Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@index Jeg driver jo ikke og vrir på hva folk sier, altså @Kallethekid som skrev at han mener at personen som solgte båten til nåværende eier kalte den for "nøkkelferdig". Også av en eller annen grunn ble jeg beskyldt for å ha kommet med uttrykket og ment det.

Altså skal jeg bare ta ansvar for alt hva andre folk sier i denne tråden?

Min misforståelse er vel av det som ble skrevet av @TideRace uten at denne ble oppklart. Fordi da blir jo alt han skrev uten noe kontekst med mindre han mente at jeg skulle finne i en annen Storebro 500 som var i slik tilstand. Men hva slags mening hadde det hatt i forhold til diskusjonen? Når det ikke finnes noe annen Storebro 500 til salgs enn de 2 i Sverige.

For meg kan det virke at noen liker av og til å gjøre meg til "spøk" først blir jeg foreslått en båt til 1,5 mill deretter foreslår en annen  bruker å ta dette på ordet.  Så kommer noen med at den er et evighetsprosjekt og til slutt blir jeg beskyldt av eier for å mene noe om båten hans som andre har ment.

Altså det er bare å lese alt som ble skrevet, er det rart jeg blir forvirret til slutt når alt oppsumeres som om jeg skulle ha sagt det og ment det selv som de andre sa.

Chilli Solbris skrev for 3 timer siden:

Jeg begriper ikke hvor du har det fra alt du kommer med om min båt! Den var definitivt ikke nøkkelferdig når jeg kjøpte den! Knapt nok kjørbar!  Alle mine hjelpere og meg selv har lagt ned uhyggelig mange timer for å få båten dit den er i dag! Her er det ingenting som bare dævver! Så nå får du la min båt være! Det holder nå!

Vi sees den 12.! Fram til da er min båt off limit!

Det var faktisk jeg som trudde den var i god stand, med tanke på hvem du kjøpte den av

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Jeg begriper ikke hvor du har det fra alt du kommer med om min båt! Den var definitivt ikke nøkkelferdig når jeg kjøpte den! Knapt nok kjørbar!  Alle mine hjelpere og meg selv har lagt ned uhyggelig mange timer for å få båten dit den er i dag! Her er det ingenting som bare dævver! Så nå får du la min båt være! Det holder nå!

Vi sees den 12.! Fram til da er min båt off limit!

Her kan det være jeg som har skylden. I fjor sommer eller noe slikt var jeg i kontakt med en man gjennom jobben min. Vi fant fort ut at vi delte et interesse for eldre Windy båter og andre Linge-designer. I løpet av samtalen fortalte han at han hadde solgt en Storebro til Fredrikstad. Jeg husker ikke nøyaktig hva som ble fortalt, men han gav uttrykk for at båten var i forholdsvis god stand.  Jeg hadde tråden om oppussingen av Chilli Solbris i bakhodet, men stilte ingen spørsmål, da jeg ante at det kanskje fantes et avvik mellom kjøper og selgers oppfatning av denne båten. Noe jeg ikke hadde noen grunn til å rippe opp i. Jeg har ingen grunn å betvile at all den jobb dere har lagt ned har vært nødvendig og kanskje er det en annen Storebro han pratet om. Beklager hvis jeg har dratt kommet med feilaktig info i tråden. Den selgeren har for øvrig initialene DR.

Kallethekid skrev 25 minutter siden:

Her kan det være jeg som har skylden. I fjor sommer eller noe slikt var jeg i kontakt med en man gjennom jobben min. Vi fant fort ut at vi delte et interesse for eldre Windy båter og andre Linge-designer. I løpet av samtalen fortalte han at han hadde solgt en Storebro til Fredrikstad. Jeg husker ikke nøyaktig hva som ble fortalt, men han gav uttrykk for at båten var i forholdsvis god stand.  Jeg hadde tråden om oppussingen av Chilli Solbris i bakhodet, men stilte ingen spørsmål, da jeg ante at det kanskje fantes et avvik mellom kjøper og selgers oppfatning av denne båten. Noe jeg ikke hadde noen grunn til å rippe opp i. Jeg har ingen grunn å betvile at all den jobb dere har lagt ned har vært nødvendig og kanskje er det en annen Storebro han pratet om. Beklager hvis jeg har dratt kommet med feilaktig info i tråden. Den selgeren har for øvrig initialene DR.

Ingen behov for beklagelse her!?

Men den du referer til er en annen båt. En litt eldre enn min og jeg tror det er VP i den. Ligger i Strømstad nå. Og den er til salgs, hvis den ikke allerede er solgt. Det ble gjort en del med den båten også. Blant annet helt nytt dekk fra Sandøy båtdekk. Jeg kjenner ikke til resten av historikken på båten. Men det er altså ikke min båt du har hørt om da. ?☺️

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Korsfjord Hvis man vil ha liten og "sabladyr" båt så er det vel ikke noe dilemma det er jo mange av disse. Men da blir det jo ikke noe drømmebåt da blir det "båtenes verden Fiat 500" hvor man ikke får mer enn båtplass + service + drivstoffkostnader men verdifallet vil jo gjøre sitt beste for å matche vedlikehold kostnader på større båt. Så lærer man også 0 som man kan gjøre selv ved båtvedlikeholdet.

Antar at selv om jeg hadde spart i laaaang tid og brukt 4 mill så hadde fortsatt båt fra 2008 mer enn nok behov for mekaniker og å lære ting men hadde da vært "drømmebåt" også. Men det vil jo ta så utrolig lang tid med 100 % sparebluss + muligens noe vågalt på aksjemarkedet (kan jo i verste fall ende med at man taper hele greia eller at det ikke går så utrolig lang tid om man klarer over 20 % i året) for å la det gå mindre enn 4 - 5 år.

Ellers så trenger jo ikke båten være så stor med engang som Storebro 500 eller Princess 55 det holder med 40 fot for "mellomtidsbåt" så har man igjen noe å ønske seg om 10 år eller mer hvis den "mellomtidsbåten" ikke klarer å spise absolutt alle penga.

@Kallethekid + @Chilli Solbris Blir jo enkelt med misforståelser om det ikke er noe båt i Strømstad til salgs (med mindre den er på blocket listet opp som noe annet). Den nærmeste Storebro 500 til salgs ifølge google er en av de 2 svenske ved malmöns marina. Men det kan jo ikke være den siden da hadde de jo fått på at norsk MVA er inkludert. Kanskje jeg er dårlig til å se salgsannonser men finner kun 2x Storebro 500 til salgs i hele verden og begge er i Sverige uten norsk MVA og begge er priset til så å si samme pris, altså nesten som om det var biler at begge eksemplarene er samme årsmodell og samme motor og ca. like mye "kjørt" da skal de koste det samme.

Ellers finnes det Princess 55 og Fairline over 50 fot rundtomkring i hele Europa. Men om noe koster fin utgangspris som f.eks 1,3 mill med VP 122 motorer og informasjon om turbobytte og annet nylig vedlikehold (nå må jeg ikke betale norsk MVA i opptil max 2 år om jeg skulle bestemme meg for at båten blir fast i Norge) noe @ohio påstod han visste den i Stavanger ble solgt for. Så er det ikke i England hvor kanskje prisen på henting ikke hadde vært så vond, men i Spania hvor det blir vel 400 000 og da blir hele greia fullstendig ikke lønnsomt: https://www.yachtworld.co.uk/yacht/1992-princess-55-8679842/

Så venter på at det kommer noe nytt på finn, skader jo ikke å ha mer penger noe venting gir. Blir jo rimeligst om båt er i Norge og ikke i Finnmark/Troms da helst siden hentinga blir vel like dyr som om den er ved Stockholm eller i England om ikke dyrere.

@tacan Hvorfor skulle de bli fornærmet, det koster jo om båt derfra skal ned til Sør-Norge. Er det kunder i Nord-Norge blir det jo noe helt annet. Når jeg bodde i Vadsø, hvis jeg ville ha noe til Varangerfjorden så hadde det jo vært fint om det ikke ble solgt i Sør-Norge. Virker jo begge veier.

Med mindre noen skriver levering i hele Norge inkludert i prisen, da har jo båten like relevant pris overalt i landet :giggle:

@tacan Alt kan jo misforstås, Troms/Finnmark er som for meg noen av de fineste deler av Norge med tanke på fisk også er jo generelt folk på der på en måte "mer vennlig" eller skal man si "mindre stive" slik at det er lettere å ta kontakt med folk, ligner på en måte mer på hvordan Polen oppleves. Så er det litt mindre glede over statens regler og krav, folk ønsker gjerne å være litt mer fri enn hva staten legger opp til.

