Eika Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 Har vist hatt en båt iløpet av tråden Link to post
XardasKSP Svart 2.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 @dennrick Jeg har hatt Alicraft 31 siden Januar 2017 til April 2021. Den gangen var båten billig så det gikk "bare" 3 måneder til å skaffe den. Så har tråden fått nytt liv i Oktober 2023 siden jeg nå skal ha "litt" større båt. @Eika Nå tror jeg vel også disse store eldre båtene har også "tapt seg ferdig" så lenge man klarer å holde dem fungerende så er de verdt det samme gjennom de siste 10 år i hvert fall og taper kun inflasjon (hvis man ser bort fra hva det koster å holde båten fungerende). Jeg har jo hatt båt før i noen år, poenget var at den var det ikke verdt å investere mye penger i for å gjøre den mer trygg til tur utpå 10 gradern. En fin Storebro 500 eller en Princess 55 eller noe lignende vil man ikke føle det som bortkastet å bruke mye penger på etterhvert som nye penger kommer inn. Men det ser foreløpig ut at den beste ideen er å ha enda mer penger så får man bedre båt, hvis den til @Chilli Solbris ikke seriøst skal selges, så får man vel bare undersøke noe i den prisklassen om det finnes et bra eksemplar. Men ingenting slår jo ett eksemplar med dokumentert vedlikeholds historie. Link to post
ohio Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 TS Du tror vist om at du bare kjøper deg en Storebro så får du problemfri båt, da gå du nok 5 på som vi sier på norsk? Link to post
XardasKSP Svart 2.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 @ohio Nå tror jeg at du har misforstått hva jeg mente. Jeg mente ikke at Storebro skulle være mer problemfri enn f.eks Princess eller Fairline. Det jeg mente at de på finn var som "katta i sekken" i forhold til Storebro 500 til @Chilli Solbris hvor du kan lese 70 sider med utført vedlikehold. Det kan hende at en på finn er i den tilstanden som Storebro 500 til @Chilli Solbris var FØR den ble kjøpt. Altså f.eks den Princess 55 i Stavanger eller den Princess 415 som ble solgt til Sarpsborg. De kunne være i samme tilstand som Storebroen var før all fiksinga. Mekaniker ville jo sikkert oppdaget mye men det ville jo tatt laaang tid om han skulle oppdaget alt det som @Chilli Solbris har allerede fiksa på sin Storebro 500. Det jeg mente var at den konkrete eksemplaren er dokumentert i vare tatt. Link to post
Martine29f Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 Synes du skal ta deg en prat med mr Solbris. Ellers blir jo dette bare"hvis såfremt". Er jo ikke nødvendig at all kommunikasjon må skje gjennom denne tråden vel.... Link to post
ohio Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 Jeg vet at den Princess 55 i Stavanger er i utmerket stand for alderen da jeg har sett den selv Den Princess 415 har jeg ikke sett men ut fra bilder såg det fint ut og begge prisene på disse 2 båtene var rimelige Princess 55 I Stavanger ble solgt for 1.3 mill Link to post
Chilli Solbris Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 Jeg må nok korrigere inntrykket ditt Min Storebro krevde enormt med jobb når jeg kjøpte den. Og den krever fortsatt mye arbeid. Du får ikke en problemfri båt selv med 70 sider vedlikehold! Jeg har ikke byttet en eneste skroggjennomføring. Pr nå, ikke behov! Det er fortsatt mye å ta tak i! Veldig mye! Jeg har ikke sett på de andre Storebroen som er til salgs. Og siden du ikke har sett på hverken de i Sverige eller min, blir det meningsløst å mene at mine 70 sider med vedlikehold skulle utkonkurrere noen andre kandidater. Du hauser min båt veldig opp uten å ha sett den. Det kan du egentlig la bære til du faktisk har sett på den. Så inntil videre er det på tide å la Chilli Solbris få en pause i denne tråden!? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 2.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 @Martine29f Jeg skal jo spørre den 12 når det er D5L kurs om dette var bare en "spøk" for forumet eller om det var seriøst ment altså i en tidshorisont på 1 år. Fordi det er vel seriøst ment at han skal bytte båt engang i fremtiden @ohio Det var en bra pris med 1,3 mill for Princess 55 men det var jo ikke dokumentert på noe måte at den skulle være såpass vedlikeholdt som den konkrete Storebroen. Og jeg hadde forsåvidt ikke råd å kjøpe den der og da på samme måte som jeg ikke kan bruke 1,5 mill i dag. Men om det skulle være til noe så veldokumentert som @Chilli Solbris sin Storebro 500 så skraper jeg altså frem de pengene her og nå om det skulle være nødvendig. Hvis du ser på tråden med 70 sider hvor Storebro 500 fikses og ser på de første bildene. Den så jo helt fin ut på bilder, det var først når den ble "åpna opp" at det ble funnet mye å bytte ut. Så har den jo også MAN motorer som skal være de beste motorene, det var også den bekjente mekaniker enig i at de er veldig bra om de ikke har vært "mishandlet for meget" (det fikk jeg vite i anledning President båt i Italia). Mekaniker kommer jo ikke til å åpne opp paneler og dra ut ledninger ved en sjekk for å se om de er bra, utvendig så vel båten på første bilder veldig fin stand ut. @Chilli Solbris Skal prøve å unngå å bruke din båt til sammenligning. Poenget var da at i tilfelle din båt så vet man jo hva man kjøper nærmest siden du har dokumentert tilstanden. Og f.eks den Princess 415 eller Princess 55 kunne man jo ikke vite det samme om som man kan lese om din båt. Altså sjansen for ting man ikke finner var jo mye større, det er det som er poenget. Altså ikke noe poeng i at den skulle kosta mer enn 1,5 mill Den er på en måte bare dokumentert sjekket av deg selv. Mekanikern som jeg kjenner kunne jo ikke ved en sjekk bare på en måte "rive opp halve båten" for å finne ut av hva som er bak der. Selv om det lot seg gjøre på en ikke skadelig for båten måte så ville det jo tatt ikke 4 eller 8 timer men dager. De båtene i Sverige ser jo fantastisk fine ut av interiør og eksteriør, men kan noen vite med sikkerhet hva som er "inni" uten å åpne opp hele båten slik du har jo gjort allerede? Det var det som er poenget at den er grundig sjekket PS. Altså at bud er lavere enn utgangspris på båter som er på finn er på en måte "risikofaktor" fordi båt kan jo ikke bygges ned og bygges opp igjen ved ett kjøp. Så altså man må ta en risiko og derfor byr man på en måte mindre enn hva selger ønsker siden det er en risiko man tar, så kan jo selger mene den er innbakt i prisen og noen ganger går båten til prisen på finn som Princess 415. Andre ganger gis det rabatt som for Princess 55 hvor kjøper fikk 200 000 i risiko rabatt da hvis @ohio kjenner den eksakte prisen av en eller annen grunn. Link to post
tacan Svart 2.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2024 For en legendarisk tråd. Ingen over, ingen ved siden. Link to post
TideRace Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @XardasKSP: Den beste lærdommen du kan trekke ut av de 70 sidene om nødvendige oppgraderinger og vedlikehold av Storebro'en til @Chilli Solbris, er antagelig at dette er et absolutt minimum av det som venter deg hvis du kjøper "drømmebåten" i denne prisklassen. Eieren av denne båten er forhandler og har stor kompetanse om det meste, mens du kanskje bør vurdere ditt eget kunnskapsmessige ståsted om de samme emnene. Du kjøper jo et evighetsprosjekt, og må kanskje påregne å ansette mekanikeren din i en 50%-stilling de neste 5-10 årene. Mitt råd: Les de 70 sidene igjen, og igjen, og igjen, og igjen ... så sett deg ned og tenk... Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 TideRace skrev 2 minutter siden: @XardasKSP: Den beste lærdommen du kan trekke ut av de 70 sidene om nødvendige oppgraderinger og vedlikehold av Storebro'en til @Chilli Solbris, er antagelig at dette er et absolutt minimum av det som venter deg hvis du kjøper "drømmebåten" i denne prisklassen. Eieren av denne båten er forhandler og har stor kompetanse om det meste, mens du kanskje bør vurdere ditt eget kunnskapsmessige ståsted om de samme emnene. Du kjøper jo et evighetsprosjekt, og må kanskje påregne å ansette mekanikeren din i en 50%-stilling de neste 5-10 årene. Mitt råd: Les de 70 sidene igjen, og igjen, og igjen, og igjen ... så sett deg ned og tenk... Et meget godt råd!??? Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 130 sider råd om kjøp av båt! 130 sider med subjektive antagelser og uttalelser. Mange med motsatte eller avvikende råd. Selvfølgelig. De fleste, i god BP ånd, velmenende. Dette er informasjonssamfunnet i et nøtteskall. Trådstarter får et utall råd og innspill, men unnlater å utvikle disse til egen kompetanse og ferdighet. Han er opptatt av risiko. Dette er nøkkelen til høy risiko! Jeg har et livsmotto for slike situasjoner i; Never expect, inspect! Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @TideRace Jeg må bare si at jeg egentlig ikke forstår det altså vil det si at alt som er gjort på den båten vil bare "dævve" igjen snarlig? Eller at det er fortsatt tekniske ting som er feil likevel så kan båten brukes. @Bonus Disse tingene kan jo ikke undersøkes til den grad med mindre mekaniker skulle brukt flere dager og nesten bygd ned båten (slik som er allerede er gjort i båttråder her da) for å sjekke tilstanden. Ellers jeg vet ikke hva som er forventet at jeg skal komme frem til av alle disse rådene? For at folk skal mene jeg tok dem til meg? Det eneste jeg kommer på er å gi opp og komme tilbake om 5 år med 5-6 mill å bruke. Men poenget var da at båt skulle være noe som opptar tankene og tiden med mer glede enn et dataspill som snart er like gammel som båtene gjør. Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 16 minutter siden: Jeg vet ikke hva som er forventet at jeg skal komme frem til av alle disse rådene? For at folk skal mene jeg tok dem til meg? Reis rundt og se på båter. Mange. Kryp under dørken. Se, lukt og føl. Besøk folk som har kunnskap og erfaring. Spander en kaffekopp og de slipper deg gjerne inn. Bruk rådene til å bygge opp dine egne oppfatninger. Egen kunnskap består av både teori og praksis. Jeg drev med seilflyging tidligere. For å få lov til å fly alene (solo) måtte jeg ha et antall kurs OG mange flytimer med instruktør. Det var nok en grunn til det … Jeg antar at når du har kjøpt stor og billig båt, så skal du vel bruke den også. Du reduserer risikoen for havari, feil eller ‘dævving’ betraktelig om du har brukt tid på å bygge EGEN kunnskap. For, jeg antar at mekaniker’n din ikke skal være med på alle turene? Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Bonus Det jeg tenkte var at mekaniker skulle med jevne mellomrom besøke båten slik man f.eks setter inn en bil til service sjekk for å se om noen nye ting begynner å dævve. Den eneste måten jeg kan vel lære ting er jo som med Alicraften av å delta på det som blir fikset av mekaniker, jeg vet ikke hva jeg skal lære av å se på fremmede båter siden jeg er kanskje altfor "teknisk dum" til å se noe annet enn inntrykket båten gjør på meg. Men det som gjør meg aller mest forvirret er jo når jeg ser ett eksemplar bli fikset på all slags mulige måter og hvor alt er sjekket i hele båten nærmest allerede. Så får jeg da vite at selv om den er fikset og godt sjekket så vil den jo dævve likevel. Det er der jeg mister hele forståelsen, altså det er byttet ut masse teknisk viktige detaljer, slanger, kabler ting som kunne begynne å lekke inn vann osv. osv. men likevel så skal alle disse tingene "dævve" snarlig. Det er det jeg ikke forstår, man får jo aldri sjekket en båt på den måten. Altså en båt kan jo virke fin og flott og med "lakkert interiør" og "overmalt motor" samt pynta godt. Men hvordan skal jeg vite om f.eks all slags greier inni båten muligens er aldri sjekket og aldri byttet. Kan jo ikke skru opp hele båten som er til salgs bare for å sjekke om ikke kablene og tingene bak paneler og vegg holder på å "dævve" eller ikke. Men hvis noen har jo gjort det allerede så kunne man anta at dette ville "leve litt". Men hvis dette ikke skal "leve litt", da skjønner jeg ikke. Det eneste jeg kommer på er å spare opp til 5-6 mill og kjøpe en båt fra 2008 elns og håpe den kan brukes i 10 år enda før den er "like vrak" som båtene som frarådes pga. alder. Link to post
pipe Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Nå virker det jo som TS har økonomi til å gjøre seg egne erfaringer uten att det har varig konsekvenser for økonomien så det er bare til å kjøre på ....mener nå jeg...hvis det er virkelig det han vil. Mangler på advarsler er det ikke. Problemfritt båt hold blir det neppe men daue motorer og 3 mil for nye har jeg liten tro på er nødvendig. Ting kan lages...motorer kan kjøpes ferdig overhalt eller brukt. Skuta kan selges uten fungerende motorer med mye mindre tap enn å kaste inn 3 mil i en veteran båt. Mulighetene er mange hvis man er litt om seg samt har tid og økonomi til å ta slike utgifter som de kommer. For kommer gjør de helt sikkert. Link to post
TideRace Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 1 time siden: @TideRace Jeg må bare si at jeg egentlig ikke forstår det altså vil det si at alt som er gjort på den båten vil bare "dævve" igjen snarlig? Eller at det er fortsatt tekniske ting som er feil likevel så kan båten brukes. Utfordringen med din logikk er at du forutsetter at alle steder hvor det er utført en eller annen form for reparasjon de siste årene, så er alle videre problemer nullstilt i all fremtid. Så for å svare deg på spørsmålet over; Ja, jeg vil tro at nye 100 større ting kan "dævve" på båten "Chilli Solbris" de nærmeste 5 årene. Og 1000 andre betydelige, men små og store ting vil garantert kreve teknisk oppfølging og nitidig vedlikehold for ikke å "dævve". Men det har @Chilli Solbris kontroll på og kompetanse til å møte. Har du? Vær så snill; Les de 70 sidene nok en gang, og følg med på renoveringen av hovedstrømbryterne i den andre tråden. At denne eieren, som en digresjon, har en hang til å bytte nye propeller hele tiden, betyr for eksempel nødvendigvis ikke at resten av drivlinjen på begge sider er nytt... ?. Link to post
Hekri Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Båtplassen er som en stor f.eks. "Biltema-kafé" der det sitter 3-4 mennesker rundt hvert eneste av de 30-40 bordene. De drikker kaffe, diskuterer problemer, løser dem, og går hjem og fikser det de har diskutert. Alle bordene bytter gjester ofte. Unntatt ett.............. der har samme mannen sittet i mange år....... Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Bonus Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 17 minutter siden: ... Altså en båt kan jo virke fin og flott og med "lakkert interiør" og "overmalt motor" samt pynta godt. Men hvordan skal jeg vite om f.eks all slags greier inni båten muligens er aldri sjekket og aldri byttet ... Hvordan skal du vite?? En liten historie: Jeg kjøpte en gang en velrennomert 30 fots båt. Ny. Med moderne Volvo Penta commonrail dieselmotor. Fikk motorproblemer, stopp og alarmer. Problem med dieseltilførsel. To verksteder lette og feilsøkte. Påsto at dieselfilteret var skiftet. Ved å kikke selv, så jeg med egne øyne at dette dieselfilteret var grønnmalt. Fortsatt. Slik VP motorer leveres. Kan ikke tenke meg at verkstedet tok et nytt filter fra hylla, lakkerte det VP grønt og monterte det ... Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @TideRace Altså med andre ord er ideen at til tross for alt som er gjort på båten så vil den fortsette å "dævve" i stort omfang videre fremover? Altså hvis man skulle gitt opp hele båten og kommet tilbake om 5 år med 5 mill og som eksempel kjøpt noe slikt: https://www.malmonsmarina.se/batar/storebro-515-baltic-2002-mkt-fint-skick-och-mkt-gjort/ Da får man jo fortsatt 2002 båt f.eks er ideen at man kan bruke en slik uten så mye feil og at det ville kosta 3,5 mill å fikse på en eldre båt (som er allerede fiksa på) for at den skulle leve i 5 år? Eller burde man helst vente i 7 år https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=338302434 også i tilfelle ting dævver komme med "ifølge kjøpsloven gir strøken tilstand beskrivelse en forventning at tingen ikke skal dævve". @Bonus Altså derfor vil jeg jo ha mekaniker som får jo mye bedre betalt for deltidsjobben enn hva han får betalt i den virkelige heltidsjobben sin (og likevel vil jeg betale mindre enn om jeg måtte bruke ett verksted hvor sjefen skal også tjene noe + de skal ha penger for tiden hvor de ikke har kunder men må ha lønn + de må betale MVA ikke bare skatt/arb.giver avgift. ) @sap_2000 har jo fortalt at man ikke bør tro at båtverksted alltid liker å jobbe like tungtvindt med jobben som det fremgår av den "fete" fakturaen man får å betale. @Hekri Nå er denne tråden ikke om kun en båt eller kun ett problem, den skal på en måte være om meg og båt. Den første båten kom jo etter 3 måneder fra tråden startet. Så ble den vel mest brukt det første året jeg hadde den for senere måtte jeg holde på med business i Polen slik at jeg slapp å være kontorrotte i Norge for resten av livet og det gikk jo i hvert fall fremragende. Mye fordi jeg ungikk tidligere i livet å gi etter for fristelser som f.eks å bare kjøpe en svær båt istedet for Alicraften og gi blaffen i investeringer. Men nå har det blitt penger som kommer hver måned i riktig mengde og blir enda bedre (blir jo mye enklere også i Polen f.eks man trenger ikke tjene nærmest 2,4 mill for å få utbetalt 1,2 mill som i Norge. 1,5 holder for samme penga netto nærmest så lenge de verste sosialistene holdes unna parlamentet i Polen) så derfor tenkte jeg å realisere drømmer med ett nytt steg. Altså man får jo mer ut av en båt når man er 35 eller når man blir 40 om 5 år enn man får muligens når man er 70-80 med mindre man er ekstremt sprek som noen folk er. Og med tanke på dette steget så ble tråden gjenopplivet i Oktober 2023, men etterhvert begynner jeg å komme fremtil at jeg var for raskt ute for når selv den best vedlikeholdte båt skal man forvente kommer til å dævve hele tiden. Da må man kanskje vente opptil 5 år til men på den andre siden for 3,5 mill ekstra som nyere båt f.eks koster får man jo fiksa mange "dævva" ting. Link to post
Hekri Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 11 minutter siden: Altså man får jo mer ut av en båt når man er 35 eller når man blir 40 om 5 år enn man får muligens når man er 70-80 med mindre man er ekstremt sprek som noen folk er. Ha - Ha, jeg er 66 @XardasKSP, og det er folk (også her på forumet) som er over både 80 og 90 som gleder seg over båtlivet, enten båten er liten eller stor eller ny eller gammal. Hvis du ikke får tak i noe båt i år, så kan du planlegge og glede deg frem til "Båten" med stor B, dukker opp. Sånn sett har dette ikke noe hast. Du har mange gode år foran deg! Men først er det 12. februar !!!!! Jeg står ved det jeg nevnte for deg for ca 50 sider (?) siden. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Hekri Selvfølgelig kan man ha glede av båten i alle aldre så lenge man er sprek nok, poenget blir liksom er det ikke mer glede å bruke 20 mill på å fikse en båt i 20 år og bruke den også enn å vente 20 år med å kjøpe en båt for at den da skal være så å si nesten ny og fungere hele tiden men man får jo ikke brukt den hele tiden uansett pga. vær osv. Det haster jo ikke såpass med båt, det var bare det at jeg ble jo totalt forvirret. Her var det jo en båt som er "nærmest skrudd opp, fiksa og skrudd tilbake igjen" men likevel så skal den dævve massevis. Så tenkte da med engang tanken at muligens så kjøper man en annen båt nesten like dyrt og den blir i den tilstanden som den båten var før noe som helst fiksing skjedde. Ellers blir hyggelig å møte deg om du vil være der den 12te og få sett på båten din også. PS. Man kan jo vente 4-5 år også f.eks kjøpe en 2002 modell båt til 5 mill men er det noe garanti for at den er såpass mye nyere at den vil "dævve" mye mindre enn 1993 båt? Eller burde man spare 7 mill og ha 2010 båt og ta folk ordrett på "strøken" ? Link to post
Kallethekid Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: Men det som gjør meg aller mest forvirret er jo når jeg ser ett eksemplar bli fikset på all slags mulige måter og hvor alt er sjekket i hele båten nærmest allerede. Så får jeg da vite at selv om den er fikset og godt sjekket så vil den jo dævve likevel. Det er der jeg mister hele forståelsen, altså det er byttet ut masse teknisk viktige detaljer, slanger, kabler ting som kunne begynne å lekke inn vann osv. osv. men likevel så skal alle disse tingene "dævve" snarlig. Det er det jeg ikke forstår, man får jo aldri sjekket en båt på den måten. Altså en båt kan jo virke fin og flott og med "lakkert interiør" og "overmalt motor" samt pynta godt. Men hvordan skal jeg vite om f.eks all slags greier inni båten muligens er aldri sjekket og aldri byttet. Kan jo ikke skru opp hele båten som er til salgs bare for å sjekke om ikke kablene og tingene bak paneler og vegg holder på å "dævve" eller ikke. Men hvis noen har jo gjort det allerede så kunne man anta at dette ville "leve litt". Men hvis dette ikke skal "leve litt", da skjønner jeg ikke. Det eneste jeg kommer på er å spare opp til 5-6 mill og kjøpe en båt fra 2008 elns og håpe den kan brukes i 10 år enda før den er "like vrak" som båtene som frarådes pga. alder. XardasKSP skrev for 1 time siden: @TideRace Altså med andre ord er ideen at til tross for alt som er gjort på båten så vil den fortsette å "dævve" i stort omfang videre fremover? Altså hvis man skulle gitt opp hele båten og kommet tilbake om 5 år med 5 mill og som eksempel kjøpt noe slikt: https://www.malmonsmarina.se/batar/storebro-515-baltic-2002-mkt-fint-skick-och-mkt-gjort/ Da får man jo fortsatt 2002 båt f.eks er ideen at man kan bruke en slik uten så mye feil og at det ville kosta 3,5 mill å fikse på en eldre båt (som er allerede fiksa på) for at den skulle leve i 5 år? Eller burde man helst vente i 7 år https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=338302434 også i tilfelle ting dævver komme med "ifølge kjøpsloven gir strøken tilstand beskrivelse en forventning at tingen ikke skal dævve". Og med tanke på dette steget så ble tråden gjenopplivet i Oktober 2023, men etterhvert begynner jeg å komme fremtil at jeg var for raskt ute for når selv den best vedlikeholdte båt skal man forvente kommer til å dævve hele tiden. Da må man kanskje vente opptil 5 år til men på den andre siden for 3,5 mill ekstra som nyere båt f.eks koster får man jo fiksa mange "dævva" ting. XardasKSP skrev 1 time siden: Det haster jo ikke såpass med båt, det var bare det at jeg ble jo totalt forvirret. Her var det jo en båt som er "nærmest skrudd opp, fiksa og skrudd tilbake igjen" men likevel så skal den dævve massevis. Så tenkte da med engang tanken at muligens så kjøper man en annen båt nesten like dyrt og den blir i den tilstanden som den båten var før noe som helst fiksing skjedde. Ellers blir hyggelig å møte deg om du vil være der den 12te og få sett på båten din også. PS. Man kan jo vente 4-5 år også f.eks kjøpe en 2002 modell båt til 5 mill men er det noe garanti for at den er såpass mye nyere at den vil "dævve" mye mindre enn 1993 båt? Eller burde man spare 7 mill og ha 2010 båt og ta folk ordrett på "strøken" ? Nå høres det ut som om du begynner å nærme deg en forståelse for hvorfor de aller fleste, uansett kompetanse og økonomi ikke ønsker seg gamle, store, billige båter. Dette er for spesielt interesserte som synes mekking og vedlikehold er en del av båtlivet. Hvis man ikke kan og liker å skru selv er det rett og slett mye mere båtglede i en mindre, nyere båt uansett hva du måtte synes om designet. Dette har du blitt fortalt utrolig mange ganger, men det kanskje begynner å synke inn nå? En annen ting jeg tror du skal tenke litt på er mekanikeren din. Er dette en god venn eller bare en bekjent? Hvis ikke dere er veldig gode venner eller du betaler ham utrolig godt ville jeg trodd at han fort kunne gå lei av å stadig bli ringt inn for å skru på små problemer (som stadig kommer å dykke opp), spesielt hvis planen er at du skal henge over skuldra på ham og spørre for å lære. Jeg kjenner en hel del båtmekanikere og ingen av dem vill likt en sån jobb... Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Kallethekid Mekanikern gjorde det jo med Alicraften og når jeg spurte om f.eks Princess 414 eller Presidenten i Italia så virket han veldig klar. Han vet jo vel sikkert at dette er 10 ganger så mye jobb som med Alicraft eller enda mer men han var vel klar for dette. Han jobber vel ikke som mekaniker som hoved heltidsjobb men det er vel det som interesserer han kanskje, så altså er det levelig selv om jeg skal lære ting. Og det er jo en del av hele poenget og båtopplevelsen at man skal lære seg å forstå ting imens de blir fikset. Men forumet ser jo på båter veldig pessimistisk nærmest som om båten med 70 sider vedlikehold skulle likevel være en total "ruin" som vil kreve at mekaniker nærmest fikser den på heltid, jeg får ikke en opplevelse av at mekaniker vurderer jobben på samme måte. Men han er vel optimistisk da, med Alicraften så hadde jo mekaniker mer rett enn dommedagsscenarioer fra forumet da. Så er det jo spørsmålet hvor pent det skal være, når man leser at folk skriver noe om hvite prikker på lakken osv. og vurderer om man skulle hatt profesjonelt verksted med avtrekk og masse greier for å lakke ett trestykke, båten skal ikke bli en "møbel" den skal være i en teknisk brukelig tilstand. Ellers er det f.eks ikke sånt "mekaniker" skal fikse altså treverk og slikt fikser folk fra Polen enkelt og greit som er både snekkere og andre håndverkere. PS. Mekaniker var jo klar for Venezia for å se på Presidenten nesten mer klar enn meg selv og kom til og med tanken om at den går på 1 motor vel om den ene dævver underveis. Altså mekaniker er veldig optimistisk, han visste jo godt hva han gjorde med Alicraft og den fungerte som han sa. Så antar jo han ville ikke bare kasta inn skrunøkkeln og sagt at det der orker jeg ikke mer av hvis han vurderte båten som overkommelig for han å hjelpe med P.PS. Ellers når jeg foreslo potensiell hentetur av eventuell Princess 55 (den ble jo solgt da før jeg hadde pengene, anså den ikke som såpass løp og kjøp som eventuelt Storebroen til 1,5 mill (hvis dette ikke bare var en "spøk" da) for å drive og låne penger av foreldra og på død og liv skulle ha den her og nå) så var jo også den gode hjelper @godthaab- med på å hjelpe til med hentetur. Men jeg måtte jo uansett ha D5L før jeg skulle henta båten. Derfor ble den jo solgt raskere enn jeg kunne være klar til å ha den og hente den. Så de gode hjelperne er vel klare for mer ekstreme opplevelser av ting som "dævver" underveis enn det @sap_2000 liker. Men når man får bare "kremjobber" så vil man vel ikke drive med "drittjobber" i forhold. Men kanskje for noen andre så er det morro likevel med betalt båttur blir noe annet enn den vanlige jobben også får det være en eventuell ulempe om ting "dævver seg til" underveis. Mekaniker ville vel ikke gitt klarsignal for å kjøpe og hente en båt fra f.eks Stavanger om han undersøkte den til å være i en tilstand hvor det er tvilsomt at den kommer frem, han skal jo være ombord Oppsumert: Altså det virker som å ta til meg rådene betyr å gi opp og komme tilbake om flere år med 5 mill eller mer til å kjøpe båt for. Det er jo veldig kjedelig det betyr mange år med kun dataspill, men skal jo vurdere det da siden det virker som en stor enighet om at det er helt meningsløst å kjøpe en stor båt til 1 eller 1,5 eller 2 mill. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn