ohio Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Blir vel ikke mer fisk i sjøen om foten på båten økes Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden XardasKSP skrev On 14.6.2025 at 16.03: Dermed så må man vel først selge den ene før man finner den andre om man skal ha like bra pris per kg fungerende båt. Siden neste båten er ideen enten hytte i Nord-Norge (hvis det finnes lagringsplass for vintern hvor den ikke dævver) eller enda større til morro i Polen. For fisk er det i hvert fall ikke i Skagerrak eller Østersjøen i hvert fall ikke mye nok til at uprofesjonelle amatører kan få noe. Husk på at en båt som ligger utpå krever noe tilsyn, hvertfall hvis den ikke ligger ekstremt skjermet (som ofte ikke er tilfelle i Nord-Norge). Så å ha en stor båt til flere millioner langt unna høres ut som risikosport. Hvis du skal fiske i motsatt ende av landet i forhold til hvor du bor så kan det vel være lurt å heller satse på en god båt på feks 20 fot til fiske og noe landbasert til å bo i. Det blir sannsynligvis mye billiger enn å ta med deg "hytta" ut på hver fisketur og bekymre deg for den hele tiden du er hjemme. En liten båt kan man raskt og enkelt dra opp på båthenger når man reiser hjem. Og hvis du ikke har egnet bil er det sikkert noen lokale som kan hjelpe til med egnet bil for godt under tusenlappen. Sjelden båter synker når de står på land på båthenger, og den kan også lett parkeres inni bygning for enda bedre beskyttelse. Angående makrellen som ikke er i syd lenger selv om den var der ifjor så har jeg hørt at den kommer litt utppå sommeren, så kanskje du bare er litt for tidlig ute? Men jeg har selv fått dårlig med fisk de få gangene jeg har fisket, men det er på sørlandet. Angående bosted i nord så vil vel en campingvogn være vel så godt egnet som en cabincuiser. Da slipper du også å gjøre alt inventaret sjøklart før dagens fisketur. Tenk om du setter gryta med resten av fiskesuppa i kjøleskapet i cabincruiseren etter middagen og glemmer dette når du legger fra kai. Utpå fiskefeltet ser du det renner noe utover gulvet og oppdager katastrofen og må bruke resten av dagen på vaskejobb. Og etterhvert vil det lukte sur fisk fra interiøret. Bedre da med en bolig som står i ro mens du fisker. Boliger er heller ikke alltid så veldig dyre nordpå, hvertall hvis du velger et fiskevær med fraflytning. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Dykker skrev for 2 timer siden: Men hvorfor går du ikke for en større båt enn 45 fot (du sa jo minst). I og med at du innehar D5L (var vel hos @Poseidon du tok sertifikatet), så gå heller for >50 fot. I og med at du innehar D5L og i tlllegg kan navigasjon som flyinstruktør, så ligger jo alt tilrette for en større båt i stedet for å gå få fot av gangen? Det var på NMKS. Han var om bord hos meg på praksis. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
XardasKSP Svart 14 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14 timer siden @Dykker Fordi jeg må vel enten velge noe som får plass oppe i Nord Norge slik at det kan overleve vintern eller velge noe kun for Polen eller finne på noe annet som middelhavet f.eks men der er det helt annen type fisking antar jeg mer dorging enn pilking men derimot er det varmere og mulig å bade i riktig temperatur og øvrige båtgleder. @ohio Bytter man sted så blir det mer fisk i sjøen. Foreldra mine skal selge huset så da må antallet fot øke så man kan bo i båten som i en hytte med full størrelse dusj, generator, fryser, PC, starlink og hele pakka. @19 fot Men hytter og hus er ikke "morro". Det skaper glede å ha noe som en fet bil eller fet båt selv om det koster flesk så føles det fint å ha rett og slett samt gledelig. Altså man har lyst å hive penger ut vindu, noe jeg har jo allerede gjort, Problemet er at fisk er forsvunnet og da blir det fort kjedelig også for onkler å pilke fisketomt hav eller sitte med stengene bak og dorge imens det eneste man fanger er hverandres kroker og opphengere. Fikk en sild om kvelden i går men bare 1 stykk og det var det f.eks. Blir noe helt annet ett annet sted i landet. Snart reiser til og med fjernere onkeln (sønnen til søstera til bestemora) tilbake selv om han er pensjonert har jo vært her i flere uker og vi fikk ingenting. Makrell pleide jo å komme i Mai allerede og i Juni var det godt i gang i 2017. I år er det vel noe rart at den ikke har kommet ellers så har yrkesfiskerne kanskje fått den opp i så store mengder at til og med dette tas fra Sør-Norge. Det har jo vært mange artikler i media om at det overfiskes makrell. Men det er jo som med makrellstørjen på 60 tallet de fiska alt sammen uten å bruke hodet at de vil ikke ha noe å fiske om de tar knekken på bestanden så blir det lite kroner å tjene for yrkesfiskern om grunnlaget for inntekta blir fjerna. Uansett må vel først selge det ene før det andre kjøpes og det blir nok en lengre jakt før noe finnes til riktig pris og riktig funksjon. Den jeg kjøpte og selger er jo priset slik at den 415 med D6 skulle kosta 1 - 1,1 mill elns om man skulle hatt noe større til like lav pris. Men kanskje markedet verfiserer prisene, jeg selger i hvert fall båt med tanke på salg i løpet av 1 måned og venter også på lignende kupp i fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden XardasKSP skrev 9 minutter siden: Uansett må vel først selge det ene før det andre kjøpes og det blir nok en lengre jakt før noe finnes til riktig pris og riktig funksjon. Den jeg kjøpte og selger er jo priset slik at den 415 med D6 skulle kosta 1 - 1,1 mill elns om man skulle hatt noe større til like lav pris. Men kanskje markedet verfiserer prisene, jeg selger i hvert fall båt med tanke på salg i løpet av 1 måned og venter også på lignende kupp i fremtiden. Har du link til annonsa for båten din, eller vil du helst ikke legge den ut her? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden 19 fot skrev 34 minutter siden: Har du link til annonsa for båten din, eller vil du helst ikke legge den ut her? Siden du er for lat til og bruke 30sekunder på finn.no https://www.finn.no/mobility/item/412241908?ci=2 Men @XardasKSP jeg trur det hadde vært verdt og fått en proff polering, sånn at båten skinner som om den var 2023 modell Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 13 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13 timer siden @Eika Prisen er satt slik at det får den nye eiern betale, antar proff polering er flere 10 000 NOK og det ville ikke nye eier giddet å legge på prisen. Får vel ta proff polering på "drømme dritern" den gangen jeg finner noe virkelig kupp hvor jeg får like meget fungerende båt per krone som den jeg selger. Kunne de ikke hatt noe slikt: https://www.finn.no/mobility/item/394733133?ci=1 med 2019 motorer og til samme prisen hadde jo løpt og kjøpt om det var samme stand og alder på motorne som den jeg har. Hadde til og med overleved om de var 2012 elns bare man får motorforsikring Er jo vanskelig med flotte klassiske båter med nesten nye motorer og lave priser men kanskje om man utvider søk til hele Europa så vil noe dukke opp. Det var jo en Galeon med 2021 motorer elns men den var 530 også var det Galeon da de er vanlige i Polen. Princess og Fairline er mer "eksotisk" over der akkurat som Galeon er mer uvanlig i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden XardasKSP skrev 19 minutter siden: @Eika Prisen er satt slik at det får den nye eiern betale, antar proff polering er flere 10 000 NOK og det ville ikke nye eier giddet å legge på prisen. Skal absolutt ikke se bort ifra at prisen kunne blitt satt 50-100k høyere for en poleringsjobb til 1000-1500kr pr fot Førsteinntrykket selger vettu, ligger den som en av de blankeste båtene i havna, så er det overaskende mange som stopper og ser. Hvis en potensiell kjøper får "wooow" følelsen de første sekundene de ser båten, så er det en meget god start Din kan bli like blank som dette Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden @Eika Måtte tenkt på det før annonsen, nå er jo båten annonsert og håpet er noen betaler den prisen som er der siden de trolig ikke finner noen steder mer fungerende båt per krone. Det er også et tidspunkt på året hvor noen kanskje rekker å få med seg båtferie også. Hvis ikke så får man se hva som skjer, det dukker jo ikke akkurat opp hele tiden "drømmedritere" hvor noen har satt inn relativt nye motorer og drivverk. Tror jeg har bare sett noe slik på en 2009 Galeon 530 annonse for 6 mill i løpet av siste 1,5 år. Så må vel bite på om noe slikt dukker opp med Princess eller Fairline i "riktig størrelse" men inntil det skjer så haster det jo ikke med noe da jeg risikerer ikke å eie 2 stykk båt samtidig, uansett pris er jo satt slik at folk får det jo ikke billigere med tanke på at det er gjennoført service, kjøpt inn nytt riktig propellsett, vinduer lekker ikke, det er nytt bunnstoff, det er nye vinduskviskere med motorer osv. så om noen skal ha slik båt så vil noen kjøpe den. Ellers antar det ikke hjelper om "dritern" er helt enorm dersom den skal være oppe i Nord-Norge og været vil ta kverken på den med mindre jeg finner noe innvendig opplagsplass? Dermed kanskje de aller største drømmedriterne er noe for Polen eller Middelhavet imens om det skal være Nord-Norge fiskeferiering så skal den ikke være altfor enorm (men trenger en i det minste med generator osv. og full størrelse bad om jeg skal opp dit med onkler for noen uker fiskeferie, den jeg har nå er som for meg definitvt for liten til å bo i). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.