Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

He he ..ja ja syntes tråden er underholdende, ikke mange som får 39 sider med 776 poster så langt. og det bare på en Princess 435 som er drømmebåten. Han lærer vel så lenge denne tråden holdes i gang :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

@Framtia: Rart at de i den ene artikkeln du linket, anbefaler å skru på norske røde skilter når man kan kjøre en måned med tyske røde eksportskilter i Norge. Uansett da er tydeligvis 57 % av bilene i Tyskland leaset ol. Og forhandlere gidder ikke å selge øvrige biler derfor så godt tilbud.

 

@Klovn1: Ønsker råd om båt, motor, pris, vedlikehold osv. ikke råd om bil, ta opp lån, kjøpe båtverdenens svar på Yaris (når jeg har forklart hvordan overgangsbåten skal være og hva drømmebåten er)  osv.

 

@Eureka: Jeg laget et regnestykke med uprutet pris i Danmark + MVA på hele kjøpesummen vs uprutet pris i Norge. Da er utgangspunktet 100 000 billigere båt fra Danmark deretter tilkommer prutemuligheter og det faktum at per dags dato er det NULL Princess 435 til salgs i Norge.

 

@Bergstad: Mange poster man kan lære noe av og noen hvor folk har bommet på spørsmålet og gir råd om andre ting enn det det er spurt om da.

Link to post
Share on other sites

@Framtia: Ja det er denne: http://www.yachtbroker.dk/baad/princess-435-super-tilbud-/2459

 

@Eureka: Like meget som ved øvrige Princess 435 båter som alle som var annonsert hadde motorer like gamle som båten. Her var det påstått disse har gått 1350 timer det kan hende de kan gå noen år til, det kan hende de dævver nå. Men det samme kan jo hende på andre båter vel.

 

Denne til 950 000 før pruting hadde 1992 motorer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=57699243

 

Men klart dersom motorene dævver så er det minst 400 000++ for 2 nesten nye motorer + mekaniker. Men det kan jo hende at de ikke "dævver" øyeblikkelig da. Uansett bedre med 100 000 lavere pris som utgangspunkt enn 100 000 høyere på noe som er allerede solgt  :lol:

 

Uansett skal nok trolig kjøpe overgangsbåt først. Siden hvis motorene dævva så hadde Princessen måtte blitt lagret på opplag inntil videre.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lokalkjennskap når det gjelder reklamasjonsregler lenger. Men det har ikke noe med EØS å gjøre i og for seg. Det er selgers lands regler som gjelder. I tillegg kommer det an på produkt. Slik sett skal man ikke lenger enn til Sverige før reklamasjonsbetingelsene endrer seg relatert til Norge. Når det gjelder brukte produkter, vil man gjerne lene seg mot den garantien som fremgår av kontrakt mellom kjøper og selger. Om garantibetingelser ikke er nevnt, gjelder stort sett 'på gata garanti'. Altså vågnaden går over fra kjøper til selger når kontrakt underskrives og penger overføres.

Link to post
Share on other sites

Tror du på julenissen?

Du vil kjøpe en 26 år gammel, ekstra bra båt, ekstra billig, fra utlandet, under ekstra gode export/importbetingelser. Attpåtil har du begrenset erfaring med båtstørrelsen og alle se fallgruver som er i ethvert ledd av prosessen.

 

Jeg skjønner du er begeistret, og det er bra.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Vel hvordan vet jeg at en annen båt er i bedre stand? For øvrig finnes det ingen andre båter av den typen annonsert uansett da. Men hvis jeg skal kjøpe drømmebåten da skal jeg investere i en båtmekaniker eller en annen spesialist til å foreta grundig undersøkelse av hele båten. Når det gjelder export betingelser så ser det ut som at med båt så holder det ikke at den blir solgt av forhandler dermed må man belage seg på å ikke få refundert dansk MVA men likevel blir prisen før rabatt 100 000 mindre enn prisen i Norge før rabatt og attpåtil er det ikke lenger noe båt til salgs i Norge av denne typen.

 

Men før jeg går til det skrittet og skaffer meg drømmebåten så vil jeg trolig starte likevel med overgangsbåt, men man blir jo begeistret som du sier av å se drømmebåten innen rekkevidde. Men jeg er fullt klar over at gamle motorer kan dævve slik at de ikke kan repareres og båten havner da i opplag inntil det er spart opp en halv mill eller mer til nesten nye erstatningsmotorer....

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg hele modellportefølgen til Princess, men hva tror du er grunnen til at du ikke finner makan båter, med samme årsmodell, til salgs?

 

Så du etter tilsvarende båt i sommer/ høysesong også?

