg også! Link to post
Teerex Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Er ikke dette stor/fantastisk båt til "lav" pris så vet ikke jeg https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=306052161 Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Okkaby Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Teerex skrev for 6 timer siden: Er ikke dette stor/fantastisk båt til "lav" pris så vet ikke jeg https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=306052161 Men mangler jo Fly. Var vel et krav det. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 22.Desember.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 @Teerex Nå er jo den båten opp til "gammel" Storebro pris dog mye nyere men helt ikke den typen båt jeg drømte om som barn eller i dag da. Også liker jeg gjerne at det er flybridge over båtsalongen og ikke masse kalesje å streve med. Det er mer sånn "nebb og gå fort båt" (noe man også ser av toppfart på 37-38 knop) og ikke et "lite skip i miniatyr" type båt. Sikkert en morsom båt men jeg tror ikke det er båten som har høyest sjøegenskaper mer en "speed båt" samtidig som sagt så skulle det være et "lite yacht" med flybridge og hele pakka. Blir på en måte som en sporty cabriolet når man har drømt om en limousin hvis man skal sammenligne med bil. Jeg måtte kjøpe ett 2 motors fly (håper de innkjøper det snart og det begynner å tjene inn "båtpenger" også) om høsten men denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635 for 2 mill var det jo enormt med båt per krone. Nå vet jeg jo den hadde sikkert dævva og jeg hadde sikkert gått konkurs av å fikse den, men likevel ville vært så stoooooor båt og helt "konge" å cruise med så lenge den ville ha levd før regning på sikkert nye 2 mill kom for at den skulle fortsette å fungere Men noen kjøpte den faktisk uten å tenke muligens så mye over det man lever jo bare engang xD Ellers gjennomfører for tiden D5L så jeg får faktisk prøvd og sjekka båt som jeg vil muligens kjøpe så jeg bare trenger mekaniker og ikke noen til å ha papirer for å kjøre båten på prøvetur. Antar at meglere muligens ikke har D5L. Fikk tatt og bestått 2 eksamener siden kurset bare hadde 2 kurs før jul. Var veldig bra sjøveisregler kurs, sikkerhet var litt mindre båt og litt mer "førstehjelp engangtil" å høre på (skolen, lappen, flylappen, nå "båtlappen" repetisjon). Av teori blir vel skipslære og motor mest spennende kanskje de sier noe mer enn boka siden boka var jo bare grunnleggende ting ikke noe om hvordan man finner ut av at motor holder på å dævve av andre årsaker enn ting som er umulig å ikke få med seg selv når man ikke kan noe, men det må man kanskje på mekaniker kurs for å lære. Ellers er navigasjon store deler av boka mye av det samme man hadde in General Navigation for fly men noen ting er mer "båt". Link to post
Førstefender Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 XardasKSP skrev for 4 timer siden: Det er mer sånn "nebb og gå fort båt" (noe man også ser av toppfart på 37-38 knop) og ikke et "lite skip i miniatyr" type båt. Sikkert en morsom båt men jeg tror ikke det er båten som har høyest sjøegenskaper mer en "speed båt" samtidig som sagt så skulle det være et "lite yacht" med flybridge og hele pakka. Som vanlig.. du aner ikke hva du snakker om.. Link to post
ohio Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 Billig??? Den krever jo også sertifikat da den er reg over 15 meter Link to post
Lars H. Svart 22.Desember.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2023 XardasKSP skrev for 4 timer siden: Det er mer sånn "nebb og gå fort båt" (noe man også ser av toppfart på 37-38 knop) og ikke et "lite skip i miniatyr" type båt. Sikkert en morsom båt men jeg tror ikke det er båten som har høyest sjøegenskaper mer en "speed båt" samtidig som sagt så skulle det være et "lite yacht" med flybridge og hele pakka. Ærlig talt, den teksten forsto 0- null av. Kanskje du kunne komme med litt forklaring? Hva er en "nebb og gå fort båt"? Hva er "lite skip i miniatyr"? Hva er en " speed båt"? Hva er " lite yacht"? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn