Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Komodo Det er jo det jeg har tenkt å kjøpe båt i år og ikke spare opp mer enn 2 mill max for å kjøpe den. Altså det hadde sikkert ikke tatt 35 år å spare opp til en 5 år gammel nesten ny en men man vet jo ikke hva slags inflasjon det blir osv. osv. Og garanti hadde den uansett ikke hatt, riktig uheldig kunne jo motorn bare dævva likevel fordi noe ble f.eks feil vedlikeholdt tidligere. De selger jo 5 år gamle utenfor garanti "som den er" fortsatt og gjerne som privatsalg (kanskje annerledes nå med meglere som må ta noe ansvar for hva de selger).

Ellers det kan jo hende folk som er 80 har f.eks barn osv. og derfor f.eks ikke ønsker å etterlate kun gjeld. Folk som ble født før i tida kunne jo møte annerledes tenkende damer enn det som er vanlig i dag, da var det jo ikke det å være dum, full og utro som ble verdsatt som spennede og interessant :giggle:

En eller annen gang før i tiden så måtte jo man ha penger for å kjøpe 1 år gammel båt kunne jo ikke være rimelig siden det har jo vært inflasjon på lønn også ikke bare på priser. Er jo ikke mer enn 790 000 NOK upruta utgangspris på en brukt Saga 315 så tipper at @Lars H. er glad i den båten han har og ikke ønsker å bytte den ut.

@Chiefengineer Det er helt fint å høre om Saga båter i tråden selv om ingen av dem er så store at de kommer inn i "stor og gammel" kategorien som jeg ønsker å kjøpe.

Ellers så forstår jeg at båtens sjødyktighet avhenger av dens tekniske tilstand men altså den gamle båten skal jo få vedlikehold og undersøkelser av mekaniker + om det er penger til overs kan man ta hele den sjekken med røntgen osv. som ble anbefalt så lenge det lar seg gjøre uten at motorer tas ut av båten (ikke vet jeg hvordan det gjøres da men om de må tas ut så koster det jo like meget nesten som om noe dævva siden delen vil jo koste mindre enn jobben for å ta de ut og putte de inn igjen).

Men hvis man nå ser bort ifra teknisk tilstand er det veldig interessant om noen av 40+ gjerne 50+ skrogene er kjent som spesielt gode og sjødyktige. Slik informasjon finner man jo ikke i boka om skipslære. Det er på en måte noe folk vet. Og altså de Viknes båtene er sikkert veldig sjødyktige for størrelsen men jeg vil altså ikke ha 35 foter men gjerne en 50++ foter. Og det er ikke noe idee med "midlertidig" båt som koster samme summen som "finale båten" :giggle:

At båten skal bli værende for "evig og alltid" er jo pga. predikerte vedlikehold og reparasjonskostnader som vil jo utelukke sparemuligheter antar jeg. Men det kan jo hende om den holder seg på riktig side av 500 000 per år i reparasjoner at noe kan bli spart :giggle:


@Teerex For min del handler båt om å finne frem til noe gøy i livet og som avhenger kun av meg selv og ikke av andre personer sine emosjoner, følelser osv. osv.




 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 9 timer siden:

 

 

Men jeg er enig, jeg synes også @Lars H. skal bytte til en Saga 315. Kanskje vi skal ta en avstemning om det, og til slutt blir han rett og slett nødt til å følge forumets befaling :giggle: Hvor mange stemmer for at @Lars H. skal bytte ut sin Saga 27 med en Saga 315?

 

 

Eika skrev for 5 timer siden:

Jeg stemmer for :) 

 

Jeg tror jeg skal ligge litt lavt ovenfor LarsH, så jeg ikke får en pensjonist med Opel og sprettert på besøk..

Men, du får starte meningsmålingen, Komodo, for jeg tør ikke ! :saint:

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

Jeg tror jeg skal ligge litt lavt ovenfor LarsH, så jeg ikke får en pensjonist med Opel og sprettert på besøk..

Men, du får starte meningsmålingen, Komodo, for jeg tør ikke ! :saint:

Tror vi lar den ballen ligge, det var ment som en spøk :smiley: Har jo skjønt at LarsH trives med den båten han har. Det å ha et ønske om at noen skal bytte båt uten at de vil det selv må vel være i familie med de som blir krenket på vegne av andre. 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Har jo fått denne på mail fra megler før den ble lagt ut, men det hadde vært fullstendig meningsløst å kjøpe denne selv FØR etter å ha lest at til og med en eier av Storebro skrev dette og bekreftet deler av Ohio sin teori:

Quote

Det sies at 40- foterne til Storebro, i hvert fall de litt eldre ikke er all verdens i sjøen.





