Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@19 fot Er bare onkel som er taxi sjåfør som har fri når han vil og som ikke har barn under 18 år eller annet og er kun begrenset av tanta som blir sur om han er for lenge vekk fra huset :ler::fniser: Men han liker nesten å fiske mer en meg så det er som tidlig julegave for onkel at det finnes båt så han kommer alltid når han kan.

Men fetterne mine skal også på besøk osv. er jo ganske vanlig i Polen at folk som tilbyr noe morro for resten får hjelp til ting som må gjøres av de som ikke betaler for morroa. Er ikke vanlig at den som har noe blir "tjener" for resten som kommer alltid til "dekket bord" er liksom ikke en gjest du tar på båttur engang og ser aldri mer. Litt annerledes familierelasjoner er kanskje vanlig i Polen enn i Norge hvor det er mer vanlig at "alle for seg selv".

Jeg synes Nord-Norge ligner litt mer "sosialt" på Polen enn det Sør-Norge gjør, men er bare min opplevelse som noen utenfra og kan være feil.

Link to post

I dag har Pocketdritern fått på teltet og alt er sikra som det sikra skal være. I løpet av vintern blir vinduene tettet også. Var for øvrig fryktelig kaldt ute skulle hatt votter til å bygge det teltet slik mekaniker hadde hadde sluppet halve kulda :ler:.

Ellers ute vil det trolig ikke være mulig å tette den moderne ikke originale motorromsluka 100 % mot regnvann ifølge mekaniker da denne ikke er original og ble trolig brukt med kalesje på. Men dette er så minimalt at det er bare snakk om mindre 1 centimeter høyere oppe lensepumpe sensor. Eventuelt må man bruke kalejse bak når båten står i havn det er mange som liker kalesjen der men jeg foretrekker originalen som Princess laget for late folk som ikke vil streve med en kalesje for hver gang de skal bruke båten og som vil være ute på uteplassen og ikke ha ett ekstra rom i båten (da er det jo bedre med aktercabin båt for folk som vil ha mer inneplass men av en eller annen grunn sluttet disse å være populære).

PS. Ett eller annet begynte å brenne på den siden hvor Wector ligger, men siden vi så brannvesenet kjøre dit så var det ingenting å ringe noen for, leser nå i nyhetene at det brenner sabla mye mer enn det lille man så da jeg kjørte hjem fra Sildeberget. Pocketdriter er i hvert fall trygt nok langt unna derfra.

P.PS. Vet ikke om det er @kdtran eller noen andre som har montert dieselvarmer (eberspracher) i båten (antar noen andre) men dette ble ifølge mekaniker kobla på en eller annen måte feil til strømmen slik at det ikke har separat strøm for avkjøling om jeg forstod riktig og kan medføre at greia brenner. Dette er noe annet som skal bli fikset i løpet av vintern. Ellers blir det nye belger og hele pakka drevservice. Dette så ut som ingen av senere eiere har gjort etter at @kdtran fikset båten i 2019.

Link to post
XardasKSP skrev for 8 timer siden:

I dag har Pocketdritern fått på teltet og alt er sikra som det sikra skal være. I løpet av vintern blir vinduene tettet også. Var for øvrig fryktelig kaldt ute skulle hatt votter til å bygge det teltet slik mekaniker hadde hadde sluppet halve kulda :ler:.

Ellers ute vil det trolig ikke være mulig å tette den moderne ikke originale motorromsluka 100 % mot regnvann ifølge mekaniker da denne ikke er original og ble trolig brukt med kalesje på. Men dette er så minimalt at det er bare snakk om mindre 1 centimeter høyere oppe lensepumpe sensor. Eventuelt må man bruke kalejse bak når båten står i havn det er mange som liker kalesjen der men jeg foretrekker originalen som Princess laget for late folk som ikke vil streve med en kalesje for hver gang de skal bruke båten og som vil være ute på uteplassen og ikke ha ett ekstra rom i båten (da er det jo bedre med aktercabin båt for folk som vil ha mer inneplass men av en eller annen grunn sluttet disse å være populære).

PS. Ett eller annet begynte å brenne på den siden hvor Wector ligger, men siden vi så brannvesenet kjøre dit så var det ingenting å ringe noen for, leser nå i nyhetene at det brenner sabla mye mer enn det lille man så da jeg kjørte hjem fra Sildeberget. Pocketdriter er i hvert fall trygt nok langt unna derfra.

