Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Dykker Fordi jeg har allerede gjort det i mars førstegangen båten var annonsert og deretter utvekslet meldinger. Har ikke fått svar på siste melding og forstod det som at selger ønsker at man skal være klar til kjøp og undersøkelse når man spiser av hans tid. Derfor ville gjerne være klar til å kunne gi selger konkret beskjed med forslag til sjekk, prøveseiling og eventuelt kjøp deretter om ting er som de skal.

Ellers er det jo ikke mer drømmebåt enn alle andre tilsvarende store hvite flybridge Princess/Fairline + sikkert øvrige merker jeg ikke er kjent med (Sunseeker har jeg på en måte ikke sansen for designet på de er vel designa mer for å være "smukke" og mindre for å utstråle at de er "svære" ).

@Boatmad har realisert bildrøm allerede og familiestiftelse drømmen lar jeg være dette er dyrere enn dævving av båt det kan jeg love og det etterlater også emosjonelle skader.

Ellers så har jo halve tråden handlet om at folk forklarte meg hvor galt det kan gå og når jeg har forstått det og vil gå forsiktig frem for å unngå altfor stor risiko så prøver folk å få meg til å glemme det som ble sagt i løpet av forrige 100 sider og bare gi blaffen og kjøpe øyeblikkelig.

Kanskje jeg gjør det men det blir ikke båt til 2 mill uten grundig sjekk, da blir det en "stor Alicraft" hvor det ikke blir noe krise om den dævver for mer enn den er verdt.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 10 minutter siden:

Han har jo fått tips fra medlemmer her inne om å la eksperten ta en telefon. Ble visstnok ikke helt bra den første kontakten i mars måned. Men det får vi høre om ganske snart🙂

Hva som kommer framover er spennende for dem fleste som skummer innom tråden :)

ny brukt båt …. Tja????

surr og tull………yes

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

@Martine29f Men eksperten hadde foreløpig ikke tid til dette og har heller ikke informert når han vil ha tid så dermed har jeg ikke noe konkret å komme til selger med.

Noen oppdrag er ønsket og noen oppdrag ser man helst ikke man får.

Nå kjenner jeg ikke til TS sitt befaringsoppdrag og hva som er avtalt med dem han nevner skal ta befaring og test.

Men ved å lese tråden tror jeg dem fleste selgere av båt og dem som tar oppdrag Vedr befaring styrer unna.

Men det ordner seg nok på side 3000 :)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Jeg vet ikke hvorfor folk er så meget opptatt av hvor mange sider tråden får. Ett forum er vel for at folk skal skrive. Går det ikke så går det ikke å få sjekket denne Princess 56.

Da kjøper jeg noe annet midlertidig hvor hvis det dævver så dævver det og kanskje jeg får engang nok penger til at jeg gir like meget blaffen i om båt til 2 mill dævver som båt til 200 000 - 400 000 over båtens verdi (altså at fiksing koster mer enn båten er verdt eller blir verdt etter fiksinga).

Og hvis ikke jeg får nok men likevel lever til jeg er 80 eller 90 så vil jeg da gi blankeste blaffen i fremtidige inntekter så da kan jeg bare bruke alt jeg eier (bare det er nok igjen til drivstoff og båtplass) og kjøpe noe sinnsykt sånn at man får det med seg før man personlig dævver.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@Boatmad Jeg vet ikke hvorfor folk er så meget opptatt av hvor mange sider tråden får. Ett forum er vel for at folk skal skrive. Går det ikke så går det ikke å få sjekket denne Princess 56.

Da kjøper jeg noe annet midlertidig hvor hvis det dævver så dævver det og kanskje jeg får engang nok penger til at jeg gir like meget blaffen i om båt til 2 mill dævver som båt til 200 000 - 400 000 over båtens verdi (altså at fiksing koster mer enn båten er verdt eller blir verdt etter fiksinga).

Og hvis ikke jeg får nok men likevel lever til jeg er 80 eller 90 så vil jeg da gi blankeste blaffen i fremtidige inntekter så da kan jeg bare bruke alt jeg eier (bare det er nok igjen til drivstoff og båtplass) og kjøpe noe sinnsykt sånn at man får det med seg før man personlig dævver.

Du skal kjøpe deg båt med utgangspunkt at det meste skal dævve ?

Du ser fanden på veggen før du har kjøpt båt ?

Da tror jeg det ikke så lurt å kjøpe båt selv om det er den store drøm ?

Er ikke alle som passer til båtlivet.

Men ønsker deg lykke til i den stooore båtjakten ( 202 sider ) :)

med gode hjelpere kan den komme :)

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Jeg har vel gjennom 100 sider fått beskjed om at det kommer til å dævve, av @sap_2000 som er en av de aller aller mest erfarne på forumet fikk jeg det klargjort at det ikke er et spørsmål hvis det dævver men når det dævver om det er snakk om eldre båter.

Så på side 202 (siden det er så viktig med antall sider) eller rettere sagt rundt side 199 begynner jeg å få beskjed av øvrige forum medlemmer om at det ikke er så farlig likevel og det skal ikke dævve så mye.

Selvfølgelig som med alt annet går jeg utifra et utgangspunkt hva som skjer om det går dårlig og om jeg har mulighet til å redusere sjansen for dette. Med en båt til 2 mill ++ så synes jeg det er viktig å redusere sjansene så meget som mulig.

Er det snakk om noe rimelig som litt større Alicraft så kan man vel bare hoppe i det og håpe mekaniker klarer å fikse på det og dævver det for meget så blir det synd men altså ikke noe tragedie om man taper 200 000 f.eks. Men å tape 2 mill blir noe helt annet.

Jeg har jo vært optimistisk innstilt til å begynne med og synes 80 foter til 2 mill var glimrende idee, og deretter fikk jeg 100 sider med råd og mistet optimismen men vil jo fortsatt ha båt uten at dette skal bli en katastrofe :giggle:

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Et velment råd; Ikke kjøp stor båt, kanskje ikke båt i det hele tatt:yesnod:

 

Etter BP's lengste tråd, stort sett med motsigelse fra TS til alle svar, så bør du kanskje heller holde deg til 

store fine biler som BMW og Mercedes osv :giggle:

Du er en meget dyktig investor, forretningsmann, firmaeier, leder osv (iflg slik jeg leser tråden av dine svar).

Men stor båt, bør du kanskje heller drømme om, ikke kjøpe:flag_bp:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Motsigelse til alle svar? Jeg har jo nettopp tatt til meg rådene fra 100 sider og deretter får jeg motsatt råd av det jeg fikk tidligere?

Uansett jeg skal ha en båt om ikke det blir denne så blir det en annen.

Ellers vet jeg ikke hva du legger i dette siden det var jo ganske spesielt tidligere når du anmeldte tråden fordi jeg svarte på ditt spørsmål

 

Quote

Du er en meget dyktig investor, forretningsmann, firmaeier, leder osv (iflg slik jeg leser tråden av dine svar).


Jeg har aldri påstått å være meget dyktig investor og forretningsmann. Hadde jeg vært meget dyktig så hadde det ikke vært noe tråd da hadde jeg kunnet kjøpe nesten ny diger båt og bare bytta alt som dævver på verksted uten å spørre om rabatt eller pris engang.

Men siden jeg er en middelmådig investor og forretningsmann så har vi denne tråden og jeg har begrensa med midler til båt :giggle::lol:

For øvrig har jeg ingen steder påberopt meg noe leder ansvar eller posisjon så det er ikke nødvendig å legge til ting jeg ikke har sagt så det viderefortelles i tråden som en sannhet.

PS. Selger har nå tatt kontakt selv så har fortalt at jeg venter på eksperten til å ha tid. Har også fått vite at båten har noen lekkasjer fra toppen men motor og generator skal være bra. Så har endelig også fått kontakt med eksperten så kanskje det blir likevel mulig med en sjekk av båten for å kartlegge tilstand. Den er i hvert fall ikke så perfekt som annonsen, men da blir kanskje prisen bedre dersom mekaniker sier han klarer det der med de lekkasjene, det skal jo være mest arbeidsintensivt å fikse og kanskje ikke så utrolig dyrt i deler.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Først må jeg finne ut av når eksperten har tid siden telefonsamtalen ble avbrutt av at han forsvant inni butikken, har også skrevet spørsmål til mekaniker om han vil ha tid i nærmeste fremtid for sjekken og deretter til fiksing av de der lekkasjene (som jeg forhåpentligvis får ekstra rabatt til som dekker fiksinga utover kjøpe raskt rabatten).

Men antar vel det ikke er noen drastiske lekkasjer siden eier ville vel ikke latt det stå på og ødlegge båten som ser jo bra ut på bilder i hvert fall. Skal oppdatere når det blir noe dato for sjekk og eventuelt kjøp av båt.

Link to post
Share on other sites

Hva er det som er meningen med denne tråden? Skal Xardas KSP kjøpe seg stor båt, eller har han laget tråden for å kverulere ? :confused:

I så fall er kanskje XardasKSP litt treg på labben, eller svært god å friste andre..... LOL :giggle:

Link to post
Share on other sites

@KGB70 Om du leser fra begynnelsen av så handler den om å skaffe riktig tilstand båt til lav pris samt få nye kunnskaper og informasjon fra erfarne medlemmer angående båt. Det har jo allerede blitt kjøpt en Alicraft i Januar 2017 som ble solgt i April 2021 og nå er det tid for større båt.

Og som du ser har sjansen økt betraktelig for at båt blir kjøpt siden det virker som det blir mulig å få med både ekspert og mekaniker til å sjekke båten. Dette da med mindre det viser seg at det ikke er bare litt lekkasjer fra toppen som er eneste feilen ved båten.

Ellers forstår jeg at det kanskje ikke er mye underholdningsverdi i at ting går sakte, men tråden er laget for at jeg skal få best mulig båt til best mulig pris i best mulig tilstand og ikke for underholdning. Det finnes jo sikkert noen som hadde funnet det underholdende om båt dævva på veien eller havnemanøvrering endte med knust båt og avrevet brygge/bås. Men det hadde ikke vært underholdende for min lommebok og jeg laget nettopp tråden for å redusere skadevirkinger på lommeboka til det nødvendige man må for å eie en båt og redusere sjansen for de som verre er.

Link to post
Share on other sites

@KGB70 Antar vel at jeg er jo blitt litt, synes ikke lenger at 80 foter til 2 mill må være ett gullkorn uten en lang liste av ting som er dævva eller holder på å dævve :giggle::lol: Så størrelsen som jeg kan få råd til har vel sunket betraktelig akkurat som prisen per fot/tonn båt har økt for at tilstand skal være bra nok :giggle:

Link to post
Share on other sites

Hvis, og jeg sier hvis du engang skulle kjøpe deg en stor båt (som mange av oss har hatt eller har), så vil din neste tråd handle om havnemanøvre, som du helt sikkert vil få problemer med. For det er vanskelig med stor båt, enten det er motor, eller seilbåt. Tror uansett at @sap_2000 sikkert er opptatt med andre ting lang tid fremover. Har aldri skjønt hensikten med tråden din, oppmerksomhet? Men nei, du trenger ikke å svare på mitt innlegg. Jeg, og mange andre her på BP får bare undres over hele tråden.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Dykker Velger likevel å svare siden om du ser på tråden fra begynnelsen av så ser du at det ble en Alicraft 31 og dets videre historie var heller ikke så tragisk som folk måtte tro. Da tok det mye kortere tid før det ble båt men det var fordi båt kosta ikke noe spesielt dyrt selv om på den tiden så var det mye viktigere for meg å kunne spare og investere. Men Alicraften ble ikke noe dyr affære.

Hensikten med tråden er selvfølgelig for å lære ting og høre folk sine synspunkter om ulike båter som dukker opp til salgs. Har jo også takket være tråden møtt på flere folk som kan båt. Hadde jeg ikke laget denne tråden så hadde Alicraft blitt henta med semi-trailer og til våren hadde jeg funnet ut av at motor har dævva. Siden jeg visste ikke noe om frostsprenging og at testing av om motorn går i havna i Sandefjord fjerna frostvæsken. Jeg var jo så dum den gangen at jeg ikke engang visste hvordan man skulle fylle motor med frostvæske trodde jo når noen nevnte det at man skulle fylle motorrommet for vintern med frostvæske når båten var ute av vannet.

Men så har jeg lært masse takket være den gode hjelper på henteturen og mekaniker som fiksa på båten inklusive dens frostsikring. Uten forumet så hadde jeg hatt 0 timer med Alicraft ut i Langesundsbukta siden den hadde dævva før den ble brukt.

Angående havnemanøvrering så har jeg allerede en plan om å lære det i havn med instruktør. Men altså først må båten trygt hentes ned til Langesund. Båten har jo også hjelpemidler i forhold til Alicraft da som baugpropell og thrustere.

Aner ikke hvor lenge @sap_2000 er opptatt med ting men har ikke oppfattet det på telefonen som at det skulle være så utrolig lenge. Har også spurt mekaniker om han vil ha tid i nærmeste fremtid kunne jo ikke presisere når siden jeg ikke vet når @sap_2000 vil ha tid.

Uansett det kommer jo flere båter frem i tid om jeg ikke rekker å få sjekket og eventuelt kjøpt denne før noen andre gjør det, for øvrig vet jeg jo ikke hva tilstanden er. Kanskje det blir bare en tur og det viser seg at glansbildet fra bildene ikke er faktiske tilstand. Fikk jo opplysning i dag om lekkasjer fra toppen men kanskje de er små siden det virket ikke som interiøret på bilder hadde lekkasje skader.

PS. Alt som skjer videre med eventuell båt vil jo fortsette her akkurat som Alicraftens historie. Siden denne tråden har også rollen som historien av mitt "eventyr med båt" eller "fjolls til vanns" som man kan humoristisk kalle det uten at det bryter med reglene for forumet :giggle::lol:

PS. Det kom også en interessant annonse nærme i Sandefjord: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358800064  det er jo MAN motorer som i Storebro til @Chilli Solbris men til utgangsprisen så ikke bilder av motorrommet på den til salgs spesielt imponerende tilstand ut. Dog har noen fiksa allerede noe å lene seg mot bak ute slik at man kan leve med at det er aktercabin siden båten er jo så fin og symmetrisk av utseende.

Synd det ikker er solgt av privat selger siden meglere liker jo ikke ekstreme rabatter og utgangsprisen er jo langt ifra hva @Chilli Solbris har foreslått som mulig verdi når han omtalte sin egen båt. Men det har i hvert fall dukket opp noe relevant å sammenligne mot Princess 56 og i nærområdet er det også.

Link to post
Share on other sites

Ingen som selger liker ekstreme "rabatter". Jeg synes båten ser relativt riktig priset ut, det er nok helst @Chilli Solbris som har vært beskjeden i prisantydningen sin her. Og han har jo uansett ikke planer om å selge nå, så et tall slengt ut i luften har mindre betydning ift faktisk verdi. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 12 timer siden:



Synd det ikker er solgt av privat selger siden meglere liker jo ikke ekstreme rabatter og utgangsprisen er jo langt ifra hva @Chilli Solbris har foreslått som mulig verdi når han omtalte sin egen båt. Men det har i hvert fall dukket opp noe relevant å sammenligne mot Princess 56 og i nærområdet er det også.

Det er vel ikke megler som bestemmer? De vil selvsagt anbefale en pris de mener er fornuftig, men det er jo selgeren som bestemmer. Min (noe begrensede) erfaring med meglere er at de gjerne prøver å overtale selgeren til en lavere pris. De tar jo prosenter på salget, men bedre butikk å selge noe etter en eller to visninger mot en lavere kommisjon en å holde på i månedsvis for å skrape noen tusenlapper til.

Link to post
Share on other sites

Den er jo ganske nærme så skal nok få sett på den før jeg får beskjed fra @sap_2000 + mekaniker når det kan være tid til å sjekke båten ved Bergen. Jeg har jo sett hvordan Storebro 500 ser ut (til og med fått prøvd den dog uten marsjfart selv om det frista så utrolig å se hva de svære motorne klarer :giggle::lol: ) under kurset med @Chilli Solbris men foreldra kan i hvert fall få med seg hvordan det ser ut, så kan jeg se om aktercabin er samme tilstand som resten på bilder (det virka som den ikke ble inkludert på bilder men antar vel ikke noen har gjort den til ruin og holdt resten i bra tilstand).

Så er det jo hovedsjekken for aktercabinbåt altså med havfiskestanga i hånda se om det faktisk er til å leve med der bak oppå aktercabinen når man har litt mer å lene seg mot enn det som var ved @Chilli Solbris sin Storebro. Der fikk jeg en sånn opplevelse når vi gikk i 7 knop i små bølger at de måtte ikke bli veldig mye større bølger for at man skulle lett kunne falt av det akterdekket siden det var ikke noe glassfiber vegg å holde seg i. Synd egentlig de ikke laget disse Storebroene som Biscay modell uten aktercabin og kun de "lille" ble laget slik. Og Princess/Fairline tok seg ikke ofte råd til å putte en MAN motor oppi så man kunne føle seg som i havets 760i/Alpina B7 motormessig. 

Egentlig er det jo like lite klokt å ønske seg beste (største) motorn i båt som i bil. Båten skal jo 95 % av tida i deplasementsfart pga. forbruk og bilen skal i fartsgrensa pga. ønske om å beholde førerkort (Til og med i Polen i dag er det 2 ganger i løpet av 2 år man har det morro og blir sett av politiet på tom 4-felter og hade til førerkortet, dog slipper man biten med fengsel og rettssak som i Norge). Men det finnes jo Tysk autobahn for bil og båt kan man jo ta seg råd til av og til å gå i maksfart om man f.eks er på tur til Polen. Må jo være like kongerått som når en stor sedan "tar sportsbilen" som når en gedigen svær båt utenfor Mielno kysten i Polen går i storfart. Men det koster også i innkjøp å ha muligheten for å ha det gøy 1 % av tiden man bruker tingen. Også når den er 30 år gammel så må man vel be en stille bønn at det ikke skal bli dødsdyrt og dødsflaut når den dævver utenfor stranda der istedet for "dødsrått" siden det anstrenger vel motorer å gå nærme maks muligheter de har.

@Kallethekid

Quote

Det er vel ikke megler som bestemmer? De vil selvsagt anbefale en pris de mener er fornuftig, men det er jo selgeren som bestemmer. Min (noe begrensede) erfaring med meglere er at de gjerne prøver å overtale selgeren til en lavere pris. De tar jo prosenter på salget, men bedre butikk å selge noe etter en eller to visninger mot en lavere kommisjon en å holde på i månedsvis for å skrape noen tusenlapper til.



Ja selvfølgelig er det eier som bestemmer prisen. Men har enda aldri sett noe supreme tilbud på båt solgt av megler med unntak for megler i Stavanger som av og til har noen bra tilbud som Princess 55 med overhalte VP122 motorer til 1,3 mill eller den Princess 65 i Sverige (dersom den var i bra tilstand) til muligens 2,2 mill med EU MVA. Men kanskje de øvrige meglerne ikke har annonsert så mange båter i relevant priskategori for meg men stortsett var opplevelser av megler annonserte båter på finn "for en sabla høy pris".

PS. Megler i Bergen hadde også bra pris på en Fairline 52 fra 1999 dersom den var i bra tilstand da, siden noen folk skrev noe om at noen har sett på den og ikke synes det.


@index Jeg har fått noen andre private meldinger angående prisingen da, men skriver ikke om det ellers hadde personene skrevet det selv her for alle å lese.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...