Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 27 minutter siden:


Og skal man dra til det gule rev ved Danmark så må man vel krysse havet i tillegg og gjerne bo i den båten ved noe dansk gjestehavn imens man fisker der istedet for Sørlandet.

Lanber her på Båtplassen dro jo fra Grimstad til Hirtshals i Danmark. Ham og en kollega trengte ikke noe kjempefine båt, selv om den faktisk ble fraktet med semitrailer (som var litt overdrevent for noe som har en vekt som to voksne antakelig klarer å bære sammen).

 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:

PS. Sjekka litt båtplasser fra Alta til Sørøya de har jo ikke plass engang for den der 53 fotern (den er jo 5,5 meter bred noe som er vel bra stabilt) om den skulle være Nord-Norges flytende fiskehytte. Antar der borte så trenger man ikke å pilke dypere enn 100 meter for å få fisk.

Du bør tenke over hvorfor de ikke har så digre båtplasser i Alta. Det er nok fordi man ikke trenger så store båter for å fiske.

 

Jeg har selv bodd noen år på Finnmarkskysten og yrkesfiskerne brukte stort sett sjarker på ca 25 fot og ofte mindre. Var en litt stor fiskebåt der også på kanskje 50 fot, men den forliste. Den fikk motorstopp og drev inn mot land hvor den ble knust til pinnene. Mannskapet gikk i redningsflåten og ble plukket opp av Hurtigruta sin lettbåt. Så det er ofte ikke bølger som senker båter, men motortrøbbel. Derfor er det nok tryggere med en liten båt med pålitelig motor enn diger båt med gammel motor. Man kan gjerne ha flere motorer for bedre sikkerhet og for å holde dorgefart, det er ganske vanlig på småbåter under 20 fot der oppe, og jeg har det på en av mine båter selv om jeg nå bor sørpå.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Han som dro over beskriver dette jo selv som "skikkelig stunt".

Jeg er mer som en nybegynner som ønsker å ha det trygt og komfortabelt på havet. Imens så foreslås det "stunts" som superefarne folk har gjort og sikkert ventet lenge på været også, hva blir neste forslag? Kjøpe speedbåten til @Eika siden man bør kunne gå i 60 knop om båten er liten så man rekker å stikke av fra 10 gradern om været endrer seg?

Jeg ønsker meg en stor båt som skal være trygg og stabil ønsker ikke å bli "havets stuntmann".

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Imens så foreslås det "stunts" som superefarne folk har gjort og sikkert ventet lenge på været også, hva blir neste forslag? Kjøpe speedbåten til @Eika siden man bør kunne gå i 60 knop om båten er liten så man rekker å stikke av fra 10 gradern om været endrer seg.

Jeg ønsker meg en stor båt som skal være trygg og stabil ønsker ikke å bli "havets stuntmann".

Jeg har ikke foreslått at du skal gå for kajakk, det var mer et eksempel på at folk ikke trenger diger båt for å dra utpå. De var riktignok ikke på fisketur, men de var langt utpå.

 

Og en ting er å føle seg trygg, en annen ting er å bære trygg.

 

Det du velger er sannsynligvis en båt hvor du føler en falsk trygghet pga størrelsen, men hvordan takler du motorstopp og pålandsvind?

 

Redningsskøyta er kanskje opptatt og småbåter som er der ute har ikke så lett for å tauet noe digert, i motsetning til om du hadde en båt som er mindre og lett å slepe, men so. Ikke hadde trengt slep pga pålitelig motor og en liten reservemotor / dorgemotor.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Vel en stor båt vil vel ikke gå ned så lett på 10 gradern om motorne dævver selv om været skulle gradvis forverre seg, og den pålandsvinden måtte jo være enorm for at båten skulle havnet på land fra 10 gradern.

Redningsskøyta vil vel klare å taue en stor båt bare det vil jo ikke gå særlig raskt. En Alicraft tauuet de i full fart fra Langesundsfjorden etter at drevet dævva pga. tømmerstokk. For øvrig var det ikke noe vind men om det var det så hadde man jo det ankeret med 600 meter tau for å ankre båten før den ville havna på land.

Blir som å foreslå motorsykkel som det absolutt beste man kan ha siden en bil er jo tung og bred osv. osv. men alle vil ikke på autobahn i motorsykkel noen liker bedre bilens svar på svær båt. Det handler også om at opplevelsen skal være trivelig ikke alle liker f.eks opplevelsen folk har på motorsykkel utsatt for all slags vær osv. Blir jo samme med "jolle" noen synes det er helt greit å bli badet med bølger og vann oppi båten imens andre synes ikke dette er like gøy.

Link to post
Share on other sites

Noen ganger er det jo ok å kunne dra på sjøen alene også. Tror du at du vil føle deg trygg og komfortabel med å dra på tur helt alene ien 50 foter? Med tanke på alt som vil "dævve" så tror jeg ikke du vil gjøre det TS. Jo da, klar over onkel Fisker og "mekaniker"😀 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@19 fot Hvis du leste hva @whisper skrev så var jo plassene ved Langesund opptil 35 NM utpå havet. Dersom eneste måten å få fisk på er å dra med en jolle 35 NM utpå åpent hav så står jeg over den fisken. Jeg er fullstendig sikker at jeg er ikke den eneste personen i Norge som ikke ville turd 35 NM utpå åpent hav med en jolle.

Altså du kan jo som i drømmen din dra dit med 14 foter (det tror jeg ikke de mest erfarne gjør engang) men jeg ønsker ikke å være stuntmann som skal risikere livet eller føle som man gjør det, jeg vil heller dra dit med noe hvor jeg føler meg trygg.

Og skal man dra til det gule rev ved Danmark så må man vel krysse havet i tillegg og gjerne bo i den båten ved noe dansk gjestehavn imens man fisker der istedet for Sørlandet.
 

@Komodo Så du tror ikke den 53 fotern i Tromsø har nok trawler skrog med kjøl til at man kan ankre den på samme måten som 70 fots skøyte? Altså å "seile båten" på tomgang imens folk har snører i vannet blir bare katastrofe det var prøvd med Alicraft. For det første beveger båten seg selv om man går motstrøms og den beveger seg som for dorging og mye mer enn hva kun vinden hadde beveget den. Skulle man f.eks gått i "sirkler" da hadde man ikke kun knyttet en pen sløyfe på propellen men også greidd å få alle snørene og slukene til å knytte seg såpass i hverandre at man kunne likegodt brukt kniven på alle fiskestengene siden man ville ikke fått det avknytta igjen.

Du avslører jo både at du ikke kan kjøre båt og at du ikke forstår hvor forskjellig ulike båttyper oppfører seg i sjøen. Skal se om jeg rekker å svare deg bedre på dette etterpå. Nå skal jeg avgårde å hjelpe en kar med strømproblemer på båten sin. 

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

En treskøyte står jeg over det får være noe for folk som vil bruke livet sitt på å snekre skroget,

Jeg prøver ikke å overtale deg til å kjøpe skøyte, kjøp den båten du har mest lyst på. Det jeg prøver å få deg til å forstå er at du ikke kan sammenligne ei diger skøyte med en Princess med flybridge. 

 

Link to post
Share on other sites

I mens man prater om joller utpå åpent hav så holdt jeg på å overse en annonse rett utenfor husdøra:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=362069587

Er jo helt topp spesielt at den har akkurat alt det samme altså VP 71B motor osv.

Dermed bestiller jeg visning på denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=361427771 i samme slengen som den førstnevnte.

Så kan jeg jo spørre om hvordan den andre er bedre enn den første.

Og dersom begge er akkurat samme og ligger utenfor husdøra så kan jeg jo bestille sjekk på begge og til slutt spørre begge eierne hvem som ønsker å selge båten først altså gir lavest sluttpris :giggle:

Da er planen satt.

PS. Da fikk jeg ringt begge eierne. På Princess 45 så var det også noen andre som har ringt så eier skulle si ifra når han kan ta en visning på båten (ikke så rart siden prisen er ikke ille). På Fairline 45 har ingen ringt men eier hastet ikke men skulle ha mulighet å vise båten når det blir behov. Han var ikke veldig glad i rabatter siden han ikke måtte selge men han forstod at om det er samme båt som den til 990 000 så var det mulig at pris kunne bli sammenlignbart.

Så venter jeg da på hvor rask man må være med Princess 45 for å få sjekka den. Mekaniker er ikke tilbake fra ferie før mandag og kan tidligst etter 16:30 på mandag og ellers venter jeg fortsatt på whatsapp svar om muligheter til tid for å sjekke båt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@19 fot Han som dro over beskriver dette jo selv som "skikkelig stunt".

Jeg er mer som en nybegynner som ønsker å ha det trygt og komfortabelt på havet. Imens så foreslås det "stunts" som superefarne folk har gjort og sikkert ventet lenge på været også, hva blir neste forslag? Kjøpe speedbåten til @Eika siden man bør kunne gå i 60 knop om båten er liten så man rekker å stikke av fra 10 gradern om været endrer seg?

 

Du kan trøste deg med at jeg aldri hadde vært så ansvarsløs at jeg hadde solgt en 80-90knops båt til en som er såpass uvitende og har så lite erfaring. Jeg vil ikke se bilde av båten "min" i avisa i sammenheng med dødsulykke. I feil hender, så er det en sikker død. Men i riktige hender så er det noe som kan sammenlignes med gt3 rs eller kansje en wrc bil evt en gruppe B rallybil fra 80tallet der alt var analogt

Link to post
Share on other sites

@Eika Det var bare @19 fot som linket til en tråd hvor noen kryssa Skagerrak i kajakk (noe som for meg hørtes ut som sikker død om man ikke kan spesielt mye) derfor sammenlignet jeg dette med å være uerfaren og bruke en speedbåt slik som din som fiskebåt ved 10 gradern. Noe som sikkert er fint og bra for deg og andre topperfarne folk men som trolig ikke blir samme for lite erfarne folk.

Er ellers veldig interessert i hva slags utstyr det var på 70 fot skøyte at dere fikk ankra den ved 10 gradern. Det høres som mye mer komfortabel dag på havet enn å sitte i 10 timer utpå havet i en helåpen "jolle" og hele tida bli "vannet" av bølger som spruter inn i båten. Blir liksom veldig profesjonelt sikkert men lite "kos" eller hvordan man skal kalle det å kunne ha en komfortabel båt å bruke dagen i.

For meg starter problemstillingen allerede ved hvordan man får det ankeret til å gå ned raskt nok til at båten ikke flytter seg langt unna fra stedet hvor man ønsker å fiske, så er del 2 å få den opp igjen og jeg tenkte dermed en enorm vinsj som kan rulle inn 100vis av meter med tau.

Blir det totalt umulig å tilpasse en større båt til å kunne brukes der så får det bli enten torsk i mars i Sørlandsfjorder eller der ved Danmark på det gule rev. Å sitte i åpen 20 foter i bølger 35 NM fra land i 10 timer og pilke høres ikke ut som veldig koselig nytelsestur så den fisken får jeg stå over om det ikke er noe mulighet å få det til med større båt.

Ellers som sagt om du vet hvordan man fikser noe slikt som den skøyta hadde for å ankre så betaler jeg gjerne for hjelp full glassfiberspesialist pris for å være litt vinsjspesialist så jeg får tilpassa båten for en mulighet til å fiske der ute.

Det har kommet 2 stykk relevante båter på 45 fot utenfor husdøra så de passer sikkert bedre som midlertidig båt som ikke er for enorm til å kunne lære å håndtere den og koster halve prisen av større båt. Så er vel en sjans for at det blir båt.

Link to post
Share on other sites

Det er 25-30år siden, så er usikker på åssen det blei gjort, men syns å huske ett monster av en vinsj som sikkert veide 2tonn, på dekk. Men hovedsakelig blei det fiska under drift, ut med ett stort drivanker for å bremse litt, har man ett tynt snøre og ett godt lodd så kommer man ned 

 

Har du fått kjøpt og lest fiskeboka til Asgeir Alvestad ? 

 

Men catte er faktisk helt optimal sportsfiskebåt hvis man fisker med sluk eller flue, man er førstemann til fiskeplassen, går billigt, dekket er jo en enorm kastebrygge der snøret ikke kan hekte seg fast i noe hvis man er fluefisker, kjempe stabil, den krenger ikke hvis man går fra side til side. 

 

Skulle jeg hatt en dedikert 10gradern båt som kunne brukes til sportsfiske i hele Norge, så hadde det blitt noe på 20-28fot med en god kartplotter kobla til en frontmontert elmotor med ankringsfunksjon. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 9 minutter siden:

Det er 25-30år siden, så er usikker på åssen det blei gjort, men syns å huske ett monster av en vinsj som sikkert veide 2tonn, på dekk

Fiskesløyter har jo gjerne kraftblokk eller lignende

 

Mange har kraftige vinsjer med tromler på endene hvor tau kan hå noen runder rundt og så ut igjen, tilsvarende karplanter (eller lignende skrivemåte) vinsj som ble brukt på eldre Land Rovere.

 

På vidkedljøytwr erdet vel dom regel hydraulisk vinsj so. Kan kjøres på stor effekt lenge fra motor.

 

Men på cabincruisere er det vel elektrisk vinsj som kanskje går varm om man skal hale opp anker fra 200 meters dyp, sombetyr endel mer enn 200 meters vinsjing. Også tapper man vel kjapt ned batteriene ved langvarig vinsjing på trådstarters drømmebåt.

 

Disse hydrauliske fiskesløytevonsjene egner seg jo ikke helt for plassering på cabincruiser, både pga vekt og tyngdepunkt høyt oppe og langt frem. Pluss at man må rigge opp hydraulikkpumpe, hydraulikktank osv.

 

Hvis man absolutt skal bruke anker å 200 meter fra cabincruiser kunne man kanskje mekke istand noe med egen bensinmotor fra gressklipper eller snøfreser eller lignende som drar opp ankeret. Monteres å dekk med små inngrep og er lett å hive bort når man innser at det blir dumt å ankre opp cabincruisrren på slike dyp når man kan holde båten i ro med motoren.

Link to post
Share on other sites

Cabincruiser som 10graderbåt er helt idiotisk påfunn, det går, men det er så langt ifra optimalt som det er muligt og få det. Men det går å ankre opp der ute med den, men det vil bli litt greier for og si det sånn. Ikke noe jeg hadde giddi og gjort for å ligge der ute noen timer, kjipt når fisken står på andre siden også, blir mye greier, men alt er muligt. Man kan jo bruke en million på å bygge skikkelig vinsj, ta halve front kabinen 

 

En Askeladden p92 suv med en frontmontert elmotor er alt man trenger og litt til, skikkelig luksus fiskebåt. Ja jeg hater steppa skrog men på det skroget der uten høyt fartspotensiale så holder det drivstoffutgiftene nede. Men det er en båt man kan stå å drikke øl bakpå, fiske og ha noe god musikk på anlegget. Båten er liten og lett nok til at den flyter oppå som en dupp istedenfor å ligge dypt i vannet og bli mye mer påvirka av sjøen der man ligger uten fremdrift. Nye med garranti er de også, så hvis noe dauer er det bare å kjøre til butikken man fikk kjøpt den også peke på det som er gærnt og si "you fix". Luksus 

 

https://www.midtsiden.no/nytt-flaggskip-pa-30-fot-med-pahengs

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

I mens man prater om joller utpå åpent hav så holdt jeg på å overse en annonse rett utenfor husdøra:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=362069587

Er jo helt topp spesielt at den har akkurat alt det samme altså VP 71B motor osv.

Dermed bestiller jeg visning på denne https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=361427771 i samme slengen som den førstnevnte.

Så kan jeg jo spørre om hvordan den andre er bedre enn den første.

Og dersom begge er akkurat samme og ligger utenfor husdøra så kan jeg jo bestille sjekk på begge og til slutt spørre begge eierne hvem som ønsker å selge båten først altså gir lavest sluttpris :giggle:

Da er planen satt.

Jeg tenker vi allerede nå kan spå hvordan dette går:

 

Mekanikeren kan ikke gjør mandag og du synes det er meningsløst å komme inn i varmen hos selger ved å dra på en første visning alene og deretter visning nr 2 med mekanikeren.

 

Den billigste blir da solgt innen du får kommet deg på visning på denne.

 

Strategien overfor selger av den noe dyrere fungerer kun så lenge det er to båter og en kjøper. Så når den billige er solgt og du fortsatt er på båtjakt nytter ikke strategien med å få den dyreste til billigste pris ved å si at ellers går du for den billigste istedet. Så da blir nok prisen omtrent det den er annonsert for. At en annen har bommet på prisen og satt den for lavt er ikke så relevant i den sammenheng da de. Båten ikke er på markedet lenger da.

 

Og om ei uke er fu nok like båtløs som nå og fantaserer videre om å gå kjøpe drømmebåten til "korrekt markedspris".

Link to post
Share on other sites

@19 fot Jeg forstår heller ikke hvordan båten skal holdes i ro med motorn siden selv på tomgang så vil den jo bevege seg og det rimelig rask selv motstrøms. Med mindre man mener å hele tida i 10 timer sette den ut av gir og inn i gir og ut av gir og inn i gir helt til giret sier takk for seg. Dette med giret blir jo dyrere fornøyelse enn å gå på tomgang i 10 timer hvis man kunne bare ha motorne avslått.

@Eika Kanskje jeg ikke kan noe som helst om fiske men altså finner ikke helt poenget med å reise til 10 gradern og bruke kaste eller fluestang hvis fisken er dypt der nede. Makrellen får man jo i bukta med sluk eller flue eller annen lett og morro fiskestang.

Ellers så er vel poenget at turen ut skal være en kosetur hvor man har det gøy ombord imens man fisker og ikke en profesjonell tur hvor man sitter i 10 timer gjennomvåt av bølger som treffer en åpen båt og i tillegg kald og sliten i hendene av å dra opp ankeret og ankre på nytt osv.

Ellers den sjøfiske boka det var nettopp den som var i Norge den andre var jo ikke der. Poenget mitt er at drømmen min er en komfortabel båt å fiske med selv om det ikke er optimalt. Men det er ikke alltid alt må være optimalt den fluefisker som jeg kjenner fikk aldri større laks enn 14 kg med flue verken i Norge eller i Patagonia. Men han kasta bare noen få kast med multiplikator og sluk som han bruker til å fiske fra land i Trondheimsfjorden for han skulle bare ta noen kast og var ikke meninga egentlig å få noe siden det var ment som grill utflukt. Men laksen i Gaula mente noe annet og det ble sluk og kastestang som har rekorden selv om fluefiske stang blir brukt hele tida til laks imens denne ble nesten aldri brukt.

@Dykker En 3 år yngre båt med en modell yngre motor enn Princess 45 for 990 000 til nesten prisen av Princess 56 fra 1996? Jeg har jo sett den båten og håret reiste seg da jeg så prisen på nesten 1,8 mill for 1994 båt med VP72 motor. Da er det jo ikke langt unna 2005 båt med VP75 motor som ikke burde koste mer enn 2,4-2,5 mill (selv om megler mener noe annet men selv 1 mill dyrere er det kjempekupp av 2005 båt med VP75 i forhold til 1994 båt med VP72 til 1,8 mill).

@19 fot Eneste problemet med å kjøpe noe båt i momentet er tanken at jeg aldri klarer å få det til så jeg får fisket i fra den noe som gjør meg frustrert da jeg forsøker å skaffe meg båt som er "både i pose og sekk" altså stor nok til at den er superkomfortabel å være ute på havet med samtidig som man kan få pilket litt også.

Jeg skal se på denne Princess 45 når jeg får tilbakemelding fra eier at han har fått melding fra den andre interesserte. Er det i morgen så er det i morgen. Men blir sabla vanskelig å by uten at noen har sjekka motorn men får jo se på reaksjonene til han andre som skal se på med mindre han er like blank under prøveseilinga.


 

Quote

At en annen har bommet på prisen og satt den for lavt


Det er ingen som har bommet på prisen dette hvis noen skal selge uten å motta 10 lave bud vente ett år og hele pakka. Husk at det var vår da fullt overhalte 71B motorer, nye drivstofftanker, nye akslinger og overhalt gear Princess 45 gikk for 895 000 kroner. Princess 415 med mye nyere VP 63P gikk for 850 000 og Princess 55 gikk med overhalte VP122 for 1,3 mill. Om noen vil selge båt virkelig så setter de prisen slik den skal være, om noen vil ha båt liggende ute til salgs så setter de ut hva de drømmer å få.

@Thomas_h Ja denne er veldig mye mer båt per krone enn den Princess 45 til Bergens megler dersom man skulle sammenligne utgangspriser uten tanke på rabatt. Bare at med 3,3 begynner man å nærme seg "bruk alle penga og litt til" pris for finalebåt uten at båten helt er det.

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 23 minutter siden:

Ja jeg hater steppa skrog men på det skroget der uten høyt fartspotensiale så holder det drivstoffutgiftene nede.

Steppet skrog vil vel også gi noe ekstra å hekte fast fiskesnøret i når fisken tar en tur under båten og trådstarter og Onkel Fisk ikke får manøvrert båten rundt i tide?

Link to post
Share on other sites

Hvordan greier du og vri det jeg har sagt nå, til og omhandle sluk eller fluefiske på 10gradern ? Jeg sa bare at catte var ganske optimal for sportsfiske. Kjøp deg den boka så vil du lære ufattelig mye mer om fiske i sjøen enn den gjennomsnittlige person kan. 

 

19 fot skrev 2 minutter siden:

Steppet skrog vil vel også gi noe ekstra å hekte fast fiskesnøret i når fisken tar en tur under båten og trådstarter og Onkel Fisk ikke får manøvrert båten rundt i tide?

 

Men hvorfor skal man manøvrere ? Bare ekstra sjangs på og dra snører inn i propeller osv. Det meste jeg har fått av fisk på dypvannsfiske, kommer rett opp, helt pumpa. En frontmontert motor som holder båten på ankerpunktet er mer enn bra nok, skikkelig luksus egentlig 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Jeg skal se på denne Princess 45 når jeg får tilbakemelding fra eier at han har fått melding fra den andre interesserte. Er det i morgen så er det i morgen. Men blir sabla vanskelig å by uten at noen har sjekka motorn men får jo se på reaksjonene til han andre som skal se på med mindre han er like blank under prøveseilinga.

Selv om du ikke kan få med deg mekanikeren før på mandag då er det lurt å komme på visning og konkludere med om det er en båt du mener er bra eller dårlig. Ved å vise interesseog si at båten ser bra ut og hvis mekaniker er enig på mandag så vil du legge inn bud på x kr, så er du med videre i prosessen.

 

Selgere er neppe like interesserte i å vente på han halv-intetetesserte fra Langesund som ikke gidder å komme på visning engang nå og som neppe kjøper likevel.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 2 minutter siden:
19 fot skrev 7 minutter siden:

Steppet skrog vil vel også gi noe ekstra å hekte fast fiskesnøret i når fisken tar en tur under båten og trådstarter og Onkel Fisk ikke får manøvrert båten rundt i tide?

 

Men hvorfor skal man manøvrere ? Bare ekstra sjangs på og dra snører inn i propeller osv. Det meste jeg har fått av fisk på dypvannsfiske, kommer rett opp, helt pumpa. En frontmontert motor som holder båten på ankerpunktet er mer enn bra nok, skikkelig luksus egentlig

Det med at den er utslitt etter å ha kommet opp fra dypet er nok et poeng ja. Har nok sett litt for mye tunfiskprogrammer på tv. De er jo spreke på overflaten, men lever vel kanskje ikke så dypt.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 1 minutt siden:

Det med at den er utslitt etter å ha kommet opp fra dypet er nok et poeng ja. Har nok sett litt for mye tunfiskprogrammer på tv. De er jo spreke på overflaten, men lever vel kanskje ikke så dypt.

 

Men det blir jo tatt "mye" tunfisk fra små båter med påhenger, i Skagerak.

 

Men steppene er den minste bekymringa jeg har når det kommer til havfiske uansett om det hadde vært tunfisk. 

 

Jeg har ikke sett så mye på tv, men jeg har fiska svært mye da 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

@19 fot Jeg forstår heller ikke hvordan båten skal holdes i ro med motorn siden selv på tomgang så vil den jo bevege seg og det rimelig rask selv motstrøms. Med mindre man mener å hele tida i 10 timer sette den ut av gir og inn i gir og ut av gir og inn i gir helt til giret sier takk for seg. Dette med giret blir jo dyrere fornøyelse enn å gå på tomgang i 10 timer hvis man kunne bare ha motorne avslått.

Min båt klarer fint å holde kun 1,5 knop på tomgang på minste motoren, og det samme gjelder jo mange andre båter med dorgemotor.

 

Og igjen enda en ulempe man drar med seg ved å velge cabincruiser, de går altfor fort på tomgang og må kobles inn og ut av gir med stor slitasje for å holde lav fart.

 

En løsning om man vil kjøre saktere enn motoren tillater kan være å velge en propell med mindre stigning. Eller kanskje ha et slags propellhinder som delvis hindrer propellstrømmen så båten går saktere. Dette bør kunne flyttes eller fjernes lett så båten kan gå uhindret i normal fart. Drivsnker på slep kan jo være en løsning, men det gir jo ekstra tau i sjøen dom ikke er bra. Mange båter går dårligere i revers, så bakkong går nok saktere, men da får man jo ofte ikke baugen mot bølgene.

 

Også kan fu jo vurdere liten dorgemotor får lav fart. Var vel en seismikkbåt til salgs for en stund diden med et slikt oppsett. Tror det var i tråden for spesielle finn annonser.

Link to post
Share on other sites

Det enkle er vel ofte det beste, kjøre ut i området der man skal fiske, sjekke hvordan strømmen er, planlegge litt hvordan man vil drive, kjøre dit man har trua, ut med drivanker, ut med snører, så drive sakte avgårde i en knop også fiske over mye større områder enn om man bare ligger helt stille 

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg bare tenkte på det med først til fiskeplassen og tenkte da hvor raskt det må gå med den speedbåten din til 35 NM utenfor Langesund (hvor nye 10gradern skal være ifølge @whisper ). Siden forstod ikke meninga med å være raskt ute i bukta når man er jo eneste som fisker der så å si. Er bare engang jeg så garmin båten eller hva det nå var (tror ikke det var båten til Team Olex/Garmin) med flere folk ombord hvor de gikk til alle fiskeløse steder de fant vel når de merka at en Alicraft forfølger dem med mistenkelige folk med fiskestenger ombord.

Kanskje Princess blir mindre mistenksom siden ingen forventer at det sitter en sånn tulling som meg der med kikkert på flybridge og som skal fiske fra den med stang :lol::giggle: Skulle også få noen tips om plasser fra tidligere yrkesfisker som vet om steder hvor større fisk finnes eller trolig fantes før i tida om det har blitt så mye verre med alt nå.

Jeg har tatt feil igjen siden jeg tenkte på det med "først til fiskeplassen" som at man kommer raskt til 10 gradern. Er vel av og til jeg omdanner informasjon til noe feil i hodet beklager.

@19 fot Foreløpig skulle eieren avklare med han andre som skal se på båten så ideen er sikkert at han slipper unna med en prøveseiling for 2 kunder så blir det alltid bedre budhumør av flere kunder tilstede vel. Poenget er at jeg kommer til å gå av med hjerteinfarkt av alle tanker om motordævving hvis jeg skal by i blinde uten av verken mekaniker eller @sap_2000 har sett på båten. Håpet var jo å kunne se begge båtene samme dagen noe som ville jo gått fint for eier av Fairline 45 hadde tid. Problemet er om man kan få noen som skjønner om det er forskjell på dem til å kunne se dette raskt nok før Princess 45 eventuelt blir solgt om det virkelig er flere som er interesserte og eier vil ha den raskt unna og mottar selv pris under utgangspris f.eks. bare noen tar den med engang.

Jeg kan betale på 15 min men i blinde blir det ekstremgambling.

Ellers så prøvde jeg jo å gå i revers med Alicraft poenget er at den gående propellen gjorde jo hele greia til episk kaos og "alle" stod på baugen for å fiske og slippe å få snøret i propellen. Men det gikk jo fortsatt fremover (bakover) og båten beveget seg mer enn den beveget seg kun av vind og strøm. Også måtte jeg styre båten og ikke fiskestanga men varte ikke lenge uansett fordi begge onklene fikk større avdrift på slukene enn snørene enn om man bare slo av alt og lot båten drives av strøm og vind. Den beveget seg mer selv ved rygging på tomgang.

PS. @Eika Hva slags fiskestang er det du bruker at du kan drive i 1 knop og ha pilk med "agnfisk på tre store kroker" og opphengere helt ved bunnen på 200 meter? Må vel ha 800 meter snøre på hav multiplikatorn da vel? For med den vanlige som er "bare 300 ++ meter" så gikk det jo ikke ved 100 meters dyp utenfor Jomfruland når Alicraft drev med strømmen tok ikke mange minuttene før man ikke lenger fisket ved bunn selv med 700 gram pilk (tenkte å prøve 1 kg sluk). Så er den "blodige markellen" på krokene under pilken som en fallskjerm nesten som gjør at det tar dobbelt tid for alt sammen å komme seg ned men fikk råd på fiske utstyr butikken i Langesund  at man bør ha noe saftig agn for å friste de store Langene/Brosmene.

Fikk for øvrig kun 2 relativt små torsk under 3 kg utenfor Jomfruland i 2017. Imens i selve bukta så holdt det med en levende hvitting som jeg ikke rakk å få opp for at noe holdt på å sluke den hel. Var bare min dårlige fiskekunnskap og at jeg venta for lite før jeg begynte å pumpe opp fangsten som gjorde at fisken som hadde oppfylt drømmene fikk hvittingen ut av kjeften etterhvert istedet for å sluke den med opphenger rett i magen. Men i 3 minutter hadde jeg "livets fisk" på kroken rett ut i bukta midt i sei/hvitting stimen. Hvittingen ble vel valgt av den store fisken fordi den stoppa da den fanget seg imens de andre fiskene rømte.

P.PS. Forsøkte alt mulig rart fra spørsmål til forslag om god betaling til "Team Olex/Garmin" da jeg hadde Alicraft men fikk bare omtrentlige svar på facebook og var aldri mulig å få noen av dem på betalt tur ombord i Alicraft ut til en eneste av de fiskeplassene de bruker hvor de alltid får masse store fisk. Husker de skrev vel at sei på 8 kg var liten (de hadde bilde av den og flere langer/brosmer som var mye større) da holdt jeg på å dævve ble vel grønn over at jeg aldri får en på mer enn 2 kg engang imens 8 kg var liten for dem. Men det virker som om de er de mest suksessrike i hele området ellers så er de andre ikke så gode til å publisere bilder av storfisk de får.

Torsk tror jeg de ikke fisket så meget etter men om vinteren så skulle det være bra i Åbyfjorden. Men nå er den stengt for fiske så tenkte på Sørlandsfjorder i mars og torsken der siden det er lov å fiske der.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...