Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Komodo Hvis han mente det seriøst så skal jeg se om jeg får skrapt frem 1,5 + båtplass og alt annet (regner med at den lever jo litt etter alt det vedlikeholdet :giggle: ). Planen var å bruke så mye om sommern og ikke nå men hvis man får med så mye dokumentert vedlikehold og fungerende båt så får man forsøke å anskaffe penga tidligere :giggle:

Den fungerer jo og har bra motorer. Koste på en båt kan man jo hvor mye man vil nærmest spørsmålet er hvorvidt den er fungerende og sjødyktig og det må den vel være etter alt det dokumenterte vedlikeholdet og siden den blir jo brukt til opplæring.

PS. Om det er seriøst ment så kan jeg forskuddsbetale noe for å sikre båten til den prisen så kan @Chilli Solbris bruke den til han finner ny båt og jeg får skrapt inn penga til alt sammen med båtplass, potensiell dævving (den ser jo vel vedlikeholdt ut gjennom hele tråden men det så jo ut den som @sap_2000 reiste med også vel ifølge det han fortalte :giggle: ) hentetur og hele pakka. Jeg hadde beregnet slik kjøpesum til sommern når jeg har mine beste inntekter egentlig men skal "plage" foreldra at dette kan de låne penger om det skulle haste.

@Martine29f Det ser ut som jeg blir lenger borte fra båt, nå virker det jo lite kupp med ukjente båter når man forestilte seg velfungerende Storebro med dokumentert vedlikehold og MAN motorer til 1,5 mill. Da blir det fort lite attraktivt med resten.

@Chilli Solbris

riktig enda

Jeg påberoper meg forkjøpsrett :giggle: Om de andre skal ha den så må de by mer, jeg så posten din først :lol: Det vil si det holder at jeg gir samme budet om noen skulle by så må de gi mer :giggle:

Men altså dersom det skulle være seriøst så bare si ifra om du har planer å bytte båt i løpet av det nærmeste året, gidder jo ikke å kjøpe noe ukjent og dyrt hvis du skulle seriøst ha 1,5 mill for båten og jeg antar jo at motorer, skroggjennomføringer og det elektriske er fiksa slik jeg så i tråden din. Resten er jo ikke viktig om den ikke er like "møblert" av utseende som de 2 svenske. Den er sikkert teknisk kanskje bedre med alt det vedlikeholdet.

@Førstefender Båten viste seg å være i Västerås så den må i tilfelle Sverige rundt. Spurte megler om han hadde noe mer informasjon. Men det høres ikke like lenger spesielt kupp, for om båten skal ha aktercabin så hørtes det mye bedre ut med vel vedlikeholdt Storebro 500 til 1,5 mill :giggle:

Tror Chili skrev hvis du kjøpte hans for 1,5, så kunne du likevel kaste inn 1 mil til på oppgraderinger.. Det er ikke det samme som at har tenkt å selge den for 1,5m, så ro ned..

Du trenger ikke kjøre Sverige rundt, kan ta kanalene til Gøteborg, fin tur sies det.

@Førstefender Det hørtes jo ut som en prisvurdering da

Du kan godt få kjøpe den nå for 1,5 mill.

Men det var kanskje for mye stor vedlikeholdt båt til lav pris for å være virkeligheten :giggle:

Man kan vel fritt kaste på så mye oppgraderinger man vil med en båt, er jo alltid mulig å ha splitter nye D13 motorer og bytte ut alt sammen i båten og hive inn 5 mill. Spørsmålet blir jo om båten er teknisk fin slik at den kan brukes uten å gjøre dette da.

Ellers antar jeg at kanaler tidsmessig blir vel det samme som å gå rundt Sverige. Tenkte å ha med den gode hjelper og eventuelt "mekaniker" på hentetur slik at det ikke starter med noe katastrofe før jeg har lært båten. Ellers vil jo "mekaniker" da ha god til til å finne ut av hva som bør oppgraderes og i hvilken rekkefølge og planlegge når han eventuelt har tid.  Så da må det uansett planlegges når det tar mer enn 1 helg de har jo jobb ellers. Så har vel bare tid til sammenhengende deltidsjobb i en eller annen helg da for å hente noe.

15 hours ago, XardasKSP said:

For øvrig er det noen som har hørt noe om Taiwan Trawler 46?

Fikk et tilbud til 1 mill med MVA fra Stavanger meglern og båt skal befinne seg i Sverige og ha Volvo Penta Tamd 74L 430 HK motorer fra 2004. Er disse kjent som bra modell?

Du må få noe mer specs og info på den.

I utgangspunktet høres det alt for bra ut til at det ikke er noe skurrer med en 46 foter (resten trailere er ofte store i størrelsen), med 2 TAMD 74L fra 2004 som inkl norsk MVA og noen kroner til megler kan selges for 1 mill. Vil jo si at den ikke kan koste mer enn 6-700k i sverige.

Jeg drar ikke kjensel på båttypen ut fra det ene bildet, men kan minne om noe som Heter Hersine.

Østen trailere kan være alt fra veldig bra til veldig dårlig og alt imellom. Slike båter må sjekkes nøye og det er ena viktigere her enn med feks Princess og Fairline å vite hva man driver med når slike båter skal vurderes da man må/ bør vurdere det strukturelle i tillegg til det vanlige teknisk/ mekaniske.

Taiwan trawler tror jeg er mer et kallenavn enn merke. Det er mange verft som har laget båter for andre merker (feks Grand Banks, Trader, Halvorsen og andre), som senere lager noe på egen hånd eller for et annet firma i alt fra 1 til mange eksemplarer.

Som med all annen produksjon i østen kan en fabrikk lever produkter til flere aktører hvor samme produktet kan hete forskjellige navn på forskjellige markeder.

Så få litt mer info og bilder, så er det ettere å vurdere.

14 hours ago, XardasKSP said:

Foreslår du å selge båten din til 1,5 mill? Eller mente du man kunne kjøpe en slik til 1,5 mill og prisene i Sverige er "drømme priser"? Jeg forstod det jo som via de 70 sidene av vedlikehold at den du har er vel i så bra stand som den kan bli uten at man bytter motorer til splitter nye osv.

PS. Med 1 mill i rabatt på svensk pris dokumentert vedlikehold og med norsk MVA inkludert så skal jeg få skrapt frem 1,5 mill altså :giggle: Om jeg så må låne fra foreldra siden fra Polsk bank til noe i utlandet hadde det blitt kontantlån til 20 % rente. Men det hadde vært verdt det får jo ikke båt i mer dokumentert fungerende tilstand.

Det ble nesten vertikal take-off her nå :giggle:

Mvh. SAP

@sap_2000 Spurte megler men han hadde ikke noe mer info men skulle spørre eier om han var klar for å selge. Jeg måtte jo ha mer info for å vurdere om mekaniker skal dras til nesten Stockholm også blir det jo ikke en simpel "hentetur" som kan tas på en helg.

Vil jo ikke hente en ukjent båt uten "mekaniker" og den gode hjelper. Eller i det minste en av dem så båten kommer i hvert fall fint frem uten noe katastrofe på veien. Så er det lenger unna enn vest-kysten av Sverige eller lenger nord enn Stavanger så må det jo planlegges henting når eventuelt villige gode hjelpere har tid for deltids jobb når de ikke driver med sin heltidsjobb.

Det ble nesten vertikal take-off her nå

Det hadde vel vært altfor perfekt med fullt teknisk vedlikeholdt Storebro 500 til lavpris :giggle: Men altså jeg stiller som nr.1 kjøper om @Chilli Solbris skal selge båten sin til lavpris. Må bare si ifra om det er planlagt å skje i løpet av året :lol:

17 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Spurte megler men han hadde ikke noe mer info men skulle spørre eier om han var klar for å selge. Jeg måtte jo ha mer info for å vurdere om mekaniker skal dras til nesten Stockholm også blir det jo ikke en simpel "hentetur" som kan tas på en helg

Ja, prøv å få noe mer info så man har litt grunnlag å vurdere på...

Alt er mulig, men det er et stykke ja. Mener det var ca 700 nm ned og rundt kysten. Gikk på 2,5 dag (til oslo) og røslig sum i diesel.

17 minutes ago, XardasKSP said:

Men altså jeg stiller som nr.1 kjøper om @Chilli Solbris skal selge båten sin til lavpris. Må bare si ifra om det er planlagt å skje i løpet av året :lol:

Om den kommer på markedet så send et bud på ca halvparten (og ta på deg skuddsikker vest) :lol:

Mvh. SAP

@sap_2000 Altså 2,5 dag rundt Sverige ville vel kunnet ende opp som "drept motor" måtte vel hatt den på fullt og det er kanskje fint med nybåt men vet ikke hvor meget motorer fra 2004 tåler av full fart. Får se hva mer info megler sender.

Om den kommer på markedet så send et bud på ca halvparten (og ta på deg skuddsikker vest)

Hadde jo vært fint å vite om det var planen så jeg kan spare penga istedet for å kjøpe noe annet da, og med slik dokumentert vedlikehold så er det solgt til "fullpris" 1,5 mill fiks ferdig, brygga er stengt ikke noe å se på her :giggle: Bilder kommer når båt er overtatt :lol:

11 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Altså 2,5 dag rundt Sverige ville vel kunnet ende opp som "drept motor" måtte vel hatt den på fullt og det er kanskje fint med nybåt men vet ikke hvor meget motorer fra 2004 tåler av full fart. Får se hva mer info megler sender

Er motorene i god stand og alt på stell så tåler de fint de timene på marsjfart (hva enn det måtte være på den båten). Men det går garantert mye suppe.

Om det ikke står på tiden hadde jeg helt klart tatt gøta kanal, så trolhattan kanal og kommet ut ved gøteborg.

Som regel tar det 5 dager fra Søderkøping til Väneren, men off season får man 3 dagers express billetter. Så en god dag over Vänern og ned til Gtb.

Kanaen koster litt, men det blir billigere enn å brenne 160 liter i timen på den lange veien rundt.

Mvh. SAP

@sap_2000 Det blir jo uansett ett prosjekt å skulle hente båt derfra, det blir sikkert rimeligere med gøta kanal men det er de gode hjelperne eller i hvert fall en av dem som måtte hatt tid og ønske å bruke så mye av fritiden på deltidsjobben å hente båt.

Jeg ønsker jo at den kommer katastrofe fritt frem til Sildeberget/Wector så jeg kan lære båten i rolig ikke starte med langtur hvor ting kan "dævve" som kanskje "mekaniker" hadde fikset  eller merket, men som jeg ikke vil forstå i tide at de har "dævva" f.eks.

PS. @Chilli Solbris dersom du skulle ha seriøse planer om å bytte båt i løpet av nærmeste året så er det bare å si ifra altså ingen poeng for meg da å kjøpe "katta i sekken". Med ditt vedlikehold så er det vel nok å sende "mekaniker" link til tråden din nærmest :giggle:

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@sap_2000 Det blir jo uansett ett prosjekt å skulle hente båt derfra, det blir sikkert rimeligere med gøta kanal men det er de gode hjelperne eller i hvert fall en av dem som måtte hatt tid og ønske å bruke så mye av fritiden på deltidsjobben å hente båt.

Jeg ønsker jo at den kommer katastrofe fritt frem til Sildeberget/Wector så jeg kan lære båten i rolig ikke starte med langtur hvor ting kan "dævve" som kanskje "mekaniker" hadde fikset  eller merket, men som jeg ikke vil forstå i tide at de har "dævva" f.eks.

PS. @Chilli Solbris dersom du skulle ha seriøse planer om å bytte båt i løpet av nærmeste året så er det bare å si ifra altså ingen poeng for meg da å kjøpe "katta i sekken". Med ditt vedlikehold så er det vel nok å sende "mekaniker" link til tråden din nærmest :giggle:

Det er nok en forenklet tanke. Selv om jeg har gjort mye er det mye som gjenstår. 
Men du skal få beskjed om det blir aktuelt. Først får du se båten den 12.  

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Chilli Solbris Gleder meg til å se og prøve den 12. Men jeg forstår det vel slik at du holder på å fikse ferdig det elektriske i det siste og at du allerede fiksa på motorne og skroggjennomføringer vel også. Så antar det er vel mer "pynte ting" som gjenstår vel? Den må jo vel være teknisk bra om du bruker den til kurs og "seiler" med den?

Det er ellers bare å si ifra om du vurderer det seriøst i løpet av året, det passer fint for meg å vente siden jeg måtte nærmest skrape ut penga for 1,5 mill imens jeg vil jo ha det forhåpentligvis i løpet av sommern og enda mer til høsten for eventuelle øvrige kostnader uten å bli helt "blank på konto for momentet". Men om det er bare "spøk" så er det jo også greit å vite siden da får man lete frem en "god katt" ut av sekken med ukjente båter som kommer på finn :giggle:

18 minutes ago, XardasKSP said:

@Chilli Solbris Gleder meg til å se og prøve den 12. Men jeg forstår det vel slik at du holder på å fikse ferdig det elektriske i det siste og at du allerede fiksa på motorne og skroggjennomføringer vel også. Så antar det er vel mer "pynte ting" som gjenstår vel? Den må jo vel være teknisk bra om du bruker den til kurs og "seiler" med den?

Svarer ikke for Mr Chilli her men på generelt grunnlag.

En båt i denne alder og klasse blir aldri ferdig med mindre man setter bort på et anerkjent verft og bruker et stort antall millioner.

Man holder tritt med det som ryker eller viser tegn til å trenge utbedring og så tar man den ene tingen etter den andre som dukker opp. Noen er større, noen er mindre. 

En båt i denne størrelse og alder som ligger i havna i uker/ måneder og man kan vri om nøkkelen på når det passer for fisketur og alt funker så man bare kan drive med optisk og shining finnes ikke.

Med mindre man putter en god del millioner inn i den da.

Det er å bli en hobby som de som har slike båter enten må like eller ta som endel av pakka. Man må stort sett holde på med noe hele tiden og det går langt flere timer på det enn det du får brukt den selv før man tenker på kosmetiske ting som polering, bunnstoffing osv.

Som noen hundre personer har prøvd å fortelle deg i lang tid nå virker det å være en stor missmatch mellom drømmen din og virkeligheten i praksis.

Mvh. SAP

@sap_2000 Til syvende å sist er vel båten laget av glassfiber med 2 motorer montert istedet for 1 som ved Alicraften og aksler istedet for drev. Så har den jo mye mer kabler og det elektriske og skroggjennomføringer og hele pakka. Men i dette tilfellet så er jo f.eks spaghetti av kabler fikset på forhånd virker det som.

Nå var jeg kanskje ekstrem heldig at Alicraften var levedyktig, men båten skal jo sees på og fikses på av mekaniker og jeg skal forsøke å lære hva jeg kan av mekaniker. Den burde vel ikke "dævve" så flerfoldig mye mer når det blir jo tross alt yngre båt.

Poenget er vel at @Chilli Solbris har fikset på båten det som muligens er "ufikset" hvis man kjøper en båt fra finn hvor det påstås at alt er blitt fiksa men det ville vel tatt adskillig mer for mekaniker enn 4 timers sjekk å finne ut av absolutt alt om det virkelig er det. Her er det jo på bilder alt som er bytta.

Som eksempel så kunne jo den Princess 415 vært like fiksa på som Storebroen til @Chilli Solbris men det kunne den, kunne likegodt være i samme tilstand som den Storebroen var før den ble fikset på. Mekaniker finner jo ikke ut av alt på noen få timer. Det er jo mindre risiko når man vet hva som er tilstanden på båten dokumentert med bilder.

Oppsumert: Alternativet er å glemme hele båten inntil man har vel spart minst 5 mill om båt skal være i så perfekt tilstand at den ikke må fikses hele tida om man er uheldig dersom jeg forståt det rett. Da får man vel ta sjansen, man får jo brukt båten de 5 åra i "pauser" mellom fiksetid med mekaniker :giggle:

32 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Til syvende å sist er vel båten laget av glassfiber med 2 motorer montert istedet for 1 som ved Alicraften og aksler istedet for drev. Så har den jo mye mer kabler og det elektriske og skroggjennomføringer og hele pakka. Men i dette tilfellet så er jo f.eks spaghetti av kabler fikset på forhånd virker det som.

Dette har du fått forklart ørten ganger, men det er alt det andre enn skroget det er mye mer av, er større, dyrere, mer komplisert på en 50 foter kontra en 30 foter.

Alikraften du stadig sammenligner med er så teknisk enkel som det kan få blitt på en båt som er større enn en jolle.

Du har en motor og drev som det finnes tusentalls av brukt. Bortsett fra det har du en vannpumpe , en dass og et kokeapparat (ikke ta det bokstavelig).

Du kan velge å stole på det stort sett alle her forteller deg uten å dra egne slutninger på enkelte ord eller betydninger, eller du kan la være. Jeg har hvertfall aldri sett noen som har fått mer og mer entydige råd og tips her inne enn det du har fått, men du greier stadig å vri på ting utifra egen teori som som alle sier ikke stemmer med praksis.

For forhåpentilvis siste gang vil jeg gjenta at uansett hva du kjøper i denne størelse / prisklasse vil du møte mange utfordringer du ikke virker å forstå pr nå. Det det handler om er å minimere risken så mye man kan, men det vill alltid være en relativt stor risk for mange og store problemer med 30 år gammel 50 foter til 1-2 mill. Og man bør være klar for både store utgifter og mang timer med egeninnsats samt være nevenyttig og ha en grei teknisk/ mekanisk forståelse.

Et andre alternativet blir fort for dyrt eller såpass med problemer at de overskygger gleden for de fleste.

En annen ting jeg ikke skjønner er at du virker så oppsatt på billigst mulig men samtidig villig til å betale store summer for rep og fiks og samtidig ikke skjønne verdien i å kjøpe noe litt dyrere hvor noen allerede har brukt det mangedobbelte på rep/ fiks/ oppgraderinger.

44 minutes ago, XardasKSP said:

Oppsumert: Alternativet er å glemme hele båten inntil man har vel spart minst 5 mill om båt skal være i så perfekt tilstand at den ikke må fikses hele tida om man er uheldig dersom jeg forståt det rett. Da får man vel ta sjansen, man får jo brukt båten de 5 åra i "pauser" mellom fiksetid med mekaniker :giggle:

Det er ett alternativt som er veldig reelt å i det hele tatt vurdere om man båten bær være så stor. De fleste velger og holder seg litt lenger ned i størrelse for den summen de har å bruke enn det de kanskje egentlig kunne tenkt seg hvis penger og kostnader ikke var et tema. Samt problemer. En ting er pengene. En annen ting er all tid, frustrasjon og alt som det drar med seg når båten eller noe vesentlig inni den ikke funker når man vil bruke den. Og størrebåter har mye av det.

Se for deg å dra på europatur i en 30 år gammel bil i høysesong (og ikke være mekker selv) og tenk deg hvor mange negative overraskelser man ville fått. Så kan du gange det med ca 100 når vi snakker om 30 år gmmel 50 foter.

Men siden du er så bestemt på å oppfylle drømmen hjelper de fleste til for at du skal få best mulig båt og opplevelse som er mulig inne de kriteriene du setter.

Når du kommer med tolkninger, egne resonnementer og teorier som ikke stemmer med virkeligheten må du påregne at folk sier ifra.

54 minutes ago, XardasKSP said:

hvis man kjøper en båt fra finn hvor det påstås at alt er blitt fiksa men det ville vel tatt adskillig mer for mekaniker enn 4 timers sjekk å finne ut av absolutt alt om det virkelig er det. Her er det jo på bilder alt som er bytta.

Det finnes ikke en 30 år gammel 50 foter hvor alt er fiksa så en uten en god porsjon kompetanse og innsatsvilje kan bruke som en nyere bil

med mindre noen har brukt 5-10 mill på den nylig. Og den selges ikke for hverken 2 eller 4 mill.

58 minutes ago, XardasKSP said:

Som eksempel så kunne jo den Princess 415 vært like fiksa på som Storebroen til @Chilli Solbris men det kunne den, kunne likegodt være i samme tilstand som den Storebroen var før den ble fikset på.

Det er slike ting man finner ut av eller i det minste få en følelse på om man faktisk drar å kikker og evt tar med seg ekspertisen i første eller andre runde. 

1 hour ago, XardasKSP said:

Mekaniker finner jo ikke ut av alt på noen få timer. Det er jo mindre risiko når man vet hva som er tilstanden på båten dokumentert med bilder.

Han finner ikke te absolutt alt på 40 timer heller. Man finner ut nok på noen timer til å ta en vurdering på om man tar sjansen eller ikke. Fasiten får du i de neste årene du eier og bruker båten.

Mvh. SAP

@sap_2000 Jeg får hele tiden en slik tanke at folk tenker på at fungerende betyr at alt fungerer altså fra kjøkkenet til minste klesskapet i båten. Altså ikke bare skroget (med skrog gjennomføringer), motor med tilbehør, ingen lekkasjer, baugpropellen, navigasjonsinstrumentene, det elektriske og dassen. 

Men det er godt mulig jeg tar fullstendig feil. Men må bare påpeke at for meg er det ikke krise om båten mister en sommer, nå har jeg jo ingen båt. Om mekaniker har tid så kan jeg gjerne bruke den på å lære ting imens de blir fikset. Er det ikke tid så får den bare konserveres så ikke mer dævver helt til mekaniker har tid. Jeg kan bruke sommern på å tjene ekstra penger om jeg vil som instruktør på fly eller teori foreleser for ATPL(A) i enkelte av fagene.

Som selvstendig næringsdrivende er jeg mer som frilanser. Så f.eks en vanlig arbeidstaker som f.eks lege som morra mi hadde jo fått ødelagt hele ferien dersom hun planla ferie og båten "dævva". Men jeg kan jo ha fri når båten lever så får det vare opptil været å bestemme om det blir båttur da.

å ta en vurdering på om man tar sjansen eller ikke

Det er jo derfor det blir enkelt å ta en vurdering når @Chilli Solbris har en lang tråd med vedlikehold av båten da virker det som mindre risiko enn "tilfeldig båt på finn" og det er derfor jeg er villig å kjøpe til "fullpris" en båt som man har dokumentert tilstand på istedet for "katta i sekken".  Får vel ikke bedre dokumentasjon på 30 år gammel båt og mer info til mekaniker.

Så får vel den mekaniker jeg kjenner si om han vil ha nok fritid til de teknisk kompliserte oppgavene i løpet av året som en deltids jobb. Kanskje jeg klarer også å lære noe av det han gjør selv, eller kanskje klarer onkeln min eller noen andre i familien som liker båt veldig godt.

Sjansen for at båten lever er i hvert fall mye større anslår jeg dersom @Chilli Solbris skal selge båten sin enn ved en tilfeldig båt på finn. Så jeg får vente litt og høre om han mente det seriøst eller om det bare er "spøk" :giggle:

@Almvik Har bare sett yachtworld men skal også sjekke denne, for min del kan MVA eventuelt dras utover i tid da jeg er utflytta Norge. Må bare melde ifra til tollvesenet at jeg har foreløpig tenkt å lagre båten. Så kan man jo ombestemme seg og ville ha den fast med norsk MVA.

Ellers tror jeg at jeg nesten venter til @Chilli Solbris deklarerer om det var "spøk" eller "seriøs tanke" om

ikke til salgs riktig enda.

det vil si at den eventuelt kommer til salgs i ikke altfor lang fremtid (1 år f.eks) hadde jo passet også med tanke på innsparing til både 1,5 mill + båtplass + hentetur + eventuelle ting som "dævver" likevel. Som jeg har forstått av forumet så skader det ikke å ha masse penger i baklomma med slik båt :giggle:

Her er jo masse ting fiksa og dokumentert med bilder osv. og med båt fra finn har man i beste fall selgers erklæring at det er virkelig fiksa. F.eks Princess 55 fra Stavanger kunne jo være like meget fiksa eller det kunne være i den tilstand som båten til @Chilli Solbris var FØR den ble kjøpt og fikset.

Mekaniker hadde jo sikkert måttet jobbe deltid på den i ett år om ikke mer for å fikse alle disse tinga som er å se i tråden om Storebroen. Og hvis deler er blitt byttet til helt nye ting så er det vel sannsynlig at samme tingen ikke kommer til å "dævve" med engang.

Får jo se og prøve båten den 12 i hvert fall og spørre hva det er som trenger 1 mill til utbedring, som for meg ser det ut som båt som kan brukes :giggle:

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@sap_2000 Får ikke fjerna Nick siteringa. Dritt tlf 

Derfor kjøper du deg en ventebåt til 1-2-300k som allerede har tapt seg ferdig, bruker den noen år, får masse erfaring, lærer mer om båt, imens du sparer og alle de årene du har på vannet så får du sikkert prøvd litt forskjelligt og finner ut hva som passer deg best, om det er trawler, halvplaner, planer osv 

Kan jeg bare spørre siden det er litt krevende å lese 129 sider: Har trådstarter fått kjøpt seg båt ? :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...