Martine29f Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 22 minutter siden: det virker som en stor enighet om at det er helt meningsløst å kjøpe en stor båt til 1 eller 1,5 eller 2 mill. Hvem sier at dette er meningsløst. Mange her inne som kunne tenkt seg dette. Men lommeboken strekker jo ikke til i disse dyrtider. Men mye annet å finne på og ikke bare dataspill. Og BP er jo grattis jo. Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Martine29f Er jo ikke ofte man hører fra eier av en båt at den er ikke i bra stand og vil fortsette å "dævve" til tross for at så mye er fiksa allerede da. De fleste mener jo at det kommer jo ikke til å bli mulig å få vedlikeholdt slik båt selv med hjelp fra mekaniker eller at mekaniker kommer til å "kaste inn skrunøkkeln" om det blir for mye jobb. Men jeg vet jo at du mente noe annet altså kjøp båt her og nå med engang så blir tråden mer gøy. Men altså jeg håper den blir "gøy som med Alicraften" og ikke "gøy fordi vi hadde rett og båt dævva og mekaniker har ikke tid nok til å få den levende igjen". Ellers virker det jo som at folk skriver at det er ikke på grunn av lommeboka, men fordi det blir en umulig oppgave å fikse på båten at de ikke kjøper store båter til slike summer. Link to post
Eika Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Det er så jævli mye vedlikehold av så store båter, ser jo bare det i tråden om favoritt båten din, 70sider med vedlikehold og ting som går istykker hele tiden og den båten var vel egentlig i relativt god stand når den blei kjøpt. Det er for spessielt intresserte og ha sånt, hvis ikke man er meget flink selv eller har folk i nærmeste vennekrets som er meget flinke, har gode innkjøpspriser på deler, så vil det koste såpass mye og vedlikeholde det, til at det er verdt det. Det kan fort koste mer enn det smaker Hvis jeg måtte betalt de prisene jeg ser i hyllene eller på nett, så hadde jeg aldri verden hatt råd til og holde på sånn som jeg gjør, når det kommer til båthold Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Eika Du mener da at den Storebroen 500 som @Chilli Solbris kjøpte var i relativt god stand når han kjøpte den før vedlikeholdet? Jeg mener jo å ha lest i vedlikeholdstråden at den ble kjøpt til en pris som gjenspeilet tilstanden. Hva slags tilstand er det da på de som de forsøker å selge for 2,5 mill i Sverige hvis det var relativt bra tilstand på den før all fiksinga? Da måtte de jo nesten være helt perfekte noe jeg betviler de er utifra hva folk skriver her om eldre båter. Ellers skal jo ha med mekaniker til båtkjøp antar han ikke sier jo den kan kjøpes hvis han ikke tror han vil ha nok tid til deltidsjobben å fikse på båten. Ellers som sagt tidligere, både den gode hjelper fra hentinga av Alicraft og mekaniker var klare til å bli med og se på Princess 55 i Stavanger og eventuelt hjelpe til med hentetur. Poenget var at jeg verken da hadde D5L (vil jo ta det som helhet med D5LA i mars trolig) eller tro på at den båten var så eksepsjonell at man måtte bare låne penger fra foreldra og på død og liv kjøpe den der og da. Men altså mekaniker ville vel ved eventuelt sjekk ikke vurdert det som kjøp den, etter undersøkelse av båten hvis han mente henteturen som han skulle være med på tilbake hjem kommer til å ende med totalhavari. Og da ville vel den gode hjelper @godthaab- heller ikke være med på betalt hentetur om det var overveiende sannsynlig at det kommer til å ende ikke med "kommet frem til Wector" men med redningsselskapet og slep. Men at det finnes en slik fare er jo vel noe annet enn at det kommer mest sannsynlig til å skje. Link to post
Eika Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Lenge siden jeg har lest tråden hans, så det kan vel kansje hende det. Ser bare vedlikehold vedlikehold og vedlikehold, litt kosekjøring, vedlikehold vedlikehold nattnavigering, vedlikehold vedlikehold Link to post
Kallethekid Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: @Eika Du mener da at den Storebroen 500 som @Chilli Solbris kjøpte var i relativt god stand når han kjøpte den før vedlikeholdet? Jeg mener jo å ha lest i vedlikeholdstråden at den ble kjøpt til en pris som gjenspeilet tilstanden. Hva slags tilstand er det da på de som de forsøker å selge for 2,5 mill i Sverige hvis det var relativt bra tilstand på den før all fiksinga? Da måtte de jo nesten være helt perfekte noe jeg betviler de er utifra hva folk skriver her om eldre båter. Ellers skal jo ha med mekaniker til båtkjøp antar han ikke sier jo den kan kjøpes hvis han ikke tror han vil ha nok tid til deltidsjobben å fikse på båten. Ellers som sagt tidligere, både den gode hjelper fra hentinga av Alicraft og mekaniker var klare til å bli med og se på Princess 55 i Stavanger og eventuelt hjelpe til med hentetur. Poenget var at jeg verken da hadde D5L (vil jo ta det som helhet med D5LA i mars trolig) eller tro på at den båten var så eksepsjonell at man måtte bare låne penger fra foreldra og på død og liv kjøpe den der og da. Men altså mekaniker ville vel ved eventuelt sjekk ikke vurdert det som kjøp den, etter undersøkelse av båten hvis han mente henteturen som han skulle være med på tilbake hjem kommer til å ende med totalhavari. Og da ville vel den gode hjelper @godthaab- heller ikke være med på betalt hentetur om det var overveiende sannsynlig at det kommer til å ende ikke med "kommet frem til Wector" men med redningsselskapet og slep. Men at det finnes en slik fare er jo vel noe annet enn at det kommer mest sannsynlig til å skje. Jeg tror jeg har snakket med selgeren av Chili Solbris, han mente at båten var i god stand, nærmest "nøkkelferdig" så det kan jo gi deg et hint om hva selgere synes de selger... Du får korrigere meg hvis jeg tar feil @Chili Solbris , men var det en kar fra Sørlandet som er over gjennomsnittet interessert i Linge-båter du kjøpte fra? Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Kallethekid Men er det noe rart man da er skeptisk til å betale utgangspriser på finn? Spesielt hvis det er sparsommelig med informasjon om båten slik det var i f.eks Princess 55 tilfelle. Ved Princess 415 fikk jeg jo aldri svar på listen med spørsmål siden telefonforbindelsen ble avbrutt og den ble solgt før jeg fikk svar på SMS. Men altså alt hviler da på "mekaniker" at han kan finne ut av om en båt er blitt vedlikeholdt eller om båten er i så "nøkkelferdig" tilstand som den @Chilli Solbris kjøpte før han fikset på den. Link to post
Kallethekid Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 13 minutter siden: @Kallethekid Men er det noe rart man da er skeptisk til å betale utgangspriser på finn? Spesielt hvis det er sparsommelig med informasjon om båten slik det var i f.eks Princess 55 tilfelle. Ved Princess 415 fikk jeg jo aldri svar på listen med spørsmål siden telefonforbindelsen ble avbrutt og den ble solgt før jeg fikk svar på SMS. Men altså alt hviler da på "mekaniker" at han kan finne ut av om en båt er blitt vedlikeholdt eller om båten er i så "nøkkelferdig" tilstand som den @Chilli Solbris kjøpte før han fikset på den. Jeg kjenner ikke din mekaniker, men gjennom mange år i bransjen kjenner jeg mange andre mekanikere som jeg holder for å være blandt de beste, i hvert fall i mitt område. Jeg tror ingen av disse kunne oppdaget alle de feil eller mangler som kan oppstå på en så pass komplisert båt som en båt i denne størrelsen mest sannsynlig har, eller vil få innen kort tid. I tillegg er det gjerne slik at alle båter alltid har noen utfordringer. Jeg har hatt mange båter, ingen så stor som du er på jakt etter, men kan ikke huske at jeg noen gang har hatt en tom "to do-liste). Hvis vi spør her på båtplassen, der folk nok er mer opptatt av vedlikehold en båtfolk flest tipper jeg alle har en liste, i hodet eller på papir med ting som bør/skal utbedres. Slik er det bare med båt, man blir aldri helt ferdig. Jo eldre og større båt, jo lenger liste. Er det noen her som med hånden på hjertet kan si at alt er slik de ønsker i båten sin? Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Kallethekid Vel nå er jeg ikke kravstor til båten. Altså den skal: 1. Ha skrog gjennomføringer som er gode slik at jeg ikke kommer en dag i havna og ser den er sunket 2. Ha motorer med tilbehør (da mener jeg med tilbehør alle de slangene også som @sap_2000 fortalte en historie om) i så bra tilstand som mulig + det skal kunnes kjøpes deler til dem og tilbehør 3. Ha det elektriske fungerende uten kabel spaghetti. 4. Ha fungerende kartplotter, GPS, VHF, (ekkolodd blir spesielt men det er mitt særønske) + gjerne radar om den har det. 5. Ikke ha lekkasjer slik at vann kommer inn i båten og skader den 6. Ha en fungerende dass. Det er storsett det tekniske som er helt nødvendig for at båten skal være sjødyktig. Det eneste utenom sjødyktighet er dassen siden det tar seg jo ikke ut på flybridge båt at folk skal pisse i havet overbord Men antar at de 6 punktene skal bli dyrt nok utifra hva dere forteller. Men altså den som ikke prøver må vente båtløs i vel minst 5 år før man har penger til å kjøpe en nesten ny 15 år gammel båt Istedet for en 30 år gammel. PS. Hvis jeg skulle funnet ut av at jeg ønsker å ta til meg all slags råd og kjede livet av meg noen år til og kanskje spekulere sparepenga i noen aksjer eller noe annet (slik at det går mindre enn 4 år) er noe slikt (om man fant lignende billig eller pruta ned til 4 mill): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=318019049 nytt nok eller vil den dævve på samme måte og man må ha enda mer penger for å ha en båt som folk vil mene ikke skal "bare dævve" hele tida? Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Du tenker for mye, XardasKSP. Kjøp deg en båt som du ønsker deg og som gir deg en god følelse. Vedlikehold den og bruk den så lenge det føles bra, og selg deg ut når det blir mer slitsomt enn gøy. Ikke tenk så mye på hva som kan gå galt, hva som har skjedd med andre etc. For de aller fleste av oss går det bra, og vi får mange nye opplevelser ut av båtholdet. Jeg føler at mitt båthold har vært rimelig uproblematisk. Selv om jeg har skiftet motor et par ganger har det ikke kostet meg all verden og heller ikke vært spesielt vanskelig. Ting lar seg løse. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @index Jeg har hatt gode opplevelser med Alicraft da ble mye bedre enn "dommedagsprofetiene". Men det som fikk meg til å tenke var altså det at selv med 70 siders vedlikehold så mener eier av Storebro 500 at båten likevel kommer til å "dævve videre". Det ble på en måte litt sjokkerende at ikke den skulle kunne "leve litt" når så mye er blitt gjort. Vel om jeg bestemmer meg for å risikere og ikke vente i enda flere år, så får jeg bare dobbelt spørre bekjent mekaniker om han er sikker på at han vil ha tid/lyst nok til deltids jobb med båten som blir anbefalt som god nok til å kunne kjøpes Link to post
Teerex Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Kjøp en helt vanlig båt med garanti Iallefall på motoren(e). Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 1 minutt siden: @index Men det som fikk meg til å tenke var altså det at selv med 70 siders vedlikehold så mener eier av Storebro 500 at båten likevel kommer til å "dævve videre". Alt trenger vedlikehold. Det stopper ikke fordi forrige eier har vært flink. Jeg for min del er svak for italienske biler selv om jeg vet at de har en sterk dragning mot å bli til jord. Poenget er at det er du som eier som bestemmer utfallet. Gjør du det som må til, så funker det. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Teerex Altså hvis man putter inn nye motorer med tilbehør i en båt til f.eks 1,5 mill så blir jo prisen 5 mill. Da vil jo motorer ikke dævve i 5 år men resten av båten kan vel fortsette å dævve. Så da er det kanskje bedre om man skulle spare så mye penger til det at hele båten skulle være 15 år gammel og kosta 5 mill. Enn at båten skulle være 30 år gammel og motorer nye med garanti. Ellers selv om jeg hadde hatt råd til nybåt til 20 mill++ så hadde jeg aldri kjøpt noe nytt akkurat som jeg ikke hadde kjøpt en ny bil. Altså de 5 første åra faller verdien av båten med 10 mill da altså mer enn motorer med tilbehør og all slags utstyr som ekkolodd og plottere med montering. Altså etter det store verditapet er første moment man kan kjøpe noe som helst. @index For min del behøver det ikke å være Storebro (det er ikke viktig med båtmerke den kan være Fairline, Princess, til og med Sunseeker (selv om skrogene deres av en eller annen grunn ikke appellerer til meg av utseende), jeg har forstått hvor mye enklere det blir med akterenden på en Princess 55 eller tilsvarende Fairline om man har f.eks tenkt å stangfiske litt fra båten. Så den forenklingen av bruk og det faktum at jeg ikke har noe behov for aktercabin veier jo opp det at Storebro er finere å se på enn Princess & Fairline. Det var bare det at jeg trodde denne Storebroen med 70 siders vedlikehold var så utrolig godt vedlikeholdt at den ville dævve mindre enn andre tilsvarende like gamle båter. Slik at "mekaniker" slipper å måtte hjelpe med såpass mye vedlikehold som ble utført på Storebroen siden den var vel ved kjøpstidspunktet ikke i noe bra stand før den ble fiksa. Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Jeg begriper ikke hvor du har det fra alt du kommer med om min båt! Den var definitivt ikke nøkkelferdig når jeg kjøpte den! Knapt nok kjørbar! Alle mine hjelpere og meg selv har lagt ned uhyggelig mange timer for å få båten dit den er i dag! Her er det ingenting som bare dævver! Så nå får du la min båt være! Det holder nå! Vi sees den 12.! Fram til da er min båt off limit! Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Alt trenger vedlikehold. Alltid. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Chilli Solbris Det var jo @Eika som skrev Quote og den båten var vel egentlig i relativt god stand når den blei kjøpt. og det var @Kallethekid som skrev: Quote Jeg tror jeg har snakket med selgeren av Chili Solbris, han mente at båten var i god stand, nærmest "nøkkelferdig" så det kan jo gi deg et hint om hva selgere synes de selger... Altså det er jo ikke jeg som skrev det engang.... Det eneste som jeg skrev var at det sjokkerer meg at selv etter alt dette så mente folk det hele tida blir masse jobb. Det er @TideRace som skrev: Quote Eieren av denne båten er forhandler og har stor kompetanse om det meste, mens du kanskje bør vurdere ditt eget kunnskapsmessige ståsted om de samme emnene. Du kjøper jo et evighetsprosjekt, og må kanskje påregne å ansette mekanikeren din i en 50%-stilling de neste 5-10 årene. Mitt råd: Les de 70 sidene igjen, og igjen, og igjen, og igjen ... så sett deg ned og tenk... Og dette kommenterte du selv med Quote Et meget godt råd!??? Altså hvis @TideRace forteller at båten fortsatt krever 50 % stilling mekaniker de neste 5-10 årene også skrev du at dette er bra råd. Det er da jeg på en måte begynte å tvile på hele båtdrømmen og at det kanskje likevel er bedre å spare i flerfoldige år til. Jeg lar jo din båt være, men det var på en måte dette som satte ett inntrykk og du var jo enig i hva folk sa. @index Altså vedlikehold og mekaniker i fast 50 % stilling er ikke helt det samme da. Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 4 minutter siden: @Chilli Solbris Det var jo @Eika som skrev og det var @Kallethekid som skrev: Altså det er jo ikke jeg som skrev det engang.... Det eneste som jeg skrev var at det sjokkerer meg at selv etter alt dette så mente folk det hele tida blir masse jobb. Det er @TideRace som skrev: Og dette kommenterte du selv med Altså hvis @TideRace forteller at båten fortsatt krever 50 % stilling mekaniker de neste 5-10 årene også skrev du at dette er bra råd. Det er da jeg på en måte begynte å tvile på hele båtdrømmen og at det kanskje likevel er bedre å spare i flerfoldige år til. Jeg lar jo din båt være, men det var på en måte dette som satte ett inntrykk og du var jo enig i hva folk sa. @index Altså vedlikehold og mekaniker i fast 50 % stilling er ikke helt det samme da. Du drar ting så til de grader ut av kontekst at det blir latterlig! Hva andre sier om min båt kan du vel ikke ta som en sannhet! Så bare la det ligge. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @Chilli Solbris Jeg skal la det ligge men altså du påstod at det var jeg som skrev det da, så måtte jo vise til at det var andre som skrev det. Jeg kan jo ikke svare for at andre skriver "nøkkelferdig" eller hva de tror om båten din.... Altså jeg forstod det som @TideRace mente at til tross for det vedlikeholdet som du allerede har gjort så ville jeg måttet belaget meg på mekaniker i 50 % stilling selv om det gjaldt din båt og hvor mye verre kan det da bli med en ukjent båt? Også skrev du jo selv at det var ett godt råd. Beklager om jeg har misforstått, men da er det fint å vite hva som virkelig var ment. Fordi dette fikk meg til å tenke at jeg burde kanskje gi opp båtdrømmen for nå og belage meg å spare i 4-5 år til for å kjøpe mye dyrere båt. Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 8 minutter siden: @index Altså vedlikehold og mekaniker i fast 50 % stilling er ikke helt det samme da. Om du trenger en mekaniker i 50% stilling så har du kjøpt en skikkelig drittbåt! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @index Men det er vel der jeg har misforstått noe på veien av det som @TideRace skrev da.... Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev Just now: @index Men det er vel der jeg har misforstått noe på veien av det som @TideRace skrev da.... Det har du virkelig! Innleggene dine minner mer mer og mer om masterene til Borch og Kjerkhol. Bare klipp og lim hele greia. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Boatmad Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 Foreslår ny tittel til tråden. The never ending story :) Link to post
XardasKSP Svart 3.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 @index Måtte jo sitere folk når jeg ble beskyldt for noe som andre har skrevet. Ellers så håper jeg at jeg har misforstått noe, siden om det er slik jeg forstod det så ville det virkelig være avskrekkende fra å skaffe båt før jeg har spart i sabla lang tid. @Boatmad Altså blir jo never ending så lenge som båt vil jo interessere meg, blir bare engang bilder av båten, turer og fiksing av "dævva ting" istedet for spørsmål angående båter. Akkurat som begynnelsen da "Alicraft ble fremsnakket" nærmest Båten som jeg ville ha ble altså solgt til noen i Sandefjord og jeg ble informert av selger at den virkelige eier har gitt den til barna sine. Men personen i Sandefjord bytta livsplaner og satte båten ut til salgs 3 måneder senere etter at diskusjonen her hadde pågått lenge. Og da ble den kjøpt samme dagen som den ble lagt ut. Så den ble "magisk fremsnakket av tråden nesten" Link to post
index Svart 3.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2024 XardasKSP skrev 11 minutter siden: @index Måtte jo sitere folk når jeg ble beskyldt for noe som andre har skrevet. Det kan virke som om du ikke har lyst til å kjøpe båt, slik du driver og vrir og vrenger på det folk skriver. Du kommer ikke i mål på denne måten. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn