Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Trådstarter har et ønske om størst mulig båt til lavest mulig pris innenfor rammene av at fartøyet skal være noenlunde velholdt.

 

En vanskelig kombinasjon men denne P56’en tror jeg treffer innenfor målet.

 

Men brett opp armene og ikke tro du blir arbeidsledig hverken med nyere eller eldre båt. Det er noe hele tida og dette øker proporsjonalt med alder, teknisk omfang og størrelse.

 

Men det er andre båtfolk som handterer det fint. Løp og kjøp.

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Hovedpoenget er teknisk og sjødyktighetsvelholdt. Interiør er gjerne sånt man får rabatt for men må selvfølgelig stoppe videre forringelse pågående lekkasjer kan jo ikke pågå videre.

Ellers blir det tur på torsdag dog i halvert reisefølge da mekaniker har tatt ferie og kommer ikke før slutten av Juli, er ikke enkelt å få 2 spesialister samtidig. Men det får bli som det er så får man se om det kanskje blir "stor gammel driter" snart om det blir enighet om pris og det oppdages ikke noe som tilsier at båten dævver før den kommer seg til Langesund. Den skal for øvrig ha ekkolodd og kunne stå der den er eventuelt i noen uker. Så får jo vurdere om jeg tørr å havnemanøvrere selv der borte etter eventuelt kjøp og få med meg om det er fisk i havet ved Bergen :giggle:

Så er det bare å bekrefte med den forsikringa om jeg kan få samme vilkår til 16-17 000 året for ansvar og kasko som nåværende eier fikk.

PS. Om det ikke skulle bli engihet om pris og tid igjen så er ideen også å se en nyere Princess 45 som er i Bergen og som tydeligvis er blitt annonsert på nytt etter at den ikke ble solgt til høypris i litt under ett halvt år. Sånn at man får med seg tilstanden i tilfelle det skulle bli rabattvilje når høsten nærmer seg.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 2.7.2024 at 1.22:

Det er det tekniske som er viktigst for meg, interiør er det bra å kunne få god rabatt for om den ikke truer sjødyktigheten og det tekniske i båten :giggle:

Husk på at det blir feil å kreve dobbel rabatt for mangler. Prisen er vel allerede satt basert på at manglene er der.

Link to post
Share on other sites

Flybridgebåt på 32 fot til 160.000 kr med akterdekk for fiske og diger fisk (makrellstørje?) på akterdekk på et av bildene.

 

Virker jo som om dette er båten for deg bortsett fra at den vel helst skulle vært litt større slik at den blir vanskeligere å havnemanøvrere og det er flere og dyrere ting som kan dævve.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358951025

Link to post
Share on other sites

@19 fot Man krever jo ingenting er jo markedet som bestemmer pris ellers beholder folk båter hvis markedet ikke vil gi dem det de ønsker.

Ellers kan jo alltids hende det blir ett hva som helst for å komme seg ut i Langesundsbukta om jeg likevel skulle spare meg opp og reinvestere og vente noen år at jeg forsøker på 10-13 år nyere båt av samme størrelse. Kan vel bare være glad jeg ikke så på den i Sverige ellers ville alt mindre enn Princess 65 føles lite :giggle:

Men det var jo også det jeg sa før jeg så på Storebro 500 i virkeligheten at når jeg prøver noe som er større/synes er veldig fint så får jeg lyst på det og ikke noe annet enn det store :giggle:

Ellers var jo båten som forventet ikke vakkert interiør litt løse skruer i rekkverk litt dævva småtteri. Så skal vel gi et pent skriftlig bud på det på mail så får man se hva det blir ut av det. Tror ikke det er noe lett solgt utifra diverse innspill fra diverse meglere osv. dersom jeg skulle noensinne ønske å ha en annen eller nyere båt. Og det selv om den blir kjøpt for bra pris.

Så har det etterpå også vært ett lite moment til å se på Princess 45 som Bergens megler selger (men altså for kunde ikke forhandlersalg) til det jeg velger å kalle høypris. Innvendig var den veldig fin og sikkert mye klokere kjøp og mora mi synes også den så fint ut invendig. Men etter å ha sett Princess 56 og Storebro 500 til @Chilli Solbris så var den Princess 45 en enorm nedtur for mine emosjoner. Den er veldig betydelig mindre så om det skulle bli så nytt så er alternativet å spare seg opp til 5 mill.

Om det skulle være mindre båt for å øve på båt & manøvre så er det gjerne noe billig til 900 000 som funker i den størrelsen og ikke slik pris for å ha noe å øve med før man går løs på større. Er bare glad jeg ikke så på Princess 65 ellers ville alt vært nedtur og nyere i slik størrelse blir 10 mill da er det fint at nyere i 57 størrelse ikke er mer enn 5 mill utgangspris for rimeligste på finn (men jeg ser verdien å kjøpe fra en forhandler selv dyrere så lenge det selges av forhandler og ikke for kunde, siden da er det som å kjøpe fra bilforhandler. Dævver det i nærmeste tid etter kjøpet så ringer man forhandlern at det dævva :giggle::lol: ) Men så lenge man har sett det man har sett så virker Princess 56 veldig fin i størrelsen faktisk virket større enn Storebro 500.


Uansett oppsummert jeg føler meg personlig halvdau etter å ha kjørt til Bergen og tilbake igjen med bil så eventuelle større relasjoner kommer senere. Så blir det klart kanskje snart om det blir denne eller hvis ikke om det bare blir å investere og få en nyere men ikke mindre selv om det skal koste 5 mill og i mellomtida ta noe billig litt større Alicraft for langesundsbukta.

PS. Det stod en Princess 20M der på Princess brygga hvor megler fortalte begge motorene dævva på den så det skjer jo, men den båten så jo ut som et skip med båter rundt :giggle: Det var også en svær veldig veldig ny princess om ikke helt ny men det nyeste designet ser sånn ikke båt ut som for min smak for fancy for lite classic.

Link to post
Share on other sites

@Espen Jo motorne fungerte hadde de ikke fungert så hadde det ikke vært noe å kjøpe. Det er masse annet mindre og større å fikse på da flertallige småtterier lagt sammen blir til en stor ting.

Jeg sitter og vurderer akkurat nå om jeg skal trykke inn det budet. Følte meg egenltig bedre som enda mer uvitende om båt enn jeg er. Siden flybridgebåt kan tydeligvis ikke brukes om vintern der det er kaldt så man må enten bo på vestlandet eller ha båten i middelhavet om det skal bli vintersbruk. Så flat Skagerrak med januar høytrykk kan bare glemmes. Virker også som selv de dyre trawlerbåtene som Fleming/Nordhavn har med flybridge, teakdekk, vinduskarmer og alt annet + strøm som kan gå til motorne som vil ha vintersproblemer.

Så da faller bort 3,5 måneder av året minst. Det virker som båt jeg ønsker er uforenlig med vinterbruk ved Langesund eller muligens er det for kaldt med Østersjøen også. Måtte hatt den på vestlandet eller i middelhavet. Og det blir trolig ikke bedre av å hive penger på problemet (akkurat som diverse regjeringer av og til oppdager det bare de får lov å bruke av andres skattepenger og ikke sine egne) siden samme vil jo skje med båt til 5 mill eller til og med båt til 10 mill som er bare 10 år gammel vil bare bli dyrere frostsprengt båt. Så har nå måttet komme meg over at November-Februar bortfaller og kanskje mars er trygt nok varme for båten. Hvis båt må tas ut i Polen også for vintern ut av vannet blir det verre enn i Norge da dette ikke er så vanlig med båt der.

Båt løser ikke alle fritidsproblemene :giggle::lol: men frigjør gjerne fra alle "fritidspenga".

Sitter her og funderer over "skal jeg eller skal jeg ikke". Blir vel nesten som båt eller aldri båt siden jeg har forstått det ikke hjelper å spare opp mye mer penger og hive de "på problemet" siden det blir akkurat samme greia om båten er 2007 eller 2013. Blir bare fravær av reparasjoner om man er heldig, og mye større katastrofe om noe feilsikres for vintern. Må vel bare få meg til å tro at jeg tapte de penga på feil aksje og bare trykke send knappen ellers blir det vel aldri båt siden det hjelper ikke veldig mye om den blir nyere så lenge den ikke blir helt splitter ny eller nesten ny.

Jeg får vondt i hodet av alle de greierne som kan, skal eller vil dævve og samtidig med send knappen foran meg.





 

Link to post
Share on other sites

Noen sjanser må man ta også. Ikke engang ny båt er helt problemfri som regel. 
Har hatt båt på vannet hele året bestandig. Hva er det med disse som gjør at de ikke kan brukes på vinteren?

Finnes jo alle muligheter i dag til å ha kontroll på temp og varmestyring når du ligger i hjemmehavn. Man må bare tilpasse båten til egne ønsker og bruksmønster. 

Ellers høres det ut som du er mer hengt opp i at det må være stooor hvit flybridgebåt, fremfor å finne noe som passer til det du ønsker å bruke båten til?

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det er jo bindende når man gir det da og det kan vel hende det blir akseptert dersom alternativet blir å beholde båten slik som jeg har forstått av diverse meglermeninger om mine fremtidige sjanser til å noensinne få solgt den til nærme lignende pris om tilstand opprettholdes. Det skulle visst være mye enklere med liten og nyere båt men den var en sabla emsjonell nedtur i størrelse også forsvinner ikke vintersproblemene. Eneste er at man har stor sjanse for å slippe reparasjoner, men alt det andre er jo der uansett og jeg har trolig levd helt uvitende om det med Alicraften så er vel bare flaks den ikke dævva. 

@Gullfisk Er vel båter som for meg er estetisk like stygge som en BMW X6 med "VW boble design" som skal være det eneste som kanskje fungerer om vintern siden de har annerledes motorrom stengbare luftventiler og masse annet. Men de skal jo også gjerne kunne dævve av vintern om man ikke passer på det riktig.

Flybridgebåter skal være utsatt på grunn av flybridge men selv om man på mirakuløst vis hadde klart å pakke bort flybridgen med krympeplast, så må man få sikret dassene men selv om de er satt ut av spill så er det risiko for at motor dævver om det er mer enn 10 minusgrader og dersom det er mer enn 20 minusgrader så er det risiko for at den dævver også med strøm på og såvidt jeg forstod gjelder det ikke bare Princess og Fairline men de sabla dyre trawlerbåter kan ha samme problemer.

Og dette blir samme om båten er 1996 eller 2013 og selv om den er 2024 så kan det vel hende det er ikke noe garanti mot at motor avgår med frostdøden og det dekkes ikke av noe forsikring eller garanti.

Det er i hvert fall veldig tungtvindte greier og hvis man skulle på mirakuløst vis klart å bruke båten om vintern så vil den slites ned og ødelegges betydelig raskere. Så jeg tenker og grubler videre på det om det kanskje har en mening og leie seg en vinterplass på vestlandet og besøke båten der om vintern når fisken kommer så bare betale drivstoffregninga for tur/retur dit hver vinter eller kanskje glemme hele vintern og betale sikkert like sabla bra regning dersom den enten skal vinterlagres inne som skal være det beste. Men det skal finnes også noen muligheter for å vintersikre den ute.

Ellers er det jo mulig å innse at jeg har en ikke realiserbar urealistisk drøm og gi opp hele greia i hvert fall til man er blitt så rik at man kan bare gi f dævver det så dævver det så kjøper jeg neste og bruker den akkurat som jeg vil men da snakker man om sabla rik og 80 år gammel igjen.

@Okkaby Det skal være veldig vanskelig å dekke til så enormt flybridge med krympplast men det er bare toppen av isfjellet av problemer og lista er lang "som en russisk vinter" (det er ett polsk ordtak). Men egentlig kunne den være så kort som: Motor vil dævve om strømmen går i minus 10 og med minus 20 dævver det trolig uansett.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, XardasKSP said:

Motor vil dævve om strømmen går i minus 10 og med minus 20 dævver det trolig uansett.

