Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@KGB70 Skal si ifra når eventuell prosess er over, ellers bør den ikke være offentlig før den er ferdig.

Jeg ville heller ha noe helt omvendt fra sjølsøkke da :giggle::lol: Skal ikke utføre noen akrobasjoner undervanns vil gjerne ha stabil båt både statisk og dynamisk :giggle:

PS. Akrobasjonsfly har gjerne lavere stabilitet og noen militærfly.

P.PS. Ble overbevist av tanken at selv om båten bør helst være innpakka på land fra November til Mars. Så er det jo håp i Mars kan reise ut fra hele torskeforbudsona og finne en fin gytefjord på Sørlandet uten forbud og sjekke om ikke det er noe stortorsk der. Med slik båt trenger man ikke hjem igjen til Langesund kan sikkert finne tom gjestebrygge i Mars på Sørlandet for vårlig fiskecruise.

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@19 fot Vel det er ikke selger som ikke vil selge om det er det du tror :giggle::lol:

Jeg har ikke påstått at selger ikke vik selge. Men jeg har antydet at det kan hende han helst ikke vil selge til deg, basert på at du muligens gir samme inntrykk til selger som her i tråden.

Når du antyder at det er bare å ringe selger, hvertfall hvis der er forhandler, hvis noe går galt, og på den måten gir inntrykk av at du nærmest forventer garanti på ting som er ca 30 år gammelt så kam selger bli litt skremt. Jeg vet ikke om du forventer slik garanti, men jeg har hvertfall fra tidligere innlegg fått inntrykk av det, selv om det nå er blitt litt mildere og bare gjelder via forhandler.

At du viser du kan lite om båt er også noe som gjør at selgere helst vil styre unna deg. For med lite kunnskap e det større fare for at ting dævver og dermed større fare for klager fra kjøper og kanskje økonomiske krav eller krav til heving, og at båten må hentes i Langesund med feks defekt motor.

Om du enda ikke har fått et D5L bevis i lomma og snakker om hvor skummelt det er med vanskelig havnemanøver er jo også er minus.

Ble det prøvekjøring, og hvordan foregikk den isåfall? Kjørte du, og oppfattet selger deg som en erfaren båtfører eller en livredd landkrabbe?

Det kan jo hende selgere ikke ønsker båten sin på forsida av VG så folk som kjenner til nåt og selger, men ikke at de. Er solgt, tror det er selger dom har tabbet seg ut.

Jeg har selv blitt oppringt av ivrig bilkjøper uten gørrkort og bestemte meg raskt for at han var langt unna førstevalg å selge til.

Husk også at selgere ikke nødvendigvis bare forholder seg til høyeste bud, men også til hvem kjøper er og hvor mange kroner de tror det blir i ekstra utgifter og bryderiet med de ulike kjøperne.

Bedre å selge til en som gir 2 mill og tar vare på båten og er fornøyd enn en som gir 2,1 mill og krever å få dekket motorhavari til 300.000 kr fordi kjøper ikke husket å åpne sjøvannsventilen på den tredje båtturen.

@19 fot

Altså selger skjønner at han er privatperson og ikke en forhandler og at det derfor nettopp ble undersøkt så nøye med en veldig båtkyndig person fordi etter man har kjøpt så har man overtatt risikoen. Så det er ikke noe fare for selger. Nesten alle båter selges som de er om de er ute av garantiperioden. Men hvis de selges av en forhandler så er det noe annet, visste ikke før at noen forhandlere turde å forhandle båt slik det gjøres med biler.

Når du antyder at det er bare å ringe selger, hvertfall hvis der er forhandler, hvis noe går galt, og på den måten gir inntrykk av at du nærmest forventer garanti på ting som er ca 30 år gammelt så kam selger bli litt skremt. Jeg vet ikke om du forventer slik garanti, men jeg har hvertfall fra tidligere innlegg fått inntrykk av det, selv om det nå er blitt litt mildere og bare gjelder via forhandler.

Dette er noe helt annet. En forhandler som eier båten som en bliforhandler eier bilen er en profesjonell aktør med 100 % ansvar for å sjekke dens tilstand og levere den fungerende. Akkurat som når du kjøper bil hos bilforhandler. Man betaler mer enn det koster hos en privatperson men man får med seg en "mini garanti". Altså om du kjøper 20 år gammal bil hos en bilforhandler og den dævver dagen etterpå så kan du kreve den fikset siden det er ett forbrukerkjøp. Uansett hvor gammel bilen er. Så hvorfor skulle f.eks en 20 år gammel båt som selges av profesjonell båtforhandler ikke være omfattet?

Jeg trodde de fleste meglere kun solgte båter for kunder. Men meglern i Bergen selger også båter som en båtforhandler. Da skjønner jeg at det er verdt å betale litt mer for en båt fra forhandler siden den skal være sabla bra stand ellers så er det forhandlers ansvar om ting dævver rett etter kjøpet.

Bedre å selge til en som gir 2 mill og tar vare på båten og er fornøyd enn en som gir 2,1 mill og krever å få dekket motorhavari til 300.000 kr fordi kjøper ikke husket å åpne sjøvannsventilen på den tredje båtturen.

Dette gjelder ikke for privatpersoner så selger kan jo selge båten helt trygt uten noe som helst videre ansvar for den og det er jo derfor jeg ønsket båt sjekket så grundig. Du blander en båtforhandler som er noe som en bilforhandler med private selgere som altså ikke har ansvar.

Ble det prøvekjøring, og hvordan foregikk den isåfall? Kjørte du, og oppfattet selger deg som en erfaren båtfører eller en livredd landkrabbe?

Det ble jo prøveseiling men den stod jo eier for selv utenom noen momenter hvor den båtkyndige sjekket ting. Jeg vil gjerne lære båten først med instruktør eller til og med 2 instruktører. Fordi båtlappen altså D5L er ikke en PPL(A) for fly eller førerskole for bil og det er ikke lagt opp til man skal ha tid for å lære noe. Dermed hvis man ønsker å kunne noe utover å ha en pen lapp så lærer man det gjerne med instruktør.

Det er veldig spesielt i Norge både med båtførerbevis som hadde fraværende praksis så måtte først lære Alicraft med god hjelper, og det er vel like spesielt med D5L at det er tid for 1 havnemanøvrering på den praktiske biten. Jeg skjønner det ville kostet  som PPL(A) kurs men kanskje burde det koste det for at man får lært seg noe.

Men om man vil lære seg noe istedet for å komme på forsida i VG så skaffer man jo instruktør til sin egen båt og øver etter å ha kjøpt en. Og det er jo akkurat det som blir gjort. Uten instruktør så kunne det hendt at den båten ville ikke kommet ut av den litt spesielle havna til selger. Nå er jeg jo ikke dum så det hadde ikke vært ett vrak og knust brygge men kunne jo blitt bulker og moste fendere og hele pakka. Så fordi jeg vil heller være klok en dum så vil jeg gjerne ha en instruktør for hentetur og gjerne også for å øve litt i Langesund slik at jeg føler meg helt sikker at ting går greit.

Akkurat som med fly man lander med instruktør til man er helt sikker at man ikke knekker understellet ved landing. Så er det samme med båt man vil bli helt sikker at man ikke knuser båt og brygge. Og heller ikke lager bulker i begge deler (siden i virkeligheten blir jo ikke ting så spektakulære som knust båt og brygge, det er bare "dommedagsscenario" ).

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Jeg antar det jeg har blitt fortalt er riktig, men det ser ut også at man kan ta sjanser som noen folk tar.

Jeg kan jo ikke gjøre noe annet enn det jeg får hjelp til ellers ender det i garantert katastrofe. Problemet er ikke konstruert ellers hadde ikke meget erfarne folk brakt det frem.

Uansett får bare ta risikoen ellers blir det ingen båt.

Det er mange erfarne som. Kommer med hode tips. Problemet er at fu ofte forvrenger deres tips slik at de blir tolket som noe helt annet. Det er vel kanskje også derfor at SAP har trukket seg helt ut av denne tråden eter å ha vært den sannsynligvis beste rådgiveren i denne tråden. Han har jo flere ganger vært nødt til å korrigere deg når du gjenfortelle hva han har sagt, men fremstiller det som noe annet enn det han virkelig sa.

Mitt tips er forøvrig å satse på en mindre båt med nyere motor, og gjerne en reservemotor også (dorgemotor) så du ikke er helt hjelpesløs om noe dævver.

Husk på at hovedargumentet for storbåt har vært bølger og dårlig vær. Men da blir jo den store for vanskelig å havnemanøvrere, så da blir det jo ikke noen tur likevel med stor båt.

Selv har jeg båt på 19 fot med to motorer. Tror det kan bære lurt å herme eter det oppsettet, men muligens øke noe gå god og kanskje litt nyere hovedkontor da gammel motor kan gi litt problemer hvis man ikke er vant til slike.

Men én ting har jeg lurt på. Hvis alt med motor er så vanskelig å gordtå, hvordan i all verden unngår du at flya dine ramler ned fordi motoren har dævva?

Har forøvrig sett fly hvor motoren har dævva i lufta så den måtte nødlande på et jorde, men det gikk bra.

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Foreldra mine har satt inn nesten hele solgte leiligheten i Warszawa på konto så det er oppmot 3 mill å bruke men de siste 700 000 (ville blitt nesten 4 med mine) har de ikke fått inn fordi banken (altså ikke den norske stat som mener dette er helt greit.) Mener at den ikke kan verifisere offisielle EU dokumenter så den stenger av kontantinnskudd. Så nå lurer jeg på om banken (altså ikke staten) ikke finner ut av at de ikke kan verifisere mitt firmaregnskap når jeg skal betale tilbake penger til foreldre.

Men om man sender de til blodkurs på 0,37 da er det fint og greit å verifisere alt. Men benytter man seg av offentlig godkjent valutakontor så er det plutselig vanskelig å verifisere for banken. Men altså ikke det hvor de norske penga er fra da måtte de plage en stor aktør som kan "bite tilbake" som ett valutakontor som er Polens største med omsetning på miliarder. Det de ikke klarer å verifisere er at en kjøper betalte PLN på Polsk konto for en leilighet som har kontrakt fra notarius publicus at han kjøpte.

Neste blir vel Polske skatteetaten og firmaregnskap som banken ikke liker fordi man ikke betaler dem 0,37 for penga men heller 0,31.

Har  du noen gang tenkt over hvorfor det er så stor forskjell på kursen om du tar med penger fra Polen som norske kontanter i forhold til å bare sende dem via banken?

