Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

Jeg forstår det er mye klokere å ha en ny 26 fots "jolle med førerhus og utenbordsmotor" eller å kjøpe en mye mindre båt med nyere motorer. Men det er ikke det som er drømmen, det blir litt som "kjøp ny Fiat 500 eller kjøp 3 år gammel Passat til prisen av 10 år gammel limousin det blir mye bedre og billigere".  Ja det blir jo billigere, men om drømmen er noe annet så blir det tvilsomt bedre livsglede av det.

Det du advares mot i tråden her, hvis vi skal holde oss til bil-sammenlikningen, er at limousindrømmen (type «gammel og flott til prisen av liten og ny») fort kan bli et mareritt om det stadig er ett eller annet som «dævver» og setter den ut av spill. Da er det kanskje ikke så stor stas likevel?

@Korsfjord Jeg har forstått at jeg kan være uheldig og det blir ikke som med Alicraften og ting vil "dævve" hele tiden, men alternativet er da å sitte og spare flere år for å kjøpe en nyere stor båt. Blir vel spare til man har 5 mill elns men da hadde jeg hatt mer lyst på eldre trawler som tåler enda mer sjø. Dermed lukkes ringen og båten forsatt vil være gammel.

Jeg ser på dette mer som læringsmulighet til å lære noe nytt ved vedlikeholdet såfremt "mekaniker" har tid til alt som vil "dævve" ifølge prognosene. Blir mye surere å bare måtte betale og håpe de fikser det på verksted.

XardasKSP skrev 1 time siden:

@index Det var ikke noe grein vel som kommer naturlig, det var undersjøisk svær trestokk en slik som jeg ser blir sendt ned via Skien. Men vanligvis plukka de dem opp og ikke sendte til havs. Antar det kanskje ikke var meninga, men det er vel indirekte ansvar om man sender 10 000 trestokker og mister 100 på havet.  Altså da må man kunne anta det antallet som mistes skaper fare for båter.

Denslags driver rundt på verdenshavene og kan gjøre ugagn langt unna der det ble mistet. Her på vestlandet ser vi gjerne slike etter uvær, der skip har mistet deler av dekkslasten sin. Deretter fører Golfstrømmen dem oppover kysten. Så det gjelder å følge med. Å prøve å finne ut hvem som har mistet den kan bli krevende...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Og hvis festet eller hullet til akselen ryker så er det først 7.5 time med mekanikere for og rydde plass, så er det en time eller tre med maskering, så kommer det hvertfall like mange timer med sliping, da er vi på 15timer, så begynner tilpassning av glassfiber, så støpinga, det er 7.5 time på alle rundene det må deles opp i pga varmegang i støpen, så skal det slipes pent igjen, der går det fort noen timer, så skal det rulles med gelcoat, som igjen skal slipes. Så skal alt vaskes, maskering skal av, deler skal monteres igjen

Da er vi oppe på sånn ca 50k og da er ikke delene som ny brakett, aksel og propell kjøpt engang. 

Uansett åssen man vrir og vender på det, så blir det dyrt og masse greier.

Men en påhenger, bytte av girhus og propell som det flyter over av på bruktmarkedet, good to go. Det er antall timer på vannet man får på vannet som er det viktigste, ikke hvordan båt man har de få gangene driten virker. Også med dagens drivstoffpriser så må man ha noe som går billigt sånn at man kan bruke den mye uten og ha dårlig samvittighet over forbruket. Derfor jeg har de båtene jeg har, bruker 0.5-0.6L pr Nm i marsjfart også er jeg vel nede på 0.3-0.4L pr Nm hvis jeg holder lovelig fartsgrense på 30knop. Fullt øs så går det 1L pr Nm, men da er jeg i Danmark på en time 

@Eika Men i dette tilfellet så ble det opplyst at sammenstøt med undersjøisk trestokk er forsikringssak med kasko. Så da kan du skrive gjerne 100 timer om verkstedet skal gjøre det og gjerne dobbel pris det er bare sjefene i forsikringskorporasjonen som får litt mindre premie på toppen av topplønn. Håpet er da at man unngår å møte en undersjøisk trestokk igjen det skjer jo ikke så ofte og kan likegodt skje med den nyeste båten og mest erfarne kapteinen siden man ser den jo ikke.

Ellers er det jo ikke alle som har lyst på lystbåt på 18 fot i 2 meters bølger da, så noen føler seg mye bedre med større båt så får man vel tape noen timer her og noen timer der på sjøen. Men det kan jo kanskje hende om man fikser båten virkelig godt at den vil jo fungere i hvert fall halvparten så mye som Alicraften.

Virker som om "den gemene hop" etterhvert ikke lenger gidder å bruke tid lenger på denne tråden som trekker ut og egentlig er det jo ikke all verden som skjer utenom disse forbaskede undersjøiske tømmerstokkene. Får heller bruke tiden på å se på sola som kommer høyere opp på himmelen og glede seg over at båtsesongen snart er i emming, og håpe at disse tidligere nevnte undersjøiske tømmerstokkene forsvinner...ut på Skagerak. Dette ble jo bare tullprat men det står i stil med ganske mye annet her inne. Takk for oppmerksomheten?

@MYVIVERA Jeg jobber ikke i den, men med den som selvstendig næringsdrivende investor, instruktør og medeier. Har mitt eget enkeltmannsforetak.

Ellers så har jeg linket det tidligere altså skolen er Goldwings Flight Academy, desverre er nettsiden på engelsk ikke vært oppdatert i det siste siden det er nok av lazarski universitet kunder så de har vært slappe med reklame til utlandet: https://www.goldwings.pl/

@MYVIVERA Bare å si ifra om du skal til Warszawa så får du prøvetime gratis. Ellers er det vel beste pris med full kvalitet da rimeligere steder som i Romania og kun ett i Ungarn har ikke spesielt høye standarder og det finnes folk som ikke har overlevd ikke bare pga. uflaks (det skjedde jo Norge også hvor det koster dobbelt pris til tross for kronekurs) eller manglede evner hos piloten.

Vi har jo aldri hatt noen av flere 1000 folk gjennom over 10 år som ikke overlevde utdanninga men må vel si det er flaks at den ferske piloten for noen år siden som bomma på å se ett seilfly på approachen til en liten grassflyplass og svingte unna i siste liten slik at flyet "spinna" og kræsja i skogen ikke endte opp som "blodpudding" men faktisk ikke brakk en finger engang.

Men i hvert fall det må være rimeligste stedet hvor alt er 100 % vedlikeholdt og fungerende med full EASA standard og faktisk mer siden noen skoler i Ungarn, Romania og faktisk Hellas og Spania opprettholder liksom EASA standard men på en måte ikke helt.

@Okkaby Kan sikkert se på den siden det er en Storebro og nærme (får i samme slengen spurt Wector om båtplasser og om de seriøst har så mye plass), men nå ble det jo allerede før i tråden fortalt at Storebro rundt 40 fot ikke var det beste på sjøen var vel til og med selveste Storebro eier @Chilli Solbris som bekreftet @ohio sin påstand. Så var det jo også sabla dyrt til å ikke være 40 fot engang, jeg har jo kanskje 1,5 mill om sommern men ikke nå i momentet. Hadde jeg hatt det så hadde jeg kjøpt den Princess 55 i Stavanger til 1,2 mill eller hva den ble solgt for. 

Så hvis jeg skulle kjøpe båt på den størrelsen så hadde jeg heller betalt fullpris for Princess 415 som var større og uten aktercabin og med 1 år nyere motor av samme type. Så kunne man leve med at den var mindre pen innvendig enn en Storebro.

Det var jo ellers en Storebro på 40 fot til 1 mill hos Stavanger megler men det ble jo fortalt at i den størrelsen så er Fairline og Princess bedre på sjøen.

14 minutes ago, Okkaby said:

Da kom det ut en Storebro for salg.

Storebro Royal cruiser 380 Biscay | FINN.no

Passer nok mye bedre til deg å dine evner som sjømann denne størrelsen.

Ikke hadde den gamle 80 talls motorer heller.

Tror du vet svaret allede :rolleyes:

For liten, tåler ikke bølgene på havet og finnes jo 50 foter til nesten halve prisen.....

Alicraft kostet bare xxx xxx osv... :giggle:

Mvh. SAP

@sap_2000 Jeg har ikke 1,5 mill før sommern, det er en 40 fot Storebro til 1 mill hos Stavanger meglern. Eier av Storebro @Chilli Solbris bekreftet @ohio sin teori om at rundt 40 fot var ikke de eldre Storebroene så gode som Princess og Fairline i sjøen.

For øvrig da var fullpris kjøp av Princess 415 veldig rimelig i forhold med 850 000 og 1 år nyere motorer, interiøret er ikke så vesentlig men klart det er MYE finere på Storebro. Men den Storebroen som altså var drømmebåt men har ulempen av aktercabin var Storebro 500 da.

sap_2000 skrev 6 minutter siden:

Tror du vet svaret allede :rolleyes:

For liten, tåler ikke bølgene på havet og finnes jo 50 foter til nesten halve prisen.....

Alicraft kostet bare xxx xxx osv... :giggle:

Ja det kom jo før du rakk å svare hehe

Å ennå et bevis på han ikke har tatt til seg noe som helst.

Satser på han finner et utrangert vrak på 80+ fot. Så kan vi alle lese om han når han lager kaos i en havn.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Okkaby Altså Princess 415 var jo ikke "utrangert vrak" og hadde 1 år nyere motorer og var over 40 fot uten aktercabin så man kunne pilke enkelt bakfra. Hvis jeg tvilte om jeg skulle betale 850 000 for denne noe som muligens ikke var rett siden noen i Sarpsborg bare slo til med fullpris. Så vet jeg ikke hvordan jeg skulle ønsket å betale nesten det dobbelte for en båt som ikke er 40 fot engang og som ble omskrevet her på forumet som ikke like bra i sjøen som Princess og Fairline på samme størrelse.

For øvrig så informerte jeg vel om at jeg ikke har 1,5 mill å bruke før sommern og max 2 mill til neste vinter. Så hvis denne er bra kjøp så blir den jo solgt før da.

Er det noe slik det satses på:

"Fersk D5LA innehaver skapte kaos med sin nye 80 fots båt i havna til Wector, ombord prøvde erfaren seiler og mekaniker å hjelpe til så godt de kunne men båten fikk ikke fortøyd så redningsselskapet ble oppringt for hjelp"  :giggle:

Jeg får spørre Varden og TA kanskje de fikser noe å glede deg med til 1 april :lol:

PS. Jeg har muligens fått feil inntrykk av hvor meget selger av Princess 414 gikk ned fra utgangsprisen og derfor forventet at Princess 415 skulle i det minste 150 000 ned i pris før salg. Men det er mer forskjell fra båt til båt om det skal prutes eller om prisen er bra nok allerede.

9 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Jeg har ikke 1,5 mill før sommern, det er en 40 fot Storebro til 1 mill hos Stavanger meglern. Eier av Storebro @Chilli Solbris bekreftet @ohio sin teori om at rundt 40 fot var ikke de eldre Storebroene så gode som Princess og Fairline i sjøen

Du må snart lære deg å sitere folk du gjengir når du kommer med så bastante og ofte helt motsatte konklusjoner enn det folk gjentatte ganger prøver å fortelle deg.

Jeg har hjulpet deg litt

On 1/9/2024 at 8:08 PM, Chilli Solbris said:

Det sies at 40- foterne til Storebro, i hvert fall de litt eldre ikke er all verdens i sjøen.

Dette var det han sa, noe som forøvrig gjelder ett eneste skrog som het 40 og så 400.

Og som jeg forklarte deg med teskje i innlegget under

On 1/15/2024 at 2:12 PM, sap_2000 said:

Du må begynne å sitere når du kommer med så voldsomme konklusjoner på det folk skriver. Det med storebro og campingvogn har jeg aldri hørt om på tross at jeg har kjørt endel og kjenner enda fler som har har hatt alt mulig av storebror opp gjennom årene.  Prøv å finne ut litt flere detaljer før du trekker dine (som regel gale) slutninger.

Det @Chilli Solbris var at eldre 40 ikke var kjent som "verdens beste". Du skal også vite at sjøegenskaper vurderes og oppfattes subjektivt. Ta den gode gamle snekka for eksempel. Mange har fått skrekken i slike fordi de ruller og det spruter litt vann på vinduene. Sannheten er at de er sjødyktige, men oppleves ubehagelige av mange som ikke har peiling.

Når det gjelder Storebro 40 så har den et mer halvplanende skrog. Skarp i baugen, lite/ ingen steglister, ingen chine  (som gir løft og sender spruten ut istedenfor opp). Så de spruter mer vann på vinduene (som uerfarne og hysteriske damer tror betyr at man skal dævve) og kan spore litt i medsjø, men det har ingenting med sjødyktighet å gjøre.

Slike halvplanerskrog er kjent for det motsatte og det er grunn til at slike skrog ble veldig mye brukt på los og redningsbåter blant annet hvor nettop sjødyktighet og det at de ikke slår så mye i motsjø er viktigere enn drivstofføkonomi og at det blir vått på rutene.

Nyere storebroskrog skiller seg ikke mye fra fra nyere princess skrog med dyp/ variabel V-bunn. Med motorer og alt annet teknisk i god stand er alle disse båtene meget kapable. Tilstanden på de 100 vis av tekniske ting ombord samt førers kunnskap og erfaring er det som avgjør. Ikke størrelse, skrogform eller type. kane du ikke please bare stole på det og droppe alt det tullet med at noen % mer i bredde/ skrogform er det avgjørende?

Hvordan du fremdeles kan si noe om "storebro rundt 40 fot" ikke er vedens beste og appåtil når det gjelder båten vi nå snakker om som forøvrig har null og niks med det skroget som ble nevnt å gjøre er godt gjort.

Jeg ber hvertfall om at du i fremtiden når du siterer meg på noe, så siter også teksten jeg har skrevet for du greier enten å misforstå eller gi ting en helt annen mening en det som er vikeligheten.

9 minutes ago, XardasKSP said:

Hvis jeg tvilte om jeg skulle betale 850 000 for denne noe som muligens ikke var rett siden noen i Sarpsborg bare slo til med fullpris. Så vet jeg ikke hvordan jeg skulle ønsket å betale nesten det dobbelte for en båt som ikke er 40 fot engang og som ble omskrevet her på forumet som ikke like bra i sjøen som Princess og Fairline på samme størrelse.

850 var en meget bra pris for den. Noe mange også fortalte deg. 415 har ligget ute langt høyere med gamle og utdaterte motorer.

Det er ikke bare motorer som blir gamle. Resten av båten også samt alle de hundrevis av tekniske ting ombord som det blir flere av og dyrere med størrelsen. Repeat det også.

Og du kan trygt legge fra deg den generaliseringen med at storebro rundt 40 fot generelt ikke er bra eller like bra som princess og fairline. Husk nå på at storebror har hatt flere skrog pårundt 40 med noen tiår imellom og det andre jeg forklarte deg med at sjøegenskaper oppleves subjektivt.

Så siter hva folk skriver uten å utelate ting neste gang du referer noen for det er alltid en eller flere ting som glipper/ blir vridd på/ konkludert med som er lang unna det folk skrev og mente.

Mvh. SAP

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

Så var det jo også sabla dyrt til å ikke være 40 fot engang, jeg har jo kanskje 1,5 mill om sommern men ikke nå i momentet. Hadde jeg hatt det så hadde jeg kjøpt den Princess 55 i Stavanger til 1,2 mill eller hva den ble solgt for. 

Nå tuller du igjen. Du kan ikke verdsette en båt i forhold til lengden i fot. Legg merke til dette som stod i annonseteksten:

"I 2018 ble båten totalt oppgradert hos Wector Yathing. Teknisk, maskinelt, mye nytt utstyr og elektronikk. Ytterligere påkostet senere. Vinterlagret innendørs hos Wector Yathing."

Videre har båten truster foran og bak, ankervinsj foran og bak, og aggregat. Dette er utsyr som koster litt. Ut fra annonseteksten får jeg inntrykk av at dette er en velholdt båt som du ikke trenger å begynne å koste på masse penger med det samme. Den er et godt hakk større enn Alicraften, vil tro den egentlig er mer enn stor nok til ditt bruk. Den er jo også vesentlig billigere å eie og bruke enn en P55. Bare tenk på drivstofforbruket i forhold til en 55 foter med to enorme TAMD 120 motorer. Dette er en båt jeg godt kunne tenkt meg å hatt dersom den ikke hadde hatt to motorer. 

Men selvsagt, hvis du synes båten er for liten, så skjønner jeg jo at du ikke vil kjøpe den.

XardasKSP skrev 21 minutter siden:

PS. Jeg har muligens fått feil inntrykk av hvor meget selger av Princess 414 gikk ned fra utgangsprisen og derfor forventet at Princess 415 skulle i det minste 150 000 ned i pris før salg. Men det er mer forskjell fra båt til båt om det skal prutes eller om prisen er bra nok allerede.

Du kommer med sammenligninger som er helt urealistiske. P414 har et gammeldags design som har gått helt ut på dato. P415 stiller i en helt annen liga. Dessuten hadde jo denne P415 en motorisering som overhode ikke kunne sammenlignes! Det har tidligere blitt snakket om å sammenligne epler og pærer, men jeg vet ikke om du er kjent med begrepet. Her snakker vi mer om å sammenligne ping-pong baller og bowlingkuler. Begge er runde...

@Komodo Man må vel starte med at jeg ikke har 1,5 mill før sommern så om båten er et slikt kupp så blir den jo solgt inntil da.

Så er det noen andre ting som gjør at dette ikke blir drømmebåt. 1. Den er jo ikke 40 fot engang så om båtene skal være mindre og mindre så blir det jo 35 foter med 2019 motorer som virker best motor. Men jeg ønsker virkelig at båten skal være minst 40 fot. 2. Den har aktercabin ikke det mest ideelle for stangfiske men greit nok om man får et fantastisk tilbud eller om båten er fantastisk fin som Storebro 500. 3. @Chilli Solbris bekreftet på en måte hva @ohio fortalte om at 40 foterne til Storebro ikke er like bra i sjøen som Princess/Fairline.

Princess 414 vs Princess 415: Altså jeg trodde det holdt at båten var nesten 50 % dyrere dersom den kosta 700 000. Var nok ikke klar over at man måtte ut med 850 000 spesielt når selger sa man kunne bli enig om pris. Men noen i Sarpsborg ville vel ikke vente på å bli enig.

Tror TS heller vi ha en "stor båt" (som ikke dævver) slik som et av annonsebildene i nevnte Storebro på Finn annonsen. Bildet er tatt fra akterdekket på Storebro'en på Finn annonsen hvor selger kommenterer; " Her ble vi små".

TS' ønske-størrelse på båt i bakgrunnen:sailing:

731_54399078.jpg

@Dykker Aner ikke hva slags båt står i bakgrunnen men virka som en ganske høy båt.

Poenget er da i hvert fall at jeg ikke har 1,5 mill før sommern uansett, ellers så hvis det skulle være "midlertidig båt" så var vel den Princess 415 til 850 000 meget mer egnet med tanke på pris og størrelse.

Hvis jeg skal ut med 1,5 mill da sparer jeg heller litt lenger frem til noe slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844

Jeg har hatt "stor båt" før (Fairline Ph). Men vi var stort sett alltid noen ifra familien med (det er en stor fordel med "stor båt").

Bare det å fortøye båten alene longside ved brygga krever sitt når man er alene ombord. 

Å løpe frem og tilbake fra badeplattform, gjennom salongen og opp til førerposisjon ved fortøyning er en øvelse i seg selv. Blåser det fralandsvind i tillegg, er det ikke noe gøy.

Men dette har du vel sikkert gjort deg opp en mening om.

Lykke til med båtjakten på "stor båt":sailing::flag_bp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...