Hmmmm. Man lærer stadig noe nytt i denne tråden. Har vel vært usedvanlig heldig jeg da, som ligger ute året rundt. Har selvsagt varme på ombord i den kalde årstiden, og ser etter båten hver dag. Har hatt ned i 20 kalde, og 1 plussgrad inne, og alt utstyr har nå fungert i den tempen. Men med ustabil strømforsyning bør man vel vinterkonservere. Har vært på tur i minus 16 grader, og holdt gode 20 grader ombord med Webastoen. TS du må slutte å krisemaksimere, eller får du ikke en eneste lykkelig dag ombord. Lykke til med jakten. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså det er ikke bare flybridge men alt av teakdekk, vinduskarmer, skruer til rekker osv. som kan starte å lekke etter å ha vært utsatt for frost (kanskje derfor båten lekker selv om den "bor" på vestlandet hvor det skal være mulig å bruke båt om vintern, men Østlandet skal være totalt umulig). Så det er jo ting som finnes på alle båter nesten med mindre det er spesialbåt som er bygget for dette, men jeg synes de spesialbåtene er så utrolig uendelig lite pene.

Ellers bor du vel på vestlandet så vidt jeg har forstått og der skal det ikke bli så kaldt om vintern at båters motorer ikke overlever. Har fortstått det som at båt kanskje kan overleve på Østlandet om man nærmest bor i den og holder en høy temperatur inne hele tiden. Men at båt vil likevel forfalle på få år og bli i vesentlig dårligere stand.

Jeg sliter akkurat nå mellom to tanker den ene er at jeg er for dum for den båtdrømmen og den er ikke mulig å realisere slik at utseende på båt kombineres med ønsket om å komme seg ut i ett høytrykk som f.eks det man hadde i januar med flatt Skagerrak. Så det blir PC rommet om vintern uansett gjerne verste årstida da eneste som funker er simulatorer og flya kommer seg opp kanskje noen få dager per måned og det er ikke noe å planlegge engang med mindre jeg får gjennom tanken min om at vinterundervisning burde tas i Hellas og fly utstasjoneres for i hvert fall 3 måneder.

Og den andre tanken er bare å trykke inn knappen hive de penga om det blir aksptert så bare leve med det at de er tapt fiks ferdig og glede seg med båten så lenge den lever. Men jeg tørr nok ikke gjøre annet uansett enn å få den lagra noe sted for vintern.

@Amfea Altså enten så kan jeg gjøre det på egenhånd og være 100 % sikker på at det skal dævve og det snart om jeg i det hele tatt kommer meg ut av den plassen eier har den uten at båt og brygga til nåværende eier ender sin historie der borte og eiern får ett vrak utenfor huset sitt og forsikringsselskapet mener jeg er vel tidenes verste kunde som kræsja på dag en.

Eller så kan jeg vel høre på den hjelp som jeg får og det er da en liten sjanse at kanskje båt ikke dævver. Jeg skjønner at folk har hatt mye flaks rundt omkring, men folk blir i hvert fall oppgitt av meg når jeg spørr om eventuelle metoder for at båt skal kunne brukes i f.eks januar høyttrykk og flatt Skagerrak. Båt bør helst innelagres og 3,5 måneder av året glemmes. Og jeg må innse at ting vil dævve uansett fordi det er uungåelig. Så jeg antar at enten så følger jeg det ellers så vil bare båten dævve og da har jeg ingen båt å bruke uansett bare penger å gi tilbake til foreldra, ferdig engang i 2026 dersom jeg regner med vedlikeholdsbudsjett og reparasjoner, vinterlagring osv. Så hadde vært dumt om båt endte livet sitt enten vinter 2024/2025 eller allerede i havna til nåværende eier om jeg forsøker på egenhånd fordi "jeg tror det kanskje går".

 

Link to post
Share on other sites

Amfea skrev 10 minutter siden:

Hmmmm. Man lærer stadig noe nytt i denne tråden. Har vel vært usedvanlig heldig jeg da, som ligger ute året rundt. Har selvsagt varme på ombord i den kalde årstiden, og ser etter båten hver dag. Har hatt ned i 20 kalde, og 1 plussgrad inne, og alt utstyr har nå fungert i den tempen. Men med ustabil strømforsyning bør man vel vinterkonservere. Har vært på tur i minus 16 grader, og holdt gode 20 grader ombord med Webastoen. TS du må slutte å krisemaksimere, eller får du ikke en eneste lykkelig dag ombord. Lykke til med jakten. 

Ts skal flytte til Polen om 1.5 - 2 år ? Med båt eller uten ?

Kjøpe stooor gammel driter til lav pris med ønske om strøken båt går ofte ikke sammen som hånd i hanske.

Båtlivet blir i framtiden i Polen som jeg forstår av tråden ?

Kjøp nyere mindre båt som passer der den skal brukes i framtiden og passer kunnskap til eier.
Fiske er viktig for TS. Kanskje tenke mer på fiske der båt/eier oppholder seg om 1.5 - 2 år fram og skal være videre ?

Det er en laaaaang tråd som er ganske unik. Kanskje ender den med en hentetråd ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

@Martine29f Det er jo bindende når man gir det da og det kan vel hende det blir akseptert dersom alternativet blir å beholde båten slik som jeg har forstått av diverse meglermeninger om mine fremtidige sjanser til å noensinne få solgt den til nærme lignende pris om tilstand opprettholdes. Det skulle visst være mye enklere med liten og nyere båt men den var en sabla emsjonell nedtur i størrelse også forsvinner ikke vintersproblemene. Eneste er at man har stor sjanse for å slippe reparasjoner, men alt det andre er jo der uansett og jeg har trolig levd helt uvitende om det med Alicraften så er vel bare flaks den ikke dævva. 

@Gullfisk Er vel båter som for meg er estetisk like stygge som en BMW X6 med "VW boble design" som skal være det eneste som kanskje fungerer om vintern siden de har annerledes motorrom stengbare luftventiler og masse annet. Men de skal jo også gjerne kunne dævve av vintern om man ikke passer på det riktig.

Flybridgebåter skal være utsatt på grunn av flybridge men selv om man på mirakuløst vis hadde klart å pakke bort flybridgen med krympeplast, så må man få sikret dassene men selv om de er satt ut av spill så er det risiko for at motor dævver om det er mer enn 10 minusgrader og dersom det er mer enn 20 minusgrader så er det risiko for at den dævver også med strøm på og såvidt jeg forstod gjelder det ikke bare Princess og Fairline men de sabla dyre trawlerbåter kan ha samme problemer.

Og dette blir samme om båten er 1996 eller 2013 og selv om den er 2024 så kan det vel hende det er ikke noe garanti mot at motor avgår med frostdøden og det dekkes ikke av noe forsikring eller garanti.

Det er i hvert fall veldig tungtvindte greier og hvis man skulle på mirakuløst vis klart å bruke båten om vintern så vil den slites ned og ødelegges betydelig raskere. Så jeg tenker og grubler videre på det om det kanskje har en mening og leie seg en vinterplass på vestlandet og besøke båten der om vintern når fisken kommer så bare betale drivstoffregninga for tur/retur dit hver vinter eller kanskje glemme hele vintern og betale sikkert like sabla bra regning dersom den enten skal vinterlagres inne som skal være det beste. Men det skal finnes også noen muligheter for å vintersikre den ute.

Ellers er det jo mulig å innse at jeg har en ikke realiserbar urealistisk drøm og gi opp hele greia i hvert fall til man er blitt så rik at man kan bare gi f dævver det så dævver det så kjøper jeg neste og bruker den akkurat som jeg vil men da snakker man om sabla rik og 80 år gammel igjen.

@Okkaby Det skal være veldig vanskelig å dekke til så enormt flybridge med krympplast men det er bare toppen av isfjellet av problemer og lista er lang "som en russisk vinter" (det er ett polsk ordtak). Men egentlig kunne den være så kort som: Motor vil dævve om strømmen går i minus 10 og med minus 20 dævver det trolig uansett.

Det ligger jo tusenvis av båter på vannet vinteren igjennom på i hele Oslofjorden, også større cabincruisere. For eksempel den Storebroen fra Fredrikstad som du har tatt kurs i. Har du aldri tatt turen til en båthavn vintertid? Skal båten brukes må du vel kanskje kjøre igjennom frostvæske på ny hvis det skal bli ordentlig kaldt og du ikke stoler på strømtilgang. Ingen kjempestor jobb. Har du mye teak er det jo fint å dekke til for å unngå frostsprengning. 

Link to post
Share on other sites

@ohio Det er en ting, kaster man penger på problemet ved å kjøpe nyere båt så vil dette problemet kunne reduseres. Men har fått nye opplysninger som i hvert fall slår ihjel drømmen om å bruke båten om vintern når det er flatt Skagerrak da den helst bør lagres inne men det skal finnes noen muligheter for å lagre den ute men blir nok også ikke akkurat billig.

Så er det vel mulig å kjøpe en vinterbåtplass på Vestlandet og valfarte dit med båten om vintern men der må den jo også sikres godt om den skal overleve å kunne brukes om vintern på fine dager. Og dette problemet er samme om båt er 1996, 2005, 2007 eller 2013 uansett hva man hiver av penger på det med mindre man kjøper en båt laget for dette som jeg synes er utrolig lite pent og ikke noe man blir glad av å eie såvidt jeg forstod så kunne bare førerhusbåter klare seg og småbåter. Men selv Fleming/Nordhavn vil få merdævving og forringelse av båt om vintern.

Møtte også på en Bergens megler der som fortalte masse historier bla. om hvordan begge MAN motorer dævva på Princess 20M som stod der ved brygga. Han hadde mye nyere og dyrere eller mye mindre båter, de avhjelper ikke vintersproblemet da uansett. Så en Princess 45 der men den ble solgt for kunde og ikke av megler slik han selger en Princess P57 som det ikke var tid å se på. Jeg kan forstå høypris om en megler selger noe som eies av hans bedrift som en forhandler slik som den P57. Siden da betaler man ekstra for at man får samme som med å kjøpe bil fra bilforhandler nærmest 6 måneders garanti og dævver noe på henteturen så kan man bare ringe megler og si det dævva samt spørre hvor skal båten slepes for at megler fikser fiksinga. Men selges båt for kunde så har man jo ingen fordeler blir det samme som å kjøpe fra privatperson.

Ble i hvert fall fortalt at den Princess 45 ikke vil tape utrolig mye verdi men sett bort fra at den er til høypris så var det enorm nedtur i forhold til å se Storebro 500 eller Princess 56. Til og med Princess 460 til @Hekri virket som en mye større båt. Vet ikke hvorfor den er vel 1 fot større enn Princess 45 med mindre jeg tar feil. Men den virket betydelig større inni i hvert fall. Megler prøvde å overbevise meg om at han kjøper den tilbake om jeg skal senere ha spart meg til en P57 som jeg kjøper av han uten at jeg taper masse penger på det. Men jeg følte ikke helt lysten å bruke så mye penger for såpass liten båt når vintersproblemet blir der uansett alder på båten.

@Kallethekid Hvis du virkelig tror dette er mulig om vintern så betaler jeg gjerne for hjelp for å få det til, men om det var mulig så tror jeg at jeg hadde blitt forelagt den muligheten allerede. Storebroen lå vel mesteparten av vintern i ro (sikkert med vinterkonservert motor) før den ble brukt til D5L. For øvrig så bor vel @Chilli Solbris i båten så det er ikke noe at han våkner opp hjemme i huset ser -20 på gradestokken og tenker "oi f*** jeg har jo en båt". Men jeg har da også hørt at båt til tross for full varme på og pleie av noen som bor i den vil også forringes i tilstand av å være ute på vintern med mindre det er ett sted hvor det er mildt som på Vestlandet eller i Middelhavet.

@Boatmad I Polen så er det vel gjerne om vintern av og til kaldere enn på Vestlandet antar jeg ved Østersjøen. Det er betydelig varmere om sommern men det hjelper jo lite for vintern.
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

@ohio Det er en ting, kaster man penger på problemet ved å kjøpe nyere båt så vil dette problemet kunne reduseres. Men har fått nye opplysninger som i hvert fall slår ihjel drømmen om å bruke båten om vintern når det er flatt Skagerrak da den helst bør lagres inne men det skal finnes noen muligheter for å lagre den ute men blir nok også ikke akkurat billig.

