Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Tom Rør Altså jeg kan jo nærmest ikke se noe annet enn det som er i annonsen av å reise til en båt alene, med mindre jeg har aldri sett båttypen.

Om det er av interesse vet jeg jo ikke før mekaniker har bedømt tilstanden, båten kan jo være f.eks fin men motorene holder på å dævve men jeg ser det jo ikke da jeg ikke har nok kunnskap om motor annet enn å se helt grunnleggende ting.

Jeg har heller ikke forsøkt å prute på den båten som er annonsert i Porsgrunn men befinner seg i Sverige, men når jeg vet at den blir hentet til Porsgrunn om en måned da ser jeg ikke poenget i å reise til Sverige for å se på i 20 minutter uten mekaniker.

Den absolutt eneste båten jeg forsøkte å prute på uten å se den var Princess 55 i Stavanger. Dette fordi megler i Stavanger hadde utrolig sparsommelig med opplysninger (eiere vet vanligvis mye mer, men også noen meglere som den til Princess 435 til "høypris" ). Derfor når megler anbefalte å sjekke alt selv så ville jeg vite pris før jeg reiste med mekaniker. Ved andre båter pleier man å få svar på alt mulig rart av spørsmål.

Tipper at om du skulle selge båten, så ville du fortalt alt mulig om den osv. istedet for å fortelle at kjøper får komme og sjekke alt selv. For hvis man ikke får fullstendig info om båten så vil man jo vite om det er verdt det å bruke penger på å undersøke.

@husky dane 85 Den mekaniker jeg kjenner er utrolig erfaren med båt, og jeg ble altså kjent med denne mekaniker via den gode hjelper som hjalp meg med hentetur for Alicraften og som er her på forumet @godthaab- Og den gode hjelper kan jo masse om båt selv, men mente da at han kunne mest om seilbåt og denne mekaniker kunne alt om motorbåt.

Og det var helt rett altså Alicraften fungerte veldig fint etter litt hjelp til å ta noen ting før de eventuelt skulle "dævve" og det endte med at ingenting dævvet annet enn propell og drev pga. kollisjon med undersjøisk trestokk og ikke fordi det dævva av seg selv.

Så jeg stoler på at denne mekaniker jeg kjenner får sjekket ting bra. Men det er godt å også få noen av de "pesimistiske" inspillene man får på forumet, siden folk her er jo kjent med mange forskjellige båter og motortyper. Og det er jo mulig den mekaniker jeg kjenner ikke har vært borti alt sammen som folk her har vært borti.

@husky dane 85 Jeg skrev "noen av de" innspill men noen er det jo som trolig fremfører worst case scenario. Det var ikke ment om dine innspill. Du har jo hatt mange gode innspill som var optimistiske som f.eks at alle motorer kan fikses.

Men du leste kanskje noen som skrev at hvis man skal eie en stor båt så må man ha råd til å kjøpe en slik båt splitter ny med penger fra konto ellers så har man ikke råd til en bruktbåt.

Denne påstand ble jo avkreftet av @Tom Rør som altså har en båt som koster jo 10 mill++ som nybåt i dag (det finnes ikke samme nybåt med Princess F45 blir nærmest vel) uten å ha 10 mill på konto.

Det var slike innspill som at man skal ha penger til nybåt på konto som jeg mente var "veldig pessimistiske".

1 hour ago, ohio said:

Sap Nå prater du mye bullshit og piss om cat som ikke henger på greip 

Vel jeg prater bare om én utgave av CAT 3208 som jeg har sett, lest hørt nok ganger og fra troverdige kilder til å ha en mening om den.

Så legger jeg til at dette er min mening og ut i fra mine preferanser. Andre kan ha andre opfatninger og er velkommen til å belyse det.

Men jeg står fast på at å anbefale akkurat den typen og utgave motor til en kar som er uerfaren og uten kompetanse til å mekke selv.

Nettet er fult av info om dette for den som gidder  å lese litt. Det første treffet som dukket opp er ganske oppsummerende for det jeg mener...