Da hadde det i hvert fall vært helt høl i hodet å ikke ha betalt 500 000 for en midlertidig Princess 414 men istedet betale 1 mill for midlertidig Storebro 400 som ikke blir midlertidig siden man lar jo ikke båten dævve så vil jo pumpe alle penga i vedlikehold og reparasjoner.

Altså skulle det være noe midlertidig så var det jo Princess 414 til 500 000 og jeg skulle ha kanskje kjøpt den, men nå gjorde jeg da ikke fordi jeg hadde trolig heller hivd 1 mill ut vindu for nye motorer enn å hive båten om motorene dævva så det ikke lot seg repareres.

Det er jo enkelt å si at bare "hiv den" om motorene dævver fullstendig men man vil jo nekte å godta tapet og istedet tape 1 mill for nye. Siden ingen vil trolig betale mer enn 250 000 ekstra kanskje for dette i fremtiden. Altså man taper 750 000 istedet for 500 000. Men uansett midlertidig båt ble solgt øyeblikkelig da ofisiell pris ble nedsatt til 490 000.

 

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev 15 minutter siden:

Men jeg mener da bestemt at jeg har lest disse argumentene tidligere og ikke bare engang heller.

 

Ja, nå begynner det å bli så mye dævving og hiving her at man kan bli ør av mindre:crazy:

 

Båter er noe man vedlikeholder og reparerer ved behov. Jeg skjønner ikke denne sterke trangen til å hive ting så snart en liten ting svikter. Er man riktig uheldig går selvsagt verdien ned, men det meste har en verdi uansett. Båt er noe man kjøper og selger, ikke noe man knytter seg til for livet. Som regel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Da hadde det i hvert fall vært helt høl i hodet å ikke ha betalt 500 000 for en midlertidig Princess 414 men istedet betale 1 mill for midlertidig Storebro 400 som ikke blir midlertidig siden man lar jo ikke båten dævve så vil jo pumpe alle penga i vedlikehold og reparasjoner.

 

Nå sammenligner du pærer og bananer her Xardas. Ganske stor forskjell på de to båtene der. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo nå har jo @Chilli Solbris akkurat nærmest bekreftet det @ohio sa om Storebro bare at det skulle gjelde for 40 fots modellene av eldre Storebro.

Med andre ord folk antar at 40 fots Storebro har ett verre skrog en tilsvarende Princess/Fairline. Altså selvfølgelig er motorene bedre på Storebroen til 1 mill men er de 500 000 NOK bedre? Ellers hvis en båt skal være midlertidig da er jo 1 mill nesten det man får en ikke midlertidig Princess 55 for eller lignende båt.

Link to post
Share on other sites

@ohio Jeg vet det er mye dyrere men trodde det var en annen grunn til det enn at det bare var penere interiør. Men når du selv sa det og @Chilli Solbris bekreftet det at i hvert fall 40 fot Storebro skal ha dårligere sjøegenskaper enn tilsvarende Princess/Fairline så blir jo ikke det valgt i hvert fall.

Altså Storebro 500 som har samme egenskaper som tilsvarende Princess/Fairline de er jo veldig fine men om det er ikke noe annet som gjør prisen så høy enn at interiøret er av mahogny så hadde jeg til 2 mill heller valgt Fairline fra 1999 med motor fra 1999.

Og Storebro 400 dersom det har dårligere sjøegenskaper enn tilsvarende størrelse andre båter vurderer jeg jo ikke, ellers om båten skulle være en "her og nå" (er jo ganske flatt om vintern noen dager i Skagerrak) midlertidig båt så var prisen på 500 000 greit. Men for 1 mill da kunne jeg jo lagt på 200 000 og hatt Princess 55 mest sannsynlig (men synes ikke prisen var fantastisk nok til å låne 200 000 så trodde det kom til å ligge lenger før det ble solgt). 

PS. Det var jo en Princess 45 til salgs med utgangspris 795 000 og vet jo ikke om den ble solgt engang siden den er utløpt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=297185369 så om det skulle være "dyr midlertidig" båt så ville jo den passet bedre enn 40 fot Storebro til 1 mill spesielt når folk mener den er mindre sjødyktig.

Link to post
Share on other sites

Den Princess 55 i stavanger ble solgt for langt over 1.2 mill og du må slutte med og dulle deg inn i ting du ikke vet Det er ingen her på forumet som ha sagt at Storebro 400 er en dårlig båt men ble kun sammenlignet med Princess 45 og 55 skrogmessig da disse sammen med Fairline har såkalte offshore skog og de har samme konstruktør, Olesinski Storebro er en kvaltetsbåt 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Det der var en raring gitt. Ikke særlig pen i mine øyne.

Halloo du. Det var jo til og med Recliner i stua på den. Så her snakker vi skikkelig kosebåt. 

Flotte hagemøbler på fly var det også. Så her er det bare for TS å slå til. Blir jo Norges koseligste fiskebåt dette.

 

Å med så stor båt, så er den garantert sjødyktig å ligger i ro samme hva ute på bølgen blå:smiley:

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 40 minutter siden:

Det der var en raring gitt. Ikke særlig pen i mine øyne.

Raring? og ikke særlig pen? 

Den er kjempe lang og TS er ikke opptatt av interiør.. Må jo være i relativt bra teknisk stand når eier vil gå den fra Spania og hjem :)

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Jeg har sett denne men den ser så utrolig rar ut av utseende vet ikke hva som feiler den men altså jeg kunne ikke finne meg i å like den av utseende selv om den er stor. Noe er liksom ikke "båt jeg så i barndommen" med den :giggle:

@ohio Du skrev jo selv:

Quote

Svenskene sier Storebro er som en campingvogn på sjøen og en Princess og Fairline er  med offshoreskrog og meget bedre enn Storebro i røft vær 


Også utdypet @Chilli Solbris at det gjaldt kun 40 fots Storebro av eldre årgang det med svakere sjøegenskaper. Så du har faktisk prestert å være uenig med deg selv.

Så hvordan i all verden skal jeg forstå alt sammen når folk ikke er enige med seg selv her engang :lol: Ellers med mindre du har noe innside informasjon så fikk jeg i Desember beskjed av megler som solgte den at noen bydde 1 150 000 men dødsboet ventet med svar fordi vedkommende ikke hadde pengene klare. Altså forstod det som by 1 200 000 og kjøp den, men jeg lånte altså ikke 200 000 og kjøpte den ikke. Om noen andre har bydd mer vet jeg jo ikke, men om du ikke kjenner kjøper, megler eller dødsboet så vet du det ikke heller vel.

@Martine29f Som sagt jeg så den båten før, synes Princess 55 var finere til den prisen eller faktisk mindre pris for her må man vel legge på 200 000 elns i drivstoff om ikke mere (kanskje drivstoffet til Norge er rabatt på prisen).

PS. Det kan jo hende den båten er bra men det er vel ingen som kjenner merket eller hvordan den sammenlignes med Princess/Fairline?

P.PS. Ellers er vel eier skipskaptein ifølge annonsen (D1 sertifikat) så antar at eier vet hva han skal gjøre om noe skulle komme til å dævve. Av og til får jeg en følelse av at folk skriver verste fall scenario for ting som skal dævve, siden Alicraften skulle jo være en ruin til den prisen men likevel fungerte helt feilfritt for den kan jo ikke lastes for undersjøisk trestokk.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Den du linket til som koster 100 000 euro utgangspris altså mindre enn 1,2 mill så jo MYE bedre ut, den kunne jeg faktisk tenkt å ha. Det er bare ett eller annet rart med den som er på finn kanskje bilder er tatt dårlig eller noe.

Har ellers aldri hørt om dette verftet men kanskje de er dårlige med reklame. Var jo som barn på ferie i Spania med foreldra alltid så på båter i havnene. Og fikk faktisk både Princess og Fairline brosjyre utdelt av trolig meglere siden mange båter var lista til salgs i disse havnene. De antok vel kanskje at til og med barn kan bringe brosjyren til foreldra elns :giggle:

Link to post
Share on other sites

@ohio Altså transport er det som vil koste, jeg kan som utflytta Norge få lov av tollvesenet å bruke båten i opp til 2 år. Men foretrekker likevel å ha båt med norsk MVA siden Polen bryr seg ikke om EU MVA så lenge man tar en tur per 6 måneder ut av det Polske farvannet, er jo bare Norge som bryr seg om alt som heter skatt og avgift uansett hva det gjelder.

Den som er annonsert på finn ser kanskje så rar ut pga. de blå stripene som på en måte ikke passer der og gjør at det ser så annerledes ut vet ikke helt. Men altså det mest "sure" når den er så stor som 19,5 meter er at den ikke er 0,5 meter lenger for da er den brukelig av Polsk sjøskole for folk som vil ha "Polsk yachtkaptein" papir og må reise rundt i 100 timer i en slik en med en kaptein instruktør ombord. For da kan jeg få en fin deal for vedlikehold som de betaler om de får bruke båt til folk som vil ta "yacht kaptein" men da må båt være 20 meter.

Så foreløpig leder Fairline i Bergen av det som er annonsert på finn (virker som best pris per alder/fot) men jeg har ikke tenkt å låne noen penger så om jeg skal bruke opp mot 2 mill så blir det om senhøsten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...