Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

sap_2000 skrev 3 minutter siden:

Stot båt er for store lommebøker når man ikke kan gjøre det meste selv. Ny eller gammel. 

 

Det viktigste er og ha skryte retten av at man eier en båt som uvitende tenker er verdt en drøss med penger, om den går eller ikke er ikke så nøie, bare man kan kjøre til havna og sitte der og vise seg frem :headbang:

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Jeg forstår jo at en båt vil ofte være i fiksing eller reparasjon om den er gammel og fordelen med at den er ny er at den fungerer hele tiden. Men hvor mye dette er verdt at den fungerer alltid eller forskjellig fra person til person. Om noen f.eks jobber som lege som morra mi f.eks eller som ingeniør eller annet og har inntekta si derfra så er det klart det er viktig at den fungerer akkurat da man har ferie. Men om noen er investor eller jobber via PCen osv. ol. så er det ikke dødsviktig når båten kan brukes siden det stort sett holder at den har fungerende starlink slik at man kan være i kontakt med det man holder på med.

Men hvorfor er resten av teorien feil forstår jeg jo ikke.

Altså en 50+ fot båt i relativ grei tilstand (om den koster 2 mill så er den vel ikke dævva allerede) vil det ikke holde i snitt med 390 000 til fiksing for å holde den fungerende? Altså man sparer 500 000 per år ved at man tjener dette på fond kontra å ha brukt 8 mill mer til å kjøpe båt. Og da forutsetter man også at den båten til 10 mill (som er langt utenfor garantiperiode) ikke behøver ett eneste fiks eller reparasjon.

Jeg kan ikke forstå hvor eventuell feil i "lekninga" med tall skulle ligge? For å gjøre det enklere selv om noen delte opp penga sine og kjøpte lik andel andeler i alle fond så vil det fortsatt ende på 11-12 % eller til og med 15 % per år over lenger tid. Og vi regner heller ikke med rentesrente.

Uansett hvordan man snur og vender på det så virker det som gammel båt blir rimeligere enn enesten ny båt i all slags tilfeller utenom det tilfelle hvor den gamle båten totalhavarerer rett etter kjøpet slik at reparasjon overgår båtens verdi. Det samme gjelder 30+ fot båt. En gammel "pocketdriter" til 200 000 er jo bare årlig avkastning av 2 mill. Altså man kan hive hele båten etter 1 år for bare pengene man tjener på å ikke ha brukt 2 mill.
 

Jeg kan bare se for meg 2 tilfeller for at man skulle kjøpe nesten ny båt. 1. Man må bruke båten på visse dager i året og dette er verdt enhver pris 2. Man ønsker utrolig luksus + vise seg frem + slippe å ta med sikkerhetsutstyr som overlevelses drakt og slippe muligeheten for at man må ringe RS (men det har jo skjedd at noen tanka dårlig drivstoff og selv ny båt dævva så det er nok bedre å ta med utstyret uansett).
 

Quote

Stot båt er for store lommebøker når man ikke kan gjøre det meste selv. Ny eller gammel. 


Spørsmålet er hvor stor må den lommeboka være? Spare til man blir gammel eller kanskje kan man få råd tidligere. Det er jo det som forsøkes beregnet.


@Eika Dette er vel om noen skal ha helt ny båt siden jeg kan ikke se noen økonomiske aspekter ved ny båt som skulle gjøre den rimeligere enn eldre båt med mindre alle eldre båter man kjøper totalhavarerer på mindre enn 1 år.

Eksempelvis er jo "naken" ny Princess 55 en kostnad på nesten 30 mill. Selv om noen skulle har råd til dette så tilsvarer den årlige avkastninga av å beholde disse pengene på fond at man kan forbruke en gammel båt til nesten 3 mill per år og da regner man 0 verdifall og 0 utgifter på den nye båten. Så om man kjøper hvert år båt til nesten 3 mill og gir den til en uteligger for 1 krone etter at året er omme så er dette MYE billigere enn å kjøpe noe til 30 millioner som faller i verdi.

Link to post
Share on other sites

Ja du er en tålmodig sjel du ts. Mens vi andre nyter sommeren og det gode båtliv, så sitter du på bp og finn dag ut og dag inn og natta med. Imponerende. Og snart er det midtsommer. Men den eneste fordelen er jo at kontoene vokser til himmels da🙂

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

Altså en 50+ fot båt i relativ grei tilstand (om den koster 2 mill så er den vel ikke dævva allerede)

 

En båt er ikke én ting som enten er rævva eller ikke. den består av hundrevis av ting som igjen har hundrevis av deler/ting som kan dævve i større og mindre grad.

Du virker å se veldig enkelt på ting. Dævve/ ikke dævve. der er ikke så enkelt Det er mange nyanser av dævving, og ene tiden kan dra med seg den andre. 

Man står heller ikke alltid med en klar fasit og diagnose før man begynner ta avgjørelser å helle penger inn i hullet. 

Et godt eksempel p det har jeg i omgangskretsen nå. Tilsynelatende en skade som KAN ha dratt med seg så mye annnet. Men beslutningen be tatt på å fiske synlig feil til ca 30k og oppfrisking av resten av kjølere/ intercollere etc til over 3k til, i den prosessen fant man ut turbo var sliten så den ble byttet og 25k til. Med litt mekinkerehjelp er regninga så langt på over 100k og det siste seg at mer ting er skadet.

 

Hvor mye er ikke mulig å finne ut uten å ta motor ut av båt og plukke denne het ned i biter. Du kan tro det er lett å finne folk med riktig kompetanse som har tid nå i Juni....

Det er en reell sjanse for at hele blokka har gått og motor må erstattes.  Og dette er på en fiseliten 28 foter fra 2006.

Så kan man begynne å gange opp samt legge til alder op de tingene du vurderer, som også inneholder mange flere og større ting pga større båt.

Teori som du kommer mye med er ofte veldig forskjellig fra praksis.

 

XardasKSP skrev 11 minutter siden:

Altså en 50+ fot båt i relativ grei tilstand (om den koster 2 mill så er den vel ikke dævva allerede) vil det ikke holde i snitt med 390 000 til fiksing for å holde den fungerende? Altså man sparer 500 000 per år ved at man tjener dette på fond kontra å ha brukt 8 mill mer til å kjøpe båt. Og da forutsetter man også at den båten til 10 mill (som er langt utenfor garantiperiode) ikke behøver ett eneste fiks eller reparasjon.

 

Feilen er at du har sett deg blind på stor båt og ikke heller vurderer nyere og mindre for å bygge erfaring. Jeg kan nærmest garantere deg at du vil endre syn og preferanser underveis og at det kommer til å være rimelig langt fra det du vurdere ri dag som drømme og finalelåt. 

Husk. Du er ikke den første som har kjøpt eldre og etterhvert større båter. De fleste jeg kjenner som har gjort det ender på mindre og nyere med tiden. Med mindre man har nærmest ubegrenset med midler, men da snakker man ikke om eldre båter uansett.

 

Stor båt er og blir for store lommebøker med mindre man gjør det meste selv. Da holder det med ett hakk mindre lommebok for det koster fortsatt blod.

 

XardasKSP skrev 15 minutter siden:

Jeg kan ikke forstå hvor eventuell feil i "lekninga" med tall skulle ligge? For å gjøre det enklere selv om noen delte opp penga sine og kjøpte lik andel andeler i alle fond så vil det fortsatt ende på 11-12 % eller til og med 15 % per år over lenger tid. Og vi regner heller ikke med rentesrente.

 

Fordi det bare er teori uten rot i virkeliget eller praksis. En ting er penger. En annen ting er å faktisk få brukt måte, få organisert alt som skal fikses, håndere dårlig service/ brutte løfter/ forsinkelser/ nye ødeleggelser i marinebransjen. det kan bli en skikkelig hodepine. Det vet de som har eid båt en stund. Du sitter bare å leker med tall kun basert på teori  som relativt ofte viser seg å ikke stemme med virkeligheten folk me praktisk erfaring sier til deg.

 

XardasKSP skrev 19 minutter siden:

Uansett hvordan man snur og vender på det så virker det som gammel båt blir rimeligere enn enesten ny båt i all slags tilfeller utenom det tilfelle hvor den gamle båten totalhavarerer rett etter kjøpet slik at reparasjon overgår båtens verdi. Det samme gjelder 30+ fot båt. En gammel "pocketdriter" til 200 000 er jo bare årlig avkastning av 2 mill. Altså man kan hive hele båten etter 1 år for bare pengene man tjener på å ikke ha brukt 2 mill.
 

 

Det kan skej fortere enn du aner, og mye på grunn av din manglende erfaring og teknisk innsikt både med tanke på å oppdage ting for sent, samt at du ikke kan ordne noe særlig selv. Jeg vil si at kombinasjonen av gamle, kompleks båt og lite erfaring/ nevenyttighet er bortimot den mest skumle kombinasjonen jeg kan tenke meg.

 

XardasKSP skrev 21 minutter siden:

Jeg kan bare se for meg 2 tilfeller for at man skulle kjøpe nesten ny båt. 1. Man må bruke båten på visse dager i året og dette er verdt enhver pris 2. Man ønsker utrolig luksus + vise seg frem + slippe å ta med sikkerhetsutstyr som overlevelses drakt og slippe muligeheten for at man må ringe RS (men det har jo skjedd at noen tanka dårlig drivstoff og selv ny båt dævva så det er nok bedre å ta med utstyret uansett).

 

Eller kjøpe en nyere, mindre båt som faktisk egner seg til det du ofte gjentar du vil gjøre. Ut å fiske i langesundsfjorden. Se hva slags båter de fleste som gjør det bruker.

 

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

Spørsmålet er hvor stor må den lommeboka være? Spare til man blir gammel eller kanskje kan man få råd tidligere. Det er jo det som forsøkes beregnet.

 

Se hva andre gjør. Folk er ute å fisker eller bruker båt hele tiden. Lommeboka trenger ikke være så stor om man so ikke-teknisk og nevenyttig inser at det er lurt med nyere, mindre båt.

Drømmen din er dyrere enn du tror, og ikke minst har den potensial for å gi langt mer hodebry og okonomisk ruin enn den vil gi glede og nytelse. 

Igjen, teori vs praksis.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Vel noe jeg har lært av livet er at hvis man ikke er tålmodig så kan man bare gjøre ting feil. Uansett om det er snakk om investering, bil, båt, dame hva som helst. Fort og gærent er ett ordtak i alle verdens språk tror jeg.

Spesielt når man får så kraftige advarsler av erfarne folk som @sap_2000 at det kommer til å bli gærnt og dyrt. Selv om det fortsatt ikke blir så dyrt som å kjøpe noe nytt siden folk tar aldri med i beregninga at penger på hvilketsomhelst fond nærmest også indeksfond gir over 10 % i året. Altså ofte er det billigere å skulle gi en båt til 10 % av verdien av nybåt hvert år til en uteligger for 1 krone enn å kjøpe en splitter ny båt.

@sap_2000

Fikk ikke med meg din første post. Som vanlig takk for masse informasjon inklusive Storebro heritage nettsiden som jeg kun fant hos Princess. Finnes det en tilsvarende hos Fairline også?

For øvrig ser jeg det er betydelig "mindre" båt likevel enn Storebro 500 i hvert fall vekta er betydelig lavere, likevel må vel eier ha tatt sabla hardt i med 36 knop og VP 74 motorer.


 

Quote

Jeg har sett tusentalls med båter liggende å fiske utp havet/ utenfor kysten, men har aldri sett noen som ligger ankret opp på dyp over 20-50 meter. De få gangene jeg har sett noen ankre, så har det vært i meget fint vær og på en grunne hvor avdrift ikke er ønsket pga strøm.

Du kan reflektere litt over hvorfor "ingen" andre ankrer opp ved havfiske i real life...


Dette må man nesten spørre @Eika om. Utifra hva han har skrevet så har de ankret alt fra bitteliten 20 foter til svær skøyte på over 70 fot. Så det er umulig at begge teorier stemmer hvis de motsier hverandre. Det er jo ikke jeg som har funnet opp ideen om ankring på dypt vann, dette er noe som hobby stangfiskere foreslår og sier de gjør.

 

Quote

Fakta er at de fleste eldre båter har hatt for mange eiere som bare har brukt og tilført lite eller ingenting for å reverse forfall. 9 av 10 båter i dette segmentet vil jeg si. Derom man finner en av de virkelig få som har vært eiet av riktige folk hele veien som har ofret blod, svette og en shitload med penger de aldri får tilbake, så er det de båtene som bør vurderes og da må du legge av deg de til tider meningsløse sammenligningene du av og til kommer med med at "xx båt lå jo ute eller ble solgt for xxx" selv om det var en helt annen modell, fra en helt annen årgang/generasjon, med andre/ eldre motorer og i en helt annen stand en det billigste "vraket" du sammenligner med.


Som sagt hvis du vurderer en båt som verdt prisen så kan den koste dobbelt enn tilsvarende øvrige båter. Jeg stoler på din vurdering og mekanikers "jeg klarer å fikse dette der når det dævver". Han klarte det syngende lett med Alicraft og bedre enn verksted. Men når jeg bare ser båter på bilder så kan jeg umulig vite hvordan de er i virkeligheten.

 

Quote

Et godt eksempel p det har jeg i omgangskretsen nå. Tilsynelatende en skade som KAN ha dratt med seg så mye annnet. Men beslutningen be tatt på å fiske synlig feil til ca 30k og oppfrisking av resten av kjølere/ intercollere etc til over 3k til, i den prosessen fant man ut turbo var sliten så den ble byttet og 25k til. Med litt mekinkerehjelp er regninga så langt på over 100k og det siste seg at mer ting er skadet.

 

Hvor mye er ikke mulig å finne ut uten å ta motor ut av båt og plukke denne het ned i biter. Du kan tro det er lett å finne folk med riktig kompetanse som har tid nå i Juni....

Det er en reell sjanse for at hele blokka har gått og motor må erstattes.  Og dette er på en fiseliten 28 foter fra 2006.

Så kan man begynne å gange opp samt legge til alder op de tingene du vurderer, som også inneholder mange flere og større ting pga større båt.


Hvor mye hadde denne "fisesmå" 28 fotern kostet som 2024 modell? Over 2 mill kanskje til og med mer når jeg ser en snekke fra Nidelv koster nesten 3 mill som ny i denne størrelsen og det er fra pris. Så ser vi helt bort fra verdifallet. Så hvert år er det tapt minst 200 000 i avkastning. Så hvis de tingene du nevner ikke dævver hvert eneste år så har fortsatt de du kjenner mye billigere båthold enn om de kjøpte nybåt og selv om alt dævva hvert år til 200 000 så hadde det fortsatt vært billigere for den nye båten hadde jo hatt verdifall og den behøver også årlig service ellers så dreper man jo en ny båt.

Blir jo samme med større båt. Om noen hadde 30 mill på konto og brukte de på splitter ny 50 foter med alt eller kjøpte en 50 foter til 2 mill og brukte 1 mill i vedlikehold hvert år. Personen kunne putta de penga i banken på 5 % og fortsatt vært 500 000 i pluss trenger ikke fond engang. Og da ser man bort fra verdifall og regner med 0 kroner til service eller noe som helst annet som den nye båten trenger.

Ny båt er MYE dyrere enn gammel båt, men det er godt mulig det beste er utrolig godt vedlikeholdt "halvgammel båt" dersom ting ikke dævver på den da.

 

Quote

Det kan skej fortere enn du aner, og mye på grunn av din manglende erfaring og teknisk innsikt både med tanke på å oppdage ting for sent, samt at du ikke kan ordne noe særlig selv. Jeg vil si at kombinasjonen av gamle, kompleks båt og lite erfaring/ nevenyttighet er bortimot den mest skumle kombinasjonen jeg kan tenke meg.


Jeg er klar over dette. Men la oss si jeg skulle kjøpt nesten ny 30++ foter til 2++ mill kontra en 30++ foter til 200 000 - 400 000. Dersom den 30++ fotern til 200 000 - 400 000 dævver fullstendig slik at mekaniker gir opp så er det bare å gi den bort gratis også spare opp disse pengene på nytt. Men om man har kjøpt den til 2 mill så i tillegg til tapet på penger som ikke tjener noe vil man jo ha både verdifall og service utgifter og til syvende og sist må man be til de høyere makter at noen kjøper denne båten når man vil selge den.

Med Alicraft var jeg sikkert heldig men det ble sabla billig båthold i forhold til å kjøpe nesten ny båt og jeg slapp også å gi den bort da jeg fikk solgt den. Kosta meg langt ifra 200 000 på 4 år i fiksing og kjøpesummen fikk jeg jo tilbake + refundert ny kalesje refundert. Nye eiern fikk bare gratis fikset elektrisitet nye batterier, tykke nye strømkabler (mye tykkere enn man trengte) og bra ekkolodd/plotter i forhold til hva jeg kjøpte. Kalesjen har vedkommende betalt for.
 

Quote

Ut å fiske i langesundsfjorden.


Dette fungerte fint med snekke på 20 fot men det var i 2004. Nå finnes det ikke fisk i Langesundsfjorden. Fisken er i det minste i bukta hvor snekka ikke kom seg ut engang. Det var såvidt Alicraft kom seg ut der på fine dager og rulling kan man jo akseptere men ikke for mye og skal man så langt ut som 10 gradern så vil man føle seg trygg i hvert fall psykisk og personlig blir jeg mer psykisk komfortabel jo større båten er.

Så ut å fiske i Langesundsbukta og på 10 gradern på fine dager er målet. Langesundsfjorden er tom for fisk + jeg vil på fiske cruise og ta med båten til Polen senere.

PS. Imens jeg venter på riktig drømmebåt så vurderer jeg anskaffelse av "litt større gammel Alicraft" til en pris hvor hvis man må hive båten så hiver man den (selger til noen håpefulle for 1 krone og slipper å måtte betale kondemnering). Men om jeg skal gjøre det for å ha noe å holde på med før jeg kjøper drømmebåt så må den som Alicraft være i området og ikke måtte hentes gud vet hvor ifra.

Men om jeg er klar for å betale for en stor "drømmebåt" så setter jeg veldig pris på og betaler for at både du og mekaniker sjekker den og sier noen ord om tilstanden.

PS. Dette er fra pris på en ny førerhus "jolle" som alle mener er egnet til bruken men som jeg mener er utrolig lite pen å se på og ser ut som jolle med pålimt førerhus og ikke som "classic båt". https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=192242175 og ferdig prisen blir vel over 4 mill.

Så hvis noen ønsket slik førerhus båt hvor meget måtte dævve hele tida på f.eks noe slik: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353150102 for at man skal klare nesten 300 000 NOK per år i mindre årlig kostnad på den nye båten (og det blir jo 3 mill i prisforskjell så regnet 10 % av 3 mill) Over en periode på 5 år så vil jo den gamle båten koste mye mindre siden den nye vil trenge også service og vedlikehold ellers gjelder ikke garantien og det blir verdifall sikkert på nivå med prisen av den gamle båten på disse 5 årene.

Dette er til illustrasjon for jeg ønsker ikke slik båt men det gjelder alle båter NY båt er dyrere enn gammel og halvgammel båt med mindre den gamle totalhavarerer øyeblikkelig etter at den har blit kjøpt. Pluss den nye må man regne med å måtte finne en kjøper til som betaler en rimelig høy pris når man skal selge for å unngå enda mer tap.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Som nevnt i denne tråden, så ligger ikke yrkesfartøy for anker når de tar opp fangsten (naturlig nok).

Du har en tanke om at det er veldig smart i et lite fritidsfartøy (lite fordi en 70 foter blir liten på storhavet), da kan du lese 

litt om ankring på store dyp med fritidsbåt her.

Lykke til med ankringen på storhavet:giggle::fishing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Yreksfartøy bruker jo garn altså trål som de trekker, de stopper ikke for å leke med fiskestanga.

Jeg har jo lest om den ankringa men jeg må se dette gjennomført i praksis som @Eika tilbød seg å gjøre når jeg har fått skaffet meg båt. Jeg forsøkte jo med Alicraft men fikk det ikke til å ankre over seistimen på 80 meter så blir jo enda verre med enda større dyp.

Men når stangfiskere sier på forumet de ankrer på 10 gradern så har jeg ikke noe grunn til å ikke tro på dette. Samtidig sier erfarne folk som @sap_2000 at han ikke tror at de gjør det.

Så må jo se dette i praksis for å lære dette og for å gjøre det enklere så har jeg tenkt å kjøpe en enorm vinsj som er sterk nok til å trekke opp ankeret og tauuet så slipper man den biten med bøyer, fart osv osv. så enkelt som mulig slik at til og med noen som meg med hjelp av diverse onkler og slektninger kan få dette til.

PS. Problemene for meg startet mye tidligere enn ved opptrekking (dette kapitlet er det bare å glemme fra Alicraftens historie) problemene startet da Alicraft beveget seg så fort over seistimen at når man fikk ned ankeret så var båten allerede vekk fra stedet hvor man ville ha den. Og dette med bare 80-100 meters dyp.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 18 minutter siden:

Spesielt når man får så kraftige advarsler av erfarne folk som @sap_2000 at det kommer til å bli gærnt og dyrt.

 

KAN bli. Det handler om mange faktorer som til sammen gir en total. Både på båten, eir/ bruker og den som fikser/ vedlikeholde. Ting er ikke svart  hvitt eller enten eller.

 

XardasKSP skrev 19 minutter siden:

Som vanlig takk for masse informasjon inklusive Storebro heritage nettsiden som jeg kun fant hos Princess. Finnes det en tilsvarende hos Fairline også?

 

Ikke meg bekjent, men bare å spørre her. Mange med kunnskap og erfaring mer Fairline her inne. Er en Norsk FB fairline gruppe også, med der inne er det mye religion...:rolleyes: Spes ang priser

 

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

For øvrig ser jeg det er betydelig "mindre" båt likevel enn Storebro 500 i hvert fall vekta er betydelig lavere, likevel må vel eier ha tatt sabla hardt i med 36 knop og VP 74 motorer.

 

den er litt mindre. Ikke "betydelig". Og ja, tallet virker for høyt.

 

SRC 420 med de samme 2 x 74P motorer gjorde 26,x kn i real-life uten mye pikk-pakk ombord sist uke. Noe jeg synes var litt for lavt. 

 

Om du interesserer deg så mye for en båt eller merke, så burde du gjøre litt mer research selv. På siden du nettop var inne på, står det også testdata av denne modellen med samme motorer som ny. Den sier opp mot 35 kn, men i real life tror jeg vi ender nærmere 30 på den ene eller andre siden..

SRC 465 som er samme skroget, med mindre overbygg nærmer seg 34 som også er høyt. Kan tyde på et effektivt skrog som absolutt ikke er typisk storebro.

 

statistik-motor-speed-chart_php.png.95b77b38d91df62763d8529a2d152a21.png

 

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

Dette må man nesten spørre @Eika om. Utifra hva han har skrevet så har de ankret alt fra bitteliten 20 foter til svær skøyte på over 70 fot.

 

Ingen motsigelser her. Fakta er om man i det virkelige liv farter langs kysten og ser hundrevis av 15-25 fotere som driver med havfiske langs og utenfor kysten så ser du ikke en enste en av de som har ankret opp. 

Hva med å reflektere litt over det kontra at det teoretisk er mulig og en og annet med en supersepsifikk interesse har gjort det.

Fakta er at 99,x % av de som driver med kyst og havfiske ikke ankrer opp. Og de gjør det stort sett i båter fra 15-25 fot. Ikke gamle flybridgebåter som absolutt ikke er ment for det.

 

XardasKSP skrev 38 minutter siden:

Det er jo ikke jeg som har funnet opp ideen om ankring på dypt vann, dette er noe som hobby stangfiskere foreslår og sier de gjør.

 

igjen, 99.x% sier til deg at ankring ikke er vanlig/ nødvendig, men  likevel velger du å holde fast på noe sm ikke er nyttig eller relevant for de aller fleste i det virkelige liv

 

Jeg synes du ser deg blind på et sandkorn og unngår å se hele ørkenen rundt.

 

XardasKSP skrev 40 minutter siden:

Som sagt hvis du vurderer en båt som verdt prisen så kan den koste dobbelt enn tilsvarende øvrige båter.

 

Det skal fryktelig mye til før jeg hadde sagt noe slikt. Vi snakker antagelig om tunge og forbudte stoffer med hallusinerende effekter :giggle:

 

XardasKSP skrev 42 minutter siden:

Jeg stoler på din vurdering og mekanikers "jeg klarer å fikse dette der når det dævver".

 

Med eldre båt må/ ør man kunne stole endel på seg selv og egne ferdigheter også. Dette er ikke bil hvor man bare kan trille inn på siden av veien og klage på at Viking bruker litt lang tid på å komme frem og at de leverer en sted som kan fiske alt.

 

Anf "mekanikker" så burde du stille han og deg selv noen viktige spørsmål. Feks hva slags erfaring han har med båter i denne klassen og den tekniske systemer og installasjoner. Spør også om hva han vet ang de vanlige tingene som ofte viser seg etterhvert. Vet han feks om lakkbokser, cutlesslagre, hydrauliske gir samt gjengangeren med lekke tanker på disse båtene samt hvordan man får de ut?

 

Du virker å ha en overtro på at uansett hva som skjer så tar du en telefon og bir kvitt ne penger så er ting i orden. I den virkelige båtverden tror jeg de fleste har opplever det rimelig annerledes.

 

 

XardasKSP skrev 49 minutter siden:

Han klarte det syngende lett med Alicraft og bedre enn verksted.

 

Alikraft og gammel driter er så langt fra hverandre som en boble og en gammal 750 v12 fra 90-tallet. De de har felles er at de begge er en båt.

 

XardasKSP skrev 51 minutter siden:

Hvor mye hadde denne "fisesmå" 28 fotern kostet som 2024 modell? Over 2 mill kanskje til og med mer når jeg ser en snekke fra Nidelv koster nesten 3 mill som ny i denne størrelsen og det er fra pris. Så ser vi helt bort fra verdifallet. Så hvert år er det tapt minst 200 000 i avkastning. Så hvis de tingene du nevner ikke dævver hvert eneste år så har fortsatt de du kjenner mye billigere båthold enn om de kjøpte nybåt og selv om alt dævva hvert år til 200 000 så hadde det fortsatt vært billigere for den nye båten hadde jo hatt verdifall og den behøver også årlig service ellers så dreper man jo en ny båt.

 

Litt artig er det at de som eier den tilfeldigvis har ganske god peiling og har gjort det bra innen finans.

Det som har skjedd nå ser de på som lottoen som slo til i negativ favør. Ja det er surt og blir dyrt, men livet går videre uansett om regninga stopper på 2 eller 500k. 

Ny båt til oppunder 3 mill vil ikke bli vurdert. Alt for gjerrig til det, selv om det antagelig er ca en brutto månedslønn :giggle:

 

XardasKSP skrev 57 minutter siden:

Ny båt er MYE dyrere enn gammel båt, men det er godt mulig det beste er utrolig godt vedlikeholdt "halvgammel båt" dersom ting ikke dævver på den da.

 

Helt klart, men den andre faktoren om å ha noe som funker når du har tid til å bruke den og få valuta for alle pengene man kaster bort, så er det for mange viktig at det da fungere hver gang. Det er mange tydligvis villig til  å betale for, men ikke de rike so også er så gjerrige at de griner når de driter.

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

2 mill så i tillegg til tapet på penger som ikke tjener noe vil man jo ha både verdifall og service utgifter og til syvende og sist må man be til de høyere makter at noen kjøper denne båten når man vil selge den.

 

Mange vurderer det anerledes i dag med så høye og stigende nypriser at nyere brukt har vist seg å være en god investering i den grad en båt kan være en god investering.

 

Se på de som kjøpte seg nyere 40-50 fot fairline og  princess i 2010 - 2018. DE får stort settigjen pengene eller mer (se bort fra inflasjon osv).

 

Det samme tror jeg ikke er umulig at skjer fremover på dagens nyere brukte da det blir færre og færre av disse som kan kjøpe nytt samtidig som de gamle båtene vi har sett og drømt om i 20+ år er i ferd med å dette utfor stupet økonomisk sett. Vedlikehold, deler og rep er også blitt dyrere.

 

Før kjøpte folk seg en billig gammel treskjøyte fordi det var oppnåelig og de ville ha stor båt.

Selv om vedlikeholdet var enkelt og billig og båtene var lite teknisk avanserte var det tidkrevende og mange av de endte på bunn og ble andres regning.

 

Synes jeg ser litt samme trenden i dag på eldre, svære sitere som jeg i fremtiden tror blir de nye treskøytene da mange av de som kjøper de ikke har kunnskap/ tid/ penger til å holde de uten at forfalte tar over. Dt siste gjelder ikke det bare så det er sagt.

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Dette fungerte fint med snekke på 20 fot men det var i 2004. Nå finnes det ikke fisk i Langesundsfjorden. Fisken er i det minste i bukta hvor snekka ikke kom seg ut engang. Det var såvidt Alicraft kom seg ut der på fine dager og rulling kan man jo akseptere men ikke for mye og skal man så langt ut som 10 gradern så vil man føle seg trygg

 

Sjøen blir bedre jo lengre ut du kommer. værst rundt der det er oppgruning og hvor strømninger gjør seg gjeldene.

 

Du er 100 ganger tryggere i en nyere 25 foter enn i en gsmmel driter med så mange ting som kan forårsake alt fra ubehag til katastrofe. 25 foteren vil bringe deg trygt inn og ut om man holder seg borte fra mer enn kuling. 

Med gammel driter ser sjansene større for at noe dævver som skaper en nødssituasjon selv om det er solskinn og vindstille hvis de ombord ikke har kunnskap og innsikt om båten og alt ombord.

 

Nå er jeg trøtt på å gjenta de samme tingene hver gang, og det burde du være også:lol:

 

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Som vanlig takk for svar, og jeg interesserer meg ikke mer for Storebro enn for Princess og Fairline. Jeg synes bare at Storebro er vakrere av utseende men bakdelen med aktercabin på veldig mange motveier dette.

 

Quote

 

igjen, 99.x% sier til deg at ankring ikke er vanlig/ nødvendig, men  likevel velger du å holde fast på noe sm ikke er nyttig eller relevant for de aller fleste i det virkelige liv

 

Jeg synes du ser deg blind på et sandkorn og unngår å se hele ørkenen rundt.


Du har jo rett og noen kan jo ha IPS så det blir noe annet. Jeg har også fisket med Alicraft uten ankring.

Poenget er at jeg er interessert i å få fisk slik som f.eks "Team Olex/Garmin" får for hver gang de drar ut..... så man tenker er det noe spesielt de gjør som ingen andre gjør at for dem er 10 kg fisk ikke veldig stor og min livs største er 5 kg?

Er det mulig de får de store fiskene fordi de klarer å få ned sluken til det store dypet ved 10 gradern? Kan det være i hvert fall deler av forklaringa? Det er derfor jeg ville lære dette av @Eika

For å fiske sei i Langesundsbukta og nyte dagen på havet er det ikke nødvendig, men den dagen man vil forsøke å få noe stort så er det fint å kunne gjøre det som de som faktisk får dette gjør. 99,9 % får ikke stor fisk i Skagerrak med mindre de har superflaks.

 

Quote

Ny båt til oppunder 3 mill vil ikke bli vurdert. Alt for gjerrig til det, selv om det antagelig er ca en brutto månedslønn :giggle:

Personen må vel være på Norges 100 rikeste liste ellers så er vedkommende veldig ung eller ikke så flink med sparing og investering som finansspesialist skulle tilsi. Er jo etter skatt nesten 20 mill i året klasker man på rentesrente i kun fond er veien til 100 rikeste lista 15 -20 år max.
 

Quote

 

Helt klart, men den andre faktoren om å ha noe som funker når du har tid til å bruke den og få valuta for alle pengene man kaster bort, så er det for mange viktig at det da fungere hver gang. Det er mange tydligvis villig til  å betale for, men ikke de rike so også er så gjerrige at de griner når de driter.


Det er sjeldent de "rikeste" ikke har fritid når de vil og er bundet av å være arbeidstaker og ikke sin egen sjef eller investor. Det er stort sett kapital inntekt der hjulpet av eget arbeid med denne kapitalen fordi man vil ikke nøye seg med fonds avkastning.

Og hvis de ikke kunne regne på rentesrente og spare penger så hadde de aldri blitt rike, folk som har penger vet hva penger koster og at det største tapet på å kjøpe noe 10 ganger så dyrt er avkastninga av disse pengene som man taper og det er største kostnad lenge før verdifall og vedlikehold.

I ett land som Norge om folk var bevisste og 18 åringer fikk det forklart at her er det to veier den ene går du på fest og har det gøy nå, den andre går du hjem og passer på penga men når du blir 35 - 40 år kan du leve av rentene på pengene dine bedre enn kameraten som hadde det gøy lever av arbeidsinntekta som han er bundet til en jobb for. Som med alt annet det finnes valg i livet og man kan vente til man er 80 år gammel da får man gjerne råd til splitter ny 78 Fleming men hva er poenget man vil jo ikke ofre for mye av livet. Men å ofre 15-20 år er jo greit dersom man senere får statistisk sett mer enn 30 år med kvalitetsliv.

PS. For at det skal fungere anbefales folk å flytte til f.eks Danmark eller Sverige når de skal starte å leve av renter/kapital inntekter da Norge er spesialland som har formueskatt.

 

Quote

Se på de som kjøpte seg nyere 40-50 fot fairline og  princess i 2010 - 2018. DE får stort settigjen pengene eller mer (se bort fra inflasjon osv).


Ja om noen kjøpte akkurat en populær båttype som man kan være etterpå klok på. Men f.eks den båten som noen du kjenner kjøpte https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93715860 som var i din hentetråd. Nå vet jeg ikke om P62 er veldig lignende på P60 (men P60 er 2 år yngre da) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=344373423 men man ser jo verdifall på utgangspriser (om man antar begge får/fikk like meget % rabatt) på 2,9 millioner. Altså bare verdifallet er prisen på "enorm gammel driter" og da har man ikke sett på kapitalkostnader og at den "nye" må også ha vedlikehold og er ute av garantiperioden så noe vil måtte fikses også. Jeg mener å ha lest at den ble levert etter service slik at dere måtte fikse etter verkstedet som ikke gjorde hele jobben.

Så det gjelder noen utvalgte båter noen var heldige med at de nye produseres ikke engang som P43 og P42. Men det gjelder jo ikke alle båter, 90 % får verdifall i kroner og øre av de nyere båtene (uten inflasjon).
 

Quote

Det skal fryktelig mye til før jeg hadde sagt noe slikt. Vi snakker antagelig om tunge og forbudte stoffer med hallusinerende effekter :giggle:


Men du har vel noe uttrykk for å fortelle at en båt virker som fungerende dersom du undersøker den og alt ser ut 100 % tilstand :lol: Så når du videreformidler noe i den stil så antar jeg båten er verdt prisen.

 

Quote

Anf "mekanikker" så burde du stille han og deg selv noen viktige spørsmål. Feks hva slags erfaring han har med båter i denne klassen og den tekniske systemer og installasjoner. Spør også om hva han vet ang de vanlige tingene som ofte viser seg etterhvert. Vet han feks om lakkbokser, cutlesslagre, hydrauliske gir samt gjengangeren med lekke tanker på disse båtene samt hvordan man får de ut?


Forhåpentligvis så vil dere begge se på samme båten som jeg skal muligens kjøpe og da vil jo man finne ut av om dette er en båt som kan fikses når den dævver eller ikke. Den gode hjelper som er her på forumet @godthaab- og som bygga på egen seilbåt var i hvert fall overbevist også at mekaniker kan "alt" og han kan jo 100 ganger mer om fiksing enn det jeg kan. Så jeg vil ikke engang forsøke å vurdere mekanikers evner da jeg ikke er riktig person for slik vurdering. Det eneste jeg kan si er at han kan "alt", den gode hjelper sa det samme. Så får man jo se når man sjekker "stor gammel driter" om hvilket inntrykk du får av dette, siden man må vel opp på ditt erfaringsnivå for å kunne si noe om mekanikers evner. Ifølge opplevd kvalitet på fiksing er de større enn hos profesjonelt "middelmådig verksted".

 

Quote

Nå er jeg trøtt på å gjenta de samme tingene hver gang, og det burde du være også:lol:


Takk for at du gjentar dem, det kommer noe nytt hver gang. Jeg forstår at du mener man bare burde ha veldig nye båter men likevel blir det billigere med gamle selv om de skulle gis bort for 1 krone når de har totalhavarert. Så min store tro er at du kan bruke din erfaring til å vurdere om en "stor gammel driter" kan fungere i noen år til med riktig vedlikehold og fiksing. 

På planen er den båten i Bergen med mindre noe annet dukker opp.

PS. Selv om jeg vant 15 mill i lotto i dag så ville jeg ikke ønsket å bruke alle de penga på en ny båt når jeg er 35 og ikke 90 år gammel og håper å leve litt til. Kunne ikke bare sagt "nei takk" til ekstrainntekt på nesten 2 mill per år. Så båten ville fortsatt bli "stor gammel driter" bare kanskje litt nyere "stor halvgammel driter" sånn til 5 mill siden noe kan man unne seg. Så jo "de rike" er gjerrige fordi de ikke vil bli fattigere men rikere :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Det jeg digger aller mest med denne tråden, er at til tross for alle slengbemerkninger du har fått, så ser det ut til å bare prelle av som vann på gåsa :giggle: For eksempel så var det en som kom med en nedlatende bemerkning om de båtene du tittet på, og kalte dem for "gamle dritere". Men istedenfor å bli fornærmet, tok du dette begrepet og vred det til noe humoristisk. Nå går alle rundt og snakker om svære gamle dritere, og motorer og annet utstyr som har dævva. Om det blir noe ny båt på deg vet jeg ikke, men lykke til i jakten videre :flag_bp:

 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Minimalt, og som jeg skrev i den andre tråden så vil antagelig de som fisker fra 15 foteren rulle mindre enn deg i 50 fot da de mer går opp og ned i bølgene mens den større båten "passer inn" og kaster på seg. 

Jeg har kjørt endel langs kysten hvor jeg synes det har vært på grensen til ubehagelig i en 30-50 foter, side i sidesjø, skrå eller rett motsjø, mens det ofte ligger 15-18 fotere ute på det samme havet og fisker uten noe stress. 

Har mange eksempler på dette. Husker f.eks. et konkret eksempel hvor vi hadde kjørt fra Fredrikstad til Svenner med skøyte og skulle dykke på et vrak på ca 50 meters dyp. Da vi lå der med skøyta rullet det godt, og vi fikk en opplevelse av at dette var helt på kanten av hva som var forsvarlig i forhold til været. Det var et svare strev med å holde seg fast mens vi tok på utstyr. Men vi hadde heldigvis stor båt, så vi følte oss trygge. Mens vi lå der og rullet kom det imidlertid en liten gummibåt på kanskje 15-16 fot og ankret opp i samme område. Når vi så på hvordan den oppførte seg i sjøen, så skjønte vi jo fort at det ikke var noe problem å være ute i liten båt, for gummibåten fulgte jo bare sjøene opp og ned som en kork, den rullet ikke i det hele tatt. Har egentlig talløst med eksempler på lignende situasjoner. F.eks. når man går fra ei skøyte til en lettbåt og motsatt. 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Jeg har også sett større båter som har ligget stille pga motorstopp eller annet, samt prøvd selv hvor ting går hurramegrundt og alt blir ommøblert. 

Husker en gang vi var på vei over fjorden fra Hvaler retning Færder. Været var ikke bra, men etter ei drøy uke med kuling var det i ferd med å løye. Sjøen var imidlertid fremdeles grov midt i fjorden. Så fikk vi plutselig øye på en båt som lå og rullet, og det så ut til at de ikke hadde framdrift. Vi kjørte bort til dem, og det viste seg at de hadde fått motorstopp. Tipper dette var en båt på rundt 25 fot. Når en båt blir liggende og drive i slik sjø uten framdrift blir det voldsomt med slingring. Et drivanker som gjør at de får nesa opp mot vinden vil nok gjøre situasjonen mer behagelig. 

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Jeg har sett tusentalls med båter liggende å fiske utp havet/ utenfor kysten, men har aldri sett noen som ligger ankret opp på dyp over 20-50 meter. De få gangene jeg har sett noen ankre, så har det vært i meget fint vær og på en grunne hvor avdrift ikke er ønsket pga strøm.

Du kan reflektere litt over hvorfor "ingen" andre ankrer opp ved havfiske i real life...

Her tar du nok litt feil. Blant den harde kjerne i havfiskemiljøet utenfor Langesund  ser det ut til at det er en tradisjon for å ankre opp på stort dyp. Men så vidt jeg har forstått er det med små båter på et par å tjue fot, ikke digre gamle dritere som vil kreve dertil større ankerutrustning. Men det er vel mulig det også, hva vet jeg. Uansett, ankring ved fiske på 100 meters dyp har vært omtalt her i tråden flere ganger, og det har vært lagt ut linker til hvordan det gjøres, og det har blitt forklart i detalj. Jeg har også lagt ut en link til en Youtubevideo der noen har ankret opp på kontinentalsokkelen utenfor Brasil for å dykke på en vegg som går ned til et par hundre meter. Heftig tur, både når det gjelder ankring og dykking. Tror det er et stykke utenfor komfortsonen til de fleste sporstdykkere... 

 

Legger ut den linken en gang til. Hvis du går 7 minutter ut i videoen, så ser du at de ankommer ankeret på 105 meters dyp, da ser du også hvilket latterlig lite anker de har lagt ut. Jeg hadde aldri fortsatt videre ned i dypet med båten ankret opp med et slik fisleanker. Dette er tross alt på kanten av kontinentalsokkelen utenfor Brasil!

 

 

Legger også ved en snutt til. Her skulle de dykke til 150 meter på en vegg på kanten av kontinentalsokkelen omtrent i samme område, men da de kom ned på 170 meter og fremdeles ikke så bunnen, så skjønte de jo at ankeret hadde mistet feste og båten drevet av.

 

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Spørsmålet er hvor stor må den lommeboka være?

Hvis du klarer å spare 100.000 i måneden, så vil nok de fleste si at du har ganske stor lommebok. Dette er ikke mulig for en vanlig lønnsmottager. Med en slik inntekt tror jeg ikke du skal være så redd for å kjøpe deg en stor båt. Men for å være litt realist så tenker jeg likevel at du bør prøve å få tak i noe som ikke er helt oppbrukt, for det kan fort bli både et tid- og pengesluk. Den 56-foteren i Bergen har et mye mer moderne design enn de gamle driterene du ser ut til å ha lagt din elsk på, vil tro det er et mer kurant kjøp enn en gammel Fairline med "pålimt" badeplattform og utdatert design. 

For å fiske på 10-graderen hadde jeg nok imidlertid ikke valgt noen av dem, men meg om det. Du ser jo ut til å ha låst deg litt opp i hva du skal ha, så da får du bare fortsette å jage den drømmen :thumbsup:

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

En båt er ikke én ting som enten er rævva eller ikke. den består av hundrevis av ting som igjen har hundrevis av deler/ting som kan dævve i større og mindre grad.

Du virker å se veldig enkelt på ting. Dævve/ ikke dævve. der er ikke så enkelt Det er mange nyanser av dævving, og ene tiden kan dra med seg den andre. 

Løfter denne også. Dette har vi vel forsøkt å forklare lenge, men det ser ikke helt ut til å gå inn. Et konkret eksempel der kan være en felles bekjent av oss, trenger ikke nevne navn, som har to motorer hvor han ikke ser ut til å få opp riktig turtall på den ene. Og det er kun et eksempel blant tusenvis. Du kan putte inn en drøss med mekanikere eller "mekanikere", men det er ikke alltid slik at bare man putter inn penger så finner man feilen. 

 

Når det gjelder dette med å få @XardasKSP til å forstå hvordan virkeligheten henger sammen så har jeg et annet eksempel. Tidlig i tråden tittet han på P414 og en rekke andre båter med aktercabin. Vi var flere som forsøkte å få ham til å forstå at en båt med aktercabin pent sagt er suboptimalt om man skal pilke torsk på åpent hav. Tross iherdige forsøk på å trenge gjennom skallet så ikke denne argumentasjonen ut til å nå fram. Først når han selv hadde vært ute i en båt med aktercabin ser det ut til å ha gått opp et lys. Nå har plutselig båter med aktercabin falt langt ned på lista over aktuelle kandidater. Så sant det ikke er en Storebro da :giggle:

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Så må jo se dette i praksis for å lære dette og for å gjøre det enklere så har jeg tenkt å kjøpe en enorm vinsj som er sterk nok til å trekke opp ankeret og tauuet så slipper man den biten med bøyer, fart osv osv. så enkelt som mulig slik at til og med noen som meg med hjelp av diverse onkler og slektninger kan få dette til.

Det er sikkert mulig å få til en anordning med vinsj. På en diger gammel driter kan du jo montere opp en hydraulisk trommelvinsj i baugen, med trommel stor nok til å romme en kilometer med ankertau og noen meter kjetting på enden. På fiskebåter har de jo bla. slike vinsjer som de trekker trålen med, rommer hundrevis av meter med wire. Men ser du for deg å montere opp en slik fiskebåtvinsj i baugen på en P56? Tror i alle fall du kan skyte en hvit pil etter å få tilbake pengene dine hvis du skal selge den etter slike custom montasjer.

 

sap_2000 skrev 1 time siden:

Litt artig er det at de som eier den tilfeldigvis har ganske god peiling og har gjort det bra innen finans.

.......

Ny båt til oppunder 3 mill vil ikke bli vurdert. Alt for gjerrig til det, selv om det antagelig er ca en brutto månedslønn :giggle:

:eek: :eek: :eek: 

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Om det blir noe ny båt på deg vet jeg ikke


Det blir ikke noe ny båt, den blir gammel :wink:  Selv om eurojackpoten slo inn så ville vel inneboende gjerrigknark fortalt "ta en som er minst 5 år og forbi det svære verdifallet" tror det er sånn 30 mill spart om f.eks en Fleming 78 er fra 2017 fremfor ny fra verftet. Det skal sabla mye økonomisk vannvidd til å kjøpe splitter ny bil eller splitter ny båt. Men 3 år gammel går jo når man har masse penger til formålet. Men jo eldre man blir og nærmere personlig dævving desto mer driter man i penga så da er nye ting gjerne på agendaen.


 

Quote

Det er sikkert mulig å få til en anordning med vinsj. På en diger gammel driter kan du jo montere opp en hydraulisk trommelvinsj i baugen, med trommel stor nok til å romme en kilometer med ankertau og noen meter kjetting på enden. På fiskebåter har de jo bla. slike vinsjer som de trekker trålen med, rommer hundrevis av meter med wire. Men ser du for deg å montere opp en slik fiskebåtvinsj i baugen på en P56? Tror i alle fall du kan skyte en hvit pil etter å få tilbake pengene dine hvis du skal selge den etter slike custom montasjer.



Trenger den vinsjen å være såpass enorm som på svær fiskebåt? Det er jo en av grunnene fordi jeg vil ha ting som dyrt ekkolodd eller slik vinsj eller litt utstyr for "taxi/dorge" fisking på akterenden som gjør at jeg ville oppnådd større verdifall på nyere båt. Men man kan ikke "demontere" slik vinsj før eventuelt salg da?
 

Quote

Tidlig i tråden tittet han på P414 og en rekke andre båter med aktercabin. Vi var flere som forsøkte å få ham til å forstå at en båt med aktercabin pent sagt er suboptimalt om man skal pilke torsk på åpent hav. Tross iherdige forsøk på å trenge gjennom skallet så ikke denne argumentasjonen ut til å nå fram. Først når han selv hadde vært ute i en båt med aktercabin ser det ut til å ha gått opp et lys. Nå har plutselig båter med aktercabin falt langt ned på lista over aktuelle kandidater.


Det er sant. Men jeg synes fortsatt Princess 435 og Princess 414 og Storebro 500 osv. er betydelig vakrere enn lignende modeller uten aktercabin. De er så klassiske og like høye og symmetriske overalt ser ut som "miniskip". Trawlere som f.eks Fleming er også veldig vakre i mine øyne og veldig klassiske uten at de behøver å ha aktercabin.

Så jeg har forstått at man må ofre noe av båtens "vakkerhet" men ikke til de grader at jeg vil ha førerhusbåt. For da hadde jeg kjøpt båt 100 % til å pilke etter fisk med og 0 % til å ha cruise med eller nyte "Polsk partysted ved stranda". Så det må nok bli en ikke 100 % optimal båt til stangfiske men som likevel med tilrettelegging kan benyttes. En med aktercabin ville trengt for mye tilrettelegging og fortsatt ville det være høyt.

Men om det er en spesiell modell hvor noen har så å si fikset hele båten så blir det noe annet, det er jo derfor jeg gjerne vil ha med @sap_2000 + mekaniker på båtbesiktigelse for å finne en båt som er 70 % så fiksa på som @Chilli Solbris sin Storebro så blir det jo bra båt. Som @sap_2000 sa en båt hvor noen har putta inn enormt arbeid og slit og bøtter med penger for å holde den i bra tilstand. Det har jo @Chilli Solbris gjort med Storebroen og dokumentert dette i tråden sin så det var derfor når han spøkte "1,5 mill" at jeg var klar til å dukke opp på brygga og betale øyeblikkelig før noen andre kommer med høyere bud.

MEN det finnes sikkert også noen andre båter som ikke har sin egen dokumentasjonstråd som har vært nesten like bra vedlikeholdt, men siden jeg ikke kan sjekke dette selv det er derfor jeg trenger hjelp til å sjekke aktuelle båter for tilstand.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@Komodo


Det blir ikke noe ny båt, den blir gammel :wink:  Selv om eurojackpoten slo inn så ville vel inneboende gjerrigknark fortalt "ta en som er minst 5 år og forbi det svære verdifallet" tror det er sånn 30 mill spart om f.eks en Fleming 78 er fra 2017 fremfor ny fra verftet. Det skal sabla mye økonomisk vannvidd til å kjøpe splitter ny bil eller splitter ny båt. Men 3 år gammel går jo når man har masse penger til formålet. Men jo eldre man blir og nærmere personlig dævving desto mer driter man i penga så da er nye ting gjerne på agendaen.


 



Trenger den vinsjen å være såpass enorm som på svær fiskebåt? Det er jo en av grunnene fordi jeg vil ha ting som dyrt ekkolodd eller slik vinsj eller litt utstyr for "taxi/dorge" fisking på akterenden som gjør at jeg ville oppnådd større verdifall på nyere båt. Men man kan ikke "demontere" slik vinsj før eventuelt salg da?
 


Det er sant. Men jeg synes fortsatt Princess 435 og Princess 414 og Storebro 500 osv. er betydelig vakrere enn lignende modeller uten aktercabin. De er så klassiske og like høye og symmetriske overalt ser ut som "miniskip". Trawlere som f.eks Fleming er også veldig vakre i mine øyne og veldig klassiske uten at de behøver å ha aktercabin.

Så jeg har forstått at man må ofre noe av båtens "vakkerhet" men ikke til de grader at jeg vil ha førerhusbåt. For da hadde jeg kjøpt båt 100 % til å pilke etter fisk med og 0 % til å ha cruise med eller nyte "Polsk partysted ved stranda". Så det må nok bli en ikke 100 % optimal båt til stangfiske men som likevel med tilrettelegging kan benyttes. En med aktercabin ville trengt for mye tilrettelegging og fortsatt ville det være høyt.

Men om det er en spesiell modell hvor noen har så å si fikset hele båten så blir det noe annet, det er jo derfor jeg gjerne vil ha med @sap_2000 + mekaniker på båtbesiktigelse for å finne en båt som er 70 % så fiksa på som @Chilli Solbris sin Storebro så blir det jo bra båt. Som @sap_2000 sa en båt hvor noen har putta inn enormt arbeid og slit og bøtter med penger for å holde den i bra tilstand. Det har jo @Chilli Solbris gjort med Storebroen og dokumentert dette i tråden sin så det var derfor når han spøkte "1,5 mill" at jeg var klar til å dukke opp på brygga og betale øyeblikkelig før noen andre kommer med høyere bud.

MEN det finnes sikkert også noen andre båter som ikke har sin egen dokumentasjonstråd som har vært nesten like bra vedlikeholdt, men siden jeg ikke kan sjekke dette selv det er derfor jeg trenger hjelp til å sjekke aktuelle båter for tilstand.

Tråden sporer i alle retninger. For meg som bare skummer innom er det ok å lese og underholdende.

men litt skremmende :) 

kanskje kjøper TS båt en dag ? Men etter alle som gir og har gitt råd til TS er det utroligt hvor lite TS tar råd og tips til seg.

Underholdning er det :)

Når jeg først tittet innom tråden var jeg sikker på at tråden var tull av en eller annen. Men når TS dukket opp fysisk må det være ekte :)

så tips til TS igjen lytt til råd og tips…på forumet før tråden når side 5000.

Mange har prøvd gi deg verdifull info, ta den info til deg.

Slett bilder og tanker av gammel driter som du sier og kjøp båt som passer deg og din erfaring.
Du snakker så mye om fiske ?

Om det er viktig for deg, kjøp båt som passer din store hobby. Eller er fiske noe du har lest om på nettet og kan tenke deg framover ?

Hvordan er din erfaring med fiske ?

Håper du kjøper båt som passer DEG med den erfaring og kunnskap du sitter inne med.

da kan det bli båtliv på deg.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad

 

Quote

Men etter alle som gir og har gitt råd til TS er det utroligt hvor lite TS tar råd og tips til seg.

Jeg har jo tatt til meg det viktigste at man gjerne må "overbetale" om båt er i riktig tilstand.

Men hva som er riktig tilstand dersom eier ikke har laget en lang tråd på hvordan den ble fikset slik @Chilli Solbris har laget klarer jeg ikke å finne ut av selv og derfor vil trenge hjelp fra @sap_2000 + mekaniker til å vurdere båtens tilstand.

Å kjøpe splitter ny båt vil jeg ikke gjøre av den enkle grunn at da lønner det seg bedre om den gamle dævver og må gis bort til noen håpefulle fiksere eller en uteligger enn det tapet man tar ved å binde enorme summer i en ny eller nesten ny båt.
 

Quote

Du snakker så mye om fiske ?

Om det er viktig for deg, kjøp båt som passer din store hobby. Eller er fiske noe du har lest om på nettet og kan tenke deg framover ?

Hvordan er din erfaring med fiske ?


Om du ser tidligere i tråden så gikk det an å bruke en Alicraft 31 enkelt og greit til å fiske og det var ikke noe vanskeligere enn å bruke en 20 fots minisnekke. Ankring på dypt vann blir noe annet men det skulle @Eika vise hvordan man får til så man får ankret før båten har rukket å bevege seg langt fra stedet hvor man vil ankre.

Så jeg ser ingen årsak til å bruke enorme penger på å kjøpe en båt som ikke egner seg til noe som helst annet enn å fiske hvis hvilkensomhelst båt kan brukes. Og da er det fint å ha en båt man synes er fin og kan bruke den til å dra på cruise osv. og ikke kun til fiske.

Jeg har også tenkt eventuelt på å kjøpe noe midlertidig slik som Alicraft en liten "pocketdriter" men da kjøper jeg selvfølgelig ikke den til 2 mill hvor verditapet utenom alle øvrige eventuelle tap for å ikke snakke om tapet av kapitalavkastning vil utgjøre mer enn å gi bort denne "pocketdriter" når den dævver. Men da må den ikke koste mer enn 200 000 - 400 000. Dævvern fullstendig så dævvern, Alicraft dævva ikke og mekaniker visste hvordan holde den i live så den til og med kunne selges.

PS. Men håper fortsatt å kjøpe finalebåt med mindre jeg får noe sabla utrolig billig som Alicraften i nærområdet som kan brukes øyeblikkelig.

Link to post
Share on other sites

Du snakker såååå mye om båt skal dæve og annet som om du er full av angst ???

Om du er full av angst for at alt skal gå galt bør du ikke kjøpe gammel båt da du ikke kan gjøre noe selv og er avhengig av andre til å hjelpe deg.

kjøp nyere mindre båt som du kan lære/trene deg opp innen.

spurte deg om din fiske historie/erfaring ?

hvordan er den ? 
 

 

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 4 minutter siden:

Synes litt synd på Sap som nevnes i nesten hvert eneste innlegg og som tydeligvis skal ha ansvaret for ditt båtkjøp. Regner med du har gjort avtale med han.

Noen hjelper med kjøpet og noen skal hjelpe med fiske og reprasjoner :)

blir spennende følge side 5008 på tråden :)

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Altså det er jo det jeg blir fortalt av erfarne folk at båt "skal dævve" "dævvve" "dævve" og "dævve". Så jeg tror jo på det selv om jeg har hatt en annen opplevelse med Alicraft. Men jeg har hatt den "dævve" opplevelsen folk snakker om med mini snekka.


Så forskjellen er den gode hjelper og fantastisk mekaniker mellom dævva båt og levende. Alicraft hadde jo dævva uten forumet pga. frostsprenging fordi den hadde blitt hentet med trailer og putta på opplagsplass i påvente av våren. Og på våren hadde jeg oppdaga at motor dævva, deretter sikkert brukt masse penger på verksted og fått en konklusjon at den er frostsprengt og ferdig.

Men jeg får jo høre nå at stor båt kan være noe som ikke mekaniker klarer men det er ikke det mekaniker tror da og jeg håper det beste ellers er det jo bare å gi opp båt.

Når det gjelder min fiskehistorie så har jeg fiska fra land siden jeg var barn deretter med minisnekka når den fungerte ett halvt sommer i 2004 fra båt da det enda var fisk i Langesundsfjorden. Senere med Alicraft i 2017 - 2021. Alt dette med havfiskestang. Fisket også i Vadsø fra land da jeg jobba der i 2013 og der var det mer fisk fra land enn i Skagerrak fra båt :giggle::lol: Hadde jeg bare hatt en minibåt å komme meg ut på fjorden der det hadde blitt saker på kroken.

Men her i Skagerrak så er det utpå dypet om man skal ha noe stort og om man også skal lovlig kunne ta med torsken fra utenfor sona om man får en torsk.

@Dykker

Quote

Slik jeg oppfatter deg, så respekterer du ikke de svar du får fra mange av oss på BP (de fleste av oss har lang erfaring med båter og sjøliv). Tenk litt på det:confused:


Hvorfor mener du dette da? Jeg prøver jo å lære fra folk sine svar. Men hvis du kommer og spørr om å kjøpe gammel S klasse og får beskjed at ny Yaris er billigere så er det sikkert riktig men det var ikke Yaris man hadde lyst å kjøpe i første omgang. Jeg kan ikke bare kjøpe noe jeg ikke vil ha, så prøver å få råd om det som jeg faktisk vil ha.

@Martine29f Jeg har kontakt med @sap_2000 på telefon og han skal ikke ha ansvaret for noe som helst. Han skal bare se på båt og gi rådgivning hva han tror om tilstanden i forhold til prisen. Og dette vil jeg gjerne betale for siden det er ikke meninga å utnytte noen og er fortsatt veldig takknemlig for at han kikket på Fairline 50 helt gratis.

Men han får jo ikke ansvaret for noe som helst eneste som er i fare er vel bare selvfølelsen :giggle: om båten dævver 5 min etter kjøpet siden det ville vel si det var noe som ikke var mulig å se :lol:. Men ikke noe som helst annen fare eller ansvar for noe som helst.

PS. @Boatmad er jo ikke feil å få hjelp fra folk som kan ting og det er ikke slik at jeg prøver å utnytte noen vil gjerne betale for hjelp. Det blir mye dyrere med egne erfaringer og feil som kunne vært unngått om man fikk hjelp fra noen som kan det.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

@Boatmad Altså det er jo det jeg blir fortalt av erfarne folk at båt "skal dævve" "dævvve" "dævve" og "dævve". Så jeg tror jo på det selv om jeg har hatt en annen opplevelse med Alicraft. Men jeg har hatt den "dævve" opplevelsen folk snakker om med mini snekka.


Så forskjellen er den gode hjelper og fantastisk mekaniker mellom dævva båt og levende. Alicraft hadde jo dævva uten forumet pga. frostsprenging fordi den hadde blitt hentet med trailer og putta på opplagsplass i påvente av våren. Og på våren hadde jeg oppdaga at motor dævva, deretter sikkert brukt masse penger på verksted og fått en konklusjon at den er frostsprengt og ferdig.

Men jeg får jo høre nå at stor båt kan være noe som ikke mekaniker klarer men det er ikke det mekaniker tror da og jeg håper det beste ellers er det jo bare å gi opp båt.

Når det gjelder min fiskehistorie så har jeg fiska fra land siden jeg var barn deretter med minisnekka når den fungerte ett halvt sommer i 2004 fra båt da det enda var fisk i Langesundsfjorden. Senere med Alicraft i 2017 - 2021. Alt dette med havfiskestang. Fisket også i Vadsø fra land da jeg jobba der i 2013 og der var det mer fisk fra land enn i Skagerrak fra båt :giggle::lol: Hadde jeg bare hatt en minibåt å komme meg ut på fjorden der det hadde blitt saker på kroken.

Men her i Skagerrak så er det utpå dypet om man skal ha noe stort og om man også skal lovlig kunne ta med torsken fra utenfor sona om man får en torsk.

@Dykker


Hvorfor mener du dette da? Jeg prøver jo å lære fra folk sine svar. Men hvis du kommer og spørr om å kjøpe gammel S klasse og får beskjed at ny Yaris er billigere så er det sikkert riktig men det var ikke Yaris man hadde lyst å kjøpe i første omgang. Jeg kan ikke bare kjøpe noe jeg ikke vil ha, så prøver å få råd om det som jeg faktisk vil ha.

@Martine29f Jeg har kontakt med @sap_2000 på telefon og han skal ikke ha ansvaret for noe som helst. Han skal bare se på båt og gi rådgivning hva han tror om tilstanden i forhold til prisen. Og dette vil jeg gjerne betale for siden det er ikke meninga å utnytte noen og er fortsatt veldig takknemlig for at han kikket på Fairline 50 helt gratis.

Men han får jo ikke ansvaret for noe som helst eneste som er i fare er vel bare selvfølelsen :giggle: om båten dævver 5 min etter kjøpet siden det ville vel si det var noe som ikke var mulig å se :lol:. Men ikke noe som helst annen fare eller ansvar for noe som helst.

PS. @Boatmad er jo ikke feil å få hjelp fra folk som kan ting og det er ikke slik at jeg prøver å utnytte noen vil gjerne betale for hjelp. Det blir mye dyrere med egne erfaringer og feil som kunne vært unngått om man fikk hjelp fra noen som kan det.

Så din fiskehistorie/erfaring er null ????

og det er det du vurderer mye av ditt båtkjøp på ????

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Å fiske med stang er min store hobby og jeg har alltid likt havfiske med havfiske stang også som barn i Levanger fra en robåt utpå fjorden men aldri hatt samme flaksen som f.eks min onkel :giggle:

Utifra erfaring i Alicraft var det mer komfortabelt og lettere å fiske bak fra den enn fra en robåt og mer stabilt enn fra 20 fots snekke så tanken er at med større båt blir det bare bedre om ikke det er en høy aktercabin i veien.

Ellers liker jeg havet og nyter å være utpå havet, som sagt kjører om jeg har valg dårligere vei til Nynashämn enn til Karlskrona eller Ystad for å få lengre fergetur til Polen. Jeg liker havet selv uten fisking men når jeg skal først ha båt så hvorfor ikke prøve å få fisk utpå havet når man har muligheten?

Men jeg vil ikke kjøpe 100 % båt til kun fisking. Jeg kan se for meg å nyte familiecruise med slektninger kombinert med stangfisking, jeg kan se for meg å nyte sommetur til Polen og party i Mielno.... men hvorfor skulle jeg ikke f.eks tatt meg friheten for å se om jeg får laks i Østersjøen av å dorge litt sluk bak båten? Man kan kombinere diverse gleder med en båt fordi det er ikke sagt at en type båt må bare brukes til ett formål og det er "ulovlig" å gjøre noe annet med den :giggle::lol: Blir jo som å si at SUV ikke kan utpå autobahn og stor sedan ikke kan kjøre litt dårligere sidevei (ikke i terrenget).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

@Boatmad Å fiske med stang er min store hobby og jeg har alltid likt havfiske med havfiske stang også som barn i Levanger fra en robåt utpå fjorden men aldri hatt samme flaksen som f.eks min onkel :giggle:

Utifra erfaring i Alicraft var det mer komfortabelt og lettere å fiske bak fra den enn fra en robåt og mer stabilt enn fra 20 fots snekke så tanken er at med større båt blir det bare bedre om ikke det er en høy aktercabin i veien.

Ellers liker jeg havet og nyter å være utpå havet, som sagt kjører om jeg har valg dårligere vei til Nynashämn enn til Karlskrona eller Ystad for å få lengre fergetur til Polen. Jeg liker havet selv uten fisking men når jeg skal først ha båt så hvorfor ikke prøve å få fisk utpå havet når man har muligheten?

Men jeg vil ikke kjøpe 100 % båt til kun fisking. Jeg kan se for meg å nyte familiecruise med slektninger kombinert med stangfisking, jeg kan se for meg å nyte sommetur til Polen og party i Mielno.... men hvorfor skulle jeg ikke f.eks tatt meg friheten for å se om jeg får laks i Østersjøen av å dorge litt sluk bak båten? Man kan kombinere diverse gleder med en båt fordi det er ikke sagt at en type båt må bare brukes til ett formål og det er "ulovlig" å gjøre noe annet med den :giggle::lol: Blir jo som å si at SUV ikke kan utpå autobahn og stor sedan ikke kan kjøre litt dårligere sidevei (ikke i terrenget).

Erfaring er 0% på området fiske ser jeg . og med tanke på båt ( gammel driter )eller hva du kaller dem er det samme.

 

lytt til alle råd du har fått tidligere !!!!!

troligt tungt og ta inn men prøv ;)

la tråden stoppe før 5000 sider.

du får lage ny tråd med ny båt/skip når det går galt med alt som kan gå galt som du tenker om du noen gang kjøper gammel båt.

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Har aldri påstått å være erfaren stangfisker. Men kjenner en laksefisker fra Trondheim og han har enda mindre erfaring selv om han også liker å fiske med havfiskestang :giggle: Men om du spørr han om fluefiske i elva så har han skrevet en bok om det og gitt den ut i Polen. http://sztukalowienia.com/lososie-na-jednoreczna/

Lytter jo til råd angående det som er interessant for meg å kjøpe, beklager men det blir ikke havets Yaris selv om det er billigere. Kan eventuelt bli havets svar på BMW 3-serie istedet for 7-serie fordi denne kan man med mindre sorg gi bort til en uteligger om den totalhavarerer eller til noen håpefulle som tror de kan fikse alt og vil ha det til 1 krone. Men jeg skal ikke i jolle utpå 10gradern selv om det er kanskje klokt fordi jeg vil ikke føle meg komfortabel i jolla selv om kanskje fisket hadde vært enklere. Jeg vil også nyte turen og havet og kunne bevege meg i båten uten at tyngdepunktet skiftes drastisk.

Tråden er jo helt siden Alicraft så vil jo spørre om relevante båter helt til båt er kjøpt. Og når den er kjøpt så fortsetter jo historien som med Alicraft med eventyrene til "pocketdriter", "stor gammel driter", "svær gammel driter" eller "enorm gammel driter" uansett hva det blir til slutt. Og om den selges eller gis bort så vil søk etter neste båt og den neste båten også være her. Også alle oppgraderinger og fiksinger osv. akkurat som du kan se angående Alicraften i begynnelsen av tråden.

Den tråden er til "mitt båteventyr" og det er derfor jeg aldri teller innlegg og skjønner ikke poenget.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@Boatmad Har aldri påstått å være erfaren stangfisker. Men kjenner en laksefisker fra Trondheim og han har enda mindre erfaring selv om han også liker å fiske med havfiskestang :giggle: Men om du spørr han om fluefiske i elva så har han skrevet en bok om det og gitt den ut i Polen. http://sztukalowienia.com/lososie-na-jednoreczna/

Lytter jo til råd angående det som er interessant for meg å kjøpe, beklager men det blir ikke havets Yaris selv om det er billigere. Kan eventuelt bli havets svar på BMW 3-serie istedet for 7-serie fordi denne kan man med mindre sorg gi bort til en uteligger om den totalhavarerer eller til noen håpefulle som tror de kan fikse alt og vil ha det til 1 krone. Men jeg skal ikke i jolle utpå 10gradern selv om det er kanskje klokt fordi jeg vil ikke føle meg komfortabel i jolla selv om kanskje fisket hadde vært enklere. Jeg vil også nyte turen og havet og kunne bevege meg i båten uten at tyngdepunktet skiftes drastisk.

Tråden er jo helt siden Alicraft så vil jo spørre om relevante båter helt til båt er kjøpt. Og når den er kjøpt så fortsetter jo historien som med Alicraft med eventyrene til "pocketdriter", "stor gammel driter", "svær gammel driter" eller "enorm gammel driter" uansett hva det blir til slutt. Og om den selges eller gis bort så vil søk etter neste båt og den neste båten også være her. Også alle oppgraderinger og fiksinger osv. akkurat som du kan se angående Alicraften i begynnelsen av tråden.

Den tråden er til "mitt båteventyr" og det er derfor jeg aldri teller innlegg og skjønner ikke poenget.

Har ikke lest ditt svar innen bil og div.

spurte om fiske.

det er troligt 0.

du må finne båt som passer deg. Ikke babes i Poland og yrkes (hobby) fiskere.

finn en båt som passer deg.

du trenger hjelp til det meste (alt)

da BØR du lytte til dem rundt deg !!!!!

Link to post
Share on other sites

Boatmad skrev 2 minutter siden:

Har ikke lest ditt svar innen bil og div.

spurte om fiske.

det er troligt 0.

du må finne båt som passer deg. Ikke babes i Poland og yrkes (hobby) fiskere.

finn en båt som passer deg.

du trenger hjelp til det meste (alt)

da BØR du lytte til dem rundt deg !!!!!

 

Han har tilogmed fått tips om de beste fiskebøkene som er, hadde lært mye om hva han skal fiske hvor, hvordan han skal finne fiskeplasser kun ved og se på ett kart, hvilke agn som fisker best etter de forskjellige artene, hvilke oppheng han burde ha brukt til forskjellige arter, endel tips om utstyr. 

 

Men den handler ikke om LANGESUND, så den er ikke verdt å lese. Det å bygge ett generellt kunnskaps nivå er ikke interessant. 

 

Jeg har gitt helt opp, alt går rett inn og rett ut, men noen sinnsyke forklaringer som handler om bmw'r, fly, dritere osv osv istedenfor og faktisk lese innlegget ett par ganger til sånn så han forstår hva spørsmålet er eller hvilke råd han har fått 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Angående fiske så pleier jeg å bruke havfiskestang med multiplikator snelle, stor tung pilkesluk og opphengere over denne. Så har jeg også stenger til å kaste etter fisk som er mer ved overflaten som f.eks makrell og annet. Begge deler gikk fantastisk fra Alicraft like fint som fra jolle bare enklere siden det var mer stabilt og mer plass. Dorging har jeg ikke prøvd siden Alicraft gikk for fort. Så antar man må ha noe spesiell sluregir eller gå på 1 motor elns. i større båt for å gå sakte nok.

Båt som jeg alltid har drømt om er hvit flybridgebåt helt siden jeg var barn og det er disse jeg prøver å få råd om. Og for at den skal være enklere å bruke til f.eks fiske så vil jeg helst ikke ha aktercabin med mindre det er snakk om veldig spesiell båt hvor man har så lyst på båten at man kan leve med enda vanskeligere tilgang til å stangfiske fra båten.

Prøver å lytte til alle råd og er veldig takknemlig for dem, men noen motsier jo av og til hverandre (ikke mange). Det er også noen jeg ikke forstår muligens men om noen forklarer det veldig godt som f.eks @Gabi gjorde så var det veldig forståelig. Og hjelp vil jeg ha ved båtkjøpet også til å vurdere båtens tilstand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...