IMG_2351.JPG.449baa302766714ffdfbfa85557f2f37.JPG

1 hour ago, Tom Rør said:

eg registrerer at ts ikke er villig til å reise til en båt,eller å bruke 2500; for å se på en potensielt interessant båt. Det er litt rart syns jeg. Da vi handlet Princess, reiste jeg først med "flyvemaskin" tur retur Molde for å se på båten, så ble det pruting og forhandling pr melding, før vi ble enige. Da vi ble enige, ble det ny tur for kontraktskrivingbog betaling.

Og jeg var 4 ganger i Nederland for å handle en så godt som ny og ubrukt båt med 40 timer på telleren :giggle:

- Først besiktigelse for å se om dette var noe å satse på. Båten stod da inne i en svær hall med mange båter foran som sperret. Kikket på en annen båt i Tyskland også som så bra ut i teorien, men siste seg å ikke være noe jeg hadde mage til å kjøpe.

- Så et bud gitt med masse forbehold, fikk aksept, så reiste ned for sjøsetting og seatrial, samt en grundig gjennomgang har jeg sendte megler tilbake til kontoret sitt mens jeg endevendte båten i noen timer :lol:

- En tur til med bil for å kjøre ned en haug av utstyr samt følge opp jobben med installasjon av masse utstyr utført av et firma på samme tomt som der  megler holdt til.

- Så ned til NL igjen for hente skuta og kjøre den hjem.

Bilde fra første runden IMG_1476.JPG.d9af2cb03e53e5b15805b3f536b70dd8.JPG

Lønner seg å legge litt innsats i å se på litt forskjellige båter. Man kjenner fort om det føles riktig eller ikke. Liker man båten, drar man med seg kompetanse på runde 2 om man ikke innehar den selv.

Så henting/ overlevering. 

1 hour ago, XardasKSP said:

@ohio Altså @sap_2000 forklarte det vedlig detaljert og med gode argumenter for hvorfor akkurat denne modellen av motor fra Caterpillar er å unngå for all del uansett timeantall. Eller det var slik jeg forstod det (forhåpentligvis har ikke misforstått igjen).

Vil understreke at dette min mening og utifra egne preferanser. Jeg er ikke av "happy go lucky" typen og sover dårlig om natta om jeg jeg bekymrer/ tenker på ting som kan gå galt. CAT 3208 435 hadde antagelig sendt meg både på sykehus og til psykolog i samme slengen seg om den fungerer aldri så godt :giggle:

Mvh. SAP

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

@Tom Rør Altså jeg kan jo nærmest ikke se noe annet enn det som er i annonsen av å reise til en båt alene, med mindre jeg har aldri sett båttypen.

Tipper at om du skulle selge båten, så ville du fortalt alt mulig om den osv. istedet for å fortelle at kjøper får komme og sjekke alt selv. For hvis man ikke får fullstendig info om båten så vil man jo vite om det er verdt det å bruke penger på å undersøke.

Det er akkurat her jeg mener du tar feil. Hvordan kan selger vite at du ikke bare er en nysgjerrigper?

Og selvsagt kan du danne deg et bilde av både båt og selger hvis du faktisk dukker opp på visning uten mekaniker på slep. 

Konsekvensen av at du velger denne "vente til båten ligger på dørstokken" varianten, blir at du ikke får kjøpt noe i det hele tatt frykter jeg.
Man må være på ballen om man skal få kjøpt noe, såfremt man velger noe ingen andre vil ha.

Selvsagt ville jeg fortalt om båten ved et salg, men jeg hadde ikke giddet å snakke pris før evt. kjøper gjorde seg bryet med å dukke opp på visning.

Du må huske på at selger ikke gidder å vente på en som prater og prater, og selger heller til en som faktisk er villig til å besiktige båten. 

Sap Den linken sier jo bare at den varer lenger om du kjører på lave turtall og litt mindre på høyere turtall som er normalt for de fleste motorer. Om du ikke liker cat så betyr ikke det at den er dårlig Vi har jo samme problemer med Volvos D motorer men de aller fleste er ok 

@Tom Rør Jeg har heller aldri snakket om pris før jeg har sett på båten med noen andre enn megler fra Stavanger som altså ikke hadde veldig mye informasjon om den Princess 55 som var til salgs men foretrakk at kjøper skulle finne ut av alt selv.

Altså hvis jeg ville kjøpe denne båten til 850 000 så hadde jeg jo reist til Sverige, men siden jeg vil kjøpe den kun dersom ingen kjøper den til 850 000 så antar jeg at selger først blir villig til rabatt uansett når båten har fått stå en stund uten kjøpere som vil betale utgangspris.

Båten kommer om en måned til Porsgrunn så jeg kan besiktige den og eventuelt ta med mekaniker for å sjekke tilstand. Hvorvidt jeg skulle ønske å kjøpe akkurat denne båten avhenger jo veldig av hva mekaniker sier om tilstanden.

For meg som aldri har hatt flybridge båt er dem nesten alle av de store fine og flotte av utseende, det jeg tenker over er nettopp hvor mye jeg ønsker å vente og spare for å kjøpe en størst mulig båt (tilstand må uansett bli "approved" av mekaniker). Det er derfor jeg ikke haster med noe. Jeg venter forøvrig på ca. 500 000 NOK retur på MVA og at ett fly skal starte å tjene penger noe som vil gjøre min økonomiske styrke mye bedre.

Når jeg har bestemt meg så går det veldig fort som med Alicraften "Jeg kjøper, vi kan skrive kontrakten" :giggle:

PS. Jeg er ikke helt sikker om jeg vil ha Princess 415 siden jeg vet jo at da vil jeg ha den i flertallige år fremover. Men jeg ble også litt skremt av noen dommedagsprofetier om hvor dyrt det blir hvis jeg da venter og sparer meg opp til å kjøpe f.eks Princess 55, eller Fairline 50-52, eller noe annet til alt fra 1 til 2 mill. Så hvorfor skal jeg sende selger på tur til Sverige hvis jeg ikke er sikker på om jeg skal kjøpe båten, blir jo bare masse bryderi også for selger om jeg ikke kjøper den.

Når den eventuelt er i Porsgrunn så er det enkelt og uforpliktende å kunne se på den for å så eventuelt gå videre til sjekk med mekaniker og prisforhandling.

@ohio For meg så spiller det en rolle hva jeg får av informasjon fra selger, siden hvis jeg ikke får noe særlig informasjon så har jeg jo ikke lyst til å betale for mekaniker til å reise ett sted hvor man må nærmest overnatte på hotell for at mekaniker skal få nok tid til å sjekke grundig. Da blir det jo mye dyrere fornøyelse enn å sjekke noe rett i nærheten.

Så hvis en selger eller megler ikke gir meg masse informasjon så vil jeg jo ønske da å vite hva slags pris man kan forvente og om det er verdt å dra og sjekke. Fordi man får på en måte følelsen at hvis en megler ikke vet veldig mye om objektet vedkommende selger så gjør man på en måte meglerens jobb med å sjekke båten også kan megleren hvis den er bra nekte prisavslag og hvis den er dårlig så har man jo ikke lyst å kjøpe den uansett da pris på reparasjon vil trolig overstige avslag som noen ønsker å gi.

Altså det er bare megler som kan vinne på å ikke gi informasjon til kjøper også få båten undersøkt av kjøpers mekaniker før megler forhandler om pris. Så det var derfor jeg ønsket å finne ut prisen med megler noe jeg også delvis gjorde da jeg fikk i ettertid beskjed fra megler at noen bydde 1,15 mill og dødsboet vurderte dette.

Så kalkulerte jeg meg frem at hvis jeg skal bruke her og nå 1,2 mill så vil jeg ikke ha penger til overs for både mekaniker, båtplass, hentetur for å ikke å snakke om at hvis båten dævver rett etter kjøpet så vil det ikke være fikse penger.

Og selv om det var kanskje en bra pris så ville jeg for å direkte oversette "polsk ordtak" dersom jeg kjøpte den der og da vært "dypt i mørke ræven" når jeg ikke fikk tilbake ca. 500 000 MVA i Januar enda og hadde endt opp med nærmest 1 krone brukbare penger i lommeboka (alt er jo investert i fly og simulatorer untatt det som er spart til båt) og måttet låne penger av foreldra til alt :lol:

Men det kommer jo en tid i fremtida hvor jeg også kan kjøpe båt til 1,5 mill eller mer dersom jeg ikke kjøper en "midlertidig langtidsbåt" i mellom tida da. Det er bare av og til kjedelig å vente, men har jo foreløpig D5LA kurset å ha det gøy med.

22 minutes ago, ohio said:

Sap Den linken sier jo bare at den varer lenger om du kjører på lave turtall og litt mindre på høyere turtall som er normalt for de fleste motorer. Om du ikke liker cat så betyr ikke det at den er dårlig Vi har jo samme problemer med Volvos D motorer men de aller fleste er ok 

Har ingenting imot CAT. Bare på første siden av søket finner man mer enn nok ang havari på 435 til at man skjønner at det er rimelig anerkjent at denne utgaven ikke er kjent for å være "verdens beste" når man tar ut det den faktisk er ratet for.

Jeg skrev tidligere også noe om gode motorers evne til å tåle "misbruk". Fakta er at mange båtmotorer ikke blir brukt helt etter alle specs. De fleste eldre båter jeg kjører greit feks ikke å oppnå maks foreskrevet RPM. Ergo går de med overbelastning. Ofte er dette kombinert med båter som gjerne skulle hatt både 100 og 200 hk til slik at de ofte presses litt mer enn de bør. 

Noen motorer tåler dette bedre enn andre uten å havarere. 

Jeg føler jeg har nok grunnlag til å mene dette da jeg selv har sett pluss hørt (fra sikre kilder i bransjen, samt bekjente med egen erfaring) og lest om dette alt for mange ganger de siste 25 åra, så jeg står ved min oppfatning og dermed råd til en uerfaren ikke-nevenyttig båtkjøper

Andre må gjerne mene noe annet, og selvfølgelig finnes det også mange som er fornøyde med denne motoren.

Det er heller ingen hemmelighet at noen omtrent er religiøse ang motormerke og bombastisk slår fast at alt fra XXX er bra, de beste man får osv...

Aller merkene har noen svarte får. CAT er ingen unntak. Tidlige 3116 og 3126 slet også med endel motorer. Var det ikke noe med sprekte blokker produsert i frankrike som lagde hodepine en god stund? Eller hva med HEUI? :wink:

Vurderte faktisk å kjøpe en båt med 2 x 3126 for ca 12 år siden.

Båten jeg holdt på å kjøpe viste seg å ha endel issues. Mye pga en eier som satt bort altsiden båten var ny  til et firma han trodde tok vare på alt på en god måte. De var nok langt flinkere til å skrive regninger enn å holde det tekniske istand  da jeg så en tjukk bunke med fakturaer som kunne få en voksen mann i knestående....

Det endte med 2 x bomturer til andre siden av landet  da motorene ikke ville gå skikkelig og slet med fusk, stopp og varmgang. Begge gangene kom vi tilbake til brygga med 1 motor i drift. Så slo den fra meg på tross av selger jenket prisen ned til et meget gunstig nivå etterhvert. Men orket ikke prosjektet samt ta risken for det ukjente da det luktet endel issues utenom motorene også..

Noen måneder senere kom jeg over en annonse på en Azimut 39 som ble solgt som vrak med et 1 meters hull i skroget og vannskadet opp til flybridge. 

Noen hadde kjøpt den etter at jeg ga opp, kjørt avgårde og fikk stopp på begge motorene utenfor et nes i pålandsvind og et par meter sjø. Da følte jeg meg rimelig happy for at det ikke var meg som hadde kjøpt den og rast rundt Stadt (som var rett borti gata) sent i november.

Men er ikke noen større CAT hater enn at jeg gjerne kunne kjøpt båt med CAT (utenom noen få modeller/ årganger) og har heller ingen motforestininger mot å kjøre båter med CAT generelt.

Det samme gjelder visse modeller og årganger fra VP, Yanmar, Merc/ VM. 

Jeg har foresten ganske mange timer med CAT C18 1150 hk med twin turbo som jobber i sekvens. Fantastisk motor med en respons som er helt rå, så der fikk jeg sagt litt positivt om CAT også :yesnod:

Case closed fra min side.

Mvh. SAP

1 minute ago, Komodo said:

Så vidt jeg husker hadde han en tråd om de motorene etter at han hadde kjøpt båten også, ikke fullt så mye fryd og gammen der. Endte vel med at han kvittet seg med båten.

Stemmer det.

Og han andre som som skrev der måtte vel overhale sine også litt senere, og det var 375 versjonen.

Mvh. SAP

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

PS. Ja det var @Komodo som kom med røntgen og ultralyd, men det var ikke mye info om hva det koster, hvem som gjennomfører det osv.

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Den har gått meg hus forbi, men jeg regner med at det du skrev muligens kan ha blitt tolket "noe" feil :giggle:

Jeg skjønner jo at jeg ikke skulle kommet opp med dette, for her blir jo det meste tatt ut av kontekst og misforstått.

Jeg har ikke anbefalt deg å ta røntgen av motoren Xardas. Dette kom opp i forbindelse med at du snakket om at mekanikeren skulle skru fra hverandre motorene for å kontrollere det minste. Jeg repliserte da med at man skrur ikke fra hverandre en motor for å sjekke den når man skal kjøpe båt. Det er heller ikke normalt å ta røntgen av motordeler når man er på besiktigelse og prøvekjøring (for å si det forsiktig).

Det som derimot ble nevnt var en spissformulering i forbindelse med hva du kan gjøre av tiltak for å kontrollere dine egne motorer etter å ha kjøpt deg båt for å forsikre deg i størst mulig grad om å unngå uforutsette havarier. Det var da jeg nevnte at du kan gå over det meste av kjente slitedeler, levere dynamo, starter, dieselpumpe dyser mm. til serviceverksted for overhaling, og du kan demontere eksosbend og manifolder og sende dem til røntgen. Røntgen og ultralyd er helt vanlige metoder for ikke-destruktive undersøkelser i forbindelse med produksjon av komponenter som blir støpt, smidd og sveiset, kanskje særlig det siste. Det samme med ultralyd. Det finnes egne firmaer som driver med ikke-destruktiv testing (NDT) rundt omkring, det kan du lett søke opp om du lurer. Jeg har hatt mye med dette å gjøre i min forrige jobb. Veldig mye er underlagt NDT kontroll. Ikke bare i forbindelse med produksjon, men også i forbindelse med reparasjon. Dette er da snakk om industrielle komponenter og utstyr som er underlagt 3. parts kontroll av teknisk kontrollorgan. Motorer, gear osv. i industrien kommer inn under maskindirektivet, og er ikke underlagt disse strenge kontrollene. Det har å gjøre med at konsekvensene av havari er mindre alvorlig. Dersom konsekvensen av maskinhava hadde blitt vurdert like alvorlig hadde nok røntgen, ultralyd, sprekksøking med magnetpulverkontroll penetrant osv. vært mer utbredt. Greia med å ta røntgen og ultralyd er at du kan finne ut hvordan en komponent ser ut inni. Hvis du f.eks. har en manifold som er tett ved trykkprøving, hvordan kan du vite hvor mye gods det er igjen å tære på før du får en lekkasje på den som kan føre til sjøvann i sylinderene? 

Men dette var bare ment som en spissformulering i forbindelse med at du ville ha motorer som du skulle være så sikker som mulig på at ingenting dævva helt uten forvarsel. Det er ikke normalt å ta røntgen av motordeler, men hvis du er ekstremt redd for et havari så er det heller ingenting i veien for å gjøre det i forbindelse med at du plukker motoren delvis ned for kontroll og skifte av slitedeler. Akkurat eksosmanifold kan være eksempel på en del som kan være vanskelig å få tak i til eldre motorer, men det er som regel mulig å få sveiset opp en ny. Hvis du klarer å finne ut at slike deler synger på det siste verset, så er det også godt mulig at du kan berge motoren i tide før totalhavari, og da har du jo spart mye penger. 

sap_2000 skrev for 9 timer siden:

Du må begynne å sitere når du kommer med så voldsomme konklusjoner på det folk skriver. Det med storebro og campingvogn har jeg aldri hørt om på tross at jeg har kjørt endel og kjenner enda fler som har har hatt alt mulig av storebror opp gjennom årene.  Prøv å finne ut litt flere detaljer før du trekker dine (som regel gale)

Akkurat det der med at Storebro er kjent som en campingvogn på sjøen var jo faktisk en uttalelse fra en kar her, så det er nok ikke trådstarters påfunn eller konklusjon. Det var forøvrig samme medlem som hevdet at han måtte regne med 200.000 i dieselkostnader for å kjøre en P55 til Polen. Husker ikke tallene eksakt nå, men regnestykkene ligger litt tilbake i tråden. Så vidt jeg husker fant vi ut at han med en slik båt kan forflytte seg til Polen for 17.000 kr. i diesel. Mao, det er ikke bare trådstarter som farer med svada i denne tråden, her må rådene siles ganske nøye.

Når det gjelder den P415 så støtter jeg TS i å vente til den kommer til Langesund for å se på den. Kan ikke forstå hastverket enkelte har med at han skal haste avgårde til Sverige for å se på den når den allikevel kommer så å si på dørstokken hans om ei stund. Det er 13 kuldegrader ute, det haster ikke akkurat med å handle båt akkurat nå.

21 minutes ago, Komodo said:

Akkurat det der med at Storebro er kjent som en campingvogn på sjøen var jo faktisk en uttalelse fra en kar her, så det er nok ikke trådstarters påfunn eller konklusjon.

Jeg vet det, men det det ble senere konkludert med at eldre storebro (40) var lite sjødyktig og ikke kunne brukes til å fiske tørk i skagerrak, så jeg følte den trengte en utdyping.

Poenget mitt til TS er at ikke konkluderer så raskt på bakgrunn av enkelte uttalelser som ofte er ubegrunnet, men istand prøver å sette seg inn i det, be om utdyping og om flere erfarer/ deler samme oppfatning, samt i så fall hvorfor.

21 minutes ago, Komodo said:

Det var da jeg nevnte at du kan gå over det meste av kjente slitedeler, levere dynamo, starter, dieselpumpe dyser mm. til serviceverksted for overhaling, og du kan demontere eksosbend og manifolder og sende dem til røntgen. Røntgen og ultralyd er helt vanlige metoder for ikke-destruktive undersøkelser i forbindelse med produksjon av komponenter som blir støpt, smidd og sveiset, kanskje særlig det siste. Det samme med ultralyd.

Yess enkelte, demonterte deler som du sier :yesnod:, men det som kom frem og ble gjentatt senere var som at hele motoren bare kunne "røntges" og ut i andre enden kom en rapport :lol:

Hadde tenkt til å dra en spøk ang den med beste sjansen for å få rønket store ting, slik som hele båten er å dra over grensa med koffert full av cash... Da får man fort innvendig undersøkelse og rønking av både kropp og hele båter/ biler/ motorer på tollvesenets regning :giggle:

Mvh. SAP

Just now, Tom Rør said:

@Komodo Hvis båten er bra, spiller det liten rolle om det er 13 minus. Får selger et godt tilbud, selger han. Da hadde kanskje en tur med ferga over fjorden lønt seg.

Jeg personlig liker også den tilnærmingen.  Det å vente ender ofte opp med at det kommer flere på banen som selger kan spille på når man prøver seg med bud. Gitt at objektet er riktig priset og frister flere selvfølgelig.

Man så jo på P55 i STVG, den forsvant antagelig til en grei pris og fordi det var et bra objekt.

Er denne P415 med nyere 63P motorer og greit oppgradert/ modernisert ellers i grei stand vil den nok friste flere som ønsker å hoppe over ett hakk til en relativt gunstig pris.

Jeg har sagt det før. Spes P415 har vært undervudert prismessig og det er relativt få av de. Enda færre med nyere og langt mer kurante motorer.

Mvh. SAP

@Tom Rør Du har jo helt rett i det du sier i tilfelle jeg var sikker på at jeg vil ha en Princess 415, men dersom det er andre kjøpere som vil betale 850 000 så er ikke jeg interessert da. Siden dette er en pris man kan få Princess 45 til.

Altså hadde det f.eks stått 500 000 der så hadde jeg midt på søndagen "vekt" mekaniker "lovet gull og grønne skoger" for å bare reise en tur til Sverige her og nå med engang også hvis det var bra spurt selger om hvor man skal sende penga og underskrive kontrakten.

Men til 850 000 så er det jo ikke noe hastverk å reise til Sverige bare for å se på. Det er jo ikke slikt priset at lignende priser ikke kommer til å dukke opp til våren.

Ellers om jeg skulle selge noe så hadde jeg jo ikke satt pris på at folk som ikke var sikre at de skal kjøpe ba meg reise til Sverige for at de skal se på i 20 min. Jeg føler det som mye mindre bindende å se på den når den kommer til Sildeberget.

