Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Det er vel ingen som sier at du  ha formsydd presenning, men du bør satse på et stabilt stativ av god kvalitet og bruke noen stropper for avstiving.

 

Som nevnt kan disse systemene tilpasses, så deler av det vil du nok kunne ta med til neste båt. Ellers er det uansett et fortrinn som gjør seg i finn-annonsen ved salg, selv om du ikke kan forvente å få igjen hver krone.

 

Selv har jeg jo mindre båt uten FB, men har kjøpt både opplagsstøtter og dekkstativ fra Norena. Fikk anbefaling om hva jeg burde ha, og de tok med utstyret i bilen en dag de var ute på oppdrag. Møttes på avtalt plass for overlevering og jeg fikk samtidig noen gode tips for montering. Selve presenningen min er en middels tung variant fra Maritim.

 

Skal opplagsplassen sørge for bukker/støtter/krybbe??  

Link to post

Jeg er enig med @Tom Rør. Jeg har også solgt båter som jeg har kjøpt Norena presenning til. Men når båtene ble solgt ble de strippet for ekstrautstyr slik som Norena presenning, og det ble solgt utenom, enten til kjøper, eller på Finn. 

@XardasKSP Jeg skal ikke belære deg. Jeg har hatt båter i over 40 år, både små og store, flybrubåter, småbåter, seilbåter osv.

Felles for båtliv at det er rekrasjon og hobby, enten alene eller med familien. Og jeg har både tapt og tjent ved salg.

Slik jeg skjønner deg, så er du utrolig opptatt av av at dine innvesteringer (båt er ikke sikker innvestering) skal øke, og det er riktig. Men du må skjønne at ikke alt av det du investerer i kan gi positiv avkasting. Kjøper du en Porsche i dag, er det ikke dermed gitt at du skal tjene penger på den. 

Og slik er det heller ikke på båt, det kan gi både pluss og minus ved salg, så ikke heng deg opp i det.

Nyt livet..... med båt :seiler:

 

 

 

 

Link to post

Vel "Porsche" eller "Alpina B7" er billig i drift i forhold til båt så kan man nesten si gratis.

Men saken er ordnet Pocketdritern skal opp på tirsdag og Sildeberget kan hjelpe med ting om mekaniker ikke har tid til noe, men på tirsdag skulle mekaniker ha masse tid etter 13:00 så antar at vinterforberedelser kan gjennomføres og om han ikke rekker å ta av drevene så kan Sildeberget få gjøre det så er alt ordnet.

Og det forbanna teltet skulle man kunne finne ut av hvordan kan ordnes med presseninger siden jeg antar det er meget for seint med de dyre greierne men det skulle la seg gjøres at båt overlever like fint i "telt" uten å bli nedsnødd akkurat som Alicraft aldri ble det.

Så er ideen at den gangen jeg har råd til 5 mill for en båt så kan jeg påkoste meg ekstra at de formsyr perfekt presenning og hele pakka. Siden da skal jo båten bli for "evig og alltid" så da kan det bare koste det det må koste siden alt er til meg selv og ikke fremtidige eiere.

Blir litt som med bil (med forbehold om enorm prisforskjell) en A8 4.2 TDI Norges modell som attpå til er gammel får bare "fiks den så den ikke dævver" imens en BMW Alpina B7 som fremstår som ny til tross for 6++ år får "det beste slik at det er perfekt selv om det koster ekstra" :fniser: Og "ja takk poler lyktene, smør inn alt, gi den til håndvask med skinnpleie hele pakka ja takk". Imens det med "vanlig bil" blir "nei takk behøves ikke".

Link to post

@19 fot Denne scenario med seilfly hadde vært mer realistisk med 2 fly som skulle opp etter hverandre da :ler::fniser: Men de må ha cred for å ha valgt seilfly da disse ikke krever å vite så mye for å komme seg opp, verre med å komme ned :ler:

For øvrig tror jeg det faktisk har skjedd i USA med nettopp seilfly :ler:

Ideen til de fleste nasjoner i verden er nok at dersom noe slik skjedde med båt (selv en 80 foter) blir det i verste fall 99 % sannsynlig ikke noe verre enn ruinert brygge + båt + eventuelt andre båter (mest sannsynlig "bare" riper og bulker) for ingen er vel dum nok (eller Einstein sa vel at man vet aldri hvor langt menneskers dumskap går) å gi full gass inni havna. Imens med fly kan det være omkomne både i flyet og utenfor.

PS. Båten blir tatt opp i morgen siden det viste seg at både Sildeberget og mekaniker har bedre tid da, så er det kommet frem idee til telt som kan bestilles og ikke er fullt så dyrt som det dyreste men likevel skal fungere. Da blir det ikke så ille om telt kommer under 30 000 og propellene vil forhåpentligvis noen sette pris på er riktige i forhold til motorene og båten slik at motorer i vare tas. Ideen er jo at midlertidig båt ikke skal ha utgifter som gjør at finale båt blir forsinket med flere år før det er mulig å bruke 5 mill slik at finalebåt ikke er i dævveklar tilstand.

Tenker hele tiden at dersom man ikke skal selge båten så må det lureste være å kjøpe en skorpe hvor motorer har allerede tatt kvelden, da kan det jo ikke koste mer enn 500 000 burde jo være nesten gratis. Så putter man inn splitter nye D13 med tilbehør, drivstofftanker osv. og dette gjennomføres av verksted med garanti. Antar at kanskje 4,5 mill er nok penger for dette og vipps har man fungerende båt med motorgaranti og motorforsikring som har splitter nytt driftssystem og trolig mindre sannsynlig å dævve enn f.eks 2005 - 2010 båt hvor alt er 2005-2010.

 

Link to post

Har fått flyttet båten, jeg er ikke en person som liker å ta risiko for at båt havner i brygga eller i andre båter selv om bare riper blir resultatet så blir det "dritt" som tar måneder om man mister kontrollen og båten driver oppi andre båter. Er ikke akkurat kos å ringe flertallige eiere for at de skal sjekke om de synes båtene deres ble ripet opp osv. osv.

Jeg gjør ting bare når jeg er nærmest 100 % sikker på resultatet imens kanskje noen folk liker å ta sjanser. Ellers er vel bare batteriet til baugpropell som er mer eller mindre dævva så alt blir fikset og båten er trygt oppe på land skal få telt også.

@Martine29f Folk vil ikke betale 1 krone mer enn de må så hvorfor skulle jeg ønske å betale mer for å kjøpe båten enn nestemann vil betale? Folk kjøper av en eller annen grunn mest mulig dævva båt bare den er billig så ingen ville kjøpe den båten jeg kjøpte før jeg kjøpte den.

Så når jeg skal selge den igjen ønsker jeg ikke å sitte i ett år men selge det raskt og effektivt enten ved hjelp av megler som ikke liker å vente i år og dag på å få til ett salg eller selv dersom det blir for utrygt via megler da man er bundet til å gi nærmest garanti til neste mann selv om båt selges fortsatt til hva folk kaller "innbruddspris" men som er faktisk virkelig pris i markedet.

 

Quote

Det skinner igjennom at han ikke vil koste på mer enn høyst nødvendig slik at neste eier får nytte av dette. Men selv forventer han å kjøpe båt til innbruddspris


Neste eier forventer å kjøpe båten til innbruddspris også om det er ditt navn på markedspris. Og at den får riktige propeller til nesten 50 000 eller annet utstyr som den ikke hadde som f.eks tette vinduer vil ikke ha noe å si. Den som ikke "kjøper båt til innbruddspris" altså markedspris er den som vil ta tapet ved neste salg eller sitte i år og dag før dette tapet tas.

Neste eier akkurat som selger av "drømmebåt" er trolig personer som har rikelig med penger ellers hadde de aldri kjøpt båt så hvorfor i all verden skulle det være:

Quote

tankegangen virker veldig ego


En vond tankegang å ikke ønske å gi gaver til folk som ikke lider noe nød på bekostning av seg selv? Neste eier vil betale "innbruddspris" som er markedspris og jeg blir jo også "neste eier" av en større båt i fremtiden hvor jeg vil også betale "innbruddspris" som er markedspris.

At noen har annonsert noe til 5 mill f.eks men det blir ikke solgt for mer enn 4 mill betyr ikke at det er "innbruddspris" med 4 mill men at folk har ifølge deg en "veldig ego tankegang" hvor de ønsker å få mer penger enn hva båten er verdt og håper "å lure" noen som ikke vet så mye om priser eller båter. Markedspris er det båt faktisk kan bli solgt for uten å vente år og dag på salget.

PS. Priser pumpes også opp av noen melgere etter at salg har skjedd slik at folk skal tro prisene er høyere enn de er i virkeligheten.

Så hvis jeg vil selge båten for "innbruddspris" til neste eier (den dag jeg har råd til 50++ foter som er i like bra tilstand), hvorfor skal jeg legge på utrolige verdier til dette når jeg allerede har lagt på riktige nye propeller og vil legge på lekkasjefri båt med riktig plasserte sensorer slik at den ikke vil ule osv.
 

Link to post

Jeg forstår virkelig ikke måten du tenker på. De fleste kjøpere vil mye heller ha en velholdt båt enn et billig vrak. Det er ikke vanskelig å forstå at det kan lønne seg å betale et par hundre tusen mer for en strøken båt enn et vrak. Noen, sånn som deg, vil jo gjerne kjøpe et vrak fordi det er billig, men ender oftest opp med masse arbeid og en båt som koster minst like mye som en skikkelig hadde gjort. Du gjorde et godt kjøp med denne båten, og burde glatt klare å ta inn igjen det du legger ut på den om du gjør ting rett. Men om du bare dasser den ned med fiskeslo og dritt så tror jeg ikke det er så mange som ser potensialet i den...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@index Jeg forstår heller ikke hvordan de tenker men "billige vrak" forsvant lynraskt fra finn selv om de hadde dævva motorer osv. Imens denne båten lå og ventet og ventet helt til jeg kjøpte den fordi jeg fikk godt råd av @sap_2000 at den ikke ville dævve så mye.

Men man må jo tilpasse seg realiteten istedet for å drive med ønsketenkning. Folk flest er som de er og vil ikke gi en krone ekstra utover det de vet allerede at motorer og drev er 2019 og at båten ikke vil ha noen mangler eller feil som man vet om etter at mekaniker har fikset alle lekkasjer. Den er også ganske perfekt på undersiden etter at den ble tatt opp ingen bulker eller annet. Den fikk også splitter nye propeller som passer til motorene og gir dem lengre liv og riktig belastning.

Allerede propellene blir jo trolig ikke betalt av neste eier så hva mer skulle man gjort?

@melbourne Båten er trolig bedre i vare tatt enn den har vært av de andre som eide den etter at @kdtran fikset og solgte den. Den er tatt opp, trygget mot frost av mekaniker og alt er gjort som det skal gjøres. Telt kommer snarlig fra Arendal (butikk der) og skal bli bygget. Båt vil få service på motorer og drev inklusive belger og alle gummi elementer som virker som de ikke ble gjort noe med siden @kdtran fikset alt sammen.

I tillegg blir alle lekkasjer tettet. Så selv om båten heter Pocketdriter vil jeg kunne tro den til våren er i bedre mer klar og service utført tilstand enn den var ved kjøpet.

Link to post
XardasKSP skrev 27 minutter siden:

Allerede propellene blir jo trolig ikke betalt av neste eier så hva mer skulle man gjort?

Polert opp båten utvendig, alkkert treverk innvendig og fjernet spor etter gamle lekkasjer, trukket om slitne puter. Slike ting koster lite og bedrer helhetsinntrykket av båten så mye at det lett forsvarer 100.000,- ekstra i pris. 

 

Som sagt så tror jeg du tar feil, flertallet av båtfolk ønsker seg ikke et slitent vrak bare fordi det er billig. Mange flere ønsker seg en strøken båt til OK pris. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

@index Slik pynt kan man ta rett før salget, jeg tenkte på grundige ting og båten virker jo bra tilstand på alt. Lekkasjer har ikke skada noe siden vindusvisker motorer byttes også. 

 

Men jeg tror folk ønsker det du sier men tror det koster 10 000 extra fra billigst pris. De kjøper jo båter med 30++ år gamle motorer og flertallige mangler om de er 100 000 - 150 000 billigere.

 

Jeg opplever i hvert fall at markedet ikke priser inn oppgraderinger ved faktiske reelle salg til 50 % av hva de koster engang og det bare i materialer altså 0 i arbeid.

Link to post

Har ikke lest gjennom hele posten da den er laaang :)

men nå er båt på land om jeg forstår rett ?

Da håper jeg TS tar med seg noen venner eller finner noen i båtforeningen  som kan ta tur på sjøen og hjelpe bli kjent med båten når den settes ut til våren 

det burde bli nr 1 å lære før 60 + fot kommer.

har vert en kjekk  

tråd å følge :)

håper TS lærer seg kjenne sin båt :) og får glede av den :) før 60 + kommer :)

 

 

 

Link to post

@Boatmad Båten er på land og reddet fra frysedøden av mekaniker. I dag fikk jeg kjøpt alt som trengs i Arendal og det skal være bra nok telt ifølge mekaniker, det andre måtte man tenkt på om sommern (ved båtkjøp) som er formsydd og ikke nå som man må ha på teltet før snøen kommer.

Ellers vil eventuell vasking og pussing og polering osv. skje om våren i Mars. Siden skal jo ha med familie opp, fettere osv. så de kan jo gjerne få være med på de kjedelige jobbene når de får gratis fiskeferie synes jeg. Jeg har jo tross alt aldri lovet at det er noe fisk der i havet :ler::fniser:

@Martine29f Skal nok pusles mest da jeg er i Norge til våren i Mars før den settes ut i vannet, for øvrig har ikke enda vært på 10gradern. Båten er kanskje stor nok men kanskje jeg er altfor feig (ellers vet ikke egentlig hvorfor jeg ikke dro i September når det var flatt og prøvde å bortforklare det med at jeg får det ikke til å fiske på 300 meter noe som er godt mulig men ikke hele grunnen) når havet er uendelig og land blir langt unna selv om det er flatt :ler::fniser:  Det er noe i 50++ foter som lurer det psykiske i mennesket selv om båten (snakker om fullt fungerende eksemplarer nå altså ikke dævva 50++ foter men like bra som denne 35ern) på ingen måte er tryggere enn en liten (med mindre det blir bølger og ikke flatt vann der ute).

Eneste forskjell er vel at den store har redningsflåte på boks, men det er ikke noe reelt det er bare psykisk at større båt oppleves tryggere jo lengre ut man skal. Storebroe 500 synes jeg føltes mye tryggere fordi den er større enn den jeg har. Så blir det selvfølgelig omvendt i havna, men i havna er det stort sett bare fare for lommeboka og og selværen. Er jo derfor jeg unngår situasjoner hvor det er risiko i havna som når baugpropell utladet seg. Jeg ønsker ikke situasjoner hvor "kanskje går det bra" jeg liker å føle 99,99999 % så går det bra, synes også de som har båt i området er sikkert glade for denne fremgangsmåten.

Man prøver liksom ikke om man ikke er sikker på at det går bra og uten baugpropell var jeg ikke sikker på om jeg ikke blir stående midt i mellom 2 brygger hvor strømmen pusher meg inn i den ene brygga altså innover. Det er litt spesielt der i Stathelle med at strøm pusher båten, mye enklere ved Sildeberget for opptak.

 

Link to post
XardasKSP skrev for 15 timer siden:

Ellers vil eventuell vasking og pussing og polering osv. skje om våren i Mars. Siden skal jo ha med familie opp, fettere osv. så de kan jo gjerne få være med på de kjedelige jobbene når de får gratis fiskeferie synes jeg. Jeg har jo tross alt aldri lovet at det er noe fisk der i havet :ler::fniser:

Bare pass på atdu ikke skremmer bort de få du har som tilgjengelig mannskap. For mannskap er du tydeligvis avhengig av når båten skal håndteres inn til brygge.

 

Virker jo som om det kun er onkel som er aktuell p få med på tur ettersom. Det kun er når han er i Norge det blir båtturer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...