XardasKSP Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Da har jeg vært der og fikk se på Fairline 45 og eier skulle tenke på hvorvidt han kan selge den for en riktig pris (med forbehold om at den sjekkes før salg ved prøveseiling på vannet og motorene er som de skal være). Var veldig hyggelig eier som viste frem båten og tilstod han satte den høyt fordi han betalte for meget under COVID i 2021. Men at han vurderer om han skal beholde den, men han har lyst på en nyere båt. Han har også forstått at prisene er under 1 mill på alle disse båtene så han skulle tenke på det eventuelt om han vil selge eller ikke selge. Ellers fikk jeg også sett på den lille knøtten som er på auksjonen.no altså utvendig for å se hvor liten Princess 33 er om jeg skulle bare ha en litt større Alicraft for å komme på vannet her og nå. Men den virka sabla liten på brygga der. @Dykker Jeg har sett den båten og til og med gitt deg en kommentar om det men du har kanskje ikke lest den. Da får jeg gjenta den: jeg synes den var fin helt til å håret reiste seg da jeg så en grusom hårreisende pris som var helt VANNVITTIG. 1,79 millioner for 1994 båt med VP72. Når det er Princess 45 foreløpig til 2,79 som er 11 år yngre med VP75 i Bergen og som egentlig er verdt 2,3-2,4 slik jeg har hørt fra diverse meninger. Denne båten har @Bjørn Løvjomås ikke solgt i noe "vrak tilstand" og den solgte han for 1 million kroner. Så her vil jo eier ha en vannvittig sum og såvidt jeg vet så måtte han vel bare bytte eksosbend. Jeg kan gjerne kjøpe den til 1 mill + prisen på eksosbend og eventuelt annet som ble skifta (utenom ting som er pynt og ikke teknisk). Det er jo rene vanvidd den prisen som er satt ut på den. @sap_2000 Takk for info at det er samme båten, men da har jo eier greid å legge på 790 000 på prisen, betviler at båten var i så dårlig stand hos @Bjørn Løvjomås at nye eiern måtte oppgradere såpass og antar nok at til den prisen så vil båten bli stående der i evigheter. @Thomas_h Nei private kan fortsatt avtale hva de vil men må skrive i annonsen tydeligere muligens og på forhånd at det selges som det er (passet nøye på da jeg solgte Alicraft at alt var riktig formulert og nye eier var fra annonse til kontrakt informert overalt at båten kan slutte å fungere når som helst av hvilken som helst årsak og at jeg kun tror den vil fungere bra (noe den faktisk gjorde og nye eier var fornøyd) ). Det er kun endring for meglere slik at selv om de selger for kunde så er det egentlig verre for kunden fordi megler selger dette, men igjen om jeg skulle kjøpe fra en megler foretrekker jeg at det selges av megler sin selskap og ikke for kunde. Da har man fulle rettigheter og ett selskap med masse midler til å fikse eventuelle dævva motorer samt en megler med masse kontakter med verksteder. Dette gjelder selvfølgelig for prisklasse 5 millioner ol. da er det verdt det å betale mer for at man får det fra forhandler som må ta fullt ansvar for at han har gitt riktige opplysninger om tilstand. Og uansett om tingen er 20 år gammel så er pris på 5 mill slik forbrukerkjøpsloven ser dette en pris på en vare som er ment å fungere som antatt utifra pris og meglers opplysningsplikt. Altså om P57 kjøpes direkte fra meglers selskap og motorne dævver under hentetur eller rett etter kjøpet så kan megler bare ringes med spørsmål hvor han har booka time på verksted Kjøp fra private er noe helt annet og derfor trenger man mekaniker eller båtkyndig som @sap_2000 til å sjekke båten fordi man selv må undersøke og selger har ikke noe ansvar annet enn om han skjulte noe med vilje. PS. Så en urgammel Princess 38 ved Sildeberget, den båten er ikke så liten og lite bred som den så ut på bilder da en slik med 2003 motorer ble solgt til 400 000. Den virket betydelig større i størrelse enn f.eks Princess 35. Ble nok lurt av bildene når jeg betraktet ideen om midlertidig og billig båt tidligere. Link to post
sap_2000 Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: PS. Så en urgammel Princess 38 ved Sildeberget, den båten er ikke så liten og lite bred som den så ut på bilder da en slik med 2003 motorer ble solgt til 400 000. Den virket betydelig større i størrelse enn f.eks Princess 35. Ble nok lurt av bildene når jeg betraktet ideen om midlertidig og billig båt tidligere. P35 er ikke så mye mindre enn P38/ 385 i real life. Den har også en generasjon nyere design med høyere dollbord og skrogvinduer under fenderlist slik som alle modellene som kom senere. Internett er en ting. Real life er noe annet. Bra du kom deg ut å fikk sett med egne øyne. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 27.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 @sap_2000 Jeg så Princess 35 både i havna i Langesund (der virket den ikke så liten) og i havna i Horten (der virket den som en minibåt, men der var jo ikke Storebro 500 så utrolig stor heller når det lå Fairline 58 og masse annet stort der). Princess 38 virket betydelig større enn Princess 35 til tross for at på bilder virket Princess 38 ikke som bredere enn Alicraften. Princess 33 var som en "stor Alicraft". Ellers hadde Princess 440 vært helt topp slik @Bjørn Løvjomås solgte den for 1 mill. Den nye eieren har vel tatt utrolig kraftig i med prisen da jeg tror ikke han akkurat kjøpte "vrak". Den lista av utbedringer som er skrevet der virker jo ikke som mer enn 200 000 med mindre jeg tar feil. Og vanligvis så får jo ikke folk betalt for utbedringene og her foreslås 790 000 høyere pris. PS. Har også kasta lykkemynt på auksjonen altså 250 000 kan man spyle i dass for ny Alicraft så får jeg rota rundt på havet imens jeg venter på at det dukker opp en "enorm gammel driter" i topp tilstand til sjokkerende kupp pris. Det blir lite nok penger brukt til at jeg kan kjøpe båt til 2 mill likevel og båtplass kan jeg jo leie til den svære er ikke så mye dyrere og leketøyet om det fortsatt funker går sikkert for 199 999 på dagen siden så mange folk har bydd. Eneste som blir kjedelig er å igjen utruste fremtidig fast eier med sabla bra ekkolodd & plotter. Bruker man 700 000 eller 1 mill så er man jo låst i det man kjøper. Men sånn opptil 400 000 er det ikke så nøye og man får kommet seg ut på havet. Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Her er den auksjon-båten, hvis noen ikke orker å google: https://auksjonen.no/auksjon/33_fot_Princess_med_flybridge_og_Volvo_Penta_400HK/412182 Jeg er en slags gjest Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev for 9 timer siden: Princess 38 virket betydelig større enn Princess 35 til tross for at på bilder virket Princess 38 ikke som bredere enn Alicraften. Princess 33 var som en "stor Alicraft". Hvorfor gjør du ikke litt enkel research fremfor å synse og bomme så mye som du har gjort hittil. Tar ett minutt å finne fakta https://www.princess.co.uk/about-us/princess-heritage/ XardasKSP skrev for 9 timer siden: Jeg så Princess 35 både i havna i Langesund (der virket den ikke så liten) og i havna i Horten (der virket den som en minibåt, men der var jo ikke Storebro 500 så utrolig stor heller når det lå Fairline 58 og masse annet stort der). Alle båter vil jo virke små i forhold til color line, men å gjøre seg opp en mening om en båts faktiske størrelse er ikke å sammenligne relativt til åpenbart større båter. Du vurderer jo samme båten som "ikke så lite" til "minibåt" i to forskjellige omganger så du er jo litt ute å sykle.. Som en kuriositet. Så og si alle Princesser solgt nye her i landet har funnet veien hjem til norge på egen kjøl fra fabrikken i Plymouth helt syd i england... Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 enslagsgjest skrev for 8 timer siden: Her er den auksjon-båten, hvis noen ikke orker å google: https://auksjonen.no/auksjon/33_fot_Princess_med_flybridge_og_Volvo_Penta_400HK/412182 Den 88 modellen gikk forøvrig ut av produksjon i 1987. Ble laget veldig få 33 etter at 35 med den nye og mer rommelige stilen kom i 1985 Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @sap_2000 Fakta har jeg hele tida i bakhodet men de er knusktørre og har ikke så mye sammenheng med opplevd størrelse i virkeligheten har jeg merket meg etter å ha sett de forskjellige båtene i forskjellige båthavner. Så er jeg klar over effekten av at det står flertallige 30 fotere osv. som gjør båtene store og omvendt er man i Horten havn ser flere Fairline 58er og nettopp vært ombord en Storebro 500 så virker jo alle båtene som er mindre der som "miniatyrer". Blir jo som den båthavna i Oslo hvor Fairline 50 var til salgs. Hele oppmerksomheten tas av en enorm majestatisk Azimut 66 (med like majestatiske vedlikeholdskostnader som ble fortalt ) og deretter er det Fairline 58 som stjeler showet igjen med at den er "shiny, og ser ganske "ny" ut". Fakta sier Princess 33 er 3,4 meter bred og Princess 35 er 3,68 det virker som en mye mer enorm forskjell enn bare 28 centimeter i virkeligheten ser Princess 33 ut i "Alicraft klassen på størrelse". Princess 38 på bilder så veldig lite bred ut men fakta sier 3,96 meter og der traff fakta spikern på hodet for i virkeligheten så den ikke liten ut så det var "mye båt per krone" til 400 000 med 2003 motorer (hadde det bare ikke vært så langt å hente den og over Lista den gangen) og den var mye større enn Princess 35 i virkeligheten. Fakta sier Princess 414 er 3,96 meter bred akkurat som Princess 38. Igjen fakta er tørre Princess 414 så mye større ut enn fakta og presenterte seg i havna som en 45 Princess i størrelse. Den var bare upraktisk med den akterenden. Princess 45 skal være 4,45 meter bred men den bredden føler man ikke så meget. MEN fakta forklarer hvorfor Princess 45 fra 2005 føltes så liten ut i tillegg til at den har 3 kabiner (noe som gjør dem til kott om båten er under 50 fot og ikke har aktercabin) så er jo bredden 4,27 meter vs eldre Princess 45 bredde på 4,45 meter. Så ikke noe rart de eldre føles mer romslige med 2 kabiner og bredere båt. Den eldre båten er jo nesten så bred som Princess 56 som er 4,62 meter bred. Gamle Princess 55 er jo 4,70 meter bred. Virker som Princess har "spart litt på plasten" på de nyere båtene etterhvert Blir litt som butikkene moderne pakker med samme produktnavn men litt mindre i posen Men derimot har de lagt på skikkelig fra 56 til 65 er jo over 70 centimeter forskjell i bredde ikke rart de "enorme gamle driterne" er helt enorme og ikke bare "9 fot større". Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev for 19 timer siden: Sitat La oss si det koster 20.000 kr å dra å kikke på båt med fagfolk som skal ha dekket sine utgifter og ha litt lønn for jobben pluss at du må dekke dine egne utgiifter. La oss anta at det er 10 kjpere som må gjennom denne prosessen på en båt med budrunde. Da blir det brukt 200.000 kr på selve prosessen før kjøp pga budrunden. Men om en båt ligger til høypris og folk tror kanskje selger biter på ett lavere bud i tråd med hva de tror slike båter blir solgt for, tror du ikke at det kanskje at 10 stykk sjekker båten i løpet av ett år og båt blir ikke solgt imens kjøperne har brukt masse penger. Da er det jo tap for både kjøperne og selgern som sitter igjen med båten og det kan ha to utfall "etter å ha venta så lenge så skal jeg jo få mer penger" = selger beholder båten eller "dette går ikke jeg vil få solgt" = selger selger båten til noe han kunne fått med engang. Blir like greit å bare få solgt raskt om man skal selge og at eventuelle kjøpere også sjekker båten raskt. Ellers for en kjøper er det jo bedre å vite at det er andre interessert i båten som har bydd. Så når man ender opp med å by 10 000 mer enn den andre som bød så vet man at det kanskje finnes en kjøper for 10 000 lavere pris om man skal selge selv engang. Så styrer man jo selv om man får kjøpt båten fordi man kan jo by mer enn de andre, drar man til "overpriset båt" så styrer selger om han vil selge den til en pris innenfor rimelighetens grenser eller om det er kjøper nr.10 om ett halvt år som får kjøpe til samme pris fordi selgern er gått lei av å vente. Det er sannsynligvis ikke så ekstremt mange kjøpere som feilvurderer så mye hva selger vil selge for at det blir 10 stykker som står og tripper klar for budrunde etter å ha brukt 20.000 på ekspertvurdering av noe de ikke synes er verdt annonseprisen. De som skal mørne selger vil også spre seg utover et tidsrom og selger vet at mange etterhvert ikke er interesserte da de finner andre båter eller endrer planer, feks bruker pengene på bobil. Så det nytter ikke å samle opp mange kjøpere. Husk også at for selger går der gjerne med en dag og en tusenlapp til diesel for hver visning, så selger er nok heller ikke så interessert i å ha mange visninger for å få budrunde. Den enkle og normale løsningen er at selger setter en pris, de kjøperne som er enige i at det er korrekt pris ringer. Førstemann får visning og kjøper (evt andremann om første ikke likte båten) og alle er fornøyde og handelen blir gjennomført uten masse unødvendige elspertundersøkelser fra folk som likevel ikke får kjøp båten. Som kjøper styrer jeg unna ting som selges til høystbydende da det blir mye bry for liten vinnersjanser. Mye greiere med fastpris hvor innsatsen ved bomtur ikke er full undersøkelse. Men bare en melding. Som selger tenker jeg at jeg ikke har lyst til å skremme bort kjøpere med budrunde. Og setter en ferdig pris. Du kommer sannsynligvis til å bruke enorme dummer på sjekk av mange båter før du evt får kjøpt. Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev for 14 timer siden: Ellers fikk jeg også sett på den lille knøtten som er på auksjonen.no altså utvendig for å se hvor liten Princess 33 er om jeg skulle bare ha en litt større Alicraft for å komme på vannet her og nå. Men den virka sabla liten på brygga der. Er en alicraft også på auksjonen.no https://auksjonen.no/auksjon/Alicraft_29_fot_med_trøster_i_baug_og_anker_solcelle_og_kalesje__Pioner_7_fot/420422 Neste bud er 1000 kr, også er det auksjonsgebyr på 7300 kr om jeg ikke husker helt feil. Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 sap_2000 skrev for 15 timer siden: Det er forøvrig @Bjørn Løvjomås sin gamle hvite lady Jeg har tidligere blitt litt forvirra angående hvordan den ser ut, for jeg har flere ganger sett en båt med navn White Lady i Arendal, men den hadde ikke flybridge og var nok en annen båt enn den BL hadde. Link to post
Thomas_h Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 19 fot skrev 12 minutter siden: for jeg har flere ganger sett en båt med navn White Lady i Arendal Kjapt søk på skipsregisteret viser 6 med det navnet, hvor av 5 er fritidsbåter. 2 stk Bavaria, 1 stk Princess P42, 1 stk Forbina og 1 stk hvor verft ikke er opplyst, men bygget i Plymouth. På AIS fant jeg 5 stk, men gadd ikke sjekke om dette var de samme som i skipsregisteret. Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @19 fot Av og til holder det å besøke båten og selger så finner man ut av at selger er klar over prisene på under 1 mill men han er ikke sikker på om han skal beholde båten eller gå for "riktig pris". Men det er noe annet å besøke selger utenfor husdøra og noe annet å ta en langtur til Bergen eller Trondheim. Man behøver ikke alltid å undersøke båten for å snakke om pris med forbehold at båtkyndig eller mekaniker ikke finner noe feil ved motor under prøvetur. Ellers er det jo ikke noe poeng å ta prøvetur hvis man ikke er kyndig selv for å forstå responsen båten gir. Da tar man jo med mekaniker eller båtkyndig spesialist som @sap_2000 før man drar selger ut på prøveseiling. Ellers har man jo bare bortkasta selgers diesel om man ikke vet en dritt selv så hjelper det jo ikke å ta prøveseiling. Ellers som du kan se er det noen selgere som "tar sabla godt i prisen" som med @Bjørn Løvjomås sin tidligere båt som han solgte til 1 mill (uten at båten var noe tragisk tilstand) og hvor selger forsøker å få en enorm pris for båten uten at de har endret den noe drastisk slik det ser ut på lista hva de har gjort med den. Link to post
19 fot Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev 55 minutter siden: @19 fot Av og til holder det å besøke båten og selger så finner man ut av at selger er klar over prisene på under 1 mill men han er ikke sikker på om han skal beholde båten eller gå for "riktig pris". Selger er nok klar over båten til 1 mill, men han er også klar over at du ikke får kjøpt denne båten til 1 mill siden du er då ivrig på hans båt. De båtene som har vært på markedet er ikke reelle konkurrenter lenger og man står igjen med de selgerne og kjøperne som finnes nå. Husk også at om man har en båt og feks heller feks kunne tenke seg bobilene som selges for 1,3 og derfor er villig til å selge for 1,3 så betyr det at man kunne tenke seg å selge for 1 mill og ikke få råd til bobilen. For mange er båtsalget en avveining mot hva man kan få istedet hvis man selger båten. Det er svært få som må selge båten uansett pris, og de få setter den bare ned nok til at den blir solgt og ikke nødvendigvis ned til den laveste prisen du har sett sånn at du får kjøpt. Bruker du forøvrig uttrykket "riktig pris" når du snakker med båtselgere? Husk på at de som har satt en pris på en båt de kjenner bedre enn du gjør mener nok de har satt riktig pris, og dermed fortsetter letingen din. Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @19 fot Vel selger har innrømmet at alle som var interesserte ikke ville betale mer enn 1 mill så den båten til 990 000 endret ikke noe. Det er kanskje det at den til 990 000 (må se den live) er muligens hakket bedre stand også. Jeg bruker ikke uttrykket riktig pris men rett og slett forteller hva jeg har sett lignende båter bli solgt for og selger var jo helt enig. Han er dermed ikke sikker på om han vil selge den og kjøpe nyere eller beholde den og friske litt opp i interiøret. Så det var eventuelt nyere båt som var i planene. Men akkurat slik som denne båt typen har gått ned i pris siden 2021 COVID så har også trolig den som selger vil ha som nyere båt gått ned i pris. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 19 fot skrev for 2 timer siden: flere ganger sett en båt med navn White Lady i Arendal, men den hadde ikke flybridge Det er Helge Duus sin båt. Endelig ble det Bobåt Link to post
Eika Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Trenger ikke og ha den største båten i havna for å kose seg Link to post
Okkaby Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 Eika skrev 40 minutter siden: Trenger ikke og ha den største båten i havna for å kose seg Helt enig. Koser meg på gjestebrygga i 27 fot(eller 29-32 fot som noen ivrige selger påstår den er i annonser hehe) Å denne 27 foter har klart mange turer oppover Jæren i både fint å dårlig vær uten å forlise hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @Eika + @Okkaby Og erfaringen som eierne har er helt enorm i all slags typer båt. I tillegg er været pent og rolig. Men jeg forstår jo det er morro med all slags båter, derfor tenkte en tanke om å kjøpe ett hva som helst som man kan putte i en altfor stor båtplass så rolig vente på at det kommer noe unikt spesielt tilbud på drømmebåt. PS. På bildet virket det som noe mistenkelig større enn en "speed catamaran" Link to post
Okkaby Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @XardasKSP Du som er budgiver 7? Så må du øke litt ennå så du kommer deg på sjøen før vinteren. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dykker Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 ...... 40 knop står det oppgitt Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @Okkaby Jeg hivde på 275 000 mer er det ikke verdt for "katta i sekken". Da er man snart ved det det kosta for Princess 38 med 2003 motorer. Link to post
Okkaby Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev 2 minutter siden: @Okkaby Jeg hivde på 275 000 mer er det ikke verdt for "katta i sekken". Da er man snart ved det det kosta for Princess 38 med 2003 motorer. Var ikke nok det heller. Ser nummer 12 kjører autobud. Så ikke godt å vite hva han har som maks. http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @Okkaby Nr.12 får ta det (håper han har lest at eier kan selge under minstepris og han er bundet da). Det begynner å bli vanlig pris og ikke "katta i sekken pris". Princess 38 med 2003 motorer kosta 400 000 så 275 000 var max for meg hva denne kunne koste. PS. Eier på Princess 45 har svart så tydeligvis har de interesserte ikke kjøpt. Men vet jo ikke hvorfor om det er fordi det ikke er så "top of the top av modeller eldre enn 1992" at det er verdt hel mill eller om det er fordi de fant noe som er feil. Dermed forsøker å oppnå kontakt med hjelperne som kan sjekke om alt i den Princess 45 fungerer. Link to post
Bergen Svart 28.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 XardasKSP skrev 1 time siden: @Okkaby Dermed forsøker å oppnå kontakt med hjelperne som kan sjekke om alt i den Princess 45 fungerer. PS spør om eier har kontroll på tilstanden på tankene. Jeg så en slik båt i en gjestehavn nå sommer som tydeligvis hadde fått seg et prosjekt mitt i ferien Og lykke til med visning og prøvetur Link to post
XardasKSP Svart 28.Juli.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2024 @Bergen Takk, drivstofftankene er på lista over ting som skal undersøkes. Men antar det er nok vanskelig å få dem undersøkt grundig. Eier av Fairline 45 mente for øvrig tankene hans kunne med hell renses men ellers var tette og bra og ikke lakk noen steder. Altså Fairline 45 var egentlig ikke "topp stand av før 1992 45 fot båt" men det er en verdi i seg selv at man må ikke hente båten fra "laaangt vekk ifra" siden det ikke akkurat er gratis å hente spesielt om man skal ha hjelp til dette. Får se hvordan Princess 45 er. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn