Chilli Solbris Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 VegJoh skrev 6 minutter siden: Og man kjenner som sagt «Lusa på gangen» ??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 @Vestkystseiler Altså kanskje jeg er dårlig til å snuse meg frem til ting, men for meg lukter de fleste diesel båter veldig lignende på Alicraften altså en for meg personlig helt ok "eim av motor" den var litt mindre i Princess 414 enn i Alicraften men det var vel kanskje fordi båten var større og motor mere "gjemt". Den fantes også i en enda mer delikat "utgave" i Princess 55 i Skien. Altså jeg er ganske sikker på at den finnes også o 415, 45 eller den 55 som var i Stavanger. @Bonus Altså i den prisklassen så kjøper jeg ikke båten før den mekaniker som jeg kjenner har sett på den, av egen erfaring så lukter de fleste båter jeg har vært oppi "en delikat eim av motor" eller "sterkere eim av motor" (det er sikkert ikke motor men altså diesel kombinert med smøring ol. som skaper lukten "av motor" ). Med unntak for der hvor noen har "sprengt" 5 parfymeflasker. Da lukter det ikke noe godt med rar parfymeblanding. @ohio Fikk ikke det da de fleste tar ikke Polsk telefon (tror at det er kun meglere som tok den), så må ringe fra morra mi sin når hun kommer seg tilbake fra jobb med norsk telefon og jeg kommer tilbake fra eksamen siden skal ta ny en i Tønsberg da nye kurs ble gjennomført for D5L. @Chilli Solbris Vel angående MAN motorer så sa jo den mekaniker som jeg kjenner også med engang at dette er kjempebra dersom noen ikke har "mishandlet" dem totalt da. Så det var interessant med President båten som hadde MAN motorer, men altså det ble for meget prosjekt å skulle hente den fra Italia. Og det var ikke mye tid å tenke seg om siden den skulle selges øyeblikkelig. PS. Uansett ingen båt av den typen blir kjøpt av meg uten at det er blitt testet med bekjent mekaniker ombord og gjennomgått av mekaniker og "approved" at det som eventuelt skal gjøres i båten vet han hva er og får han fint til enten selv om det er vanskelig eller ved å gi instruksjon til meg og øvrige muligens mer manuelt flinke familiemedlemmer jeg har i familien. Og at dette tror han skal fungere da slik Alicraften gjorde. Link to post
Førstefender Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Og gå gjennom en en båt, se etter fuktskader, funksjonsteste osv trenger man vel ikke en mekaniker til? Ved å se på litt forskjellige båter og løsninger er jeg sikker på ville gagnet deg veldig. Når jeg solgte min Princess, var først hele familien(kone og barn) til kjøper på besøk, de så på båten og vi hadde en hyggelig "båtprat". Etter litt forhandlinger ang pris hadde kjøper med seg en mekaniker fra et merkeverksted til motorene i båten. Han hadde en grundig visuell sjekk og vi hadde en prøvetur. (kjøper var også mekaniker selv) Tipper hvert besøk var på rundt 1time. Hva din mekaniker skal drive med i 8timer fatter ikke jeg, ingen mekaniker hadde fått lov til å ta på så mye som en skrue på mine motorer før et evt kjøp. Man trenger ikke overnatting for en tur fra Porsgrunn til Tanum, det er rett på andre siden av fjorden. Å sammenligne P415 og P435/414 er helt feil i mine øyne, tiden har løpt fra 435/414 fullstendig. Verdi på en 415 er langt høyere. Så mitt råd er å bruke litt penger og tid til å se på forskjellige båter, men det rådet har du fått mange ganger nå, og som de fleste råd du får så faller vel dette også på steingrunn. Link to post
Martine29f Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Husker når jeg var og sjekka båten min i Bodø for 10 år siden. Ja tok fly tur retur Værnes. Hadde ikke med noen og hadde vel ikke all verden peiling heller. Altså, jeg fikk et så godt inntrykk av selger. Han virket så utrolig seriøs og trivelig. Derfor, ut og skaff deg kjennskap...også til selger. Og fremdeles har jeg drømmebåten og ikke all verden til påkost heller. Håper den ikke "dævver" på mange år ennå. Link to post
Jannmar Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Martine29f skrev for 7 timer siden: skaff deg kjennskap...også til selger. Link to post
XardasKSP Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 @Førstefender Dette er en båtspesialist ikke bare mekaniker, jeg sier mekaniker fordi han vet så utrolig mye om motor at selv en så erfaren seiler som den gode hjelper som hjalp meg med Alicraften mener da at han vet mye mer og det er han som han selv spør angående motor. Så det er ikke bare motor som skal sees på men hele pakka inklusive skroget og alt annet. Ellers mener ver megler av Princess 435 at tiden ikke er løpt fra den siden det fortsatt koster 1,19 på finn Men altså denne megler visste mye om båten og gav en mer moderne meglerfølelse, megler i Stavanger er mer som "bilforhandlere i Polen for over 10 år siden" altså man får lyst å undersøke ting dobbelt når det gis sparsommelig med informasjon og det viktigste er at båten selges som den er Men Princess 55 var jo ett bra kjøp jeg var bare ikke klar enda med nok penger. @Martine29f Altså jeg for min del tenkte også på selger om å spare vedkommende en tur til Sverige for muligens ingenting. Siden det føles jo dumt å dra noen til Sverige for å se på en båt i 20 minutter som man ikke er sikker på om man skal kjøpe i det hele tatt. Da føles det mye greiere også ovenfor selger å vente til båten kommer hit + selger får jo funnet ut om hvorvidt den blir solgt til utgangspris eller ikke i løpet av måneden. Ellers så ble det enda mer minneverdige eksamner i D5L altså ikke fordi det var noe spesielt med dem var ganske greie navigasjonsmidler og basis om motor & teknologi & det elektriske. Men før eksamen ble det nye bileventyr, kjørte jo ganske sakte i snøen fordi jeg skulle svinge til Greveskogen VGS hvor eksamen ble avholdt. Og i det jeg bremsa for å svinge så ble gamle norskregistrerte A8 til foreldra "rævkjørt" (for å oversette fritt direkte fra Polsk) av en norskregistrert 5 serie stasjonsvogn. Så da måtte den svinge etter meg da og var helt enig i at han kjørte på meg. Ble også veldig overaska de to karene over at jeg også er polsk og at de mestra å kjøre på en annen polsk fyr i Norge Men det gikk i hvert fall raskt og uproblematisk og det ble en mini bulk på Audien (som deres If forsikringsselskap får gråte over + sikkert sende høyere forsikring til neste år) og faktisk så 5ern helt bulkfri ut fra det hele. Men altså jeg har kjørt vel mer en 1 mill kilometer siden jeg var 18 og det er første "ulykka" jeg har opplevd i livet. Aldri før har noen greid å kjøre i meg (og selvfølgelig har jeg aldri kjørt i noe). Tipper at skjebnen vil med alle bileventyrene fortelle at båten og "seilasene" blir eventyrrike og altså ikke like rolig og "kjedelig" som livet foran datamaskinen Siden alt skjer jo når jeg skal til båtrelatert eksamen Link to post
ohio Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Forstår ikke hvor du tyter om megleren i Stavanger, den båten ble solgt raskt den og du bør heller erkjenne at du var for slapp med budet Link to post
XardasKSP Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 @ohio Altså det var mer sånn "gamle dager opplevelse" altså megler virka ikke over interessert i å pøse på med opplysninger om båt og det var fremhevet at den selges som den er. Så var det også litt rart med Presidenten i Italia med ferdigpris, også 100 000 mindre dagen etterpå. Altså i hvert fall noen som har noensinne sett bilforhandlere i Polen før i tida ville på en måte forstått hva jeg mener, altså man ønsker å dobbelt sjekke ting. Men det er jo også positivt da siden denne megler bør jo ikke ha altforhøye priser hvis ting skal gå raskt unna osv. noe som var jo faktum med Princess 55 så er jo interessert i hva nytt som kommer fra denne megler. Megler for Princess 435 visste alt om båten og var veldig interessert, men det er jo fordi prisen er helt uinteressant slik den er nå så da ville vel megler legge mer arbeid i det i håp om at noen betaler noe jeg tviler. Link to post
Okkaby Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 Tror aldri jeg noen gang har vært bort i en person som er så total uinteressert/motvillig til å ta til seg informasjon som TS. Så må bare si lykke til med what ever båt som blir kjøpt. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 16.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 @Okkaby Jeg er glad i all informasjon dere kommer med, men det er jo ikke alt som blir gjennomført siden folk her også har forskjellige synspunkter. F.eks @Komodo synes det var ganske normalt å ikke haste over til Sverige hvis båten kommer hit til "dørstokken" om en måned og når man ikke er interessert i å kjøpe den til annonsert fullpris og ikke sikker på engang om man vil kjøpe en Princess 415. Det er jo forskjellige råd her, noen som er enkle å gjennomføre tok jeg jo øyeblikkelig som NMKS kurs for D5L istedet for Oslo Kystskipperskole og det var jo veldig veldig bra råd. Jeg får jo også prøvd Storebroen takket være det rådet. Men det er ikke alt som jeg finner meningsfylt å gjennomføre som f.eks reise landet rundt eller dra selgere til Sverige for å øyeblikkelig se på en båt. Så jeg tok på en måte økonomi versjonen av å se på båter i nærheten sånn opptil 200 km unna hvis jeg ikke er sikker på om jeg virkelig vil kjøpe dem eller om pris er helt vilt utenfor hva jeg har tenkt å betale for gitt båt slik det er f.eks med Princess 435. Link to post
Hekri Svart 16.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2024 @XardasKSP, jeg leser tråden din med litt maritim interesse, men mest for underholdningen! Det er ikke alltid helt klart hva tråden egentlig handler om, men dere greier i hovedsak å spore inn på tema båt. Men jeg lurer på en ting; Når du en eller annen gang i fremtiden finner Båten din med stor B, hva er de 10 første "tingene" (av 1000 mulige avvik) du vil se etter / kontrollere / sjekke på båten, unntatt det din medbragte mekaniker vil kontrollere (som du sier at du ikke har noe greie på - det er ok, ingen kan alt)? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Hekri Altså det finnes jo ikke noe jeg kunne kontrollert som mekaniker ikke vil se øyeblikkelig da, det er nesten meningsløst for meg å sjekke noe så jeg spør eier eller megler i tilfelle det er megler om tilstanden og om alt fungerer og om det er eventuelt noe som kunne vært bedre. Så det er den biten som kan bli vanskelig hvis f.eks megler sier finn ut av det selv. Altså hvis jeg skulle sett noe så måtte jo båten vært fullstendig reparasjonsobjekt/delebåt og ikke fullt fungerende båt i kjøpsøyeblikket i hvert fall. Altså jeg ser jo hvis det er ting som er fullstendig feil som høl i skroget eller knust skrog eller at motor ikke starter, eller at baugpropell ikke virker osv. osv. Men hvis sånne obvious ting skulle vært dævve så ville jo ingen forsøkt engang å selge noe som fullt fungerende båt. Så det jeg ser er jo om jeg liker båten og føler at dette er noe jeg virkelig ønsker å bruke en enorm sum penger på å vedlikeholde. Om den på en måte slår meg som en opptil 30 år eldre utgave av det jeg så som barn som "uoppnåelige drømmebåter" som stod ved brygga i Kristiansand da jeg var sånn 4-7 år gammel og hver sommer på ferie i Kristiansand (morra mi lærte seg norsk for å være lege i Norge, imens faren jobba for at resten skulle