P.PS. Vet ikke om det er @kdtran eller noen andre som har montert dieselvarmer (eberspracher) i båten (antar noen andre) men dette ble ifølge mekaniker kobla på en eller annen måte feil til strømmen slik at det ikke har separat strøm for avkjøling om jeg forstod riktig og kan medføre at greia brenner. Dette er noe annet som skal bli fikset i løpet av vintern. Ellers blir det nye belger og hele pakka drevservice. Dette så ut som ingen av senere eiere har gjort etter at @kdtran fikset båten i 2019.

Da vil jeg tro at det er koblet slik at man kan kan stenge strømtilførselen til Eber med en lokal bryter på panelet eller hovedstrømbryter i styrhuset. På den måten kan man skru den helt av før den har fått kjølt seg ned etter bruk (vifte som går). Er man klar over dette, går det jo greit så lenge man venter med å skru av strømtilførsel til vifta har stoppet. Er man litt distre eller det er mange som bruker båten derimot.. Hvis forslaget hans er å koble den direkte til batteriet, med egen hovedbryter og sikring i motorrommet f.eks?

Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46

Link to post

På nye og nyere båter jeg er borti md webasto er alt koblet utenom hovedbryter.

På webasto kan det som @Vingen300 sier, pluss til panel kobles via bryter slik at avkjøling fungerer.

 

Usikker på hvordan dette er på Eber, men det er det vet sikkert noen andre her inne :ja:

 

Varmere tåler en bråstopp uten å ta fyr, men det blir veldig varmt og det er best å unngå. Spesielt gjentatte ganger.

 

Godt lille pocket-pooper er kommet seg på land, konservert og pakket inn :tommel_opp:

 

Hvordan så olja i drevene ut? Og var det tørt og fint innenfor knutebelgene?

Mvh. SAP

Link to post

@Sandebukta Ideen til mekaniker var vel at noen kan glemme dette, men det ville ikke vært meg da jeg aldri kom på ideen om å bruke dieselvarmer så ville heller ikke da kunne feil avkjøle den.

@Vingen300 Takk for forslag antar mekaniker også har noe idee for dette. Det skal også byttes noe lensepumper til noe system som mekaniker mener er best og det skal ikke være dyrt. Har ikke fått med meg nok detaljer til å kunne beskrive det riktig men skal få det med meg når det monteres + sensorer flyttes slik at de ikke uler av noen dråper regnvann når kalesjen er vekk.

@sap_2000 Det er ikke blitt tatt service på drev enda dette skulle tas etterhvert av mekaniker siden han har jo hele vintern på å ha tid til dette, vinduene ville han ta på litt varmere dag når båten er også blitt tørrere om jeg forstod riktig.

Ellers ble den pakket inn på rekordtid (trenger bare en liten ekstra presenning som skal knytes på bak så er til og med badeplatform dekka, ellers ble TV antenne skrudd av så til og med bøyla er dekka) siden mekaniker gadd å fikse det selv i går, gikk jo lynraskt og ikke hele dagen uten å bli ferdig, blir alltid imponert over hvordan mekaniker på forhånd vet hva og hvordan skal gjøres og gjennomfører det lynkjapt. Vi skulle ferdiggjøre noen ting i dag med noen ting som belger osv. fra VolvoPenta butikk men siden den brannen var ikke fikset på Skjerkøya så er hele greia stengt (Wector og KKmarine brant heldigvis ikke men de stengte hele området foreløpig) så det ble utsatt til mandag.

Ellers ble det virkelig godt sjekka og sikra i hele systemet til dassen, ferskvannet, varmtvannstank osv. Mekaniker fortalte for øvrig en historie om den Summer Family 27 som han fikset opp fullstendig lignende på det jeg så i en tråd her på forumet med Nidelv 28, men mekaniker deltar ikke på forumet så bildene kommer dermed ikke hit. Neste eier som kjøpte den sikret ikke ferskvannssytemet så ALT sprengte inklusive dassen.

Moralen av historien er vel at det er ikke så ekstremt dyrt med båt selv om man ikke kan ting selv dersom man får helhetlig hjelp (f.eks med hjelp så trengte man ikke telt til 60 000 for denne båten) enn som det blir dersom man tror at man kan ting og gjør det feil da blir det vesentlig dyrere og ting dævver pga. feil man gjør og ikke fordi de nødvendigvis måtte dævve. Og dersom man leverer båt til verksted er det viktig å bestille helhets sjekk og ikke kun motor eller kun noe som skal bli gjort siden resten er ikke versktedets problem dersom man ikke ber om at alt sjekkes og fikses om nødvendig.

Oppsumert takk til @sap_2000 for hjelp til å finne båt som ikke dævver og til mekaniker for at den sikres mot dævving på en måte som man trolig ikke kunne bestilt ved noe verksted slik at noen som meg som ikke kan noe, kan faktisk bruke fungerende båt.

Mekaniker trodde for øvrig dersom det er noe jeg skal beholde og ikke skulle få igjen penger på at det faktisk er bedre idee å kjøpe 90talls "skall" (men at kvaliteten på "skallet" var viktig) av en 50++ foter hvor motorer er dævva eller tatt ut og putte inn nye med hele tilbehøret + eventuelt drivstofftanker om nødvendig osv. enn å kjøpe 2005-2010 modell hvor alt er 2005-2010 for samme prisen. Med mindre det er noe ekstremt velholdt eksemplar som er 2005-2010 (men man får ikke motorforsikring likevel). Siden "feilhold" av motor i 20 år skal kunne være nok for at den er klar for dævving og dersom man holder motor riktig fra den er fersk så skal den kunne leve var ideen.

Link to post
  • 1 måned senere...

@Chilli Solbris Det ble fiksa sammen med mekaniker i November. Trodde det ville være nedsnødd etter siste uka med snø i Norge. Men den prellet vel av over pressenninga.

 

Det står her for øvrig båter til flere mill "bare 15-20 år gamle" helt uten noe som helst. De lever også.

 

Håpet er litt varme i Februar eller begynnelsen av Mars. Så vinduer kan tas av mekaniker imens jeg får stoffet litt av bunnen. Så er det service på alt av motor og drev før sjøsetting.

Link to post

@Vingen300 "Nabotomta" var noen kilometer unna ved Wector så dersom noe ble sotet til så måtte det vært eventuelt båtene hos Wector men har ikke lest om dette noen steder. Om de ble skada ville vel forsikringsselskapene gått av med hjerteinfarkt med tanke på at det sikkert er båter til flere 100 mill samlet over hos Wector og man ville trolig lest noen steder om det (i norsk skala ville det sikkert vært nesten like hardt for norske forsikringsselskap som brann i California for de i USA (de har flere 100 ganger mer midler)).

Ved Sildeberget har jeg ikke sett en eneste sotflekk på noe båt verken de med telt eller uten telt. Ser ut som stedet ikke har merka at det var brann på andre sida av bukta noen kilometer unna.

Link to post

@Eika Kan nok hende tenkte på veien rundt med bil, men dine blir i korteste laget da du setter markøren på brygga ved Sildeberget og brygga til Wector. Imens det brant i dekkene vel og ikke i båtene hos Wector samt båtene på Sildeberget er sånn i opplag på land minst 200 meter unna den ytterste brygga i opplevd avstand.

Så tenker meg at det kanskje er opptil 1 kilometer korteste vei, men likevel har ikke sett noe som helst sot verken på land eller på båter ved Sildeberget.

Link to post

@Eika Ting er vel nærmere enn man tror da, men heldgivis har jeg ikke lest engang at båtene ved Wector ble skadet. Over på Sildeberget var det i hvert fall ikke noe sot og den dagen båten ble vintersikra brant det faktisk over der (det startet denne dagen og leste senere hjemme at det er en svær brann) og selv da kjente man ikke noe røyklukt så vinden blåste vel andre veien men merket at flammene var sinnsykt høye så antok at dette er nok ikke "en container" men noe stort som brenner.

Oppsumert båtene ved Sildeberget har det fint, vet ikke hva som skjedde med de hos Wector men ville vel vært ramaskrik fra forsikringssiden om det skjedde noe og trolig store artikler om at røyklukt ikke forringer verdien av båtene osv. (om forsikringa i Norge fulgte USA forsikringsselskap sitt eksempel).

Link to post
Eika skrev On 13.1.2025 at 21.13:

Du ser jo dekkhaugene 20m fra der jeg markerte på brygga på wector. Så det er vel kansje 600m da

 

Røyken går i luftlinje, den følger ikke veien og trafikken 

 

Edit: 650.8 meter er det fra dekkhaugen til opplagsplassen 

Screenshot_2025-01-13-21-14-34-186_com.android.chrome.jpg

Røyken bruker Google maps og følger veien 😅🙈

Link to post
5 hours ago, Førstefender said:

Ser ut som pocetdriteren din ikke har telt/presenning over bakdekket? er det ikke her det samlet seg vann i sommer?

La også merke til det! på min båt hadde det nok vært viktigst med pressening over akterdekket for å hindre frostspregning i luker og drenering. Sånn været har vært der jeg har båten liggende er jeg glad den er innendørs! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hele båten har det fint inklusive akterenden til og med badeplattformen var ikke noe spesielt med snø på, det som skjedde bak var tette dreneringshøl som førte til at vann samlet seg opp noe som ble funnet om høsten. Resten altså noen dråper kommer det til å være fordi luka bak ikke er original ifølge mekaniker men det som ombyggern valgte å ha og ikke Princess sitt dermed vil det være noen dråper ned med mindre noen ønsker å gå tilbake til kalesje båt.

Snart er det uansett tid for mekaniker besøk og de store vårforberedelsene + utbedring av vinduer slik at man kan si at båten er tilsynelatende feilfri før sesongen. For øvrig kikket på de nye propellene som jeg har kjøpt det står G-4 på dem men de ser sabla annerledes ut enn de som var på båten må nesten ta bilde for har ikke spurt mekaniker enda men de ser ut som "akslingspropell" og ikke duo-prop for drev men kanskje det er bare meg som er uvitende.

Link to post

 

 

XardasKSP skrev for 21 timer siden:

kikket på de nye propellene som jeg har kjøpt det står G-4 på dem men de ser sabla annerledes ut enn de som var på båten

 

 

Regner med at fasong er lik, men de ser ut som blank bronse i og med at de er nye og dessuten bearbeidet og polert av Andvik.

De som står på ser vel ganske matt sort ut, men de er (skal være) identiske i utseendet bortsett fra det.

De nye kommer også til å bli sorte etter noen uker. Det er overflaten som oksiderer og gjør de ganske motstandsdyktige mot rur og groe. Materialet i G-serie propeller er en blanding av Nikkel, bronse og aluminium og kalles NiBrAl.

Ta et bilde av nye og gamle og legg ut.

 

XardasKSP skrev On 12.1.2025 at 15.56:

Det står her for øvrig båter til flere mill "bare 15-20 år gamle" helt uten noe som helst.

 

Går bra en stund (endel år fra ny), så aksellerer forfallet sakte men sikkert...

Tar man 2 stk 15 år gamle båter hvor den ene er lagret inne eller under telt og den andre ligget ute uten tildekning vil man se og merke store forskjeller gitt likt vedlikehold og innsats. Spesielt følgene av evt lekkasjer som oppstår i rutekarmer og andre steder der det har vært frostspreng gjentatte ganger.

 

Godt nyttår foresten :godt_nyttår::fyrverkeri1:

 

Mvh. SAP

Link to post

@sap_2000 Altså det var ikke fargen jeg mente, men skal sammeligne dem ved siden av hverandre. Virker som de nye er betydelig større og ikke mindre (forstod det som de skulle være lettere og mindre) og de har ikke denne "lukkegreia på slutten" også er de 2 store tunge stykk imens de som var der var egentlig 4 stykk og 2 for hver (duoprop). Men skal spørre mekaniker før jeg legger ut total uvitenhet, men om det eventuelt er noe feil så antar jeg de kan byttes inn i riktig hos samme firma.

Ellers er ideen for videre fremtid (før foreldre flytter ut) å enten selge eller innbytte båten + betaling fra meg inn en større (kanskje noen som har kjøpt stor egentlig ønsket noe mindre) siden det virker som jeg overvurderte hvor meget attraktivt Norge er for fiskebesøk for slektninger fra Polen (Spesielt når det ikke er fisk i sør :ler::fniser: ) Resten av familien skal jo også flytte og denne båten er fin størrelse for fisketur men for cruise og mye folk på besøk så vil 50++ foter med 3 kabiner være noe "perfekt". Denne hadde vært perfekt 16 år siden når alle var 20 og kunne sove "på gulvet" ved siden av hverandre og ikke behøvde å ta med sine bedre halvdeler. Nå har alle utenom meg familier og greier så blir mer dagstur båt og ikke cruise en uke med slektninger og bo i den underveis båt.
 

Quote

Går bra en stund (endel år fra ny), så aksellerer forfallet sakte men sikkert...


