Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

@Kallethekid Hvis du virkelig tror dette er mulig om vintern så betaler jeg gjerne for hjelp for å få det til, men om det var mulig så tror jeg at jeg hadde blitt forelagt den muligheten allerede. Storebroen lå vel mesteparten av vintern i ro (sikkert med vinterkonservert motor) før den ble brukt til D5L. For øvrig så bor vel

Å fylle på ny frostvæske på motorene kan nok mekanikkeren lære deg på 5 minutter. Toaletter og verskvannssystem må du jo ikke bruke om vinteren hvis du ikke vil. Hvor mye du må dekke til avhenger jo av hvor mye teak og annet du har. Flybridge har vel normalt en kalesje uansett. Jeg hade tidligere en seilbåt på vannet året rundt, i førsten dekket jeg til med presenning og et år krympeplast, men fant ut at det ikke hadde noen større funksjon. 

Når dette er sagt er vel ikke slike flybridgebåter beregnet for hverken fiske eller vinterbruk, men det har du jo fått forklart hundrevis av ganger før og jeg tror vinterfaktoren blir et av dine mindre problem om du går imot alle råd om å kjøpe en annen båttype.

@ohio Det skal også være mulig å lagre den utendørs som en verre løsning med profesjonell skreddersydd presenning fra Norena. Men jeg håpet man kunne bruke den i f.eks Januar når det er flatt Skagerrak men man kan tydeligvis ikke det med mindre man risikerer hele båten og om det går bra får en forringelse av den.

@Martine29f Om du leser det jeg skrev tidligere så har jeg liste opp årsaker som jeg har blitt fortalt til at båt ikke lever bra om vintern i Norge med mindre den er på vestlandet.

@Kallethekid Jeg forstod det som at du mente noe annet enn det vanlige som jeg ble fortalt ikke er bra nok. Ellers så ville jeg ha en classic båt, før i tida laget de jo ikke noe førerhusbåter som for meg er havets svar på BMW X6 design. Så det måtte vel finnes classic design båter som var ment å kunne brukes om vintern også.

Men om det ikke gjør det så er det to løsninger 1. Ikke bruke båt om vintern og 2. Ikke kjøpe båt. For meg er det ikke en løsning å kjøpe noe til en enorm sum som man synes er sabla stygt. Må vel i flertallige millioner for å kjøpe en bruktbåt av den typen som er 45 fot. Og man vil neppe spare til 5 eller 6 mill for å kjøpe noe man hater utseende på.

Som du kanskje klarer å se med egne øyne er det sjelden vanntemperaturen er kaldere enn -2C, da fryser nemlig sjøvann. Og som du kanskje har lagt merke til er det sjelden at sjøisen bærer en mann. Så jeg vet ikke hva du babler om med «ekstremt kaldt vann».

Skaff deg en båt som et egnet til formålet og kom deg på sjøen!

Så lenge det er vann under båten og ikke bunnfrosset, vil du ha plussgrader under vannlinjen. Med varmtvannstank på, og trykket av med åpne kraner er  ferskvannet sikret. Noen frostvakter i motorrom, så lever de godt. Hvordan alle dager tror du folk nordover i Norge behandler båtene sine? Tar de inn i stuen om vinteren? Jeg bruker båten hele året, og det kan bli kaldt p Vestlandet også. Største problemet om vinteren er at fortøyningene blir vanskelig å løsne når de er bunnfrosset, samt at det blir glatt å bevege seg på båt og brygge. Slutt og konstruere problemer, eller la vær å kjøpe båt.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Nå skjønner jeg ikke hva du surrer med, @XardasKSP . 15 minus er ikke uvanlig på Vestlandet heller. Vinter er vinter, og du må konservere. Men du er ikke førstemann med båt på sjøen på vinteren i Norge. Med litt forhåndsregler så har det gått greit for de fleste av oss. Jeg har bare 23 vintre påsjlen så langt,men ingenting har dævva ennå. Men kanskje du har rett, kanskje du er for dum for å ha båt på sjøen om vinteren. I så fall er det i alle fall fint om du oppdager det nå, før båten er kjøpt. 

Jeg har aldri sett så mange argumenter for å ikke legge inn bud før. Mest sannsynlig er du ikke moden for å eie stor båt ennå.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er ingenting annet enn is som stopper bruken av båten om vinteren. Selv en Princess kan brukes midt på vinteren!
Det krever bare en generator som leverer nok strøm til varmekilder ombord. Eller nok diselvarmere til å levere varme ombord.
Men i en P56 blir det ganske mye diesel eller strøm. Den er betydelig dårligere isolert enn min gamle Storebro.
Jeg har varme i maskinrommet gjennom hele vinteren. Det er ikke noe problem med kjøling av noe slag. Motorene har kjølevæske som tåler minus 30.
Varmekabel rundt eksosen nærme utløpet eller der det er fare for frost i eksosen lar seg greit fikse. Det har jeg selv montert på min forrige båt. Har ikke vært noe problem på Storebroen.

Det er kun is som begrenser bruken av båten om vinteren. Ingenting annet.
For øvrig mener jeg fortsatt at du bør gå for en mindre båt og se over tid om det er behov for noe større.
Du har dessverre hengt deg opp i størrelse. Men men. Ditt liv og dine valg. Det må man respektere. Men erfaring tilsier at det blir en særs bratt læringskurve.
Lytt til rådene fra @sap_2000.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Jeg antar det jeg har blitt fortalt er riktig, men det ser ut også at man kan ta sjanser som noen folk tar.

Jeg kan jo ikke gjøre noe annet enn det jeg får hjelp til ellers ender det i garantert katastrofe. Problemet er ikke konstruert ellers hadde ikke meget erfarne folk brakt det frem.

Uansett får bare ta risikoen ellers blir det ingen båt.

Ellers liten digresjon som plager meg for hele greia kan bli dyrere for meg selv i fremtiden. Foreldra mine har satt inn nesten hele solgte leiligheten i Warszawa på konto så det er oppmot 3 mill å bruke men de siste 700 000 (ville blitt nesten 4 med mine) har de ikke fått inn fordi banken (altså ikke den norske stat som mener dette er helt greit.) Mener at den ikke kan verifisere offisielle EU dokumenter så den stenger av kontantinnskudd. Så nå lurer jeg på om banken (altså ikke staten) ikke finner ut av at de ikke kan verifisere mitt firmaregnskap når jeg skal betale tilbake penger til foreldre.

Men om man sender de til blodkurs på 0,37 da er det fint og greit å verifisere alt. Men benytter man seg av offentlig godkjent valutakontor så er det plutselig vanskelig å verifisere for banken. Men altså ikke det hvor de norske penga er fra da måtte de plage en stor aktør som kan "bite tilbake" som ett valutakontor som er Polens største med omsetning på miliarder. Det de ikke klarer å verifisere er at en kjøper betalte PLN på Polsk konto for en leilighet som har kontrakt fra notarius publicus at han kjøpte.

Neste blir vel Polske skatteetaten og firmaregnskap som banken ikke liker fordi man ikke betaler dem 0,37 for penga men heller 0,31. Godt at i hvert fall penga til båten gikk inn. Men om jeg hadde mer og ville ha P57 f.eks så hadde jeg sikkert måttet sendt dem over til drittkurs som banken bestemmer. 

Så kan hende i fremtiden blir båt 15 % dyrere for meg eller jeg kjøper den i Sverige rett og slett siden uten den ekstra gode kronekursen er de vel billigere i Sverige. SEK koster jo samme via bank som på valutakontor. Lurer på om en tysker bytter euro i NOK i Berlins største valutakontor for å innskuttere de i Norge for å kjøpe seg noe om banken setter Tyske dokumenter i tvil også. Det er 15 % rabatt på kontante kroner mot Euro i Tyskland også. 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Okkaby Altså det er ikke bare flybridge men alt av teakdekk, vinduskarmer, skruer til rekker osv. som kan starte å lekke etter å ha vært utsatt for frost (kanskje derfor båten lekker selv om den "bor" på vestlandet hvor det skal være mulig å bruke båt om vintern, men Østlandet skal være totalt umulig). Så det er jo ting som finnes på alle båter nesten med mindre det er spesialbåt som er bygget for dette, men jeg synes de spesialbåtene er så utrolig uendelig lite pene.

Kan det tenkes at selger blir litt bekymret over å selge til deg og derfor prøver å skremme deg bort fra et kjøp?

Plutselig er det blitt helt umulig å ha båt om vinterennpå østlandet. Jeg vinterlagring båtene mine inne om vinteren, men de har da i begge ender av sesongen vært ute i minusgrader og snøvær uten at de har blitt utette eller noe slikt som du beskriver.

Har måket snø av kalesja på begge båtene mine.

Begge mine båter er fra 1980. Og begge har vært kjørt i is, men bare sakte og forsiktig.

Ene båten blir sjøsatt og tatt opp med piggdekk på bilen.

Største vintertelaterte problemet mitt er vel at styringa fryser så jeg ikke får løsnet den og tatt båttur. Også selvfølgelig at det er snø og is på båtrampa så jeg ikke kommer ut, og lavt vann da det er tappet ned for kraftproduksjon.

Har vel brukt båtene mine i alle månedene som finnes med unntak av november og desember. Men har brukt den helt i slutten av oktober.

Basert å hva du har skrevet så skulle vel båtene mine ha dævva av alt de har opplevd.

@index Men de har lavere priser ofte enn de norske dersom den svenske krona er likverdig den norske og ikke 15 % dyrere enn den norske slik man kan se på valutakontor. I fremtiden uten noen som skal flytte til Polen for å få gratis EU MVA blir det trolig båt i Sverige uansett siden den må ha EU MVA dersom jeg noensinne skulle endre båt. Men om noe skulle være billigere i Norge så gir Polen f i MVAen så vil da fortsatt kjøpe i Norge.

@19 fot Vel det er ikke selger som ikke vil selge om det er det du tror :giggle::lol:

@Chilli Solbris Det hadde ikke noe med størrelsen å gjøre det med vintersikringa ville være samme for Princess 45 som for Princess 56 og som for Princess fra 2013. Men det er godt mulig jeg har misforstått alt jeg ble fortalt om at båt ikke kan brukes om vintern.

Uansett: Bud er sendt og blir det godtatt så er det hadet og farvel til penga. Ett sted må man bare hoppe i det. Så får man bry seg om vintern når vintern kommer. Må den i pakning og på land så må den. Hva som skjer avhenger vel også sikkert av hvem som rådgir meg om vintern siden personlig føler jeg at jeg ikke kan en dritt så kan vel bare høre på gode råd.

Men altså ikke så meget som å kjøpe en førerhusbåt som jeg ikke vil ha eller betale en enorm sum for litt nyere båt som er betydelig mindre. Jeg hadde vel bare spart meg opp og betalt 5++ for Princess 57 som er nyere. Faktisk heller betalt ekstra for å ha den fra forhandler hvor man kan eventuelt ringe om båt dævver rett etter kjøpet og spørre hvordan han vil fikse den :giggle::lol: Båt solgt av forhandler direkte hvor forhandler eier båten er jo tryggeste man kan kjøpe vel. Muligens det ikke er så trygt for forhandler men det er jo dyrere også :giggle:

@index Når man kjøper det fra forhandler så er det som med bruktbil, forhandler er ansvarlig for å ha sjekket den og dævver den på hentetur så er det ifølge loven noe som var dævva fra før den ble kjøpt. Siden forhandler som selger båt som bilforhandler som selger bil omfattes av helt andre regler enn ved kjøp fra en annen person.