Så er det vel mulig å kjøpe en vinterbåtplass på Vestlandet og valfarte dit med båten om vintern men der må den jo også sikres godt om den skal overleve å kunne brukes om vintern på fine dager. Og dette problemet er samme om båt er 1996, 2005, 2007 eller 2013 uansett hva man hiver av penger på det med mindre man kjøper en båt laget for dette som jeg synes er utrolig lite pent og ikke noe man blir glad av å eie såvidt jeg forstod så kunne bare førerhusbåter klare seg og småbåter. Men selv Fleming/Nordhavn vil få merdævving og forringelse av båt om vintern.

Møtte også på en Bergens megler der som fortalte masse historier bla. om hvordan begge MAN motorer dævva på Princess 20M som stod der ved brygga. Han hadde mye nyere og dyrere eller mye mindre båter, de avhjelper ikke vintersproblemet da uansett. Så en Princess 45 der men den ble solgt for kunde og ikke av megler slik han selger en Princess P57 som det ikke var tid å se på. Jeg kan forstå høypris om en megler selger noe som eies av hans bedrift som en forhandler slik som den P57. Siden da betaler man ekstra for at man får samme som med å kjøpe bil fra bilforhandler nærmest 6 måneders garanti og dævver noe på henteturen så kan man bare ringe megler og si det dævva samt spørre hvor skal båten slepes for at megler fikser fiksinga. Men selges båt for kunde så har man jo ingen fordeler blir det samme som å kjøpe fra privatperson.

Ble i hvert fall fortalt at den Princess 45 ikke vil tape utrolig mye verdi men sett bort fra at den er til høypris så var det enorm nedtur i forhold til å se Storebro 500 eller Princess 56. Til og med Princess 460 til @Hekri virket som en mye større båt. Vet ikke hvorfor den er vel 1 fot større enn Princess 45 med mindre jeg tar feil. Men den virket betydelig større inni i hvert fall. Megler prøvde å overbevise meg om at han kjøper den tilbake om jeg skal senere ha spart meg til en P57 som jeg kjøper av han uten at jeg taper masse penger på det. Men jeg følte ikke helt lysten å bruke så mye penger for såpass liten båt når vintersproblemet blir der uansett alder på båten.

@Kallethekid Hvis du virkelig tror dette er mulig om vintern så betaler jeg gjerne for hjelp for å få det til, men om det var mulig så tror jeg at jeg hadde blitt forelagt den muligheten allerede. Storebroen lå vel mesteparten av vintern i ro (sikkert med vinterkonservert motor) før den ble brukt til D5L. For øvrig så bor vel @Chilli Solbris i båten så det er ikke noe at han våkner opp hjemme i huset ser -20 på gradestokken og tenker "oi f*** jeg har jo en båt". Men jeg har da også hørt at båt til tross for full varme på og pleie av noen som bor i den vil også forringes i tilstand av å være ute på vintern med mindre det er ett sted hvor det er mildt som på Vestlandet eller i Middelhavet.

@Boatmad I Polen så er det vel gjerne om vintern av og til kaldere enn på Vestlandet antar jeg ved Østersjøen. Det er betydelig varmere om sommern men det hjelper jo lite for vintern.
 

Var kanskje ikke klima i Polen jeg tenkte på ???

Var mer på en båt som passer bruker.

Håper du finner båt i framtiden som passer drømmer og bruk :)

Du har nå vert på tur med hjelpere og håper dem har gitt deg info og råd og det tror jeg.

Så får du ta til deg det dem har forklart deg !!!

Kanskje blir tråden her laaaang eller en gang så går den til hentetråd og videre til vedlikeholds tråd men selv tror jeg den dør ut til kjøp av gammel driter. 
men ønsker deg lykke til videre på den store jakten :)
 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Jeg har fått med meg at båt ikke er bil og at den ikke er like levedyktig om vintern. Jeg trodde jo folk brukte båter om vintern i Norge men det er visst enten båter som er laget for det ellers så har de hellet med seg eller båt forringes av bruken.

@Boatmad Jeg har jo tatt det til meg derfor strever jeg med å klikke send knappen på budet. Men jeg håpet jo det fantes noen andre løsninger på bruk av classic utseende båt om vintern enn at det må være en for meg personlig stygg førerhusbåt.


 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...