Ville trodd at folk som brukte flertallige millioner på at båt skal være så ny som mulig ikke gjorde det for at den skal devaluere seg i rekordtid men kanskje folk kjøper det nettopp for å slippe å gjøre noe som helst og deretter tar regningen som blir mye høyere (når de finner ut av at ønsket pris på finn ikke er salgspris om båt ikke er i det minste "tilsynelatende feilfri stand" ) enn å til og med ansette et verksted for å bygge teltet + vinterkonservere om de ikke kjenner noen som kan hjelpe.

Ellers er båtens tilstand som for meg helt perfekt, når vinduer blir fiksa så er det vel det jeg ville kalt "tilsynelatende feilfri" alt fungerer og mekaniker har heller ikke funnet noe "dævve kandidater" utenom at bakluka ikke er original så noen dråper må regnes med om man ikke vil ha kalesjebåt men selvfølgelig ikke så mye som da avløp var tette. Men det er nok tvilsomt at man finner en 50++ foter i samme tilstand selv til "høy pris i forhold til alder". Ideen er at kanskje det lureste er å kjøpe en 90-talls båt hvor motorer er dævva allerede så kjøpe splitter nye D13 med tilbehør og montering, sluttsummen blir vel rundt 5 mill altså samme som for 2005++ båt men forskjellen er jo splitter nye motorer og drivverk istedet for 20 år gamle motorer og drivverk.

Godt Nyttår til deg også! Og igjen takk for godt råd angående tilstanden på båten som er helt topp!

Link to post
XardasKSP skrev for 3 timer siden:

@sap_2000 Altså det var ikke fargen jeg mente, men skal sammeligne dem ved siden av hverandre. Virker som de nye er betydelig større og ikke mindre (forstod det som de skulle være lettere og mindre) og de har ikke denne "lukkegreia på slutten" også er de 2 store tunge stykk imens de som var der var egentlig 4 stykk og 2 for hver (duoprop). Men skal spørre mekaniker før jeg legger ut total uvitenhet, men om det eventuelt er noe feil så antar jeg de kan byttes inn i riktig hos samme firma.

Du må fortsatt ha 2 propeller til hvert drev - også etter bytte.

En med 3 blader og en med 4 blader på hvert drev.

 

Hvis du har fått bare 2 nye propeller må det være en feil:undrer:...

Link to post
XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Altså det var ikke fargen jeg mente, men skal sammeligne dem ved siden av hverandre. Virker som de nye er betydelig større og ikke mindre (forstod det som de skulle være lettere og mindre) og de har ikke denne "lukkegreia på slutten" også er de 2 store tunge stykk imens de som var der var egentlig 4 stykk og 2 for hver (duoprop).

 

Ta bilde du.

Alle G-serie propeller er like store i diameter. Når det prates om størelse og "tyngde", så er det pitch det prates om. Ikke fysisk størelse og vekt.

 

Det skal som @Olepo være 2 sett med 4 + 3 blader. Akkurat som de som står på båten din i dag. 

Eneste visuelle forskjell skal være serienummer og navn samt farge.

 

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

og de har ikke denne "lukkegreia på slutten"

 

Den lukkegreia er er mutter med en bolt inni som sikrer at propellen forblir på akslingen. Formen er av hydrodynamiske årsaker akkurat som i aerodynamikk og er slik for å redusere drag.

 

Står det G4 F(ront) og G4 R(ear) på propellene

så er sjansene meget store for at det er riktige propeller.

Men legg ut et bilde så er det ingen tvil lenger...

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

Ville trodd at folk som brukte flertallige millioner på at båt skal være så ny som mulig ikke gjorde det for at den skal devaluere seg i rekordtid

 

Mange er uerfarne evt uvitende og hører på andre som sier "bare å la ligge ute som den er" basert på egen erfaring med helt andre type båter og andre steder i landet. 

Og/ eller er ikke villige til å betale det det koster å få dekket til store FB båter, evt opp og inn i hus.

 

At en fyr i nord norge lar sjarken sin ligge ute året rundt i alt slags vær betyr ikke at en Princess eller Sunseeker etc som primært er designet og tiltenkt bruk i områder uten -20 og vinter liker det over tid.

 

Du husker FB´en på P56? 

 

Blir bra med badebasseng oppå der når slukene går/ fryser tette etter et snøfall og det er 3 cm kant før det pipler vann ned gjennom taket og ned i salongen som man så på interiøret at hadde skjedd mange ganger.

 

 

 

 

Mvh. SAP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...