Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

ohio skrev 6 minutter siden:

TS bør vel avslutte tråden om kjøp av stor båt

Ja, støttes. Dele den i en tråd om fiske og fiskerelatert utstyr, en hentetråd som dekker utbedringer og bruk av ny båt de neste uken/mnd og forsette denne tråden om det kommer andre båter på radaren.😉

Link to post
Share on other sites

@Eika Godt mulig de er laget for dette og tåler det fint da selv i lengden.

@ohio Tråden er jo en tråd om meg og båt så den vil jo fortsette akkurat som etter kjøp av Alicraften. Er på en måte min personlige tråd med hele historien og jakten er jo ikke avsluttet. Dette er ikke finale båten men "midlertidig båt".

Drømmen er ikke dævva har bare forstått av å høre på @sap_2000 at man må belage seg på å ha 4-6 mill i lomma for "finale båten" dersom den skal være i levedyktig tilstand som ikke behøver ansettelse av mekaniker på deltid til å holde båten i live. 

Båten bør også være 2005-2010 ++ dersom "standard" med mindre jeg finner noe som blir slik vedlikeholdt og oppgradert som f.eks @kdtran gjør det. Da kan jo sikkert også trinn 3 vurderes på veien (altså noe mellom 40 og 50 fot). Men selvfølgelig skulle man finne 50-60 +++ foter med motorer fra 2019 eller nyere og ellers oppgradert og fiksa så må det jo ikke være 2005-2010 +++ modell. Men dette er noe som vil skje i fremtiden og @sap_2000 vil forhåpentligvis også da kunne være rådigiver sammen med mekanikern.


@Thomas_h Beklager men ideen er at dette er min personlige tråd om meg og båt og slik den fortsatte etter at Alicraft 31 ble kjøpt slik vil den fortsette etter at Princess 35 er blitt kjøpt og det blir bilder av henting og båtens "fiskeeventyr" og eventuelle fiksinger (forhåpentligvis vil lite dævve) osv. osv. samtidig vil det jo komme noen visjoner om fremtdig båt.

Så vil jo sikkert tråden roe seg ned da de som kun var interessert i selve søk&kjøp kommer vel ikke tilbake til å lese før det er klart for det storstilte søket etter enten "finale driter" til skyhøy pris eller noe ferdigfikset på veien dit som trinn 3 mot målet. Er nok blitt glad i å ha denne tråden som en komplett historie av meg og båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Men det er bare å diskutere Targa/Sargo førerhusbåter liker jo å lære nye ting selv om utseende på disse båtene er slik at jeg ønsker ikke å bruke hele livets forbrukspenger på noe slikt.

 

Bare vent. En dag kanskje du som mange andre før deg ender opp med en type båt du ikke ser for deg i dag :wink:

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

men forstod det også som at baugthruster er i svakeste laget for båten og at det kanskje var verdt å oppgradere til dobbelt så kraftig. Men dette trengte vel igjen båt utpå land og da blir det jo gjerne tid for dette om vintern. Men kanskje disse fjernkontrollene passer også til sterkere modellen hadde vært topp.

 

Fjernkontrollen sitter med Y-kabel etter joysticken og kan brukes på alle sleipnerthrustere. Null problem.

 

La oss først se hvor mye groe som er på propellene til thruster før du sjekker større thruster, samt sjekke at den får nok strøm. Kan godt hende den holder fint.

 

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Gjerne også finn ut av hva slags olje som drevene vil like best om mulig og takk engang til for alt sammen!

 

75w 90 GL5 girolje. Ca 5,4 liter pr drev. 

Kan kjøpes hos VP forhandler eller bilrekvisita, biltema osv. Mange velger VP sin.

 

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Ja, når jeg til slutt får plass i lommeboken til en Sargo45, så tror jeg at jeg er en stor person også. Vokser hvert år. Bare håper jeg får plass gjennom sidedøren🤣😂. Om det er skuldrene eller magen som vokser trengs ikke spekulere i. 

 

Jeg kan garantere at døren kan bli laget så stor som nødvendig :giggle:

 

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Vet du om Sargo tenker på Fly versjoner av de større også? 

 

De gjør nok det, men detaljene kan vi ta på PM :wink:

 

Chilli Solbris skrev for 2 timer siden:

@sap_2000 for å se på båten er jeg temmelig sikker på at den aldri hadde blitt kjøpt! Men etterpåklokskap er en dAåres kunnskap.

 

Hadde nok lobotomert deg på stedet med slagdrill fra Biltema :giggle:

Men for en fantastik innsats og jobb du har gjort. Nå ser det ut som det flater litt ut med utfordringer og at det erstattes med brukstid og glede :smiley: Vel fortjent og du har vært kjempeflink :thumbsup:

 

Thomas_h skrev for 3 timer siden:

Hvilken model har du i dag? Og hva er tunelldiameter?

 

Mener det stod SP 55 og 185mm, men dette finner vi ut ved løft. 

Kan godt hende den holder om man forsyner den skikkelig med strøm og har rene propeller.

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Kanskje fjernkontrollert bensinmotor?

 

glem påhengsmotor til denne type båt. Tror du finne ut av hvordan fiske i praksis etterhvert samt kanskje endre preferanser underveis.

Og man skal uansett være forsiktig med  å skru av hovedmotorer om man ligger i mye sjø. På drevinstallsjoner står vannet i eksosslangen ca 25 cm under turbo. Stor sjø som slår inn og en båt som går opp og ned KAN således føre til at vann kommer inn og forbi turbo og videre inn i sylindre ved avstengt motor med havari i yttesre konsekvens.

Så la motorene gå når du ligger å fisker med mindre det er veldig stille.

 

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Den som hadde visst slikt hva det er der fra før av og hva tunelldiameter er. Men muligens @kdtran husker dette. Ellers vil vel sikkert @sap_2000 og/eller mekaniker finne ut av dette. Men fint at slike ting kan også fungere når denne thrustern oppgraderes til riktig styrke @sap_2000 vil trolig vite hva som er riktig styrke

 

Vi finner ut av dette :thumbsup:

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

oreløpig begrenser lista av ting som jeg klarer fint selv seg egentlig til skraping og stoffing av båten

 

Her har jeg stor tro på at du undervurderer deg selv og at du vil utvide horisont og egne kunnskaper betraktelig i tiden som kommer :yesnod:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 27 minutter siden:

Beklager men ideen er at dette er min personlige tråd om meg og båt

Ja, skjønner det. Men er selvsagt en del tips du kan gå glipp av når folk ikke skjønner at tema i dag er fisk, eller om det er rens av vanntank eller råd til kai på mjøsa. 🤣 men du gjør selvsagt som du ønsker. Var bare et råd.

 

Et råd til er å bare slenge inn navnet mitt når du skriver tilbakemeldingen. Du svarer det samme til meg og Ohio, så da trengs det bare et svar😉

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Takker igjen antar at jeg finner den 75w 90 GL5 girolja på den marinebutikken med joystick, fjernkontroll osv. ? Vil nok påkoste dreva originalen fra VP selv om det kanskje ikke har så mye å si for at de skal "leve langt og lykkelig" :giggle:


 

Quote

På drevinstallsjoner står vannet i eksosslangen ca 25 cm under turbo. Stor sjø som slår inn og en båt som går opp og ned KAN således føre til at vann kommer inn og forbi turbo og videre inn i sylindre ved avstengt motor med havari i yttesre konsekvens.

Så la motorene gå når du ligger å fisker med mindre det er veldig stille.



Dette skulle jeg visst før ikke at det hadde hjulpet (Alicraft dævva ikke) fordi prisen var så fin på Princess 35, men altså er ikke godt å tenke på i bakhodet når man skal slå på motorne. Siden det er egentlig ikke helt ønsket når man nyter fisket og havet å tenke på at hvis man kommer med snøre nærme propellene så blir det øyeblikkelig surret inn i dem og alt blir revet i stykker av snøre osv.

Så enda ett poeng til akslingbåt om man liker å stoppe ute og nyte havet hele døgnet. Ikke at de motorene i teorien bruker noe som helst på tomgang av drivstoff men fordi man vil gjerne ikke ha noe som hele tida truer med å kutte eventuell fisk og snøre i stykker om f.eks fisken ikke lar seg tas opp på siden og av en eller annen grunn trekker mot propellene.

"Finale dritern" skal i hvert fall ha akslinger Alicraft + Princess 35 må vel holde for drev opplevelser :giggle:

 

Quote

Bare vent. En dag kanskje du som mange andre før deg ender opp med en type båt du ikke ser for deg i dag :wink:


Er nok av natur altfor glad i ting som jeg "har alltid likt". Blir ikke å se i en "moderne boble" som BMW X6 (med mindre den skulle være mora sin som en XC60 og alle andre biler i familien inklusive mine dævva) så tror nok enda mindre på at jeg hadde brukt "hele livets" forbruk og glede penger på å kjøpe noe sabla fornuftig men som ikke gir noe følelsesmessig glede til eier (meg) av å ha båten.

Er ikke viktig hva nabo båsen eller andre på brygga synes skaper følelser og er morro. Drømmen skal vekke mine følelser om så alle andre skulle synes den er kjedelig slik som "sedan biler" i dag mener mange er kjedelige og passer "eldre herremann med hatt".  Det er på en måte mine emosjoner båten skal vekke og selv denne bitte lille båten som jeg fikk kjøpt vekker nok mer "fin" følelser i meg enn selv en større 45 fots førerhusbåt.

Men er nok 100 % sikker på at de er praktiske, kan brukes om vintern osv. osv. men når man skal realisere drømmer og kjøpe et pengesluk som en båt så må man jo også ha følelser for det.

Derfor tror også for øvrig at de mest moderne designene til Princess ikke faller alle i smak og at de vil muligens gå tilbake til noe som ligner mer 2016 og tidligere modeller, er ikke alle som vil ha "romskip" på havet. Classic båt er classic linjer på en måte.

@Thomas_h Skjønner nok at jeg kan gå glipp av noe, men er nok blitt glad i dette som en personlig tråd for mine opplevelser med båt, hav og fisk :giggle:

PS. Tror nok ikke Mjøsa blir aktuelt er nok mest saltvann som er målet for båten :lol:

@Martine29f Takker! Men den dagen det blir tid for enten "trinn 3 stor driter" eller "finale driter" så må det nok bli enda mer tålmodighet enn denne gangen jo større og dyrere båt desto lengre søk for å finne kuppet som også er i topp tilstand :giggle:

Link to post
Share on other sites

ohio skrev Just now:

Må jo være en nedtur for tråden når emnet er Stor båt til lav pris for så og ende opp med en ombygget Princess 35 til normalpris 

 

Nå må vi ikke mobbe han for at han gjorde det mest fornuftige, vær heller glad for at han "starta i det små" og forhåpentligvis får seg mange timer på vannet og mye lærdom. Han kommer til og lære ufattelig mye om seg selv som kaptein og båtvalg fremover. 

Link to post
Share on other sites

@ohio Er jo ett trinn på veien med midlertidig "pocketdriter".  Ellers er den jo større enn Alicraften og jeg tror det med god tilstand og lavpris ble fulltreffer score på denne altså.  Er jo 2019 motorer og drev og bare disse har vel verdi av prisen.

Så må vel kunne si at dette ble fullscore på lavpris med tanke på tilstand av båten. Tror nok det er vanskelig å finne noe i denne størrelsen med 2019 motorer til lavere pris :giggle: Ellers er selve båten også bra tilstand må bare få tetta vinduene og freshe den opp litt.

Ideen er jo ikke å kjøpe "vrak til lavpris" men "topp tilstand båt til lavpris" det samme vil jo være ideen ved neste båt uansett om det blir noe trinn 3 på veien eller "finale driter" til 4-6 mill som jeg antar det må koste om den skal kunne få noe "tilstand approved" tommel opp fra @sap_2000 :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 3 minutter siden:

Siden det er egentlig ikke helt ønsket når man nyter fisket og havet å tenke på at hvis man kommer med snøre nærme propellene så blir det øyeblikkelig surret inn i dem og alt blir revet i stykker av snøre osv.

 

Motorene kan gå på tomgang og i fri så propellene står stille. Akkurat som med bilen. 

Det er det motoren går og holder ekstoslangen tror vann som er poenget. ikke om propellene er i drift eller ikke 

 

XardasKSP skrev 5 minutter siden:

å enda ett poeng til akslingbåt om man liker å stoppe ute og nyte havet hele døgnet. Ikke at de motorene i teorien bruker noe som helst på tomgang av drivstoff men fordi man vil gjerne ikke ha noe som hele tida truer med å kutte eventuell fisk og snøre i stykker om f.eks fisken ikke lar seg tas opp på siden og av en eller annen grunn trekker mot propellene.

 

Blir det samme. Noen akselinstallasjfner har eksosanlegg som er utformet slike at vann kan finne tilbake og gjennom turbo der også. Kommer helt an på installasjonen.

 

De færreste føler for å stenge av motorer ute på havet med mindre det er så stille og flatt at det ikke er noe problem. Feks om man vil ta seg et bad på en blikkstille sommerdag.

 

Det gjorde vi en gang på vei mellom Lyngør og Skagen. Det var 78 nm over og vi stoppet på 39 nm på et helt blikkstille skagerrak med knallblå himmel og 25 grader og badet og koste oss en times tid. Så videre til skagen og retur til lyngør senere på kvelden. Var nesten flatt tilbake også og returen gikk på rett over 2 timer. Slike dager er det få av.

 

 

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

Er nok av natur altfor glad i ting som jeg "har alltid likt". Blir ikke å se i en "moderne boble" som BMW X6

 

Vi få se xardas. Har ikke tall på hvor mange jeg hørt si at de aldri skal ha hartopp-båt, flybridgebåt eller lukket båt tidlig i karrieren når de tror norsk sommer bare er sol og vindstille :giggle:

Nesten uten unntak ender de opp med HT/ FB eller lukket båt senere i karrieren når man har erfart litt praksis 

 

ohio skrev 6 minutter siden:

Må jo være en nedtur for tråden når emnet er Stor båt til lav pris for så og ende opp med en ombygget Princess 35 til normalpris

 

Uenig. Ikke er den liten og ikke er det det jeg vil kalle normalpris heller.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 17.8.2024 at 1.15:

Får se hvilke kunnskaper meg og onkeln min kan skrape frem til vindusfiksing, ellers om det ikke går får vel se hvor mye fritid mekaniker har til overs. Antar det blir den lette løsningen som mekaniker vil ha tid til så får man gjøre det engangtil om 3 år.

Gratulerer med ny båt, bare en båtlengde (minste båten min) unna målet om 50 fot.

 

Minste nåten min på 15 fot hardnakket hele kysten fra litt øst for Risør og til og med Blindleia, så da klarer nok også 35 foteren din å dra utaskjærs.

 

Stusset litt på en ting da jeg så bilder i kdtran sin tråd som du linket til. Om jeg ikke husker helt feil så var det badeplattform skrudd fast utpå skroget slik sap advarte mot når man ligger stille i bølger. Har denne problemstillingen for denne båten blitt vurdert av sap?

 

Ellers ser jeg du skriver litt om vindustetning med onkelen din og evt mekaniker. Mener å huske du har skrevet tidligere at mekaniker egentlig er vindussnekker, så da bør vel han ha noe peiling på tetning rundt vinduer selv om det muligens er husvinduer med treramme han holder på med til vanlig?

Link to post
Share on other sites

@ohio Vel jeg ville nok trodd 1986 Princess 35 koster i det prisområdet med urgamle VP 41A motorer og ikke med 2019 motorer. Verdien på motorer og drev alene er jo vel mer enn jeg har betalt for å ikke snakke om moderne utstyr til navigasjon, radar osv. osv. så er det jo også zipwake som bedrer sikten i planfart som @sap_2000 har demonstrert ved prøveseilinga.

Denne her skal i hvert fall ikke være altfor mye dævving på forhåpentligvis. Så blir det god tid på å finne "finale driter" som utifra lærdom jeg har fått fra @sap_2000 må vel koste 4-6 mill trolig for at den skal være i en tilstand hvor man ikke må deltidsansette mekaniker eller ha personlig samme evner til å fikse ting som @Chilli Solbris eller @kdtran og sikkert mange andre her på forumet.

@sap_2000

Kommer nok til å tenke på dette hele tida når de må slås av eller ikke med den nye kunnskapen. Alicraft var alltid avslått når det ble pilket, bare slått på for å forflytte seg tilbake til riktig sted etter å ha drevet bort.

Er jo ikke noe drivstofforbruk egentlig men blir jo masse timer på motorne og eventuell "soting" kanskje om de går 8 timer på tomgang, men fint at de kan i det minste være i fri så propellene beveger seg ikke.

 

Quote

Vi få se xardas. Har ikke tall på hvor mange jeg hørt si at de aldri skal ha hartopp-båt, flybridgebåt eller lukket båt tidlig i karrieren når de tror norsk sommer bare er sol og vindstille :giggle:

Nesten uten unntak ender de opp med HT/ FB eller lukket båt senere i karrieren når man har erfart litt praksis 


Jeg tror nok at jeg er litt "uvanlig" så er veldig vanskelig for meg å endre smak angående noe, og i hvert fall ikke "følelser og emosjoner" og disse vekkes mest av enorme dritere altså flybridgebåter og ikke så mye av noe annet. Er for meg ikke "lite" det som må satses på å realisere drømmen fullt ut i fremtiden og dermed må dette også være noe som virkelig skaper følelser.

@19 fot Takker! Tipper at vi finner ut av dette med vinduene men vil helst ikke ta den "korrekte" og tungtvindte måten nå som man kan ennå bruke båten, men lekkasjer må jo stoppes snarlig. Er vel mer tid i vinterpausen til masse forskjellig fiksing.

Ellers er vel badeplatformen bitteliten og ikke noe å sammenligne med f.eks badeplatform på Princess 55 i Sverige eller en Princess 45 som var til salgs nærme Drøbak hvor denne også var ganske enorm. Forstod det som badeplatformen måtte ha en viss størrelse for at det skulle bli store krefter som påføres den av bølgene imens båten er stående ute på Skagerrak.

@ohio Tror ikke den er endret annerledes enn dette med badeplatformen, jeg tror nesten alle eldre Princess og Fairline har fått påbygd en badeplatform som ikke var en del av originalen. Det var jo påbygd badeplatform på så å si nesten alle fra Princess 55 hos megler i Stavanger til Princess 55 i Sverige hvor platformen var helt enorm. Det var også mer eller mindre påbygde badeplatformer på nesten alle båter kanskje med unntak for den Princess 55 i Skien som hadde VP 71A motorer.

Tror ikke noe annet er endret på båten utvendig og innvendig har vel ikke så mye å si for sjødyktighet og slikt alt er i hvert fall fastmontert og ikke noen frie møbler i salongen.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 20 minutter siden:

Zipwake bedrer vel ikke sikten

Med å bedrer sikten så siktes det nok til å senke fronten, eller som du sier å heve ræva opp. Da ser du lettere ut forran. Det samme gjør selvsagt trimflaps, men du mister litt av sikten på vei opp i plan, hvis du ikke aktivt justerer manuelt. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 3 minutter siden:

Med å bedrer sikten så siktes det nok til å senke fronten, eller som du sier å heve ræva opp. Da ser du lettere ut forran. Det samme gjør selvsagt trimflaps, men du mister litt av sikten på vei opp i plan, hvis du ikke aktivt justerer manuelt. 

 

Men jeg har aldri hørt om noen som monterer og bruker sånt for og bedre sikten :) 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 2 minutter siden:

Nei, ikke som hovedbegrunnelse. Men har hørt noen som sier det er en positiv bi-effekt🐝

 

Men her blei det lagt frem som at zipwakene sin hovedoppgave var å bedre sikten, så måtte forklare at det ikke er det som er hovedoppgava 

Link to post
Share on other sites

@Eika + @Thomas_h Er vel sikkert nøyaktig det dere sier, men det var vel bare denne "sikt effekten" som var lett synlig og som ble demonstrert av @sap_2000 til meg ved prøveseilinga :giggle: Og da var vel det eneste jeg fikk med meg at man ser mer også fra innvendig styreposisjon :lol:

Ellers antar jeg badeplatform er såpass liten at den er uproblematisk ved stopping ute på Skagerrak ellers så hadde @sap_2000 sagt noe om det.

PS. Eneste som er litt spesielt med båten (hvis den grafen for Sealine (hva slags modell Sealine?) med samme motorer er riktig for denne også) er at man enten kan gå i 5-7 knop eller må gå i 24-25 knop ikke noe midt i mellom siden i 10 knop bruker den mer drivstoff enn ved maxfart :giggle: Det er vel dette som er fint med "svære/enorme dritere" at man kan gå i 10 knop sånn passe raskt men fortsatt på økonomisiden (selv om det blir nesten samme L/NM som denne får ved 25 knop da).

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

La oss først se hvor mye groe som er på propellene til thruster før du sjekker større thruster, samt sjekke at den får nok strøm. Kan godt hende den holder fint.

 

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Mener det stod SP 55 og 185mm, men dette finner vi ut ved løft. 

Kan godt hende den holder om man forsyner den skikkelig med strøm og har rene propeller.

Siden det er truster fra Fredrikstad, skal det mye til at det ikke er en 185mm tunell i den båten. 

SP55 kan holde, men en oppgradering til SE80 og en strømforsyning som mener alvor [lithium] kan bli en positiv opplevelse. 

Det verserte en tråd her om dagen om det å få futt i baugpropellen, begynner ikke å gjenta alt her. Men vi har SE80 i vår Viksund på 29,5 fot uten flybridge. SP55 i en P35 høres litt snaut ut. Men det er uansett bedre med en mindre trustermotor med tilstrekkelig strømforsyning, enn en stor truster som kneler pga spenningsfall.

 

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

glem påhengsmotor til denne type båt. Tror du finne ut av hvordan fiske i praksis etterhvert samt kanskje endre preferanser underveis.

:yesnod:

 

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Og man skal uansett være forsiktig med  å skru av hovedmotorer om man ligger i mye sjø. På drevinstallsjoner står vannet i eksosslangen ca 25 cm under turbo. Stor sjø som slår inn og en båt som går opp og ned KAN således føre til at vann kommer inn og forbi turbo og videre inn i sylindre ved avstengt motor med havari i yttesre konsekvens.

:yesnod: :yesnod:

 

ohio skrev for 3 timer siden:

Må jo være en nedtur for tråden når emnet er Stor båt til lav pris for så og ende opp med en ombygget Princess 35 til normalpris 

Skjønner ikke hva motivet ditt er for å bare komme med negative kommentarer, oppgulp og motsigelser. 

En P35 er stor, større enn den første båten han kjøpte etter å ha startet denne tråden. Og prisen er lav. Dette er ekstremt mye båt for pengene. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 17.8.2024 at 13.59:

@Eika Takk og takk for interessant forslag! Dette virket veldig interessant om de har en nettside hvor de selger disse i Norge eller til Norge (eventuelt til Polen). Dersom dette kan fungere om du leser hva @Komodo skrev ?

Kanskje dette sammen med drivanker vil gjøre avdriften enda tregere og sjansen for at pilken eller loddet (avhengig av hva slags sett forsøkes det med) når dypet på over 200 meter og opptil 300. Gjør jo ikke noe at man flytter seg bortover bare man klarer å få pilken/loddet ned til bunnen samtidig som man kan beholde tykk nok snøre til at den "aldri revner" slik den jeg har på aktuell fiskestang (skal ha 2 stykk flere for 10gradern, siden den jeg foretrekker å bruke er nok best om man skal holde seg under 200 meter gjerne 150 eller mindre) og som var anbefalt av Terje på fiskeutstyrsbutikken.

Har du tenkt over hva som skjer hvis man kombinerer en slik "frontpåhengsmotor" for å holde posisjonen med et drivanker fordi det blir for tungt for førstnevnte motor?

 

Problemet var jo at det  er strøm der og at strømmen tar med båten. Den samme strømmen vil nok også ta med drivankeret så det bare blir enda tyngre for motoren når ikke bare båten skal beveges i 1-2 knop mot strømmen, men en et drivanker også skal dras avgårde i samme hastighet.

 

Et annet moment er jo at et drivanker med tau til lett kan skape trøppel for propeller i drift, enten på minimotoren som holder båen stabilt, eller de store propellene når man etterhvert skal reise derfra og ikke får viklet drivankertauet ut av propellene.

 

Har du nå kansellert ideen om å ha en 2 tonn tung vinsj fremme på dekk på cabincruiseren? Jeg tror nok at eneste nytteverdien av en slik vinsj vil være at den holder badeplattformen oppe av vannet så den ikke får så mange slag fra bølgene når du ligger rolig i bølger for å fiske.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Har nok kansellert ideen om kraftblokk/vinsj siden det ble en midlertidig liten pocketdriter og ikke en enorm driter hvor den er så svær at den vinsjen ikke gjør så mye (akkurat som den gjorde lite på den enorme skøyta som @Eika fortalte om).

Skal vel først prøve med dette drivankeret siden det var vel første tanken til mekaniker og broren hans vet vel mer om dette da han har drevet både med sportsfiske og fortsatt driver med yrkesfiske dersom han vil ha noe tid til "hvordan fiske på 10gradern" opplæring :giggle: Ellers muligens får noen tips om plasser hvor man slipper å fiske på 200-300 meters dyp for å ha håp om noe over 2kg.

Ellers blir det vel fiskecruise i Mars 2025, båten er jo liten men stor nok vel for at både meg og onkeln får overnattet (til og med bonus slektning ved behov) + om jeg får fiksa noe inverter så går det sikkert an å bruke PCen ellers får man ha laptop som lades når man er i gjestehavn med landstrøm. Blir vel gode forhold til havnemanøvrering i Mars da det blir masse plass pga. mangel på øvrige båter på tur. Om det er flatt Skagerrak en dag så kommer man trolig ikke bare til Sørlandsfjordene men også på tur til Danmark (tar jo ikke mange timene i 25 knop marsjfart). Da kan sikkert gytetorsk ved Skagens rev forsøkes på dersom jeg finner ut av hvor denne "reven" er :giggle:

Men klart 10gradern blir det vanskeligste å få til pga. dybden men burde forhåpentligvis gå med drivanker eller noe annet metode, ellers så forsikrer man seg vel om at drivanker er ut av vannet og oppi båten før man setter motorene i gir. Blir for øvrig veldig rart å måtte ha de på hele tida men antar vel det bare blir motortimer og ikke at drev dævver av disse timene (drev skulle jo ha veldig begrenset med levetid i forhold til hvor lenge motorne kan leve).

Forhåpentligvis klarer jeg å få noe kyndig guide som vil delta på betalt undervisningstur i hvordan fiske på 10gradern, ellers blir det for det meste grunnere plasser..... men den største fisken skulle vel være ved 10gradern hvis man ser bort ifra Januar-Mars hvor man må uansett ut av den der torskeforbudssona og inn i noe lovlig gytefjord på Sørlandet dersom ikke helt til Skagens rev.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...