ha ferie (hjalp en norsk "wannabe" professor (han ble jo det senere) med publikasjoner og foreleste på engelsk i IT ved høyskolen). Da pleiede jeg å gå til bryggene med en fiskestang (nøye overvåket av bestemor så jeg ikke endte opp i vannet) og beundret de flotte flybridge båtene som virket den gangen helt uoppnåelige og flotte var de jo ofte også "seilende" rundt omkring. Jeg sa jo at sånn skal jeg ha men den gangen var det bare så alle lo, men det var det jo også når jeg på 90-tallet så en den gangen veldig sjelden 7 serie i Polen. Altså når morra mi begynte å jobbe som lege i Norge så var jo Polen så langt tilbake at det var vel som flere polske årslønner per måned (i dag tjener jo noen spesialister mer i Polen enn i Norge etter skatt som f.eks piloter på rutefly) og det var kun selvstendig næringsdrivende som kunne tjene penger i Polen (det lønner seg fortsatt). Senere når foreldra flytta fast til Norge fordi mora fikk jobb som lege i Trondheim og senere Levanger så var det ikke såpass mange flotte båter per bryggemeter så det var kun noen få å se men mange andre mindre som hadde fint holdt til Trondheimsfjorden. Men da hadde jo mine foreldre noe som over 20 år senere viste seg å være ganske genialt en idee om at man sparer penger og ikke bruker penger. Brukte jo samme ideen fra første jobben min av og derfor kanskje får jeg faktisk en "sånn båt som jeg så som barn", hadde jo hatt båten lenge siden eller hatt flere mill til den nå om jeg ikke også hadde en idee at det ville være fint å ha en egen familie. Men det gikk jo ikke så da blir det båt for alle penga. Jeg hadde jo kanskje kjøpt det første jeg så og ikke spurt her på forumet om Alicraften eller nå..... hadde det bare ikke vært for den Herwa snekka hvor jeg som 15-16 åring brukte hard oppsparte 30 000 og ikke fikk brukt båten en hel sommer engang fordi den dævva. Det fikk meg på tanken at i fremtiden så skal jeg ikke la meg lure til å betale for en motor som holder på å dævve. Og det vil jo mekanikeren avverge da. Forhåpentligvis var det bra svar for både maritime og ikke maritime interesser @Hekri men var kanskje lite humor i den Link to post
Hekri Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Du har åpenbart flinke foreldre @XardasKSP, og du er flink selv også, selv om "båt-teknikk" og funksjoner og konstruksjoner og virkemåte ikke er det du har mest kontroll på. Men det kommer!! Du driver jo med fly ? Du kjenner jo Bernoullis lov ? Du evner da sikkert å finne ut av "båt-greia" også! Nå har du ihvertfall en historisk lang utredning her, som - for det meste - handler om et ønske og en drøm om å kjøpe stor båt for minst mulig penger. Du må bare finne og bestemme deg for riktig båt-type først. Og jeg tror du har et slags visjonært bilde av den. Den er bare litt vrien å beskrive, og finne. Men det kommer....... keep on writing!!! Good work !!! Gled deg til å kjøre Storebroen til Solbris !!! Bare det vil nok gi deg noen "aha-opplevelser" !!! Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
HomerSimpson Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 For å være eier av eldre stor båt må man ha en viss teknisk innsikt. I en stor gammel båt er det 1000 ting som kan "dæve", ikke bare motorer. Jeg har hatt mange gamle båter i variert stand så jeg vet hva som kan skje. Jeg har brukt hundrevis av timer til forebyggende vedlikehold, likevel har jeg opplevd alt fra bagateller til totalt motorhavari,vært nær ved å gå ned på grunn av brudd av kjølevannslange og brann i det elektriske anlegget. Erfaring og litt teknisk innsikt har i disse situasjoner reddet meg fra katastrofe og økonomisk ruin. En gammel dame trenger masse kjærlighet av en kyndig hånd. Har du en stor gammel båt er det ofte noe som skjer uansett hvor mye en prøver å forebygge problemer. Skal en ha en mekanikker hver gang noe går i stykker er jeg redd det blir mye landligge på deg. Ikke minst med tanke på din egen, og de du skal ha med deg på tur sin sikkerhet. Kjenner jeg blir bekymret dersom du skal ferdes ute i Nordsjøen med en stor gammel båt uten særlig teknisk innsikt. Husk du har et ansvar som kaptein. Mitt råd er å kjøpe en nyere mindre båt som passer din lommebok og få erfaring. Vær ydmyk og ta til deg lærdom. Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Hekri Altså principles of flight er noe av det mest teoretiske man har innenfor fly da, viktigste poenger er at "leading edge" (aner ikke hva det er på norsk de diverse fagordene kan jeg kun på polsk og engelsk og fri oversettelse blir sikkert veldig feil) ikke skal være tilskitnet av snø, is eller annet. Og at i sving så vil flyet "stalle" ved lavere hastighet osv. osv. Når det gjelder praktiske ting så er det vel walkaround etter checklisten det meste man gjør som pilot før flyvning for å deretter ta en engine run-up test om alt er bra med motor. Men altså dette er ting som er hver 50 timer (om ikke mer hvis noen synes noe lyder annerledes) hos mekanikere som sjekker alt. Forresten båt produsenter skulle i samarbeid med motorprodusenter gitt eiere sånn checklist sammen med båtene, da hadde nok båter levd lenge om folk sjekka ting når det enda er garanti. Men det er kanskje ikke produsentens ønske da vanligvis det at båten dævver fullstendig ikke medfører at båten nødvendigvis "kræsjlander" med mulig død eier (kunde) men heller at kanskje det kjøpes en ny båt eller nye motorer. Så produsentene ønsker vel ikke ha for mye "checklist" og annet som forlenger produktets liv for meget utenfor garantien. Ellers så vet jeg hva slags båt jeg vil ha altså en flybridge båt, men det er ikke så veldig nøye om den er Princess eller Fairline eller et annet merke. Det er mer jeg tenker på om jeg kan nøye meg med en mindre en raskere som Princess 45 eller Princess 415, eller om jeg skal vente lenger til jeg kan ha Fairline 52, Princess 55 eller en Storebro 500 som de i Sverige om ett år. Altså dersom prisen på "midlertidig fastbåt" går opp til prisen på større båter så blir det på en måte ikke noe grunn til å kjøpe "midlertidig". Men om den er betydelig lavere enn for f.eks Princess 55 da er det jo vits muligens å kjøpe. Og det avhenger selvfølgelig også av tilstand men det bedømmer jo mekanikern. @HomerSimpson Nå er jo nordsjøen ikke i noen av de nærmeste planene. Altså det er Skagerrak litt utenfor Langesund som er planen. Og av mekaniker og praktisk båteie vil jeg jo lære mer om hva jeg kan mestre å fikse selv, det er jo derfor man lærer mye mer av mekaniker som man kjenner enn av å putte båt på verksted hvor man ikke får se på hva de gjør. Jeg har jo allerede hatt mindre båt på 30 fot en Alicraft. Altså den fungerte helt greit eneste som skjedde på 4 år var å treffe på undersjøisk trestokk, men det hadde jo kverka drev på båt som var 20 år nyere også. Altså jeg klarer ikke å finne poenget med å kjøpe samme størrelse båt bare til 10x prisen. Men kanskje jeg var heldig eller det var mekaniker som er så god at den Alicraften fungerte fint. PS. Gleder meg veldig til å teste Storebroen, de er vel noe av det fineste "å se på" av slike flybridge båter. Link to post
Gullfisk Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Det er litt sevmotsigende det du skriver. Du vil gjerne ha trygghet for at motor ikke dævver, men samtidig vil du ha stor båt. Siden du vil ha så stor som mulig og så billig som mulig, blir jo båten gamlere jo større den er, og dårligere eksemplar jo billigere det er. Så det du ønsker å slippe, kjøper du deg bare dårligere odds for. Store utgifter er en ting, å ikke få brukt båten pga havari er en annen side av saken. En mekaniker pr definisjon, kan ha null greie på båt og motor i utgangspunktet. Har du en som har god greie på båt og motor, kan du jo få sjekket noe og drifttestet motor. Men det er jo en masse ting som kan ryke når som helst på gammelt likevel, for du får jo ikke plukket fra hverandre noe og sett tilstand. Link to post
Hekri Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @XardasKSP, jeg drev også med A-sertifikat en gang. Men det har nok utgått forlengst. Husker Bernoullis lov fortsatt: "Summen av statisk og dynamisk trykk i en og samme luftstrøm, er konstant overalt i denne luftstrøm". Har aldri hatt bruk for noe særlig av dette i forbindelse med båt. Så langt. Men motor er motor, selv om du neppe finner stjernemotorer eller boxere i noen båt. Sjekkliste for båt er nødvendig, ihvertfall for den jeg har (og den du drømmer om). Den må du lage selv. Og da kommer @HomerSimpson ´s innlegg til nytte; For å lage en sjekkliste må du ha peiling på hva du skal sjekke. Du må altså ha litt "peil" på hva du ser på. Og du må kjenne båten din. Men den har du jo ikke kjøpt. Foreløpig. Jeg kjenner en fyr som åpnet panseret på bilen sin, og sa med usikker stemme; "Hva ser jeg på nå?" Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
ohio Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Og kjøpe 1990 modeller Storebro 500 i Sverige som koster over 2.5 mill Sek + Norsk moms og transport er etter min mening galskap og ved salg senere når båten blir eldre (den er jo allerede gammel og for dyr) så vil du tape mange mange penger ved salg, god luck Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Gullfisk Altså full trygghet får man jo ikke selv om motoren er bare 5 år og 1 dag gammel (før det er det vel garanti om den dævver), man kan bare redusere risikoen. Og det tror jeg gjøres best ved å ha både hjelp og jevnlige besøk av mekaniker. Men jeg har kanskje ordlagt meg feil, altså jeg ønsker å unngå å kjøpe en motor som allerede er "halvveis dævva" slik jeg gjorde med den aller første båten jeg hadde som ikke levde en sesong engang. Jeg vil også ikke kjøpe noe som f.eks den Caterpillar som ble omtalt som noe som ofte pleier å "dævve". Men jeg er klar over at eldre båt og motor kan jo dævve. Men Alicraften med hjelp fra mekaniker gjorde det ikke. Jeg skriver også mekaniker fordi det er jo spisskunnskapen som vedkommende har og som ikke alle som kan alt om båt nødvendigvis har. Den gode hjelper bygger jo opp sin egen seilbåt prosjekt og kan jo utrolig mye om båt, men hvis han da anbefalte "mekaniker" som noen som kunne absolutt alt om motorbåt da sier jeg på en måte "mekaniker" fordi han kan også det som folk som kan alt om båt noen ganger ikke vet alt om. Han hjalp meg jo også med Alicraften slik at den fungerte jo helt fint selv om folk anbefalte å bruke 200 000 i kjøpesum på slik båt. Fikk jo ikke mer utgifter enn om jeg kjøpte samme type båt til 200 000. @Hekri Er jo ikke noe rart med moderne bil å åpne panseret og ikke vite hva man ser på. Er jo bare å se på en Lycoming på en Cessna man vet hva man ser på, men se på en innebygd rotax motor man ser stort sett hvordan den er pakket inn. Eller se i en gammel BMW eller en som bare er 7-8 år gammel man ser storsett mye innpakning om man åpner panseret. Men når det gjelder sjekkliste så får vel noen tips fra "mekaniker" om hva som bør sjekkes, også betaler jeg gjerne selv om båten går bra for at han besøker den av og til og ser om noe ikke forverrer seg og bør byttes. @ohio Altså om jeg skulle kjøpe Storebro 500 så måtte det vært om 1 år++ dersom det skulle koste mye mer enn 2 mill. Nå skrev jo @Chilli Solbris i en annen tråd om at han engang skulle selge sin Storebro med 70 siders historie på vedlikehold og MAN motorer men vet jo ikke om det var seriøst ment da at han skulle det. Og trolig ville da den sikkert koste betydelig mer enn "ukjent tilstand Storebro i Sverige". Får jo i hvert fall prøvd den 12.02.2024 hvordan det er å "seile" en Storebro 500 og havnemanøvrere den. Men håper jo å finne båt relativt raskere enn om 1 år så da blir det en rimeligere båt og trolig Princess/Fairline eller lignende. Men helst ikke en "midlertidig båt" til prisen av Princess 55 da skal den helst være betydelig rimeligere. PS. @Hekri PPL(A) og CPL(A) går ikke ut det altså, det som går ut er bare f.eks din SEP(L) rating (IR kan få en fATPL(A) til å gå ut om det er ufornyet i 7 år) som må tas på nytt. Er veldig enkelt KTP + IPS SEP(L) og en liten praktisk eksamen så har du PPL(A) eller CPL(A) med aktivt bruk igjen (+fornye medical i Polmed er rimelig og raskt). Kan tas rimelig i Warszawa Link to post
Hekri Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 Ha Ha Ha. @XardasKSP, dette var på 80-tallet, så det tror jeg vi lar ligge. Men takk for info! Har mer enn nok med å holde skuta i orden, om jeg ikke skulle bruke tid oppe i skyene, selv om det er VELDIG morro det også! XardasKSP skrev 45 minutter siden: Men når det gjelder sjekkliste så får vel noen tips fra "mekaniker" om hva som bør sjekkes, også betaler jeg gjerne selv om båten går bra for at han besøker den av og til og ser om noe ikke forverrer seg og bør byttes. Jeg fikk tilbud fra Wector på drøyt 150.000 med full service og lagring i varmtlager vinter. Noe for deg ??? Det er jo noen som hevder at dersom du ikke kan bruke 200.000 i året på en slik båt, bør du ikke ha båt. Men da kan du null om båt, og er ikke særlig interessert i å lære noe om båt. Vi er vel ikke der???? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Hekri Altså jeg stoler mer på bekjent "mekaniker" enn at et verksted gjør alt sammen like grundig. Spesielt etter at flere erfarne folk som @sap_2000 har skrevet om at noen verksteder kan være veldig glad i å skrive høye fakturaer men ikke like glad i å gjøre jobben veldig "tungtvindt". Man får jo ikke lære noe av ett verksted heller siden det er jo uønsket med at man ser på hva de gjør for å ikke å snakke om å få en forklaring. Men de har jo verksted osv. og de har alltid tid på et verksted om f.eks ikke "mekaniker" har tid, så man kan få fikset noe som "brenner". Spesielt når kjøretur til båten ikke tar mye verdifull arbeidstid. Det blir jo også noe annet med at man kan "ansette noen" opptil 60 000 per år uten arb.giver avgift og MVA. Blir jo mye mer penger på vedkommende per time en for ansatte hvor også sjefen skal ha sitt og hvor det er ledige timer osv. samtidig som man betaler mindre enn om staten skulle hatt alt dette ekstra. Så blir det jo dyrere om man trenger mer hjelp enn til 60 000 arbeid men det blir vel kun aktuelt om motorer skal byttes trolig at det blir mer enn 100 timer jobb. Så jeg lærer jo mye mer av å ha "bekjent" mekaniker enn av å sette båten til verksted. Så har jeg jo også noen manuelt dyktige folk i familien som en onkel som liker å fiske utrolig meget som også kan lære ting og hjelpe meg når de liker jo båtbesøk og fisketur. Link to post
Eika Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 XardasKSP skrev Just now: @Hekri Altså jeg stoler mer på bekjent "mekaniker" enn at et verksted gjør alt sammen like grundig. Spesielt etter at flere erfarne folk som @sap_2000 har skrevet om at noen verksteder kan være veldig glad i å skrive høye fakturaer men ikke like glad i å gjøre jobben veldig "tungtvindt". Man får jo ikke lære noe av ett verksted heller siden det er jo uønsket med at man ser på hva de gjør for å ikke å snakke om å få en forklaring. Men de har jo verksted osv. og de har alltid tid på et verksted om f.eks ikke "mekaniker" har tid, så man kan få fikset noe som "brenner". Spesielt når kjøretur til båten ikke tar mye verdifull arbeidstid. Det blir jo også noe annet med at man kan "ansette noen" opptil 60 000 per år uten arb.giver avgift og MVA. Blir jo mye mer penger på vedkommende per time en for ansatte hvor også sjefen skal ha sitt og hvor det er ledige timer osv. samtidig som man betaler mindre enn om staten skulle hatt alt dette ekstra. Så blir det jo dyrere om man trenger mer hjelp enn til 60 000 arbeid men det blir vel kun aktuelt om motorer skal byttes trolig at det blir mer enn 100 timer jobb. Så jeg lærer jo mye mer av å ha "bekjent" mekaniker enn av å sette båten til verksted. Så har jeg jo også noen manuelt dyktige folk i familien som en onkel som liker å fiske utrolig meget som også kan lære ting og hjelpe meg når de liker jo båtbesøk og fisketur. Wector kommer du ikke utenom, uansett om du ønsker eller ikke, hvis du skal ha så stor båt her i fjorden. Det er bare å komme seg ut dit, bli kjent med Morten og gutta, se hvorfor det er ett av Norges råeste båtopplag. Hvor mange andre opplag er det som kan løfte en båt på 50-60-70-80 for her i fjorden og sette den inn ? Dette er rutine jobber for de som jobber der, de er kjente med de fleste store båtene og systemene ombord, moder selskapet www.trn.no er importør av Targa og Grand Banks. Hadde de vært useriøse, hadde de ikke hatt opplag og verksted til en verdi av flere hundre millioner Jeg har fått noen av mine mest spennende og utfordrende jobber på wector, kjenner alle de ansatte og sjefene. Skal du ha stor båt, er det bare og komme seg dit med en gang. Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Eika Altså foreløpig har jeg fått informasjon om ledig båtplass ved Sildeberget og i Stathelle (men Stathelle klarer ikke å løfte en stor båt, det skal Sildeberget klare) vet ikke noe om plasser hos Wector, men kan jo ringe. Foretrekker å ha båten på vannet om vintern om det blir stille dager som ved høytrykket også ta den opp til vedlikehold enn å holde den på land. Ellers så når jeg hadde Alicraften ble jeg kjent med KK marine verksted der borte og de gjorde jo en bra jobb og fant også ett brukt drev til båten etter "ulykken med undersjøiske trestokken" de hadde også tid når "mekaniker" ikke hadde tid til å se på. Wector er vel ett sted i nærheten der antar jeg. Det heter vel Wector der man tanker diesel til båten. Men om jeg kan ha bekjent "mekaniker" til noe så foretrekker jeg det da jeg lærer også ting selv og jeg vet det blir gjort på best mulig måte som det gjøres kan. Link to post
Eika Svart 17.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 https://wector.no/ https://m.facebook.com/wectoryachting Som du ser på bildene under, så har jeg hatt en fot innafor der også, derfor jeg kan anbefale de. Nederst til venstre, så er wonderboy andvik propellers også. Så er det sjefene i midten og ett løsemiddelskadd plasthode helt til høyre Link to post
XardasKSP Svart 17.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2024 @Eika Takk for linken skal nok spørre dem om båtplass også og se om prisen ikke er drastisk høyere enn hos Sildeberget eller Stathelle Marina da. Nå håper jeg da at glassfiber skade ikke er det første som skjer båten da Alicraften slapp unna slikt heldigvis. Og det vet jeg ikke engang om "mekaniker" holder på med også så godt å vite i tilfelle. Også er det fint at det finnes et verksted når "mekaniker" ikke har tid. Når du anbefaler det så antar jeg at det er ett av de gode versktedene og ikke ett av de som @sap_2000 fortalte om hvor de storkoser seg med høy faktura, men ikke synes at jobben er like kos å ta tungtvindt Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn