Dykker Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 @Komodo Yepp, dykking er fin hobby. Jeg har dog ikke annen sertifisering/utdannelse enn Dykkeleder og dykker yrkesklasse S fra nittitallet, men ingeniør i arbeidslivet Som du spør, så svarer jeg. Jeg mener at denne tråden ikke fører noen som steds hen. Av alle gode råd til TS, så oppfatter jeg som TS ikke tar til seg velmente råd, noe som er synd med all kompetanse som er her på BP. TS har ofte sporet av med stangfiske, 10 grader og sitt fly/simulator firma som han hentyder til rett som det er. @Komodo Ja, jeg reagerte på at tråden ikke ble avsluttet for noen og femti sider siden. Jeg la ut et innlegg til @XardasKSP som svar til TS om flysimulatorer som han også har i Polen, og NSC (bl.a meg) driftet i en årrekke. Da ble mitt innlegg irettesatt av moderator om at jeg måtte holde meg til TS' emne og ikke spore av om flysimulatorer Ser dessverre at TS' tråd vingler mest om flyskole/simulatorer, torskebestand på 10 grader'n, gjentagelse på gamle poster mm. Men mulig moderator har en annen oppfatning enn meg om emneoppfølging i BP's tråder. Derfor er jeg fortsatt aktiv pga overnevnte. Men fornuften sier jo at jeg skal slutte å kommentere til @XardasKSP som har sine meninger om alt han spør om. Ønsker forøvrig @XardasKSP lykke til med kjøp av stor båt Link to post
XardasKSP Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 @Martine29f Altså uansett om tråden skulle fortsatt eller ikke fortsatt så har jeg jo investert såpass mye tid i å lære meg hva som er bra kjøp at jeg må jo få jaktet frem en båt til god pris. Hvis jeg ringte for tregt på den Princess 45 så er jo høsten rett rundt hjørnet med både selgere som ikke har fått solgt siden våren og folk som finner ut av at de ikke gidder vinterkonservering i år osv. Kommer jo muligheter for bra pris. @Dykker Tråden handler generelt om meg og båt. Jeg vet ikke hvorfor moderator fjernet dine innlegg men det ble kanskje for meget for han å lese om fly og simulatorer og det virket at vi begynte en lengre diskusjon så han ville kverke den muligens. Men fisking på 10 gradern er jo veldig relevant i forhold til min idee om å bruke båt og er ellers en båtaktivitet så antar jo at dette passer perfekt inn i tråden. Når jeg har kjøpt båt så vil det jo handle mer om fiksing av båt og hvordan få det til å få fiska på 10gradern og hvor den rette 10 gradern er enn om priser på eldgamle dritere. Dette er på en måte min personlige tråd med stor båt til lav pris og all slags bruk av den og potensielle eventyr. Takker ellers og håper jeg får en fulltreffer til lavpris til slutt. Link to post
Boatmad Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Furu skrev On 20.7.2024 at 22.08: har også en gammel skute, et stort problem for meg er ofte at de som har kunnskap og har vært med å bygd båten er for lengst i jorda, folk kommer gjerne med tips og skal se på, ta bilde og prate,det er fint det, men når ting skal skiftes ut og slikt er det ofte vanskelig og ingen hjelp å få. folk har no med sitt eget. den historiske bilfergen som ligger i Ålesund sliter også med frivillighet og mannskap. så selv om pengene er der så er det ikkje sikkert de rette folka er der, det er det som er det verste, det er ikkje penge mangelen En kjekk tråd å følge :) har vert borte ca enn uke nå :) noe nytt ? Link to post
pipe Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Boatmad skrev 41 minutter siden: noe nytt ? Ja faen....tror du ikke 10 graderen er fiske tom men heldigvis har de funnet ett rev eller noe i danmark så jakten på gamle dritere pågår med full styrke Link to post
Okkaby Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 pipe skrev 18 minutter siden: Ja faen....tror du ikke 10 graderen er fiske tom men heldigvis har de funnet ett rev eller noe i danmark så jakten på gamle dritere pågår med full styrke Ikke glem Sørøya i Nord. Nå vurderes jo muligheten for båt liggende langt i nord. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 Boatmad skrev for 2 timer siden: har vert borte ca enn uke nå :) noe nytt ? Jada. Sidetall øker med 1 eller 2 pr dag. Trådstarter har igjen bekreftet at alle som selger og kjøper tar feil av hva som er riktig markedspris, det er bare trådstarter som vet hva riktig markedspris er. Og det er flere hundre tusen under det båtene omsettes for på dette markedet. Det har dukket opp en båt til det han kaller rett markedspris, men som han ikke får kjøpe, og da blir det utenkelig å betale mer enn dette for andre båter heretter. Båtutgiftene til finalebåten skal dekkes ved at båten leies ut til "Båtføreropplæring og fylleturer AS" eller noe i den dur, et polsk firma hvor man kan lære å kjøre båt (usikker på om de drivrr opplæring i denne vanskelige havnemanøvreringa også), og hvor folk med overfylte lommebøker betaler 20.000 kr pr person for å feire nyttårsaften ombord. Det er utenkelig å dra ut på fiske i 20 fots båt som alle andre, for da blir man søkkvåt av bølgene. Der lærte jeg noe nytt, for det har jeg ikke opplevd iløpet av de 4 årene jeg har eid en 19-foter. Tok forresten et bilde innover mot land hvor jeg fikk med en båt på ca min egen størrelse igår da jeg var ute på båttur, null dramatikk, men ville vel vært en vettskremt person ombord hvis trådstarter hadde vært med. Hvis den hadde fått motorstopp skulle jeg nok klart å få tauet den i sikkerhet, men hvis det hadde vært en 50 gots cabincruiser så hadde jeg neppe hatt mulighet til å få igang et slep i tide i de bølgene, noe som kan være verdt å ta med i vurderinga av båtvalg. Link to post
XardasKSP Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 @19 fot har du vært ute på 10 gradern eller fiska fra 19 foter i de vanlige bølgene man har hver dag i solbrisen i Langesunds bukta? For øvrig verden hadde vært sabla kjedelig og grå om alle skulle ha akkurat det samme og bruke det samme osv. Ellers så er det markedet som bestemmer hva er markedspris og det ser man om man følger med i nesten ett år hva som blir solgt. Og da har jeg utallige ganger listet opp båter i den kategorien som interesserer meg som har blitt solgt også har man sett de andre stå der flertallige måneder usolgt. Er ikke dette en god indikasjon på at noen legger ut til priser som ingen vil betale og de som enten gir bra pris eller bra rabatt på bud får solgt veldig raskt? PS. Jeg antar at en 19 foter er for liten til å ha dass ombord, vet ikke hvem hadde synes det er komfortabelt å være en hel dag i en 19 foter med flere enn 1 person dersom plutselig noen virkelig måtte drite. Kan ikke forestille meg det som noe gøy med bølger og ræva ut av siden på båten for å drite i havet Til og med Alicraft var sabla komfortabel på den måten pluss det var plass å bevege seg i den og man kunne steke noe av fangsten som middag på havet imens man nøt sol og hele pakka. Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 6 timer siden: @19 fot Båten til 1 290 000 hadde aldri blitt vurdert om den til 990 000 ikke dukket opp fordi det kan hende at de med båter som ligger usolgt til 1,29 finner ut av at de vil selge "i dag også" før høsten og at kanskje 990 000 er prisen som det kan selges for. La oss si det er 10 kjøpere og kun den båten til 1,29 mill på markedet, da blir det en av de ti som kjøper den. La oss si båten til 0,99 mill kommer på markedet, da forsvinner en av kjøperne dit og det er fortsatt 9 kjøpere igjen til å kjempe om båten til 1,29 mill. Den som fikk den billigste båten var kanskje den som var villig til å betale minst for 1,29-båten, så da vil egentlig situasjonen være ganske identisk på markedet med eller uten den ene billigbåten så lenge det er flere kjøpere enn selgere på markedet og du kan ikke regne ed at alle andre trekker seg fra 1,29 båten fordi det har vært en billigere båt innom markedet. Det kan riktignok hende de setter den dyreste på en liten pause før ting er avklart om den billigste, og det er der det kan være lurt å benytte sjansen. Men du har jo kun fullt fokus på at ingen båter skal koste mer enn den billigste båten du ikke fikk kjøpe, så da er det jo ikke rart det ikke blir noe kjøp. Link to post
XardasKSP Svart 26.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 @19 fot Angående bildet du la til i forrige post så hadde ingen utenom super erfaren "stuntmann" gått så nærme fjellet i en 50 foter i slik vær. 50 fotern er nærme land når den skal inn i båsen eller longside, ellers skal den utpå havet, til bruk i fjorden er sikkert 19 foter helt topp bare det er finere med dieselmotor så man slipper å betale veibruksavgift i en båt (bensin finnes ikke avgiftsfritt). Angående din vurdering om markedet. Det er vel ikke 10 kjøpere i øyeblikket som skal ha stor gammel driter her og nå i hele Norge tipper jeg. Og det er MANGE Fairline 45 annonsert over hele landet til priser over 1 mill og ingen av dem blir kapret, det er også en Princess 45 annonsert til over 1 mill med 71A motorer og en litt for stor badeplatform. Kjøperne ser båter og vurderer å kjøpe men når de har fulgt med markedet så vet de at det kommer flere kupp i løpet av ett år så det er ikke noe mening å betale mer hvis det kommer snart nytt kupp igjen med mindre de skal øyeblikkelig ha båt. At selgerne velger å sitte lenge med båtene er fordi de er kanskje blitt vant til et annet marked under COVID eller har selv kjøpt "for dyrt" under COVID. Men markedet går tilbake til det som var før COVID. Lav kronekurs bremser litt på det (etterspørsel fra folk som tjener penger i utlandet som meg) men derimot høye renter bremser for folk som eventuelt tar huslån for å kjøpe båter. Jeg er fullstendig sikker på at selv om jeg ikke får kjøpt denne båten så kommer det noe nytt kupp før året er omme når det allerede har vært 5-6 i år hvor de tidlige har jeg mistet bare fordi jeg ikke hadde nok kunnskap om priser vs tilstand enda. Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 9 timer siden: Det er en uting med overprisede båter siden det gjør at folk tror det er prisen og dermed sitter 10 selgere i år og dag med båter som ikke blir kjøpt. Hadde alle lagt seg på faktiske priser så hadde det vært bedre for begge parter. Selgere ville fått solgt båtene raskt og kjøperne ville kunne kjøpe raskt uten å måtte prute eller sjekke 10 båter for å se om noen aksepterer bud. Siden folk som selger vil enten ha en større/nyere båt og da er det fint for dem om deres egen blir solgt raskt selv til lavere pris dersom den de skal kjøpe blir også solgt til riktig pris så de får enkelt kjøpt. Ellers så vil de kanskje slutte med båt men da er det også fint å ikke vente med salget i 1 år siden fra 1 mill nok får man jo 150 000 i ren kapitalgevinst om man har disse penga 1 år tidligere. De fleste mister denne kapitalgevinsten og må om ett år selge likevel langt under utgangspris. Så ett marked hvor det ikke er mye handel er dårlig for både selgere og for kjøpere. Det beste er raske handler fra begge sider og ett levende marked. Har du tenkt over at det kanskje er sånne prutere som deg som er årsaken til at selgere setter prisen i annonsa noe høyere enn det det selges for til slutt? La oss si man vil selge en båt for 1,2 mill og annnonser den ti lsalgs for 1,2 mill. Du kommer og kikker, finner noen av de feilene som er beskrevet i annonsa og krever prisavslag for dem og vil kun kjøpe om du får en rabatt så båten selges for 1,1 mill, noe selger ikke vil. La oss si at samme selger heller annonserer båten til 1,3 mill, du tar kontakt og driver med den vanlige prutinga di og får prisen ned i 1,2 mill, og kjøper båten. Man har jo sett i tråden gang etter gang hvordan du nærmest forlanger at båten skal koste minndre enn annnonsert pris og bare skal finne grunner for å få prisen ned. Er det da så rart at selgere innretter seg etter denne prutekulturen til deg og andre? Når jeg kikker på båter så finner jeg dem som jeg synes er verdt å betale annonsepris for. Første båten var såvidt jeg husker annonsert til 35.000 kr inkl henger, og ca 33.000 kr uten henger tror jeg. Min konklusjon var at den er verdt 35.000 kr med henger (hvis båten er som jeg fikk inntrykk av på finn), men jeg tenkte på å spørre om forhandleren ville selge båt med henger til prisen av båt uten henger. Men han kom meg i forkjøpet og sa at hvis jeg betaler 30.000 kr så er båt og henger mitt, og slik ble det. Før han kom dit så sa han at det var en som hadde lagt inn bud, men jeg svarte at jeg hadde ikke lyst til å kjøre 4 timer for å sjekke tilstanden (uten å vite om jeg engang har sjanse i budrunden) og så 4 timer på nytt senere fo å hente om jeg vant budrunden, jeg ønsket en pris å forholde meg til og så kikke på båten og så hekte på hengeren og kjøre hjem hvis båten stemmer med inntrykket fra annonsa (noe den gjorde). Der ville en strategi med budrunde (som du mener selgere bør velge om de vil ha mest for båten) lett ha ført til at jeg må bruke dobbelt så mye tid på båten med halvparten mulighet for handel så jeg lett hadde droppet den båten og selger ville fått enda mindre for den (måtte ha godtatt et lavere bud han hadde mottatt). Når jeg selger ting har jeg alltid satt en pris og den som vil gi det får kjøpe (er enkelte jeg vil utelukke som kjøpere, men de har heldigvis ikke vært første som ringer). Bedre at jeg blir kontaktet av 6 stykker som vil betale 4000 kr for noe jeg selger enn at auksjon skremmer bort alle disse så jeg må ta til takke med ham som noen dager senere vil gi 2500 kr (og som hadde fått kjøpe for 2500 kr hvis det ikke hadde vært for de 6 første som ville gi prisen jeg forlangte). Andre båten min var om jeg ikke husker helt feil annonsert til 47.000 kr uten henger og jeg spurte hva han kunne tenke seg å selge den for og han svarte 45.000 kr, og siden båten var som forventet så kjøpte jeg den. Selger hadde forøvrig mye erfaring med salg av andre ting i noe høyere prisklasse som en slags forhandler, mens dette var privatbåten hans. Du skriver her igjen om at bundet kapital hindrer en årlig fortjeneste på 15%. Men vet du om noen norske banker som tilbyr 15% innnskuddsrente? Jg har ikke kalrt å finne mer enn ca 5%, men hvis det hadde vært så enkelt som du sier (og risikofritt) så hadde jo bankene lett investert i det du snakker om og lett gitt feks 10% rente. Eller evt lånt ut til forretninsfolk som klarer å tjene 15% og får låne til 12% og som banken igjen låner ved å tilby 10% innskuddsrente. Men jeg har en mistanke om at tallene om 15% inntekt på kapital er like presise som dine påstander om riktig markedspris. For det kan vel ikke være slik at alle andre enn deg tar feil av hva man kan få av kapitalinntekt. Det finnes selvfølgelig fond osv som gir 15% iblant, men ikke hvert år og ikke uten risiko for tapsår. Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 7 timer siden: Er det 1,29 altså prisen for Princess 55 med overhalte VP122 så kan de vente til en ny COVID før den oppnås. Jeg tror heller vi kan konkludere med at før du får kjøpt båt så må det dukke opp noe mye verre enn svartedauen, noe som gjør at befolkningstallet blir mindre enn antall 50-fotere. Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 7 timer siden: Ellers har alle relevante båter blitt solgt og skifta eier. Ingen av kuppene var markedssjekk. Ble nye eiere på alle sammen. Det blir selvfølgelig ny eier når noen bruker annonse og sjekk av responsen for å finne riktig pris. De lurer ofte ikke på om båten skal bytte eier, men har klart hvem som skal bli eier og er usikker på hva som er riktig pris. Og om du har tilgang til info som viser at ny eier har et annet etternavn enn tidligere eier så kan det likevel være nære forbindelser av ulike slag. Det er jo mange tilfeller der unger ikke har samme etternavn som faren, eller stefaren de er oppvokst med (og som vil at de skal overta båten). Noen vil kanskje at en barndomsvenn skal ta over (til markedspris eller evt litt under, må bare finne ut hva det er). Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 7 timer siden: Ellers ser man jo generelt i Norge og i kommentarer på forumet at det er færre båter i år. Altså flere folk som ikke er interessert i å bruke båten og muligens holder den på land osv. Ergo også flere som kanskje etterhvert vil selge dem da båt koster penger selv om den ikke blir brukt. Enten vedlikehold eller forfall og verditap. Jeg synes det er mange båter utpå på sørlandskysten hvertfall. Men hvis du har rett i at det er færre som bruker båten så betyr ikke det nødvendigvis at det dukker opp mange gode kupp neste år. Manglende bruk kan ofte komme av at det er or dyrt med båtbruk om andre utgifter må prioriteres (feks betale på huslånet så ikke huset ryker). Da kan viktig vedlikehold på båten bli ofret og kanskje leier man ikke den dyre plassen innendørs, men satser på utelagring som går galt fordi kalesja ikke tålte 2 meter snø og interiøret ikke var så begeistret for jordslag og motorblokka ikke tålte den manglende vinterkonserveringen osv. Da vil endel ekstra båter skrotes og andre igjen blir solgt billig som repobjekt (som ofte er verdiløst) istedenfor vanlige velholdte båter som selges til normal båtpris og kan brukes som de er. Link to post
19 fot Svart 26.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2024 XardasKSP skrev for 7 timer siden: @19 fot Du produserer jo egne teorier Sitat Ting som dævver, og forventligere om garanti på 20 år gamle motorer (uten å nødvendigvis ha fått med seg at du etterhvert skrev du bare mente fra forhandler). Som folk vil lese uten å ha lest noe før og ikke får med seg at det gjelder når forhandler selger noe til 5 mill at man forventer at forhandler har gjort seg kjent med tingen han selger akkurat slik som bilforhandlere må. Det nytter ikke at en forhandler skal si "nei jeg aner ikke hva det er kjøpte det billig av noen og skal selge det dyrt til deg". Siden forhandleren må jobbe faktisk for den inntekta noe staten pålegger vedkommende ved å gå gjennom båten og bli ansvarlig for hvordan han presenterer tilstand for kjøperne. Men dette gjelder KUN FORHANDLERE ikke vanlige private selgere, ellers så hadde jo ingen giddet å betale for å sjekke en båt for hva ville være poenget? Ellers har det jo vært en tråd her på forumet at det generelt er få båter ute i forhold til tidligere år. Sitat og båten er tilgriset av fiskeslog når det kreves heving av kjøp. Igjen Alicraft var ikke tilgriset selv om det var båt som ikke var oppdelt. Imens en Princess/Fairline har gjerne en dør mellom "inne og uteområde". SOm jeg skrev (men du ikke tok med i sitatet) så var dette ting som kan skremme selgere fra å selge til folk fra Langesund i frykt for at det er deg og med de ulempene selgere lett kan se for seg. Når det gjelder dette med garanti så har du skrevet om dette tidligere uten å samtidig gjøre det klart at det ikke gjaldt privatsalg, men kun salg fra firma. Dette var noe som kom frem litt senere i tråden. Og det er nok svært få som leser hele tråden og har full oversikt over hva du har skrevet (det tror jeg ikke du har selv engang). Når det gjelder dette med fiskeslog så er det samme greia med selgers frykt for at båten skal tilgrises og så returneres (eller at mange ser gamlebåten deres uten å vite om ny eier som har et helt annet bruksmønster. Du skrivr om Alicraften som ikke er oppdelt og likevel ikke var tilgrset av fiskeslog. Men husk at båter som er åpne gjerne er laget for å tåle tilgrising litt bedre, der er det ofte skaiputer som er enkle å vaske av om det feks kommer fugleskitt på dem (har selv fått fugleskitt oppi baksetet mitt under fiske, men det var forholdsvis enkelt å vaske bort fra skaisetene. I en lukket cabincruiser derimot med ordentlige dører inn til salongen er det vel oftee vanlige innemøbler med stoff-overflate, teppelagte gulv osv som mye lettere blir tilgriset. Dessuten så vil åpne båter harr en god utlufting som gir mindre luktproblematikk enn om man har samme luktkilden inni en godt lukket båt. Link to post
index Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Det er nok mange som produserer egne teorier og virkeligheter her. Men noen ganger kan det nok være lurt å sette seg ned og tenke om de 5-10% differanse mellom tilbud og akseptert pris egentlig betyr så mye. Det kan bety forskjellen mellom kjøp eller ikke kjøp, men det kan også bety et par hundrelapper i differanse i måneden. Vil man ha båt, så finner man rom for det tenker jeg. Alle kan ikke gjøre århundrets beste kjøp! Men man kan ha det godt likevel. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Dykker skrev for 5 timer siden: Jeg mener at denne tråden ikke fører noen som steds hen. Av alle gode råd til TS, så oppfatter jeg som TS ikke tar til seg velmente råd, noe som er synd med all kompetanse som er her på BP. TS har ofte sporet av med stangfiske, 10 grader og sitt fly/simulator firma som han hentyder til rett som det er. @Komodo Ja, jeg reagerte på at tråden ikke ble avsluttet for noen og femti sider siden. Jeg la ut et innlegg til @XardasKSP som svar til TS om flysimulatorer som han også har i Polen, og NSC (bl.a meg) driftet i en årrekke. Da ble mitt innlegg irettesatt av moderator om at jeg måtte holde meg til TS' emne og ikke spore av om flysimulatorer Ser dessverre at TS' tråd vingler mest om flyskole/simulatorer, torskebestand på 10 grader'n, gjentagelse på gamle poster mm. Men mulig moderator har en annen oppfatning enn meg om emneoppfølging i BP's tråder. Derfor er jeg fortsatt aktiv pga overnevnte. Men fornuften sier jo at jeg skal slutte å kommentere til @XardasKSP som har sine meninger om alt han spør om. Hvis du mener denne tråden ikke fører noe sted hen så burde du vel heller holde deg unna tråden enn å kreve at alle som er interesserte i den holder seg unna ved at tråden skal slettes eller stoppes. At trådstarter ikke tar til seg råd er jeg enig i, men det er jo heller ikke påbudt å følge alle råd fra andre om man deltar i debatten. Skulle jeg feks være pålagt å endre vinterkonserveringsmetode fra noe som fungerer flott for meg fordi noen andre gir meg råd om å bruke annen metode? Stangfiske synes jeg ikke er avsporing i en tråd om å fine en båt som er egnet for stangfiske. At cabincruiser på 50 fot er feil type båt for stangfiske, det blir en annen debatt. Jeg synes ikke trådstarter har skrevet så mye om flyskole og flysimulator her, selv om han naturligvis har nevnt at et av kriteriene i båtvalget er at han må kunne bruke pc ombord så han får gjort jobben sin i forbindelse med flyskolen. Og jeg synes det var litt ufint av deg (om jeg ikke blander sammen med en annen som ville stoppe tråden) å spørre om navnet på flyskolen for deretter å kreve tråden stoppet pga at det ble nevnt eget firma, som er et regelbrudd. Det var jo rett og slett du som oppfordret til regelbrudd ved å spørre om noe som han svarte på. Gjentakelser er det blitt noen av, men jeg synes ikke det bør føre til stengning. Hver enkelt får velge om de vil følge tråden og de som vil stenge tråden kan jo bare holde seg unna. Når det gjelder om tråden handler om det overskriften (som ble skrevet i 2016) så synes jeg den fortsatt holder seg innafor temaet selv om ting har forandret seg litt. Jeg synes ikke det br være sånn at alle må starte nye tråder hele tida hvis situasjonen forandrer seg, feks om trådstarter omsiider får seg en båt og tråden etterhvert handler om fisketurer og reparasjoner (og ikke lenger jakten på båt). Jeg synes også at terskelen for hva som tillates av avsporinger bør være litt høyere for egne tråder enn for avsporing i andres tråder da det ville vært ufint å ødelegge andres tråder, mens det bør være litt mer bestemmelsesrett om innholdet i egne tråder. Konklusjonen min er at denne tråden bør få fortsette og at de som mener noe annet bør flytte seg til de trådene de synes er interessante. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 5 timer siden: så har jeg jo investert såpass mye tid i å lære meg hva som er bra kjøp at jeg må jo få jaktet frem en båt til god pris. Du er nok blant dem som har investert mest tid i å sette deg inn i hva som er bra kjøp. Men samtidig så bør du se at strategien din ikke har ført til at du har gjrot noe bra kjøp. Du siitter på mange års erfaring i å studere markedet for store cabincruisere. De fleste andre som er interessert i samme type båt har nok bare noen få måneders erfaring i dette, men sitter nå og bygger opp erfaring innen havnemanøvrering, vedlikehold osv. Rett og slett fordi de har valgt å gjennomføre en handel istedenfor å hele tiden vente på at et urealistisk tilbud skal dukke opp, uten at andre får tak i det før deg. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @19 fot har du vært ute på 10 gradern eller fiska fra 19 foter i de vanlige bølgene man har hver dag i solbrisen i Langesunds bukta? Nei, det er noen områder langs kysten jeg ikke har vært med egen båt og det inkluderer Langesnd. Tidligere denne uka var jeg såpass langt øst som litt forbi øst-tuppen av Jomfruland, så det var jo ikke så langt unna Langesund. Og så har jeg dekket hele kysten til Blindleia og videre nesten til Kristiansand i denne 19-foteren. Så har jeg vært ute i åpen båt uten overbygg fra Tønsberg og litt utover, men den båten var nok på litt over 50 fot. Også har jeg vært i Oslofjorden i egen båt, fra innerst og ut til litt forbi Drøbaktunnelen, men det var 15-foteren. Også har jeg vært på diverse innlandsvann med båtene mine. Og selvfølgelig kjørt endel elver i forbindelse med dette. Jeg har vært mye utaskjærs med båtene mine, og er egentlig området utafor Langesund mye verre enn å være andre steder utaskjærs? Min erfaring er at det ofte kan være litt rotete nær land der det er grunt og varierende dybder, men at det blir roligere når man kommer litt ut. Merker dette særlig mellom Lyngør og Risør feks. Området du skriver om er jo ca 200 meter dypt. Da jeg skulle prøve å finne ut hvor denne 10 graderen var så googlet jeg litt og fikk frem en sak om noen som fisket der ute, og såvidt jeg husker vr det ikke bilder av noen voldsomme bølger der, men ganske flatt og greit. Og ettersom jeg har forstått så er du såpass bølgeredd at du nok ville holdt deg inne om det er fare for såpass bølger som i det forrige bildet jeg postet, litt tidligere på denne siden, av en båt på ca 19 fot utaskjærs. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: PS. Jeg antar at en 19 foter er for liten til å ha dass ombord, vet ikke hvem hadde synes det er komfortabelt å være en hel dag i en 19 foter med flere enn 1 person dersom plutselig noen virkelig måtte drite. Kan ikke forestille meg det som noe gøy med bølger og ræva ut av siden på båten for å drite i havet Til og med Alicraft var sabla komfortabel på den måten pluss det var plass å bevege seg i den og man kunne steke noe av fangsten som middag på havet imens man nøt sol og hele pakka. Det er faktisk do ombord i 19-foteren min. Bruker do på land på overnattingsturer (feks bensinstasjoner og kjøpesenter og doer på diverse øyer). Doen ombord er en sånn enkel sak til noen hundrelapper på Jula hvor man setter i en søppelsekk oppi ei bætte og har doring og slikt og deretter knyter søppelsekken igjen og kaster den. Har den igrunnen mest i beredskap i tilfelle det skulle melde seg et stort behov for å gå på do, men har aldri hatt bruk for den, så den er ubrukt. Ville forøvrig ikke ært særlig egnet til bruk hvis flere er ombord, men når man er på tur alene kunne den nok fungert fint, og båten er av en størrelse som ikke krever ekstra mannskap for å komme på tur, jeg klarer fint å håndtere båten alene. Et av kriteriene ved valg av båtstørrelse er at jeg skal klare å sjøsette og ta den opp på henger alene også om det er endel bølger og sidevind. Og jeg skal klare å manøvrere alene både inn i bås og fortøye i uthavn med dregg bak og fortøyning foran til land alene uten hjelp. Hvis do ombord er et viktig krav så har feks Nordkapp Noblesse på 23 fot do ombord i rom som er lukket uten innsyn fra førerplass. Det samme gjelder mange andre båter i ca samme størrelsen. Tilbake til min båt så nevner du viktigheten av å ha plass til åbevege seg og det har jeg også i 19 foteren min. Du nevner også muligheten for å steke fangsten ombord. Da kan jeg nevne at jeg har stekt mat ombord i båten min 2 ganger denne uka. Ene gangen var det et kjøttstykke på litt over en halvkilo. Andre gangen var det pølser. Sånne fasiliteter ordner man seg egentlig gankse lett. Selv bruker jeg en gasskomfyr fra jula som kostet 169 kroner for noen få år siden. gassbeholderne har jeg stort sett betalt 30 kr/stk for og hver gassbeholder holder til nesten 10 middager (selv om jeg nok steker maten litt lenger enn gjennomsnittlig). Det betyr at det koster ca 4 kr i gass pr middag jeg tilbereder på komfyren. Har også tilberedt feks Joikakaker ombord på denne komfyren. Og hadde jeg fått fisk så kunne jeg lett stekt den. Du leter febrilsk etter grunner til å velge 50 foter, men så viser det seg gang etter gang at man kan oppnå samme egenskapene i båter på 19 fot og deromkring. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @19 fot Angående bildet du la til i forrige post så hadde ingen utenom super erfaren "stuntmann" gått så nærme fjellet i en 50 foter i slik vær. 50 fotern er nærme land når den skal inn i båsen eller longside, ellers skal den utpå havet, til bruk i fjorden er sikkert 19 foter helt topp bare det er finere med dieselmotor så man slipper å betale veibruksavgift i en båt (bensin finnes ikke avgiftsfritt). Med 50 foter så blir det nok litt uforsvarlig å kjøre slik ja (selv om nok dette du skriver om at det krever supererfaren stuntmann er litt overdrevent), mens det er fullt forsvarlig med mindre båter. Enda en grunn til å velge mindre båter. Den lille båten kom forøvrig ut en liten fjord utaskjærs og gikk deretter et lite stykke utaskjørs før den kom innaskjærs. Selv fortsatte jeg videre utaskjærs noen nautiske mil til jeg svingte inn en fjord og passerte inn rett foran statsministerens hytte i det han kaller skjermet farvann (i en avisartikkel om manglende vestbruk hos ham som har pålagt oss denne vestbruken). Men har du tenkt over at hvis du er ute i dårlig vær (var ikke akkurat dårlig vær på bildet mitt, men bare et eksempel på bølger man støter på iblant) med 50 foter så kommer du etterhvert inn og skal havnemanøvrere, som du jo ha gruet deg til. Hvordan er en 50 foter å manøvrere i forhold til en mindre båt? Den store har jo et mye større vindfang, så den vil påvirkes mye mer av vinden. Med liten båt på rundt tonnet kan man bruke muskelkraft til å ta imot og dra seg inn osv, mens med diger båt så må man bare gi opp slikt og la det dunke som det vil. Skal man komme seg fort fra rattet og til rekka der man skal fortøye osv så er det gjort på 2 sekunder i min båt, mens det tar gjerne mye lenger tid i flybridgebåter der man må enten ned ei trapp eller gå ut ei dør og langt avgårde. Og i mellomtiden har kanskje båten kommet litt ut av kurs så man må inn igjen og korrigere for å få båten inn mot brygg før man håper man er rask nok til å løpe på neste forsøk. Akkurat det med veibruksavgift på båtbensin er noe som har irritert meg også. Så jeg harr ønsket meg dieselmotor i båten forå kunne kjøre på billigere drivstoff (har siden kjøpt dieselbil, selv om jeg ikke kan fylle avgiftsfritt på den). Men i søket etter båter var konklusjonen at det ikke finnes diesel påhengsmotor (bortsett fra noen svært få som er veldig gamle og dyre). Diesel betyr dermed i praksis innenbords hvor man må enten ha drev med stadige belgbytter eller strak aksle som betyr dårligere manøvrerbarhet (og mindre egnet for å dra opp på båthenger). Dieselmotorer finnes stort sett på båter som er for store til at de er praktiske (og for tunge til å gå på hengeren min og trekkes etter daværende bil som kunne trekke 1,5 tonn (nå kan jeg trekke 3,5 tonn henger lovlig etter bilen min). Dieselmotorer på båter innen rett prisklasse (ca 50.000 kr) var også stort sett gamle, og det ksoter mye å byttte til ny motor. Der er påhengsmotorer greiere, de er ofte byttet ut og det er forholdsvis enkelt å bytte motor og evt ta den med seg videre til neste båt. Jeg foretrekker påhengsmotor selv om det absolutt ville vært fint om de 8000 literne jeg har fylt på påhengsmotorene mine hadde vært avgiftsfri diesel. Men det er jo også sånn at når dieselmotor betyr større båt så går det med flere liter drivstoff og da kunne lett drivstoffregninga blitt større enn om jeg fyller bensin som koster mer pr liter. Nårr jeg har en 19 foter som faktisk kan klare mer enn 3 nautiske mil pr liter bensin så tenker jeg at det nok er mye færre kroner pr nautisk mil enn det disse 50 fots cabincruiserne krever på samme distanse, selv om de kan kjøre på avgiftsfri diesel. Tilbake til dette med bølger og båtvalg. Hvordan ville du trives i en 50 foter i bølgene på bildet under? Det er jo tatt fra 19-foteren min og det gikk helt fint. jeg slapp å være nervøs og marginene var såpass gode at jeg aldri dyppet fenderlista nedi sjøen på den turen utaskjærs. Litt senere den dagen ble den riktignok dyppet nedi, men det var i bølgen fra en cabincruiser, det er som regel cabincruiserbølger som er de verste, og det fine med å kjøre båt utaskjærs på dagene med dårlig vær er at da slipper man unna de verste bølgene fordi cabincruiserne ligger fortøyd innaskjærs. Husk å tenke over dette hvis du er langt ute med cabincruiser. Ta hensyn til mindre åter da det er ekstra ille å fylle dem med vann såpass langt fra land, særlig hvis du ikke følger med bakover for å sjekke hhvordan det gikk med ofrene for bølgene dine. Men bekymrinen for bølger fra cabincruisere er størst i trangt farvann. Man kan jo gjerne legge baugen mot bbølene, men når man feks kjøreri en trang passasje og møter 3 cabincruisere på rad så vil man jo ved å legge seg opp mot bølgene fra cabincruiser 1 komme veldigg langt over mot midten, og ved passering av nummer 2 er man godt over midten og er jo egentlig på kollisjonskurs med cabincruiser 3 og kommer veldig nærme denne. Om man iikke vil svinge unna og få de store bølgene inn fra siida så kan man vli nødt til å bakke fort for å ha baugen ii rikgit retning, selv om det jo ikek er optimalt å bakke fort i høye bølger. Denne problemstillinnga oppstod en gang jeg dro fra Risør til Kragerø for noen år siden i 15 foteren, akkurat der man nettopp er kommet utaskjærs fra Risør og kjører i en trang passasje mellom ei fyrlykt og noen skjær. i denne fikk jeg flere ganer bølger over dekk som skylte over frontruta og inn på setet (ikke sprut, men rennende vann). Ikke vare blirdet vått, men det kan påvirke stabiliteten til båten hvis det gjentar seg flere ganger på rad. Men der er 19 foteren mye bedre, for der skal det ekstremt dype dukkerter til før det kan bli noe problem. Har hatt vann litt oppå frontrutene i cabincruiserbølge, men så er det jo mer frontrute igjen og så et tak og en vindskjerm ppå toppen som er vendt motsatt vei slik at de vil bryte bølgen ut til sidene istedenfor å la den skylle over og inn i båten. denne vindskjermen er oså utrolig effektiv mot vind selv om jeg står så jeg kikker over den. hender ofte jeg lurer på hvorfor folk i båt er kledd i tykke jakker når jeg bruker T-skjorte, men når jeg går opp et steg så jeg kommer i vinden så skjønner jeg godt hvorfor de er så godt kledd. Du har nevnt sjøsyke, men da er min erfaring at det er viktig å være ute i frisk luft og ha oversikt med horisonten. Jeg har aldri blitt sjøsyk i 19 foteren. Jeg harr blitt sjøsyk en gang i 15 foteren (men uten å kaste opp), det var under fiske i regnvær hvor jeg derfor hadde oppe kalesja (mistet oversikten over horisonten) og holdt på å foreberede noe tilbehør til sluken og satt da inni båten og kikket ned mens jeg ordnet dette. Jeg har derimot flere ganger blitt sjøsyk og spydd i større båter som feks Hurtigruta. Det skjer noe med magen og innholdet i denne når store båter som Hurtigruta ruller såpass sideveis at stoler sklir bortover dekk både med og uten personer oppi stolene. Link to post
XardasKSP Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 @index Altså det var kanskje snakk om en liten % i forskjell på Princess 56 men der gikk jeg jo høyere med pris enn hva profesjonelle vurderte dette er verdt bare fordi jeg synes den båten virket veldig morro og jeg hadde lyst på båt etter prøvetur. Men altså når selv mer enn anbefalt ikke var bra nok for selger så får man bare følge med hvor lenge båten blir stående til salgs. Ellers handler det ikke om 5-10 % på 45 foterne. I løpet av ett år har jeg sett Princess 45 bli solgt Princess 415 bli solgt og Fairline 45 også bli solgt. Felles for alle sammen var: ALLE ble solgt UNDER 1 mill. Hvis det var VP71A motorer så gikk en i Brønnøysund til 795 000 (og det var våren), hvis det var VP71B så gikk kjempekupp med overhalte motorer, nye akslinger, nye drivstofftanker og overhalt gear til 895 000 (den båten var bedre teknisk enn de som de prøver å selge for 1,29 mill dog mye verre på interiør). Så er en som er VP71B med bra interiør annonsert til 990 000 og trolig blir solgt. INGEN av de annonsert over 1 mill er blitt solgt. Altså konklusjonen er ganske enkel Princess/Fairline 45 fra før 1992 oppnår ikke priser over 1 mill med mindre det er noe eksepsjonelt f.eks at noen har satt in VP75 motorer (eller D6/D9) i en eldre båt elns. Så når folk prøver å selge for 1,29 så er det snakk om 30 % mer enn hva max pris på de som blir solgt er. @19 fot Som skrevet i svaret til index ovenfor så er ikke 1,29 for pruting til 1,2 for om båtene var verdt 1,2 så hadde det vært null stress å prute så lite. Poenget er at i løpet av tiden fra Oktober 2023 så har INGEN slik båt 45 fot båt Princess/Fairline fra før 1992 blitt solgt over 1 mill såvidt jeg vet og for at den skulle det så måtte den hatt noe eksepsjonelt som f.eks nyere motorer enn båten ol. De som ble solgt for 1 mill eller nærme var de beste av den typen på finn. Den eneste jeg ikke forsøkte å kjøpe var den i Brønnøysund fordi det var sabla langt vekk og sabla tungtvindt å få den hentet. Quote I en lukket cabincruiser derimot med ordentlige dører inn til salongen er det vel oftee vanlige innemøbler med stoff-overflate, teppelagte gulv osv som mye lettere blir tilgriset. Dessuten så vil åpne båter harr en god utlufting som gir mindre luktproblematikk enn om man har samme luktkilden inni en godt lukket båt. I en lukket cabincruiser som Princess 45 eller Princess 56 så kommer ikke fisken innenfor døra inn. Altså den blir slakta og filetert enten på badeplatform eller lenger inn UTE dersom det er bølger. Inn kommer eventuelt kun filee som skal stekes eller filee som skal i frysern og er innpakket ikke noe annet. Selv makrellen som skal varm røkes kan stå ute i en bøtte etter at den er flådd. Ellers hadde flere slike båter flotte spesialplasser for fiskestenger og annet utstyr ute eller oppe ved flybridge. Har til og med sett en flybridgebåt med teiner bak i Langesund så folk bruker båtene til alt mulig rart og lar seg ikke stoppes av at "folk flest" mener man kan bare bruke flybridge båt i dress og holde pene teselskap i salongen som engelskmennene som produserer dem Jeg har hele livet gjort ting som jeg finner passende for meg og aldri prøvd å gjøre noe fordi "alle andre gjør det eller synes at sånn og sånn er fint" kanskje derfor jeg er så sterkt kapitalist for jeg elsker personlig frihet og hater når en politiker skal begrense folks individuelle frihet som ikke påvirker andre. Min kropp, min eiendom, mine ideer ikke politikern sine har alltid vært det jeg tror på. Jeg mener også at utrolig mange båtfolk i Norge er fantastiske mennesker som liker frihet og som jeg finner ganske annerledes (på bedre måte) enn resten av Norge. Samme gjelder befolkning i Finnmark og Nord-Norge fantastiske folk som ikke lar seg lett tvinges til noe og som i oppførsel minnet meg om Polen da jeg bodde i Vadsø. Quote Du skriver her igjen om at bundet kapital hindrer en årlig fortjeneste på 15%. Men vet du om noen norske banker som tilbyr 15% innnskuddsrente? Jg har ikke kalrt å finne mer enn ca 5%, men hvis det hadde vært så enkelt som du sier (og risikofritt) så hadde jo bankene lett investert i det du snakker om og lett gitt feks 10% rente. Eller evt lånt ut til forretninsfolk som klarer å tjene 15% og får låne til 12% og som banken igjen låner ved å tilby 10% innskuddsrente. Men jeg har en mistanke om at tallene om 15% inntekt på kapital er like presise som dine påstander om riktig markedspris. For det kan vel ikke være slik at alle andre enn deg tar feil av hva man kan få av kapitalinntekt. Det finnes selvfølgelig fond osv som gir 15% iblant, men ikke hvert år og ikke uten risiko for tapsår. Har du en investeringshorisont på minimum 10 år og gidder å gjøre en liten jobb med å finne ut av ting (før du kjøper ett fond bankmannen prakker på deg fordi han tjener på det) slik som jeg prøver å gjøre med båt på forumet eller ved å få hjelp av mekaniker eller @sap_2000 eller ved å være på kurs osv. Da er du så å si garantert 15 % per år om du velger indeksfond eller f.eks skagen fond. Faktisk er indeksfond bedre enn Skagen men mine foreldre har sitti med Skagen alltid av gammel vane antar jeg. Du har jo historie fra 90 tallet inklusive all slags kriger og kriser og snittet er 15 % per år. F.eks i år har indeksfond gått 27 % opp så noen som hadde solgt noe for 1 mill i Desember hadde hatt 1 270 000 i dag istedet for f.eks usolgt båt og utgifter for å eie 2 båter. Uten noe some helst kunnskap (i dag hadde jeg ikke kjøpt samme for 1 mill) om motorer så bød jeg på feilmotorisert båt 1 mill. Det ble ledd bort, men enden av visa er at båt er ikke solgt og eier betaler nå for 2 båter. MEN jeg påstår ikke at man tjener 27 % per år for noen år er ikke slik og noen går det litt ned MEN SNITTET er 15 % så hvis noen har tid er det det man får. Altså kriger, finanskriser alt mulig rart kan skje men likevel får man 15 % i snitt per år. Quote Du leter febrilsk etter grunner til å velge 50 foter, men så viser det seg gang etter gang at man kan oppnå samme egenskapene i båter på 19 fot og deromkring. Nei jeg gjør ikke det jeg har lyst på en enorm hvit flybridgebåt for det er min barndomsdrøm akkurat som BMW 7 serie var det, det jeg leter etter er løsninger for å få tilpassa drømmen slik at jeg kan få brukt den slik jeg vil gjerne bruke den. Det du beskriver før dette passer virkelig godt for deg men hadde ikke passet for meg: 1. Jeg er aldri alene i båten alltid noen fra familien som er med, å være alene selv i liten båt ville gjort alt fra fisking osv. til ett herk fordi man måtte gjøre flere ting på engang som vanligvis blir mye lettere om man er flere i båten. Ellers er det tryggere også å være flere om man skulle være litt uheldig med noe eller dette ut av båten osv. osv. 2. Det du beskriver høres ut nesten som ett "teltliv" noen liker det imens andre vil ha litt mer komfortabel ferie som ikke inkluderer f.eks bruk av fellesdasser på bensinstasjoner osv. Bruk av fellesdass nei da driter jeg nesten heller ute i naturen om det er mulig 3. Å bruke henger og sjøsette og ta opp båten for hver gang man skal bruke den.... for ett herk. Altså båten får stå i en båtplass ikke noe tull som tar flere timer for hver gang man skal bruke båten. Altså skal man i en krig eller noe jobbsammenheng så kan man jo ha det som man må ha det. Men båt skal være ren fornøyelse og ikke "uteligger opplevelse" hvor man må drite i skogen eller på bensinstasjon. Det skal være komfortabelt og trivelig og Alicraft var som 1000 % mer komfort enn mini snekka på 20 fot. Meninga er å nyte ikke å streve og noen folk vil heller betale mye for å kunne nyte noe fullt ut for blir det for tungtvindt så dropper man hele greia, det skal være morro og man skal nyte dette ikke streve og finne løsninger for at det skal bli så billig som mulig å få brukt båten. Av og til er det verdt det å betale litt for komfort. Det er jo også derfor jeg skulle helst hatt ankringsfrie fiskeplasser siden man slipper mye strev, men fordi jeg har så utrolig lyst på stor fisk som jeg kan få ikke bare engang i livet på Sørøya men litt flere ganger på forskjellige turer så er jeg villig til å streve med den ankringen osv. Og er også villig til å betale mye penger for at man skal kunne bruke en komfortabel båt til å få fisket fra. Båten blir dårlig for 10 gradern men den blir sabla fin for fiskecruise til Sørlandsfjordene eller det gule rev eller andre steder. Blir jo mulig å ha PCe til jobben ombord med skikkelig internett, blir mulig å sove i skikkelig seng og blir mulig å gå på dass og til og med ta seg en dusj om man skulle trenge det. Ingen bensinstasjoner og provisoriske soveposer ellers får man også mulighet til å ha en fryser så man kan få med seg eventuelle fileer fra fangsten eller en hel laks/sjøørret om man skulle ha ekstrem flaks. Quote Men har du tenkt over at hvis du er ute i dårlig vær (var ikke akkurat dårlig vær på bildet mitt, men bare et eksempel på bølger man støter på iblant) med 50 foter så kommer du etterhvert inn og skal havnemanøvrere, som du jo ha gruet deg til. Hvordan er en 50 foter å manøvrere i forhold til en mindre båt? Den store har jo et mye større vindfang, så den vil påvirkes mye mer av vinden. Vær som gjør at det i havna i Langesund er bølger og kraftige vindkast.... det måtte være ekstremvær. Så jeg antar de får med det på værvarselet og ikke varsler 0,5 meters bølger imens en orkan er på vei inn i Langesund. Det er lukka og skjerma havner i Langesundsfjorden. Blir kanskje verre med det i Polen men man trenger jo ikke ha fast båtplass ved Hel halvøya kan ha det inne i Gdansk. Ellers om jeg skulle utenfor Mielno møte på noe vilt så kaster jeg heller anker enn å prøve å havnemanøvrere inn i en bås. Og er det for mye bølger ved Østersjøen så finnes det noen kanaler man kan gjemme seg i for uværet som også er skjerma. Quote De stemmer sikkert at det kommer noen nye kupp iløpet av 2024, men ikke som du får tak i. For kupp er bare nyttig om man er først og får kjøpt kuppet. Og angående din kunnskap om priser så tror jeg det kan være noen mangler der angående hva som er riktig markedspris. For enten må hele markedet (med noen svært få unntak) ta feil, eller så må du ta feil. Og jeg antar det siste er mest sannsynlig. Hele markedet har rett båter blir jo handlet til de priser som jeg ønsker å betale ellers så blir de ikke handlet (i den kategorien jeg følger med på) de står der i opptil 1 år eller er utløpt. Blir ikke solgt i det hele tatt om de ikke er nærme det jeg kaller "kupp". Om vintern er også øvrige kjøpere tregere og det er god tid å kjøpe på om man vet hva man skal ha. Gikk ikke fort unna med Princess 55 med VP122 som var overhalt og heller ikke veldig fort med Princess 415 i forhold til hvor fort det gikk på våren med Princess 45. Fairline 52 fra 1999 strev også megler i Bergen lenge med og måtte til slutt innse at pris må under 2 mill om båt skal bli solgt. Er andre kjøpere altfor raske nå så blir de tregere til vintern/høsten siden hvem kjapper seg til å starte vinterkonservering Da må prisen virkelig være "vill". Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 3 timer siden: Jeg er fullstendig sikker på at selv om jeg ikke får kjøpt denne båten så kommer det noe nytt kupp før året er omme når det allerede har vært 5-6 i år hvor de tidlige har jeg mistet bare fordi jeg ikke hadde nok kunnskap om priser vs tilstand enda. De stemmer sikkert at det kommer noen nye kupp iløpet av 2024, men ikke som du får tak i. For kupp er bare nyttig om man er først og får kjøpt kuppet. Og angående din kunnskap om priser så tror jeg det kan være noen mangler der angående hva som er riktig markedspris. For enten må hele markedet (med noen svært få unntak) ta feil, eller så må du ta feil. Og jeg antar det siste er mest sannsynlig. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev 12 minutter siden: @19 fot Som skrevet i svaret til index ovenfor så er ikke 1,29 for pruting til 1,2 for om båtene var verdt 1,2 så hadde det vært null stress å prute så lite. Forsterker ikke dette bare begrunnelsen min om at prutinga fra deg og andre kjøpere er årsaken til at så mange setter en annonsepris som er et stykke over det båten blir solgt for fordi de må ha inn en prutemargin for å få solgt til den prisen de er villige til å selge for? Det er liten vits å ha mange interesserte kjøpere hvis ingen av dem er villige til å betale det man selv er villig til å selge for fordi de absolutt skal prute på annonseprisen. Da er det bedre å sette en høyere pris de kan prute på og så blir det handel til en pris som både selger og kjøper er fornøyd med. Selger er fornøyd fordi han fikk det han vil for båten og kjøper er forønyd fordi han fikk båten til lavere pris enn annonsert. Link to post
19 fot Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev 15 minutter siden: I en lukket cabincruiser som Princess 45 eller Princess 56 så kommer ikke fisken innenfor døra inn. Altså den blir slakta og filetert enten på badeplatform eller lenger inn UTE dersom det er bølger. Inn kommer eventuelt kun filee som skal stekes eller filee som skal i frysern og er innpakket ikke noe annet. Selv makrellen som skal varm røkes kan stå ute i en bøtte etter at den er flådd. Ellers hadde flere slike båter flotte spesialplasser for fiskestenger og annet utstyr ute eller oppe ved flybridge. Har til og med sett en flybridgebåt med teiner bak i Langesund så folk bruker båtene til alt mulig rart og lar seg ikke stoppes av at "folk flest" mener man kan bare bruke flybridge båt i dress og holde pene teselskap i salongen som engelskmennene som produserer dem Poenget mitt var (da jeg skrev om hvorfor selgere kan være skeptiske til kjøpere fra Langesund) hva selger er redd for at båten skal brukes til. Selger kan ikke vite om dine vaner med hvordan du håndterer fisken. Og husk at selv om du renser fisken ute så har du antakelig på deg fiskeklærne når du går inn og drar med deg fiskelukta inn på teppet og inn i salongen. Du skriver jo at du har bodd på finnmarkskysten (Vadsø). Da har du sikkert vært inne i endel hus hvor det bor folk som er mye i kontakt med fisk fordi de enten jobber som fiskere eller jobber på fiskebruk. Da kan man ofte kjenne fiskelukta iidet man kommer innafor døra. Og sånn vil det lett være i en cabincruiser også, og det er det nok ikke alle de som går i dress på jobb langt unna fisk som vil godta (om de må ta tilbake båten fordi kjøper er misfornøyd med noe). Det blir litt som at hvis jeg skal selge en bil med en viss fare for å måtte ta den tilbake etter en tids bruk så ville jeg helst solgt til noen som ikke har hund da hund lett kan bety tilgrising av bilen innvendig som jeg ikke liker, selv om mange andre mener det er helt ok at hunden sitter i setene og iblant har noen uhell inni bilen i forbindelse med manglende dobesøk. Da nytter det jo heller ikek å selge den på nytt som bil som det aldri har vært hund eller andre dyr inni. Link to post
XardasKSP Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 @19 fot Altså båter som selges til hva de virkelig er verdt blir solgt til den prisen Princess 415 og Princess 45 i Horten er beste eksempler på at eier ikke måtte gi noe avslag ble solgt. Men eier av Princess 415 skal ifølge noen på forumet for over ett år siden hatt annonse på 1,19 mill og da var det vel ingen som viste interesse. Han satte det til 850 000 og vips ble den solgt på 2 uker til fullpris. Den Princess 45 som er annonsert nå vil også muligens gå til fullpris for om ikke de andre interesserte betaler fullpris så vil jo han eieren ringe meg helt sikkert. Hvis noen setter båten til den pris som båter blir solgt for så får vedkommende fullpris og muligens om flere kommer som er interessert (fordi de slipper å vente på at selger mørner og kan bare kjøpe båt til det den er verdt) så kan det jo bli positiv budrunde for selger. Hvis f.eks jeg kjøpte den båten da til 990 000 og skulle selge den til neste vår (fordi jeg skulle ha en 50++ foter) så hadde jeg heller satt 890 000 og bedt alle kjøperne komme på felles visning med prøvetur og deretter latt alle by så hadde jeg kanskje fått tilbake 990 000 og fått solgt på 1 uke eller 2 uker. Hvis jeg istedet satte pris til 1 090 000 så hadde sikkert ingen ringt engang og jeg ville sitti i år og dag med båten. Quote Og sånn vil det lett være i en cabincruiser også, og det er det nok ikke alle de som går i dress på jobb langt unna fisk som vil godta (om de må ta tilbake båten fordi kjøper er misfornøyd med noe). Å heve kjøpet da måtte jo det vært skjult med vilje motorhavari (vet ikke hvordan motorhavari kan skjules så båten fungerer normalt ved prøving) og man hadde oppdaget dette vel lenge før noe fisking. Det er jo kjøp fra privatperson. Selv ved kjøp fra forhandler med forbrukerkjøpsloven så må ikke forhandler ta tilbake båten men f.eks fikse motorne på verksted om feilen kan ha vært der før kjøpet (forbrukerkjøpsloven er mye snillere med kunden). Du må ikke blande privatsalg med kjøp av forhandler (som f.eks megler i Bergen) som selger båter til f.eks 5 mill og da selv om de er 20 år gamle så har han ett ansvar for å ha sjekket dem og informert om riktig tilstand. Ved å skrive det du skriver så skaper du selv ett inntrykk som er feil og kan skremme private selgere som ikke omfattes av samme lover som meglere som selger ting som forhandlere (når de selv eier båten i selskapet sitt). Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn