Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

enslagsgjest skrev 10 minutter siden:

Her er en tidligere annonse av samme båt. Ble bygget av eieren av verftet til seg selv om jeg husker rett. 

 

Mente det var en reder på nordvestlandet, men godt mulig du har rett. Bedre bilder i annonsen du kom med. Spesielt av Fly. Man legger merke til endel ting og detaljer på denne båten som gir inntrykkk av at det ikke er spart på noe eller brukt enkle løsninger.

 

"bestemor-tepper" i salong og fargevalg på gardiner og puter utdatert, men hadde man gjort noe med dette (som er enkelt og billig) hadde båten gitt et helt annet inntrykk.

 

Oppfyller helt klart kriteriet "stor, hvit flybridgebåt". 

 

 

198_1923006962.jpg

198_170650596.jpg

198_1491171019.jpg

713_a6fee155-d734-4e7a-bee7-73352e79555a.jpg

713_60b8b44c-597e-4e0d-8de0-31c1ddd7418f.jpg

198_1282930123.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 27 minutter siden:

Jeg tvinger ham ikke til å kjøpe like liten båt som meg. Og jeg har tvert imot foreslått ca 25 fot, som er 6 fot større enn min båt.

 

Men hva er poenget med det, når han tydelig uttrykker at ønsket er å kjøpe en flybridgebåt, helst over 50 fot? En 25 foter har jo ingenting med det ønsket å gjøre?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Blir uansett spennende da tirsdag endelig er kommet og @XardasKSP ser på de to båtene han kan tenke seg. Håper en av de blir hans idag. Han har jo gått glipp av de han kunne tenke seg før, men får håpe lykken står ham bi i dag da han kanskje nå er før andre kjøpere:sailing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

index skrev 34 minutter siden:

Men hva er poenget med det, når han tydelig uttrykker at ønsket er å kjøpe en flybridgebåt, helst over 50 fot? En 25 foter har jo ingenting med det ønsket å gjøre?

Han har også uttrykt at han ønsker å komme seg ut å fiske, og det behovet dekkes etter min mening best av en båt omtrent som de andre båtene ute i samme ærend.

 

Så får han bestemme selv om han vil sitte foran pc-en og drømme om fisking eller om han vil kjøpe en rimelig båt som får ham ut på fisketur på en god og trygg måte, tryggere enn en gammel cabincruiser hvertfall.

 

Å kjøpe en båt hvor man gruer seg til havnemanøvrering blir etter min mening feil båt.

 

Påhengsmotor eller drev gir best manøvreringsevne i havner. På digre caboncruisete står det mellom aksel eller et drev som lett blir en kostnadsbombe når det dævver.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 5 minutter siden:

Påhengsmotor eller drev gir best manøvreringsevne i havner. På digre caboncruisete står det mellom aksel eller et drev som lett blir en kostnadsbombe når det dævver.

 

Du har kanskje ikke kjørt større båter med mye vekt og vindfang?

en båt på mye vindfang og 12+ tonn med 2 drev blir som bambi på isen ved manøvrering i mye vind i fohold til en med 2 x aksling.

 

For lite grep, autoritet og man mister pga duo-prop den prop-walk effekten man ønsker for å få vridd/ dyttet hekken dit man vil kontra med aksling og 2 store propeller med mye pitch som roterer hver sin vei.

Og med 2 x drev, så overvinner en rorstilling litt utenfor senter   effekten av en motor på hver side.

På drevbåter står motorene ofte tettere enn på 2 x aksling som gir mindre moment i tillegg til at duo-prop opphever prop-walk effekten.

 

På 2 x drev blir man ofte brukende roret i tillegg til de to girspakene og thruster og går rett og slett tom for hender når ting må skje fort etter hverandre.

 

Med 2 x aksling holder det med en hånd på spakene da hver spak operas med fingrene (elektroniske spaker). Den andre hånda ligger på thrusterene og man har full kontroll hele tiden.

Roret står i midtstilling fra ca 3-4 knop og nedover...

 

Dette gjelder større båter med 2 motorer som er det TS  er ute etter

 

19 fot skrev 25 minutter siden:

Han har også uttrykt at han ønsker å komme seg ut å fiske, og det behovet dekkes etter min mening best av en båt omtrent som de andre båtene ute i samme ærend.

 

Han har også uttrykt at samme båt skal dekke flere behov/ ønsker. Deribland ha med flere på tur, kunne reise langt og gjøre et inntrykk visuelt.

At 50 fots FB båter ikke er det mest egnede til stangfiske er nevnt nok ganger av mange, men TS vil altså bruke båten til det også.

 

En ting jeg vil nevne som man bør være obs på ved fiske/ stilleligge i endel sjø uttaskjærs, er store, overhengende badeplattformer, spesielt ettermonterte. Det blir enorme krefter ute å går når man ser for seg en plate på 1-1,5 x 4-5 meter som skal plaske fra 0,5 meter over vannet til 0,5 meter under vannet på et par sekunder i hver bølge. 

Denne plattformen er beskyttet når man er i fart, selv i relativ lav fart, men om man blir liggende stille, enten med baugen mot sjø, eller hekken i en retning hvor 1-meters bølgene kommer inn bakfra og smeller oppunder denne plata på 4-6 m2 så kommer noe til å gi seg eller bli revet av.

 

Det har skjedd før, men noe man ikke hører ofte rett og slett fordi de færreste blir liggende å drive eller fiske uttasksers med båter som typisk har slike plattformer. Eller sagt på en annen måte, de båtene som er beregnet for havfiske har ikke store, overhengende tette plattformer.

 

Endel nyere Fairline (feks nyere pahntom 40-50, Squadron 58 osv) har skroget trukket ut het til enden avplattform under vann. Ergo ingen overheng selv om plattformer en stor på oversiden.

 

Noe forskjellige eksempler

 

Uten overheng:

 

Fairline-42-Squadron-22.jpg.webp.a07da75c588a7ae4fe9ba92124349bb7.webpBCM050100-21658021-1-210720165632.jpg.08104b908813ba8edfc474ab6080d63b.jpg

 

med overheng:

 

CATHERINE-Swimplatform.jpg.d3a16baa7bf8494b93023aea3116603b.jpgMY-SPICE-OF-LIFE-II-11718-32.jpg.baa0c9b7eadebeebf3e5cf56919028d0.jpgSaltyGirl-24.jpg.918e03f5680b579c046ff6e9abcd9335.jpg

 

De med hjemmelagede, forlengede plattformer er ofte mer overhengende enn dette, og man kan forestille seg kreftene som oppstår når dette blir liggende å plaske i 1 meter sjø eller mer...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 18 minutter siden:

skroget trukket ut het til enden avplattform under

Tenkt på dette selv, hvorfor ikke flere har gjort dette. En del båter virker det som mangler bæring i hekken, og hadde trengt litt mer oppdrift der bak. 

 

På min båt kan det bli litt plasking plasking under badeplatformen om det kommer bølger bakfra, men badeplatform er integrert i skroget og går skrått under vann. (Lettest forklart med lånt bilde fra finn). Screenshot_20240730_161856.jpg.fdb4df54ff35e819f69aa58c61184f38.jpg

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 16 minutter siden:

Tenkt på dette selv, hvorfor ikke flere har gjort dette.

En del båter virker det som mangler bæring i hekken, og hadde trengt litt mer oppdrift der bak. 

 

 

Korte svaret er inntjening eller mangel på. Man gjør i praksis båten 3-4 fot større med samme modellnavn på siden og tjener mindre penger. Trenden er jo at produsentene strekker skrog og at noe som begynte på 40 fot, fint kan ende opp som 46 fot etter litt "facelift".

Når man er rundt 50 fot så vil båtene med transom trekt bak til enden av plattform være 3 fot lengre og dermed sertifikatpliktige. Som Feks Fairline Phantom 50 med tansom helt akter kontra P50 MK2 med 1 meter overheng på plattform.

 

Og ja, en transom trukket helt akter gir bedre balanse, lenger vannlinje, samt at ror og propeller kommer lenger akter som enten gjør at motorer kan plasseres lenger akter (som gir større plass til senterkaben) eller slakere vinkel på akslingene som gir bedre virkningsgrad.

 

På båten din har de åpenbart tenkt på dette og gjort overgang mellom transom og plattform skrå.

Plasking et et lite problem om feks en båt passerer når man ligger stille, men store plattformer kan i ytterste konsekvens bli revet av eller rive hull i akterspeilet som på akslingbåter ikke nødvendigvis trenger å være veldig solid kontra en drevbåt eller outboard-båt.

 

Kongen av forlenget plattform tror jeg må være denne. Transom sitter ca 0,5m lenger frem enn "skjørtene" man ser som avslutning av skrogsidene, eller der fenderlisten på plattform slutter. Slik blir et skrog på ca 32-33 fot fra transom til tupp av baug til en båtmodeller på nesten 37 fot. 

WL365_main.jpeg

8J2A9389.jpg

5.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 1 time siden:

Kongen av forlenget plattform tror jeg må være denne. Transom sitter ca 0,5m lenger frem enn "skjørtene" man ser som avslutning av skrogsidene,

Takker for forklaringen. Men enda mer jeg må sjekke på potensielle båter😅 Vil ikke ha en 41 foter som bare er 34. 🤣 

 

Skulle ønske info på vannlinjelengde var litt lettere tilgjengelig. Ikke altids jeg klarer å finne det på produsentens reklame.  

 

Noen skriver lengde, noen skriver total lengde andre bare "fot"? Kravet på sertifikatfri båt er vel definert av myndighetene, så der er det klarere. 

 

Tilfeldig eksempel fra finn: https://www.finn.no/358721585

 

Fairline 53, som er opplyst til å være 56 fot, men fortsatt sertifikatfri? Jeg trenger kurs, for jeg skjønner ikke noe. (Men jeg leter heldigvis ikke etter båter på den grensen, så trenger ikke skjønne det)

Link to post
Share on other sites

index skrev 40 minutter siden:

Gikk forbi en Princess 85 på vei hjem i dag, det var en svær driter det! Og sikkert dyr...

Ligger en sådan svær driter på.60+ her i gjestehavna også. Faen så glad jeg ikke må dra rundt i den. Er jo få plasser utenom de større byer som har plass i gjestehavna til disse. 

Ikke så den spesielt fiske venlige ut heller🤣

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Kom en spesiell båt på finn i dag som personlig hadde vekket min interesse om jeg ville hatt stor båt og fartet langt rundtomkring.

Den var grisefin! Likte spesielt godt at den kun har en motor. Alle GB i denne størrelsen, og de fleste andre trawlere, har to motorer. Hos oss er enkeltinstallasjon et krav. Likte også godt det motorrommet, der er det god plass til å utføre service. Det er også plass til permanent installasjon av dykkekompressor som kan drives elektrisk av aggregatet. 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 4 timer siden:

Påhengsmotor eller drev gir best manøvreringsevne i havner. På digre caboncruisete står det mellom aksel eller et drev som lett blir en kostnadsbombe når det dævver.

For å være helt ærlig så skriver du så mye tull at jeg har sluttet å lese det du skriver, men fikk med meg akkurat denne setningen her. Når det gjelder kostnadsbomber på ting som plutselig dævver så er ikke strak aksel og gear det værste. Der går hekkaggregat av med seieren. 

I tillegg kommer det SAP skriver om manøvrerbarhet.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 20 minutter siden:

For å være helt ærlig så skriver du så mye tull at jeg har sluttet å lese det du skriver, men fikk med meg akkurat denne setningen her. Når det gjelder kostnadsbomber på ting som plutselig dævver så er ikke strak aksel og gear det værste. Der går hekkaggregat av med seieren. 

I tillegg kommer det SAP skriver om manøvrerbarhet.

Rolig nå.

Er vel planen til 19fot å montere x-antall påhengere på en 50+ driter. Så har han backup inn fra 10ern, samt drømme manøvrering i havna.

 

 

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Just for fun..

35nm ut, med stor båt og skal man gjøre det billig, 8knops fart ish, da tar det 4t og 20min fra Langesund. Og så er det 4t og 20min hjem igjen, til sammen ca 9timer, så skal det fiskes litt også, blir fort 12-14timers tur? Trolig det kanskje 25liter pr time i den hastigheten, avhengig av hvilken båt TS ender opp med. 9tx25liter=225liter diesel.

Prisen i dag er 16,65kr i Langesund, 3750kr pr fisketur :) 

Krysset Skagerrak 2 ganger i sommer, 80nm fra Langesund til Skagen, så da er man nesten halvveis på fisketur, jeg gikk i 21knop, brukte 480liter på turen ca.

Har krysset den såpass mange ganger nå, at jeg ikke har noe ønske om å være ute i der lenger enn jeg må, min 50 ruller i allefall ganske bra, selv om det ser nesten flatt ut.

Håper TS snart får drømme båten, men jeg tror ikke det blir mange turene ut på "10 grader`n" skal jeg være helt ærlig, blir i allefall kostbar og tidkrevende fisk! 

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 28 minutter siden:

Just for fun..

35nm ut, med stor båt og skal man gjøre det billig, 8knops fart ish, da tar det 4t og 20min fra Langesund. Og så er det 4t og 20min hjem igjen, til sammen ca 9timer, så skal det fiskes litt også, blir fort 12-14timers tur? Trolig det kanskje 25liter pr time i den hastigheten, avhengig av hvilken båt TS ender opp med. 9tx25liter=225liter diesel.

