Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Gratulerer så mye med kjøp av båt, @XardasKSP!

 

Dette tror jeg var et svært godt valg siden du selv foreløpig har begrenset teknisk kompetanse og erfaring. Her får du en båt med "ny" drivlinje og som er gjennomgått og oppgradert på det tekniske. I tillegg får du nå mulighet til å bygge erfaring før du går til neste steg.

 

Prismessig kan jeg ikke forstå annet enn at dette er veldig mye båt for pengene, jeg kunne faktisk tenkt meg denne P35 selv:smiley:.

 

Blir det løft i Holmestrand kan du finne litt info her: https://holmestrandsmabathavn.no/

Det er Bendik Farnes som organiserer løft med trucken i hovedhavna på Hakan, han kan kontaktes direkte på mob: 995 43 164. Det er noe begrenset plass på land, så hvis den skal bli stående et par dager må det muligens planlegges litt.

 

Vi har også Sjøservice som har en mobilkran stående i havna i Hagemann, litt sør for hovedhavna. Sjøservice: 957 85 174.

 

Du får fortsette å holde oss oppdatert videre i prosessen.

(Hvis det viser seg at du skulle få et sett fine G6 propeller til salgs kan jeg være interessert:wink:)

Link to post
Share on other sites

Grattis med båt :) med 35 foter så greier du og holde den på plass med største og lengste minnkota'n også :) den har ankerfunksjon, bare trykk på knappen, så går motoren ned, trykk på en annen knapp så holder den seg innafor ett område på 1x1m 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 3 timer siden:

Det er en gjennomgående arimar bronse svinger. Mener den er 50/200kHz og 1kW. 

Hvis du bytter ut denne svingeren vil jeg gjerne kjøpe den av deg. Dette er en god svinger for å finne hummerplasser på grunt vann. Har en slik på den ene båten. Dypt vann og havfiske er ikke så relevant for meg. 

 

Eika skrev for 1 time siden:

med 35 foter så greier du og holde den på plass med største og lengste minnkota'n også

På videoen i linken brukes den på ei jolle inne i smult vann. Hvordan vil dette fungere på en 35 foter i åpent hav hvor det kan bli store dønninger og stamping? Vil ikke propellen kunne ruse ut når båten hiver på seg og den kommer opp i lufta? Ser liksom ikke for meg at det der er en løsning på større båter i åpent farvann.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 28 minutter siden:

Hvis du bytter ut denne svingeren vil jeg gjerne kjøpe den av deg. Dette er en god svinger for å finne hummerplasser på grunt vann. Har en slik på den ene båten. Dypt vann og havfiske er ikke så relevant for meg. 

 

På videoen i linken brukes den på ei jolle inne i smult vann. Hvordan vil dette fungere på en 35 foter i åpent hav hvor det kan bli store dønninger og stamping? Vil ikke propellen kunne ruse ut når båten hiver på seg og den kommer opp i lufta? Ser liksom ikke for meg at det der er en løsning på større båter i åpent farvann.

 

Det er bare og lese seg opp om toppmodellene til både minnkota og motorguide :) har vel sånn ca 60kg skyvekraft og stamme lengde på 2.5meter. Folk på andre siden av dammen bruker disse på 45fots "skjærgårdsjeeper" langt til havs :) også når kapteinen av p35'n ikke vil uttpå når det sjøer litt så skal den bare jobbe mot 2 knops strøm på flatt vann 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h På noen båter er den og på andre er den ikke, så kan sikkert folk stå fritt til å skrive der hva de vil muligens vet ikke helt.

@Allan E Jeg tror ikke jeg hadde brukt noe megler ved salg siden det trolig gir mer ansvar etter lovendringene med mindre meglern tar det ansvaret på seg selv og sitt firma. Måtte være eventuelt om hele familien var allerede flytta til Polen, da hadde det muligens vært ett poeng å seile båten til meglers egen salgsbrygge så han kan vise den osv. Er vel eneste måten det virker som noe lurt.

Av alle de forskjellige meglere som jeg har kontaktet så er vel denne jeg kjøper ifra den beste for kjøpers prisønsker (eller det var kanskje bare tilfellet ved denne båten).

Har ellers hatt veldig mye tips og mailutveksling med megler i Stavanger som virker som en ganske fleksibel megler som finner masse forskjellige båter og er fleksibel i forhold til hva det er han selger. Dog var vel bare Princess 55 i November/Desember 2023 som var eneste relevante båten for meg som han hadde men den gangen var jeg ikke klar for å kjøpe. Muligens hadde den vel likevel vært for vanskelig for meg å holde i fungerende stand vet ikke har i hvert fall lært av @sap_2000 at slik båt bør helst være 2010++ og i det minste 2005++ for å ha gode sjanser til at mekaniker ikke må ansettes på deltid for å holde den levende :lol:

Megler i Bergen virket som utrolig flink med bilder, filmer, reklame av båter i "relasjoner" på facebook samt skaper bra stemning rundt dem, men han er vel kanskje vanskeligst å oppnå ønsket pris av om man er kjøper. Er man selger så kan det virke firstende men ville nok ikke ønsket at ett salg skal pågå i ett år for å eventuelt måtte etter det året ta den prisen man kunne fått med engang.

Megler i Høvik pleier å ha veldig høye priser og jeg tror beskrivelsene av båtene kan eventuelt gi selger noe problem om båtene dævver hvis annonsene bringes frem.

Alt i alt om jeg måtte bruke megler fordi hele familien har flytta ut (og jeg skulle kjøpe en båt senere i Sverige eller ikke noe meglersolgt) så tror jeg at jeg hadde levert båten ved salgsbrygga til megler i Stavanger for da hadde det gått rimelig kjapt å selge uten at prisen skulle bli helt slakta.

Derimot om jeg skulle kjøpe noe meglersolgt som ikke var i Sverige så tror jeg at jeg muligens hadde forsøkt megler i Bergen og forsøkt samme prisavslag % på båt han selger som han ville foreslått på min i % :giggle::lol: Men tipper uansett man får bedre pris om man har fått solgt båten selv og bare tilbyr rene penger for ett eventuelt kjøp.

@kdtran Tusen takk igjen for informasjonen. Skal google denne med mindre det er noen på forumet som har en mening om denne svingern @whisper @Eika ?

@Nicken Takker!

@sap_2000 Da er det bare å finne ut av det uten å gamble er ikke noe hast siden vet ikke om de (meglersjef + eier av denne konkrete båt) fikser det med kjøpekontrakt, skipsregister og hele pakka frem til tirsdag. Penger får de jo på 15 min når de er klare.

Eventuelt kan man sikkert ta noen havnemanøvrerings øvelser der hvor båten står i Sande om du skal bli opptatt med andre ting senere. Det viktigste er jo å finne ut av hvor alle viktige punkter på båten er og få trent på havnemanøvreringa. Eneste vanskelige punkter blir havnemanøvrering ved dieselfyllinga og havnemanøvrering vel fremme i Langesund.

Om det går greit å manøvrere den i Sande så vil det sikkert gå greit senere. Er bedre å bruke god tid på å finne ut av propellen eller eventuelt at mekaniker måler denne enn å kjappe seg for meget og kjøpe feil når 2 stykk skal vel koste 50 000.

Ellers enormt takk igjen for at du prøver å finne ut av ting så motorene og båten får større sjanser på å leve ett lengre liv.


@Olepo Tusen takk for alle opplysningene! Det skal vel trolig ikke behøves mer enn 2 timer men skal også spørre mekaniker hva han tror det vil ta med propellbyttet og oljeskiften i drevene. Jeg vet foreløpig ikke hva slags propeller som sitter på men @sap_2000 skulle finne ut av dette. Om det er G6 og de passer deg er du velkommen til å kjøpe etter at de er tatt av og nye satt på :giggle:

Det tok sin tid siden søket etter stor båt til lav pris starta, men til slutt ble det om ikke så stor båt med engang så i hvert fall til lav pris :giggle::lol: med tanke på 2019 motor og drev. Innvendig var jo også båten oppgradert selv om senere eiere lot dette forfalle litt men blir sikkert bra etter at vinduene er tetta og ting som ble kjent med regnvann blir skifta heldigvis ikke noe dyrt og resten kan bli vaska.

Håper det kan gå like fint med "finale båten". Så jo en annonse for 2009 Galeon 530 med full renovering i 2020/2021 og D13 motorer som har 400 timer og med garanti + nytt gear med garanti fra 2020 med ganske merkelig annonse og foreløpig ved 6 mill, slikt hadde vel kunnet vært eneste mulighet for "svær halvgammel driter" med motor enda nyere enn i denne. Men den har vel ikke sunket til 4 mill ennå og heller er ikke det rette tidspunkt først skal jo Princess 35 oppleves og brukes :giggle:

PS. Ellers er Galeon lite stas i Polen fordi de produserer den selv og mange har den, er ofte slik i Polen at de ikke blir like begeistret "for det hjemlige" som de blir av noe utenifra. Drømmen er nok fortsatt ved Princess/Fairline men det må vel utrolig koinsidens + flaks til for at en slik båt skal ha 2019 eller nyere motorer i seg med garanti og fortsatt koste ved 5 mill.

@Eika Takk og takk for interessant forslag! Dette virket veldig interessant om de har en nettside hvor de selger disse i Norge eller til Norge (eventuelt til Polen). Dersom dette kan fungere om du leser hva @Komodo skrev ?

Kanskje dette sammen med drivanker vil gjøre avdriften enda tregere og sjansen for at pilken eller loddet (avhengig av hva slags sett forsøkes det med) når dypet på over 200 meter og opptil 300. Gjør jo ikke noe at man flytter seg bortover bare man klarer å få pilken/loddet ned til bunnen samtidig som man kan beholde tykk nok snøre til at den "aldri revner" slik den jeg har på aktuell fiskestang (skal ha 2 stykk flere for 10gradern, siden den jeg foretrekker å bruke er nok best om man skal holde seg under 200 meter gjerne 150 eller mindre) og som var anbefalt av Terje på fiskeutstyrsbutikken.


@Komodo Venter på å finne informasjon om denne svingeren om den kan foreløpig brukes, hvis ja så vil den nok tidligst kunne kjøpes ved vinterkonserveringa da jeg tror ikke jeg rekker å få noe annet svinger nå raskt nok spesielt om det ikke er mye vits for den er god nok til foreløpig bruk.


@Eika Det som er "flatt" Skagerrak er vel fortsatt 0,5 meters bølger da. Er ikke "flatt, flatt" slik blir det vel aldri eller kanskje 1 dag i året. Så tror jeg nesten det er mer krappe bølger rett utenfor Langesund i bukta enn en bitteliten bit lenger ut. Ved 10gradern har jeg aldri vært før men med denne Princess 35 vil jeg vel tørre den øvelsen å komme meg så langt utpå det åpne havet :giggle::lol:






 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 5 minutter siden:

Det er bare og lese seg opp om toppmodellene til både minnkota og motorguide :) har vel sånn ca 60kg skyvekraft og stamme lengde på 2.5meter. Folk på andre siden av dammen bruker disse på 45fots "skjærgårdsjeeper" langt til havs :) også når kapteinen av p35'n ikke vil uttpå når det sjøer litt så skal den bare jobbe mot 2 knops strøm på flatt vann 

Jeg står over å lese meg opp på dette da det ikke er relevant for meg. Men hvis du sier at det fungerer, så stoler jeg på deg :thumbsup: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 9 minutter siden:

Jeg står over å lese meg opp på dette da det ikke er relevant for meg. Men hvis du sier at det fungerer, så stoler jeg på deg :thumbsup: :smiley:

 

Jeg kan kun erfaring med 12v versjonen, det er revolusjon altså. Bekjent av meg har en 24v versjon på en Antares 780 og den fungerer eksemplarisk på den i overaskende sterk strøm. Så vil tru at 36v versjonen fungerer godt på en 35 på godværsdager 

 

@XardasKSP halvmeter er flatt. Det er bare starte googlinga. Det er vel 10 forskjellige nettbutikker i Norge som selger disse 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

På videoen i linken brukes den på ei jolle inne i smult vann. Hvordan vil dette fungere på en 35 foter i åpent hav hvor det kan bli store dønninger og stamping?

 

Kjenner jeg er skepistkt til bruk av denne i åpent farvan på en P35 på 8 tonn real life vekt.

 

På teknisk Information på 90/15 lb modellen som virker å være den største de leverer står maks båtlengde oppgitt til 21 fot.

Minnkotas egen selection tabell stopper på 25 fot og med 1 fots intervaller nedover. 

 

Sammenligner man med en baugthruster med 100 kg skyv (over 200 lbs) i bruke på 35+ fots båter i litt vind vet man at disse også kommer fort til kort.

 

Har følelsen at disse trollmotorene er mest egnet på mindre outboard som har lite vindfang og lette i baugen samt i relativt rolige forhold.

 

Hadde vært artig å sett en video av en slik installasjon i en sammenlignbar båt hva angår størelse/ vindfang og vekt i litt sjø utaskjærs.

Heftig pris også. ca 80k før man begynner å kjøpe tilbehøret man trenger (36v lithium batteri, lader og annet).

 

https://www.marineshop.no/minn-kota/148212/minn-kota-riptide-instinct-quest-wr-saltvann-24-36v

 

Men lurer på hvorfor de ikke finnes større og kraftigere. Skulle ikke være noe i veien for å lage en 500 lbs variant på 48v. Teknologien finnes jo der. Men kanskje ikke behovet?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 8 minutter siden:

 

Kjenner jeg er skepistkt til bruk av denne i åpent farvan på en P35 på 8 tonn real life vekt.

 

På teknisk Information på 90/15 lb modellen som virker å være den største de leverer står maks båtlengde oppgitt til 21 fot.

Minnkotas egen selection tabell stopper på 25 fot og med 1 fots intervaller nedover. 

 

Sammenligner man med en baugthruster med 100 kg skyv (over 200 lbs) i bruke på 35+ fots båter i litt vind vet man at disse også kommer fort til kort.

 

Har følelsen at disse trollmotorene er mest egnet på mindre outboard som har lite vindfang og lette i baugen samt i relativt rolige forhold.

 

Hadde vært artig å sett en video av en slik installasjon i en sammenlignbar båt hva angår størelse/ vindfang og vekt i litt sjø utaskjærs.

Heftig pris også. ca 80k før man begynner å kjøpe tilbehøret man trenger (36v lithium batteri, lader og annet).

 

https://www.marineshop.no/minn-kota/148212/minn-kota-riptide-instinct-quest-wr-saltvann-24-36v

 

Men lurer på hvorfor de ikke finnes større og kraftigere. Skulle ikke være noe i veien for å lage en 500 lbs variant på 48v. Teknologien finnes jo der. Men kanskje ikke behovet?

 

Vel, produsenten oppgir 35fot og 7tonn som maks, da skal den klare litt sjø og strøm

Screenshot_2024-08-17-14-17-49-184_com.android.chrome.jpg

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 3 timer siden:

Istemmer "lette løsningen" fallhøyden er større på den andre løsningen og man vet ikke hva man finner eller om rammene er uskadde etter 40 år om man river ut alt.

Lanserer en alternativ tanke.

Nå har TS fått seg en utrolig flott båt som er helt ekstremt oppgradert i forhold til alder og økonomisk innsats. Synes derfor han bør koste på seg å sette bort jobben med å ta ut vinduene og fuge dem på nytt med ny butyl av en proff. Dette er en av de få tingene @kdtran ikke gjorde da han renoverte denne båten, og vil løfte den totale tilstanden det siste kneppet opp i nivå. Xards fikk denne båten utrolig billig, da er det rom for å koste på litt ekstra på slike detaljer. Det var min mening. Skjønner ellers veldig godt at det frister å dra en streng med fugemasse rundt vinduene som en kjapp løsning :thumbsup:

 

XardasKSP skrev 19 minutter siden:


@Komodo Venter på å finne informasjon om denne svingeren om den kan foreløpig brukes, hvis ja så vil den nok tidligst kunne kjøpes ved vinterkonserveringa da jeg tror ikke jeg rekker å få noe annet svinger nå raskt nok spesielt om det ikke er mye vits for den er god nok til foreløpig bruk.

Ikke noe problem, bare ha det i bakhodet. Jeg har jo skjønt av denne tråden at du har hukommelse som en elefant. Det er ikke få debattanter som har blitt arrestert på sine egne uttalelser her, og til slutt har måtte svelge sine kommentarer :wink:

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 28 minutter siden:

Jeg vet foreløpig ikke hva slags propeller som sitter på men @sap_2000 skulle finne ut av dette. Om det er G6 og de passer deg er du velkommen til å kjøpe etter at de er tatt av og nye satt på :giggle:

Ville gjettet at du kanskje har G4 eller G5 i dag, men dette finner dere snart ut.

Forventer kupp pris hvis det skal være aktuelt å kjøpe:giggle:, har lært av @XardasKSP!

 

Ellers hadde det vært gøy å få tatt en sniktitt på den nye "kvinnen i ditt liv" hvis den skal på land i Holmestrand:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Ser den @Eika, men de begynner å anbefale 115 lb fra 20-23 fot på 2-2,5 tonn som "min recomended thrust" og det kjenner jeg at jeg blir skeptisk til også da de typiske båtene de bruker der borte på 35 fot (twin outboard skjærgårdsjeep) i praksis ikke er halvparten av båt som en P35 (vekt/ vindfang/ masse/ dybde i baugen) samt at jeg vet alt for godt hvor fort en thruster på dobbel skyvekraft kommer til kort.

 

Men lar den ligge der. Trollingmotorer i baug og holde båten stille på åpent hav er ikke mitt sterkeste felt eller interesse.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev Just now:

Ville gjettet at du har G4 eller G5 i dag, men dette finner dere snart ut.

 

Blir spennede men en G4 ville vært innafor spec (over 3500 på 28 kn på en D4 260 med 1,85:1) så jeg er skeptisk. G5 er akkurat på grensa fil tabell, så jeg heller mot at det er G6 som står der pr nå. Men er usikker.

 

Olepo skrev 2 minutter siden:

Forventer kupp pris hvis det skal være aktuelt å kjøpe:giggle:, har lært av @XardasKSP!

 

Hehe, den var herlig :lol:. Regner med @XardasKSP er helt enig at ting bør være kuppris også når han skal selge noe :giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eika + @sap_2000 Får vel vurdere denne etter å ha sett hvordan korrekt bruk av drivanker påvirker driften og om man får ned pilken/loddet til over 200 meters dybde. Skal ikke være noe problem fikk jeg høre om båten driver bortover så man får fiska over større området på 10gradern dersom bare man klarer å komme til bunns med pilken/agnet. Kan hende den greia hjelper å senke farten man driver med i det minste om ikke drivankeret gjør det godt nok (må nok lære hvordan det brukes, håpet er at kanskje broren til mekanikern (som tilfeldigvis er yrkesfisker og også har vært sportsfisker) vil kunne delta på noe tur så jeg får lært noe).

@Komodo Tror nok mekaniker har store kunnskaper om vinduer (pga den vanlige jobben) selv om det kanskje ikke er hobbyen hans så skal spørre og finne ut av hva som er mulig eller anbefalt. Det må i hvert fall gjøres noe kjapt så ikke interiøret forringes. Skåler og glass er ikke akkurat noe varig løsning :giggle::lol: Men om det skal være en stor jobb så kanskje ved vinterkonserveringa siden håpet var å få litt havglede før November kommer.

Ellers har ganske grei hukommelse noe som av og til er ikke noe gøy om man husker i detalj sekund for sekund momenter som man skulle ønsket å fortsatt ha, men båten og jakten på den store fisken får overta for disse forhåpentligvis.

@Olepo Skal si ifra så det er bare å komme og se på når båten skal opp, da ser du også propellene.
 

Quote

Forventer kupp pris hvis det skal være aktuelt å kjøpe:giggle:, har lært av @XardasKSP!


Halvpris er jo kupp pris ikke sant :giggle: Skulle gjerne selv fått kjøpe propeller til halv pris som er i perfekt stand men vært brukt før om noen skulle ha riktig størrelse.

@sap_2000
 

Quote

Hehe, den var herlig :lol:. Regner med @XardasKSP er helt enig at ting bør være kuppris også når han skal selge noe :giggle:


Jo så klart skulle gjerne kuppa riktige propeller for båten og solgt mine enda rimeligere. Fortsatt bedre enn å kjøpe nye til fullpris og få høypris for sine egne :lol::giggle:

Om det noensinne i fremtiden skulle komme riktig tid og antall pengestykker "i lomma" for "enorm halvgammel driter" så gir jeg "pocketdritern" gjerne i innbytte om Bergens megler (mener han foreslo at han liker å ta båter i innbytte ved salg av egne) har riktig utvalg av båter og foreslår gjerne halv pris på min i innbytte  og halv pris på hans som han skal selge :lol: :giggle:   Men jeg har noen mistanker om at dette forslaget ikke helt går gjennom :lol:

Men antar nok realistisk sett blir båten solgt i muligens litt bedre vindu + innvendig tilstand (kanskje til og med polert og fin) enn den er i dag når 5 mill er klare og brenner høl i lomma i jakten på "finaledriter". Trolig blir den "finaldritern" også i Sverige for å unngå plundring med EU MVAen selv om Polen er så slapp på dette der at hvis prisen er bedre i Norge så blir det kjøpt i Norge. Tror nesten man kan også få superbillig EU MVA og Polen registrering da de "driter i saken" slik de gjorde i flere 10år med biler henta fra Tyskland. Skriver man at motorne dævva så godtar de at de dævva og blir "fiksa i Polen" uten å bry seg hva er realiteten. Ellers kan man la være i det hele tatt og bare ta båten på tur ut av Polen hver 6 måned så funker det fint med norsk MVA.

Meglere og selgere er nok mer glade i å få rene penger enn forslag om at innbytte båt gis med kongerabatt bare man får kongerabatt på den man skal kjøpe (som vil jo være flertallige ganger dyrere) :lol:

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med "ny" båt 👍😊 D4-260-motorene er ganske fine og pålitelige motorer hvis de blir tatt vare på og vedlikeholdt i henhold til forskriftene. Et godt tips: Sørg for at de har driftstemperatur (85-90 C) før du gir gass (over 1500 rpm).

Link to post
Share on other sites

@Clasg Takker! Ellers har jeg vel fått det med meg allerede ved Alicraften at motor bør først bli god og varm før man gir på i marsjfart.

Denne båten bruker jo mye mindre drivstoff enn "enorme halvgamle dritere" men til slutt vil det sikkert vise seg at den bruker mer per time (men kanskje mindre per NM) for antar den blir ganske ofte brukt i marsjfart da den er for kort til at den kan gå økonomifart på 7-10 knop som "enorme dritere" :giggle: Men man kommer da raskere til 10gradern før været rekker å endre seg i det minste :lol:

Link to post
Share on other sites

@kdtran Takker! Da har  @Olepo ekstra grunn til å se på ved opptakelse i Holmestrand :giggle: Og det burde hjelpe @sap_2000 til å gamble seg frem til hva slags propell blir riktig og hvis ikke så får mekaniker bare måle.

@Clasg Da ser det ut som det er veldig effektivt ved 25 knop og 70 liter timen, men Sealine er en annen båt og den var kanskje ikke samme størrelsen?

Ellers virker det helt uvirkelig med 5 knop og 0,7 liter per NM. Blir jo 3,5 liter i timen? Kan jo ikke være mulig nesten men kanskje Sealine er en annen båt?  Blir jo bare 17,5 liter for å reise 25 knop om man har 5 timer til denne øvelsen.

1,1 NM ved 7 knop er heller ikke så verst blir vel 27,5 liter per 25 NM, men 7 knop er jo også litt sakte det fine med "enorme dritere" er at de klarer 10 knop i skrogfart som er på en måte raskt nok til at man synes det går greit med 2,5 time på 25 NM. Men de bruker sikkert minst det dobbelte på samme øvelsen men kanskje litt mindre enn 70 liter timen likevel (men her får man 25 knop da ved 70 liter timen).

PS. 10 knop skal man i hvert fall ikke gå med denne da bruker den mer enn ved nesten 30 knop :lol::giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette var skikkelig gøy :flag_bp:

Grattis til @XardasKSP med båtkjøp og takk for underholdene tråd til nå.

Blir en mini hentetur til ny hjemmehavn nå kanskje?

Da må du ta noen bilder underveis.

S er det artig med nytt fokus og mye bra råd om utstyr, både til fiske og rent teknisk.

 

Det har jo vært mange nye utrykk i denne tråden og du burde vel nesten laget en liste over alle varianten av stor "gammel driter" og "motor dæving" og hva de betyr.

 

Når blir første fiskektur?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

kdtran skrev for 3 timer siden:

En liten sjekk i arkivene mine bekrefter at det er det jeg i sin tid kjøpte inn til båten. 👍

 

Takker for info @kdtran

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@sap_2000 til å gamble seg frem til hva slags propell blir riktig og hvis ikke så får mekaniker bare måle.

 

Som tabellen viser på D4 260 installasjon med 1,85:1 utveksling for å være innenfor det VP anbefaler av maks rpm har G6 et spenn på ca 33-36 oppnådd toppfart som er for høyt for P35.

G5 spenner fra ca 31-34 kn

G4 spenner fra ca 28-31 kn

 

Båten oppnådde nå sist uke 29 kn og 3220 rpm

 

Så her har man et valg hvor begge vil være innenfor spec om båten gjør 32 på full tyning og uttrimmet hvor G5 vil ligge i lav-enden av spekteret  mens G4 vil ligge i høyenden.

Jeg har litt kontakt med produsenter og har diskutert propellvalg mang en gang. De sier de får beskjed om å ligge helt i toppende av skalaen på nye båter ved  testkjøring (typisk lett båt)

 

Hvis man ser for seg litt mer last og enn båt som ikke alltid er fri for groe på skrog og propeller hadde jeg valgt G4 for motorer og drev går lettest.

Teller den siste knopen på toppfart, så G5.

 

Personlig hadde jeg gått for G4 men her får @XardasKSP ta det endelige valget.

Om reell toppfart uten maks tyn, hjemlengsel og nedoverbakke hjem til mors kjøttkaker er mer 30-31 knop enn 32 knop så er nok G4 også det beste valget. 

Toppfart vil gå noe ned med mindre propell, men motor og hele drivverket vil ha det betraktelig bedre.

 

Ved valg av G4 ut fra tabell tar man også bort faktoren om noen har byttet/ justert propeller etter KDtran sin tid.

 

Up 2 U @XardasKSP

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Er vel ikke noe å vurdere :giggle:

 

Quote

Personlig hadde jeg gått for G4


Da gjør man det siden personlig tror jeg at du vet mer om båt som helhet enn noen andre jeg har møtt på i virkeligheten antar jeg (uten å ta noe ære fra mekaniker, @godthaab- og @Chilli Solbris siden de kan også utrolig mye)

@lurvetass Takker! Fisketur blir det vel først når båten er i Langesund og fiskeutstyrs butikken er "tømt" for nytt utstyr og masse annet som har ligget i noen år og "rustet".

Ellers blir det jo hentetur med muligens varierende mengde bilder. Avhenger vel av hvor fort det kan ordnes med propell kontrakt overtagelse osv. men om det skulle gå tregt så vil det sikkert være noe mulighet å få øvd litt på havnemanøvrering i Sande med @sap_2000 slik at om han er opptatt senere så vil jeg muligens klare å få havnemanøvrert på egenhånd. Ellers blir det å ringe @godthaab- + mekaniker for å redde meg inn på plassen.

Blir det rask hentetur med @sap_2000 så tipper jeg det går i vannvittig fart som hans henteturer, hvis det ikke går å få alt ordna med båten så raskt så antar jeg det blir mer sightseeing tur fra Oslofjorden via verdens ende med "den vanskelige biten på slutten" altså å få båten havnemanøvrert og fortøyd i Langesund. Men tenker det burde gå å få øvd der i havna selv om ikke alle ting skulle være klare til tirsdag.

Angående uttrykk er vel: dævving = havari, delikat dævving = feil på noe av mindre omfang som ikke koster halve kongeriket og flere dagers arbeid av mekaniker å få fiksa :giggle:

Pocketdriter: Flybridgebåt som er under 40 fot
Stor Driter: Flybridgebåt som er 40-50 fot
Svær Driter: Flybridgebåt som er 50 - 60 fot
Enorm Driter: Flybridgebåt som er 60++ fot

Så kan de være i ulik alder. Er de helt nye holder navna ovenfor. Ellers legger man på vel halvgammel om de er sånn 10-20 år og gammel om de er eldre. Selv om den grensa mellom gammel og halvgammel går vel litt flytende er noe over 20 år men perfekt så er det vel fortsatt halvgammel :lol::giggle:

Da fikk du en liten forklaring på allslags uttrykk :giggle:

PS. @kdtran Du husker ikke muligens hva du betalte for svingern om det var "sabla dyrt" eller ganske rimelig?
https://www.garmin.com/nb-NO/c/marine/boat-sonar-transducers/?series=39760&currentPage=2 siden det er vel forskjellige modeller av 50/200 kHz og 1 KW så finner ikke ut av egentlig hvor bra den er. Men antar den kanskje er god nok til å brukes frem til vinterkonserveringa i hvert fall.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Blir det rask hentetur med @sap_2000 så tipper jeg det går i vannvittig fart som hans henteturer,


det tar nok ikke dager, nei 😅 

Men om det passer seg slik hadde jeg tenkt til å foreslå at du kan være med Langesund - Oslo eller omvendt i en Sargo 45 de neste ukene som skal fra Vestlandet til båtmessa på Aker brygge og tilbake.  Håpet var at det blir litt ruskete vær over rakke og rundt Verdens Ende så du kanskje fikk kurert fobien for mer enn 1-meters bølger samt se viktigheten av å være ombord i noe hvor man vet at det tekniske er på stell

(slik som p35) fremfor noe gammel drit hvor alt kan svikte når som helst når det gjelder som mest.  
 

og lære litt basis med havnemanøvre, fortøying i forskjellige forhold, ankring i forskjellige situasjoner/ forhold, praktisk med hvordan man gjør ting før og etter en tur, landstrøm, lading er også viktig.  Blir litt som en  pre-flight sjekk og en sjekkliste før avgang man  bør følge.  
 

Husker du på prøveturen med p35? Det blåste 10-12 msek inni havna der.  Før vi kastet fortøyningene svekket jeg at stasjonene (controllene) var aktivert og at begge spaker og gir funket som de skulle, pluss thruster etc før jeg ba deg og «mekk» å slippe de siste tauene.   Små ting, men det er slike ting som forhindrer kaos og «underholdning» for andre  i havna og senker stressnivået betraktelig. Man må vite at ting funker når man trenger det og bestemme over skuta.  Ikke omvendt.   
 

eller bør du få tak i ny joystick til nedre styreposisjon først som sist.  Jeg kan sende deg en link på den i morgen eller jeg kan ta den med før overtakelse.  
anvefaler også et fjernkontrollsett for thruster.  Gull verdt når man må forlate styreposisjon og før man har får på plass de viktigaste tauene.  
 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Ikke helt like stor båt, men tror frontmontert bør funke på ditt skip også unntatt i verste strømmen

 

https://ekolodsboken.se/redskapstest/minkotas-storsta-modell-pa-en-targa-27/

 

Sier yr havvarsel 2 knop strøm ville jeg vurdert å gidde å gå ut. Vanskelig å treffe bunnen der du vil og motor drar strøm som fy. 
 

største minn kota 36v med autodeploy og 115 tommer stamme eller hva det nå var er det du må ha. En båt av din størrelse trenger nok helst 200ah lithium batteribank også. 

 

min 21 fot på 1,5t med hytte har 36v 72 tommer motorguide og 50ah bank. I 1m sjø og over 1kn strøm samtidig har jeg opplevd å tømme batteriene på 1 time. Da med vind og strøm i samme retning. Pisker mye krem i slike forhold og lufting av propell krever mye energi for å holde posisjon når den innimellom har grep. Reiser ikke lenger ut i så høy sjø eller strø over 2 knop. 
 

vindstille og 2kn varer batteriene 2-4 timer og er vanskelig å få treffe rett plass på bunnen. 
 

i normalt gode forhold, dvs ish 0,5m bølger og 1 kn strøm holder batteriene 12-20 timer. 
 

svinger i båten funker i år, men på dyp over 150m kan du ikke regne med å se fisk. 300m+ begynner bunnlinjen å bli svak og tipper sporadisk bunndeteksjon på 500m. Simrad combi c enten 38-200 eller 50-200 er i en annen klasse enn alle 1kw airmar og visstnok minst like bra som 2kw airmar som koster myyyyyye mer. Til og med 265LH koster en tier mer og yter mye dårligere. 

 

vil du ha dedikert ekkoloddskjerm er simrad S2009 kompatibel og billig, men bra. Kombimaskin må være 12 tommer NSS evo3(s) for like bra oppløsning i dybden, men til helt annen pris. 16 tommer og S5100 modul i tillegg er fetest, men koster sammen med svinger 1/6 av båten…

 

for meg duger 9 tommer til navigasjon og s2009 til ekko. Bedre enn dette er for dyrt for meg ift marginalt bedre ytelse. 
 

ellers kan Kongsberg Discovery sin SY50 sonar anbefales om du vil fiske pelagisk. Innstegsmodell for mindre båter som din med mange hundre meter omnidireksjonal rekkevidde. Koster snaut 400k eks montering minnes jeg, men da ser du alt av fiskestimer i alle vannlag med retning, avstand og dybde. 
 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...