Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Eika Så klart det er en idee å fortsette å spille WoW i all fritid spare alle penga i nye fly og leiligheter, bestille riktig sunn mat fra en hjemmelevert diett i Polen så man holder seg i live til man blir 70 år gammel. Så en pen vakker dag når man er klar for gamlehjemmet så rusler man bort istedet til Princess/Fairline forhandler og kjøper en nybåt til 20 mill (gjerne levert i en svær koffert siden forhandler må ta den imot, så kan forhandler bare ringe skattetaten og finne ut av at alle penga er hvite og riktig fortollet, for å derette kose seg med å putte dem 10 000 hver dag inn på konto :lol: ) Så dør man fortere enn båten dævver så et dødsbo kan få en velfungerende båt til salgs :giggle:

Poenget var da å gjøre noe morsomt i livet før man er helt gammel og grå. Og jeg spør om båter for å vite hva forskjellen er på dem. Men altså hvis man spørr f.eks om gammel S-klasse, A8 eller 7-serie og får til svar "kjøp en ny toyota istedet siden da må den ikke på verksted" så blir liksom ikke svaret det man er ute etter.

Ellers fikk i dag en minne for livet av å skrive eksamen i Navigasjon. Altså selve eksamen er ikke noe å snakke om, men selvfølgelig er sentrum av Sandefjord nedsnødd så man ser ikke hva som er tegnet på asfalten. Så parkerte rett under et pent skilt parkering mot betaling maks 3 timer. Så da var det 3 og ikke 4 timer for eksamen men det gikk jo greit betalte plasserte biletten i ruta og dro på eksamen. Kom tilbake i tide og fant minnet altså en parkeringsbot på 990 kroner fordi de mener det var en handicap plass. Altså det var jo flere plasser tilgjengelig men alt var nedsnødd, prøvde å skrape vekk is og snø fra asfalten for å finne ut av om det virkelig var merket som en slik plass men det gikk jo ikke.

Det verste av alt..... bilen min er i Gdańsk, så måtte bruke foreldra sin norskregistrerte bil og må dermed betale den boten også og ikke bare hive den da jeg mener den ikke er rettferdig :lol:

Ellers om folk er så opptatt av hvor lang denne tråden er så kan jeg når jeg får kjøpt båt printe ut hele så limer jeg bilde av båten inn som forside og skriver spesielt takk til alle som kom med gode råd. Så kan jo folk få den i bokform, siden det er viktig for dem at den er lang :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 3 timer siden:

Får litt følelsen av og kjøre båt også med en gammel 7 serie 

 

Gammel og gammel, slik så BMW 7-serie ut fra 2016 til 2019. Jeg tviler ikke på at den var enda mer pålitelig enn den siste Avensisen.. :confused:

image.png.e92728597b4671c9e21d636976b3a61a.png

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

må dermed betale den boten også og ikke bare hive den da jeg mener den ikke er rettferdig :lol:

Hadde en BMW på belgiske tollskilter når jeg studerte i Gøteborg.

Fikk kjøpt den billig og med halv tomt hanskerom med parkeringsbøter-
Jeg fikk fylt opp hanskerommet til det punktet til det ble vanskelig å lukke det.
Samme bil,samme parkering og antagelig samme parkeringsvakt skrev ut 5 bøter i uka....sånn gikk nå årene og bilen ble re solgt til en ny norsk student som antagelig førte tradisjonen videre.
Lurer litt på om det fortsatt er ett miljø i Gøteborg av norske studenter som kjører "fete biler" med tollskilter?
Mulig det var ett åttitals fenomen for på nitti tallet var ikke tollen på svinesund happy med dette mener jeg å ha fått med meg

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 10 minutter siden:

Hva handler denne tråden egentlig om ?

 

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Poenget var da å gjøre noe morsomt i livet før man er helt gammel og grå.

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

@pipe Altså skiltene var norske så det blir bare å punge ut ekstra for å ha tatt eksamen i Sandefjord :giggle:

@Worry II Tråden handler om råd angående båt som helst skal være 50 fot+ og helst billig og i god stand. Altså jeg vet at en liten og ny båt vil koste mindre å vedlikeholde og reparere. Akkurat som en ny Passat koster mindre å reparere enn en brukt 7 serie.

Men altså poenget var å ha noe som er gøy og ikke rasjonelt. Det rasjonelle er jo å ikke ha båt eller noe liv i det hele tatt bare spare alt og investere men så dør man da bare bort fra pengene eller finner ut av at man er klar for gamlehjemmet når man skal til å kjøpe fornøyelsene og EU finner ut av at de skal frata førerkort og D5Ler fra folk som er 60+ :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 27 minutter siden:


@Worry II Det rasjonelle er jo å ikke ha båt eller noe liv i det hele tatt bare spare alt og investere men så dør man da bare bort fra pengene eller finner ut av at man er klar for gamlehjemmet....

 

Jojo, helt enig med deg her :smiley: Jeg solgte Rivieraen i høst, nettopp for å realisere drømmen om større båt i år. Plutselig er man for gammel, eller blir syk. 

Link to post
Share on other sites

@Worry II Altså det går jo ikke så fort da, og spørsmålet blir jo alltid hvor mye er mye nok per måned. Altså man kan jo investere og ikke bruke penger helt til man blir 70 år gammel og alltid tenke at tingene man skal kjøpe skal bli både nyere og større. Så vente litt til og litt til og litt til.....

@Vestkystseiler Altså med billig mener jeg da pris før COVID siden når COVID er over så er det naturlig at prisene går sakte tilbake til hva de var før COVID da inflasjon er naturlig verditap på båt som blir eldre. Det var ikke naturlige priser under COVID og når man tar ut elementet som drev prisene opp så bør man falle tilbake til tidligere priser.

Det har jeg jo sett begynne å skje allerede som med Princess 414 den ble solgt øyeblikkelig først når prisen var på før COVID nivå altså 500 000. Båten i Stavanger ble solgt rimelig raskt men vet jo ikke om noen fikk det for 1 150 000 som megler sa ble bydd (da er jo prisen så å si før COVID pris tatt overhaling av motorer i betraktning) men f.eks den i Skien som har mindre slagvolum på motorer er ikke F verdt mer enn 1 mill. Men det blir vel mye større utvalg av båter til våren også når kjøperne har forsynt seg og tømt lommebøkene på høye vårpriser vil gjenværende båter gradvis synke i pris utover sommern og mot høsten og da kan det hende det blir noe bra pris på noe.

Ellers så ønsker jeg jo alt mulig av informasjon angående sjødyktighet og skrog på store og gamle båter. Altså store og gamle, jeg vet at det er mer rasjonelt å kjøpe dyr ny og liten. Men jeg er interessert i rimelig, stor og gammel båt :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

man kan jo investere og ikke bruke penger helt til man blir 70 år gammel og alltid tenke at tingene man skal kjøpe skal bli både nyere og større.

 

Nå aner jeg ikke hvor gammel du er, men om en er 70 år (jeg er 80 år) har man jo maaaange båtliv igjen. Jeg har ikke tenkt å gi meg i det første, kjenner båtfolk på 90!

 

Jeg pensjonerte meg da jeg var 62 år, og har aldri hatt det bedre med båtlivet enn etter det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 15 minutter siden:

 

Jeg pensjonerte meg da jeg var 62 år, og har aldri hatt det bedre med båtlivet enn etter det.

 

Men nå stoppet jo du på Saga 27, Lars. Jeg forstod i grunn aldri hvorfor du ikke gitt ett hakk lenger, eksempel Saga 315. Du hadde kosa deg med den også, og vil tippe du allikevel hadde gått under torva i pluss. Om det er lov å si, da :saint: Det er ikke for sent ! Kom igjen ! Ikke for å fyre oppunder, men jeg tror ikke du tør... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 20 minutter siden:

Jeg forstod i grunn aldri hvorfor du ikke gitt ett hakk lenger, eksempel Saga 315.

Jo, tankene var der mot en Saga 29 samtidig med muligheten til å flytte hjem til Stavanger og utforske Ryfylke fjordene da både Trude og jeg var blitt pensjonister. Men jeg har ikke angret. Vår Saga 27 er mer enn nok å håndtere for oss gamlinger.

 

Når trådstarter predikerer at han vil være singel, lurer jeg på hvordan han skal håndtere en båt på 50 - 80 fot alene ved tillegging eller på sjøen i dårlig vær. Eller for den slags skyld stående på badeplattformen med en fiskestang mens skipet dupper rundt uten kontroll.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. Er 35 år gammel så tenkte 35 år med investeringer da er man kanskje rik nok til å gå hos Princess/Fairline "med en koffert fylt av millioner" og kjøpe en splitter ny 50++ fots båt. Kanskje om man sparer så lenge så blir den 70 fot også om hver investering aksellerer neste investering og leiligheter for utleie osv. kan man jo selge når man er eldre også.

Nå er du kanskje utrolig sprek osv. men sånne vanlige "brødspisere" som er enda ikke så gamle tenker på 70 år som "alder for gammelhjemmet" men det er da vel ikke riktig er bare mer som en metafor.

Når det gjelder hånderting av båt så har man jo alltid familie som vil på båten og onkler blir til nevøer osv. osv. så vil jo alltid være mange villige for båtturer spesielt når det ikke koster dem noe :giggle:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 27 minutter siden:

 

Men nå stoppet jo du på Saga 27, Lars. Jeg forstod i grunn aldri hvorfor du ikke gitt ett hakk lenger, eksempel Saga 315. Du hadde kosa deg med den også, og vil tippe du allikevel hadde gått under torva i pluss. Om det er lov å si, da :saint: Det er ikke for sent ! Kom igjen ! Ikke for å fyre oppunder, men jeg tror ikke du tør... :giggle:

 

Ja da, jeg kunne godt kjøpt en Saga 315 idag (kanskje ikke helt ny) uten å gå i penalet blakk.:eek: Men å gi slipp på godbåten? Ikke tale om. Den kjenner jeg inn og ut og føler meg helt trygg i og trives i.

 

Jeg har hatt denne båten (1986 mod) siden 1987. Og så langt jeg har forstått trådstarter, har han også tanker om å finne seg en båt han kan ha leeeenge! Stå på TS! Du finner nok båten for deg. Ta deg god tid, ikke som jeg da det tok 3 uker fra jeg fant ut til at jeg ville ha båt til jeg hadde båt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 7 minutter siden:

 

Ja da, jeg kunne godt kjøpt en Saga 315 idag (kanskje ikke helt ny) uten å gå i penalet blakk.:eek: Men å gi slipp på godbåten? Ikke tale om. Den kjenner jeg inn og ut og føler meg helt trygg i og trives 

 

Jeg hadde unnet deg en 315, koster 850-900k i 2024 de.. Du hadde kosa deg enda mer med den komforten, tenk skyvedør, skikkelig seng og ok dusj til din bedre halvdel.. dessuten, tenk alle de nye trådene vi ville fått av dere med ny skute i 2024..

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 3 timer siden:

Hva handler denne tråden egentlig om ?

 

Jeg tror dette handler om få en lang og kald vinter til å gå så fort som mulig :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Er 35 år gammel så tenkte 35 år med investeringer da er man kanskje rik nok til å gå hos Princess/Fairline "med en koffert fylt av millioner" og kjøpe en splitter ny 50++ fots båt.

Kjøp båt nå du, ikke vent til du er 70. Om 35 år vet vi ikke hvordan verden ser ut. Kanskje det har blitt forbudt med diesel, og det har blitt umulig å eie og bruke slike store båter?

 

 

Worry II skrev for 2 timer siden:

Men nå stoppet jo du på Saga 27, Lars. Jeg forstod i grunn aldri hvorfor du ikke gitt ett hakk lenger, eksempel Saga 315.

 

Worry II skrev for 1 time siden:

Vi er bare her nede på jorda en gang, vet du...

 

Worry II skrev for 1 time siden:

Jeg hadde unnet deg en 315, koster 850-900k i 2024 de.. Du hadde kosa deg enda mer med den komforten, tenk skyvedør, skikkelig seng og ok dusj til din bedre halvdel.. dessuten, tenk alle de nye trådene vi ville fått av dere med ny skute i 2024..

Du gir deg ikke Worry :lol:

 

Men jeg er enig, jeg synes også @Lars H. skal bytte til en Saga 315. Kanskje vi skal ta en avstemning om det, og til slutt blir han rett og slett nødt til å følge forumets befaling :giggle: Hvor mange stemmer for at @Lars H. skal bytte ut sin Saga 27 med en Saga 315?

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 6 timer siden:

 

Ja da, jeg kunne godt kjøpt en Saga 315 idag (kanskje ikke helt ny) uten å gå i penalet blakk.

 

Hva er greia med å ikke være blakk når man går i penalet? Er det ikke egentlig den smarte som forlater denne jammerdalen med masse minus på konto som er vinneren? Mye moro man har fått, man slapp å betale for liksom.. Står ikke saldo på steinen. Gjemt, men ikke glemt.. (av banken)

 

Uansett om man er blakk, eller da har har stor båt, planende eller deplacement, man fikk for dyr eller billig pris. det er garantert ett av siste problemet man har, som man slipper å stresse med sjøl :-)

Link to post
Share on other sites

dude skrev 44 minutter siden:

Uansett om man er blakk, eller da har har stor båt, planende eller deplacement, man fikk for dyr eller billig pris. det er garantert ett av siste problemet man har, som man slipper å stresse med sjøl :-)

 

Joda. Men i mellomtiden må man betale renter og avdrag på alle disse investeringene, og det er det ikke alle som er komfortable med. Dessuten vet man jo aldri hvor lenge man er i stand til å betale gjeld med lånte penger. Før eller siden er man så gammel at det biter en i halen. De fleste synes det er greit å være gjeldfri når man pensjonerer seg slik at man eier tingene sine selv og har ro i sjelen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...