Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 28 minutter siden:

Men som sagt det frister med "båt her og nå" da, men det kommer kanskje enda mer å velge mellom nå som våren nærmer seg.

Som regel er det mye lettere og kjøpe enn å selge så det er bare å ha is i magen.
Nå laver det ned og blåser som bare f....tror båtsesongen blir 3 dager tidelig i juni så da må du være klar

@Tom Rør Altså jeg tenkte ikke på at man venter på været siden det gjør man jo selvfølgelig, men tenkte mer på om værvarselet bommer og det blir likevel et helt annet vær enn de "spådde" hvor langt man da har til havn for å stikke ifra det.

Også tenkte at det kanskje ikke var så mye lengden at større båt er lengre men også bredden at de blir bredere som gjør en forskjell da.

@Okkaby Altså Mjøsa er lite spennende å cruise rundt og fisken er veldig lite saltvannsfisk der da :lol: Men kanskje når jeg har fått tatt noen turer så blir det annereldes hvordan bølger oppleves, altså for meg er de mye mindre enn f.eks for familie som kommer på besøk fra Polen og ikke har vært så mye som meg i båt de blir jo forskrekka ganske raskt.

Eller en annen eksempel når jeg lærte meg å kjøre bil da jeg var 16 så synes jeg 80 km/h var raskt bak rattet, i dag synes jeg ikke det "føles" farlig å kjøre 250 km/h på autobahn og kan gjerne gjøre det med 1 hånd på rattet. Selv om det er kanskje mye farligere enn noe man gjør med båt så føles det ikke slikt da. Så kanskje erfaring fører til endringer, men uansett jo større båten er desto flere muligheter i fremtida.

@pipe Var noen dager da det var høytrykk og veldig kaldt at Skagerrak var helt fullstendig stille ifølge bølgeprognoser så kunne jo vært fine vintersturer. Fisken utpå Skagerrak bryr seg jo ikke om at det er vinter, man må bare være bedre kledd :lol:

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

Også tenkte at det kanskje ikke var så mye lengden at større båt er lengre men også bredden at de blir bredere som gjør en forskjell da.

Når det gjelder evnen å takle bølger under gang er det som regel et smalere og mer V-bunnet skrog man vil ha. En bredere og flatere båt båt vil ligge mer stødig uten fremdrift. Katamaraner kan kombinere disse egenskapene, men er ikke vanlige i den kategori du ser etter

@ohio Så lenge de sa ved Sildeberget at de har betongbrygge åpen om vintern og Stathelle sa deres longside er også åpen så er det for meg "sesong" når det er meldt "flatt Skagerrak" i bølgeprognosen. I hvert fall når båten skal være her da. Selvfølgelig er det mer kos med sommer og sol (til tross for solbris) men altså flatt Skagerrak som under høytrykket er fint det også.

@Kallethekid Er jo vel største delen av ideen ved drømmebåten

båt vil ligge mer stødig uten fremdrift

det var vel derfor jeg likte så de båtene de hadde i Spania for de var brede og kunne stoppe uten at folk måtte "surre seg fast i båten" for å ikke dette ut i vannet ved fisking.

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

@ohio Så lenge de sa ved Sildeberget at de har betongbrygge åpen om vintern og Stathelle sa deres longside er også åpen så er det for meg "sesong" når det er meldt "flatt Skagerrak" i bølgeprognosen. I hvert fall når båten skal være her da. Selvfølgelig er det mer kos med sommer og sol (til tross for solbris) men altså flatt Skagerrak som under høytrykket er fint det også.

@Kallethekid Er jo vel største delen av ideen ved drømmebåten

det var vel derfor jeg likte så de båtene de hadde i Spania for de var brede og kunne stoppe uten at folk måtte "surre seg fast i båten" for å ikke dette ut i vannet ved fisking.

Men du skal jo gjerne kjøre litt også? Er du sikker på at båtene ved kanarieøyene ikke hadde en man ved spakene som holdt baugen mot bølgene? Er nok uvanlig å bare la båten drive vind for våg, i hvert fall med turister om bord.

1 hour ago, XardasKSP said:

Skulle også dratt til Nord-Norge som er kjent for svære fisk, men der skal visst bølgene være så ekstreme at det er ikke noe å tenke over.