Prisen i dag er 16,65kr i Langesund, 3750kr pr fisketur :) 

Krysset Skagerrak 2 ganger i sommer, 80nm fra Langesund til Skagen, så da er man nesten halvveis på fisketur, jeg gikk i 21knop, brukte 480liter på turen ca.

Har krysset den såpass mange ganger nå, at jeg ikke har noe ønske om å være ute i der lenger enn jeg må, min 50 ruller i allefall ganske bra, selv om det ser nesten flatt ut.

Håper TS snart får drømme båten, men jeg tror ikke det blir mange turene ut på "10 grader`n" skal jeg være helt ærlig, blir i allefall kostbar og tidkrevende fisk! 

Med tanke på TS skal flytte tilbake til Polen snart og båt er ikke kjøpt ennå blir det nok ikke så mange turene på 10 grader’n. Blir nok stangfiske i Polen.

Kanskje er båthandel på gang ?

Det skulle tittes på 1 eller 2 båter idag ?

 

Link to post
Share on other sites

enslagsgjest skrev for 8 timer siden:

Her er en tidligere annonse av samme båt. Ble bygget av eieren av verftet til seg selv om jeg husker rett. 

https://www.finn.no/180368198

Flott båt, og spesielt maskinrommet. Siden det er en Trawler burde den takle fiske på denne berømte 10 graderen fint.

Men litt overrasket at en så stor båt har en hovedkøye hvor en må krype over kjerringa for å pisse, det ser jo ut til å være plass til at køyen kunne vært motsatt vei.

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 8 timer siden:

Kom en spesiell båt på finn i dag som personlig hadde vekket min interesse om jeg ville hatt stor båt og fartet langt rundtomkring.

 

Kun laget 2 slike skrog, og bare denne er bygget ferdig av båtbygger (den andre er hjemmemekk).

Båten har forøvrig rekkevidde til å krysse atlanteren via Azorene eller Kap Verde, så her trenger ikke bare torsk og 10-grader å være målet :giggle:

Har hørt om denne båten tidligere. etter husken har den stort sett lagret i båthus og ikke spart  på noen ting. 

Prisen mistenker jeg at de ikke får, men ser man på pris pr kg båt eller sammenligner med en eldre Flemming så er det jo billig.  

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=362574713

 

 

Det er en nydelig båt som TS skulle vurdert om den kan komme innen pris han tenker.

Ser ut som den er virkelig godt bygget og ikke spart på noe.

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:
19 fot skrev for 20 timer siden:

Påhengsmotor eller drev gir best manøvreringsevne i havner. På digre caboncruisete står det mellom aksel eller et drev som lett blir en kostnadsbombe når det dævver.

For å være helt ærlig så skriver du så mye tull at jeg har sluttet å lese det du skriver, men fikk med meg akkurat denne setningen her. Når det gjelder kostnadsbomber på ting som plutselig dævver så er ikke strak aksel og gear det værste. Der går hekkaggregat av med seieren. 

Prøv å lese det jeg skrev, da får du se hva jeg skrev og hva jeg ikke skrev.

 

På cabincruisere finnes det to alternativer. Enten fast aksel, som jeg aldri har påstått er noen kostnadsbombe. Eller drev, som jeg påpekte at lett kan bli en kodtnadsbombe.

 

Så da er vel konklusjonen at vi er enige om hva som er kostnadsbombe og ikke på gamle store cabincruisere, men at du på et eller annet merkelig vis har feiltolket det jeg skrev, og dermed dessverre også gir andre et inntrykk av at jeg mener noe annet enn jeg skrev.

 

Det sap skrev tar jeg i et svar til ham, det handlet jo ikke om ulike drivverk, men skrogform og avstand mellom motorer.

 

Hva er det ellers du mener er tull av det jeg skriver? Sikkert bare noe du har misforstått.

 

 

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 13 minutter siden:

Hva er det ellers du mener er tull av det jeg skriver? Sikkert bare noe du har misforstått.

Beklager hvis jeg har fornærmet deg, ser jo at kommentaren min ikke var spesielt hyggelig... Men du skriver så ørkesløst langt at jeg har gitt litt opp. Måten du argumenterer overfor TS at han skal kjøpe seg noe annet enn det han har lyst på minner litt om når Jehovas vitner står på døra...

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 15 timer siden:

Var det hos meg også, Komodo. Sku ihvertfall ikke ha D6... (skukke vært iddiot, vøtt) :crazy:

Men, det er i grunn en ganske fin kombo. 

He he, ser den :giggle: For meg var også D-motorer og drev på lista over ting jeg ikke vil eie, men selv om jeg ikke liker Volvos håndtering av D-motor saken så har de vel ryddet opp i de fleste problemene der. 

 

Ellers ser jeg at du har Princess 42 i signaturen din, og det er jo ei staselig skute! Fikk gleden av å komme ombord i @Tom Rør sin båt da han lå på land og skulle bytte tanker. Stor og flott båt, ingen tvil! Men for oss er det allikevel et krav at båten skal ha en motor, det handler om at vi ikke vil skrote muligheten til noen av favorittplassene våre. Men nå har det seg slik at vi ikke har mulighet til større båt i båtplassen vår heller, så av både den og andre årsaker er vi ikke på båtjakt :smiley:

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 20 timer siden:
19 fot skrev for 21 timer siden:

Påhengsmotor eller drev gir best manøvreringsevne i havner. På digre caboncruisete står det mellom aksel eller et drev som lett blir en kostnadsbombe når det dævver.

 

Du har kanskje ikke kjørt større båter med mye vekt og vindfang?

en båt på mye vindfang og 12+ tonn med 2 drev blir som bambi på isen ved manøvrering i mye vind i fohold til en med 2 x aksling.

 

For lite grep, autoritet og man mister pga duo-prop den prop-walk effekten man ønsker for å få vridd/ dyttet hekken dit man vil kontra med aksling og 2 store propeller med mye pitch som roterer hver sin vei.

Og med 2 x drev, så overvinner en rorstilling litt utenfor senter   effekten av en motor på hver side.

På drevbåter står motorene ofte tettere enn på 2 x aksling som gir mindre moment i tillegg til at duo-prop opphever prop-walk effekten.

 

På 2 x drev blir man ofte brukende roret i tillegg til de to girspakene og thruster og går rett og slett tom for hender når ting må skje fort etter hverandre.

 

Med 2 x aksling holder det med en hånd på spakene da hver spak operas med fingrene (elektroniske spaker). Den andre hånda ligger på thrusterene og man har full kontroll hele tiden.

Roret står i midtstilling fra ca 3-4 knop og nedover...

 

Dette gjelder større båter med 2 motorer som er det TS  er ute etter

Har trådstarter spesifisert at båten skal ha to motorer? Godt mulig fasiten står på en av de ca 227 sidene, men det er ikke alltid jeg har hatt tid til å lese alt.

 

Velger trådstaryer båt med en motor så mister han alle mulighetene du nevner ved å kjøre motorene ulikt. Og det samme gjelder forsåvidt også om ene motoren stopper så han må kjøre på kun en motor.

 

Det største manøvreringssvakheten med ror synes jeg er når man skal svinge mens man bakker. Med to motorer kan man selvfølgelig løse det ved å kjøre motorene ulikt.

 

Du nevner prop-walk effekten man mister på drev med duoprop, men har alle disse gamle drevene dette?

 

Du nevner også hvor mye lettere det er å manøvrere aksel fordi betjeningen foregår elektronisk og med fingrene. Men dette har vel ikke noe med drev / aksel å gjøre, men er hvordan styringen av dette er lagt opp.

 

Jeg har ikke kjørt så store båter, men mange av prinsippene blir jo de samme, selv om man må styre alt med motor og i praksis kan se bort fra muligheten for å strekke ut en arm og skyve ifra eller trekke inn båten slik man lett gjør i en båt på et tonn hvor man står ved ripa og kjører.

 

Sidepropeller har jeg ikke brukt, og det har jeg klart meg fint uten. Men jeg kan faktisk kjøre båten min sideveis, men da må jeg svinge påhengsmotorene hver sin vei, noe som normalt ikke går an på båter med et ratt (selv om det jo finnes elektroniske systemer dom autohelm eller hva det nå heter som gjør tilsvarende mulig på båter med to påhengere. Også kan jeg selvfølgelig snu på en femøre ved å kjøre en motor fremover og en i revers.

 

Du nevner at motorene har større avstand på akselbåter enn med drev, men er det noen automatikk I dette? Drev kan vel like godt plasseres med stor avstand og jeg kan i farta bare komme på et par grunner til å ha større avstand med fast aksel:

- Dårligere manøvreringsmuligheter ved bakking kompenseres med økt motoravstand.

- akselmotorer står lenger frem de båten i mange tilfeller er bredere.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...