Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@19 fot

 

Quote

Så konklusjonen blir at man må regne med mye mer jobb på en stor båt enn på en liten. Og det er noe av grunnen til at jeg har valgt "liten" båt, da det betyr mindre tid til vedlikeholdsarbeid og dermed mer tid til å være utpå sjøen.


Poenget er at mesteparten av dette vedlikeholdet skjer i vinterspausen når båten er på land dersom den er i god stand og dette vedlikeholdet blir godt gjennomført inklusive gummibelegg på drev som byttes (ble bytta på f.eks Alicraft). De fleste dævvinger i sesongen skjer enten fordi båten allerede var utrangert eller fordi man har ikke tatt alt sammen om vintern som kunne tas. Gjerne også byttet ting som muligens kunne holdt ett år til men helt sikkert ikke 2 år til.

 

Quote

Å trene alene kan kanskje være skummelt og risikabelt. Men hva med at du trener på det når du er ute med andre? ALtsåå at du sier til dem at de skal bare være tilskuere og du skal gjøre alt selv, men at hvis du roper KATASTROFE så skal de likevel hjelpe til. litt som en pilot som er nesten ferdig utlært hvor instruktøren ikke skal gjøre nevneverdig, men kunne gripe inn ved behov.


Altså inni en bås får jeg det til om jeg virkelig må siden båten ikke flyter avsted noen steder, men hvis ting skal være herk så unngår jeg dette dersom mulig. Men kan selvfølgelig prøve neste gang jeg fortøyer båten fordi den beveger seg ikke nevneverdig når den er allerede inni båsen spesielt siden strømmen om den finnes så langt inne snarere pusher den innover båsen enn ut av den.

Ellers med fly er det på bakken ikke noe problem selv med Pilatus PC-12 NG, først når man kommer til Boeing 737 osv. da er det ikke mulig uten bakkemannskap å få til noen "parkeringer" hvor man skal ha annet enn en trapp ut av flyet å komme inn og ut av "riktig bås". Med småfly er det ikke noe hvor piloten må beine ut av cockpit for å gjøre noe manuelt fysisk, etter at man har landa så "taxier" man flyet på plass og når man slår av motorn så beveger det seg ingen steder og man kan bruke 1 time på å sikre det med kjettinger om man vil og dersom ikke nestemann skal fly og overtar ummidelbart.

Ved fly er alt inklusive landing rent "føre jobb" imens med båt blir det plutselig om til manuell fysisk sprekhet å beine ned fra flybridge og kaste seg på tauet så man rekker å f.eks fortøye en longside i en bås er det bedre tid.

 

Quote

 

Er det egentlig s smart  låne ut båten som betaling for arbeid?

 

Har du tenkt over at det lett kan skje noe som blir veldig dyrt, som feks grunnstøting?

 


Båten er forsikret og man hadde jo ikke lånt den ut til tilfeldig person i gata men noen som kan det, dette var ett eksempel med 18 åring for folk som har båt som sin store interesse som f.eks @Komodo eller @sap_2000 hvor de sikkert som 18 år gamle kunne mer ting allerede enn de fleste som 50 år gamle kan om båt.

Det finnes jo folk som vil ha spesielle opplevelser eller prøve noe annet enn det de allerede har eller kan f.eks kjøpe selv før om f.eks 10 eller 15 år. Når man er 18 år så tenker man at det er et helt liv frem til man er f.eks 36 år. Jeg blir jo 36 år om ikke altfor lang tid men når jeg var 18 så føltes det jo også som ett helt liv (slik det føles når man er 35 å bli 70). Det er også derfor man ofte tar feil valg med mindre man psykisk klarer å overbevise seg om at dagen i morgen kommer med 99,9 % sannsynlighet og med 99 % sannsynlighet kommer dagen da man er 36 også og dersom man gjør riktige valg så vil man være ett sted man ønsker å være da, istedet for å f.eks være blakk som 36 åring.

Det er ofte dette som blir forskjellen mellom folk som får råd i fremtiden og folk som ikke får råd, nettopp hva de gjør etter at de er blitt 18 år om det er frem med fondet aksjer og sparing eller eget business, eller om det er frem med forbrukslån, kredittkort og luksusfellen neste.

 

Link to post
XardasKSP skrev On 20.9.2024 at 15.36:

@19 fot

 


Poenget er at mesteparten av dette vedlikeholdet skjer i vinterspausen når båten er på land dersom den er i god stand og dette vedlikeholdet blir godt gjennomført inklusive gummibelegg på drev som byttes (ble bytta på f.eks Alicraft). De fleste dævvinger i sesongen skjer enten fordi båten allerede var utrangert eller fordi man har ikke tatt alt sammen om vintern som kunne tas. Gjerne også byttet ting som muligens kunne holdt ett år til men helt sikkert ikke 2 år til.

 


Altså inni en bås får jeg det til om jeg virkelig må siden båten ikke flyter avsted noen steder, men hvis ting skal være herk så unngår jeg dette dersom mulig. Men kan selvfølgelig prøve neste gang jeg fortøyer båten fordi den beveger seg ikke nevneverdig når den er allerede inni båsen spesielt siden strømmen om den finnes så langt inne snarere pusher den innover båsen enn ut av den.

Ellers med fly er det på bakken ikke noe problem selv med Pilatus PC-12 NG, først når man kommer til Boeing 737 osv. da er det ikke mulig uten bakkemannskap å få til noen "parkeringer" hvor man skal ha annet enn en trapp ut av flyet å komme inn og ut av "riktig bås". Med småfly er det ikke noe hvor piloten må beine ut av cockpit for å gjøre noe manuelt fysisk, etter at man har landa så "taxier" man flyet på plass og når man slår av motorn så beveger det seg ingen steder og man kan bruke 1 time på å sikre det med kjettinger om man vil og dersom ikke nestemann skal fly og overtar ummidelbart.

Ved fly er alt inklusive landing rent "føre jobb" imens med båt blir det plutselig om til manuell fysisk sprekhet å beine ned fra flybridge og kaste seg på tauet så man rekker å f.eks fortøye en longside i en bås er det bedre tid.

 


Båten er forsikret og man hadde jo ikke lånt den ut til tilfeldig person i gata men noen som kan det, dette var ett eksempel med 18 åring for folk som har båt som sin store interesse som f.eks @Komodo eller @sap_2000 hvor de sikkert som 18 år gamle kunne mer ting allerede enn de fleste som 50 år gamle kan om båt.

Det finnes jo folk som vil ha spesielle opplevelser eller prøve noe annet enn det de allerede har eller kan f.eks kjøpe selv før om f.eks 10 eller 15 år. Når man er 18 år så tenker man at det er et helt liv frem til man er f.eks 36 år. Jeg blir jo 36 år om ikke altfor lang tid men når jeg var 18 så føltes det jo også som ett helt liv (slik det føles når man er 35 å bli 70). Det er også derfor man ofte tar feil valg med mindre man psykisk klarer å overbevise seg om at dagen i morgen kommer med 99,9 % sannsynlighet og med 99 % sannsynlighet kommer dagen da man er 36 også og dersom man gjør riktige valg så vil man være ett sted man ønsker å være da, istedet for å f.eks være blakk som 36 åring.

Det er ofte dette som blir forskjellen mellom folk som får råd i fremtiden og folk som ikke får råd, nettopp hva de gjør etter at de er blitt 18 år om det er frem med fondet aksjer og sparing eller eget business, eller om det er frem med forbrukslån, kredittkort og luksusfellen neste.

 

Får satse på båten holdes i god stand framover og

TS lærer seg bruke den før den flyttes ut av landet eller ny større båt kjøpes før flytting.

Ifølge tråden går det til Polen med flytting og båt ?

Håper det blir et lykkelig båtliv til TS 

og kanskje får vi oppdatering fra båtlivet i Polen ???? Når den tid kommer.

Nå er det en stund siden båten ble kjøpt og div ikke har kommet på plass - men om man pendler mellom Polen og Norge og tiden ikke strekker til er det ikke tid til alt.

får håpe TS får tid til sette seg inn i bruk av båten og vedlikehold av den.

Var masse tid før kjøp men etter kjøp virker det som tidsklemma kom ?

satster på TS lærer bruk før større båt vurderes :)

 

 

 

 

 

Link to post
Førstefender skrev 1 time siden:

Uler fremdeles i alarm i båten, høres i en omkrets på nesten 100m, bor en stakkars kar i båten sin sammen med en hund, 2-3 plasser bortenfor TS båt, er nok flere som ber om at batteribanken snart er tom eller at båten går ned..

 

Seilbåt og schæfer ? 

 

Hvis det er han, så håper jeg han kommer seg avgårde snart. Han skulle på jordomseiling sa han ifjor 

Link to post
Førstefender skrev for 8 timer siden:

Uler fremdeles i alarm i båten, høres i en omkrets på nesten 100m, bor en stakkars kar i båten sin sammen med en hund, 2-3 plasser bortenfor TS båt, er nok flere som ber om at batteribanken snart er tom eller at båten går ned..

En annen ting ved å stadig ignorere alarmer er at folk blir vant til alarmer fra "den båten det ofte uler fra" og naturligvis etterhvert ignorerer alarmer derfra (og kanskje fra andre båter etterhvert). Så når det 15. gangen faktisk er en reell alarm fordi en skroggjennomføring har hoppet av og vannet fosser inn fortere enn lensepumpa takler så er det ingen som reagerer og båten går ned.

 

Får dessverre inntrykk av at trådstarter har feilvurdert ansvaret og arbeidsmengden med stor gammel båt. Den krever jo tilsyn og innsats iblant og kan ikke bare "parkeres" og forlates over lengre tid når man ikke bruker den. Har mekaniker og fiskebutikken ordnet med ordentlig fortøyning eller er den fortsatt dårlig fortøyd?

 

I endel byer er jo bilalarmer blitt forbudt fordi de forstyrrer så mye når de utløses, og det som regel er uten grunn. Husker en gang en bilalarm gikk av ca 5 ganger utenfor eksamenslokalet mens vi ventet på å slippe inn, var ikke noen folk tett ved den den eller annet som skulle tilsi at alarm bør utløses.

 

Har forøvrig alarm på nåværende bil fant jeg plutselig ut da jeg etter 1,5 års eie skulle hente noe i bilen og åpnet bilen med bare "nødnøkkelen" (tenkte det var tilstrekkelig og ville helst ikke ha med hele nøkkelen i båten i tilfelle uhell (300 km hjemmefra med bare en bilnøkkel, så ville blitt mye styr hvis den havnet i saltvannet og sluttet å fungere). Kjøpte bilen ny og har ikke bedt om alarm, men har visst fått det med likevel.

 

Når pip og pling fra unødige alarmer blir en stor del av hverdagen så blir de bare en stor plage og ignoreres. Forrige bilen min var ekstrem, og feks det å få en varsellyd og tekst som dekker hele displayet (og må nulles ut for å se andre ting) kan være ganske irriterende når det skjer 20 ganger på vei til jobb om morgenen og 20 ganger på vei hjem om ettermiddagen. Det er direkte trafikkfarlig.

Link to post

Vel mekaniker fortalte meg at han slo av "dritten" fullstendig men ble oppringt av Stathelle Marina at "dritten" uler igjen. Fikk vite av mekaniker at etter at han fikset dette med kjapp løsning så tok han det på igjen..... og han har ikke tid før mandag å fikse på dette. Hadde de ringt fra Stathelle i går så hadde mekaniker hatt tid men nå har han tatt helga når de ringte.

Alicraft hadde ingen alarmer og ingen problemer her uler den for ingenting siden gjennomføringer ble sjekka og ingenting er i veien med dem de er bedre enn ved Alicraft. Hele "dritten" skyldes sikkert at jeg tok av kalesjen bak for å slippe merarbeid da dette var ikke originalt med kalesje siden folk dengang da hadde ingen behov for ekstra rom i båten men ville ha det så slapt som mulig uten kalesjer og annet å styre med. Dermed lekker sikkert regnvann inn bak der siden ingen sjekka for lekkaser bak da det alltid var kalesje på.

Disse skulle mekaniker fikse når dritern går opp av vannet og derfor skule slå av pipelyden før dette men han slo den tydeligvis på igjen.....

Jeg holder på med ting som er verdt 30x den båten og har tydeligvis blitt CEO i praksis av firmaet fordi hele greia funker langt ifra som "sveitsisk klokke" og jeg holder på å fikse dette i Polen slik at det funker igjen både hos mekanikere og instruktører slik at alle får flydd så lenge det er vær og er superfornøyd (og jeg tjener som om det var fortsatt sommer) og håpet at etter siste mekaniker besøk så var det løst med båten til den skal opp men tydeligvis ikke.

Link to post
hanto1 skrev for 9 timer siden:

Skjønner godt  TS er stille, her er det hakket mange som følger med og kommenterer om alt mellom himmel og jord.

Det er hans båt og han som råder over egen båt.

Vil tro at mange hadde hatt innvendinger på mine båter herunder bruk & fortøyninger også.

Jada, han får gjøre akkurat som han vil med egen båt, virker vel som noe skjødesløs behandling av skuta foreløpig, men det bryr meg midt i ryggen, tror vel det er greit det ikke ble en 60foter i første omgang, når det er utfordrende å bakke inn i bås med to motorer og baugpropell på en 35foter..

Det som ikke er greit er at det står en alarm og uler dag og natt til stor irritasjon for omgivelsene. Hvis det er en pumpe som står å går, så er vel banken etter hvert tom, TS kan vel belage seg på å kjøpe en ny bank til 10000kr eller x2

Link to post

Pipinga er slått av, ellers fikk jeg bedt mekaniker at han må koble pipelydene helt av på mandag slik det var i Alicraft. Så får man om vintern fikse på alt som skal når båten er på land.

Årsaken er veldig enkel kalesje er vekk siden det var ikke kalesje originalt og man trenger det absolutt ikke da dette er kun ekstra jobb å få den av og på, så skal mekaniker finne lekkasjen hvor regnvann kommer inn bak og fikse dette når båten er ut av vannet.

Har alltid hatet kalesjer i båt egentlig men klart det må være tett der det skal være tett ellers kommer vann inn, men dette blir utbedret så båt blir bedre enn den var ved kjøpet.

Ellers skal den faktisk bli brukt i Oktober, har jo ikke betalt så mye for at det skal stå på land da kunne jeg heller kjøpt noen aksjer som kunne gått i 0 eller blitt til ett par mill om jeg hadde lyst å betale og risikere å ikke få brukt det engang. Selv potetgull spiser man gjerne når man har betalt for det, blir jo for dumt å betale for en fornøyelse og fortsette å betale for fiksing utbedring, vinterlagring osv. osv. uten å få bruke den.

Ellers er båt fortøyd på alle 4 kanter og nye fortøyninger er på vei som er bedre enn disse som den har som fortsatt er gode nok, den skal jo opp snart uansett. I Langesund trengte man i det minste ikke å betale både båtplass og landplass (som Stathelle ikke har selvfølgelig så båt må til Sildeberget) samtidig.... men de hadde ikke plass selvfølgelig.

Link to post
XardasKSP skrev 5 minutter siden:

Pipinga er slått av,

Bra, endelig! Hadde jeg bodd i en båt noen 10-tals meter unna og eieren ikke hadde umiddelbart kommet og ordnet opp, hadde jeg kanskje gått ombord og koblet fra batteriet!

 

Å sette seg på flyet og reise utenlands og la båten "seile sin egen sjø" og plage andre er vel toppen på egoisme!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
XardasKSP skrev 1 time siden:

I Langesund trengte man i det minste ikke å betale både båtplass og landplass (som Stathelle ikke har selvfølgelig så båt må til Sildeberget) samtidig.... men de hadde ikke plass selvfølgelig.

Det har ikke vært slik bestandig i Langesund. Det var en periode hvor de som tok båten hjem til opplag i egen hage måtte betale en avgift. Man måtte ha en sommerplass på vannet og en vinterplass på land. Han som drev marinan var beryktet. 

En kamerat ble så sint at han solgte båten og sa opp båtplassen. 

Link to post

@Lars H. Er jo ikke alle som er pensjonister som kan komme umiddelbart uansett hva som skjer da, ellers så hadde det jo vært til stor hjelp om noen gjorde det du sa siden da hadde man sluppet å betale for at noen gjør nesten det samme.

Er vel flertallige folk som setter seg på flyet til jobben sin som eier båter. Det er vel ikke toppen av egoisme å eie en båt de aller fleste bor jo ikke i båten eller bruker den som noe annet enn hobby det er sikkert 95 % av eierne av båter.

Har jo hatt mekaniker der men han trodde han fiksa sensoren men den midlertidige løsningen har tydeligvis ikke klart å holde den oppe så den datt ned der den var slik at man må få den virkelig av og lime på igjen høyere oppe slik at innsuget til pumpa er under og ikke over sensorn. Dette skal mekaniker gjøre til vintern når båten er på land. Ellers trodde jeg han koblet av alarmen men han trodde vel løsninga var så bra at han satte den på igjen.

Ellers så skal også årsaken til problemet løses: lekkasjer inn til motorrommet av regnvann. Disse har ingen merket da båten hadde uoriginal kalesje bak. Da denne kalesjen er fjernet noe som både mekaniker og @sap_2000 syntes gav bedre uteplass (til min store glede da jeg hater kalesjer som er bare herk å få av og på for hver tur) så kom det frem at den tydeligvis stoppet regnvann som finner vei ned til motorrommet via noe lekkasje.

@Allan E Det er jo Langesund om folk liker å dra ut på Skagerrak så er jo båtplassen så å si gratis når man trekker fra drivstoff frem og tilbake, de er tydeligvis annerledes nå men fortsatt vet ikke eier hva slags størrelse båter er uten at man viser til en båt som han allerede har i havna.

Stathelle Marina, Wector og Sildeberget konkurrerer nærmest på like vilkår selv om det er jo fortsatt under broene i 5 knop for å nå de 2 andre for hver tur. Så det er rart at Stathelle Marina ikke har skaffet seg kran som kan løfte flybridgebåt når det er så mange slike båter der men fikk høre at disse tas ikke opp for vintern (ville tro alle trengte vedlikehold i det minste om ikke opp for hele vintern). Er jo ikke rart båter dævver om sommern om man ikke bruker vintern til å ta alt av lekkasjer, service og slitedeler pluss smører båten med bunnstoff osv.

Wector tror jeg er rimeligst om man skal ha både båtplass og landplass ute, men skal også få tilbud for landsplass fra Sildeberget. Håpet er jo å få plass i Langesund fra våren av går det ikke så får vel bare forlenge plassen i Stathelle Marina (for øvrig har de aldri sendt noe faktura for den plassen så skal nok ringe dem og etterspørre slik at de ikke finner på å sende purring for noe som aldri har ankommet).

 

Link to post
XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Er jo ikke alle som er pensjonister som kan komme umiddelbart uansett hva som skjer da, ellers så hadde det jo vært til stor hjelp om noen gjorde det du sa siden da hadde man sluppet å betale for at noen gjør nesten det samme.

 

Ja, jeg er pensjonist, men bor langt unna båten slik at jeg ikke kan komme umiddelbart til båten. Hadde det vært min båt som sto og ulte og plaget andre, hadde jeg "satt himmel og jord i bevegelse" for å stoppet spetakkelet.

 

Å være i Polen for å tjene penger er ingen god grunn. Da er det bare å betale det det koster å få noen til å stoppe problemet!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

@Lars H.

Quote

Å være i Polen for å tjene penger er ingen god grunn. Da er det bare å betale det det koster å få noen til å stoppe problemet!


Det er jo nettopp det som ble gjort tidligere og når jeg kunne dro jeg dit selv, poenget er at Stathelle Marina ringte meg sånn nesten 16:00 på en fredag. Og da har mekaniker allerede tatt helga så det var ingen å betale for å løse problemet.

Problemet skjedde vel tidligere enn på fredag men de ringte først da og fortalte meg at nå har den plagd folk lenge, men hvordan skal de tro at jeg visste at den gjorde det? Burde de ikke ringt meg da det startet og ikke først da det var for seint å inkalle noen med engang og fikk det først fiksa på lørdag? Jeg sa jo på telefonen også at det er ikke noe poeng med å vente å ringe meg til noe har pågått lengre fordi jeg aner jo ikke at dette pågår for hvordan skulle jeg visst det uten at noen sier ifra?

For øvrig er det bare sabla uheldig kombinasjon av begivenheter som at sensor er under lensepumpens inntak og kalesjen er vekk som har ført til det der. Hadde mekaniker slått av alarmen ved første fiks så hadde det heller ikke fortsatt. Ellers kan jo slike ting skje med alle båter de fleste bor jo ikke i dem. Kanskje noen har innbruddsalarm f.eks på noen nesten nye båter? Om en slik innbruddsalarm går og uler virkelig høyt og ikke litt småpiping vil de da også vente i lang tid fordi kanskje eier mirakuløst finner ut av at dette skjer? Får vel lime på telefonummer på båten (men nå er jo dette av da) så om det skjer noe som plager noen så de kan ringe meg med engang og ikke forvente at jeg magisk selv finner ut av dette når jeg ikke er der.

Link to post
XardasKSP skrev for 20 timer siden:



Stathelle Marina, Wector og Sildeberget konkurrerer nærmest på like vilkår selv om det er jo fortsatt under broene i 5 knop for å nå de 2 andre for hver tur. Så det er rart at Stathelle Marina ikke har skaffet seg kran som kan løfte flybridgebåt når det er så mange slike båter der men fikk høre at disse tas ikke opp for vintern (ville tro alle trengte vedlikehold i det minste om ikke opp for hele vintern). Er jo ikke rart båter dævver om sommern om man ikke bruker vintern til å ta alt av lekkasjer, service og slitedeler pluss smører båten med bunnstoff osv.

Wector tror jeg er rimeligst om man skal ha både båtplass og landplass ute, men skal også få tilbud for landsplass fra Sildeberget. Håpet er jo å få plass i Langesund fra våren av går det ikke så får vel bare forlenge plassen i Stathelle Marina (for øvrig har de aldri sendt noe faktura for den plassen så skal nok ringe dem og etterspørre slik at de ikke finner på å sende purring for noe som aldri har ankommet).

Stathelle marina har vel ikke plass til flere båter på land..  Det er 8knop under broene, og avstand fra Sildeberget til Stathelle marina er akkurat avstand du trenger for å få opp motortemp og temp på drev før du legge den i plan, i planfart er du vel utenfor Langesund på 10minutter, så forstår ikke sutringa di om besparelser og dieselforbruk, du har nå et forbruk som er omtrent 1\3 av hva er 50 foter bruker, så hvis du nå synes dieselforbruket er en plage, så har du lært en lekse.

 

Og igjen, nei det er ikke alle med stor båt som ønsker seg til Langesund for kunne kjapt fiske i Skagerak, det er vel knapt store båter i Langesund overhode, kanskje en på 50? Det er ingen som (vet bare om en fra Polen) kjøper seg Princess flybridge for å fiske, og de aller aller fleste liker også å være på båttur, så om de bruker 50minutter for å komme seg til Skolebukta, Andedammen, Paradisbukta, Veaholmen eller Løvøya så er jo det nesten som bonus å regne. 

Link to post

@Førstefender Med 50 foter så hadde båtplass vært gratis etter 10 turer frem og tilbake og ikke 30 turer. Er helt naturlig for alle som har noe som helst å gjøre med finans å beregne kostander på alt det er slik man kommer ut i riktig ende av budsjettet. Ting blir ofte halvparten så dyrt så lenge man har styring over greia og ikke greia som har styring over personen.

Ellers så fortalte Stathelle Marina at de ikke har stropper for å løfte flybridgebåt og ikke at de ikke har plass. Om virkelig grunn er mangel av plass på land så antar jeg de forteller dette fordi de sa de har plass for vintern på land når de leide ut plassen på vann + at det er rimeligere for kunder. Så kanskje det var enklere å si de ikke kan løfte båten enn å si de ikke har plass og ikke har tenkt av den grunn å rabattere den man må betale for uansett (slik at pris blir den samme ved å bruke Sildeberget eller Wector for landplass).

PS. Uansett om det er Princess/Fairline eller profesjonell båt for kun fisking og ikke noe annet.... den lille båten koster 1/4 for båtplass som den store. Dermed vil den også forbruke sin båtplass i drivstoff på turer frem og tilbake. Altså større båt mer forbruk og dyrere plass. Uansett størrelse er det rimeligere i Langesund dersom målet for turene ikke er fjorden men havet uansett hva man skal gjøre utpå havet.

P.PS. Har sett folk putte selvfiska fisk fra 50+ Princess til over 5 mill ved salgsannonsen så jeg er vel ikke eneste som gjør dette :giggle::lol: Til og med på forumet er det bilde av @Tom Rør som fisker fra akterenden av Princess 42 fra 2008. At noen folk ikke liker å fiske i det hele tatt betyr ikke at ingen har brukt Princess/Fairline utenom meg til å fiske litt ifra.

@ohio Jeg tror ikke den lille brønnen under motorene helt i bunn er selvlensende og der har noen putta sensor helt i bunn av båten under alle inntak til lensepumper. Så når litt vann fra akterenden klarer å lekke inn så kommer det dit og irriterer den sensoren som igjen irriterer folk rundt med pipelyd. Men nå er dette slått av og venter på ordentlig fiks fra mekaniker når båten er til vinterkonservering. Den vil komme ut i bedre tilstand av den konserveringa enn den var ved kjøpet da det skal tas service på alt settes på riktige propeller og alle lekkasjer tettes.

Og hvis jeg skal selge båten så legges til polering og oppgradering av interiør så den ser ut som da den kosta 1 050 000 i 2023 (1 290 000 utgangspris), bare den blir selvfølgelig mye rimeligere da ideen er at hvis man selger ting så skal de bli solgt på 1-2 måneder og ikke ligge der i år og dag. Penger tjener jo penger eller blir til større båt. Eventuelt kan den jo byttes inn + penger til noen som selger større båt og ønsker å nedgradere båten til mindre størrelse.

Link to post
XardasKSP skrev for 15 timer siden:

Det er jo nettopp det som ble gjort tidligere og når jeg kunne dro jeg dit selv, poenget er at Stathelle Marina ringte meg sånn nesten 16:00 på en fredag. Og da har mekaniker allerede tatt helga så det var ingen å betale for å løse problemet.

Spurte du på forumet her? Jeg opplever veldig mange her som hjelpsomme, råd og tipshar du vel fått i bøtter og spann. Det skulle neimen ikke forundre meg om noen gjorde det gratis som en tjeneste. Det kan jo hende at du kanskje kan bidra med noe til andre.

Link to post
XardasKSP skrev for 5 timer siden:

@Førstefender Med 50 foter så hadde båtplass vært gratis etter 10 turer frem og tilbake og ikke 30 turer. Er helt naturlig for alle som har noe som helst å gjøre med finans å beregne kostander på alt det er slik man kommer ut i riktig ende av budsjettet. Ting blir ofte halvparten så dyrt så lenge man har styring over greia og ikke greia som har styring over personen.

Ellers så fortalte Stathelle Marina at de ikke har stropper for å løfte flybridgebåt og ikke at de ikke har plass. Om virkelig grunn er mangel av plass på land så antar jeg de forteller dette fordi de sa de har plass for vintern på land når de leide ut plassen på vann + at det er rimeligere for kunder. Så kanskje det var enklere å si de ikke kan løfte båten enn å si de ikke har plass og ikke har tenkt av den grunn å rabattere den man må betale for uansett (slik at pris blir den samme ved å bruke Sildeberget eller Wector for landplass).

PS. Uansett om det er Princess/Fairline eller profesjonell båt for kun fisking og ikke noe annet.... den lille båten koster 1/4 for båtplass som den store. Dermed vil den også forbruke sin båtplass i drivstoff på turer frem og tilbake. Altså større båt mer forbruk og dyrere plass. Uansett størrelse er det rimeligere i Langesund dersom målet for turene ikke er fjorden men havet uansett hva man skal gjøre utpå havet.

P.PS. Har sett folk putte selvfiska fisk fra 50+ Princess til over 5 mill ved salgsannonsen så jeg er vel ikke eneste som gjør dette :giggle::lol: Til og med på forumet er det bilde av @Tom Rør som fisker fra akterenden av Princess 42 fra 2008. At noen folk ikke liker å fiske i det hele tatt betyr ikke at ingen har brukt Princess/Fairline utenom meg til å fiske litt ifra.
 

Nei, det er overhode ikke naturlig for dem som holder på med finans og har båt. Du misser hele tiden poenget, vi som har båt vi liker å bruke båten, da bruker vi også diesel, det er en kostnad jeg er villig til å ta, hvis ikke blir jeg ved brygga og kan like gjerne selge. 

Hvis du må ha budsjett for diesel med 2 x 260hk og 35fot, så tror jeg du bør glemme alt over 40fot.. Uansett, det er svært få plasser i Langesund for båt over 45fot, så hvis du ikke kan ta kostnaden ved å gå i 30min ekstra i 8knop er kanskje ikke dette noe for deg.

 

Det er ikke bare stropper som mangler på Stathelle marina, trucken kan vel kanskje løfte 6tonn, (Truck på Sildeberget kan løfte 25tonn) de har rett å slett ikke rigget seg til for å løfte så store båter, truck, brygge osv. poenget mitt var at opplagsplassen uansett er full, så du som er opptatt av finans skjønner sikkert at ny truck, kai etc ikke er kostnad svarende.

 

Nei, det er helt sikkert noen som har fisket litt fra flybridge båten sin, men poenget er at dette er ditt eneste bruk av båten, du har selv skrevet at du ikke har planer om å overnatte i båten eller bruke den til noe annet enn fiske, noe jeg tror de fleste synes er noe merkelig da du har kjøpt deg en tur båt, med alle bo fasiliteter.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...