Det man som oftest finner langs og utenfor kysten der er 25-35 fot sjark-type båter med halvplanerskrog, fortrengingsskrog ala snekke og Viknes da :giggle:

På fritidssiden brukes det mye Targa, sargo type båter samt Viknes.

Fint lite 80-talls flybridgebåter til lavest mulig pris og i tilsvarende stand.

25 minutes ago, XardasKSP said:

Jeg har også vært på havfiske rundt Kanariøyene. Typisk havsjø med laaang bøkgefrekvens. Veldig ulikt det vi opplever langs kysten her på berget når det blåser opp.

Når det er dårlig vær går ikke disse båtene ut med turister. Da sitter de på nærmeste bar isteden og gynger av andre grunner :giggle:

Ang P415 så var det sparsomt med info i annonsen og ikke et ord om motorene.

Ofte når det har vært motorbytte på eldre/ billigere båter så det ikke alltid det er slikt man kunne ønske/ tenke seg.

Spesielt om det har vært gjort i senere år da båten ikke er verdt prisen det hadde kostet med flett nye motorer installert av merkeforhandler osv.

Ofte dreier det seg om brukte motorer. Det kan være fra en yrkesbåt som har byttet motorer (mye gangtid), det kan være fra en båt som har gått til bunns eller brent opp. Det kan være en motor fra år xxxx og en annen fra år xxx med forskjellig gangtid, gir, versjon osv.

Så lurt å sjekke litt rundt historien på motorbytet.

Båten er fortsatt gammel, så alt bør sjekkes grundig. Princess i de årgangene brukte alu rammer rundt vinduene. Ofte de korroderte og lekker med fukt skade på interiør som resultat.

Men den er stor og har lav pris. Er motorer og teknisk i god stand, så kan den være en av de bedre kandidatene hittil. Men man blir garantert ikke arbeidsledig de første årene...

Mvh. SAP

@Kallethekid Jeg tror de båtene var en eller annen versjon av Bertram som @ohio skrev som mulig båt. Ellers så ble det også brukt i saktefart for trolling av agn bak båten, men det ble også stoppet fritt hvis man skulle prøve å fiske litt dypere. Antar det var vanskelig å styre den hvis motorn ikke gikk, det var ikke noe dregg og den var ikke ankret opp. Men de brukte altså flere forskjellige metoder og jeg er 100 % sikker på at Alicraften hadde i samme bølgene "sjanglet som turistene ved baren på stranda".  Jeg husker også at båten var ganske bred i forhold til lengden.

@Gullfisk Disse virket klassiske men mer sånn før 80/90 tallet klassiske og ikke noe spesielt extra brede heller. Og nye er de så koster sikkert steindyrt.

@sap_2000 Men de skal vel ikke hjem igjen fra Nord-Norge siden de er hjemme der borte og man behøver vel ikke å dra langt til havs heller der borte før det er fisk å få som på Sørøya. Men jeg forstår at de er sikkert gode havbåter og tåler mye bølger men er ikke helt sikker på om de er mer stabile i "vanlig solbris sjø" enn en større og bredere båt. @Kallethekid skrev jo at brede båter pleier faktisk å være stabile.

Ellers takk for ideer til eventuelle spørsmål om hvorfor motorer ble bytta osv. tenkte i førsteomgang å se båten siden den var så nærme. Men den var jo ikke nærme enda i hvert fall likevel viste det seg :giggle:

@ohio Jeg mener ikke den Princess 415 har lav pris men den kan jo kanskje få det hvis eier ikke sier det er ferdigpris og med tanke på hvor meget Princess 414 ble nedsatt i pris. Den Princess 45 har jo utgangspris som er 40 % mer enn utgangspris på "utgått" Princess 45 i Brønnøysund (vet ikke om den er solgt). Og meglere pleier å ha god tid til å vente på god pris, bedre tid enn private selgere som tenker kanskje av og til "hva om noe dævver og må fikses + vedlikehold i mellomtida".

Ellers så er det jo langt til Brønnøysund men sikkert ikke nærmere til dit hvor Princess 45 fra Stavanger meglern er. Megler la til at seiling hjem (altså til Norge antar jeg det menes) er ekstra betalt. Hadde det vært nærme så hadde det sikkert vært bakt inn i prisen eller stått info om hvor båten er. Så pleier man heller ikke å få så mye informasjon fra meglere som fra private eiere angående båten, kanskje med unntak av den meglern som forsøker å selge Princess 435 til "høypris".

Men den Princess 55 som var der i Stavanger hvis den ble solgt til 1,2 mill (aner ikke hva det ble solgt til, bare går utifra at megler sa noen bydde 1,15 og dødsboet vurderte det) så var det helt fin pris (ikke eksepsjonelt kupp da) men altså hadde vært klar for sånn pris litt senere på året med tanke på alle andre utgifter fra båtplass til henting og mekaniker osv. osv.

Hvis jeg skulle vurdere å reise langt til å se på båt så ville vel valgt Brønnøysund med den prisen først enn den Princess 45 til 1,15 mill som det ikke er oppgitt hvor den er.

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Ellers så er det jo langt til Brønnøysund men sikkert ikke nærmere til dit hvor Princess 45 fra Stavanger meglern er. Megler la til at seiling hjem (altså til Norge antar jeg det menes) er ekstra betalt. Hadde det vært nærme så hadde det sikkert vært bakt inn i prisen eller stått info om hvor båten er.

Princess 45 hos Stavanger Marinesenter ligger i Stockholm, den er på Blocket for 950' SEK:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/princess_45_90/1000461238

I annonsen ser den betydelig mye bedre ut enn den som var til salgs i Brønnøysund og virker å være verdt en såpass høyere pris (basert på førsteinntrykk fra annonse og med forbehold om visning, prøvekjøring og dokumentasjon av begge selvfølgelig). 

Hvis du vil dobbeltsjekke produksjonsår og effekt på VP-motorer er det en god liste her, forresten:

https://www.yachtboatparts.com/list-of-volvo-penta-engines-year-of-manufacture--production-324-c.asp

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

@Kallethekid skrev jo at brede båter pleier faktisk å være stabile.

Som vanlig plukker du ut det som passer din egen teori og utelater resten. En smalere mer V-bunnet båt er normalt overlegen en bredere og flatere båt når det blir litt sjø, mens en bredere flatere skrogform gir bedre plass innvendig og er mer sidestabil når den ligger rolig. For stabilitet ved stilleliggende ville en båt formet som en skoeske vært det ideelle, men det fungerer ikke så bra ellers. Hvis du hadde prøvd litt forskjellige båter, for eksempel en Windy og en Bavaria av lik lengde mot hverandre ville du forstått dette. Alle båter er en kompromiss der konstruktøren må velge hvilke områder båten skal prestere best på og man må finne ut hvilke kriterier som er viktigst. En barnefamilie som som bruker båten i sommerferien setter kanskje mer pris på den ekstra plassen innvendig en sjøegenskapene, men for en som ofte må gå åpne havstrekninger vil andre egenskaper telle mer. Før du skaffer deg din endelige båt må du skaffe deg erfaring. Nok timer og opplevelser ombord i forskjellige båter i forskjellige forhold må til for at du skal finne ut hva du setter mest pris på hos en båtkonstruksjon. 

12 hours ago, ohio said:

Hvis du mener 415 har lav pris så må jo den 1990 Princess 45 være et gullkjøp den koster kun 300 mer og ser meget fin ut med lave motortimer 

Med lav pris så mener jeg ikke relativt, menabsolutt da TS virker å se seg blind på innkjøpspris og pris pr fot og lite opptatt av hva man får for prisen av de tingene som folk som har hatt litt båter verdsetter høyt.

Den P45 ser veldig original ut (les lite oppgradert). En eier i nesten alle år er med på å forklare det. Lukter gammel kar som har holdt den (antagelig satt bort) men ikke noe mer. Den ligger også i utlandet. Det blir ofte endel ekstra plukk med gamle importbåter i praksis litt avhengig av stand og hvor de kommer fra. Ikke hekkport er også noe som er noe herk i praksis da det stort sett er lave flytebrygger overalt i dag.

CAT 3208 og spes i 435 hk versjonen er blandt det siste jeg ville kjøpt hvertfall. Alt for mange historier om totalt mekanisk havari og overhalinger. Kjenner selv til tilfeller med havari "beyond repair" hvor det å finne en annen brukt motor og skru over alt av deler ble løsningen. Som oftest råder som takker for seg. 375 hk versjonen er noe bedre, men 435 er allment kjent at man bør være meget forsiktig med. Disse motorene har et godt rykte i landbruksmaskiner og som marinemotor med lavt effektuttak. Går mange trailere med disse uten turbo som bare gått og går, men da yter de 210 hk og enda mindre i en bulldoser.

Ut ifra TS sin tekniske og mekaniske innsikt og ønsket bruksmønster tenker jeg at at en 415 med 63p motorer (som ble produsert frem til 2005) er langt bedre valg gitt at ting er på stell.

11 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Men de skal vel ikke hjem igjen fra Nord-Norge siden de er hjemme der borte og man behøver vel ikke å dra langt til havs heller der borte før det er fisk å få som på Sørøya.

Det er ikke noe mer/ farligere bølger langt til havs enn det er inne ved land. tvert imot.  Poengetet er at i noe av de mest krevende kystområdene på den nordlige halvkule velger folk en en helt annen type båt enn det du ser for deg når de vil ut å fiske i litt vær. 

Du har drømmebåten din, og jeg tror du gjør deg selv en tjeneste om du holder deg til at det å få tak i drømmen fra barndommen er det viktigste punktet for deg. Alt annet du resonnerer deg frem til av hva hva som er mest sjødyktig, egnet til å farte lengre strekk med, fiske langs kysten og havet er så feil/ urealistisk som det kan få blitt. Og det er på det punktet folk har skrevet hundrevis av innlegg og forklart deg med teskje fra alle mulige vinkler at vikeligheten ikke er som du tror/ drømmer om. Men du overser/ hopper over/ velger bort alt det som ikke passer inn i dine egne tanker og trekker bastante konklusjoner på meget tynt eller ikke-eksisterende grunnlag. Derfor blir det veldig mye repetering.

Jeg mener bestemt at den tryggeste/ mest sjødyktige/ mest egnede/ mest behagelige båten for deg er den i best stand som bare virker og ingeting svikter når du er ute å farter eller napper torsk.

Slik sett mener jeg at du med dine forutsetninger hadde vært langt tryggere/ sikrere og opplevd det som langt mer behagelig med den bruken du sier du vil ha med en 25 fond styrehusbåt ala den @Eika kjørte enn en gammel 45-55 fots FB båt, men det er jo ikke drømmen din.

Folk her hjelper deg gjerne med tips og råd for at du skal få oppfylt drømmen din. Men tror du kommer lenger ved å droppe alle teoriene dine om hva som som funker best/ er verdt/ ikke verdt noe og hva som er mest/ minst sjødyktig etc for det er ikke mulig å bomme mer enn det du har gjort hittil. Prøv å hør litt mer på folk her inne som ofte har mer erfaring med slike båter enn antall år du har levd er mitt råd og dropp å sammenligne epler og pærer som du har vist en utrolig evne til.

2 hours ago, Sjøstein said:

Princess 45 hos Stavanger Marinesenter ligger i Stockholm, den er på Blocket for 950' SEK:

https://www.blocket.se/annons/stockholm/princess_45_90/1000461238

Det står ingenting om at den ligger i Stockholm, men det er mullig. Annonsør er megler slik som SM og kan også ha plukket annonsen fra et annet sted.

2 hours ago, Kallethekid said:

Som vanlig plukker du ut det som passer din egen teori og utelater resten.

Det må nærme seg verdensrekord i klipp og lim inn det som passer, samt sammenligning av maiskorn og gresskar :giggle:

Mvh. SAP

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

...Før du skaffer deg din endelige båt må du skaffe deg erfaring. Nok timer og opplevelser ombord i forskjellige båter i forskjellige forhold må til for at du skal finne ut hva du setter mest pris på hos en båtkonstruksjon. 

Det er vel et fåtall av oss som har muligheter og tilgang til å prøve forskjellige båtkonstruksjoner under forskjellige forhold før vi går til anskaffelse av "drømmebåten." Båtkjøp er vel omtrent som ekteskapet, noen er heldige? og noen er veldig heldige. ?? 

Alle båter har forskjellig rullefrekvens. Det er et sammensatt og komplisert tema.

"Litt teori her": https://naca.no/wp-content/uploads/2019/01/Dynamiske-problemer-med-fartøy-som-følge-av-parametrisk-resonans-og-andre-belastninger-i-bølger.pdf

Kanskje litt å sette seg inn i, også for ekspertene i denne tråden. :wink:

@Sjøstein Takk for VP motor lista, ellers skrev vel @sap_2000 akkurat at motor i megler annonsert Princess ikke er noe å ønske seg. Så man har på en måte 350 000 til overs (sett på utgangspriser) til å fikse på ting i den som var annonsert i Brønnøysund. Men begge er såpass langt borte at det blir for langt for "midlertidig i teorien" båt da blir det eventuelt er mye enklere å få sjekka den Princess 415 med mekaniker når den kommer seg tilbake til Sildeberget fra Sverige. 

Altså prisen på å få vite mekanikers bedømmelse av tilstanden blir betydelig lavere enn med noe som er langt vekk herfra.

@sap_2000 Som sagt jeg betviler ikke at de båtene tåler mer hav enn en flybridge båt, men betviler derimot sterkt at man skulle føle seg triveligere ombord i en "sterk solbris" altså ikke noe uvær situasjon. Ellers så blir det også noe annet når planen er å reise 1 NM eller 2 NM siden man rekker å stikke av om værvarselet var helt feil og det begynner å bygge seg opp sjø.

Jeg har vært i Vadsø fra april til september og jobba der for lenge lenge siden, altså det finnes også steder som f.eks Varangerfjorden ol. som er delvis skjermet og da vil bølgene på en vanlig solbris dag være faktisk lavere enn hva man møter utenfor Langesund i bukta på en dag med solbris. I Sør-Norge dersom man skal ha sjans på virkelig stor fisk så må man dra riktig godt ut på havet som til 10 gradern.

Ellers som sagt ideen er at båten skal kunne brukes til noe mer i takt med at man skaffer seg mer erfaring. Og det må vel finnes også flybridgebåder som har forskjellig sjødyktighets grad? Slik som f.eks @ohio fortalte om at Storebro var som campingvogn og @Chilli Solbris presiserte at det gjaldt de som var 40 fot. Altså om båten skal være rundt 40 så er Princess/Fairline bedre valg. Men på 50 fot så er Storebro bra igjen osv. Det er sånt jeg spurte om da egentlig, ikke hvorvidt en fiskesjark er bedre i sjøen enn flybridge båt. Fordi selv om den er det så har man ikke så veldig lyst på det.

@navid Det er vel nettopp det som er poenget at man får ikke testa veldig mange båter og i hvert fall ikke i bølger. De fleste selgere synes ikke det er topp idee om man kommer og forteller at man vil gjerne dra på prøvetur ut i bølger for å se hvordan båten oppfører seg (blir jo mye drivstoff å komme seg ut på Skagerrak for selger om hver kunde skulle ønske det) samtidig som man forteller dem at sjansen for at man kjøper ikke er så altfor stor siden man ønsker å finne ut av hvilken båt man liker best av alle lignende modeller fra 40 til 60 fot og ønsker gjerne bra rabatt på prisen :giggle:

Tenkte å først prøve noe når jeg har nesten bestemt meg og forhandla frem til pris (med forbehold at mekaniker ikke finner ut av noe feil under prøvetur) og det som gjenstår er at mekaniker undersøker hvordan båten/motoren funger under belastning på vannet.

navid skrev 8 minutter siden:

Det er vel et fåtall av oss som har muligheter og tilgang til å prøve forskjellige båtkonstruksjoner under forskjellige forhold før vi går til anskaffelse av "drømmebåten." Båtkjøp er vel omtrent som ekteskapet, noen er heldige? og noen er veldig heldige. ?? 

Alle båter har forskjellig rullefrekvens. Det er et sammensatt og komplisert tema.

"Litt teori her": https://naca.no/wp-content/uploads/2019/01/Dynamiske-problemer-med-fartøy-som-følge-av-parametrisk-resonans-og-andre-belastninger-i-bølger.pdf

Kanskje litt å sette seg inn i, også for ekspertene i denne tråden. :wink:

Der er jeg uenig. jeg er overbevist om at de aller fleste som handler en 50 fots cabincruiser har noen år med joller, daycruisere eller snekker og kanskje noen andre typer båter i forskjellige størrelser. Jeg mener ikke at TS nå skal dra rundt å prøve båter her og der, men jeg tror det er optimistisk å tro at man kan vite hva slags båt man skal ha som finale båt uten å ha prøvd forskjellige typer og fått erfaring med både båt og sjø. Personlig har jeg slått meg til ro med at den perfekte båten ikke finnes for meg, men jeg trenger flere forskjellige. Heldigvis har jeg mulighet å plass å lagre å vedlike holde disse uten at det koster meg en formue. 

@Kallethekid Altså det er økonomiske årsaker til at det skal være "finale båt" og ikke at den skal være helt perfekt. Altså utifra hva dere skriver så når man kjøper båt så er det ekstreme utgifter etterpå, noe som gjør at man gjerne ikke får spart opp til noe annet båt. Og hvis man skal få solgt den senere og kun tape inflasjonen (altså man regner ikke på hva man har tapt i vedlikehold og reparasjoner for at den skal forbli fullt fungerende) så må man også få kjøpt den til virkelig god pris. Ellers så har man kanskje noe usalgbart eller må selv gi 40 % rabatt i forhold til hva man kjøpte det for.

Så ideen var å kjøpe en båt med potensiale ettersom erfaringen oppbygges, altså en som kan brukes både her og nå og en som kan brukes engang i fremtida til noe større som å krysse havet ned til Polen eller til og med om mange år frem i tid dra på cruise til Middelhavet og få fiska all slags mulig steder, kanskje til og med i Nord-Norge dersom man kan "gjemme seg" inn i fjordene i noe gjestehavn om sjøen skulle bli verre.

Det var derfor ideen om at så stor båt som mulig siden den vil holde til fremtidig ønsket bruk også.

Litt rar logikk. Om du kjøper noe gammelt og billigst mulig så er jo risikoen for store utgifter også størst. Samt risikoen for at andre ikke vil overta den etterpå. Kjøper man derimot en kurant og godt vedlikeholdt båt er sannsynligheten stor for at man slipper unna store utgifter, samt at den er lettsolgt om man velger å selge. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Altså det er sjeldent folk betaler mye mer for en helt lik båt dersom begge båtene er fullstendig fungerende i kjøpsøyeblikket. Det ble jo f.eks linket her en i vare tatt Fairline 50 til 2 mill men den ble jo ikke solgt og jeg tipper de fleste heller betaler 2 mill for f.eks den Fairline i Bergen som er 1999. Det virker i hvert fall som at så lenge båten er fullt fungerende så får man ikke så mye ekstra penger for en større sannsynlighet at den vil fungere lenger med mindre denne sannsynligheten er bygget på noe "håndfast" som f.eks motor som er 10 eller 20 år yngre enn i tilsvarende fungerende båt eller at hele båten er yngre.

Ellers er det jo en idee at hvis man ikke skal ha max størrelse båt at den skal kunne kjøpes raskere. Altså det nytter jo ikke om man må spare i 1,5 år for å f.eks kjøpe en Princess 45 fra 2007 etter en ekstrem pruterunde. For da må man vente 1,5 år til for å kjøpe "ikke helt ferdig båt" så må man i tillegg likevel ut med 250 000 - 300 000 per år som @Tom Rør skrev i vedlikehold på lignende alder av båt. Altså det blir en annen båt da kanskje om 5 eller 10 ekstra år om ikke noe dævver veldig dyrt likevel til tross for at båten er "nyere".

Men om man kjøper eldre båt så er det jo en gambling da på "når ting dævver" og om hvor mye mer det blir per år i vedlikehold, men man kan få båten raskere og hvis noe virkelig dyrt dævver så er det jo ikke ett fly. Man kan vel ved hjelp av mekaniker få konservert båten slik at den kan stå i ro ett år elns. til man har f.eks 1 ekstra mill å bruke på reparasjoner osv. Så er håpet at det å "dævve for 1 mill" ikke er førstetingen båten gjør rett etter kjøpet.

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@index Altså det er sjeldent folk betaler mye mer for en helt lik båt dersom begge båtene er fullstendig fungerende i kjøpsøyeblikket. 

Det er klart man betaler mer for en båt i god stand enn en med tvilsom historikk! Det sier seg jo selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

:lol::lol::lol: 

Det @index skriver over her er jo 100% riktig og helt loggisk for 99,7% av alle.

Men TS du må være blant de største kverulanter av dem alle!

Må berømme Index, de tre linjene oppsumerte vel hva jeg og en mengde andre har forsøkt å si side opp og side ned her i denne tråden. Tråden har en viss underholdingsverdi, selv om TS har alvorlige hakk i plata.

415 Skulle han se, når men når det visste seg at det var et par timer i bil da ble det ikke no

edit: index snek inn ett innlegg før jeg trykket send ;)

@index Ja man betaler mer, men ikke *vesentlig* mer uten at det er noe "håndfast" som yngre båt og yngre motor. Eller f.eks som med Princess 45 noen mener det er "håndfast" at motor er bedre i den Princess som megler har annonsert enn den i Brønnøysund. Men så kommer f.eks @sap_2000 og forteller at denne Caterpillar motor ikke er noe super bra motor modell. Vil man da bruke 350 000 mer utgangspris på noe som kanskje muligens er bedre uten at det er 100 % sikkert?

@Førstefender Altså jeg tror at selger av båten vil bruke den første måneden på håp om at noen vil betale den prisen som båten er annonsert for. Hva er da poenget i at både jeg og eier bruker 2500 kroner hver for at jeg skal se på båten i 20 minutter i Sverige (er jo ikke mer jeg får sett uten mekaniker)?

Altså Princess 415 skal jo om en måned hit og hvis noen vil betale 850 000 så ville jeg jo ikke kjøpt den likevel, og hvis ingen vil betale 850 000 så kommer jo båten hit uansett og det vil ha gått riktig mengde med tid for at selger skal kunne være interessert i bud vel. Også kan jeg jo bruke mekaniker her også til å sjekke tilstanden seriøst. Mekaniker vil da bare behøve å bruke en dag. Man slipper å bruke mekaniker i 2 dager med overnatting og hele pakka bare for å ha sjekka båten litt tidligere imens den enda står i Sverige når den skal jo hit uansett da med mindre noen betaler nærmest fullpris. Og til fullpris vil jeg jo ikke kjøpe den da hadde jeg nesten heller reist til Brønnøysund for Princess 45.

37 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Som sagt jeg betviler ikke at de båtene tåler mer hav enn en flybridge båt, men betviler derimot sterkt at man skulle føle seg triveligere ombord i en "sterk solbris" altså ikke noe uvær situasjon

FB båtene er sjødyktige i seg selv de, gitt at at alt er på stell og i god stand (noe det aldri vil være i praksis på en gammel 45-55 foter til 0,8-1,5 mill. Hvordan greier du hver gang å misforstå at det er teknisk tilstand og ting som svikter når det passer som dårligst som gjør at ting fort kan gå veldig skeis?

Derfor utsagnet om at du med relativt  begrenset erfaring/ teknisk kunnskap/ nevenyttighet vil være tryggere og ha det mer behagelig i en nyere 25 foter HVOR ALT FUNKER og INGENTING SVIKTER kontra en 30+ år gammel FB båt stappfull av gammelt teknisk, grums i tanker og 100 andre ting som har en lei tendens til å svikte når det får svingt/ husket litt på seg og passer som dårligst. 

Det samme gjelder problemer og utgifter etter kjøp. Kjøper du billigste båten i klassen er sjansen størst for mer plunder, mekk og utgifter samt spolerte båtdager (hvor man blir ligende å mekke/ vente på deler istedenfor å kose seg). De fleste som har slike båter gjør det meste selv og bruker langt mer tid på vedlikehold og mekk enn de bruker på å kjøre/ fiske og kose seg likevel koster det mye peng. Man kan jo sette bort alt mulig arbeid men det blir fort så dyrt at man like så godt kunne kjøpt seg noe annet.

51 minutes ago, XardasKSP said:

Ellers så blir det også noe annet når planen er å reise 1 NM eller 2 NM siden man rekker å stikke av om værvarselet var helt feil og det begynner å bygge seg opp sjø.

Vi lever i år 2024 med alt av værvarsler og observasjoner live på enhver telefon eller nettbrett. Man blir ikke plutselig overrasket en storm som kommer ut av ingenting. Jeg kan hvertfall ikke huske å ha blitt overrasket av sterk kuling noen gang når det var meldt laber bris. Spesielt ikke til havs.

55 minutes ago, XardasKSP said:

Jeg har vært i Vadsø fra april til september og jobba der for lenge lenge siden, altså det finnes også steder som f.eks Varangerfjorden ol. som er delvis skjermet og da vil bølgene på en vanlig solbris dag være faktisk lavere enn hva man møter utenfor Langesund i bukta på en dag med solbris.

Det var dette med epler og banar da. Vi snakker ikke om fiske eller farte "på havet" inni en fjord eller på baksiden av en stor øy.

57 minutes ago, XardasKSP said:

Og det må vel finnes også flybridgebåder som har forskjellig sjødyktighets grad? Slik som f.eks @ohio fortalte om at Storebro var som campingvogn og @Chilli Solbris presiserte at det gjaldt de som var 40 fot.

Du må begynne å sitere når du kommer med så voldsomme konklusjoner på det folk skriver. Det med storebro og campingvogn har jeg aldri hørt om på tross at jeg har kjørt endel og kjenner enda fler som har har hatt alt mulig av storebror opp gjennom årene.  Prøv å finne ut litt flere detaljer før du trekker dine (som regel gale) slutninger.

Det @Chilli Solbris var at eldre 40 ikke var kjent som "verdens beste". Du skal også vite at sjøegenskaper vurderes og oppfattes subjektivt. Ta den gode gamle snekka for eksempel. Mange har fått skrekken i slike fordi de ruller og det spruter litt vann på vinduene. Sannheten er at de er sjødyktige, men oppleves ubehagelige av mange som ikke har peiling.

Når det gjelder Storebro 40 så har den et mer halvplanende skrog. Skarp i baugen, lite/ ingen steglister, ingen chine  (som gir løft og sender spruten ut istedenfor opp). Så de spruter mer vann på vinduene (som uerfarne og hysteriske damer tror betyr at man skal dævve) og kan spore litt i medsjø, men det har ingenting med sjødyktighet å gjøre.

Slike halvplanerskrog er kjent for det motsatte og det er grunn til at slike skrog ble veldig mye brukt på los og redningsbåter blant annet hvor nettop sjødyktighet og det at de ikke slår så mye i motsjø er viktigere enn drivstofføkonomi og at det blir vått på rutene.

Nyere storebroskrog skiller seg ikke mye fra fra nyere princess skrog med dyp/ variabel V-bunn. Med motorer og alt annet teknisk i god stand er alle disse båtene meget kapable. Tilstanden på de 100 vis av tekniske ting ombord samt førers kunnskap og erfaring er det som avgjør. Ikke størrelse, skrogform eller type. kane du ikke please bare stole på det og droppe alt det tullet med at noen % mer i bredde/ skrogform er det avgjørende?

Det er sånt jeg spurte om da egentlig, ikke hvorvidt en fiskesjark er bedre i sjøen enn flybridge båt. Fordi selv om den er det så har man ikke så veldig lyst på det.

Og du vrei på svarene du fikk og hoppet over det som ikke passet. Samtidig drar du noen merkelige analogier på hva som i ditt hode er sikkert/ behagelig og sjødyktig som ikke henger på greip.

Det er da jeg og andre kommenterer hvor feil du tar samt at en nyere 25 foter med deg bak roret antagelig hadde vært sikrere enn en 50 fot FB i den alder/ pris du er villig til å betale.

Om du dropper alle påstander og konklusjoner på ting du ikke har greie på og isteden foksuserer på at du vil kjøpe drømmebåten fra barndommen skal vi alle hjelpe deg med å finne den beste/ minst katastrofepotensial selv om også det blir vanskelig når du hele tiden argumentere kun på pris og ikke ser nytte/ verdi av feks overhaling eller motorbytte til mange tiår nyere generasjon motorer det faktisk kan fåes deler til.

Det er vel nettopp det som er poenget at man får ikke testa veldig mange båter og i hvert fall ikke i bølger. De fleste selgere synes ikke det er topp idee om man kommer og forteller at man vil gjerne dra på prøvetur ut i bølger for å se hvordan båten oppfører seg (blir jo mye drivstoff å komme seg ut på Skagerrak for selger om hver kunde skulle ønske det)

Det er derfor du kanskje bør lytte litt mer til folk som erfaring både med slike type båter og det å farte rundt langs kysten og i større grad droppe egne teorier og resonomenter da de stort sett blir bevist feil hver eneste gang. Ingen her prøver å selge deg noe som helst, så du finner neppe mer upartiske kilder.

Tenkte å først prøve noe når jeg har nesten bestemt meg og forhandla frem til pris (med forbehold at mekaniker ikke finner ut av noe feil under prøvetur) og det som gjenstår er at mekaniker undersøker hvordan båten/motoren funger under belastning på vannet.

Var det han mekanikkeren som du skulle få til ta røntgen av motorene ?:giggle:

"Jeg vet at det hvor godt båten fungerer har mye å si så når jeg kjøper båt så skal hele båten gjennomgås og senere kan jeg ta til og med røntgen av motorene for å finne potensielle feil som kan utbedres. "

Mvh. SAP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...