pipe Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Det fiske greiene her nede på østlandet har jeg ikke troen på. Du får lære onklene dine å spille vri åtter så kan dere kjøre rundt å spille kort på forskjellige steder. Men nok spøk. Det finnes vel sjøørret så kanskje dorging etter de kan bli den nye hobbyen? Eller hva med reker og sjøkreps? Hummer i sesong. Dra opp Telemark kanalen å prøve seg på Ørret. Bading/soling med en kasse øl er det jo mange som driver med så det må jo være gøy. Link to post
sunnmøre Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April Dersom du starter no, så er du i Ålesund i morgon med båten. Heilt udramatisk. Link to post
19 fot Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April XardasKSP skrev for 17 timer siden: Problemet er at det er helt fiskeløst altså ikke en bitteliten sei engang absolutt ingenting, været er helt perfekt men det er bare ikke en eneste fisk ekkoloddet er enig og det overalt. Istedet er det sabla mange bøyer noen har satt ut som man kan drive oppi heldigvis gjør det ikke noe om propellene er av. Men folk har seriøst satt ut tau fra disse bøyene som om det var tråder i skogen i Polen som skal hindre motorsykkelførere i å kjøre cross i skogen. Bare bøyene er ut på åpne havet sikkert noen som prøver å fange noe som ikke finnes i dem. Tipper de som setter ut alle disse bøkene har en grunn til det. Enten fisker de etter noe som er der, men som du ikke har kunnskap nok til å fange. Eller så fisker de etter cabincruiserpropeller. Så kan du jo vurdere hva du tror er riktig. Selv har jeg mest tro på første alternativ. Det er blitt anbefalt endel gode fiskebøker i denne tråden fra folk som har god peiling på fiske. Har du kjøpt disse og lest dem fra perm til perm? Antar svaret er nei. Tidligere argumenterte du med at du heller ville bruke tida på å fiske enn å lese. Men nå har jo båten vært på land ca et halvt år med god tid til å lese. Fant ut jeg skulle dorge idag, men fikk ikke noe på litt over en time i 2-3 knop ved Møkkalasset fyr mellom Tromøysund og Kilsund. Dette er ved Arendal. Brukte 6 kroker for dorging. 2 blanke og 4 med gummimark i fargene rød gul grønn og hvit. Enkelte her har sagt man bør bytte til svart og det kn det godt hende er riktig. Link to post
Pondu_s Svart 6.April Link til dette innlegget Svart 6.April 19 fot skrev for 2 timer siden: Tipper de som setter ut alle disse bøkene har en grunn til det. Enten fisker de etter noe som er der, men som du ikke har kunnskap nok til å fange. Eller så fisker de etter cabincruiserpropeller. Så kan du jo vurdere hva du tror er riktig. Selv har jeg mest tro på første alternativ. Det er blitt anbefalt endel gode fiskebøker i denne tråden fra folk som har god peiling på fiske. Har du kjøpt disse og lest dem fra perm til perm? Antar svaret er nei. Tidligere argumenterte du med at du heller ville bruke tida på å fiske enn å lese. Men nå har jo båten vært på land ca et halvt år med god tid til å lese. Fant ut jeg skulle dorge idag, men fikk ikke noe på litt over en time i 2-3 knop ved Møkkalasset fyr mellom Tromøysund og Kilsund. Dette er ved Arendal. Brukte 6 kroker for dorging. 2 blanke og 4 med gummimark i fargene rød gul grønn og hvit. Enkelte her har sagt man bør bytte til svart og det kn det godt hende er riktig. Skal du fiske pir eller makrell så er det sorte kroker som er best ,men nå er det jo noen mnd til piren kommer. Link to post
19 fot Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Noen har bært ute og fisket med sjark ved Sørøya, den sank plutselig og fort. Fiskeren ble berget over I annen båt som ser ut til å bære mindre: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/bilal-saab-reddet-fisker-fra-forlis-utenfor-soroya-i-finnmark-1.17372841 Se litt på hva slags båter fisketuristfirmaet som berget fiskeren bruker (usikker på hvilken nåt som ble brukt da): https://bigfishadventure.no/vi-tilbyr/ Legg merke til det mange har påpekt, det brukes små båter av enkel og pålitelig type. Ingen digre cabincruisere. Hvorfor ikke følge tipset om å herme etter de som allerede driver med slikt og kjøpe lignende båt og en båthenger? Tenk deg en vinterstorm på Sørøya mens du er i opptatt med flyskolen i Polen. Ville du helst hatt en cabincruiser som røsker i fortøyningene og trenger stadig tilsyn. Eller ville du hatt en 20 foter som står ubekymret innendørs på båthenger? Så har du nevnt at du må ha stor båt så du kan bo i den. Hva med å leie hotellrom eller et hus? Eller hvis fu vil bo i ditt eget kan du kjøpe ei campingvogn du har stående der oppe. Bare husk å tjore den fast, eller helst lagre den innendørs når du ikke er tilstede. Link to post
XardasKSP Svart 8.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April @19 fot De som fisker noe der trolig skal ha noe i teiner eller hvem vet hva men fisk var det i hvert fall ikke på ekkoloddet eller i vannet. Det var faktisk som å fiske sei slik man fisker laks i elva flertallige dager uten noe napp eller fisk noen steder hvor den vanligvis var. Ikke den småseien som skal fortsatt finnes engang..... Når det gjelder Sørøya gidder jeg ikke å kjøpe hus og bruke en jolle hvor jeg ikke kan komfortabelt bevege meg i båten som jeg ønsker meg, i tillegg vil båten være slik som jeg har drømt. Hus kommer til å koste som hele båten. Istedet kan man slå to fluer i ett smekk. Om vintern finnes jo sikkert noe båtlagring i Hammerfest eller Tromsø til blodpris inni en bygning så trenger man ikke å bry seg. Har de dette i sør så har de sikkert dette også i nord. Spesielt når det er mer brukbart der oppe. Link to post
Lyst på båt Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Tror du kan glemme å ha en cabincruiser/yacht liggende på vannet der oppe. Vi har et gammelt hus som av gitte grunner er forankret med wirer fra taket og ned i bakken. Når det blåser deroppe kan du nesten ikke stå oppreist og havet regelrett blåser inn på land. Er det kulde iser alt ned så en en stor båt liggende på vann uten tilsyn vil nok ikke være mulig å holde flytende Link to post
XardasKSP Svart 9.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April @Lyst på båt Men de har vel der oppe noe som f.eks lagringshall for båt? Slik at man kan ta det ut før april er ferdig og når det fortsatt er gytetorsk? Link to post
Martine29f Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April Ser for meg at det å ha en ferdig sørvet diger båt stående innendørs og som blir satt ut når gytetorsk er på plass blir et veldig stort inngrep i lommeboka. Men hver sin lyst og hva gjør man ikke for å få en fisk på kroken.... Link to post
index Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April XardasKSP skrev On 9.4.2025 at 19.42: @Lyst på båt Men de har vel der oppe noe som f.eks lagringshall for båt? Slik at man kan ta det ut før april er ferdig og når det fortsatt er gytetorsk? Jeg tror ikke slike haller er så vanlige nordpå. Heller ikke cabincruisere, de velger mer hardføre båter som passer til værforholdene de har. Men du kan jo bygge din egen hall, om det ikke er pengene det står på... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 11.April Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April @indexVirkelig ingen haller i Tromsø eller Hammerfest og området? Jeg trodde de virkelig hadde også cabincruisere oppe i nord, de finnes jo til og med på finn med adresse der oppe? @Martine29f Vel folk betaler jo for rare ting, noen i Afrika vil vel tro det er helt høl i hodet at noen betaler i dyre dommer for å bli stekt av sola og se noen plagsomme dyr på safari som de har til hverdag. Nå er ikke Trondheimsfjorden akkurat Sørøya men i hvert fall før i tida var det helt fabelaktig med fisk der oppe. Kanskje mindre nå siden det er mindre overalt, men jeg forstår jo at noen som har fisken utenfor husdøra finner det ikke som noe spesielt at det finnes faktisk lettfisket fisk i havet. Også er det jo det med selvfiska, fisken koster jo så mye per kg om den skal være selvfiska at man gjerne kan kjøpe filee på matbutikken og gi det til uteligger for et måltid eller flertallige imens man har kvittering så man kan ta med så mye selvfiska som man vil. Link to post
index Svart 11.April Link til dette innlegget Svart 11.April XardasKSP skrev 5 minutter siden: @indexVirkelig ingen haller i Tromsø eller Hammerfest og området? Jeg trodde de virkelig hadde også cabincruisere oppe i nord, de finnes jo til og med på finn med adresse der oppe? Tromsø kanskje. Hammerfest tviler jeg på. Du får lete litt. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
XardasKSP Svart 10 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10 timer siden En liten oppdatering: Pocketdritern lever helt fint og fungerende uten dævva ting, men dessverre har havet fullstendig dævva. Skrev om dette også på fiskeforum og folk der var enige ikke bare torsk men også seien er fullstendig forsvunnet. Ellers har det ikke noe å si hva man fisker med om det ikke er fisk, finner man fisk på ekkoloddet så er det 200 grams hvitting som biter på 500 grams pilk og på alle opphengere. Så ekkoloddet fungerer veldig bra faktisk er det noe som ser ut som fisk så er det faktisk fisk men kun hvitting i småstimer og den er bitte bitte liten ikke engang som hvitting i Trondheimsfjorden som kunne være så stor som 1kg og stor nok til å spises. Alle disse som var levende var bare å sleppe ut og dævva ble festmåltid til den eneste måken som trodde på at man fikk noe. Man kan også se det på måkene før når det var sei så sirklet 100 måker rundt Alicraft, Princess har bare 1 måke som har trua Blir flere om det kommer makrell. Også igjen skriver folk at makrell kanskje også uteblir fordi yrkesfiskerne forsøker å fjerne siste fisken som finnes med stor overfiske ifølge artikler man kan lese. Lurer på hva de kommer til å fiske når makrellen også er blitt tatt kverken på. Fisker de opp alt så får det jo verst konsekvenser for dem selv. Jeg får vel lete etter noe oppe i nord hvor man kan holde en båt siden her i sør er det fullstendig fiskefritt og folk tror det aldri kommer noe igjen fordi havtemperaturen har steget det er i hvert fall teorien på fiskeforum. Link to post
TrikkerN Lønning Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden XardasKSP skrev 19 minutter siden: En liten oppdatering: Pocketdritern lever helt fint og fungerende uten dævva ting, men dessverre har havet fullstendig dævva. Skrev om dette også på fiskeforum og folk der var enige ikke bare torsk men også seien er fullstendig forsvunnet. Ellers har det ikke noe å si hva man fisker med om det ikke er fisk, finner man fisk på ekkoloddet så er det 200 grams hvitting som biter på 500 grams pilk og på alle opphengere. Så ekkoloddet fungerer veldig bra faktisk er det noe som ser ut som fisk så er det faktisk fisk men kun hvitting i småstimer og den er bitte bitte liten ikke engang som hvitting i Trondheimsfjorden som kunne være så stor som 1kg og stor nok til å spises. Alle disse som var levende var bare å sleppe ut og dævva ble festmåltid til den eneste måken som trodde på at man fikk noe. Man kan også se det på måkene før når det var sei så sirklet 100 måker rundt Alicraft, Princess har bare 1 måke som har trua Blir flere om det kommer makrell. Også igjen skriver folk at makrell kanskje også uteblir fordi yrkesfiskerne forsøker å fjerne siste fisken som finnes med stor overfiske ifølge artikler man kan lese. Lurer på hva de kommer til å fiske når makrellen også er blitt tatt kverken på. Fisker de opp alt så får det jo verst konsekvenser for dem selv. Jeg får vel lete etter noe oppe i nord hvor man kan holde en båt siden her i sør er det fullstendig fiskefritt og folk tror det aldri kommer noe igjen fordi havtemperaturen har steget det er i hvert fall teorien på fiskeforum. Måkene kjenner vel igjen båtentypen og vet at det er få som fisker fra en Princess 😉 Link to post
19 fot Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden XardasKSP skrev 57 minutter siden: Jeg får vel lete etter noe oppe i nord hvor man kan holde en båt siden her i sør er det fullstendig fiskefritt og folk tror det aldri kommer noe igjen fordi havtemperaturen har steget det er i hvert fall teorien på fiskeforum. Har trådstarter fra LANGEsund lest denne artikkelen om en som fikk lange på over 40 kg? https://www.vg.no/nyheter/i/vgK77B/kjempefangst-det-ble-sjoekreps-til-middag Mangler info om hvor det var, så det vet jeg ikke. Angående dette med at det er fiskefritt i sør så har jeg noen spørsmål. Jeg har de to første dagene i mai sett sel 5 ganger mellom Arendal og Lyngør, hva spiser denne selen? Jeg ser også endel yrkesfiskebåter som kjører. Er disse bare ute på fornøyelsestur for moro skyld, eller kan det tenkes at de finner fisken du ikke finner og at det er derfor de er utpå? Link to post
Eika Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Pondu_s skrev On 6.4.2025 at 19.31: Skal du fiske pir eller makrell så er det sorte kroker som er best ,men nå er det jo noen mnd til piren kommer. Jeg er 7 eller 8 generasjons fisker som har hatt base kun ett par minutter ifra Langesund. En ting som har gått fra generasjon til generasjon, er blanke kroker med oransje gummi mark, som man klipper til selv, heller litt for korte marker enn for lange Halve slekta har vel nesten vokst opp i en 28fots notbåt med hjemmelaga 5m bjørke dorjestenger med 20-30krok pr dorj og kassevis av makrell på dekk. Link to post
XardasKSP Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden @19 fot Det finnes jo lange og brosme men bare enda mer dypt enn før ifølge eier av fiskeutstyrs butikken så er det nå på 500m++ og at 300 meter ikke er nok ute på 10gradern. Så fikk jeg igjen beskjed om det der med ankring og at det ikke vil funke å drfite og få loddet i bunn. Ellers tror jeg ikke de beste ekkoloddene engang ser noe særlig på 500 meters dyp. Men det er i hvert fall fiskefritt i områdene hvor det fortsatt var fisk i 2017 som f.eks seistimer og gytetorsk har ikke kommet i det hele tatt så vidt jeg har hørt til østsida av Sørlandet engang så det var ikke noe vits å lete utenfor forbudssona sørøst for Jomfruland. I dag er det kun hvitting i dette området. Og finnes det noe fisk på ekkoloddet så er det nesten samme f hva som hives ned man får den uansett og finnes det ikke fisk så får man selvfølgelig ingenting selv om agnet måtte være fiskens svar på 5 retters favorittmiddag. Selen spiser vel disse små hvittingene den bryr seg jo ikke om de er bare 200 gram den eter hele greia med hodet og involler. PS. Yrkesfiskerne i sør tror jeg fanger reker ellers så hadde de vel allerede flytta ut de kan vel ikke leve av at det kommer makrell om sommern/høsten men de forsøker i hvert fall å få slutt på den makrellen også (ifølge hva journalistene skriver) @Eika Det fantes jo makrell i august men betydelig mindre enn 2017 og man leser i avisa at yrkesfiskerne forsøker å få slutt på det der også at det skal finnes makrell eller fisk i det hele tatt. Igjen er opplevelsen at dersom det er fisk så biter den uansett hva slags opphengere man har og den glemmer heller ikke å bite på 500 grams pilken selv om den ikke er noe særlig større enn den (hvitting på 200 gram bet jo på den med kjeften på kroken). Ser ekkoloddet noe så får man det men er det ingenting så er det ingenting hjelper jo ikke at fisken har lyst på det man fanger den med om fisken ikke er der i det hele tatt. Nå snakker jeg om fisking for amatører da, godt mulig at på 500 meters dyp så er langene og brosmene veldig smaksdelikate og bør har riktig agn og hele pakka. Problemet er at jeg aldri kommer til 500 meter, 300 var kanskje mulig med litt flaks i drivinga av båten men nå sa jo fiskeutstyrsbutikk eieren at den fisken flytta enda dypere ned. Link to post
Martine29f Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Blir fasinert av fiskehistoriene dine jeg ts. Håper du lykkes etterhvert. Men nå har du jo en driter som også kan benyttes til mye annet. Sikkert herlig å legge til ved gjestehavner og bare nyte det gode båtliv. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn