Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev for 5 timer siden:

Det var jo det som var ideen å få tauene engang for alle på den tynne metall utriggern onkeln skulle til og med klatre der, men vi brukte muligens tiden feil og for hver gang vi kom tilbake etter fisking så var butikken allerede stengt i Langesund for å få til disse tauene og de gangene vi var der til riktig tid tidligere så hadde vi glemt å få med riktige mål på alt sammen.

Er det kun onkelen din som kan klatre?

 

Du er vel 35, og onkler pleier å være ca 30 år eldre enn nevøen sin (men finnes jo feks onkler som er yngre enn nevøen sin også), er det da naturlig at det er onkelen som skal klatre på båten din?

 

Og har du vurdert å tre gjennom tauet med båtshake eller lignende?

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 19 minutter siden:

Er det kun onkelen din som kan klatre?

 

Du er vel 35, og onkler pleier å være ca 30 år eldre enn nevøen sin (men finnes jo feks onkler som er yngre enn nevøen sin også), er det da naturlig at det er onkelen som skal klatre på båten din?

 

Og har du vurdert å tre gjennom tauet med båtshake eller lignende?

Får satse på TS får noen til å ta tur innom båten straks og undersøkt alarm og få på plass fortøyning på båten.

så får han bruke noe tid på å gjøre seg kjent med båten når han returnerer til Norge.

 

Link to post
Share on other sites

Som vi pratet om på meldinger.  Antagelig sensor som står litt lavt (lavere enn det pumpa får tak i).  
sjekk og evt flytt sensor noen cm opp.  Men sensor trigget antagelig for at det er noe mer vann enn før.   Alternativt er sensor defekt men det er sjeldent.   
 

Forrige eier fikk jo melding på tlf sist gang denne pumpa gikk.  
jeg vet ikke hva slags overvåkning som er der, men det er tydeligvis noe med et sim kort som senser på vannivå og spenning og sikkert temp.  
@kdtran kan sikkert fortelle hva slags opplegg det er, så må du få logger deg inn og parret det opp mot deg så har du bedre oversikt.  
 

amg fortøyning så holder 16mm fint.  Men det må fortøyes riktig.  
støtter løsningen om å kjøpe de settene med 6 tau med løkke som @Eika linket til da spleising kanskje er å ha litt store forhåpninger når du så langt ikke har fått fortøyd skikkelig på alle sider. 
 

anbefaler deg sterkt å legge litt mer energi i båthold fremfor å delegere bort til onkler og andre som ikke er tilstede.  
det er du som er båteier og må ha styringen på dette.  
å reise fra en båt som er middelmådig fortøyet nå på høsten er å ta unødvendig risiko.  
der samme gjelder dette med strøm og vann og ganske snart også temperatur og frost.  .  
 

blir fort mye unødvendig styr samt dyrt å fikse opp i.  
og ikke len deg tilbake og tenk at forsikring ordner alt.  
for det første må man ordne og organisere alt selv, og lukter selskap/ takstmann at båten ikke har vært skikkelig fortøyd, vannalarmer ikke fulgt opp osv så blir veien ekstra tung.  
Og det meste relatert til frost er ikke dekket.  

Båten din  har ett system for å overvåke vann, strøm og temp, så bruk det.   Båt i denne størrelse/ type/ alder er ikke noen man bare kan bruke når det passer (ut å fiske) og glemme resten av tiden.  De fleste bruker langt mer tid og tankevirksomhet på vedlikehold, ettersyn og passe på båten enn de bruker på å kjøre/ fiske

da bør man eie en nyere, mindre styrehusbåt med påhengsmotor om man vil ha minst mulig med båten å gjøre utenom bruk.   
 

Tror dy vill oppleve langt mer glede og mestringsfølelse når/ om du setter deg litt mer inn i praktiske ting ang det å eie båt.   
å lære/ lese seg litt opp på fortøyning, knuter, strøm, få satt opp overvåkning (du er jo datamann) krever ikke mye om man er litt interessert.  
 

Du har jo også mange her på forumet du kan konferere med.  Ta litt bilder, vis, spør og grav slik du har gjort underveis til kjøpet så blir det bra.  
 

du kjøpt en meget bra og tek usj ung båt latterlig billig.  Viktig å ta vare på verdiene i den (som er laaaangt mer enn pengene du betalte).  Og til sist takk deg selv for ar du ikke kjøpte noe langt større og teknisk eldre «drit» som du egentlig hadde lyst på.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

.. støtter løsningen om å kjøpe de settene med 6 tau med løkke som @Eika linket til da spleising kanskje er å ha litt store forhåpninger ...

Hallo.... det er gjort på en halvtime å lære seg å spleise ei løkke. Lærte det selv da jeg var 5 år. Synes ikke det er å legge lista høyt.

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

... ikke len deg tilbake og tenk at forsikring ordner alt.  