Men det gjelder altså bare om forhandler eier tingen som med bilforhandler (eller eventuelt banken som støtter forhandleren) selger de for kunde så er det akkurat samme som å kjøpe fra en privatperson. Er ikke noe bedre vilkår for å kjøpe fra en megler da.

@index Har jo forsøkt, sendte bud ellers fikk den undersøkt og gjort alt sammen etter alle kunstens regler som ble anbefalt.

Hele tråden handlet jo vel stort sett om at jeg ikke skjønner at ting vil dævve, og at jeg må forstå hvor dyrt og forferdelig det kan bli. Så når jeg har skjønt det så kommer det noen som sier at det er kanskje feil likevel.

Uansett det er mulig jeg misforstår ting men hadde det vært med vinter slik som @Chilli Solbris skriver så hadde det vært konge. Men jeg har enten misforstått eller hørt en annen versjon, men det hjelper vel om noen er hele tida i båten og blir noe annet om man ikke er der og må eventuelt be mekaniker om nødintervensjon ved båt om man ikke kan komme frem selv raskt nok fordi man f.eks ikke er i Norge eller om man ikke vet hvordan redde det. Hvis man f.eks ser "Langesund minus 20 grader". Burde kanskje også ha kamera kobla til internett i båten som sender live til mobilen og PCen så man kan alltid se om båten "lever enda".

@XardasKSP Hør på oss som kan båt, og har hatt båt en mannsalder på BP. Jeg har hatt alle mine båter ute i Indre Oslofjord året rundt. Både motorbåter, større flybrubåt? og seilbåt. Noen år med konserverte motorer, andre år kun frostvakt og fjernstyring med Telldus. Har aldri hatt noen av problemene du innbiller deg og ramser opp. Får lyst til å sitere; "Støre, nå må du høre" til deg. Lytt og godta hva vi på BP sier. Ikke kveruler??

XardasKSP skrev 1 time siden:

Jeg antar det jeg har blitt fortalt er riktig, men det ser ut også at man kan ta sjanser som noen folk tar.

Men vem er det som har fortalt deg dette? Jeg synes det nok en gang virker som om du tar en påstand fra et enkeltmenneske og opphever det til sannhet. 'Jeg er sikker på at jeg kunne spurt noen forskjellige bekjente som alle har god kunskap om båt og fått helt forskjellige svar.

Noen liker å ha båten oppvarmet innendørs og setter bort hele jobben, det er jo deilig men koster vel kanskje rundt 200 000 på en 56-foter. Andre har båten ute hele året og frostsikrer det som trengs. Det ene svaret er ikke mer riktig en det andre.

@Dykker Nå har jeg jo hatt med meg noen til å rådgi meg da, men er fint å høre at det er håp om ideen om å fiske ved vinterhøytrykk på 10gradern selv om man kanskje risikerer båten. Men man risikerer jo allerede ved å kjøpe den så.

@KGB70 Noen har foreslått navnet før men vil ikke trekke flaksen for langt. Kunne jo blitt til altfor ofte med "Doffen har dævva igjen" telefon til mekaniker :giggle::lol: Fant det mer festlig med den polske betydninga av driter som blir noe som "krypa" altså gammelt ræl som driter eksos. Så kan man putte i AIS "SGD" som kodeord så man ikke blir bedt på VHF om å endre det navnet øyeblikkelig så lenge man er i norsk farvann :lol:

@Kallethekid Det er kanskje godt mulig det er meg som har misforstått, siden @Chilli Solbris forteller jo at det skal ikke være så vanskelig. Så det er bare meg igjen siden det kan ikke være såpass forskjell i meningene mellom erfarne folk. Og siden jeg misforstår ofte så unnlater jeg å sitere noen hvis jeg ikke kan få frem en skriftlig sitat eller si hvem som sa det. Siden dette var min forståelse av det som ble sagt.

@Eika Er det ikke fint at man får høre hva forskjellige folk mener på forumet? Blir jo mer kunnskaper av det om man får flere innspill.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...