 

Oppfordrer deg til å tenke over at prisene på eldre båter knapt kan sammenlignes uten å gjøre dypdykk i tilstand. Og heller ikke da er det alltid priser kan holdes opp mot hverandre.

 

Det er fint å sette opp regnestykker. Men man kan fort bli blind, som et resultat av at man trekker fra litt ekstra på den ene summen og legger på på en annen, og plutselig ser alt overkommelig ut, mens realiteten er en annen.

 

stå på, for jeg håper du finner en kjekk båt.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Ifølge øvrige kommentatorer så liker ikke mange folk den samme stilen som jeg liker på store båter altså utedekk på toppen av en aktercabin. Dette var ifølge dem årsak til at det ikke produseres mer Princess i den stil som 414 og 435 utover disse ble det produsert Fairline modell som lignet og flere flotte Storebroer men disse har helt ville priser utenfor min kategori (til tross for at Storebroene er i samme alder eller eldre enn de øvrige båtene). Det fantes også Nord West med samme stil, Trawler med samme stil og sikkert andre mindre kjente båter.

 

Jeg så ikke etter båter i høysesong da de trolig er mye dyrere i høysesongen enn de er da "nesten ingen" trenger båt altså sen høst & vinter.

Link to post
Share on other sites

Mao, du har lite å sammenligne med både hva gjelder pris, tilstand og utstyr.

 

Det jeg ville frem til er at 1990 og årene etter, var et magert år for nybåtsalget i Norge. Banker gikk konk, mange mister hus og heim. Ref en artikkel jeg leste tidligere i år, så ble det eksempelvis solgt 1-2 stk nye seilbåter i 1990.

 

Det er egentlig litt historisk interessant, men gjør man et finn-søk i høysesongen, er det nesten ikke båter til salgs fra den tiden.

 

Det er selvfølgelig smart å kjøpe noe få andre vil ha. Da blir det ihverfall ikke budrunde. :) det viktige blir da at det er en båt du har rå til å brenne inne med, og ikke må selge for å bruke pengene på noe annet.

 

forøvrig: 100tusen brenner du lett av på ny radar, kartplotter, autopilot og et par tre skroggjennomføringer. :) ( jada, du får litt til)

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Har derfor tenkt å kjøpe båt for egenkapital og ikke ta opp lån som mange kommenterende brenner veldig for. Da er det ikke noe stress med noe og man må i hvert fall ikke kvitte seg med drømmebåten den kan lagres i opplag og fikses på etterhvert som man har mer og mer kapital til fikse formål.

 

Ellers siden det er lite å sammenligne med så vet man jo ikke om man må brenne av 100k mer på den ene eller på den andre båten. Men nå finnes det jo bare en i øyeblikket da.

 

@sunnmøre: Skal se på Apolloen, Scand Baltic og Bowi Seraien i romjula dersom de ikke er solgt og selgerne har tid, da får jeg tatt med familie på sightseeing og eventuelt til å delta i båt ideen.

 

For øvrig skjønner ikke hvordan Apolloen http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87475084 klarer 23 knop med 200 HK imens denne med 380 HK klarer bare 15 knop: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86689674

 

Noe må være feil i opplysningene ?

Link to post
Share on other sites

Årøen har vel 357 hk på veiva. En tung bred halvplaner som vanligvis er levert med rundt 200 hk og naturligvis fast aksling.

Hvis du googler Årø 30, Årø 31 og Årø 33 så finner du mye forskjellige hastigheter oppgitt. 11-16 knop.

Kan godt si at denne med 357 hk kanskje er noe overmotorisert og evt. kanskje har feil propell.

Årø 33 med 280 hk er oppgitt til 16 knop.

 

Apolloen er en smalere og lettere båt, med mere planende skrog og duoprop drev.

 

Hvis du googler Apollo 3001 finner du alt av informasjon du måtte trenge.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Smalere altså mindre stabil på sjøen når den står i ro som f.eks ved fisking da, det hørtes ikke veldig bra ut. Ellers når en båt er halvplanende det vil vel si at en større motor kan skyve den til høyere fart i motsetning til fortrengingsskrog der stod det i boka at større motor ikke skaper mer fart utover det som er maxfart ut ifra kvadratrotsregeln.

Link to post
Share on other sites

Ja den er bare 310 cm bred som du ser av testen når du googler...  :smiley:

 

Du får ikke både i pose og sekk vet du, alt er et kompromiss mellom forskjellige egenskaper man ønsker eller ikke ønsker.

Fortrengingsskrog er hovedsaklig seilbåter, snekker og evt. stålbåter med toppfart opptil 8-9 knop.

Som nevnt kan det godt hende at det ikke er korrekt propell for motorkraften, hvis ikke båten er levert med den motoren som ny da.

 

Husk å google litt innimellom også, hvis det blir lenge til du får svar her  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...