Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@whisper Men da vil jeg sikkert bytte til noe av det du anbefaler om vintern, kan sikkert også spørre på facebook "Team Olex/Garmin" hva det er de har av svinger og ekkolodd.

 

Quote

ellers kan Kongsberg Discovery sin SY50 sonar anbefales om du vil fiske pelagisk. Innstegsmodell for mindre båter som din med mange hundre meter omnidireksjonal rekkevidde. Koster snaut 400k eks montering minnes jeg, men da ser du alt av fiskestimer i alle vannlag med retning, avstand og dybde.


Dette sparer jeg nok til den dagen det kjøpes "finaledriter" til 4-6 mill da vil det ha mål og mening med noe til 400 000. Skal ellers se hvordan det går med riktig bruk av drivanker og hvorvidt mekanikers bror får tid til å vise noe så legge til den der minnkota eventuelt med tilhørende batterier osv. Håpet er også å få noen tips om enkle fiskeplasser i bukta eller andre steder hvor man slipper 300 meters dyp som på 10gradern og hvor det er håp om noe større enn 2kg fisk.

@sap_2000 Ja takk blir gjerne med når du skal hente "førerhusbåten", men forstod det sånn at Sargo og Targa 45 ol. er vel bygd for sjødyktighet så de vil vel sikkert takle sjøen like godt som en "enorm driter" på 60++ elns. De er jo ikke noe å sammenligne med en liten pocketdriter på 35 fot.

Men blir morro uansett å få blitt med og sett hvordan det går. Blir nok aldri førerhusbåt på meg spesielt til priser som man kan få tidenes drømmebåt for og som fortsatt fungerer (har sett slik brukt Targa annonsert til 9 mill elns) siden 2010++ skulle vel enda ha håp om å fungere om jeg forstod det riktig. Har sett en slik Galeon 530 med dårlig annonse til 6 mill hvor motorne er bytta i 2020 og selve båten var 2009.
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=237925599

Kanskje den fortsetter nedover i pris (hvis det er kvalitet på annonsen som skulle avgjøre :giggle: ) mot 4-5 mill så da er det bevis på at man kan få "svær halvgammel driter" med motorer som fortsatt har garanti uten å vinne eurojackpot engang i fremtiden :giggle:  Men om noen år er uansett håpet på en Princess/Fairline som er i sabla god stand og gjerne som P62 så den kan kalles enorm :lol: Men P57 - P58 ol. blir sikkert bra nok. Har nok skjønt den biten med at jeg må spare sabla mye forbruksmerkede penger for å kunne kjøpe en "svær eller enorm halvgammel driter" som fortsatt er i en alder og tilstand at den er levedyktig og ikke vil trenge mekaniker på heltid.  Var bare morro med den Galeon annonsa at det er vel første av den typen jeg ser hvor noen har bytta motorer og de er fortsatt på garanti.

Ellers fint om du enten sender link til hvor jeg kan kjøpe joystick eller tar den med, om ikke alt med båtovertagelse klarer å bli ferdig til tirsdag så hadde det uansett vært fint å få øve litt der borte i Sande med havnemanøvreringer osv. Finner jo ut av på mandag om man rekker både propell og kontrakt og skipsregister osv. Eieren må vel være trolig her og ikke i Trøndelag til signering med mindre det kan fikses på noe måte.

Propell som jeg forstod er G4 som skal kjøpes og butikk i Kristiansand burde ha 2 stykk av dem på lager?






 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 15 minutter siden:

men forstod det sånn at Sargo og Targa 45 ol. er vel bygd for sjødyktighet så de vil vel sikkert takle sjøen like godt som en "enorm driter" på 60++ elns. De er jo ikke noe å sammenligne med en liten pocketdriter på 35 fot.

Feil.  Essensen og poenget er p være i en båt hvor man er trygg på at det tekniske og mekaniske ikke dævver.  Skrogene i seg selv er ikke så ulike.   
at ting funker i dårlig vær er alfa og omega 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

 Sjekk prisen på olex før du indet heletatt gidder og drømme om det :) 

 

Det er lett og bruke ca halvparten av det båten din kosta, hvis du skal blande inn olex

 

@abbor vet nok akuratt hva du burde ha for å se fisk på 10gradern, for og se bunnforhold osv på såpass dyp 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Men det var flott å høre at så lenge en Princess/Fairline fungerer så er det ikke noe forskjell på sjødyktighet om skroget er like stort (da er vel P57 eller P62 som er fullt fungerende mer sjødyktig enn de største Targa/Sargo). Da er det vel bare Trawler som Fleming og Nordhavn sine skrog som har noe høyere sjødyktighet ved samme størrelse som tilsvarende Princess/Fairline.

Vi får vel ta ny stor sjekkrunde om noen år da når 4-6 mill holder på å brenne høl i lommeboka og finne en svær eller enorm halvgammel driter som enda fungerer og hvor megler/selger kan overtales til å akseptere ønsket pris :giggle: Beste kjøp er når man hopper glad i båten imens selger/megler står igjen på brygga og lurer på om dette var egentlig så lurt salg :lol: Må jo være lavpris som trådens hovedpoeng :lol::giggle:

Skulle vel kanskje endra trådtittel til "Kjøpe stor toppfungerende båt til lav pris" :giggle:

@Eika Vel @whisper klarte enda dyrere forslag men da får dette vente til "finaledriter" hvor det ikke blir upassende å bruke 400 000 på ekkolodd. Antar de kanskje har noe slikt som også ser til sidene om deres koster nesten det samme som ble foreslått tidligere. Det kunne jo forklare når man ser fisken i "halve havet" hvorfor 8 kg fisk er småfisk for dem :giggle:

Men om det er det som skal til, hadde dette vært båt for evig og alltid så hadde jeg betalt 400 000 for ekkolodd. Men blir jo for dumt å måtte avmontere det for å montere det inn i ny båt og hva om det dævver i all den på og avmonteringa osv.

Får vel bli billigløsninga til @whisper om man skal bruke 300 000 - 400 000 på noe annet og da med en båt som ikke er den som det skal bli for alltid.

Link to post
Share on other sites

Husk at olex/garmin båten er sponset av olex. Han har forøvrig 12 tommer garmin skjerm til sin 265LH svinger og olex kart på egen monitor. 
 

olex er system for bunnkartlegging, så en Kongsberg EM2040 svinger med EK80 datamaskin på egnet skjerm i tillegg ville vært et godt valg i denne sammenheng. Da får du seriøs dekning og oppløsning på kartlegging kontra alt av enkeltstrålesvingere. Dog kostbart, men hvis interessant har KD bedre kartleggingsverktøy enn olex også. 
 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 37 minutter siden:

Men det var flott å høre at så lenge en Princess/Fairline fungerer så er det ikke noe forskjell på sjødyktighet om skroget


som vanlig feil og alt er ikke enten null eller hundre.  Det er forskjeller men poenget er at det viktigste av alt er st ting virker og ikke svikter når det gjelder.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@whisper Skal jo ikke drive med noe kartlegging men om man kan se fisk som er 200 meter bortenfor båten så vet man jo til og med hvilket område man vil drive over og få fiska over, blir jo enklere muligens å finne hvor den store fisken er for tiden.

@sap_2000 Jeg har forstått at alt skal fungere da, selv om det aldri er sikkert til og med på fabrikkny båt og fabrikknye motorer så kan det jo være produksjonsfeil eller noe i motorne. Men hvis man finner en halvgammel Princess/Fairline som er full funksjonabel og i bra stand som utgangspunkt.

Så det jeg lurte på var hvor meget større måtte fullt fungrende Fairline/Princess være enn tilsvarende fungerende førerhusbåt for å ha samme sjødyktighet, og ellers når man fortsatt er ved fungerende båter forstod det som at Trawlere som Fleming/Nordhavn har enda bedre sjødyktighet enn ved både Princess/Fairline og førerhusbåt.

Altså for eksemplet er det snakk om fullt fungerende eksemplarer av alle båttypene.

Link to post
Share on other sites

@sap_2000skal si du tar godt vare på @XardasKSP.. En slik tur er drømmen for flere her, så håper TS setter pris på det. Det er i hvertfall drømmebåten min. (Snakket med forhandler tidligerer i uken om en annen båt, men noen minutter ble viet til denne båten, selv om begge er klar over at budsjettet mitt ikke strekker til)

 

Kildene sier at dette er samme båt du hentet i DK, så relativt godt utrustet versjon i tilegg. Jeg skulle ønske jeg kunne reist over på messen, men passer ikke i år. 🤨

 

whisper skrev for 7 timer siden:

EM2040 svinger med EK80

Jeg/vi har muligens noen slike liggende i kistebunn på jobb. Har kjøpt og leid inn flere sett med slike kongsberg ekolodd, og tenker dette er litt overkill for 99.99% av alle fritidsfiskere som ikke er sponset. Er som du skriver laget for havbunnskartlegging. Er vel kjekt å se hver krok i sjøbunnen for å finne fisken, men overkill. 

 

Da virket den 360 sonaren litt mer relevant, selv om den også var for dyr.

 

Men først innen på tema, så kan jeg anbefale EM710 sammen med EM122 for skikkelig dypvannsfiske på linje med en vis ubåtkaptein på tv🤣. (Bare så det er klart; dette var ikke en seriøs anbefaling. Dårlig forsøk på humor)

 

Når det gjelder skjermer, så har vel denne båten relativt nye og ok skjermer fra før? Kjekt med en tilgjengelig på bakdekk. Jeg kjørte vanntett 12" nettbrett på bakdekk som speilet mfd/ekolodd via garmin Activcaptain. Denne kostet mer enn vanlig ipad, men ikke i nærheten av 12 eller 16" mfd. Vet ikke om disse MFD'ene har noen mulighet for tråløs kontroll, men de må vel ha video-utgang så du kan overføre trådløst. 

Link to post
Share on other sites

Enda mer off-point; alle vet selvsagt at det ikke er lov å lagre data av havbunnen (dypere enn 30m) innen for den norske 12nm sonen med oppløsning bedre enn 50x50 meter. Skal slik data lagres må det sendes søknadd til forsvaret. 

 

Når det er sagt så lagrer min garmin data med høy nøyaktighet og laster opp til Garmin, som faktisk gjør meg og veldig mange andre til lovbrytere. 

 

Skulle forhåpentligvis gjøres lettere med ny lov, men den nye forskriften som kom 01.01.24 var ikke noe bedre.

 

https://www.seilmagasinet.no/dybdedata-ekkolodd-forsvaret/risikerer-fengsel-ved-bruk-av-ekkolodd/746885

 

https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2023-12-15-2061

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

Så det jeg lurte på var hvor meget større måtte fullt fungrende Fairline/Princess være enn tilsvarende fungerende førerhusbåt for å ha samme sjødyktighet, og ellers når man fortsatt er ved fungerende båter forstod det som at Trawlere som Fleming/Nordhavn har enda bedre sjødyktighet enn ved både Princess/Fairline og førerhusbåt.

 

Har prøvd å forklare dette så mange ganger at ikke er størelse isolert sett som avgjør. Sjødyktighet

 

går heller ikke bare ut på hvilken båt som går ned først eller sist i ekstremvær. Det handler om hva de er bygget og egnet for og mye ligger i detaljene.

Men vi kan heller ta den praten en gang vi er på tomannshånd i en båt. Lettere å få forklart da.

 

 

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Kildene sier at dette er samme båt du hentet i DK, så relativt godt utrustet versjon i tilegg. Jeg skulle ønske jeg kunne reist over på messen, men passer ikke i år. 🤨

 

Stemmer det. Den har blitt en god følgesvenn i ganske mange NM. Og ja den er fantastisk bra utstyrt. FLIR kamera av den skikkelige typen med bra oppløsning og som står dønn stille i relativt ruskete forhold. Eieren er hakket over snittet interessert i elektronikk kan man si 

 

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

Det er i hvertfall drømmebåten min. (Snakket med forhandler tidligerer i uken om en annen båt, men noen minutter ble viet til denne båten, selv om begge er klar over at budsjettet mitt ikke strekker til)

 

Pr nå ja :wink:

Drømmebåten min også. Det er så mye mer ved de båtene enn det man typisk legger merke til på en visning eller messe. Påfallende mange eiere som er på sin 2., 3. og 4. båt av samme merke.

 

Thomas_h skrev for 4 timer siden:

Når det gjelder skjermer, så har vel denne båten relativt nye og ok skjermer fra før? Kjekt med en tilgjengelig på bakdekk.

 

Veldig god ide. De a-serie skjermene er kompatible med c, e og es serien mener jeg. Nå begynner de å bli godt representert på bruktmarkedet, så xardas kunne fått tak i en ekstra brukt skjerm og montert den i aktercockpit.

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Ellers fint om du enten sender link til hvor jeg kan kjøpe joystick eller tar den med,

 

https://www.maritim.no/sidepower-joystick-enkel?gad_source=1&gbraid=0AAAAADNku61g4pgKI7wQxUbDO9k0U-mXD&gclid=Cj0KCQjwt4a2BhD6ARIsALgH7Dp5dqxomuGFaC0Z6VybJqPSOTmFmpy2jJvHKHh2RMjD16gpmO3vogQaAjqCEALw_wcB

 

Skal du til Kristiansand kjører du forbi Maritm langs motorveien ved Arendal

Eller jeg kan ta den med herfra. Kjekt å ha den i orden.

 

Anbefaler også et sett med fjernkontroll og mottager. Utrolig kjekt

 

https://www.maritim.no/sidepower-tradlos-fjernkontroll-type-b

 

XardasKSP skrev for 13 timer siden:

Propell som jeg forstod er G4 som skal kjøpes og butikk i Kristiansand burde ha 2 stykk av dem på lager?

 

G4 eller G5 velger du selv ut fra det jeg skrev. 

Du kan ta kontakt med de på den linken jeg sendte deg på mail, eller du kan kjøpe på hvilken som helst VP forhandler.

 

du får kanske noen valg på brukt/ nytt/ optimert osv av de i Kr S, men de valgene kan du ta med meg på privaten når vi vet hva de kan tilby.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Eika Jeg skjønner jo det er forskjellige båter og eneste felles er vel at Princess/Fairline og Targa/Sargo er helplanende båter. Så er vel Fleming (i hvert fall noen av dem) trolig en "halvplaner" siden den går jo langt over skrogfarten deresom den har svære motorer (78 fot båt har jo ikke skrogfart på 20++ knop). Og Nordhavn vet jeg ikke enten alle deplasementsbåt eller noen også "halvplaner".

Poenget er at alle disse båtene skal jo utpå havet uansett om de er "fisk eller fugl". Så jeg tenkte meg en tenkt (urealistisk scenario) at alle båtene var topp tilstand så det var ikke snakk om at noe skal dævve for dette tankeeksperimentet.

Så lurte dermed på sjødyktighet spesielt for stillestående båt i bølger om hvor meget f.eks Princess/Fairline skal være større for å ha samme som en 45 fots Targa/Sargo og om det var riktig tenkt at Fleming/Nordhavn er bedre enn begge deler på området.

@Thomas_h Skal ikke kartlegge noe som helst bunn, meningen er å finne hvor fisken er og den sitter jo ikke alltid på samme stedet. Om Garmin sender noe automatisk til seg selv uten at båtfører og eier ønsker dette eller er til og med klar over dette så blir vel den subjektive skyld hos Garmin som også blir besitter av informasjonen.

Om den svinger som jeg har nå vil kunne fungere litt så ser ingen grunn til å ta opp båten i Langesund engangtil før vinterkonserveringa så får man om vintern god tid til å gruble seg frem til og få råd om hva som blir det beste uten at det er prislapp på 400 000 som passer seg bedre til en "finale driter" og ikke midlertidig pocketdriter :giggle: Må også gjerne finne 2 leverandører som er i hard konkurranse med hverandre som engang Mjøsservice & Høcom. Da får man bra rabatt om de selge samme tingen og vil ikke at "forhatt konkurent får ett salg" da går det vel nesten til selvkostpris til slutt bare den andre ikke får solgt :giggle::lol:

Men nå har jeg hørt at Mjøsservice ikke finnes lenger elns. men kanskje dette ikke var riktig: https://www.mjosservice.no/ er jo alltid topp med litt kapitalisme i praksis hvor det konkurreres om kunden (derfor hovedregelen var at monopol er forbudt i en kapitalisme) spesielt om det er snakk om samme varen (tjenester blir noe annet man vil jo ha den beste tjenesten og ikke nødvendigvis billigst og dårligst :giggle: ) som selges av flere. Klarer noen å tilby noe tillegg som er det kunden er ute etter f.eks fiskeplasser så blir fort prisen irrelevant (så lenge den ikke er dobbel :lol: ) derfor alle ting som finnes i fiskeutstyrs butikk i Langesund kjøpes der, men de proffe svingerne må man nok handle på nettet da det er for få kunder for slike spesialiserte og dyre ting trolig for at småbutikker skulle hatt dette.

Ellers jeg er veldig takknemlig til @sap_2000 og setter utrolig pris på all hjelp fra sjekk av båt til Bergen til sjekk av denne og undersøkelser om propeller osv. for å finne ut av hvordan man får den til å fungere best. Er jo fint å kunne sikre et lengre liv til D4 motorene ved å ikke utsette dem for altfor tunge propeller siden dette var jo noe jeg mener å ha lest i en annen tråd førte til dævving av ganske så nye motorer både D4 og D6 vel.

Setter også pris på å få en lære tur i området med @sap_2000 uten at dette skal ha noe å gjøre med båten. Da Sargo/Targa er like meget drømmebåt for meg som i bilverdenen en Alpina eller G-power versjon av en BMW X6 eller X7 :giggle::lol: Men den turen han hadde med Princess 62 eller Sealine T50 om jeg husker riktig modell av Sealine der hadde båt vært like meget drømmen for meg som Sargo/Targa for @Thomas_h eller flere andre her.

Men disse båtene må jo ha sine fans når dette er vel billigste man kan få av største modellen (er ikke noen eldre enn 2018 på finn): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=345118665  Sargo er bare enda dyrere siden de er vel kun annonsert som splitter nye uten at noen har tatt verdifallet ennå + må sikkert regne med ekstrautstyr til flertallige millioner i tillegg til fraprisen. Om disse båtene var gamle nok så ville sikkert 2010 modell kostet 4-6 mill så samme prisen som man muligens kan få en P57 - P62 (og tilsvarende Fairline) min drømmebåt for.

Har lært at den skal være nyere for å være fungerende men trenger kanskje ikke være 2018 og koste skjorta, da er det vel bedre å vente i år og dag for å finne noe som f.eks den Galeon fra 2009 som ble helrenovert i 2020/2021 og fikk D13 motorer som enda har garanti. Føler det er litt sånn med Princess 35 som jeg fikk kjøpt selv om båt er urgammel så er motorene 2019 så det er håp for å unngå teknisk svikt på Skagerrak.

@sap_2000 Er jo G4 når du sier du ville personlig valgt den mener å ha skrevet det før, ville bare forsikre meg at jeg forstod riktig før penga flyr ut av lommeboka :giggle::lol: Skal vel få med både joystick og fjernkontroll siden forstod det som de som var fra før av i båten ikke virka. Den marinebutikken skal jeg google for å finne den ved veien til Arendal.

Ellers bra idee med skjerm på bakdekk så man slipper å entre salongen rett fra fiskestanga for å se om det er noe fisk under muligens, må bare finne ut hvordan dette skal monteres og kobles sammen men kanskje mekaniker vil vite det.
 

PS. Jeg tror det ekstremværet som båt ikke tåler vil bli mye raskere ikke tålt av meg og det selv om jeg hadde Fleming 78 tilgjengelig. Måtte i såfall vært et ekstremvær som plutselig oppstår uten forvarsel midt på Skagerrak eller Østersjøen. Eller kanskje andre steder også siden om jeg vant eurojackpot så ville nok Fleming 78 også fått en tur til Middelhavet (etter flere års øving på ting og tang :giggle: )

Men får holde meg nede på jorda og da er vel om noen år drømmen ikke dyrere enn 4-6 mill og en fullt fungerende med gode utsikter for å ikke dævve flybridgebåt som helst er Princess/Fairline som blir det store nye søket.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

modell kostet 4-6 mill så samme prisen som man muligens kan få en P57 - P62

Ikke uenig i at Targa 46 (som er en 50 fots båt) er veldig dyr. Men du finner også mange andre 50fots fly båter i samme årstall til ca samme pris. 

 

Om en 14 år gammel targa selges for mer enn en 14 år gammel P57 i samme stand sier det meg at Targa holder seg bedre i pris enn Princess og er derfor et bedre kjøp (sier ikke at dette er tilfelle). Men nå tiltrekker ikke disse båtene samme folkene. 🤣

 

sap_2000 skrev 32 minutter siden:

Eieren er hakket over snittet interessert i elektronikk kan man

Skulle nesten tro han hadde aksjer i elektronikkbransjen 😉

 

sap_2000 skrev 33 minutter siden:

typisk legger merke til på en visning eller messe. Påfallende mange eiere som er på sin 2., 3. og 4. båt av samme merke

Hvis du bare slutter å skremme meg vekk fra drev så kan jeg tilslutt kjøpe en slik jeg også. 🤣 Det sagt så har jeg sett flere modeller til salgs med helt nye drev, som må leve bra i minst 5 år.  F.eks: https://www.finn.no/365468214

 

Men skal ikke kuppe tråden med sargo nå når det endelig ble båt. 

 

Følger opp anbefaling til @sap_2000 om fjernkontroll til baug propellen. God investering. Da er det enklere/tryggere å legge til kai alene. Du merker nok god forskjell på vindfanget i denne kontra båten du hadde før. 

Link to post
Share on other sites

Jeg var ute i en båt med skikkelig elektronikk i går, kjørte sidescan på den lille 10" og livescope på 12". Livescope var noe av det råeste jeg har sett, tråkk på pedalen så snur man svingeren dit man vil peke strålen, man kunne se fiskestimene svømme. Han hadde noen filmer der man så fisk kom etter sluken og at den angreip 

 

Han hadde ett utvalg av svingere montert til forskjellige forhold og ønsker over hva man ville se 

Screenshot_2024-08-18-14-03-27-080_com_miui.gallery.jpg.78c7dfa3bdc1e7893c404b4b97fa2cdd.jpg

 

Og hva fant vi ? 

Screenshot_2024-08-17-20-33-35-206_com_miui.videoplayer.jpg.a0b8097336a6d9bd404d1b567b8da975.jpg

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 56 minutter siden:

@sap_2000 Er jo G4 når du sier du ville personlig valgt den mener å ha skrevet det før, ville bare forsikre meg at jeg forstod riktig før penga flyr ut av lommeboka :giggle::lol: Skal vel få med både joystick og fjernkontroll siden forstod det som de som var fra før av i båten ikke virka. Den marinebutikken skal jeg google for å finne den ved veien til Arendal.

 

Kanskje jeg bør ringe de å og ta diskusjonen for deg. De såkalt optimerte propellene skal være noe annerledes på vridning enn standard utførelse.  det kan ha betydning for valg av størrelse så jeg kan ta den praten med de, så kan du avgjøre etter det.

Jeg begynner med  å sende de en melding nå. Svarer han i dag så ringer jeg. 

Du tenkte  å dra nedover i morgen eller?

 

Et alternativ for opptak/ sjekk/ bytte prop/ olje på drev er om båten går opp på tirsdag og ut på torsdag. 

 

Da hadde du fått sjans til å vaske og shine den litt under fenderlist hvor det var ganske mye stygge gummimerker og skitt samt gjøre bunnen skikkelig ren for groe og rur.

 

Bare en tanke

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 34 minutter siden:

Ikke uenig i at Targa 46 (som er en 50 fots båt)

 

Med nebb og klør ja. Skroget begynte vel livet som 42 (eller var det 40) fot, så strekt til 44 og senere 46 fot. 

Det ryktes at Targa har noe nytt på trappene rundt 50 fot med mer passende bredde og det ekstra volumet det fører med seg slik som Sargo 45 som var en helt ny konstruksjon fra bunnen av. Kommer en større person av den også om noen år.

 

Thomas_h skrev 39 minutter siden:

Men nå tiltrekker ikke disse båtene samme folkene. 🤣

 

Ofte så gjør de faktisk det. Det er ikke de båtene folk kjøper først, men ofte ender opp på dere i båtlivet etter å ha vært innom endel mer "vanlige" båter først.

 

Thomas_h skrev 40 minutter siden:

Hvis du bare slutter å skremme meg vekk fra drev så kan jeg tilslutt kjøpe en slik jeg også. 🤣 Det sagt så har jeg sett flere modeller til salgs med helt nye drev, som må leve bra i minst 5 år.  F.eks: https://www.finn.no/365468214

 

 

Ja man kommer ikke bort fra at drev er mer herk og kostnader over lenger tid enn aksling. Men det har noen fordeler også. På dyrere båter ser jeg at dette er noe som ofte blir kalkulert inn i totalen. 

En båt i markedet som er 10-15 år, 1200-1800 timer er nesten ensbetydende med at full overhaling eller utbytting står for tur og dermed påvirker prisen.

 

Den i Bodø var det like før jeg hentet tidligere i år, men kjøper og selger kom ikke helt i mål. " stk nye drev trekker veldig opp. da vet man at man ikke trenger  å tenke på det på endel år.

 

Thomas_h skrev 45 minutter siden:

Skulle nesten tro han hadde aksjer i elektronikkbransjen 😉

 

Ja, man kunne jo nesten tro noe slikt :lol:

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ellers bra idee med skjerm på bakdekk så man slipper å entre salongen rett fra fiskestanga for å se om det er noe fisk under muligens, må bare finne ut hvordan dette skal monteres og kobles sammen

 

De kobles til samme nettverk som de to i dashen. Da kan man vise og hente frem alle kilder på hvilken skjerm som helst (kart, radar, ekkolodd osv).

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Takker så meget! Skal forhåpentligvis få rukket å brukt båten og nyte Skagerrak og fisk før November/Desember kommer. Må vel ikke opp med den før det begynner å bli store kuldegrader om natta (så motorne ikke dævver). Så skal den ut igjen så tidlig i mars som mulig for å kunne få til "fiskecruise".

Ellers er jo denne midlertidig båt da for å ha noe endelig (tok jo 9,5 måned å jakte frem skikkelig lavpris i forhold til tilstand. Er jo oppgradert båt med 2019 motorer til prisen av en med 80-talls motorer og all slags problemer som @kdtran fiksa i tillegg til motoriseringa.

Drømmen dævver jo ikke før jeg dævver personlig. Den er bare blitt utrolig mye dyrere siden jeg har forstått takket være @sap_2000 at det må være minst 2005++ og helst 2010++ om det skal være håp om at svær/enorm halvgammel driter er levedyktig. Eldre er vel kun noe for virkelig erfarne og taltentfulle båtfiksere som @Chilli Solbris og mange andre her på forumet som @kdtran (med mindre man som med denne kan kjøpe ferdigfikset av noen som dem).  Om @kdtran opplever enda ett ønske om å oppgradere med 10 fot så tar gjerne trinn 3 på veien til "finale driter" :giggle::lol: 3 fots syke har vel i moderne tid blitt til 10 fots syke, selv om nåværende båt er bare 4 fot større enn Alicraft men er høyere og bredere da.

@Thomas_h Jeg tror det bare finnes Princess 58 av 2010 modell (som overtok for Princess 57 med mindre jeg tar feil). Godt mulig verditapet fra 2018 til 2010 ville blitt mer enn ned til 5-6 mill for Targa 46. Og er også mulig at 9 mill er utgangspris imens ferdig pris er kanskje 7-8 elns. Har jo hørt at Princess 68 fra 2011 ble for flere år siden solgt til 7,8 mill. Så utgangspriser er jo ikke alltid ferdig priser. En Princess 60 fra 2013 ble vel også solgt i Fredrikstad under 9 mill i år.

Ellers er den Sargo som du linket til en auksjon ikke noe ferdigpris men en utgangspris som skal opp og ikke ned da + den er MVA fri så antar MVA må tillegges enten norsk eller EU men blir vel nesten det samme (25 % i Norge og 23 % i Polen da er det bedre i Norge for Polen gir blaffen). Utgangspris som ikke er auksjon virker jo slikt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=305063955 men dette er jo ikke snakk om 45 fot men 36 fot til ikke mindre enn 3 mill ved hard pruting antar jeg.

Uansett ikke noe som blir mer relevant for meg enn hva en BMW X6M eller BMW X7M er i bilenes verden. Men det er bare å diskutere Targa/Sargo førerhusbåter liker jo å lære nye ting selv om utseende på disse båtene er slik at jeg ønsker ikke å bruke hele livets forbrukspenger på noe slikt. Måtte vunnet i eurojackpot om jeg skulle ha slik båt med kun ett formål: en båt som kan brukes om vintern uten at motorne fryser ihjel for å jakte på vinterens storfisk. Altså en uhorvelig dyr "fiskebåt" og verdens dyreste gytetorsk med andre ord :lol: Men eurojackpotvinnere er jo ikke som andre folk så hva kan stå i veien for å bruke 15 mill sikkert på ferdigutstyrt førerhusbåt på 45 fot som skal bare brukes om vinteren til stangfiske :lol: Men først må jo den der eurojackpoten treffe da når det er 1 milliard å vinne :giggle:

 

Quote

Skulle nesten tro han hadde aksjer i elektronikkbransjen 😉


Jeg forstod det som at båten er demonstrasjonsbåt til Sargo? Da eier vel eier enten forhandlerselskap i Norge eller aksjer i selve produsenten av båtene muligens? Er jo fint å vise toppmodellen riktig utstyrt for at folk ikke skal nøye seg med å betale kun fra pris når de skal ha ny båt :lol: Blir litt som med bilene. Fra pris ofte inkluderer heller ikke fett med inntekt for produsent/forhandler siden det skal se pent ut så ligger "djeveln" i ekstrautstyret :giggle: Er jo derfor best med bil å ha "over the top" utstyrt med alt som finnes og 5 år gammel. Eventuell fiksing på verksted vil aldri kunne oppnå prisen på verdifallet av fullt utstyrt bil. Båter taper verdi kanskje litt saktere men sikkert fortsatt masse de første 5 åra så flater det ut sakte.
 

Quote

Følger opp anbefaling til @sap_2000 om fjernkontroll til baug propellen. God investering. Da er det enklere/tryggere å legge til kai alene. Du merker nok god forskjell på vindfanget i denne kontra båten du hadde før. 


Dette skal jeg jo ha men forstod det også som at baugthruster er i svakeste laget for båten og at det kanskje var verdt å oppgradere til dobbelt så kraftig. Men dette trengte vel igjen båt utpå land og da blir det jo gjerne tid for dette om vintern. Men kanskje disse fjernkontrollene passer også til sterkere modellen hadde vært topp.

@Eika Dette var flott utstyr og virkelig flatt vann. Kan ikke noe for det men første tanken som slår meg når jeg ser dette utstyret så nærme vannet er "bølgesprut" om det var litt bølger og sjøvann som tar kverken på noe til høy pris :giggle: Er liksom ønsket å ha slikt litt mer beskyttet for tilfeldige bølger som kan sprute inni båten, men det er kanskje bare meg som er dum og dette er ett ikke problem.

@sap_2000
 

Quote

Kanskje jeg bør ringe de å og ta diskusjonen for deg. De såkalt optimerte propellene skal være noe annerledes på vridning enn standard utførelse.  det kan ha betydning for valg av størrelse så jeg kan ta den praten med de, så kan du avgjøre etter det.

Jeg begynner med  å sende de en melding nå. Svarer han i dag så ringer jeg. 

Du tenkte  å dra nedover i morgen eller?



Jo gjerne ingen gjør dette bedre enn deg og tusen takk igjen! Er vel ikke noe jeg har kompetanse til å avgjøre så du får velge det personlige valget du hadde tatt selv og gjerne fortelle hvorfor så man kan lære av dette og kunne noe for fremtiden :giggle: Håper jeg kan dra i morgen, ville helst overføre penger og signere kontrakt med eiern. Men jeg tror nå nok ikke at sjefsmegler i dette selskapet hadde gått med på å avlyse skriftlig bekreftet salg til kunde (er jo også merket solgt på finn) så de kan vel ikke gå tilbake på handeln uten å ruinere omdømmet til hele meglerselskapet i det minste. Så kan sikkert kjøpe dem i morgen. 

Gjerne også finn ut av hva slags olje som drevene vil like best om mulig og takk engang til for alt sammen!
 

Quote

Da hadde du fått sjans til å vaske og shine den litt under fenderlist hvor det var ganske mye stygge gummimerker og skitt samt gjøre bunnen skikkelig ren for groe og rur.

 

Bare en tanke



Finner vel ut av om de rekker alt sammen med kontrakt og skipsregister og hele pakka til tirsdagen. Skrape og stoffe den med bunnstoff tenkte jeg til vintern gjerne med familiemedlemmer som hjelper til men kanskje det er mulig å rekke dette fra tirsdag til torsdag om båten skulle bli satt på noe stativ der i Holmestrand. Å polere hele greia det vil jeg i hvert fall ha med alle onkler og slektninger som skal på fisketurer med på, siden det blir jo en stor oppgave :lol: men går rimelig greit med flere da.


Håpet var i hvert fall at det skal bli mulig å få øvd litt med båten på havnemanøvrering der borte i Sande dersom man ikke rekker alt sammen på tirsdag så jeg får lært litt havnemanøvrering og fortøyning osv. dersom du eventuelt skal bli opptatt med noe annet de neste ukene.

PS.

Quote


1 hour ago, Thomas_h said:

Men nå tiltrekker ikke disse båtene samme folkene. 🤣

 

Ofte så gjør de faktisk det. Det er ikke de båtene folk kjøper først, men ofte ender opp på dere i båtlivet etter å ha vært innom endel mer "vanlige" båter først.


 


Tenker meg i tilfelle dette er mest i Norge eller kanskje også resten av Skandinavia og folk som er så rike at slik båt ikke er en livsdrøm som det spares til i flerfoldige år eller et helt liv (at de endrer smak så fort). Kan liksom ikke forestille meg helt at noen istedet for classic elegant flybridgebåt av typen Fairline/Princess plutselig putter en Sargo 45 / Targa 46 der i  for eksempel middelhavet. Er vel litt sånn at man putter ikke offroad SUV i garasjen når man har lyst på classic sedan. Men godt mulig smaken endrer seg.

Men er jo bare flott i tilfelle da blir "classic" brukte båter rimeligere :giggle:



P.PS. @Eika + @whisper og alle andre som vet noe om fiske og drift. Hadde det ikke vært en idee å kjøpe en bensin påhengsmotor istedet for de elektriske og bruke den til å muligens holde båten på plass mot strømmen ute ved 10gradern om det viser seg at drivanker ikke er bra nok til å forsinke avdrift godt nok for at pilken/loddet oppnår bunnen ? Den blir jo mye sterkere enn en elektrisk og stopper ikke før det er tomt for bensin?



 

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev 34 minutter siden:

Kommer en større person av den også om noen år.

Ja, når jeg til slutt får plass i lommeboken til en Sargo45, så tror jeg at jeg er en stor person også. Vokser hvert år. Bare håper jeg får plass gjennom sidedøren🤣😂. Om det er skuldrene eller magen som vokser trengs ikke spekulere i. 

 

Vet du om Sargo tenker på Fly versjoner av de større også? 

 

sap_2000 skrev 36 minutter siden:

 

De kobles til samme nettverk som de to i dashen

Dette fikser du selv @XardasKSPpå noen timer. Det som tar tid er å finne ut hvor kablene ligger. "arkitekt" har sikkert noen råd hvor nærmeste tilkoblingspunkt er. Men anbefaler virkelig å ligge å trekke kabler i egen båt, da du lærer mye underveis. Mye tekniske duppeditter som gjemmes her og der. 

 

Det er bare sette opp søk på finn på kompatibel skjerm. 

 

Link to post
Share on other sites

Det utstyret er vanntett, som 99% av de andre plotterne og ekkelodd som har blitt solgt siste 20 årene :) 

 

Bensinmotor høres ut som mer jobb enn glede, hvem skal sitte å styre den? Løfte den opp og ned osv ? Det er kjekkt med fjernkontroll som styrer alt

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

er den Sargo som du linket til en auksjon ikke noe ferdigpris men en utgangspris

Ja, er klar over dette. Var egentlig et sidespor om at noen båter selger med nye drev. Denne hadde nye drev i fjor. Din båt fikk jo også nye drev i 2019. 

 

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

som at båten er demonstrasjonsbåt

Denne båten er privateid, av en fra Vestlandet. Han er glad i duppeditter og elektronikk for å si det slik. Det er jeg også. 🤣

 

XardasKSP skrev 15 minutter siden:

fjernkontrollene passer også til sterkere modellen hadde vært topp.

Det skal de gjøre. Ser tilogmed at noen switcher merke og får der til å virke. Hvilken model har du i dag? Og hva er tunelldiameter? Så lenge du ikke må opp i diameter er det en relativ lett jobb. Kanskje det nyeste i dag ikke er så kompatibelt om denne er fra eldre tid? Det er også noen som kobler sammen anker vinsj også. Det jar jeg og er helt nydelig når jeg bakker ut og kan stå på badeplatform å passer på at ankeret går opp som det skal. 

Link to post
Share on other sites

Du ikke ta meg med i den klubben som inneholder båtfolk med kunnskap!. Hadde jeg virkelig hatt greie på båt hadde jeg aldri gitt meg i kast med Storebroen. Jeg gapte over så alt for mye. Min kunnskap i så henseende er påtvunget fordi jeg måtte fikse selv. Ville aldri hatt rå til å betale noen. Jeg har måtte benytte med av venner og betalt profesjonelle for veldig mye ombord. Det er uendelig mye jeg ikke kan! Hadde jeg hatt med meg @sap_2000 for å se på båten er jeg temmelig sikker på at den aldri hadde blitt kjøpt! Men etterpåklokskap er en dAåres kunnskap. Så da var det bare å dra i gang selv. 
Så det er bra at du har lyttet til råd og kjøpt den båten du har kjøpt!

Gratulerer med et godt valg!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h Foreløpig begrenser lista av ting som jeg klarer fint selv seg egentlig til skraping og stoffing av båten (og det ikke helt sikkert holdt jo på å stoffe drevet og propellen også ved Alicraft som skulle gjøres med noe annet elns. husker ikke helt nå :lol: ) + muligens polering av den (bare jeg får rett maskin så jeg ikke polerer bort lakken i samme slengen  :lol: ) + vasking innvending med hjelp av familien så det blir grundig nok gjort :giggle::lol:

Andre ting liker jeg gjerne å se på og lære eller prøve å utføre men gjerne med mekaniker tilstede så om noe går grundig feil så blir det oppdaget før det blir sabla dyre skader av feilbehandling :lol:

 

Quote

Det skal de gjøre. Ser tilogmed at noen switcher merke og får der til å virke. Hvilken model har du i dag? Og hva er tunelldiameter? Så lenge du ikke må opp i diameter er det en relativ lett jobb. Kanskje det nyeste i dag ikke er så kompatibelt om denne er fra eldre tid? Det er også noen som kobler sammen anker vinsj også. Det jar jeg og er helt nydelig når jeg bakker ut og kan stå på badeplatform å passer på at ankeret går opp som det skal. 


Den som hadde visst slikt hva det er der fra før av og hva tunelldiameter er. Men muligens @kdtran husker dette. Ellers vil vel sikkert @sap_2000 og/eller mekaniker finne ut av dette. Men fint at slike ting kan også fungere når denne thrustern oppgraderes til riktig styrke @sap_2000 vil trolig vite hva som er riktig styrke.

@Eika Kanskje fjernkontrollert bensinmotor? Vet ikke om det finnes engang bare spurte er jo bedre å være dum og spørre enn å være dum og la være å spørre men gjøre en feil istedet :giggle:  Ellers vanntett og vanntett det er jo alltids kabler og annet, hadde sikkert ikke dævva av å bli skylt med sjøvann men hvem vet hvor eventuelt tørka salt kunne kommet seg inn og hvor meget livet av tingen forkortes. Spesielt når @whisper foreslo utstyr til 400 000.




@Chilli Solbris Takk for Gratulasjonene! Ellers må du ikke være så beskjeden etter å ha fikset opp Storebro 500 fra den tilstanden som den var i da du kjøpte den og klart å vedlikeholde den så bra. Det betyr at du har enorme fiksekunnskaper akkurat som @kdtran og hvis du engang skal selge båten så blir det båt i helt annen tilstand enn hva "vanlig svær gammel driter" er i den aldern akkurat som denne "pocketdritern" som jeg fikk kjøpe er i helt annen tilstand enn hva den var når @kdtran kjøpte den. Blir jo minst på nivå med "halvgammel + nesten nye motorer". 

Skjønner om du føler deg uerfaren til å starte den bloggen som @Komodo + @Bjørn Løvjomås drømmer om med shampoo reklame, "eurovision drakt" og hele pakka :lol::giggle: Men båterfaren er du både til å føre og til å fikse båt. Storebroen er jo beviset at du klarte å få den i bra tilstand selv om den muligens var verre tilstand enn snittet når du kjøpte den.

Å ta med @sap_2000 til sjekk av båt (og i hvert fall om båt koster 500 000 ++ for å ikke snakke om flertallige millioner) er jo å anbefales til alle sammen selv om folk måtte føle at "jeg vet alt" og selv om det ikke er noe norsk tradisjon å få hjelp til båtkjøp slik det er muligens ellers i Europa. Selv om dette sikkert er mer kjedelig oppgave for @sap_2000 enn båthenting. Folk som kjenner den minste bit av tvil om noe, burde egentlig stilt seg i kø for hjelp så @sap_2000 sin tid ville være fullbooket til neste år (bare han lar meg ha ett VIP kort til å stjele tiden hans når det skal letes etter ny større båt i fremtiden :lol::giggle: )

Ellers hadde du vel en drøm om å ha en stor båt så du får vel glede deg over å ha realisert denne med Storebro 500 selv om det kanskje hadde vært lurere å betale mer i innkjøpspris for bedre utgangspunkt tilstand eksemplar, men du har jo de nødvendige kunnskapene til å ta vare på og vedlikeholde en eldre båt. Ellers så hadde du vel måttet ut med minst 4++ mill i bare innkjøp for å realisere drøm om svær båt dersom den skulle være 2005++ og helst 2010++ som @sap_2000 anbefaler for folk som meg. Men siden du har både kunnskap og erfaring så klarer du å ta deg av båten som du har.

Ellers om du skulle kjede deg er det jo bare å overhale MAN motorne og fikse ferdig til nybåt tilstand :lol::giggle: (dette er bare spøk jeg så jo at båten er fantastisk fiksa allerede ved D5L kurset) da kjøper jeg den gjerne den dagen du skal bytte båt og @sap_2000 vil sikkert gi tommel opp at nå er den fiksa og like bra tilstand som 2010++ som @kdtran sine båter blir når han har eid og fiksa dem :lol::giggle: (Jeg bare tuller båten er sikkert bra nok som den er og tror nok ikke aktercabin blir helt forenlig med mine ideer om aktiviteter i båten med mindre jeg reduserer dem til kun dorging i Østersjøen).

Poenget var i hvert fall at eldre båter som ikke har blitt fikset av noen til perfekt tilstand er vel noe for erfarne båtfiksere som deg og @kdtran eller mange andre her på forumet og ikke noe for folk som ikke kan ting slik som meg. Da må man belage seg å bruke 4-6 mill på drømmen i innkjøpspris om man skal ha 50++++ fot båt som ifølge @sap_2000 har håp om å leve uten at mekaniker eller andre spesialister må ansettes på deltid til å holde liv i båten.

Selv da kan jo ting dævve som drivstofftanker osv. men forhåpentligvis ikke motorer eller ting til flere millioner. Så når jeg skal ha "neste steg båt" så må den enten være 2005+++ eller helst 2010+++ eller nettopp være en som er blitt fikset allerede slik som denne Princess 35 ble av @kdtran

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 6 minutter siden:

Foreløpig begrenser lista av ting som jeg klarer fint selv seg

Å koble inn en kabel, mest sansynlig av typen RJ45, eller noe tilsvarende klarer selv min mor. Kabelkjennomføring fra motorrom og opp på bakdekk kan være greit å få 5 minutters assistanse med så du ikke lager nye vanninntak der du ikke trenger det. 

 

Det som et greit å være ydmyk på er 12v kabelen. Den bør kobles på rett sted, slik at den er strømløs når båten er forlatt, og ha rett kabeltype og tykkelse og sikring. Men igjen noe mekanikker gir deg kort innføring i. 

 

Det blir nok av slike små ting du kommer borti ila de neste 2 årene, så det er bare å hoppe i det. 

Link to post
Share on other sites

@Thomas_h Å koble til kabeln det klarer jeg fint selv ja (noe annet er å finne riktig lengde og type av kabel samt type skjerm osv som helt sikkert er akkurat det det skal være men godt mulig jeg får det til også). Det var nok denne gjennomføringa for kabeln og nye vanninntak som jeg tenkte på :giggle: Siden båten er jo i såpass grei tilstand at det hadde ikke blitt helt bra med kabel hengende i lufta fra førerposisjon gjennom døra og ut til akterdekket :lol:

Har jo vært med på kabel spaghetti med mekaniker i Alicraften men husker nok altfor lite av denne så blir nok fint at mekaniker får fulgt med på at alt blir bra, blir jo også eventuelt greier med bytte av thruster til riktig modell som kanskje @sap_2000 vil anbefale som med propellen. Men helst lever den thrustern som er der til vintern siden ville helst få brukt båten litt før den skal fikses på, derfor også i første omgang håp om å få fikset vinduslekkasjene på noe raskere måte og eventuelt begi seg på det @Komodo anbefalte i vinterpausen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...