Det er rett og slett fordi man ved å frakte norske kontanter fra Polen til Norge bidrar til å holde igang svart arbeid utført av polske håndverkere i Norge, som får betalt svart i norske kontanter og ønsker å bruke mye av den svarte inntekten i Polen. Og når mye penger fraktes en vei så trenger de hjelp til å frakte like mye andre veien og gir da en bedre kurs enn det man får ved bankoverføring. Selve transproten er jo ikke problemet, men å få det til å foregå på en måte som ved å gå via flere lovlige ledd kan tolkes som hvit 

Det er vel ikke så rart at myndighetene (og bankene som må følge myndighetenes krav om å stoppe tvilsomme transaksjoner) reagerer når det foregår transaksjoner via kontanter for å få den svarte pengesirkulasjonen til å fungere ved at de som jobber svart og unndrar skatt deler litt av fortjenesten sin med deg mot at du hjelper til med hvitvaskinga.

Så bør du tenke over hvor pensjonen til foreldrene dine komme fra (og din fremtidige pensjon). Der det da bra om mange dropper sitt bidrag til fellesskapet sånn at staten ikke har råd til pensjon til deg når du blir gammel?

@19 fot At noen ikke har lyst å skrive noe offentlig betyr ikke at de har trukket seg ut av saken :giggle::wink:

Hvis det ikke blir enighet om denne båtens sluttpris og enten noen andre vil betale mer eller eier beholder den så det også en mulighet at jeg kjøper en "litt større Alicraft" for å komme utpå Langesundsbukta og ellers sparer og reinvesterer muligens til noe dyrere som en Princess P57 som kan kjøpes fra forhandler som jeg har funnet ut da med samme "garanti" som bruktbiler fra bruktbil forhandler. Da synker sjansen for reparasjoner men øker for tapt nattesøvn og man vil aldri tørre å la den bli til vintern. Kanskje den eldre ville man turd for å forsøke i det minste engang om det er noe større der om vintern.

OBS! Videre er lite båtrelatert svar til @19 fot om det ikke er interessant å lese så dropp det. Jeg ville bare svare han og beklager om jeg gikk bort fra emnet på forumet:

Har  du noen gang tenkt over hvorfor det er så stor forskjell på kursen om du tar med penger fra Polen som norske kontanter i forhold til å bare sende dem via banken?

Jeg vet det, det er fordi den norske stat i Mai 2023 trodde det var sabla god idee å gi bankene mer makt og f.eks la dem innskrenke kontantinnskudd. Dette reagerte utenlandske banker på og stengte av kontoer i kroner som man kunne ha hos dem. Dette førte til at den norske staten "hjalp" krona til å gå ned i verdi (til tross for at den egentlig mener kursen er for lav og vil ha den opp).

Valutakontorene gav opp norske kroner (de driver mer milliarder og de skal ikke reise til Norge og putte dem inn, omsetningen i kroner de har falt sånn 95%) men likevel veksler folk av en eller annen grunn penger der har jo sett folk fra Norge veksle kroner i Gdansk til PLN. Spurte jo til og med når jeg hørte de snakka norsk hvorfor de taper så mye penger, fikk vite de var redde for å bruke kort så de ikke blir trukket mye mer enn de vil betale. Polen er jo med i EU og hele pakka men noen folk er redde og har jo ikke konto i Polen for å overføre til denne så kan da bare bruke kort, det finnes også noen steder man kan bare betale med kontanter i Polen.

Det er rett og slett fordi man ved å frakte norske kontanter fra Polen til Norge bidrar til å holde igang svart arbeid utført av polske håndverkere i Norge, som får betalt svart i norske kontanter og ønsker å bruke mye av den svarte inntekten i Polen.

Det er det banken vil ha deg til å tro (og ikke at den ønsker å ha alle gebyrene og styre hva slags vekslingskurs du får som er mye verre enn google sin)? Hvordan forklarer banken at det ikke fantes noen svarte arbeidere fra Polen eller Tyskland f.eks i Norge før Mai 2023? Hvorfor var det før Mai 2023 nesten samme kurs i valutakontor som ved bankoverføring? Har det skjedd noe i Mai 2023 som fikk en armee av svarte arbeidere til Norge? Jeg trodde det var omvendt ingen vil til Norge lenger etter at kronen sank om de kan til Danmark, Tyskland og Nederland fordi det er mer lønn der etter skatt hvis de skal ha den lønna til Polen.

Men hovedspørsmålet: Hvis du mener det er Polske håndverkere som jobber svart hvorfor er kronen så billig i Berlin som kontanter man kjøper for Euro? Er det Tyske håndverkere som har innvadert Norge i Mai 2023? Tror du virkelig det skjedde et utbrudd av svart arbeid i Mai 2023?

Det er vel ikke så rart at myndighetene (og bankene som må følge myndighetenes krav om å stoppe tvilsomme transaksjoner) reagerer når det foregår transaksjoner via kontanter for å få den svarte pengesirkulasjonen til å fungere ved at de som jobber svart og unndrar skatt deler litt av fortjenesten sin med deg mot at du hjelper til med hvitvaskinga.

Du skjønner fortsatt ikke myndighetene sier alt er helt greit og penga er lovlig innført og hele pakka. Det er banken som ikke kan bevise.... hør godt nå: Ikke det hvor valutakontoret fikk norske kroner fra.... dette driter banken i fordi valutakontoret har enorme penger og kan bruke advokater som kan EU og EØS rett perfekt og bite banken like hardt som banken biter privatpersoner. Å neida den delen er helt ren og bra og hvit, de liker ikke konkurranse men vet at konkurrentene er like sterke finansinstitusjoner som har mye makt. 

Det som interesserer banken er hvordan man fikk de Polske PLN. Altså de så på avtale med notarius publicus og kjøper av leilighet, de så på hele kontoutskrift fra Polsk bank og kom til den slutningen at de ikke vet hvorfor kjøper har betalt kjøpesummen for leiligheten. Altså de vet ikke hvorfor kjøper betalte med overføring Polske PLN til Polsk bankkonto for ett kjøp som er registrert i tråd med alle EU og EØS regler. Det er dette de sier de ikke kan altså etterprøve opprinnelsen av midlene som kjøper betalte for leilighet med. Kjøper betalte med PLN med overføring til Polsk bank. Så nå skal danske bank vite hvordan kjøper fikk penga i Polen til å kjøpe leilighet og konkluderer med at de ikke kan etterprøve dette..... er jo helt høl i hodet siden de ville ikke hatt noe etterprøvingsproblem om penga ble overført til dårlig kurs og med gebyr fra den Polske banken til den norske. Da ville det ikke ha betydning.

Så det jeg tenker på er om de vil ønske å finne ut hvor elevene som har betalt for opplæring fikk penga sine ifra som flyskolen betaler til meg selv om det er ett regnskap og godkjent dokumentasjon av den polske skattetaten. Men banken kan jo finne på at de vet jo ikke hvor elevene som betaler for sine kurs eller klienter som leier fly har fått penga sine ifra. Og de ønsker ikke svar heller om det var mulig å finne ut av fordi de ikke kan etterprøve det :giggle:

Så bør du tenke over hvor pensjonen til foreldrene dine komme fra (og din fremtidige pensjon). Der det da bra om mange dropper sitt bidrag til fellesskapet sånn at staten ikke har råd til pensjon til deg når du blir gammel?

Foreldra hadde ikke trengt noe pensjon (de har jo sikra seg uansett pensjonen da) om det ikke på 27 år ble betalt inn langt over 20++ mill i skatt eller faktisk mye mer (rentes renten på det vil jeg ikke regne på engang men det er jo som opptil 100 mill om det ble spart i fond). Pensjonen blir bare som en liten skatterefusjon å regne (så har man jo betalt avgifter, MVA osv. osv. for alle andre tjenester fra staten). Personlig får jeg ikke noe pensjon i fremtiden. Betaler bare ZUS i Polen for at fattige eldre (de øvrige har spart selv og investert til sine pensjoner) som ble utnyttet av sosialister i kommunisttida i Polen skal få en pensjon, men fremtidige folk får jo aldri noe siden det går ikke opp og vil kollapse. Så den som ikke sparer og investerer penga i Polen i dag vil nærmest dø av sult når arbeidsevnene ender, dette til tross for at selv folk med minstelønn må betale en ZUS på ca. 4000 NOK per måned. Alle sammen som jobber men ingen får noe som helst av dette igjen. Men i det minste er det flatt skatt fra første PLN på 19 % (de med minstelønn slipper det er fritak) for alle selvstendig næringsdrivende og investorer osv. folk i arbeid (arbeidstakere) betaler 12 % skatt for alt under ca. 450 000 NOK per år (utenom skattefri minstelønn på ca. 175 000 NOK i året) og 32 % for alt over 450 000 NOK per år.

OPPSUMERT: Din teori om svartjobbende Polske og Tyske håndverkere hadde hatt noe for seg om dette var kursforskjell siden 2004 elns. Men ikke når alt skjedde i Mai 2023 etter at den norske staten tok en feil beslutning og banker i hele utlandet sluttet å tilby kontoer i norsk valuta og folk fikk til og med tvangsvekslet penger til lokal valuta eller EURO. Den feilen fikk også den "digitale" kronekursen til å dale nedover selv om ikke staten ønsket det.

PS. Skal gi deg ett tips hva svarte arbeidere gjør (de hadde dævva snarere enn å veksla for kursen valutakontor gir siden valutakontor ønsker ikke norske kroner egentlig men må veksle dem) de ber folk sende overførsler til deres konto i Polen og kalle dem kjøp av ett eller annet forbruksvare eller ting og tang i bilen, har hørt om en "modig" person som solgte bil i Polen (var egentlig lite tenkende norske svarte oppdragsgivere for det er eventuelt de som kunnet bli spurt om hva som er blitt av den bilen i Polen). Og de får full pott, samme gjør de tyske, litauske og alle andre svarte arbeiderne. Ingen vil ha kontanter kanskje med unntak av de utenlandske arbeiderne som bruker kronene opp i Norge.

Stadig ny informasjon på denne unike tråden som fortsatt lever i beste velgående. Det nye er jo at ts har oppdaget at båter, og særlig fb-båter "dævver" på vinters tid. Og han har dessuten lagt inn bud på en P56 i Bergen. Så da får vi se hvordan denne elleville tråden utvikler seg. EM i fotball "drukner" jo i sammenlikning?.⁰

XardasKSP skrev for 14 timer siden:

Jeg antar det jeg har blitt fortalt er riktig, men det ser ut også at man kan ta sjanser som noen folk tar.

Jeg kan jo ikke gjøre noe annet enn det jeg får hjelp til ellers ender det i garantert katastrofe. Problemet er ikke konstruert ellers hadde ikke meget erfarne folk brakt det frem.

Uansett får bare ta risikoen ellers blir det ingen båt.

Det er mange erfarne som. Kommer med gode tips. Problemet er at du ofte forvrenger deres tips slik at de blir tolket som noe helt annet. Det er vel kanskje også derfor at SAP har trukket seg helt ut av denne tråden eter å ha vært den sannsynligvis beste rådgiveren i denne tråden. Han har jo flere ganger vært nødt til å korrigere deg når du gjenfortelle hva han har sagt, men fremstiller det som noe annet enn det han virkelig sa.

Mitt tips er forøvrig å satse på en mindre båt med nyere motor, og gjerne en reservemotor også (dorgemotor) så du ikke er helt hjelpesløs om noe dævver.

Husk på at hovedargumentet for storbåt har vært bølger og dårlig vær. Men da blir jo den store for vanskelig å havnemanøvrere, så da blir det jo ikke noen tur likevel med stor båt.

Selv har jeg båt på 19 fot med to motorer. Tror det kan bære lurt å herme eter det oppsettet, men muligens øke noe gå god og kanskje litt nyere hovedkontor da gammel motor kan gi litt problemer hvis man ikke er vant til slike.

Men én ting har jeg lurt på. Hvis alt med motor er så vanskelig å gordtå, hvordan i all verden unngår du at flya dine ramler ned fordi motoren har dævva?

Har forøvrig sett fly hvor motoren har dævva i lufta så den måtte nødlande på et jorde, men det gikk bra.

Jeg har etter å ha fulgt denne tråden noen måneder tenkt at det drøyer jammen mange måneder før det blir handel og tenkte at det kan godt hende det ikke blir noe båthandel iløpet av sommeren heller da ting tydeligvis drøyer litt.

Så kikket jeg på side 1 og så at det var faktisk ikke i 2024, men i 2016 denne prosessen startet.

Blir spennede å se om det blir aksept eller ikke.

Det hender det er noen detaljer, nyanser og intensjoner som glipper ved gjenfortelling...

Vedr dette med vinterbruk, frostsikring etc så ar naturlig nok jeg og TS  pratet litt på privaten og  jeg har etter å ha spurt TS litt om hva han ser for seg til vinteren, gitt han noen råd og meninger.

De rådene og meningene er basert på TS ønsket bruk (vinterbruk i januar feks) hans erfaring, kompetanse, også den tekniske samt at jeg faktisk har møtt han. Dette i kombinasjon med å ha en stor 28 år gammel FB båt liggende nøkkelklar året rundt i grenlandsområdet med de temperaturer og snøfall det kan bli i der. Dvs med ikke-konserverte motorer i -20, og en eier som kanskje ikke er "på" hver dag og bor/ oppholder seg 5 min unna hvis det ramler ned en meter snø eller strømmen går..

Å ha en vinterkonservert og tildekket båt i boblehavn blir noe helt annet. Så dere som gir råd og deler egne erfaringer, tenk litt på kombinasjonen av det som står over. Han bor ikke på vestlandet, bor ikke i båten, har ikke hatt storbåt før etc etc.

Jeg råder TS til å hvertfall det første året få båten opp og evt inn i de kaldeste månedene, evt konservert og tildekket i boblehavn. Jeg anbefalte også https://norena.no/produkter/20 om båten skal ligge på sjøen. Koster litt, men da kan man også senke skuldrene endel uten å tenke på frostspreng etter nedbør og mildvær eller 3 tonn snø som ramlet ned på noen timer.

Har selv erfaring med en båt jeg passet på som lå nøkkeklar ute en romhjul for mange år siden med -15 grader fastfrosset i isen på Kongen i oslo ved siden av color line.

Tilfeldig en ettermiddag så jeg lyset på bygga var gått. Da var det bare å pelle seg ut der å få fyret webasto og nappe av røret fra varmer så all varmen gikk i motorrommet som var godt på minussiden på det tidspunktet. Det skulle ikke blitt oppdaget veldig mye senere før det hadde gått til helv....

Det var ikke utsikter til at strømmen ville kome tilbake på mange dager (avrevet mellom to brygger + kaldt og romjul), så dagen etterpå samlet vi litt folk som hogget is og fikk etter mange timer båten ut av båsen og havna gjennom ca 10 cm is. Var ikke gøy.

Denne P56 har en stor FB hvor dørken er som et nedsenket basseng med 1 stk drenering i form av et lite sluk i ett hjørne og ikke naturlig avrenning/ overløp før vannstand blir veldig høy og det garantert pipler inn. Så FB på denne MÅ i så fall dekkes til skikkelig. Jeg hadde vagt fullstendig tett krympeplasting fra noen som virkelig kan det om båten skal brukes om vinteren.

En gammel teakdørk på FB og stor plattform som garantert slipper vann inn under ser jeg heller ikke som ideelt å la ligge ubeskyttet i konstant syklus av tining og frost.

Synes @casie laget en flott gjennomgang som var nyttig for oss.

Om båten vil jeg si den var omtrent som forventet og relativt typisk av hva man kan forvente av en 28 år gammel båt som har gått gjennom endel eiere og vært litt her og der. 

Motorene virket ok og den kjørte som forventet.

Jeg rådet TS til å tenke seg nøye om før han la inn bud. Ikke fordi båten var noe verre enn forventet men fordi jeg tror det kan bli en bratt og tung lærekurve. Rådet mitt var som før; med samme sum penger; så nytt som mulig og dermed ned en god del i størrelse.

Blir spennende dette. Er jo mye god hjelp og tips å få her på BP. også ved vinterkonserving, opplag og praktisk båthold osv.

Og for å gi TS noe å drømme om, så jeg på denne videoen på sengen i dag tidlig. Tør ikke tenke på hva noe slikt ville kostet nytt i dag. Kunne vært noe om noe år og samtidig leid inn en fast kaptein som bodde ombord og puslet med den daglig :tongue:

Mvh. SAP

Da har jeg endelig forstått det, det er ikke det at det er umulig å bruke båten om vintern uten at den i beste fall kraftig forringes, det er bare det at jeg kommer ikke til å få det til fordi jeg kan for lite og mekaniker kan ha ferie eller annet :giggle::lol: Da skjønner jeg det at det er jeg som ikke vil få det til og ikke at det er umulig.

Får vel holde med Mars og gytefjorder på Sørlandet da :lol::giggle: Ellers kanskje om ett og halvt år (siste vintern foreldra vil være i Norge) med flertallige hjelpere vil det gå an å få sjekka en Januar høytrykk på Skagerrak.

@19 fot

Eneste flyet som har ramla ned (var ikke mitt heldigvis men en av AT-3 skolen hadde, alle slike ble skifta ut til PS-28) det ramla fordi den ferske pilotens hjerne "dævva" når han så ett seilfly på approachen til en liten grassflyplass. På lav fart med flapsene nede tok han en brå unnamanøver uten å gi gass så det flyet stalla og spinna og datt rett ned i skogen. Folk i seilflyet og på den mini sommer gressflyplassen trodde jo det ikke er noe å igjen av piloten og når brannvesenet kutta seg vei i skogen og folk fra skolen rakk å komme + masse tilskuere gikk jo alle sørgmodig frem med tanke på en død pilot i biter. Ble en overaskelse at fyren ikke knakk en finger engang bare flyet som kunne skrotes, men av og til er noen heldig.

https://youtu.be/NSVbkXPjshI?t=149

Gjerne se fra 2:29 så kan du se hvordan det så ut fra kamera på den lille flyplassen (for øvrig var PIC piloter ikke tillatt av kapteinen å dra på flytur til grasstriper (uten instruktør) ved tidsbygning før de har flydd i minst 50 PIC timer og han personlig sjekka at de er gode så skulle de holde seg til kontrollerte pene harde rullebaner. Men piloten gav blaffen i skolens regler. Etter lettelsen over at han lever og er like hel gikk over da ble en virkelig "pepra" for det der :giggle:).

Men angående motordævving det skjer ikke fordi fly skal hver 50 mth på service og gjennomgang hos flymekanikere (eller noen måneder, men skoleflyene flyr så mye at det aldri er tiden men bruken som sender dem på service) og ting skiftes selv om det er friskt og levende men har gått ett antall timer. Alt skiftes, disse motorene har også enorm slagvolum i forhold til HK og en Cessna Lycoming må nesten skytes for at den dævver. Det skjer at slike dævver men på privatfly som ikke har samme CAMO regler og hvor folk slurver og tar billig sjekk engang per 200 mth eller kanskje 1 gang per år eller enda lenger om de på en eller annen grunn har greid å registrere det som små "lettfly". 

Imens båter virker å være helt på andre enden av "dævve skala" altså motorer pga. fuktighet og sjøvann og hele pakka dævver oftere enn på bil.

Så kikket jeg på side 1 og så at det var faktisk ikke i 2024, men i 2016 denne prosessen startet.

Fikk du med deg båt etter 3 måneder av prosessen :wink: Jeg tror den lever den dag i dag etter å ha blitt solgt i 2021.

PS. Fin stor båt til lavpris. Men foreløpig er drømmen for langt i fremtiden noe mer slik: https://no.yachtworld.com/yacht/2010-princess-72-fly-9148373/ den er litt mindre enn den Fairline til megler i Bergen. Men virker som stor nok og da er det tøft at det sitter noe sabla meget til motorer inni den og kanskje som 14 år gamle har de noe liv i seg igjen til å gå i høyfart i Gdansk bukta :giggle: Det beste med drømmen er at det kan jo skje engang hvis jeg ikke plutselig dævver personlig og får med meg at jeg er blitt gammel og kan sløse alle penga som jeg lever av :lol:

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

Imens båter virker å være helt på andre enden av "dævve skala" altså motorer pga. fuktighet og sjøvann og hele pakka dævver oftere enn på bil.

Vel, vel, nå har jeg en motor i båten min som har vært brukt i 23 år uten å daue. Starter lynkjapt og går som ei klokke. Har aldri hatt så gamle bilmotorer

XardasKSP skrev 52 minutter siden:

Eneste flyet som har ramla ned (var ikke mitt heldigvis men en av AT-3 skolen hadde, alle slike ble skifta ut til PS-28) det ramla fordi den ferske pilotens hjerne "dævva" når han så ett seilfly på approachen til en liten grassflyplass. På lav fart med flapsene nede tok han en brå unnamanøver uten å gi gass så det flyet stalla og spinna og datt rett ned i skogen. Folk i seilflyet og på den mini sommer gressflyplassen trodde jo det ikke er noe å igjen av piloten og når brannvesenet kutta seg vei i skogen og folk fra skolen rakk å komme + masse tilskuere gikk jo alle sørgmodig frem med tanke på en død pilot i biter. Ble en overaskelse at fyren ikke knakk en finger engang bare flyet som kunne skrotes, men av og til er noen heldig.

https://youtu.be/NSVbkXPjshI?t=149

Gjerne se fra 2:29 så kan du se hvordan det så ut fra kamera på den lille flyplassen

Mulig det er noe info som fortelles der, men når man ikke kan polsk så blr det egentlig bare noen minutter med landskapsfilming og helt til slutt kunne man se en hvit prikk som dalte ned uten at man ser noe som helst detaljer.

XardasKSP skrev 55 minutter siden:
Sitat

Fikk du med deg båt etter 3 måneder av prosessen :wink: Jeg tror den lever den dag i dag etter å ha blitt solgt i 2021.

Jeg har ikke lest alle 208 sidene, så nei, det fikk jeg ikke med meg, men antar det er den ellers mye omtalte Alicraften.

@Olevine Det er jo forskjellig hvordan ting blir vedlikeholdt. Bilmotorer som får sin service ofte de store og på store biler som 7-serie, A8, S-klasse ol. kunne av og til leve uendelig. Før kvaliteten forverret seg var noen Mercedeser nærmest udødelige med motor som gikk i 50 år uten å dævve bare den fikk service. Finnes jo noen i dag fra 70-tallet som lever etter 1 mill kilometer og mer uten motorbytte.

@19 fot Det var nok ikke interessant nok for at noen oversatte det men jeg fortalte i korte trekk hva som skjedde: seilfly dukker opp på approachen imens den ferske piloten går for landing i lavere hastighet og flapsene ute. Han gir ikke på gass men tar en brå unnamanøver som fører til stall og spinn rett ned i skogen.

Man ser ikke så mye mer enn en prikk men ofte er det slik video man får av virkelighetens ulykke (dersom noen i det hele tatt) er jo ikke actionfilm som filmes i studio. Men man kan jo se noe så tenkte kanskje det ville være interessant for noen siden noen folk i tråden nevnte de også fløy småfly i hvert fall engang før i tiden.

Og ja det var den mye omtalte Alicraften, på side 50 ser du Alicraft bli henta og det er linker til video også dersom det skulle være av interesse å se det bli en faktisk båt i tråden :giggle::lol:

XardasKSP skrev 36 minutter siden:

Bilmotorer som får sin service ofte de store og på store biler som 7-serie, A8, S-klasse ol. kunne av og til leve uendelig.

Og den servicen er vel ikke stort mer enn olje- og oljefilterbytte? Kanskje justere ventilering også, ikke verre på en båtmotor.

Ja, og så skifte frostvæske etter noen år så den ikke fryser i stykker i minus 15, 20 eller kaldere. Også det samme med en båtmotor. Bare at der har du en sjøvannskrets i tillegg.

@Olevine Dette er jo håpet at det skulle kunne være slik som jeg startet tanken om båt med når jeg var helt blank. Deretter fulgte det 100 sider om hvor grusomt alt kommer til å dævve og at jeg ikke skjønner det.

Men det er i hvert fall "lys i enden av tunellen" til slutt da kommer folk med litt håp om at ting ikke behøver å dævve så meget :giggle: Jeg liker jo det håpet veldig godt.

Store, gode motorer kan gå mange timer uten problemer bare de får normal service. Vår Yanmar kan handle på polet i år (den fyller altså 20 i år :giggle:), og bortsett fra normal service med oljeskift og filter, så har følgende blitt utført på disse årene:

• Byttet ut startrele.
  • Hatt av dynamoen og blåst den ren for børstestøv (den sluttet å lade).
  • Byttet motorlabber.
  • Rettet opp motor.
  • Hatt av turboen og reparert den (i fjor).
  • Tatt ut dieseldysene for kontroll og service (ligger på benken i garasjen og venter på nye spisser nå).
  • Justert ventilklaringer (utført nå i år).

Den starter før du hører at startmotoren går rundt, det gjelder også ved første start etter vinteropplag hvert år.

Men nå er jo dette en Yanmar 4LHA, ikke en VP D-serie (med de problemene som har vært der) eller en eldgammel motor hvor alt fra varmevekslere, eksosbend og manifolder kan være tæret i filler. 

@Martine29f Beklager at det blir lite spenning men altså prosessen fremover blir ikke offentlig i tråd med anbefalinger. Så det blir ikke noe mer relasjon av forhandlinger enn om det er slutt på hele greia eller om båt blir kjøpt og dersom den blir kjøpt da kan jeg jo si hva det endte på men ikke imens eventuelle forsøk pågår.

For øvrig er ikke dette eneste båten og markedet skal nå favorisere kjøpere som har penga klare uten behov for innbytte og finansiering i dette segmentet. Siden det er ikke båter som sabla rike folk kjøper da de kjøper båtene betydelig nyere og gjerne betaler 10 eller 15 mill siden de har råd til det. Og slik båt er i segmentet hvor folk som kjøper dem muligens har huslån og masse annet så det er ikke akkurat noe som rives av hyllene noe man må huske på dersom man noensinne vil bytte båt at selv om man opprettholder eller forbedrer tilstanden (stoppa lekkasjer og pimpa interiør i Polen) og kjøper til en bra pris så er det meget sannsynlig man vil måtte selv gå veldig meget ned fra den prisen for å kunne selge.

Så foreløpig er planen å også fortsette å eventuelt se øvrige relevante båter da @sap_2000 ikke har blitt helt utslitt og utkjørt enda slik folk fryktet av den ene sjekken så det er muligens krefter igjen for å se og sjekke litt flere båter om det kommer noe relevant.

Ellers er det fortsatt ett alternativ med dyr og mindre som den megler i Bergen selger for kunde, men da må vel megler "mørne" litt med tanke på at høsten og vintern kommer og om båt er fortsatt usolgt så er det kanskje lettere å forlate høyprisen. Den ble jo forsøkt solgt siden mars så det er jo ikke sikkert om ingen betalte ønsket pris denne våren at noen vil betale dette neste våren. Den selges jo tross alt for kunde og ikke som båtforhandler hvor høyere pris kan forsvares av at forhandler har ansvar for tilstanden og gir på en måte "mini garanti". Ellers kommer det sikker også flere båter, kanskje også megler i Stavanger vil ha noe nytt til lavpris som den Princess 55 med overhalte motorer.

Så man får se hva som skjer jeg har jo ingen hast man rekker alltid å bli kvitt penga om man vil :giggle: og blir det ikke noe så gror jo pengene og gror kanskje det blir nok for en Princess P57 da blir det både like stort og ett "rasjonelt valg" slik som en nyere P45 kanskje er. Og skulle det vise seg å ta veldig lang tid står ingenting i veien for å skaffe en "større Alicraft" for å putre rundt i Langesundsbukta med som man kan bare "hive" om den dævver og prisen på den blir jo helt uvesentlig med tanke på prisene av disse båtene. Disse båtene koster jo mindre enn en omfattende fiksing på en Princess 56 eller Princess 57.

PS. Glemte å spørre megler om den båten midt i mellom Princess 56 og Princess 45 altså i både alder og størrelse. Dessverre står det at den også selges for kunde og ikke av megler som forhandler (så prisen er ikke festlig sånn sett også en høypris): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=359641274 det var altfor lite tid til å få ett inntrykk av Princess P57 om det er verdt en enorm sum på 5 mill og ett intrykk av Princess 50 om den ikke er mye mindre enn Princess 56 men betydelig nyere selv om den er bare 2001 og ikke 2005 eller 2006. Men det er jo ikke lurt at den Princess 50 er akkurat sertifikatfri hadde vært bedre om den var 2 fot lengre og krevde sertifikat kanskje den ville være rimeligere til tross for å være større.

@Komodo Nå var det ikke snakk om motorer i D serien men litt eldre motorer fra VP. Vet ikke om de er allerede i kategori eldgammel eller ikke men VP122 på Princess 56 har vel 28 år og VP75 på Princess 45 har vel 19 år. Eventuell P57 vil jo sikkert rekke å bli nesten likegammel før den kan kjøpes altså 17-19 år men disse er da D12 så det er da D-serien.

Såvidt jeg forstod var det ikke timer men mer alder og manglende pleie som tar kverken på fritidsbåtmotorer med mindre frosten tar dem om vintern som i det Yanmar tilfellet som @sap_2000 fortalte om i Yanmar tråden. På den konkrete Princess 56 med VP122 var eksosbend byttet til nye for ikke veldig lenge siden og ellers var eneste synlige ting litt saltutslag på varmevekslere.

Ok. Så da er du egentlig bare i en sonderingsfase foreløpig om hvilken størrelse du skal satse på. Vært kjedelig hvis 10 årets røverkjøp hadde dukket opp dagen etter en handel. "Ingen kjenner dagen før solen har gått ned"?

Det som skremmer meg mest i tråden er at en som er helt uten noen som helst tekniske forutsetninger for å eie eller bruke en slik båt fortsatt tenker på å kjøpe en steingammel utgave av en i sin tid stor yatch som har vært gjennom en rekke eierforhold og blitt nedgradert til noe lite attraktivt, gammelt og slitent etterhvert som årene har gått.

Undres på om TS vet hva verkstedprisene er og hvor mange timer som vil bli påkrevd å legge ned i løpet av året på et slikt "stort gammelt utedass" i rent vedlikehold for å holde skuta i gang og funksjonell. Det meste ombord er jo utdatert og krever gjerne både ombygging eller endringer når det ryker da utstyret er gått ut av produksjon for lenge siden.

@Martine29f Er mest ute etter et bra kjøp og dersom den er mindre at man har håp om å selge den i fremtiden.

@Chiefengineer Foretrekker å bruke mekaniker enn "middelmådig verksted" . Ifølge eier av båten var selve kostnaden på deler til årlig vedlikehold ikke utrolig høy. Jeg er jo klar over at f.eks navigasjon må oppgraderes for kanskje 150 000 eller mer. Men det kan også tas delvis at man tar en skjerm først som vil funke med ekkolodd f.eks.

Men det er jo mye ting, men dersom båt kan bli kjøpt rimelig så er det kanskje noe igjen til oppgradering. Får jo se hvordan det går.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...