Det er i hvert fall slik jeg opplevde Nord-Norge håper ingen blir fornærmet av dette (altså med dette var det ikke ment at folk flest er "stive" i Sør-Norge :lol: ). Men jeg hadde ikke likt det godt å bo der mellom Oktober og April for å si det sånt pga. vær og mørketid med mindre jeg hadde latt være å forlate rommet med PCen. Mai - September er det jo utrolig vakkert, flott og muligens finest natur uten å fornærme Sognefjorden eller andre steder da :giggle: Og fisken er uslåelig, altså man bare hiver en sluk fra kai i byen nærmest og får 3 kg fisk, om jeg var der litt lenger så hadde jeg muligens fått prøve hvor store fiskene blir om man drar ut på fjorden med ekkolodd båt.

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Korsfjord Hvis man vil ha liten og "sabladyr" båt så er det vel ikke noe dilemma det er jo mange av disse. Men da blir det jo ikke noe drømmebåt da blir det "båtenes verden Fiat 500" hvor man ikke får mer enn båtplass + service + drivstoffkostnader men verdifallet vil jo gjøre sitt beste for å matche vedlikehold kostnader på større båt. Så lærer man også 0 som man kan gjøre selv ved båtvedlikeholdet.

Kommentaren min kom fordi det virket som om du var i tvil om hele prosjektet ditt, da du nå innser at det er veldig mye arbeid med en stor båt, særlig dersom den selges til lav pris. 

Jeg tror nok du hadde kunnet lære ett og annet selv om båten var 15-20 fot mindre enn det du nå ser for deg. 

Å kalle en slik båt for sjøens Fiat 500 blir for meg litt merkelig. 

Men igjen, det er dine drømmer, ønsker og vurderinger som skal få styre dette, og jeg håper du finner deg en båt som gir deg den gleden du ønsker. 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

Ingen behov for beklagelse her!?

Men den du referer til er en annen båt. En litt eldre enn min og jeg tror det er VP i den. Ligger i Strømstad nå. Og den er til salgs, hvis den ikke allerede er solgt. Det ble gjort en del med den båten også. Blant annet helt nytt dekk fra Sandøy båtdekk. Jeg kjenner ikke til resten av historikken på båten. Men det er altså ikke min båt du har hørt om da. ?☺️

Da var det avklart!:smiley:

@Lianshans Denne båten har jeg sett før men da var den vel annonsert vel ett sted i Finnmark såvidt jeg husker, nå har den nærmet seg ved at den er annonsert i Bergen. Da blir det ikke like sabla dyr henting.

Men det appellerte ikke helt til meg:

Nr.1 motorer er vel eldre enn TAMD 122 siden det står på lista som produsert frem til 1988 https://www.yachtboatparts.com/list-of-volvo-penta-engines-year-of-manufacture--production-324-c.asp

Nr.2 båten har aktercabin og i mine øyne ser den ikke like vakker ut som Storebro noe som oppveier aktercabin problematikken med tanke på stangfiske.

Nr.3 Båten har utgangspris høyere enn Princess 55 hadde i Stavanger som jeg mener ville vært mer brukervennlig båt + med nyere motorer.

Nr.4 Det er fint de bytta gjennomføringer, men det står ikke ett kvekk om at noe var gjort med motor så antar det ikke var gjort noe med motor.

@Korsfjord Jeg ble i tvil om jeg ikke måtte vente noen år til for å ha nok penger til at båt ikke krever mekaniker i fast 50 % deltidsstilling. Men det viste seg å være sannsynligvis en misforståelse og det var ikke det @TideRace mente.

Men det fikk meg ikke til å ønske en "nyere Alicraft" til over 1 mill. Jeg hadde vel ikke takla å betale en slik sum for en liten båt som jeg ikke fikk noe følelse "ååå det er en av drømmebåtene fra barndommen".  Blir som med bil jeg hadde ikke takla å betale 60 000 euro for ny 3 serie, men det kunne jo betales for brukt Alpina B7 (nå er biler uten avgifter i Tyskland/Polen/Sverige om man er utflytta Norge).

Det eneste jeg vurderer er å kjede meg i flere år til og kanskje putte sparepenger i litt risiko på aksjer pg muligens ha råd til 15 år gammel båt istedet for 30 år gammel båt. Men det virker nå at ting skal ikke være så ille at man må ha mekaniker i 50 % fast deltidsstilling om man finner "rett båt" blant de eldre båtene.

XardasKSP skrev for 14 timer siden:

Min misforståelse er vel av det som ble skrevet av @TideRace .....

Vi har tydeligvis ikke evnen til å kommunisere på en måte som er forståelig for deg, og det beklager jeg. Du leser ord for ord, og tolker det ord for ord, men får ikke alltid med deg hva som ligger bak setningene når ordene settes i system. 

Det jeg har forsøkt å få deg til å se, er at en 30-40 år gammel båt i den størrelsen er en kompleks arkitektur, med mange tekniske komponenter hvor alle har en begrenset levetid, og hvor de etter en viss alder eller bruk står for tur til å ikke lenger å virke. 

Den nevnte båten, "Chilli Solbris" vet jeg ingenting om, jeg kjenner verken båten eller eieren, utover den lærerike og spennende tråden hvor vi får lov til å følge oppussingen. Men den samme tråden forteller meg i alle fall en ting: 

Når denne eieren til de grader har så stor kunnskap med det han driver med, med kompetanse og tilgang på omtrent alt innen båtfaget, så er dette prosjektet fremdeles en vanvittig stor jobb.

Mr. Solbris innehar en imponerende ekspertise på omtrent alt av teknisk, glassfiber, gelcoat, treverk, det elektriske, motor, elektronikk, vinduer/glass, osv, osv, samt at han har et stort kompetansemiljø rundt seg. Likevel har han til nå brukt snart 5 år og et ukjent (firesifret?) antall timer, til tross for all kunnskapen og erfaringen som ligger bak. Og i følge han selv er det fremdeles mye som gjenstår.

Den store forskjellen er at denne eieren har erfaring og kunnskap til å observere, lytte og oppdage slitasje, småfeil og defekter lenge før det utgjør et problem eller "dævver".  Dette handler om å alltid være i forkant. Derfor kommer heller ikke noe til å "dævve" på denne båten i hans eie. Men samtidig har jeg ingen tro på lang levetid på noe som helst dersom en ny eier i fremtiden ikke er like dedikert, kunnskapsrik og er villig til å bruke like mye tid og penger som nåværende eier.

Mine to tidligere innlegg på side 130 var ikke ment å omtale denne båten under eie av @Chilli Solbris i det hele tatt, men nevnte den andre tråden som et eksempel på hva det kan innebære av arbeid og kostnader å anskaffe en hvilken som helst 30-40 år gammel båt på 50 fot eller mer.

Min påstand er derfor at uansett hva du kjøper av "stor båt til lite penger" så bør du påregne at de til nå 71 sidene om arbeidet med båten "Chilli Solbris" kun blir barnematen forhold til hva som venter en entusiastisk "nybegynner" som hopper i det, synes motorene har fin farge, at båten ligner et lite skip og fiskestanga matcher akterdekket.  

@XardasKSP : Du behøver ikke besvare dette innlegget.

@TideRace Men jeg velger da å presisere hva jeg forstod av ditt tidligere innlegg. Det jeg forstod var at til tross for at en båt skulle være så godt vedlikehold som den allerede har blitt så ville den fortsatt behøve mekaniker i fast 50 % deltidsjobb.

Men nå ser jeg at du mente en tilfeldig båt som hadde hatt alt det vedlikeholdet ugjort fra før av.

Poenget mitt med all den diskusjonen er da å ikke finne en båt i en slik tilstand som den båten var FØR den ble vedlikeholdt. Altså å ikke betale eksempelvis 1,5 mill for en båt hvor alt dette er ugjort og må gjøres.

@jørn + @pipe Jeg vet ikke hvorfor jeg solgte den mest sannsynlig fordi jeg var i Polen og fiksa min business og trodde jeg skulle stifte familie og ikke bare sløse en gedigen sum penger på dette med kun emosjonelle dårlige opplevelser etterpå.

Jeg fikk bare regninger for Alicraft og visste ikke jeg skulle bruke den siden jeg var i Polen så da ble den solgt. Nå var det en dum avgjørelse men det skjedde. Gjort er gjort så får tenke på neste båt.

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

Det eneste jeg vurderer er å kjede meg i flere år til og kanskje putte sparepenger i litt risiko på aksjer pg muligens ha råd til 15 år gammel båt istedet for 30 år gammel båt. Men det virker nå at ting skal ikke være så ille at man må ha mekaniker i 50 % fast deltidsstilling om man finner "rett båt" blant de eldre båtene.

Den aller beste måten å unngå å måtte ansette en mekanikker er nok at du prøver å lære deg mest mulig selv

@Kallethekid Jeg lærer jo av mekaniker og det lærer også av og til noen av mine familiemedlemmer spesielt en onkel som kan en del håndverk men ikke på båt da.

Hvis båten hadde vært på verksted så hadde jeg jo ikke sett engang hva som blir gjort for å ikke snakke om å delta på det og få en forklaring osv. Det var og er jo alltid målet også å lære ting. Men hvis man skulle bare lært av en bok da kunne det endt opp i beste fall med "sabla dyre feil" og i verste fall med at båten synker eller "dævver" utpå fjorden/havet fordi noe ble gjort feil.

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

@Lianshans hvorfor får jeg ikke fjerna alle Nick som er i innlegg som skal siteres?

ikke kjede deg og vent, gjør som normale folk, kjøp deg en "billig" båt som bare virker, få mange mange timer på sjøen, få erfaringer, lærdom og timesvis med god livskvalitet :) de årene med lærdom gir også en bedre økonomi og dermed større og nyere båt.

Du kommer langt med 250k, for en god ventebåt som er god til tur å fiske ifra, som virker hele sesongen, sesong etter sesong. En liten og lett sak, som flyter oppå sjøen som en kork, gynger litt, men du får kommet det til gode fiskeplasser i området der du bor, nesten uansett vær. Du vet at det er over 40 forskjellige arter i lille voldsfjorden ? Du kan fiske hai på nystrand, godt med sjøørret i hele Grenland, laks i friern og Porsgrunns elva, langer og skater langt ut, fine brosmer ikke så langt ute, havabbor i havgapet 

Du virker veldig opphengt på fiske, så jeg ville fokusert mer på fisket enn båten, en stund fremover, til du kan ta deg råd til en relativt vedlikeholdsfri stor og fin båt. 

Kjøp den boka jeg tipsa deg om, les deg opp om fiske, hvor og hvordan du fisker etter spesifikke arter, hvor liten båt han dro verdens nest største fisk på stang ifra (en liten karnic og en håkjerring på 1099.5kg)

Det er også tatt flere håkjerringer i området her, håbrann ett par ganger i skuddåret, de få kveitene man får, er på en plass ikke så langt ute. Les boka jeg tipsa deg om, se på sjøkart, les i boka igjen, legg opp en strategi og se om det virker. Spesifikt fiske, er mye mer spennende enn og bare se om man kan få en random fisk. Jeg er 99.9% sikker på at jeg så 2 makrellstørjer som kom opp av vannet som 2 torpedoer 50m ifra båten min når jeg jobba som yrkesfisker, så de ett halvt sekund og vekk var de. 

Det er fisk i fjorden, man må bare vite hvordan man får den. Men det er ikke som når jeg var guttunge. Men jeg har tatt hvertfall 10 norgesrekorder på paddetorsk, ålekvabbe, div ulker osv, men alt tatt i teiner så det gjelds ikke. Men jeg tok en knurr 5g under norgesrekorden på stang fra land i en bukt på baksiden av langesund. 

Ett tips: kartplotteren er viktigere enn ekkoloddet, når det gjelder om man skal få fisk eller ikke 

Og med det jeg har lest utifra tråden og analysert, så trur jeg dette er en god ventebåt for deg. Det er nytt, skal være feilfritt, har garanti, god å fiske ifra, sett på en frontmontert motorguide/minnkota så slipper du faenma dregg og det vil revolusjonere fisket ditt på flere måter, Det økonomiske tapet vil ikke være så stort hvis du behandler den bra, men erfaring og lærdom er ikke gratis, du vil jo sitte igjen med masse kunnskap etter 2-5år 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=211321262

Dette tipset kommer fra sportfiskeren i meg, det er bedre med masse fisketid i en liten og god båt enn null fisketid i en drømmebåt full av problemer. 

Jeg ber deg ikke gi opp drømmen, bare legg om strategien litt, flytt fokuset en periode imens du bygger opp økonomien til drøm nr1 som da vil gi flere timer med glede enn frustrasjon. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Lær deg masse om fiske, så kan du leie ut båt med kaptein og fiskeguide, det er det penger å tjene på, hvis man er flink. Vet om flere som har hatt det som jobb i flere år, noen av de jobber nå i caribien på vinteren og på fiskecamper i Norge om sommeren. Fint med en 50-60-70foter som base for en fiskecamp også den smartliner 21'n som fiskebåt, garrantert at det kommer noen rike tyskere eller engelskfolk og betaler godt for en god fiske opplevelse hvis du kan levere resultat. 30-40k for en uke er ikke uoppnåligt(10k pr pers), det er egentlig ganske billigt hvis du kan levere en god fiske opplevelse i det nivået der. På den måten, er ikke smartlineren eller en evt annen båt kun en ventebåt, men en investering for videre planer 

Liten funfact: eneste utdannelsen jeg har er 3årig sportsfiske som vertskap, forvaltning og hobby. Du kan jo gjette hvem som står å kaster etter sjøørreten imellom isflakene 

IMG_20240205_081627.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...