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Båt i denne størrelse/ type/ alder er ikke noen man bare kan bruke når det passer (ut å fiske) og glemme resten av tiden.  De fleste bruker langt mer tid og tankevirksomhet på vedlikehold, ettersyn og passe på båten enn de bruker på å kjøre/ fiske

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

Du har jo også mange her på forumet du kan konferere med.  Ta litt bilder, vis, spør og grav slik du har gjort underveis til kjøpet så blir det bra.  

 

sap_2000 skrev for 2 timer siden:

du kjøpt en meget bra og tek usj ung båt latterlig billig.  Viktig å ta vare på verdiene i den (som er laaaangt mer enn pengene du betalte).  Og til sist takk deg selv for ar du ikke kjøpte noe langt større og teknisk eldre «drit» som du egentlig hadde lyst på.   

 

I disse andre sitatene er vi imidlertid helt på linje. Det virker som om TS tror at man på en enkel måte kan kjøpe seg fri fra alt ansvar på en billig måte  gjerne som en byttehandel mot at noen kan bruke båten. Så enkel er imidlertid verden ikke. 

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 18 timer siden:

Det var jo det som var ideen å få tauene engang for alle på den tynne metall utriggern onkeln skulle til og med klatre der

Denne dukket opp på fjesboka:

 

https://www.facebook.com/reel/853982650033344

 

Dette er en mulig metode (av mange) for å feste tau om du ikke rekker ned, bare at du istedenfor å løfte opp bøtta slik som på videoen så drar du opp løkka og knuten slik at du har tau gjennom løkka på utriggeren så du kan få fortøyd ordentlig.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 16 timer siden:

Hallo.... det er gjort på en halvtime å lære seg å spleise ei løkke. Lærte det selv da jeg var 5 år. Synes ikke det er å legge lista høyt.


For så vidt enig, men har du møtt TS? Eller fått med deg hans (mot)vilje til visse praktiske/ manuelle ting.   
derfor tenkte jeg at det er bedre å få båten fortøyd enn å vente inn i evigheten på at spleising skal læres og gjøres.  
 

Komodo skrev for 16 timer siden:

I disse andre sitatene er vi imidlertid helt på linje. Det virker som om TS tror at man på en enkel måte kan kjøpe seg fri fra alt ansvar på en billig måte  gjerne som en byttehandel mot at noen kan bruke båten. Så enkel er imidlertid verden ikke. 


vi er jo stort sett det, fornuftige folk som vi føler vi er  😅 😇

 

man kan nok kjøpe seg fri fra det meste, men det koster så mye penger at da hadde man antagelig hatt en flett ny 50-70 foter og følt det var småpenger som gikk med til båten …

 

TS har fått en fantastisk bra båt teknisk sett, men den vil fort forringes og forfalle om man ikke er litt «på» og proaktiv.  
En ting er pengene, men viktigere enn det er blir problemer med å få brukt båten når man ønsker, vente på at noen skal fikse stadig flere ting samtidig som man får en båt færre vil eller orker tenke på å kjøpe.   
 

du så det selv hvorfor den ikke ble solgt før du kjøpte den.  Den lå der møkkete med masse gummistriper langs sidene, møkkete fendre, litt slitte trekk og absolutt ikke striglet hverken utvendig eller innvendig.  
 

du vant jo på det, men hadde selger giddet å legge med litt tid i shining av båten samt vært mer tilgjengelig for visning hadde den blitt solgt for lengst og til en høyere pris.   

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Bedre med enkle Biltema tau så den kan bli fortøyd skikkeligt ganske enkelt iløpet av kort tid, enn og vente år og dager på at det skal måles taulengder, som skal sendes avgårde, så vente på at de har tid til å spleise, så hentes og monteres, eevt vente ett år på at TS har giddi og lest hvordan man spleiser og faktisk giddi å prøvd 

 

Det er vel bare og betale noen 30k for og syrevaske den, rubbe og polere den skikkeligt, så kan den bli ganske fin igjen 

Link to post
Share on other sites

Har skummet gjennom tråden til han som virkelig utførte en kjempejobb på denne klassikeren for noen få år siden. Håper virkelig at ny eier tar vare på dette som var en perle av en båt. Å kalle dette for en "pocketdriter" blir jo helt feil, det er/var jo et klenodium. Time will show.

447F8A1B-7DB3-4325-B3FD-ADDD312B3CEB.jpeg.f6bd4116f992f983e2ce4a855a8f277a.jpeg

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 6 timer siden:

Har skummet gjennom tråden til han som virkelig utførte en kjempejobb på denne klassikeren for noen få år siden. Håper virkelig at ny eier tar vare på dette som var en perle av en båt. Å kalle dette for en "pocketdriter" blir jo helt feil, det er/var jo et klenodium. Time will show.

447F8A1B-7DB3-4325-B3FD-ADDD312B3CEB.jpeg.f6bd4116f992f983e2ce4a855a8f277a.jpeg

Ser ut som TS har gjort et kupp med kjøpet. 
Som du sier passer ikke navnet Pocketdriter til den båten.

Får håpe TS klarer ta vare på den videre og setter seg inn i hva som kreves med å ha båt.

 

Har ikke den stooore troen selv.

Når det svikter med å ordne med å fortøye båten etter uker etter kjøp og må basere seg på hjelp ?

Hvordan ville det gått med en 50-60 fots båt ?????

Får håpe at alt arbeid som er lagt ned i den båten tidligere ikke svinner vekk i tull på ny eier og den får et langt liv videre som den fortjener.

 

 

Link to post
Share on other sites

Altså Pocketdriter er pga. størrelsen og bruker bare ett morsomt navn fra forumet siden så mange folk kommenterte det med dritere og noen fant på navnet som jeg synes var sabla morsom norsk vinkling av Polske krypa selv om folk i Norge ikke alltid tenker på "ræl som driter eksos" men faktisk dass da.

Synes det var så morsomt at selv når jeg engang får råd til noe svært og halvgammelt til 5-6 mill (men kanskje heller noe gammelt hvor motorene dævva og nye kan kjøpes med tilbehør og montering på verksted da har man garanti og nytt og det er viktigere enn at skallet er gammelt).

Ellers så har jeg fortsatt de tingene som heter "jobb" å holde på med som nye avtaler og greier hvor man skal passe på at 1 mill euro vokser og gror og gir avkastning ellers blir det ingen andre dritere og drømmer.

For øvrig skjønner jeg ikke hvordan det ville være dyrere å få riktig fortøyd en større båt den hadde sikkert allerede vært gjort det lenge siden for istedet for å knote med dette med onkel så hadde jeg betalt noen for å hjelpe til så alt blir riktig. Så det hadde blitt dyrere, men her blir alt ordnet også båten får besøk med mekaniker på torsdag.

@sap_2000
 

Quote

man kan nok kjøpe seg fri fra det meste, men det koster så mye penger at da hadde man antagelig hatt en flett ny 50-70 foter og følt det var småpenger som gikk med til båten …


Vel dersom noensinne i livet jeg har råd å kjøpe en Fleming 78 som er nesten ny (eller i en tilstand som du ville kalt bra og kunnet gi en tommel opp for) og i tillegg ha penger investert i flyskole og annet som gir 15 %++ per år, den gangen tror jeg at jeg ville hatt råd til å ansette noen på heltid til å passe på dette. Tror ikke personen trenger å ha alle kunnskapene som du har for at dette skulle overleve fint og kunne brukes når jeg skal bruke den. Altså når prisen på en bruktbåt er 20 mill da tror jeg ikke det blir småpenger i forhold til å ansette noen på heltid nærmest til å passe på den og fikse på den osv.

Men nå har jeg verken penger nok til 20 mill selv om jeg brukte absolutt alt jeg eier istedet for å tjene penger på det, eller samme problemet siden båten er en rimelig "Pocketdriter" med motorer som enda lever siden de er 5 år gamle. Den skal bli fikset på torsdag siden mekaniker vil finne ut av den sensoren, jeg er feil person til å finne ut av den på egenhånd. Det var ikke mer vann i båten enn det bittelille helt i bunn som man hadde i Sande også. Muligens noe drypper fra lokket over motorene bak men det er minimalt og godt mulig bare fordi jeg åpnet denne for å sjekke bak også. Og jeg forstod det slik på både deg og mekaniker at disse båtene var laget uten kalesje bak og at man ikke trengte å styre med denne som bare er ekstra jobb og kunne ha den åpen.

Ellers vil båten på torsdag også måles der det skal fortøyes og riktige tau bestilles fra fiskeutstyrsbutikken og båt blir riktig fortøyd. Den blir sikkert tatt opp i Oktober (men Stathelle marina kunne ikke siden de fant ut de ikke har ett eller annet til flybridge båt og at de flybridgebåtene som står hos dem overvintrer på vannet) om jeg finner noe sted som Wector om det ikke er plass i Langesund igjen. Siden onkeln min vil komme i Oktober så etter noen fisketurer vil jeg senere ikke trenge ekstern hjelp til å få bygga det teltet og hele greia så den overvintrer riktig. Da vil også mekaniker i samme slengen få bytta propeller og tatt motor & drev service + frostsikre hele greia slik at den kan overvintre trygt til Mars.

@ohio Jeg tror nok at fremtidig båt vil enten være noe hvor motorer har dævva og man skal levere den inn på ett verksted hvor de monterer splitter nye med tilbehør og nye drivstofftanker eller noe som er 2005++ og kan få @sap_2000 approved stempel. Du ser jo i tråden til @kdtran han fiksa jo skikkelig de motorene i Princess 45 og likevel så begynte ting å dævve, så kanskje nye motorer og gammel båt er best løsning mot ting som dævver slik at mekaniker ikke behøves mer enn den tiden han har til overs.

@Boatmad 50-60 fots båt hadde vel allerede hatt alt den trenger til å være fortøyd longside uten at man måtte utpå metall utrigger eller bruke spesielle teknikker til å få dette ordna riktig. Ønsker å få det så riktig som mulig så kan disse tauene bli "boende" i båsen så de bare tas opp til båten når den fortøyes.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Ellers så har jeg fortsatt de tingene som heter "jobb" å holde på med som nye avtaler og greier hvor man skal passe på at 1 mill euro vokser og gror og gir avkastning ellers blir det ingen andre dritere og drømmer.

Du visste vel før båtkjøpet at du har en jobb. Og så vet man at båt tar endel tid, også utenom bruken, så da må man sørge for å ha nok tid tilgjengelig hvis man vil ha båt.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

For øvrig skjønner jeg ikke hvordan det ville være dyrere å få riktig fortøyd en større båt den hadde sikkert allerede vært gjort det lenge siden for istedet for å knote med dette med onkel så hadde jeg betalt noen for å hjelpe til så alt blir riktig. Så det hadde blitt dyrere, men her blir alt ordnet også båten får besøk med mekaniker på torsdag.

Poenget er vel ikke at det er dyrere å fortøye stor båt, men at stor båt betyr mange flere og større ting som må ordnes og dermed tar stor båt mer tid. Dette ble vel nevt i forbindelse med at du etter 2 uker enda ikke har fått tid til å fortøye båten skikkelig. Tidsklemma ville vært mye verre med stor båt.

 

Selv har jeg to små båter på 25 og 19 fot og dermed blir det mindre tid som går med til vedlikehold osv slik at jeg får brukt mer tid på vannet. Mens andre skal ha størst mulig båt og ender dermed opp med å tilbringe tiden på land med alt som må fikses før de kan komme utpå. Du har vel sett den lange tråden med emne tørrdokk osv. De ville ha stor båt og fikk mange utgifter og mye jobb og lite tid utpå vannet. For en brøkdel av utgiftene og arbeidsinnsatsen kunne de med en mindre båt kost seg ute på vannet og hatt mange fine turer.

Link to post
Share on other sites

@19 fot De aller fleste har en jobb eller firma som har båt og de færreste bor i den båten som f.eks @Chilli Solbris så de fleste båter må kunne overleve alene etter at de er sikret. F.eks skal båten bli profesjonelt vintersikret med mekaniker.

Slik den er fortøyd har den levd i Sande over halve året så jeg antar det går greit her også men jeg vil jo ha mekaniker på besøk til båten på torsdag så da får vi ordnet alt sammen. Så blir det på slutten av Oktober opp og vintersikring siden onkeln kommer ikke før begynnelsen av mars så da kan båt likegreit etter noen fisketurer tas opp og vinterkonserveres. Samtidig kan dette med vinduer osv. tas om mekaniker vil ha nok tid i tillegg til service på drev/motor og frostsikring.

Folk har jo båter i Middelhavet f.eks imens de jobber i USA eller har firma der og disse båtene overlever fint uten at det er noen ansatt til å drive og gjøre noe med dem. Eventuelt er det en ansatt for hele havna, noe slikt er sikkert bra idee om alle i havna med 100vis a båter splesia lønna til en person som går rundt der hver dag og sjekker om ingenting skjer med noen av båtene og eventuelt sikrer det som skjer og informerer eier.

Ellers at båten er stor betyr jo ikke at den må dævve mye mer enn en liten båt, kan ikke forstå hvorfor en liten motor skal dævve mindre enn en større. For øvrig blir vel de fleste fritidsbåter ikke brukt mer enn 50 motortimer i året noe 300 timer på de nye motorene tilsier. Spesielt når motorne er jo av når jeg f.eks fisker og får ikke ekstra motortimer så lenge det er rimelig flatt og ingen fare for at vann kommer opp noen steder i drevet.

Med andre ord motorer og til og med drev dævver av alder og ikke av bruk i tilfelle de fleste fritidsbåter.

For øvrig er det betydelig bedre kvalitet av tiden på vannet med denne båten enn med Alicraft fordi den er mer stabil i bølger og selv i flatt vann er den også mer stabil det vil si man kan gå rundt i den uten at den reagerer på at man forflytter seg slik Alicraft 31 reagerte. Ergo en 25 eller 19 fots båt ville være mye mindre bølgekomfortabel og komfortabel til å bevege seg rundt i. Så man får komforten på havet man betaler for.

@Komodo
 

Quote

Det virker som om TS tror at man på en enkel måte kan kjøpe seg fri fra alt ansvar på en billig måte  gjerne som en byttehandel mot at noen kan bruke båten.


Nå har jeg da ikke noen passende båt eller kandidat, men mener det måtte være en verdi for noen som har lyst på en båt og å bruke den. Tenk deg f.eks når du var 18 elns og ikke hadde så mye penger men allerede hadde kunnskaper.

Så har du ett valg: Betale penger du ikke har for å kjøpe en båt som du vil ha og deretter betale for dens vedlikehold osv + gjøre all jobben likevel. Eller bruke en båt gratis og kun gjøre jobben som du måtte gjort uansett og ikke betale noe som helst som du ikke på den tid har råd til likevel?

Nå er jo "Pocketdritern" ikke så verdifull men om det var snakk om større og nyere båt til flere mill, hva hadde fått bedre gjennomslag i f.eks en familie hvor familiefaren hadde lyst på båt. "Hør her kjære kone vi tar opp lån til skorsteinen og kjøper båt til flertallige mill + den vil koste masse å vedlikeholde + jeg må bruke tid på dette" vs "Vi kan bruke en båt gratis mesteparten av året trolig også akkurat når vi har ferie, jeg må bare bruke litt tid på den slik jeg måtte om det var min egen båt også".

Men foreløpig er jo "Pocketdriter" relativt teknisk ny og trenger ikke masse jobb. Så den jobben den trenger er det ikke noe problem å betale for så lenge mekaniker vil ha tid, og å få bruke båten dersom han skulle ha lyst kan en få gratis som bonus for å ha ekstra tid ved rare anledninger når noe skjer.



 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, XardasKSP said:

Eller bruke en båt gratis og kun gjøre jobben som du måtte gjort uansett

Du har tydeligvis alt for mye penger, eller en veldig feil holdning til egne verdier. Man overlater ikke ansvaret for vedlikehold og ettersyn til en eller annen som får bruke båten gratis. Har man kjøpt båt, har man forpliktelser. Å sammenligne med å legge båten i en marina  der man betaler for ettersyn og gjerne service og klargjøring, blir feil. Du har lagt båten din i en bås med en akter og en baugfortøyning. Når båten er fortøyd med springer og brest på begge sider, kan du sove bedre om natten. Men en tur innom båten et par ganger i uken er ikke feil. Lokale folk som har sett fortøyningen din, prøver å gi deg råd. Men du fortsetter gnålet om større båt, og en mekanikker som er sidestilt med vår herre. Den dagen du behersker å eie en bitteliten 35foter, kan du realisere drømmen. Ikke før. Du tør jo ikke bruke denne lille tassen uten mannskap en gang. Beklager litt krass tone, men begynn å ta til deg det folk med peiling sier til deg. Få en av de lokale til å fortøye skuten, og betal det det koster for jobben og tauverket. Eller ta turen selv.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Amfea Altså som fortalt før så forvalter jeg verdiene slik at båten er kjøpt av såkalte "sløsepenger" de samme som folk bruker på alt fra pøbben, Maledivene eller potetgullpakke. Dette er forbrukspenger som jeg har valgt å slutte å sløse på f.eks forsøk på stifte familie eller på å spandere fest i Polen. Jeg brukte dem istedet på båt til meg selv, men poenget er at dette skal være kos derfor drar jeg ikke alene med båten noe jeg aldri har tenkt å gjøre og heller ikke gjort med minisnekka eller Alicraft. Båt er ment å brukes med folk i familien og det er ikke ment som en ekstremsport hvor jeg skal løpe fra flybridge for å fortøye den f.eks imens båten driver avgårde, er heller ikke meninga å ha det tungtvindt overalt siden ting blir mye lettere til og med å få fisket på riktig sted om det er flere i båten.

Ellers som sagt holder jeg på ordne med båten i morgen kommer mekaniker til den så blir alt ordnet riktig akkurat som det skal være og jeg har flertallige tau fra Biltema ombord men ønsket riktige som jeg ble anbefalt fra fiskeutstyrsbutikken.

Så alt blir ordnet og om vintern vil båten ligge pent sikret på land få all slags service + fiksing av vinduene + før den skal ut igjen i mars blir den skrap og malt under det siste klarer jeg fint selv. Så blir den polert og hele pakka om den skal selges eller byttes inn i en større båt i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Amfea Altså som fortalt før så forvalter jeg verdiene slik at båten er kjøpt av såkalte "sløsepenger" de samme som folk bruker på alt fra pøbben, Maledivene eller potetgullpakke. Dette er forbrukspenger som jeg har valgt å slutte å sløse på f.eks forsøk på stifte familie eller på å spandere fest i Polen. Jeg brukte dem istedet på båt til meg selv, men poenget er at dette skal være kos derfor drar jeg ikke alene med båten noe jeg aldri har tenkt å gjøre og heller ikke gjort med minisnekka eller Alicraft. Båt er ment å brukes med folk i familien og det er ikke ment som en ekstremsport hvor jeg skal løpe fra flybridge for å fortøye den f.eks imens båten driver avgårde, er heller ikke meninga å ha det tungtvindt overalt siden ting blir mye lettere til og med å få fisket på riktig sted om det er flere i båten.

Ellers som sagt holder jeg på ordne med båten i morgen kommer mekaniker til den så blir alt ordnet riktig akkurat som det skal være og jeg har flertallige tau fra Biltema ombord men ønsket riktige som jeg ble anbefalt fra fiskeutstyrsbutikken.

Så alt blir ordnet og om vintern vil båten ligge pent sikret på land få all slags service + fiksing av vinduene + før den skal ut igjen i mars blir den skrap og malt under det siste klarer jeg fint selv. Så blir den polert og hele pakka om den skal selges eller byttes inn i en større båt i fremtiden.

Skummer selv gjennom tråden.

får ikke med meg alt :( da den er ganske laaaang og går i div retninger.

Om du er i Norge nå ? Ta deg turer innom båten selv om du ikke skal på tur.

Trenger ikke bistand av onkel eller mekaniker for det.

Bli kjent med den og studer hva finnes ombord og bli kjent med båt og utstyr.

Konsentrer deg om båten du har nå.

Lær deg bruke båten du har før du hopper videre opp i størrelse.

 

 

 

 


 

Link to post
Share on other sites

Båten har sensor altfor langt nede og det lekker litt regnvann inn i motorrommet på en eller annen måte men det burde det ikke fordi man skal ikke behøve å ha noe kalejse ute da dette var ikke original designet til Princess.

Mekaniker kunne ikke rive og lime sensorn på nytt i dag det skal tas når båten er ute av vannet inklusive finne ut av hvor det regnvannet kommer inn, men fikk fikset det at sensor fortsatt funker med noe kreativ fantisfull løsning slik at båten fortsatt redder seg og har fungerende lensepumper om noe skulle skje.

Ellers er den nå riktig fortøyd på begge sider men skal ha noen andre tau som jeg skal bestille etter anbefaling fra mekaniker, ellers er alt greit med båten og til våren blir den penere og bedre enn den var da jeg kjøpte den da uten lekkasjer og med fungerende vindusviskere, service på motorer og drev + sensor på riktig plass og ingen lekkasje inn til motorrom.

PS. Ordnet det også at mekaniker redder båten om noe skulle skje når jeg er i Polen og driver med firmaet slik at jeg ikke må fly til Norge fordi noe dævver som mekaniker kan redde. Så båten er helt trygg nå.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Båten har sensor altfor langt nede

 

Bra. Det var det jeg skrev til deg var mest sannsynlig årsak.

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

det lekker litt regnvann inn i motorrommet på en eller annen måte men det burde det ikke fordi man skal ikke behøve å ha noe kalejse ute da dette var ikke original designet til Princess.

 

Det er ikke noe galt med designet. 

Slike små lekkasjer oppstår og kommer inn gjennom en eller flere av de hundrevis av hull, skruehull, sammenføyning av deler, feks mellom skrog og dekk som var tettet med tetningsmasse som ikke holder evig..

Mest sannsynlig er det ett eller flere av de hundre hullene til skruene for beslag, rekkestøtter, hengsler, fendelist eller annet som er montert.

 

Dette har vi pratet om før ved eldre båter og alle stedene det potensielt kan komme inn noe vann. Litt vann i motorommet gjør ingenting. Verre er det når slike små mengder kommer inn ørten steder og ødelegger interiør litt overalt.

Eldre båter lekker mer og flere steder enn nyere. Større båter med flere ting og dermed hull lekker flere steder enn en mindre og enklere båt.

 

Ingen krise det her, men sørg alltid for å ha en fungerende lensepumpe (og flottør), samt strøm og helst en alarm og overvåkning til mobil som båten din faktisk har. 

 

Dette er små mengder vann og relativt vanlig årsak. Neste gang kan de være annen årsak og større mengder.

 

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Ellers er den nå riktig fortøyd på begge sider men skal ha noen andre tau som jeg skal bestille etter anbefaling fra mekaniker

....

til våren blir den penere og bedre enn den var da jeg kjøpte den da uten lekkasjer og med fungerende vindusviskere, service på motorer og drev + sensor på riktig plass og ingen lekkasje inn til motorrom.

 

Gull :thumbsup:

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000 Altså ideen var at kalesje ikke var en del av originalen, men jeg tror at fravær av denne fører til at vann lettere finner hølet. Men mekaniker hadde tro på at han finner og tetter det som eventuelt lekker, men det er slik mekaniker gjør om vintern når båten er i opplag og det er masse muligheter for tid til overs, antar dette hadde gått med større båt også bare tatt mer tid men hadde vært nok tid såvidt jeg forstod det.

Ellers ble anbefalt en annen lensepumpe med nettopp flottør og noe annet mekaniker nevnte ved dem som jeg ikke helt skjønte hva var (men i hvert fall samme opplegget han putta på da han helrestaurerte sin tidliegere Summer Family 27 ) men han skulle ordne å fikse på riktige lensepumper som skulle faktisk ikke være noe veldig dyrt å kjøpe. Propeller er i hvert fall hittil det definitivt dyreste men mekaniker var helt enig at motor skal klare opptil 3600 rpm og det er bra for motorenes belastning og videre friskt liv fremover at propellen ikke er for stor som den er nå.


For øvrig synes mekaniker det var kanskje en idee at båt fra 1990 tallet som f.eks allerede har dævva motorer som utrustes på verksted med splitter nye motorer med gear, akslinger, propeller, drivstofftanker og instrumenter som vil være 2025 f.eks eller 2026 (avhengig av når jeg har råd :giggle: ) vil muligens dævve betydelig mindre enn f.eks båt fra 2005-2008 hvor alt er samme årstall.

Altså hvis man for en 50++ drømmebåt skal betale 5-6 mill så kan man likegodt betale for ett godt skall sikkert veldig lav sum (noe fra 1990 tallet) og putte på splitter nye D13 med max effekt og komme på samme sum (med MAN hadde det blitt for dyrt :lol: ) inklusive drivstofftanker og hele tilbehøret og fiksa på verksted med garanti. Selvfølgelig må det da være noe som man ønsker å beholde "for alltid" da resten av markedet henger seg trolig mer oppi at skallet og interiøret er nyere og vakrere enn i at farkosten skal ikke teknisk dævve. Dævvinger som ikke har noe med drivverk å gjøre pleier å være betydelig rimeligere ting og ikke forårsake havari midt ute på havet i bølger (med drivverket mener jeg også i samme slengen splitter nye slanger, skroggjennomføringer, batterier og alt annet som man får til sikkert innenfor 5 mill om skallet med dævva motorer kjøpes rimelig).

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 18.9.2024 at 12.15:

Ellers at båten er stor betyr jo ikke at den må dævve mye mer enn en liten båt, kan ikke forstå hvorfor en liten motor skal dævve mindre enn en større. For øvrig blir vel de fleste fritidsbåter ikke brukt mer enn 50 motortimer i året noe 300 timer på de nye motorene tilsier. Spesielt når motorne er jo av når jeg f.eks fisker og får ikke ekstra motortimer så lenge det er rimelig flatt og ingen fare for at vann kommer opp noen steder i drevet.

Med andre ord motorer og til og med drev dævver av alder og ikke av bruk i tilfelle de fleste fritidsbåter.

Du må forstå at det trengs flere timer vedlikehold for å holde igang en stor båt som din enn en liten som feks min.

 

En ting er at det i en stor båt er mye ekstra utstyr som ikke finnes i en mindre båt. Min båt får garantert ikke problemer med baugpropell, ankervinsj, servostyring, radar, septiktank osv da dette ikke finnes, mens du sikkert har mesteparten av dette, og noe vil nok ryke etterhvert.

 

Så er det også slik at ting err større og tyngre på en stor båt, og det medfører ekstra arbeid.

 

Om du skal ha på bunnstoff så er det vel ca 4 ganger så stort areal som skal smøres med bunnstoff sammenlignet med min.

Har jeg og du utette vinduer så har jeg 5 små, mens du sannsynligvis har mange flere meter med vinduskarmer.

Er det utettheter ved skruehull rundt omkring så har du mange flere av det enn meg.

Skroggjennomføringer har jeg en av (til en vask som ikke finnes lenger), du har sikkert flere.

 

Hvis vi begge skal ha båten på land så tar det meg ca 20 minutter å få båten opp på henger og stroppe fast så den er klar til kjøring på vei. Mens du må bestille kranbil eller lignende (eller kanskje få den løftet opp med gaffeltruck med ekstrautstyr jeg har vært med å utvikle for mange år siden).

 

Får vi begge noe i propellene så tilter jeg opp motoren og lener meg ut og får ting ut av propellen, mens du må få tauet båten inn til land og deretter avtale løft og så kan du få ut det som er i propellen (evt bestille dykker).

 

Store båter har gjerne dieseltank og kanskje dieseldyr, mens små båter har bensintanker med færre problemer. Og størrelsen på tanken er jo en utfordinrg hvis den skal rengjøres eller byttes. Du har jo selv nevnt viktigheten av å gjøre den store jobben med å bytte tanker, noe som er en omfattende og dyr prosess. Men hvis jeg må bytte tank så går det med noen hundrelapper til en 29 liters tank fra Biltema og så må jeg løsne hurtigkoblingen til slangen og lempe ut en tank som veier ca 1 kg (pluss vekta av bensinen) og lempe inn ny tank og klikke på hurtigkoblinga. Ferdig på 2 minutter, hvis jeg somler.

 

Du har nevnt at hvis en otor hos deg havarerer så koster det ca millionbeløp. Men hvis nyeste motoren min havarerer så er det en motor som ny kostet under 14.000 kr, så det er ikke samme økonomiske katastrofen. Og angående selve motorbyttet så er jo det en komplisert prosess hos deg, mens jeg kan løfte motoren med en hånd.

 

Så konklusjonen blir at man må regne med mye mer jobb på en stor båt enn på en liten. Og det er noe av grunnen til at jeg har valgt "liten" båt, da det betyr mindre tid til vedlikeholdsarbeid og dermed mer tid til å være utpå sjøen.

 

Du nevner at det ikke er noen fare for at vann kommer opp noen steder i drevet. Men visste du at mange drev har en gummibelg som mange ikke tenker over, men som er viktig for å hode vannet ute? Om den ikke byttes i tide så kan det gå hull og så fosser vannet inn i båten og i mange tilfeller så går den ned om ikke maskinrommet er tilstrekkelig lite og trangt (lite vedlikeholdsvennlig) til at vannskaden begrenses til motorrommet. Hørte at vanlgi livsløp for Draco-båter er at de er i sjøen mange år og så blir de solgt til Mjøsa hvor vedlikeholdet droppes og belgen ryker så båten går ned.

 

50 motortimer i året i snitt på fritidsbåter kan nok stemme det, men selv bruker jeg hvertfall den største båten min mye mer enn det.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 18.9.2024 at 15.59:

men poenget er at dette skal være kos derfor drar jeg ikke alene med båten noe jeg aldri har tenkt å gjøre og heller ikke gjort med minisnekka eller Alicraft. Båt er ment å brukes med folk i familien og det er ikke ment som en ekstremsport hvor jeg skal løpe fra flybridge for å fortøye den f.eks imens båten driver avgårde, er heller ikke meninga å ha det tungtvindt overalt siden ting blir mye lettere til og med å få fisket på riktig sted om det er flere i båten.

Men du burde uansett lære deg å beherske å komme deg inn i havn og fortøye alene slik at du kan det hvis du plutselig trenger det.

 

Kanksje må du plutselig flytte båten din uten at andre er med deg. Eller noen som er med får sviktende helse så du må gjøre alt selv. Eller kanskje de må brått i lad og du slipper dem iland i fremmed havn og må deretter kjøre til hjemmehavn og fortøye alene.

 

Å trene alene kan kanskje være skummelt og risikabelt. Men hva med at du trener på det når du er ute med andre? ALtsåå at du sier til dem at de skal bare være tilskuere og du skal gjøre alt selv, men at hvis du roper KATASTROFE så skal de likevel hjelpe til. litt som en pilot som er nesten ferdig utlært hvor instruktøren ikke skal gjøre nevneverdig, men kunne gripe inn ved behov.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 18.9.2024 at 12.15:

Nå har jeg da ikke noen passende båt eller kandidat, men mener det måtte være en verdi for noen som har lyst på en båt og å bruke den. Tenk deg f.eks når du var 18 elns og ikke hadde så mye penger men allerede hadde kunnskaper.

Så har du ett valg: Betale penger du ikke har for å kjøpe en båt som du vil ha og deretter betale for dens vedlikehold osv + gjøre all jobben likevel. Eller bruke en båt gratis og kun gjøre jobben som du måtte gjort uansett og ikke betale noe som helst som du ikke på den tid har råd til likevel?

Nå er jo "Pocketdritern" ikke så verdifull men om det var snakk om større og nyere båt til flere mill, hva hadde fått bedre gjennomslag i f.eks en familie hvor familiefaren hadde lyst på båt. "Hør her kjære kone vi tar opp lån til skorsteinen og kjøper båt til flertallige mill + den vil koste masse å vedlikeholde + jeg må bruke tid på dette" vs "Vi kan bruke en båt gratis mesteparten av året trolig også akkurat når vi har ferie, jeg må bare bruke litt tid på den slik jeg måtte om det var min egen båt også".

Men foreløpig er jo "Pocketdriter" relativt teknisk ny og trenger ikke masse jobb. Så den jobben den trenger er det ikke noe problem å betale for så lenge mekaniker vil ha tid, og å få bruke båten dersom han skulle ha lyst kan en få gratis som bonus for å ha ekstra tid ved rare anledninger når noe skjer.

Er det egentlig s smart  låne ut båten som betaling for arbeid?

 

Har du tenkt over at det lett kan skje noe som blir veldig dyrt, som feks grunnstøting? En blakk 18-åring som ikke har tilgang til båt innen familien har vel som regel ikke så mye erfaring med å føre en større båt, så da øker faren for uhell. Ungdommelig overmot er det også noe som heter. Så blir det kanskje rølpefest med kameratene ombord med spying i sofaen og alle kameratene er enige i at man må finne ut hvor fort denne båten kan gå, tilfeldigvis på det stedet der det er en grunne de ikke vet om.

 

Og litt av grunnen til at det ikke er normalt med slike båter blant 18-åringer er at de er dyre i drift.

 

La oss si at en blakk 18 åring jobber neon timer og får valget mellom å få vipset 1000 kr eller låne båten en kveld og svi av diesel for 1000 kr.

 

For deg så blir det dyrest om han velger å låne båten fordi det er endel andre utgifter enn bare dieselen.

 

For 18-åringen vil det blir ganske lite kjøirng før tusenlappen i diesel er oppkjørt, så gleden blir liten. Mens med en vipset 1000-lapp så kan han kjøre mye i en mindre båt. Så han vil nok heller ønske penger enn båtbruk.

 

valget oom å foretrekke stor båt med stort forbruk er gjerne noe som kommer senere når pengene ikke betyr så mye fordi man har nok av dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...