Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 20 minutter siden:

@index Ja man betaler mer, men ikke *vesentlig* mer uten at det er noe "håndfast" som yngre båt og yngre motor. 

Da er du ikke på bølgelengde med resten av markedet. Enkelt og greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En ting skal du ha @sap_2000, du prøver så godt du kan :giggle:

sap_2000 skrev 10 minutter siden:

Var det han mekanikkeren som du skulle få til ta røntgen av motorene ?

Den der må nesten jeg ta ansvaret for, i alle fall delvis. For de som har lest grundig er det imidlertid forklart.

Og der var vi over på 109 sider :flag_bp:

@sap_2000 Takk for utdypende svar. Det er ikke alltid jeg forstår hva folk mener med ting når de kommer med noe slik f.eks som @ohio

Svenskene sier Storebro er som en campingvogn på sjøen og en Princess og Fairline er  med offshoreskrog og meget bedre enn Storebro i røft vær 

Og utdypes av @Chilli Solbris med

Det sies at 40- foterne til Storebro, i hvert fall de litt eldre ikke er all verdens i sjøen.

Hvordan skal da en person som har så lite erfaring som jeg har vite at det de mente var egentlig det som du forklarte:

Når det gjelder Storebro 40 så har den et mer halvplanende skrog. Skarp i baugen, lite/ ingen steglister, ingen chine  (som gir løft og sender spruten ut istedenfor opp). Så de spruter mer vann på vinduene (som uerfarne og hysteriske damer tror betyr at man skal dævve) og kan spore litt i medsjø, men det har ingenting med sjødyktighet å gjøre.

Slike halvplanerskrog er kjent for det motsatte og det er grunn til at slike skrog ble veldig mye brukt på los og redningsbåter blant annet hvor nettop sjødyktighet og det at de ikke slår så mye i motsjø er viktigere enn drivstofføkonomi og at det blir vått på rutene.

Altså hvordan skulle jeg forstått det utifra hva de skrev uten den forklaringen fra deg?

Ellers så forstår jeg at du mener teknisk tilstand og at kanskje den mekaniker jeg kjenner er for optimistisk når det gjelder at alt kan fikses. Men altså han hjalp meg med Alicraften slik at den fungerte veldig fint og slik som han sa og ikke slik forumet trodde at den kom til å dævve fordi den kosta 90 000 og ikke 200 000.

Altså ved båtkjøp er det lagt til en penge margin for bytte av ting (til tross for at båt er fullt fungerende) og til at vedkommende mekaniker skal hjelpe å fikse dem (samt lære meg om ting og hvordan de fikses) og ordne båten slik at den ifølge han ikke burde dævve med det første.

Når det gjelder røntgen så var den en annen bruker her på forumet som foreslo røntgen og ultralyd av motor men det var ikke stort av informasjon om hva slags firma gjennomfører dette, hvor mye det koster og hvorvidt de kan gjøre det uten å ta motorer ut av båten. Altså den mekaniker jeg kjenner har ikke foreslått røntgen.

Drømmen er en flybridge båt, og hvis det er som du sier at værvarsel er pålitelige (de er det ikke alltid med TAF altså har hatt 3 knop forventa sidevind som ble til 10 knop ved landing, men kanskje med sjø så tar det tid før det bygger seg opp) så bør jo ikke en flybridge båt gå ned pga. solbris i Skagerrak selv om den skulle få motorstopp. Altså med solbris mener jeg bølger som er langt mindre enn det som Sunseekern gikk ned på grunn av (mindre enn halvparten). Ellers er jo båten ment å kunne stoppes i solbrisen slik at man kan pilke.

Så jeg spør om råd til eldre flybridge båt og er veldig takknemlig for slike betraktninger som du kom med om Caterpillar motor eller om den Princess 415 det er akkurat det jeg spør om så stor takk til deg for forklaring!

PS. Ja det var @Komodo som kom med røntgen og ultralyd, men det var ikke mye info om hva det koster, hvem som gjennomfører det osv.

@ohio Altså det var bare ett råd fra @Komodo jeg tror jeg bare stoler på hva bekjent mekaniker kommer frem til etter å ha undersøkt det han kan uten at man må gjøre sabla dyre undersøkelser eller ta ut ting.

Ellers bør vel selger være fornøyd at kjøper har fått undersøkt båt med mekaniker, da slipper jo selger å få reklamasjon på at ting ikke var som annonsert siden man har jo sjekka det.

Og hvis selger skulle mislike at noen undersøker båten, så er det jo ett tegn på å ikke kjøpe en båt som selger ikke vil skal ses på av mekaniker. Siden det trolig er mangler eller feil som tilsier at prisen er for høy i forhold til tilstanden.

1 hour ago, XardasKSP said:

@index Altså det er sjeldent folk betaler mye mer for en helt lik båt dersom begge båtene er fullstendig fungerende i kjøpsøyeblikket. Det ble jo f.eks linket her en i vare tatt Fairline 50 til 2 mill men den ble jo ikke solgt og jeg tipper de fleste heller betaler 2 mill for f.eks den Fairline i Bergen som er 1999. Det virker i hvert fall som at så lenge båten er fullt fungerende så får man ikke så mye ekstra penger for en større sannsynlighet at den vil fungere lenger med mindre denne sannsynligheten er bygget på noe "håndfast" som f.eks motor som er 10 eller 20 år yngre enn i tilsvarende fungerende båt eller at hele båten er yngre.

Et ærlig svar på den første er at mange "sparer seg til fant" som vi sier i norge. Med andre ord undervurderer verdien av (i dette tilfellet) en eier som har pumpet inn langt mer penger enn båtens verdi og fortsatt å holde den i stand uten tanke på kostnad. Det er meget, meget få som både kan, vil og har muligheten til dette. Hvis jeg ikke tar feil, så hadde eieren av denne (ikke selger i annonsen) et meget kjent etternavn i Larvikstraktene som forklarer det.

Ang den siste i bergen, så er det Fairlines antageling minst populære og produsrte modell noen sinne. Så kan man jo reflektere på hvorfor..

Til sammenligning var storesøsteren Squadron 58  den mest populære og produserte båten i sin klasse noensinne på tvers av prosusent.

Men den begynner å bli såpass billig nå at den sikkert blir solgt snart. 

37 minutes ago, XardasKSP said:

@index Ja man betaler mer, men ikke *vesentlig* mer uten at det er noe "håndfast" som yngre båt og yngre motor. Eller f.eks som med Princess 45 noen mener det er "håndfast" at motor er bedre i den Princess som megler har annonsert enn den i Brønnøysund. Men så kommer f.eks @sap_2000 og forteller at denne Caterpillar motor ikke er noe super bra motor modell. Vil man da bruke 350 000 mer utgangspris på noe som kanskje muligens er bedre uten at det er 100 % sikkert?

Min mening og preferanser. Og ja jeg hadde uten å blinke betalt 350 k mer for en båt med en eierhistorie og motorer som ga meg ro i sjela og mindre magesår tilsvarende mindre sjanse for "dævving".

!00% garanti/ sikker blir man aldri. Spesielt ikke med gammel og stor båt. Det handler om å minimere risiko 

1 hour ago, XardasKSP said:

llers er det jo en idee at hvis man ikke skal ha max størrelse båt at den skal kunne kjøpes raskere. Altså det nytter jo ikke om man må spare i 1,5 år for å f.eks kjøpe en Princess 45 fra 2007 etter en ekstrem pruterunde. For da må man vente 1,5 år til for å kjøpe "ikke helt ferdig båt" så må man i tillegg likevel ut med 250 000 - 300 000 per år som @Tom Rør skrev i vedlikehold på lignende alder av båt. Altså det blir en annen båt da kanskje om 5 eller 10 ekstra år om ikke noe dævver veldig dyrt likevel til tross for at båten er "nyere".

Den brutale sannheten er at det er meget dyrt å ha stor båt. Jo eldre båt, jo mer timer og kroner går medi vedlikehold, rep og oppgraderinger. Og hvis man ikke kan eller vil gjøre ting selv så blir det enda dyrere.

De fleste som har slike båter er kunnskapsrike entusiaster med som bruker mye mer tid på å holde båten enn å bruke den. Bør være av den positive typen som ser på det som en hobby og livsstil og stor fordel om man liker fiks og vedlikehold.

De som setter bort mye av jobben finner fort ut hvor mye dyrere det blir og tilbringer heller timene på kontoret og kjøper seg en nyere båt isteden.

Det går an å eie slike båter på et budsjett men da bør man være meget nevenyttig samt ha mye tid og kunnskap...

30 minutes ago, Komodo said:

Den der må nesten jeg ta ansvaret for, i alle fall delvis. For de som har lest grundig er det imidlertid forklart

Den har gått meg hus forbi, men jeg regner med at det du skrev muligens kan ha blitt tolket "noe" feil :giggle:

26 minutes ago, XardasKSP said:

Hvordan skal da en person som har så lite erfaring som jeg har vite at det de mente var egentlig det som du forklarte:

27 minutes ago, XardasKSP said:

Altså hvordan skulle jeg forstått det utifra hva de skrev uten den forklaringen fra deg?

Ikke trekke raske og bastante konluksjoner på tynt grunnlag. Spør isteden folk om å utdype det du ikke forstår.

29 minutes ago, XardasKSP said:

Ellers så forstår jeg at du mener teknisk tilstand og at kanskje den mekaniker jeg kjenner er for optimistisk når det gjelder at alt kan fikses.

En ting er hva som kan fikses. En annen ting er om visse kritiske deler finnes eller ikke. 

Som med alt annet, så er det kunnskap og erfaring som teller. Det hjelper ikke å være aldri så god mekanikker på bil om man ikke har peiling/ erfaring og kunnskap om båt og de forskjellige type motorer/ gir/ drivverk/ systemer osv osv.

32 minutes ago, XardasKSP said:

Altså ved båtkjøp er det lagt til en penge margin for bytte av ting (til tross for at båt er fullt fungerende) og til at vedkommende mekaniker skal hjelpe å fikse dem (samt lære meg om ting og hvordan de fikses) og ordne båten slik at den ifølge han ikke burde dævve med det første.

Det er lurt og legg av mer enn du tror. Værste som kan skej er at du får deg en positiv overraskelse om det går mindre kroner...

En anne ting er er det ikke bare er å betale seg ut av alt. Det er vansleig å finne noen som har tid når du trenger det. Enda verre er det å finne noen som faktisk er gode/ flinke. Selv om man er villig tl å betale flere hundre tusen for å få båten i orden til ferien, finner mange ut at ferien likevel blir spolert da ingen hadde tid og man får beskjed om å prøve igjen i oktober.

Derfor ser mange verdien å legge litt mer penger i å få en båt "riktig" båt selv om den koster litt mer. Men da må man først inne verdien av feks en en 63P motor kontra en 60b og det samme gjelder på 100 andre ting i en gammel stor båt.

Derfor er det lurt å finne riktig båt, med riktig historie, riktig motorer, riktig oppgradert og helst fra "riktig" selger. Det vil være verdt mye mer enn du virker å tro.

30 minutes ago, Komodo said:

En ting skal du ha @sap_2000, du prøver så godt du kan :giggle:

Nytt år, ny resept fra fastlegen  :lol:

Mvh. SAP

@sap_2000 Det er med slikt at jeg misforstår da. Først kommer du med masse informasjon om at motormodellen til Caterpillar ikke er noe særlig bra for å deretter komme med:

Og ja jeg hadde uten å blinke betalt 350 k mer for en båt med en eierhistorie og motorer som ga meg ro i sjela og mindre magesår tilsvarende mindre sjanse for "dævving".

Så jeg forstår da ikke om hvorvidt du mener at den båten med Caterpillar motor er verdt 350 000 mer enn den i Brønnøysund eller om det var generelt du mente og ikke den konkrete båten, siden du synes jo ikke motoren var noe særlig.

Ellers tror jeg den mekaniker jeg kjenner har utrolig mye kunnskap om båt og er mer båt enn bil mekaniker, han kan også alt annet som det med kabler. Alicraften fungerte jo veldig bra og ting dævva ikke av seg selv, til tross for at den kosta 90 000 og ikke 200 000 som den burde ifølge forumet.

Når det gjelder båtsesong så har jeg en annen arbeidssituasjon enn folk flest, jeg har ett firma med egne fly og simulatorer hvor jeg planlegger storsett jobben til instruktører og fly som skal fly for at elever skal kunne når de har tid raskest mulig gjennomføre sin opplæring og eventuelle ekstra leksjoner osv. slik at elever er fornøyde og man tjener penger effektivt. Den planlegginga kan jo tas via datamaskin via en starlink også.

Ellers er det for meg en fin tur om havet er flatt i Skagerrak selv om det er - 20 grader ute, de fleste liker vel bare når det er sol og varme å dra på en tur med båten.

Er veldig takknemlig for alle gode og godt forklarte råd jeg får fra deg og jeg bruker jo nettopp masse tid på å finne "riktig båt" siden det haster ikke for meg. Jeg får nesten like mye glede av flatt Skagerrak i Januar som midt på sommern. Noen av eventuelle besøkende synes det er mye bedre med sol og varme da.

PS.

Ang den siste i bergen, så er det Fairlines antageling minst populære og produsrte modell noen sinne. Så kan man jo reflektere på hvorfor..

Det er jo nettopp sånne spørsmål som er fantastisk med forum til. Så folk kommer med opplysninger som de om 40 fots modellene til Storebro osv. Slik at noen som ikke er erfaren får informasjon om det er noe spesielt ved båttypen.

Om det er noe grunn som sjødyktighet/motor osv. eller om det bare er folk som ikke liker noe med modellen som det egentlig ikke er noe spesielt galt med.

Man finner jo ikke det i google....

For øvrig siden det er jo ikke engang alle gamle båter som har riktig timeteller på motorene er det noe lov elns. som sier at de skal være korrekt slik moderne bil km-tellere må være?

Eller er det som for 10 år tilbake eller tidligere i tid med biler i f.eks Polen at mekaniker stilte inn det km antallet som selger ønsket for bilen. Altså at timer på motor er "veiledende" og folk kan "samordne dem med hvordan motor fremstår" ?

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

For øvrig siden det er jo ikke engang alle gamle båter som har riktig timeteller på motorene er det noe lov elns. som sier at de skal være korrekt slik moderne bil km-tellere må være?

Nei, og timetall forteller heller ikke så mye.. 

Om en TAMD63 er i hyppig drift kan den gå 20 000timer, i fritids båt, når den neppe 5000 pga alder tæringer mm pga alder/stillstand

@ohio Altså jeg spørr dere som er folk med erfaring om den er noe å stole på siden noen båter har det jo ikke i det hele tatt eller det fungerer ikke engang. Båt fra 1990 og 1000 timer på motorne betyr jo noen brukte den med motor igang i ca. 30 timer i året.

Da blir det jo ikke rart om folk bruker marsjfart og 300 liter timen om båt brukes så lite.

@Førstefender Det er jo derfor jeg skal ha med mekaniker til å se på en båt jeg skal eventuelt kjøpe siden ellers vil jeg jo ikke vite noe om motoren egentlig annet enn om den starter og går.

Og med de innleggene til @sap_2000 så sier vi amen, for er det en som har kjørt mye båt, forskjellige båter, både nye og gamle, så er det han. Vet ikke om det er hovedjobben eller ekstra jobb, men gubben henter og leverer båter langs hele jævla kystlinja. Henta ikke du båt i Tyskland og kjørte den til Bergen for noen år siden eller husker jeg feil ang tråden av en stor sargo ? 

@XardasKSP det er noen her inne, som har mer kunnskap og erfaring enn du noen gang kommer til og få, det lureste man gjør da er faktisk bare å holde kjeft, lese innlegget 3-4-5 ganger, tenke over hva han egentlig skriver, før man svarer. @sap_2000 er en av disse personene. Selv med så mye erfaring jeg har, så hadde jeg stilt som gratis matros for denne karen, kun for og lære og få enda mer erfaring. Så hvis du trenger matros engang på en lang og strabasiøs tur, så send meg en pm. Jeg er klar på kort varsel, med mindre jeg står med noen store skader som haster 

Og ang timer, jeg hadde en d6 2014 eller 2016 mod, husker ikke helt, som passerte 10 000timer. Kamerat av meg har en kad42 som nærmer seg 25 000timer, men det er motorer som blir brukt nesten hver eneste dag og passes godt på. Jeg hadde vært mer skeptisk til å kjøpe en 30år gammel motor som har gått 1000 timer enn en 10år gammel som har gått 5000 timer. 

@Eika Jeg er jo veldig takknemlig for alle forklaringene @sap_2000 kom med. Men jeg forstod jo ikke om han mente den motoren på Princess 45 var verdt 350 000 ekstra i forhold til Princess 45 i Brønnøysund eller om han mente det generelt. Jeg ble forvirra av at han først lista opp hvorfor akkurat den Caterpillar motoren ikke er så bra.

Det var derfor jeg spurte om hva han egentlig mente, ellers så har han helt perfekte og godt forståelige forklaringer så jeg kan lære mer.

3 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Det er med slikt at jeg misforstår da. Først kommer du med masse informasjon om at motormodellen til Caterpillar ikke er noe særlig bra for å deretter komme med:

Og ja jeg hadde uten å blinke betalt 350 k mer for en båt med en eierhistorie og motorer som ga meg ro i sjela og mindre magesår tilsvarende mindre sjanse for "dævving".

Så jeg forstår da ikke om hvorvidt du mener at den båten med Caterpillar motor er verdt 350 000 mer enn den i Brønnøysund eller om det var generelt du mente og ikke den konkrete båten, siden du synes jo ikke motoren var noe særlig.

Hva er å missforstå?

Jeg har klart skrevet hva jeg mener om den Caterpillar modellen (ikke tolk det som at jeg mener alle modeller fra caterpillar er noe dritt).

Så skriver jeg at jeg gladelig hadde betalt 350k mer (poenget her er "mer")  for en båt med riktige motorer, eierhistorie og en haug av andre ting jeg har skrevet ørten hundre ganger man bør verdsette hvis man først skal kjøpe gammel, stor båt.

Jeg skrev vel også hva litt mer om hva jeg personlig tenker ang den P45 vs P415 men det utelater du i sitatet 

jeg limer det inn for deg under 

Den P45 ser veldig original ut (les lite oppgradert). En eier i nesten alle år er med på å forklare det. Lukter gammel kar som har holdt den (antagelig satt bort) men ikke noe mer. Den ligger også i utlandet. Det blir ofte endel ekstra plukk med gamle importbåter i praksis litt avhengig av stand og hvor de kommer fra. Ikke hekkport er også noe som er noe herk i praksis da det stort sett er lave flytebrygger overalt i dag.

så litt ned i samme anlegg 

Ut ifra TS sin tekniske og mekaniske innsikt og ønsket bruksmønster tenker jeg at at en 415 med 63p motorer (som ble produsert frem til 2005) er langt bedre valg gitt at ting er på stell.

Hvordan du greier å få det til at jeg mente den P45 var verdt 350k mer er godt gjort med tanke på alt jeg har skrevet i det innlegget og tidligere ang båter som er oppgradert, har riktige motorer osv kontra de som ikke har det.

Noen ganger lurer jeg nesten på om du er AI og vi alle sitter å skriver med en datamaskin som er prgramert til maks misforståelse og motsatte tolkinger av normalen. Men tror faktisk AI hadde vært lettere å ha med å gjøre :lol:

3 hours ago, XardasKSP said:

Det er jo nettopp sånne spørsmål som er fantastisk med forum til. Så folk kommer med opplysninger som de om 40 fots modellene til Storebro osv. Slik at noen som ikke er erfaren får informasjon om det er noe spesielt ved båttypen.

Om det er noe grunn som sjødyktighet/motor osv. eller om det bare er folk som ikke liker noe med modellen som det egentlig ikke er noe spesielt galt med.

Man finner jo ikke det i google....

Man finner det ved å spørre og finne ut litt mer om hva som ligger bak korte påstander istedenfor å bastant anta og trekke egne slutninger basert på tynt eller ikke-eksisterende grunnlag.

3 hours ago, ohio said:

En Cat motor på 435 hk med kun 1000 timer er såvidt innkjørt kontra den i brønnøysund som er kjørt 2500/3000 timer

Det er langt fra min og mange andre sin oppfattelse av CAT 3208 435 hk. Det er alment kjent at de hadde lett for å havarere om ikke alle driftsbetingeelsene lå til rette. Havariene begynte fra de var nye. Ofte ble det skyldt på "overpropping" og at motoren ikke oppnådde maks rpm. 

Når man ser annonser på båter med disse motorene finner man at det er obverrepresntert med "motor overhalt" eller "ny motor/ byttemotor år xxxx). Det har til og med vært skrevet artikkel i MBY om dette og det var for over 20 år siden. Når jeg tenker meg om, så har alle de jeg kjenner personlig som har hatt denne motoren hat problemer med de. Han ene holdt på i et år med å finne en brukt motor han kunne bruke (båt ute av drift en hel sesong) etter at den ene av hans 3208 435 havartete så med biter av blokk og råder utover motorrommet. Et par år senere røk den andre, dog litt mindre dramastsk. 

Men som jeg sa, så er dettte min mening og oppfatning av det er blandt de siste motorene jeg ville kjøpt. Spesielt nå som de er gamle, uviss historikk og deletilgang garantert ikke blir bedre.

CAT har meget goody rykte på andre modeller, spesielt landbaserte maskiner, generatorer osv, og også 3208 i lavere effektuttak som båtmotor. CAT har hvertfall ikke fått godt rykte pga 3208 435 hk marine versjonen, det er rimelig sikkert.

Jeg bruker å si at en god motor/ snøfreser/ maskin, ja hva som helst er dens evne til å tåle/ overleve misbruk og mishold/ dårlig vedlikehold. For det er de tingene som oftest ender en motors liv. 

Ja, en type type motor kan gå 10.000 timer i en yrkesbåt hvor alle parametre holdes langt innenfor margin, brukerene er kyndige og det aldri, ikke en enste gang har blitt slurvet med vedlikehold.

Når man ser på 30+ år gamle båter og motorer som har vært gjennom x antall eier, de første av de av den typen som vrir om nøkkel og kjører, kikker ned i motorrommet 1 gang i året osv og setter bort alt vedlikehold. etter det har de vært innom like mange elendige verksteder som har flådd kunden til skinnet, men gjort ting forskriftsmessig, "glemt" å bytte sink og impeller/ girlolje på 6 året selv om det står på fakturaen. Så kommer eierene som kjøper båten når den har blitt eldre og billigere og som gjør det meste selv på tross av at de ikke burde. 

En motor som har blitt overbelastet (mangler 200 rpm på maks), gått varm, gått med gammel/ feil olje osv mister fort noen "katteår" for hver faktor som slår inn. De motorene når aldri 5 eller 10.000 timer. Kan godt havarere før de når 1000.

De gode motorene i min bok er de som i størt mulig grad tåler misbruket uten å gå i knas. Gjengangerene for det er ofte stort volum vs hk (gjelder ikke 3208-435), overkapasitet på kjølere og intercooler, lavere maks rpm, stort oljevolum og endel andre ting.

Følger med på et forum for Honda snøfresere. Honda er kjent for å være av det bedre/ dyrere og mest holdbare når det kommer til fresere og småmotorer. Leser dagelig om folk som "skryter" av første oljeskift etter 15 år" og  "etter 30 år uten fylling av bensin og olje" tok endelig fresern kvelden" Det er kvalitet og det low-tech. Det er god kombinasjon, akkaruat som en gammel Perkins på 6 liter og 135 hk i båt. Den overlever som regel eieren :yesnod:

På tide med dagens pille. Tror jeg skal unne meg dobbel dose i dag faktisk :yesnod::giggle:

Mvh. SAP

XardasKSP skrev for 5 timer siden:

Ellers er det jo en idee at hvis man ikke skal ha max størrelse båt at den skal kunne kjøpes raskere. Altså det nytter jo ikke om man må spare i 1,5 år for å f.eks kjøpe en Princess 45 fra 2007 etter en ekstrem pruterunde. For da må man vente 1,5 år til for å kjøpe "ikke helt ferdig båt" så må man i tillegg likevel ut med 250 000 - 300 000 per år som @Tom Rør skrev i vedlikehold på lignende alder av båt. Altså det blir en annen båt da kanskje om 5 eller 10 ekstra år om ikke noe dævver veldig dyrt likevel til tross for at båten er "nyere".

@Tom Rør sa ikke 250-300 000; i vedlikehold. Du må skille på vedlikehold og driftskostnader :smiley:

Jeg registrerer at ts ikke er villig til å reise til en båt,eller å bruke 2500; for å se på en potensielt interessant båt. Det er litt rart syns jeg. Da vi handlet Princess, reiste jeg først med "flyvemaskin" tur retur Molde for å se på båten, så ble det pruting og forhandling pr melding, før vi ble enige. Da vi ble enige, ble det ny tur for kontraktskrivingbog betaling.

Det er utgifter man må ta for å kunne være med i prosessen, forutsatt at man finner objektet man vil ha.

@sap_2000 Beklager misforståelsen, den oppstod sikkert fordi 350 000 blir brukt, som er forskjell i utgangspris på Princess 45 til Stavanger meglern og Princess 45 i Brønnøysund. Etter din grundige forklaring så hadde jeg ikke ønsket denne motor modellen om den var nærmest ny.

@Tom Rør Beklager jeg forkortet "årlig bruk av båt" til vedlikehold. Men jeg forstod det som det var det du brukte per år til båtplass+diesel+reparasjoner+generell vedlikehold av båten din.

Ellers hvis båten skulle bli i Sverige så hadde jeg trolig reist og sett på den, men når den skal om en måned til Porsgrunn så hva skulle være poenget å reise dit uten mekaniker for å se på båt i 20 min? Altså jeg har aldri vært inni en 415 men antar det ligner 414 bare er uten aktercabin og med mer plass bak istedet for å kunne f.eks fiske med stang.

Så min tanke er at hvis noen skal kjøpe denne i løpet av denne måneden så vil vedkommende betale fullpris eller nærmest fullpris så jeg er jo ikke interessert til den prisen da er jeg mer interessert i båten i Brønnøysund om den forstatt er til salgs. Hvis jeg får hjelp av mekaniker i Porsgrunn til å finne ut av båtens tilstand så trenger kanskje mekaniker noen timer, hvis jeg skal kjøre mekaniker til Sverige så vil det jo ikke bli nok tid samme dag til at han sjekker alt også for å rekke å komme seg tilbake, så da blir det hotell og å betale for 2 dagers jobb og natt osv.

Men kanskje det viktigste av alt er at jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gå for om det er "her og nå" f.eks denne Princess 415 eller Princess 45 i Brønnøysund (om den er utgått og ikke solgt) eller om jeg skal vente og spare meg opp og bruke 1,5 eller 2 mill på noe "virkelig stort".

Altså når jeg har kjøpt det så er det skjedd det er ikke noe vei tilbake og det er bare å starte å betale for den båten man har kjøpt og glemme alt annet for noen år i hvert fall. Derfor er det jo så vanskelig å bli sikker at det er virkelig den man skal ha.

@ohio Altså @sap_2000 forklarte det vedlig detaljert og med gode argumenter for hvorfor akkurat denne modellen av motor fra Caterpillar er å unngå for all del uansett timeantall. Eller det var slik jeg forstod det (forhåpentligvis har ikke misforstått igjen).

Ellers hvis jeg skulle reist til alle båter som fenger min interesse så hadde jeg vel brukt opp halve båten nå i reise og mekaniker kostnader. Altså en President i Italia, en Princess 55 i Stavanger, en Princess 45 i Stockholm (etter forklaring fra @sap_2000 er ikke dette interessant), en Princess 45 i Brønnøysund.

Må altså bli sikker på hva jeg helt sikkert skal ha og hva er bedre enn å se båt i nærområdet da? Det er jo noe man skal ha i mange år og betale dyre summer for, kanskje mye mer enn hva @Tom Rør betaler siden mer ting vil dævve på eldre båt.

@ohio Det er en god idee da vet jeg om den er forsatt med blant "båter til salgs" brukte den foreløpig som referansepris, siden det frista ikke så veldig med Brønnøysund da jeg måtte kalkulert hvordan og for hvor meget jeg kan få båten ned til Langesund området.

Fordelen med å bruke litt tid og penger for å se på båter, er at du får kikket, luktet, kjent på objektet, og faktisk vurdert om det i det hele tatt er av interesse. Da kan du også vise selger at du er en potensiell kjøper. Å skulle dra med mekaniker over alt blir voldsomt.

Hvis jeg skulle selge min båt, hadde jeg avfeid kjøpere som skal prute masse før visning. 
Jeg prutet nesten 200k etter visning, og når selger var overbevist om at jeg faktisk var interessert i båten. 

Ska du først ta med folk for å sjå på båt ,så ta med ein båtman som har erfaring fra eit langt liv med båt,trur han ser meir en ein mekanikker uten serlig båt erfaring,og som Tom Rør skriv bruk nesen og lukt,lukta i ein båt seier ein del om båten,

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...