Tom Rør skrev for 2 timer siden:

@Komodo Hvis båten er bra, spiller det liten rolle om det er 13 minus. Får selger et godt tilbud, selger han. Da hadde kanskje en tur med ferga over fjorden lønt seg. 

Joda, ser den, men han virker jo ikke spesielt gira på den båten da. Virker ikke som om han er så redd for at den glipper. 

Derimot virker det som om han vil gamble på at det ikke blir så mye interesse, og at det blir lettere å prute ned prisen etter at den har ligget ute en stund. Så da er det jo greit. 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Yess enkelte, demonterte deler som du sier :yesnod:, men det som kom frem og ble gjentatt senere var som at hele motoren bare kunne "røntges" og ut i andre enden kom en rapport :lol:

Ja, akkurat. Men jeg angre litt på at jeg nevnte det. Var mest ment som en kuriositet eller ytterlighet å ta røntgen av en manifold, men det som har blitt blitt stående at jeg anbefaler å røntge motoren :crazy:

5 hours ago, XardasKSP said:

ltså jeg kan jo nærmest ikke se noe annet enn det som er i annonsen av å reise til en båt alene, med mindre jeg har aldri sett båttypen.

Om det er av interesse vet jeg jo ikke før mekaniker har bedømt tilstanden, båten kan jo være f.eks fin men motorene holder på å dævve men jeg ser det jo ikke da jeg ikke har nok kunnskap om motor annet enn å se helt grunnleggende ting.

Du kan jo ikke kjenne innvendig lukt i båten ved å lese annonsen.  Det er mange ting som kan være feil på gamle båter som ikke har noe med motor å gjøre, og du vil greie å skaffe deg et inntrykk av båten selv om du ikke har mekaniker med deg. Så om du tar deg en tur til Stockholm alene, og finner at det lukter mugg og diesel inne i båten, det ligger en dam av olje under motorene, det er tydelige tegn på lekkasjer f.eks. rundt vinduer etc. Dette er ting som du vil være i stand til å oppdage selv uten hjelp av mekaniker, og dersom du finner at båten ikke er av interesse, har du spart utgiftene til mekaniker.

Tråden er oppe i 110 sider. Og TS får velmenende råd hele tiden. Og, et stort antall av disse rådene er å komme seg ut og se på aktuelle båter. Ta på dem, lukte på dem, kjenne på dem. Når tråden har rundet 110 sider og du stiller fortsatt den samme type spørsmål som i begynnelsen, er det nettopp fordi du ikke omsetter all den informasjon som kommer her, til erfaring og praksis. Og, kanskje det viktigste på et slikt forum; alle innleggene som skrives er subjektive, meningen til den som skriver. Du må tolke dem for at de skal kunne gi deg en bedre plattform for gode beslutninger. Og, der ligger kjerneproblemet ditt; du må komme deg ut og se på båter. Utvikle all denne innsikten her i tråden til din egen forståelse og kunnskap. Først da kan du gjøre trygge valg. @sap_2000 snakker hele tiden om å redusere risiko for problemer. Det jeg skriver her er antagelig den eneste måten å gjøre det på.

Mår jeg hadde bestemt meg for å bytte båt så hadde jeg hjelp av min gode venn og maskinsjef Øystein. Han har vært motormann til sjøs i hele sitt liv. Om to år blir han pensjonist. Han har skrudd Cat 3208. Og i følge han er det ikke gode motorer. Uansett kraftuttak. Han sier at på de skipene hvor Cat stod som hjelpemotorer var de en evig bekymring. Hvorav rust utgjorde mye. Innvendig!

Jeg fikk forbud mot å kjøpe båt med Cat av han. Men når han så MAN 2840 LXE i båten jeg har nå ble han våt i blikket og salig. Og spurte pent om han kunne få ta vedlikeholdet??

Nå betyr ikke det at alt av Cat er helt reva og dævver. Det ligger en Fleming 53 fra 91 med Cat 3208 på Finn til 5,5 mill. Det er vel opp og ned med alle typer maskiner vil jeg tro. Naboen har Cat og er fornøyd. Ryker Line mye dom mine MAN ved oppstart. Men det går fort over. Men mine MAN er mykere i gangen. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...