Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Screenshot_20240112_162636_Gallery.jpg.9d33e1764f3418545503c2030368f68c.jpg

 

 

Noe sier meg at du ikke aner hvilket elderado av øyer og naturhavner og havnebyer/steder som finnes rett utenfor døra di, men mulig jeg tar feil.

For meg er Paradiset på denne jord (og tror ikke på noe annet paradis) fra Tønsberg til Kristiansand, og kremplassene enda nærmere. Har også svært sansen for kysten fra Koster til Gøteborg, har krysset Skageraak noen ganger. Har aldri slått meg at jeg kjører ut der for å kose meg, kun for å komme til DK, eller krysse fra Marstrand til feks Tvedestrand.

 

Tror aldri hørt om noen som kjøper seg båt for å dra ut på Skageraak å kose seg... men jøss vi er da alle forskjellige. 

Men er virkelig en P55 det riktige valget? for ditt bruk? Hvorfor ikke en fiskebåt hvis det er det du skal ha båt til?

Det blir svært lite bruk på den båten du kjøper, hvis du skal vente på at sjøen  er slik at man kan stoppe båten å kose seg ute på Skageraak. Da bør du kanskje ha en deplasement båt som ruller med sjøen(fiskebåt), en planende P55 bør helst være i fart om det skal være noe trivelig i litt sjø.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså har du sett fiskebåt i glassfiber lagt ut, som ikke får Princess og Fairline til å virke som "gratis båt" når du leser prisen? De har for øvrig masse utstyr til yrkesfiske som koster penger og som er helt unødvendig.

Ellers så har jeg vært som barn på en lystbåt til lystfiske i Atlanterhavet utenfor Gran Canaria og bølgene av solbris der var MYE større enn de blir på Skagerrak. Båtene var ca. 15 meter med flybridge av ukjent båtmerke men de kunne stoppe opp og rullet MYE mindre enn hva Alicraft på 30 fot gjorde i mindre bølger. Altså størrelse gir stabilitet dersom man har riktig båt.

Ellers Norge er vakkert om du skal se fin natur, Norge er vakkert om du skal få stor fisk i havet osv. Men om du skal på ferietur hvor meninga er å drikke øl i havna besøke restaurang eller bade i varmt vann i havet så er vel middelhavet best men Polen om sommern blir også bra. Altså i Norge blir det jo steindyrt for bare gjestefortøyning i en havn for en virkelig stor båt for å ikke snakke om hvor mye alt annet koster.

@Tom Rør Fin tur, jeg tenkte da å mer dra rett til Sverige så nedover til Malmø så krysse Østersjøen altså ikke gå lengst mulig vei, så teste om det virkelig er laks å dorge etter i Østersjøen.

PS. For øvrig NMKS har lagt til praktisk del i Storebro så da blir det morro den 12.02 med å havnemanøvrere Storebroen, da får jeg kanskje mer praktisk inntrykk av hvordan en slik størrelse båt er å havnemanøvrere på plass.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 41 minutter siden:

Ellers så har jeg vært som barn på en lystbåt til lystfiske i Atlanterhavet utenfor Gran Canaria og bølgene av solbris der var MYE større enn de blir på Skagerrak. Båtene var ca. 15 meter med flybridge av ukjent båtmerke men de kunne stoppe opp og rullet MYE mindre enn hva Alicraft på 30 fot gjorde i mindre bølger. Altså størrelse gir stabilitet dersom man har riktig båt.

Du glemmer en faktor her. Størrelse på bølger går både på bølgehøyde og bølgelengde. Du skal ikke se bort fra at bølgelengden er vesentlig større i Atlanterhavet utenfor Kanariøyene enn i Skagerak. Bølgene kan godt være høye bare de er lange, da blir det mindre skvulping. 

 

XardasKSP skrev 43 minutter siden:

PS. For øvrig NMKS har lagt til praktisk del i Storebro så da blir det morro den 12.02 med å havnemanøvrere Storebroen,

Det blir jo en merkedag i kalenderen! Kanskje jeg skal mønstre på som maskinist den dagen :giggle:

 

Ellers, her har du båten som passer til ditt bruk:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=309698264

 

Med denne kan du drive stangfiske etter brosme i Skagerak, du kan dra på langtur til Polen, og sist men ikke minst, du blir ikke ruinert av å fylle diesel. Den har en skikkelig motor, og den har Kabola sentralvarme. Synes denne så veldig fin ut inni også.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 49 minutter siden:



PS. For øvrig NMKS har lagt til praktisk del i Storebro så da blir det morro den 12.02 med å havnemanøvrere Storebroen, da får jeg kanskje mer praktisk inntrykk av hvordan en slik størrelse båt er å havnemanøvrere på plass.

 


Stå på @XardasKSP :thumbsup:. Dette blir bra! Lev ut drømmen din! Det er bedre å angre på noe man har gjort eller noe man ikke fikk gjort. Erfaringen kommer etter hvert. :yesnod:

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Altså den båten er jo ikke akkurat glassfiber men stålbåt og det er vel kun glassfiber som ikke krever mye pleie av skroget. Ellers så er jo motor urgammel fra 1960 så antar at deler slutta de å lage 30 år siden. Så er den såpass langt unna at det er vel nærmere til Spania nesten :giggle:

Tenker nok på noe mer klassisk båt en en kutter uansett da, disse som de hadde på kanariøyene vet ikke hva de var men brede var de og sikkert sjødyktige samtidig som de hadde "kose ting" som flybridge. Det er vel forskjellige bølger på Skagerrak også, men jeg tror Alicraften hadde nok sjangla som "full sjømann" utpå der ved Gran Canaria i de samme bølgene den var jo vel halvparten så bred som disse ca. 15 meter båtene.

Tipper nok @Chilli Solbris har gitt motorene såpass vedlikehold og pleie at de ikke vil behøve motorreddende førstehjelp under kurset :giggle: Er vel bare når jeg kjøper ukjent båt i fremtiden at jeg skal ha med mekaniker på henteturen i tilfelle det trengs motorreddende førstehjelp da, og om båten ikke er bra så vil jo ikke mekanikern ha lyst på tur hjem med båt :lol: Så da kjøper man ikke en båt som mekaniker ikke vil være med hjem på :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det blir meg den 12.2. ja. Om noen har lyst på tur fra Fredrikstad til Horten den 11.2. er det bare å si i fra! PS! Det tas forbehold om is! 
Og jeg tror jeg skal be i mitt stille sinn « Gi meg styrke!🥴🫣

Men mest av alt ønsker jeg meg pent vær og en isfri havn. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 39 minutter siden:

Det blir meg den 12.2. ja. Om noen har lyst på tur fra Fredrikstad til Horten den 11.2. er det bare å si i fra!

Hvor mye koster billettene ????:wflag:

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, tacan said:

Har aldri forekommet og kommer aldri til å skje. Til det har ikke en Cessna 172 nok rorautoritet til å kunne gjennomføre.

Dersom rullebanen er bred nok, kan du lande en Cessna 172 på tvers av rullebanen dersom det er 50 knop sidevind :smiley:

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Er jo derfor jeg skal ha med mekaniker når jeg skal kjøpe båt da vel.

@ohio Ikke når man legger til turen fra Nord-Norge, men altså når jeg tenkte deplasementsbåt så tenkte jeg på en i glassfiber og nyere enn 1960, slik som de trawlerne. Men altså en som er likegammel som Princess/Fairline koster jo mye mer.

@Vestkystseiler Altså det er mange "røverhistorier" eldre instruktører forteller og nekter for fakta og sier det er bare teori. Men de har altså gjort det i praksis sier de :lol: Men altså noen gjør jo farlige ting som jeg aldri hadde gjort var poenget. Presidentflyet til Polen og katastrofen er ett godt eksempel.

@Hekri For D5L kurs koster det 16 900 hos NMKS men så er jo pakke i tillegg og D5LA i tillegg.

@Chilli Solbris Tror du må gi instruktør råd ikke bare i tankene hvis noe ikke går som det skal ved havne manøvrering inn i båtplassen :giggle:. Har bare havne manøvrert en Alicraft på 30 fot, aldri styrt større båt før men gleder meg til å prøve din Storebro.

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det blir meg den 12.2. ja


lukter en inspeksjonstur til Frstad før februar :cheers:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev for 1 time siden:

Det blir meg den 12.2. ja. Om noen har lyst på tur fra Fredrikstad til Horten den 11.2. er det bare å si i fra! PS! Det tas forbehold om is! 
Og jeg tror jeg skal be i mitt stille sinn « Gi meg styrke!🥴🫣

Men mest av alt ønsker jeg meg pent vær og en isfri havn. 

 

Du får ringe den beste studenten du har hatt på gelcoat kursene, hvis det skulle gå til helvette :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 31 minutter siden:


@Chilli Solbris Tror du må gi instruktør råd ikke bare i tankene hvis noe ikke går som det skal ved havne manøvrering inn i båtplassen :giggle:. Har bare havne manøvrert en Alicraft på 30 fot, aldri styrt større båt før men gleder meg til å prøve din Storebro.

Du kan være helt trygg på én ting! Jeg er instruktør hands on hvis nødvendig!!!!

VegJoh skrev 10 minutter siden:


lukter en inspeksjonstur til Frstad før februar :cheers:

Det hadde vært helt gull! Jeg har noen temp-følere til deg også!😁😁😁 Og sikkert noe annet hvis du vil ha!☺️☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 6 minutter siden:

 

Du får ringe den beste studenten du har hatt på gelcoat kursene, hvis det skulle gå til helvette :giggle:

Det kan du være trygg på!☺️☺️☺️

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Det skulle vært noe aka PPL(A) kurs for D5L praksis så hadde man fått tid til å lære havnemanøvrering godt, men når det er som det er så får lære så mye som mulig på Storebroen  på den ene dagen.

Så øve inn og ut av båtplassen når jeg skaffer egen båt så får med kanskje en god hjelper til å gi råd og veiledning helt til jeg synes brygga er trygg ved enhver manøver :giggle: Alicraften var ikke så tung at trebrygga eller båten var i fare ved veldig forsiktig sakte fart gikk jo fint, men det er nok mer manøvre ved Stathelle longside trolig hvis det er strøm der (vet jo ikke hvor jeg får båtplass men foreløpig så var de ledige til en stor båt).

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:



@Tom Rør Fin tur, jeg tenkte da å mer dra rett til Sverige så nedover til Malmø så krysse Østersjøen altså ikke gå lengst mulig vei, så teste om det virkelig er laks å dorge etter i Østersjøen.

 

Vi gikk mer eller mindre den ruten på returen. 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Veldig mange stopp på veien og en flott tur og fine bilder, men altså "kjøpe fisk"  (med reklamemannens stemme)

Quote

Det ble takeaway fra gatekjøkkenet til lunsj. To fiskefileter med pommes frites og remulade. 

Det hadde nok vært lurere å kjøpe fisken i den velassorterte fiskeforretningen og røkeriet som ligger i havnen

 når man har båt med fungerende kjøkken og drar ut på havet :giggle:

Men antar ikke alle er glade i selvfanget bytte på bordet :lol:

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 11 minutter siden:

Vi fisket fra båten da vi gikk i Nord-Norge.  Gidder ikke å fiske her nede. 
 

Fiske i Oslofjorden 🤔🤔 Hva fisker en der🤔🤔 Gamle bind å bleie🤔🤔

Nei fosk må komme fra litt andre plasser ja🤣😂

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Det blir jo ikke som i Vadsø at man kan bare hive ut sluken til og med fra land og fisken biter på, men det var vel i Sverige det ble "kjøpe fisk" så da var jo båten innom Skagerrak og åpent hav. Men antar de fleste ikke gidder å drive med pilking på dypet for å få fisk da :giggle:

Men ett eller annet har skjedd for sånn ca 20 år siden så fantes jo fisk også i Sør-Norge ikke kun på store dyp i Skagerrak.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 16 timer siden:


Ellers Norge er vakkert om du skal se fin natur, Norge er vakkert om du skal få stor fisk i havet osv. Men om du skal på ferietur hvor meninga er å drikke øl i havna besøke restaurang eller bade i varmt vann i havet så er vel middelhavet best men Polen om sommern blir også bra. Altså i Norge blir det jo steindyrt for bare gjestefortøyning i en havn for en virkelig stor båt for å ikke snakke om hvor mye alt annet koster.

Kunne ikke vært mer uenig.. Du kan jo sjekke havneavgiftene i Middehavet eller elles i Europa. Hvis du ikke har råd til å ta deg en øl på resturant i Norge, har du neppe penger til å drifte en 55ish båt heller. Jeg  har en 50 foter og ligger omtrent like mange døgn på skjæra som i havner på ferie. 

Men som jeg mistenkte så har du egentlig ingen planer med båten enn å fiske på dagsturer,  jeg mener vel du bommer totalt med valg av båt, men fritt land og kjøp akkurat den båten du ønsker deg.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså det er slik folk finner ut av at de ikke har penger. Når de bruker dem på absolutt alt med den tankegangen da.

Altså du kan bruke 136 000 på restaurang i året og du kan bruke det på diesel til båten. Hvis du bruker begge deler så blir det 272 000. Alt teller så hvis man vil ha en hobby så er det om å gjøre å ikke hive penger på alle andre hobbyer for da får man noe "middelmådig" i hver hobby. Eller noe stort i den utvalgte.

Det er valg hva man gjør, velger man alt sammen +++ så blir det forbruk som på luksusfellen. Hvis folk skal ha svær hus å bo i, spise hver dag på restaurant og drekke hver helg på utested, ha nybil av topp klasse, storbåt og diger hytte samt reise til Maledivene på ferie. Så enten har de uendelig med penger, havner på luksusfellen. Eller så blir alle disse tingene dårlig altså huset et lite rekkehus, bilen en golf, utestedet en MCDonalds, båten blir en minibåt, hytta en jordgamme i finnmark og sydenturen blir til Bulgaria i Oktober :giggle:

Man kan ikke bruke penger på alt i max klasse med mindre man er steinrik, man må prioritere hva man vil ha mest.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...